logo

O`ZBEK TILINING PSIXOLINGVISTIK TADQIQI MUAMMOLARI

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

405.3955078125 KB
MAVZU :  O`ZBEK TILINING PSIXOLINGVISTIK 
TADQIQI MUAMMOLARI
             Reja:  
1. Tilshunoslikda   psixolingvistik   yo‘nalishning  
yuzaga   kelishi .
2. Psixolingvistikaning   vazifaviy-struktur   aspekti .
3. Psixologik   komponentlar   va   uning   til da aks  
etishi . 
Psixolingvistika  - nutqning	 hosil	 bo ` lishi,	 shuningdek,	 nutqni	 idrok	 
etish	
 va	 shakllantirish	 jarayonlarini	 ularning	 til	 tizimi	 bilan	 o ` zaro	 
bog`lanishi	
 holatida	 o`rganuvchi	 fan;	 psixologiya	 va	 lingvistikannng	 
sintezidan	
 paydo	 bo`lgan.	  Psixolingvistika  	inson	 nutqiy	 faoliyati	 
modelini	
 va	 psixofiziologik	 nutqiy	 shakllanishini	 ishlab	 chiqib,	 
ularni	
 psixologik	 eksperimentlar	 yo`li	 bilan	 tekshiradi.	 Tadqiqot	 
manba y i	
 bo`yicha	 tilshunoslikka	 yaqin	 bo`lgan	  psixolingvistika  	o`z	 
tekshirish	
 usullari	 bo`yicha	 psixologiyaga	 yaqin	 turadi.	 Unda	 o`zaro	 
bog`lanishli	
 eksperiment,	 "semantik	 differensial"	 kabi	 va	 boshqa	 
eksperimental	
 usullar	 qo`llanadi.	  Psixolingvistika  	bir	 qator	 amaliy	 
masalalar	
 [ona	 tili,	 ayniqsa,	 xorijiy	 tilni	 o`rgatish;	 maktabgacha	 
yoshdagi	
 bolalarning	 nutqiy	 tarbiyasi	 va	 logopediya	 masalalari;	 
miyadagi	
 nut q iy	 markazlar	 kasalliklari	 klinikasi;	 nutqiy	 tasir	 
ko`rsatish	
 muammolari	 (xususan	 ommaviy	 axborot	 vositalari	 
faoliyatida	
 va	 targ`ibot	 ishlarida);	 sud	 psixologiyasi	 va	 kriminalistika	 
(mas,	
 kishilarni	 ularning	 nutq	 xususiyatiga	 qarab	 tanib	 olish,	 
aniqlash);	
 mashina	 tarjimasi	 hamda	 nutqiy	 axborotni	 EHMga	 kiritish	 
muammolari	
 va	 boshqa]ni	 nazariy	 jihatdan	 tushuntirish	 zarurati	 
tufayli	
 o`tgan	 a sr ning	 60-yillarida	 paydo	 bo`lgan.	 " Psixolingvistika "	 
termini	
 o`tgan	 a s rning	 60-yillari	 o`rtalarida	 amerikalik	 olimlar	 
tomonidan	
 amaliyotga	 kiritilgan.	 0`zbekistonda	 ushbu	 sohada	 bir	 
q ancha	
 ishlar	 bajarilgan	 bo`lsada,	 haqiqiy	 ma ’ nodagi	 psixolingvistik	 
tadqiqotlar	
 endigina	 boshlanmoqda. P ixolingvistika  a soschisi   nemis   tilshunos  o limG.S h teyntal 
(1823-1899) hisoblanadi. Uning   eng   muhim   asarla ri 
sifatida «Tillarni  t asnif   etish   va   ularning   taraqqiyot  
qonuniyatlarining   maqsadi» deb   nomlangan   bo‘lib, 1850 
yilda   yozilgan. Undan   keyin 1851 - yilda   yozgan   «Tillarning  
kelib   chiqishi», 1855 - yilda   yozilgan   «Grammatika, logika   va  
psixologiya», 1860 - yilda   yozgan«Muhim   tipdagi   tillarning  
tuzilishi   xarakteristikasi»asarlarini   sanab   o‘tish   lozim. S h uni  
alohida   ta’kidlamoq   joizki, lingvistik   biologizmning   o‘ziga   xos  
xususiyatlari   S h leyxer   ta’limotida   o‘z   ifodasini   topgan   bo‘lsa, 
logikgrammatizm   Bekker   ta’limotida   jonlantirildi. S h teytal  
esa   o‘z   ijodiy   o‘qishlarida   bu   jaryoning   xatti-harakati   va   xalq  
psixologiyasi   taraqqiyotiga   tayanib   o‘rganadi.ʻ S h teyn   talilmiy   qarashlariga   Potebnya   va   Paul, Boduende   Kurtene  
ham   Sossyur, Sepira   va   S h erbalar   e’tibor   qaratadi. Biroq  
psixolingvistika   bir   xalq   misolida   rivoj   topgan   emas.Potebnya   va  
Paul   qarashlarida   psixologik   asosi   gapning   semantik   qurilishi, 
