logo

O‘zbek adabiy tili me’yorlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

100.5224609375 KB
O‘zbek  adabiy  tili  me’yorlari
                                                  Mavzu:    
•
                                     Reja:
•
O‘zbek  adabiy  tili ning  talaffuz va so‘z  yasalish  
me’yorlari.
•
   O‘zbek  adabiy  tili ning  leksik  me’yorlari
•
  O‘zbek  adabiy  tili ning  morfologik  va  sintaktik  
me’yorlari
•
O‘zbek  adabiy  tili ning  uslubiy me’yorlari.  “ . ..matnshunoslik, adabiy 
manbashunoslik, tilshunoslik, falsafa, 
madaniyat tarixi, sohalarida, milliy 
madaniy merosimizning hali 
o’rganilmagan ko’pgina qatlamlarini 
ochib berishga yo’naltirilgan ilmiy-
tadqiqotlarga alohida e’tibor 
qaratish ...”
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Sh.Mirziyoyevning 2017-yil 25-
maydagi “Qadimiy yozma 
manbalarni saqlash, tadqiq va targ’ib 
qilish tizimini yanada 
takomillashtirish chora-tadbirlari 
to’g’risida”gi PQ-2995 Qarori  •
           
  Mashg‘ulotning maqsadi:  Me’yor ko‘rinishlari: fonetik, leksik, 
orfoepik,  orfografik,  so‘z  yasash,  so‘z  qo‘llash  me’yorlari; 
punktuatsion,  sintaktik,  stilistik  me’yorlar.  Me’yoriylikdan  maqsadli 
chekinish.  Lug‘atlarning  nutq  madaniyati  bo‘yicha  universal  manba 
sifatidagi  ahamiyati.  Adabiy  til  nutq  madaniyatining  asosi  sifatida. 
Adabiy  til  me’yorlarini  egallashga  to‘siq  bo‘luvchi  ba’zi  holat  va 
sabablar.
Tayanch  so‘z  va  iboralar:   adabi y   tilning  yo zma,  o g‘ zaki 
shaklga  e galigi;  sh eva va dialektlar;  «adabiy til» tushunchasi; me’yor-
so‘zning  mavjud bo‘lgan ma’nosi.
Mavzuning qisqacha mazmuni:  Nutq odobi – umumiy  axloqni 
belgilovchi  mezon.  Nutq  madaniyati  va  adabiy    me’yor  o‘lchovi 
fanning asosidir.    Til  va  nutq  bir-biriga  bog‘liq  hodisalardir,  ularni  bir-biridan 
ajratib  qarash  asossizdir.  Til  nutq  uchun  moddiy  materialdir.  Shu 
asosida  nutq  tashkil  topadi.  Tilda  ruhiy  va  moddiy  material  mavjud 
bo‘lib,  so‘zning  kishilar  xotirasidagi  obrazlari  ruhiy  material,  nutq 
yaratish jarayonida qo‘llaniladigan so‘z shakllari, materiallar, tovushlar 
moddiy  material  hisoblanadi.  Tilning  ruhiy  hodisaligi  uning  ongda 
saqlanishi bo‘lsa, moddiy hodisa esa undagi tovushlardir.
Nutq  bu  til  deb  ataluvchi,  o‘ta  muhim  vazifani  bajaruvchi 
noyob  quroldan  foydalanuvchi  jarayon.  Til  birikmalari 
imkoniyatlarining  borliq,  tafakkur,  ong  hamda  vaziyat  kabi  hodisalar 
bilan  munosabatda  namoyon  bo‘lishidir.  Nutq  harakatdagi  til  bo‘lib, 
nutq a’zolarining harakati jarayonida paydo bo‘ladi va so‘z birikmalari, 
erkin birikmalar, so‘z tartibi va gaplardan tashkil topadi.
  Madaniy  gapirishga intilish  tushunchasi  barcha xalqlar tillarida 
qadimdan  mavjud  hodisadir.  Bu  tushuncha  odob  va  nafosat  talablari 
bilan aloqador tushunchadir.  Nutq madaniyati uch xil hodisaning nomidir:
•
Madaniy nutqning, ya’ni nutqiy hodisaning nomi;
•
Madaniy nutq tushunchasi bilan bog‘liq va nutq madaniyati 
deb yuritiluvchi (muammosini o‘rganish) ilmiy 
muammoning nomi;
•
Nutq madaniyati muammosini o‘rganish bilan maxsus 
shug‘ullanuvchi sohaning, tilshunoslik fani bo‘limining 
nomi.  •
Nutq   madaniyati  adabiy til rivojining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri;
•
Nutq   madaniyati  bu adabiy til me’yorlarining shakllanishi va 
