logo

Pedagogik Dasturiy vositalar

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2201.9951171875 KB
Mavzu: Pedagogik Dasturiy vositalar  Reja
1. Pedagogik dasturiy vositalar haqida tushuncha
2. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishga qo’yiladigan talablar
3. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishda o’quvchialrning 
pisixofizologik xususiyatlarini xisobga olish
4. Dasturlash tillarida pedagogic-dasturiy vositalar yaratish 
texnalogiyasi     Tizimli dast uriy  t a'minot   - bu dasturlar majmuasi. prosessor,OZU, kirish-chiqish 
kurilmalar orqali kompyuter tizimining komponentlariniboshqarishda samadorligini 
oshiradi, va ikki tomonlama interfeysini yaratadi,bir tomondan - apparatura, ikkinchi 
tomondan - Foydalanuvchining dasturi.
Dast urlash t izi mlari  – bu kompyuterning dasturiy ta'minoti, aniqdasturlash tilida 
yozilgan, va dasturni yaratish, sozlash va bajarish uchunmuljallangan.
A mal iy  dast uriy  t a'minot   – bu dasturlar, foydalanuvchi bilanto'g'ridan to'g'ri o'zaro ta'sir 
kilishga mo'ljallangan va Foydalanuvchining aniqvazifalarini bajarish uchun tayinlangan.
Pedagogik  dast uriy  v osit alar  - ta'lim jarayonida qo'llanadigandastur vositalari. Pdvlar o'z 
ma'lumot omboriga, shuningdek,modellashtiruvchi, boshqaruvchi, o'rgatuvchi, nazorat 
qiluvchi sifatlarga ega bo'lib,ta'limning ko'rgazmaliligini ta'minlaydi, ta'lim sub'ektlari 
faoliyatinitezkor tahlil etish, nazorat qilishga mo'ljallanadi Dast uriy  t aminot  Kompyutergax
izmatko'rsatis
h 
uchundasturiy
vositalar Dast uriy   v osit alari
Bilimdarajasini
nazorat 
vabaxolash 
uchundasturiy
vositalar Multimediavos
italar Matematik 
vaimitasionmod
ellashtirish 
uchun dasturiy 
vositalar
avtomatlashtir
ilgan 
o'rgatuvchitizi
mlar Axborot –
qidiruvchilug'a
tlitizimlar elektrondarsli
klar ekspertlio'rgat
uvchitizimlar
intellektual o'rgatuvchi tizimlar kasb faoliyatini 
avtomatlashtirishvositalari  KOMPY UTERGA  X IZMAT KO'RSATISH UCHUN DA STURIY  VOSITA LA R- 
ular o'quv xujjatlarni rasmiylashtirish, tadqiqot ma'lumotlarni qaytaishlash 
va katta hisoblashlarni avtomatlashtirish uchun ko'llaniladilar.
BILIM DA RA J ASINI N A ZORAT VA  BA X OLA SH UCHUN DASTURIY  
VOSITA LRI  - ko'p tarkalgan dasturlar, chunki ularni yaratish judayam engil 
vaqo'lay. Bugungi kunda tayyor instrumental tizim-shablonlar ko'p, va 
ularda testsavollarni yaratish uchun dasturlash tilini bilish shart emas. Bu 
dasturlaro'qituvchining ishini engillashtiradilar.
A v t omat lasht irilgan t a'lim t i zimi , bu atama o'z ichiga o'qituvchi, 
o'quvchi,o'quv-uslubiy va didaktik materiallarni, ma'lumotlarni avtomatik 
qayta ishlaydigantizimni mujassamlashtirgan avtomatlashtirilgan 
axborotli muhitga nisbatanqo'llaniladi. Dast uriy Vosit alari  MATEMATIK VA IMITASION MODELLA SHTIRISH UCHUN  DA STURIY Vosit alar  - bu dastur 
eksperimental va nazariy tadqiqotlarni kengaytirish vafizik tadqiqotlarning xisoblashlarini 
engillashtirish uchun muljallangan. Bundayvositalar kimmat baholi asboblarni olishning 
xarajatlarini kamaytirishga ijozatberadilar.