garmmatik   kategoriyalari, tilning   leksik   ma’nolari   uchun   xizmat  
qiladi. Psixologik   tushunchalar   til   aloqasining   shaxs   va   xalqqa  
bog‘liqligini,    shuningdek, tilning   tarixiy-madaniy   faktor   ekanligini  
ifoda   etadi.   Boduende   Kurteneva   F.Sossyur  n utqiy   ijodiy  
yondashuvning  ij timoiy   xarakter   kasb   etishini   alohida   ta’kidlashadi. 
Bu   konsepsiya   turli   xil   individual-leksik   birliklarning   paydo   bo‘lish  
omillarini, ijtimoiy-grammatik   assotsiatsiyasining   esa   uzviy  
aloqadorligini   anglatadi. Psixologik   maktab   XIX   asrning   birinch i 
yarmi   va   XX   asr   boshlarida   vujudga   kelgan   bo‘lib, til   va   nutq  
muammosiga   doir   tilning   funksional (vazifaviy) belgilarini, 
shuningdek, til   qurilishini   va   nutqiy-ijodiy   yondashuvni   o‘rgangan  
edi. V azifaviy-struktur   yo‘nalish   psixolingvistika,    ya’ni   lingvistik  
psixologiya   uchun   muhimdir. A.Marti   o‘z   ishlarida, jumladan, 
1908 - yilda   yozgan«Umumiy   grammatika   va   falsafiy   tilni  
tekshirishning   isbotlanganligi»,  A.Gardineraning  1932 - yilda  
yozgan«Til   va   nutqning   nazariyasi»,   K.Byuleraning 1934 - yilda  
yozgan   «Til   nazariyasi»asarida   aynan   vazifaviy-struktur  
yo‘nalish   masalasida   ilmiy   izlanishlar   olib   borishgan. 
Ta’kidlash   joizki, psixologik   idealar   lingvistik   yo‘nalishlar  
uchun   muhim   bo‘lib, psixologizm   va   nutqiy   faoliyatni  
tushunishni  i drok   etishda   simvolik   alomat   kasb   etadi. Buni  
logik-ma’noviy   tahlilda   lingvistik   yo‘l   bilan   amalga   oshiriladi. Za monaviy   tilshunoslik   tobora   kengayib, taraqqiy   etib   bormoqda. Buning  
asosini, shubhasiz, tilshunoslik   va   boshqa   fanlar   o‘rtasidagi   aloqadorlik  
ta’minlaydi. Psixolingvistika   ham   ana   shunday   jarayonning   mahsulidir.   Matn  
psixolingvistik   yondashuvlar   talqinida. Matnning   antropotsentrik   mohiyati  
psixologiya   va   lingvistika   sohalari  k esishuvi   natijasida   yuzaga   kelgan  
psixolingvistikada   ayniqsa   yaqqol   namoyon   bo‘ladi. Psixolingvistik   tadqiqotlarda  
matnning   matn   tuzuvchi  – matn – retsipientdan   iborat   uchlik   nuqta y i   nazaridan  
tadqiq   etilishi   unda   shaxs   omilining   rolini   chuqur   o‘rganishni   taqozo   etadi.  
Ma’lumki, psixolingvistika   sohasi   XX   asrning 50-yillarida   psixologiya   va  
tilshunoslik   fanlarining   hamkorligi   natijasida   yuzaga   kelgan. Psixolingvistikaning  
asosiy   tadqiq   ob y ekti   nutqiy   faoliyat   sub y ekti   bo‘lgan   shaxs, til   sohibi  
hisoblanadi. Rus   tilshunosligida   mazkur   soha   rivojiga   katta   hissa   qo‘shgan      
A.A.Zalevskaya   psixolingvistikaning   vazifasi   haqida   yozar   ekan, “tilning   amal  
qilishini   psixik   fenomen   sifatida  t avsiflash   va   tushuntirish” ushbu   sohaning  
asosiy   maqsadi   bo‘lishi   kerakligini   ta’kidlaydi.  Psixolingvistik   tahlilda   lisoniy   ong   masalasi   ham   markaziy   o‘rinlardan  
birini   egallaydi. “Lisoniy   ong   tashqi   faoliyatni   til   belgilari  	v ositasida  
rejalashtirish   va   boshqarishdan   iborat   bo‘lgan  	
i chki   jarayondir”.	 U,	 
xususan,	
 muloqotning   eng  	o liy   birligi   bo‘lgan   matn  	y aratilishida  
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.	
 