silliqlanishiga yordamlashishdan iborat bo‘lgan faoliyat, ya’ni til 
rivojiga ongli aralashuvdir;
•
Nutq   madaniyati  tilni, uning qonun-qoidalarini ongli idrok qilish, aniq, 
ravshan, ifodali nutq tuza olish mahoratidir; (A.Gurachyov va boshq).
•
Nutq   madaniyati  kishilarni o‘zaro to‘liq va teran fikrlashishi, tilning 
barcha imkoniyat va vositalarini puxta egallashdan iboratdir; 
(B.N.Golovin va boshq).
•
Nutq   madaniyati  faqat to‘g‘ri nutqqina emas, o‘quvchilik hamda 
nutqiy chechanlik hamdir; (G.O.Vinokur).
•
Nutq   madaniyati  til vositalaridan o‘rinli foydalangan holda maqsadga 
muvofiq so‘zlash va yoza olish san’atidir; (A.N.Efimov).
•
Nutq   madaniyati  bu avvalo fikrlash madaniyatidir; (D.E.Rozental).
•
Milliy, o‘ziga xosligi bilan ajralib turuvchi nutq  madaniy   nutqdir . 
(M.Agofanova).  Xususiy me’yorlar quyidagicha ko‘rsatilgan:
Dialektik me’yor.
So‘zlashuv nutqi me’yori.
Argolar, jargonlar me’yori.
Adabiy til me’yori (adabiy me’yor). Adabiy til me’yorlari
•
                 Talaffuz me’yorlari (orfoepik).   Til birliklarining og‘zaki nutq  jarayonida adabiy til me’yorlariga muvofiq  kelishi. Ruscha 
so‘zlarni yozma shakliga  taqlid qilib aytish-(Moskva to‘g‘ri aytilishi Maskva) so‘zlarni o‘zbekcha aksent bilan talaffuz etish 
(Angiliya) shevaga xos talaffuz (yo‘l-jo‘l) talaffuz me’yorlarini egallashda orfoepik lug‘atlarning ahamiyati katta.
•
Aksentologik (urg‘uning to‘g‘riligi) me’yorlar.  Bunda so‘z va gaplarda urg‘uni to‘g‘ri  qo‘llash me’yori tushuniladi. Urg‘uni 
to‘g‘ri ishlatmaslik so‘z ma’nosiga ta’sir qiladi: olma-meva, olma-buyruq fe’li. 
•
  Grammatik me’yor:  Turlovchi va tuslovchi shakllarning eng maqbul variantlari hozirgi tilimizda tanlab olingan va ular 
nutqda barqaror shaklda ishlatiladi. Ammo kelishik qo‘shimchalarini noto‘g‘ri qo‘llash uchraydi. Ba’zan –ning o‘rnida –ni, -lar 
o‘rnida –la ishlatiladi.  Direktorni xonasida ko‘rdim.  (direktorni o‘z xonasida ko‘rmoq).  Direktorning xonasida ko‘rdim . (Boshqa 
birovni direktor xonasida ko‘rmoq). 
•
  So‘z yasalish me’yorlari:  So‘z  yasovchi qo‘shimchalarning fonetik tuzilishi jihatidan bir qolipda ishlatilishi so‘z yasalish 
me’yori hisoblanadi. Ba’zan  nuqtda sifat yasovchi - li  va ot yasovchi - lik  qo‘shimchalari farqlanmay ishlatiladi.  Paxtali chopon  
o‘rnida  paxtalik chopon .  
•
  Imloviy me’yorlar (orfografik). Hozirgi o‘zbek adabiy tilining me’yorlari 1956-yil  “O‘zbek orfografiyasining asosiy qoidalari” 
ga tayanadi. 72 paragrafdan  iborat. 1995-yil yangi lotin alifbosiga o‘tish haqida qaror qabul qilindi. 
•
Lotin  alifbosiga asoslangan yozuvda ham yangi orfografik qoidalar yaratildi. Bo‘g‘in ko‘chirish qoidalariga o‘zgartirishlar kiritildi. 
Demak, imloviy me’yor so‘zlarning to‘g‘ri, xatosiz yozilishiga asoslanadi. 
•
Grafik (yozuv) me’yorlari:   Hozirgi  yozuvimiz lotin  alifbosiga asoslangan bo‘lib, 26 ta harf va 3 ta harf birikmasidan iborat. 
•
  Punktuatsion me’yorlar:  Bu me’yor 10 ta tinish belgisi  asosida ish yuritadi (nuqta, vergul, ikki nuqta, nuqtali vergul, tire, 
undov belgisi, so‘roq belgisi, ko‘p nuqta, qo‘shtirnoq, qavs) 
•
  Uslubiy  me’yor:  Nutq  sharoitiga qarab til birliklarining eng ma’qulini qo‘llash  adabiy  tilning uslubiy me’yori hisoblanadi. 
Sinonimlardan noto‘g‘ri foydalanish, so‘z takror ayrim eskirgan so‘zlarni qo‘llash nutqni uslubiy jihatdan buzadi.  E’tiboringiz uchun rahmat!

