logo

Pedagogik qobilyat turlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

75.4521484375 KB
Mavzu: Pedagogik 
qobilyat turlari Mavzu: Pedagogik qobilyat – pedagogik 
mahoratning asosi sifatida
Reja:
1.Pedagogik qobiliyat haqida tushuncha. 
 2.Pedagogik qobiliyatning turlari. 
 3.Pedagogik qobiliyatning asosiy sifatlari.     Qobiliyat  -   shaxsning individual-psixologik xususiyati bo‘lib, 
muay yan faoliyat yuzasidan layoqati va ishni muvaffaqiyatli  
amalga oshirish subyektiv shart-sharoitini ifodalovchi individual 
psixik sifatlar yig'indisidir
Qobiliyatni inson tug'ma, tabiat in’omi sifatida tayyor holida 
olmay
 di, balki hayotiy faoliyati davomida shakllantiradi.
                   Qobiliyat bu  
Shaxsning biror faoliyat yuzasidan 
bilim, ko‘nikma va malakalarni 
boshqalarga nisbatan tez va oson 
o‘zlashtirishi bilan bog‘liq bo‘lgan 
psixologik xususiyatdir Govard  Gardner  qobiliyatlarni  intellektlar  to’plami  deb  atadi  va 
uning yettita jihatini ajratib ko'rsatdi. Biz intellektning ushbu jihatlaridan 
oltitasini o‘qituvchi pedagogik mahoratini takomillashdrish nuqtai naza- 
ridan  tahlil  qilishimiz  mumkin.  Psixolog  olim  Olga  Matyeeva  ushbu 
jihatlarni psixologik texnologiya bilan kuchaytirib modifikatsiyalaydi va 
o'qituvchining kasbiy  faoliyatida muhim  ahamiyat kasb etishini  ta’kid 
lab, quyidagi qobiliyatlami ko‘rsatib o'tadi.
1.Muloqot qilish (kommunikativ) qobiliyati.
2.Voqealami  oldindan  ko'ra  olish  qobiliyati 
3.Eshitish  va his  qilish.
4. Kinestetik  (teri-muskul)  qobiliyat.
5. Mantiqiy  qobiliyat
6. Shaxsning  ichki  qobiliyati. 1.Muloqot qilish (kommunikativ) qobiliyati .  O'qituvchi o'quvchilar 
bilan  dars  va darsdan  tashqari jarayonlarda,  sinfda  ijobiy  ruhiy iqlim yarata oladi.
2.Voqealami  oldindan  ko'ra  olish  qobiliyati   Ushbu  qobiliyat  turi 
har  bir  o'qituvchining  sergakligida,  o'quvchilarning  ruhiyatini,  ichki dunyosini k о' ra 
olishida namoyon bo'ladi. Shunda  о ' qituvchi kim nima- ga qodir ekanligini oldindan 
bashorat qila oladi.
3. Eshitish  va his  qilish  qobiliyati.   Bunday  qobiliyatga  ega  bo‘Igan insonlar  
musiqani  sevishadi,  ohangni  yaxshi  his  qilishadi,  deklamatsiya asosida proza  va 
poeziyani yaxshi   о ' qishadi,  eshitgan narsasini xotirada saqlaydi,  ayniqsa,  she 'r va  
qo'shiqlarni sevib  tinglaydi.
4. Kinestetik  (teri-muskul)  qobiliyat.    О ' qituvchining   о ' z  xatti  harakatlarini  
muvofiqlashtirish  qobiliyati, harakat  ohangini  his  qilgan  holda yo‘naltiradi, vaqtni  
harakat  sur’ati  bilan his qiladi, о' zi  uchun  maishiy qulayliklarni yarata  oladi, hayot  
marhamatlaridan rohatlanishni biladi.
5. Mantiqiy  qobiliyat.   Falsafiy  mulohazalar yuritishni,  raqamlarni 
matematikani,  murakkab  masalalarni  hal  qilishni  sevadi,  sababiyat  va oqibat 
natijalarini  tushunish malakasiga ega,  voqelikda asosiylikni ikkinchi darajalisidan 
ajrata oladi;
6. Shaxsning  ichki  qobiliyati .   О‘ z-o‘zini  mukammal  bilishi,  tushunishi va his  qilish 
qobiliyati, erkin  shaxsda  ichki  qobiliyat  mukamma rivojlanadi,  irodasi 
mustahkam,qat ’iyatli,  har qanday vaziyatda   о ' zfikr mulohazasini erkin bayon eta 
oladi. Pedagogik qobiliyat-  pedagogning 
pedagogik faoliyatni boshqara 
olish imkoniyatini va shu faoliyat 
bilan muvaffaqqiyatli shug’ullana 
olishini shuningdek pedagogik 
jarayonlarni tashkil etish 
borasidagi xususiyatlarining  
komponentlaridir .      Pedagogikada o'qituvchi qobiliyati  -  bu 
imkoniyatdir, uning mohirligi zaruriy darajasi 
faqatgina o'qitish va tarbiyalash jarayonida takomil 
lashib boradi va yutuqlarga erishishida zamin 
yaratadi.  Tug'ma qobiliyatlar  zehn  deyiladi.  
Iqtidor,  iste’dod,  daholik -   insonning  ijodiy  
faoliyati jarayonida  erishiladigan  qobiliyatlaming  
rivojlanish  bosqichlari  hisob	
 