Matnning   psixolingvistik   tadqiqida   eng   muhim   bo‘lgan   obyektlardan  
biri   til   sohibi	
 –	 matn   tuzuvch i	  va   retsipient   faoliyatidir.	 Ma’lumki,	 
matn   inson   tomonidan   inson   uchun   yaratiladi.	
 Bu   matn   yaratilishi   va  
uning   idrokidan   iborat   faoliyat   zanjirining   antropotsentrik   xususiyatga  
ega   ekanligidan   dalolat   beradi.	
 Psixolingvistik  	t ahlilda   muallif-
retsipient   munosabatlarida   amal   qiluvchi  	
li soniy   va   nolisoniy   omillar  
borki,	
 ularni   o‘zaro   uyg‘unlikda   tadqiq   etish   kutilgan   natijalarni  
olishga  	
i mkon   yaratadi.   Matnn ing  psixolingvistik  
tahlil   etish   haqidagi   ayrim  
tadqiqotlarda   uning  
kreollashtirilganlik,	
 shakliy  
uzilish   hamd a
 
interpretativlik  
xususiyatlari   ham   e’tiborga  
olinishi   lozimligi  
ta’kidlanadi.

MAVZU : O`ZBEK TILINING PSIXOLINGVISTIK TADQIQI MUAMMOLARI Reja: 1. Tilshunoslikda psixolingvistik yo‘nalishning yuzaga kelishi . 2. Psixolingvistikaning vazifaviy-struktur aspekti . 3. Psixologik komponentlar va uning til da aks etishi .

 Psixolingvistika  - nutqning  hosil  bo ` lishi,  shuningdek,  nutqni  idrok   etish  va  shakllantirish  jarayonlarini  ularning  til  tizimi  bilan  o ` zaro   bog`lanishi  holatida  o`rganuvchi  fan;  psixologiya  va  lingvistikannng   sintezidan  paydo  bo`lgan.   Psixolingvistika   inson  nutqiy  faoliyati   modelini  va  psixofiziologik  nutqiy  shakllanishini  ishlab  chiqib,   ularni  psixologik  eksperimentlar  yo`li  bilan  tekshiradi.  Tadqiqot   manba y i  bo`yicha  tilshunoslikka  yaqin  bo`lgan   psixolingvistika   o`z   tekshirish  usullari  bo`yicha  psixologiyaga  yaqin  turadi.  Unda  o`zaro   bog`lanishli  eksperiment,  "semantik  differensial"  kabi  va  boshqa   eksperimental  usullar  qo`llanadi.   Psixolingvistika   bir  qator  amaliy   masalalar  [ona  tili,  ayniqsa,  xorijiy  tilni  o`rgatish;  maktabgacha   yoshdagi  bolalarning  nutqiy  tarbiyasi  va  logopediya  masalalari;   miyadagi  nut q iy  markazlar  kasalliklari  klinikasi;  nutqiy  tasir   ko`rsatish  muammolari  (xususan  ommaviy  axborot  vositalari   faoliyatida  va  targ`ibot  ishlarida);  sud  psixologiyasi  va  kriminalistika   (mas,  kishilarni  ularning  nutq  xususiyatiga  qarab  tanib  olish,   aniqlash);  mashina  tarjimasi  hamda  nutqiy  axborotni  EHMga  kiritish   muammolari  va  boshqa]ni  nazariy  jihatdan  tushuntirish  zarurati   tufayli  o`tgan  a sr ning  60-yillarida  paydo  bo`lgan.  " Psixolingvistika "   termini  o`tgan  a s rning  60-yillari  o`rtalarida  amerikalik  olimlar   tomonidan  amaliyotga  kiritilgan.  0`zbekistonda  ushbu  sohada  bir   q ancha  ishlar  bajarilgan  bo`lsada,  haqiqiy  ma ’ nodagi  psixolingvistik   tadqiqotlar  endigina  boshlanmoqda.