O‘zbek adabiy tili me’yorlari Mavzu:

• Reja: • O‘zbek adabiy tili ning talaffuz va so‘z yasalish me’yorlari. • O‘zbek adabiy tili ning leksik me’yorlari • O‘zbek adabiy tili ning morfologik va sintaktik me’yorlari • O‘zbek adabiy tili ning uslubiy me’yorlari.

“ . ..matnshunoslik, adabiy manbashunoslik, tilshunoslik, falsafa, madaniyat tarixi, sohalarida, milliy madaniy merosimizning hali o’rganilmagan ko’pgina qatlamlarini ochib berishga yo’naltirilgan ilmiy- tadqiqotlarga alohida e’tibor qaratish ...” O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning 2017-yil 25- maydagi “Qadimiy yozma manbalarni saqlash, tadqiq va targ’ib qilish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi PQ-2995 Qarori

• Mashg‘ulotning maqsadi: Me’yor ko‘rinishlari: fonetik, leksik, orfoepik, orfografik, so‘z yasash, so‘z qo‘llash me’yorlari; punktuatsion, sintaktik, stilistik me’yorlar. Me’yoriylikdan maqsadli chekinish. Lug‘atlarning nutq madaniyati bo‘yicha universal manba sifatidagi ahamiyati. Adabiy til nutq madaniyatining asosi sifatida. Adabiy til me’yorlarini egallashga to‘siq bo‘luvchi ba’zi holat va sabablar. Tayanch so‘z va iboralar: adabi y tilning yo zma, o g‘ zaki shaklga e galigi; sh eva va dialektlar; «adabiy til» tushunchasi; me’yor- so‘zning mavjud bo‘lgan ma’nosi. Mavzuning qisqacha mazmuni: Nutq odobi – umumiy axloqni belgilovchi mezon. Nutq madaniyati va adabiy me’yor o‘lchovi fanning asosidir.

Til va nutq bir-biriga bog‘liq hodisalardir, ularni bir-biridan ajratib qarash asossizdir. Til nutq uchun moddiy materialdir. Shu asosida nutq tashkil topadi. Tilda ruhiy va moddiy material mavjud bo‘lib, so‘zning kishilar xotirasidagi obrazlari ruhiy material, nutq yaratish jarayonida qo‘llaniladigan so‘z shakllari, materiallar, tovushlar moddiy material hisoblanadi. Tilning ruhiy hodisaligi uning ongda saqlanishi bo‘lsa, moddiy hodisa esa undagi tovushlardir. Nutq bu til deb ataluvchi, o‘ta muhim vazifani bajaruvchi noyob quroldan foydalanuvchi jarayon. Til birikmalari imkoniyatlarining borliq, tafakkur, ong hamda vaziyat kabi hodisalar bilan munosabatda namoyon bo‘lishidir. Nutq harakatdagi til bo‘lib, nutq a’zolarining harakati jarayonida paydo bo‘ladi va so‘z birikmalari, erkin birikmalar, so‘z tartibi va gaplardan tashkil topadi. Madaniy gapirishga intilish tushunchasi barcha xalqlar tillarida qadimdan mavjud hodisadir. Bu tushuncha odob va nafosat talablari bilan aloqador tushunchadir.