lanadi.  Qobiliyatlar xarakter  kabi,  shaxsning  
faqatgina  ma’lum  faoliyatidagina mavjud bo'lgan 
sifatlaridir . Pedagogik qobilyatlar o’z funksiyasiga ko’ra  umumiy  va 
maxsus  turlarga bo‘linadi. 
   Umumiy qobiliyatlar mavjud bo‘lganda  o‘qituvchi o‘z  
pedagogik kasbiy  faoliyatini mukammal egallab, mohirona olib 
borish bilan birga,  boshqa turli  xil  faoliyatlar  bilan ham  
muvaffaqiyatli  shug‘ullanadi. 
Umumiy qobiliyatga ega bo‘lgan o'qituvchilar ta’lim-tarbiya 
jarayonida har qanday qiyinchilik va ziddiyatlami 
qiynalmasdan bartaraf etadilar.
    Maxsus qobiliyatga ega bo‘lgan o'qituvchilar faqat o'zlari 
egallagan kasbiy yo'nalishlari bo‘yicha muayyan faoliyat bilan 
muvaffaqiyatli shug‘ullanadi!ar. Pеdagogik qobiliyat t urlari :
1. Did a ktik
2.  Aka d em ik 
3.  Per septiv 
4.  Kom m u n ika tiv  
5.  Ta sh kilotch ilik
6. Psix ologik t ashx is
7. Diqqat ni t aqsimlash
8. Tashabbusga, ijodga 
ilhomlant irish
9. Gnost ik 
10. Konst r ukt ivlik  1.  Did aktik qobiliyat
  (oson yo‘l bilan murakkab bilimlarni tushuntirish)
 ya’ni o’quvchilar bilan muloqot qilishida pedagogning ta’lim,  
tarbiyaviy hamda metodlarni chuqur o’zlashtirgan holda dars 
berish qobiliyatidir
2.  Akadеmik qobiliyat 
(barcha fanlar yuzasidan muayyan bilimga ega bo‘lish ) 
O’qituvchi o’z fanini va boshqa fanlarni chuqur bilishida va 
o’zlashtirishda namoyon etishidir
3.  Pеrsеptiv qobiliyat 
(qisqa daqiqalarda auditoriya holatini idrok qila olish  
fazilati);  tashqi olamni va muhitni sezish, idrok etish ya’ni 
kuzatishda muhim ahamiyatga ega.  
    O’qituvchi o’quvchining psixologiyasini va psixik holatini 
o’ziga singdirib idrok etadi.  4. Kommunikativ , n utqiy qobiliyat 
( ixcham, ma'noli, ohangdor, muayyan ritm    chastotaga ega bo‘lgan 
nutq, nutqning jarangdorligi, uning pauza, mantiqiy urg‘uga rioya 
qilishi); O’qituvchining pedagogik jamoa va ota- onalar bilan o’zaro 
muloqotga kirishishida muhim bo’lib, bunda o’qituvchi muomala 
madaniyatini  muntazam o’zida singdirib  shakllantirib borishi 
lozim.
5.   Tashkilotchilik qobiliyati  ---
( sinf guruhi yoki kursni uyushtirish
 va uni boshqarish istе'dodi);  ya’ni sinf o’quvchilarining o’qituvchi 
tomonidan turli jamoat ishlariga va to’garaklarga jalb qila olishida 
namoyon bo’ladi
6.  Psixologik tashxis 
(diagnoz)   qobiliyati 
(insonning kеlajagini oqilona   tasavvur   qilish bashorati);
 tarbiyalanuvchilar-da qanday fazilatlar-ni taraqqiy ettirish
lozimligini oldindan aytib bera olishidir.  7.   Diqqatni taqsimlash   qobiliyati 
(birnеcha ob'еktlarga    bir  vaqt ning o‘zida