P ixolingvistika a soschisi nemis tilshunos o limG.S h teyntal (1823-1899) hisoblanadi. Uning eng muhim asarla ri sifatida «Tillarni t asnif etish va ularning taraqqiyot qonuniyatlarining maqsadi» deb nomlangan bo‘lib, 1850 yilda yozilgan. Undan keyin 1851 - yilda yozgan «Tillarning kelib chiqishi», 1855 - yilda yozilgan «Grammatika, logika va psixologiya», 1860 - yilda yozgan«Muhim tipdagi tillarning tuzilishi xarakteristikasi»asarlarini sanab o‘tish lozim. S h uni alohida ta’kidlamoq joizki, lingvistik biologizmning o‘ziga xos xususiyatlari S h leyxer ta’limotida o‘z ifodasini topgan bo‘lsa, logikgrammatizm Bekker ta’limotida jonlantirildi. S h teytal esa o‘z ijodiy o‘qishlarida bu jaryoning xatti-harakati va xalq psixologiyasi taraqqiyotiga tayanib o‘rganadi.ʻ

S h teyn talilmiy qarashlariga Potebnya va Paul, Boduende Kurtene ham Sossyur, Sepira va S h erbalar e’tibor qaratadi. Biroq psixolingvistika bir xalq misolida rivoj topgan emas.Potebnya va Paul qarashlarida psixologik asosi gapning semantik qurilishi, garmmatik kategoriyalari, tilning leksik ma’nolari uchun xizmat qiladi. Psixologik tushunchalar til aloqasining shaxs va xalqqa bog‘liqligini, shuningdek, tilning tarixiy-madaniy faktor ekanligini ifoda etadi. Boduende Kurteneva F.Sossyur n utqiy ijodiy yondashuvning ij timoiy xarakter kasb etishini alohida ta’kidlashadi. Bu konsepsiya turli xil individual-leksik birliklarning paydo bo‘lish omillarini, ijtimoiy-grammatik assotsiatsiyasining esa uzviy aloqadorligini anglatadi. Psixologik maktab XIX asrning birinch i yarmi va XX asr boshlarida vujudga kelgan bo‘lib, til va nutq muammosiga doir tilning funksional (vazifaviy) belgilarini, shuningdek, til qurilishini va nutqiy-ijodiy yondashuvni o‘rgangan edi.

V azifaviy-struktur yo‘nalish psixolingvistika, ya’ni lingvistik psixologiya uchun muhimdir. A.Marti o‘z ishlarida, jumladan, 1908 - yilda yozgan«Umumiy grammatika va falsafiy tilni tekshirishning isbotlanganligi», A.Gardineraning 1932 - yilda yozgan«Til va nutqning nazariyasi», K.Byuleraning 1934 - yilda yozgan «Til nazariyasi»asarida aynan vazifaviy-struktur yo‘nalish masalasida ilmiy izlanishlar olib borishgan. Ta’kidlash joizki, psixologik idealar lingvistik yo‘nalishlar uchun muhim bo‘lib, psixologizm va nutqiy faoliyatni tushunishni i drok etishda simvolik alomat kasb etadi. Buni logik-ma’noviy tahlilda lingvistik yo‘l bilan amalga oshiriladi.