Ax borot  –qidiruv li lug'at li t iziml ar - bu  dasturlar lug'at ko'rinishida turli o'quv materiallarni 
o'quvchiga taqdim etish va saklash uchun muljallangan. Bu dasturlar gipertexnologiya va kidiruv 
tizimi orqali ishlaydilar.
Elek t ron darslik  deganda , Davlat ta'lim standarti va o'quv dasturiga moskeladigan o'quv 
predmeti yoki uning biror bo'limi, qismining mazmunini tizimli bayonqiladigan va shu shakldagi 
nashr sifatida maxsus tasdiqdan o'tgan elektron o'quv kursitushuniladi. Dast uriy Vosit alari  Mutaxassis li O'RTATUVCHI tizimlar-g'oyalar va texnologiyalar asosida amalga oshirilmoqdasun'iy 
aql. Bunday tizimlar qaror qabul qilishda mutaxassislarning faoliyatini modellashtiradijuda 
murakkab vazifalar. EOS yangi bilimlarni olishga, so'rovga javob berishga qodirtalaba va muayyan 
fan sohasidagi muammolarni hal qilish. Shu bilan birga, EOS beradimuammoni hal qilish 
jarayonini dialogli qo'llab-quvvatlash jarayonida muammolarni hal qilish strategiyasi va taktikasini 
tushuntirish. Kafsuski, EOS bilan ishlashda o'quv jarayonining didaktik tsiklining bunday aloqalari 
amalga oshirilmaydi,talabalarning dastlabki bilimlarini qo'llashni tashkil etish va fikr-
mulohazalarni olish(talabalarning harakatlarini nazorat qilish).
Intellektual tarjimon tizimlar - eng yuqori darajadagi tizimlarga tegishlishuningdek, ular sun'iy 
intellekt g'oyalari asosida amalga oshiriladi. IOS amalga oshirishi mumkino'quv muammosini hal 
qilishning barcha bosqichlarida uni ishlab chiqish va izlashdan boshlab boshqarishyechish 
printsipi va o'ziga xos xususiyatlarni hisobga olgan holda echimning maqbulligini baholash bilan 
yakunlanaditalabalar faoliyati. Bunday tizimlar quyidagi muloqot aloqalarini ta'minlaydiqoida 
tabiiy tilga yaqin tilda.
Qab faoliyatini avtomatlashtirish masalalari - (amaliy dasturlar to'plami, CALS tizimlari va 
boshqalar) oei tarkibida nafaqat o'rganish mavzusi, balkikasbiy yo'naltirilgan muammolarni hal 
qilishda o'qitish vositasikurs yoki diplom dizayni. Dast uriy Vosit alari  Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilargaajratish 
mumkin: o'rgat uv chi dast urlar  – o'quvchilarning 
bilimdarajasi va qiziqishlaridan kelib chiqib  y angi 
bilimlarni o'zlasht irishga y o'nalt iradi;t est  
dast urlari  – egallangan bilim, malaka vako'nikmalarni 
tekshirish yoki baholashmaqsadlarida 
qo'llaniladi; mashq qildirgichlar  - avval o'zlashtirilgan 
o'quvmaterialini takrorlash va 
mustahkamlashgaxizmat qiladi; o'qit uv chi 
isht irok idagi v irt ual o'quv  muhit inishak llant iruv chi 
dast urlar (v irt ual borliqt izimlari). Dast uriy Vosit alari  Virtualnaya realnost - virtual borliqtushunchasini 
Jaron Lanier (Lane) taklif etgan.Virtual borliq 
immersivlik va  int erfaollik   tushunchalari bilan 
bog'liq.Immersivlik deganda odamning virtual 
borliqda o'zinifaraz qilishini tushunish lozim.
Int erfaollik  foydalanuvchi Real vaqtda 
virtualborliqdagi ob'ektlar bilan o'zaro 
muloqotda bo'lib ulargata'sir ko'rsatishga ega 
bo'ladi. Virt ual borliq t izimi  Virtual borliq tizimi deganda – biz imitasion dasturiyva texnik 
vositalarni deb qabul qilamiz. Interfaolliknita'minlash uchun, 