ongini qarata olish ); O’qituvchida diqqat-ning  barcha xusu-
siyatlari : hajmi , idora qilinishi, safarbarligi taraqqiy 
etgan bo’lishimuhimdir. 
8.Ta shabbusga, ijodga ilhomlan - tirish qobiliyati;
 Bilim oluvchi-larni tashabbus-korlikka , ijodga yo’naltirish va 
ijodkorlikni shakllantirish. 
9.Gnostik qobiliyat -
  tadqiqotga layoqatlilik(yangilik yarataolish) ya’ni O’qituvchi o’z fanini 
chuqur bilishi amaliyotda namoyon etishiva yangilik yarataolishidir. 
10.Konstruktiv qobiliyat- 
O’qituvchining o’quv tarbiyaviy faoliyatini puxta rejalashtirishiasosida 
yuzaga keladigan kasbiy pedagogik vaziyat bosqichlarini oldindan ko’ra 
olishi.    Pedagogik  qobiliyatning   asosiy sifatlari:
1. O'z kasbiga muhabbat, o'quvchilarni seva olishi.
2. Mutaxassislik fanini mukammal bilishi, unga     
qiziqishi.
3. Pedagogik taktga (odob va go'zallikka) ega bo'lish.
4. Bolalar jamoasiga singib keta olish.
5. O'z mehnatiga ijodiy yondashish.
6. Javobgarlikni his etish.
7. Tarbiyaviy bilimlarni egallaganligi .       O'qituvchi  faoliyatidagi pedagogik 
qobiliyatning o'ziga xos tizimlari 
mavjud . Qobiliyatlar tizimi  quyidagi 
xususiyatlari bilan farq qilinadi:
1. asosiy xususiyatlar;
2. tayanch xususiyatlar;
3. yetakchi xususiyatlar;
4. yordamchi xususiyatlar.   Pedagogik  qobiliyatning   asosiy  xususiyatlari   o'qituvchining  yuksak  
pedagogik-psixologik  bilimlari  natijasida  doimiy  shakllanib boradi:
Kommunikativ  qobiliyat :    O‘qituvchining  pedagogik  jamoa  va  ota- onalar, 
 mahalla  ahli  bilan  bo'ladigan  o‘zaro  muloqotida,  ularning  ruhiy 
holatlarini  tushunish  va  ularga hamdard  bo'lish.  muloqotga  kirishishida 
pok  ko'ngillilik.  O‘qituvchi  bunda  psixologik  bilimlarga  ega  bo‘lishi, 
muomala madaniyatini muntazam o'zida shakllantirib borishi lozim.
Perseptiv  qobiliyat :   tashqi  olamni  va  muhitni  sezish,  idrok  etish, va’ni 
kuzatuvchanlik muhim  rol  o‘ynaydi.  O'qituvchining  shijoati  nati jasida 
rivojlanadi,  takomillashadi.  O‘qituvchi  o'quvchining psixologiyasini, psixik 
holatini o'ziga singdirib idrok etadi, sinf jamoasining holatiga pedagogik 
vaziyatiga odilona baho beradi.
Empatik  qobiliyat :   bolalarga bo'lgan muhabbatdan kelib  chiqadigan 
o'quvchilarning  his-tuyg'usini,  psixologik  holatlarini  qalbdan  his  etish, 
tushunish, idrok etish, ularga achinish xususiyatlaridir.
Ta’lim  jarayonini  muqobillashtirish  qobiliyati :   o'qituvchi  o'z bilimini 
o'quvchi ongi va tafakkuriga kam kuch sarflash evaziga yetkaza olishi,  ta’lim  
va  tarbiyada belgilangan  muddatda  maqsadga  erishish qobiliyatidir. Didaktik  qobiliyat :   o'quvchilar bilan muloqot  qilishda, pedagogikaning  
ta’lim  va  tarbiyaviy  qonuniyatlarini  hamda  metodlarini  chuqur 
o'zlashtirgan holda  samarali  dars  berish  qobiliyatidir.  Shuningdek,  dars 
pedagogik  texnologiyalar  asosida  jahon andozalariga,  hozirgi  zamon 
talablariga javob berishi kerak.
Tashkilotchilik qobiliyati :  pedagogik qobiliyatning tarkibiy qismidir. U  sinf  
o‘quvchilarining  o'qituvchi  tomonidan  turli  jamoat  ishlariga, to'garaklarga 
jalb  qila olishida,  sinf jamoasining har bir o‘quvchiga faol vaziyatni 
ta’minlab berishida namoyon bo'ladi.
Konstruktiv  qobiliyat :   o'qituvchining  o'quv-tarbiyaviy  faoliyatni puxta 
rejalashtirishi  asosida yuzaga keladigan kasbiy  pedagogik vaziyat 
bosqichlarini oldindan ko'ra olishi.
Bilish qobiliyati .  O‘qituvchining o‘z fanini va boshqa fanlaRNi chuqur  
bilishi,o'zlashtirishi va amaliyotda namoyon etishi.
Anglash  (tushunish)  qobiliyati :   o'qituvchining  ziyrakligi  va  udda- 
buronligi,  voqea va hodisalarni  chuqur idrok etib,  ularga adolatli muno- 
sabatda bo'lishi.    Pedagogik qobiliyatlaming  tayanch 
xususiyatlari  kuzatuvchanlik , ko'ra bilish  
ko'nikmasidir  Bu-individual  narsaning  
o'ziga xos  tomonini, ijodiy faoliyat uchun 
boshlang'ich materialni ko'ra bilishi 
demakdir. Rassomning  kuzatuvchanligi,  
tabiatshunos  olimning  kuzatuvchanligidan
farq  qilishi  o'z-o‘zidan  ravshan.  Ularning  
kuzatuvchanligi  turlicha yo‘nalishda 
bolganligi  sababli. har biri o‘z tafakkuri va 
dunyoqarashiga ega.       Qobiliyatning   yetakchi  xususiyati  
ijodiy tasavvur  qilishdir. Bu xususiyat faqat 
rassomga,matematika o‘qituvchisiga,  
adabiyotshunosga xos bo‘lmasdan, balki 
aynan barcha fan o’qituvchilariga ham 
tegishli.Har qanday kasb sirlarini 
mukammal egallash uchun qobiliyat kerak 
Pedagogik  qobiliyat  sog’lom 
o‘qituvchidagina  shakllanadi.  Biroq 
yuqori, o'rtacha va past darajada bo'lishi 
mumkin. Ushbu turli darajada 
qobiliyatlarda mujassamlashgan hislatlar va 
xususiyatlar orasida ba’zilari 
yordamchi rol o'ynaydi.    Pedagogik  qobiliyatlar  tizimiga  kiradigan 
yordamchi  xususiyatlari  va hislatlar quyidagilardan 
iborat:
1. aql-idrokning muayyan turlari, hozirjavoblik, 
kamchiliklarga tanqidiy e’tibor. sobitqadamlik;
2. o'qituvchining nutqi: notiqlik san’ati, so‘z 
boyligining teranligi;
3. aktyorlik xususiyati: mimika va pantomimika, 
xayoliy fantaziya ishlata olish, ruhiy hissiyotni 
jilovlay olish. 
4. pedagogik takt va pedagogik nazokatga ega 
bolish. Foydalaniladigan adabiyotlar ro'yxati:
 
1. Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi.: Nasaf, 2000.
2. Tolipov  O'.,  Usmonboyeva  M.  Pedagogik  texnologiyalaming  tadbiqiy 
asoslari. - Т .: 2005.
3. Avliyakulov  N.  X.,  Musayeva  N.  N.  Pedagogik  texnologiya.  Oliy  o'quv 
yurtlari uchun darslik.
4. Azizxodjayeva  N.N.  Pedagogicheskiye  texnologii  i  pedagogicheskoye 
masterstvo. -Tashkent: Moliya, 2002.

Mavzu: Pedagogik qobilyat turlari

Mavzu: Pedagogik qobilyat – pedagogik mahoratning asosi sifatida Reja: 1.Pedagogik qobiliyat haqida tushuncha. 2.Pedagogik qobiliyatning turlari. 3.Pedagogik qobiliyatning asosiy sifatlari.

Qobiliyat - shaxsning individual-psixologik xususiyati bo‘lib, muay yan faoliyat yuzasidan layoqati va ishni muvaffaqiyatli amalga oshirish subyektiv shart-sharoitini ifodalovchi individual psixik sifatlar yig'indisidir Qobiliyatni inson tug'ma, tabiat in’omi sifatida tayyor holida olmay di, balki hayotiy faoliyati davomida shakllantiradi. Qobiliyat bu Shaxsning biror faoliyat yuzasidan bilim, ko‘nikma va malakalarni boshqalarga nisbatan tez va oson o‘zlashtirishi bilan bog‘liq bo‘lgan psixologik xususiyatdir

Govard Gardner qobiliyatlarni intellektlar to’plami deb atadi va uning yettita jihatini ajratib ko'rsatdi. Biz intellektning ushbu jihatlaridan oltitasini o‘qituvchi pedagogik mahoratini takomillashdrish nuqtai naza- ridan tahlil qilishimiz mumkin. Psixolog olim Olga Matyeeva ushbu jihatlarni psixologik texnologiya bilan kuchaytirib modifikatsiyalaydi va o'qituvchining kasbiy faoliyatida muhim ahamiyat kasb etishini ta’kid lab, quyidagi qobiliyatlami ko‘rsatib o'tadi. 1.Muloqot qilish (kommunikativ) qobiliyati. 2.Voqealami oldindan ko'ra olish qobiliyati 3.Eshitish va his qilish. 4. Kinestetik (teri-muskul) qobiliyat. 5. Mantiqiy qobiliyat 6. Shaxsning ichki qobiliyati.

1.Muloqot qilish (kommunikativ) qobiliyati . O'qituvchi o'quvchilar bilan dars va darsdan tashqari jarayonlarda, sinfda ijobiy ruhiy iqlim yarata oladi. 2.Voqealami oldindan ko'ra olish qobiliyati Ushbu qobiliyat turi har bir o'qituvchining sergakligida, o'quvchilarning ruhiyatini, ichki dunyosini k о' ra olishida namoyon bo'ladi. Shunda о ' qituvchi kim nima- ga qodir ekanligini oldindan bashorat qila oladi. 3. Eshitish va his qilish qobiliyati. Bunday qobiliyatga ega bo‘Igan insonlar musiqani sevishadi, ohangni yaxshi his qilishadi, deklamatsiya asosida proza va poeziyani yaxshi о ' qishadi, eshitgan narsasini xotirada saqlaydi, ayniqsa, she 'r va qo'shiqlarni sevib tinglaydi. 4. Kinestetik (teri-muskul) qobiliyat. О ' qituvchining о ' z xatti harakatlarini muvofiqlashtirish qobiliyati, harakat ohangini his qilgan holda yo‘naltiradi, vaqtni harakat sur’ati bilan his qiladi, о' zi uchun maishiy qulayliklarni yarata oladi, hayot marhamatlaridan rohatlanishni biladi. 5. Mantiqiy qobiliyat. Falsafiy mulohazalar yuritishni, raqamlarni matematikani, murakkab masalalarni hal qilishni sevadi, sababiyat va oqibat natijalarini tushunish malakasiga ega, voqelikda asosiylikni ikkinchi darajalisidan ajrata oladi; 6. Shaxsning ichki qobiliyati . О‘ z-o‘zini mukammal bilishi, tushunishi va his qilish qobiliyati, erkin shaxsda ichki qobiliyat mukamma rivojlanadi, irodasi mustahkam,qat ’iyatli, har qanday vaziyatda о ' zfikr mulohazasini erkin bayon eta oladi.