virtual tizim boshqaruvchi amallarniqabul qilishi kerak. Bu 
amallar ko'pmodallikga, ya'ni ko'zbilan ko'radigan, tovush 
orqali qabul qiladigan bo'lishikerak. Bu amallarni amaliyotda 
bajarish uchun zamonaviytizimlarda turli tovush va 
videotexnologiyalardanfoydalaniladi. Masalan, katta xajmli 
tovush vavideotizimlari, shuningdek odamning bosh 
qismigao'rnatiladigan shlem va ko'zoynak displeylar, 
"hidsezadigan" sichqonchalar, boshqaruvchi qo'lqoplar, 
kibernetiknimchalar simsiz interfeys birgaligida 
ishlatiladi.Yuqoridagilar ekzotik qurilmalarga tegishli. Virt ual borliq t izimi  Virt ual borliq t izimi
VERTUAL 
SHLEMLAR  Virt ual borliq t izimi
VERTUAL 
ko’zoynak 
dispalylar  Virt ual borliq t izimi
VERTUAL  
dispalylar  Virt ual borliq t izimi
VERTUAL  
PARASHUTLAR  Pedagogik dasturiy vositalarga qo'yiladigan didaktiktalablarga 
quyidagilar kiradi: ilmiylik, tushunarli,qat'iy va tizimli bayon 
etilishi bilan birgalikda(pedagogika, psixologiya, informatika, 
ergonomikaningasosiy tamoyillarini, zamonaviy fanning 
fundamentalasoslarini hisobga olib, o'quv faoliyati mazmunini 
qurishimkoniyatini ta'minlash), uzluksizlik va yaxlitlik 
(ilgario'rganilgan bilimlarning mantiqiy oqibati 
hamdato'ldiruvchisi hisoblanadi), izchillik, 
muammolilik,ko'rgazmalilik, faollashtirish (o'qitish mustaqilligi 
hamdafaollilik xususiyatining mavjudligi), o'qitishnatijalarini 
o'zlashtirish mustahkamliligi, muloqotninginterfaolliligi, 
o'qitish, tarbiyalash, rivojlantirish vaamaliyotning yaxlit birligi. Virt ual borliq t izimi  Metodik talablarga quyidagilar kiradi: aniq o'quvfanining o'ziga 
xos xususiyatlarini hisobga olish, ma'lumbir faning o'ziga 
xosligini hisobga olish, axborotnizamonaviy metodlari o'zaro 
bog'liqliligi, o'zaroaloqadorliligi, turli-tumanligi, amalga 
oshirilishi.Psixologik talablarga idrok etish, tafakkur, 
diqqati(qat'iyliligi, boshqaga ko'chishi), motivasiya, 
xotira,tasavvuri, yoshi va individual psixologik 
xususiyatlarinihisobga olish (egallagan bilim, ko'nikma va 
malakalarinihisobga olib, o'quv fani mazmuni hamda o'quv 
masalalarimurakkablik darajasi o'quvchilarning yosh 
imkoniyatlari vaindividual xususiyatlariga mos kelishi, o'quv 
materialinio'zlashtirishda ortiqcha his-hayajonli, asabiy, 
aqliyyuklamalardan ta'sirlanishdan himoyalash) kiradi. Virt ual borliq t izimi  Virt ual borliq t izimi
gipermatn Pedagogik 
dasturiyvositalarning 
gipermatnhujjatlarini 
ishlabchiqishda Microsoft 
FrontPage (HTML-Hyper 
TextMarkup Language), 
AllaireHome Site (HTML), 
MicrosoftPowerPoint, 
Microsoft Wordkabi 
dasturiy 
vositalardanfoydalaniladi.  Virt ual borliq t izimi
Illyustrasiya Dinamik 
illyustrasiyamio'quv 
materiallariyaratishda 
Discreet 3D StudioMAX, 
Alias WaveFront, 
Maya,LightWave, 
SoftImage 3d,Adobe 
ImageReady, GifAnimator, 
Macromedia Flash,Adobe 
Premier kabi 
maxsusdasturlar 
danfoydalaniladi.  Virt ual borliq t izimi
Ovoz Ovozli jarayonlarnitaqdim 
etish vaovozni tahrir 
qilishSonicFoundrySoundF
orge, Wave Lab,Sound 
Recorder vaboshqa 
dasturlaryordamida 
amalgaoshiriladi.  E’TIBORINGIZ UCHUN RAXMAT

Mavzu: Pedagogik Dasturiy vositalar

Reja 1. Pedagogik dasturiy vositalar haqida tushuncha 2. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishga qo’yiladigan talablar 3. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishda o’quvchialrning pisixofizologik xususiyatlarini xisobga olish 4. Dasturlash tillarida pedagogic-dasturiy vositalar yaratish texnalogiyasi

Tizimli dast uriy t a'minot - bu dasturlar majmuasi. prosessor,OZU, kirish-chiqish kurilmalar orqali kompyuter tizimining komponentlariniboshqarishda samadorligini oshiradi, va ikki tomonlama interfeysini yaratadi,bir tomondan - apparatura, ikkinchi tomondan - Foydalanuvchining dasturi. Dast urlash t izi mlari – bu kompyuterning dasturiy ta'minoti, aniqdasturlash tilida yozilgan, va dasturni yaratish, sozlash va bajarish uchunmuljallangan. A mal iy dast uriy t a'minot – bu dasturlar, foydalanuvchi bilanto'g'ridan to'g'ri o'zaro ta'sir kilishga mo'ljallangan va Foydalanuvchining aniqvazifalarini bajarish uchun tayinlangan. Pedagogik dast uriy v osit alar - ta'lim jarayonida qo'llanadigandastur vositalari. Pdvlar o'z ma'lumot omboriga, shuningdek,modellashtiruvchi, boshqaruvchi, o'rgatuvchi, nazorat qiluvchi sifatlarga ega bo'lib,ta'limning ko'rgazmaliligini ta'minlaydi, ta'lim sub'ektlari faoliyatinitezkor tahlil etish, nazorat qilishga mo'ljallanadi Dast uriy t aminot

Kompyutergax izmatko'rsatis h uchundasturiy vositalar Dast uriy v osit alari Bilimdarajasini nazorat vabaxolash uchundasturiy vositalar Multimediavos italar Matematik vaimitasionmod ellashtirish uchun dasturiy vositalar avtomatlashtir ilgan o'rgatuvchitizi mlar Axborot – qidiruvchilug'a tlitizimlar elektrondarsli klar ekspertlio'rgat uvchitizimlar intellektual o'rgatuvchi tizimlar kasb faoliyatini avtomatlashtirishvositalari

KOMPY UTERGA X IZMAT KO'RSATISH UCHUN DA STURIY VOSITA LA R- ular o'quv xujjatlarni rasmiylashtirish, tadqiqot ma'lumotlarni qaytaishlash va katta hisoblashlarni avtomatlashtirish uchun ko'llaniladilar. BILIM DA RA J ASINI N A ZORAT VA BA X OLA SH UCHUN DASTURIY VOSITA LRI - ko'p tarkalgan dasturlar, chunki ularni yaratish judayam engil vaqo'lay. Bugungi kunda tayyor instrumental tizim-shablonlar ko'p, va ularda testsavollarni yaratish uchun dasturlash tilini bilish shart emas. Bu dasturlaro'qituvchining ishini engillashtiradilar. A v t omat lasht irilgan t a'lim t i zimi , bu atama o'z ichiga o'qituvchi, o'quvchi,o'quv-uslubiy va didaktik materiallarni, ma'lumotlarni avtomatik qayta ishlaydigantizimni mujassamlashtirgan avtomatlashtirilgan axborotli muhitga nisbatanqo'llaniladi. Dast uriy Vosit alari