logo

Sharq mutaffakkirlari ta`lim metodlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

383.5615234375 KB
Mav zu:  Sharq mut aff ak k irlari 
t a` lim met odlari Reja:
1. Abdulla Avloniy ta`lim qarashlari.
2. Ibn Sino ma`rifiy me`rosi.
3. Alisher Navoiy ta`limga qo`shgan hissasi.
4.   Yusuf xos Hojib.             Ta'lim mazmuni tarixiy xususiyatga ega, chunki u jamiyat rivojining u yoki bu 
bosqichida  ustuvor  o’rin  tutuvchi  ijtimoiy  maqsad  va  vazifalar  bilan  b е lgilanadi.  Bu 
ta'lim  mazmunining  ijtimoiy  hayot,  ishlab  chiharish  va  ilmiy  bilimlarning  rivojlanish 
darajasi  talablari  ta'siri  ostida  o’zgarib  borishini  anglatadi.  Ta'lim  ijtimoiy  hodisa 
sifatida odamlarning bilimlarni o’zlashtirishga bo’lgan pragmatik (amaliy) ehtiyojlari 
negizida shakllangan va u odamlarga hayot faoliyatlarini yo’lga qo’yish uchun zarur. 
Bilimlarni  to’plash  va  chuqurlashtirish,  jamiyat  madaniyatining  o’sib  borishi  bilim 
tomonidan  tashkil  etiluvchi  funktsiyalari  ko’lamini  oshishini  ta'minlaydi.  Mazkur 
yondashuvlar (pragmatik va madaniy) kishilik jamiyatining turli bosqichlarida ta'lim 
mazmuni yo’nalishlarni b е lgilab k е ladi. «... bilim bizning aqlimizni va bizninng xotiramizni qilich kabi o’tkir 
qiladi. Bilim, fanni egallash taraqqiyot yo’lida bizning ilgari qadam 
tashlashimiz shartidir.... Bilimsiz odam bu mevasiz daraxtga o’xshaydi»
Abdulla Avloniy “Turkiy Geilston 
yoxud axloq” acarida Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq mutafakkirlarining 
fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek, vatanparvarlik, hamda 
intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb hisoblaydi. Alloma millat taqdirining 
jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya 
baholaydi. Abdulla Avloniy esa inson aqliy kamoloti xususida to’xtalar ekan,quyidagilarni bayon 
etadi: «Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ilm inson uchun g’oyat muqaddas bir 
fazilatdur, zeroki, ilm bizga o’z axvolimizni, harakatimizni oyna kabi ko’rsatur, zehnimizni, 
fikrimizni qilich kabi o’tkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt kabidur» 8
. Alloma bilim insonni 
jaholatdan qutqarishning eng samarali vositasi ekanligiga ham urg’u beradi: «Ilm bizni jaholat 
qorong’usidan qutqarur, madaniyat, ma'rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe'llardan, buzuq 
ishlardan qaytarur, yaxshi xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, 
sarvatimiz, maishatimiz, ximmatimiz, g’ayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bog’liqdur  Abu Ali ibn Sino o’z asarlarida, o’qit uv chi bolalarga 
t a'lim  berishdek  mas'uliy at li burchni bajarishi 
zarurligini uqt irar ek an, ularga faoliy at da 
muv off aqiy at ga erishish garov i bo’lgan quy idagi 
t av siy alarni beradi:
-  bolalar bilan muomalada bosiq, jiddiy  bo’lish;
- be rilay ot gan bilimning t alabalar t omonidan o’zlasht irilishiga e't iborni qarat ish;
- t a'limda t urli shak l va me t odlardan f oy dalanish;
- t alabaning xot irasi, bilimlarni e gallash qobiliy at i, shax siy  x ususiy at larini bilishi;
- f anga qiziqt ira olishi;
- be rilay ot gan bilimlarning e ng muhimini ajrat ib be ra olishi;
- bilimlarni t alabalarga t ushunarli, uning y oshi, aqliy  darajasiga mos ravishda 
be rish;
- har bir so’zning bolalar hissiy ot ini uy g’ot ish darajasida bo’lishiga e rishish. 4 A bu A li ibn Sino .  Abu Nasr Forobiyning e'tiroficha, inson aqli, fikri uning ruhiy jihatdan yuksalishining 
mahsulidir. Inson bilimlarni o’zlashtirar ekan, borliqda tirik mavjudotning yaratilish 
tarixigacha bo’lgan ma'lumotlarni o’zlashtira oladi, ularni yaratadi, ilmiy jihatdan 
asoslaydi. Allomaning mazkur fikrlarini davom ettirgan holda Abu Rayhon Beruniy 
quyidagilarni ilgari suradi: «Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda 
xususiyatlari haqida bilim olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni 
taqqoslaydi, bir-biri bilan solishtirib ko’radi, o’z bilimlarining chinligini aniqlaydi». 
Mutafakkir, shuningdek, odamlar tomonidan bilimlarni o’zlashtirilib borishi yangi 
bilimlarning yaratilishiga olib k е lishini aytadi: «Ilmlar ko’pdir. Ular zamoni iqbolli bo’lib, 
turli fikr va xotiralar ularga qo’shilib borsa, ko’payadi. Odamlarning ilmlarga rag’bat qilishi, 
ilmlarni va ilm aqllilarini hurmatlashi o’sha iqbolning b е lgisidir. (Ayniqsa) hukmron 
kishilarning ilm aqllini hurmat qilishi turli ilmlarning ko’payishiga sabab bo’ladi».  Abu Ali ibn Sinoning, bilish nazariyasida sabab haqidagi ta'limot alohida o’rin 
oladi. U sabablarni aniq, sezish asosida anglanadigan va yashirin, tashqi 
holatlarini tahlil etish asosida tushuniladigan sabablarga ajratadi va hodisaning 
mohiyati uning yuzaga k е lish sabablarini aniqlash yo’li bilan anglanishi 
mumkin, deb hisoblaydi. Alloma ushbu gnoseologik qoidani o’zining tabiblik 
amaliyoti, kasalliklarni ularning simptomlari bo’yicha va dorilar ta'sirini 
kuzatish asosida aniqlagan. Ali ibn Sino o’z asarlarida bilim tushunchasiga sharh 
berish bilan birga bilimning chuqur o’zlashtirilishi 
donishmandlik ekanligini alohida qayd etadi: «Ilm 
narsalarning inson aqli yordami bilan o’rganilishidir. Bilim 
deb esa, narsalarni idrok qilishga aytiladi. Bu shundayki, 
inson aqli uni xato va yo’ldan toymasdan turib unga 
erishishi kerak bo’ladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar 
ochiq-oydin bo’lsayu, isbotlar chinakamiga bo’lsa, u holda 
bunga xikmat - donishmanlik deyildi». Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz o’zlashtirish zarurligini uqtiradi. 
Shuningdek, ilm o’rganish mashaqqatli yumush bo’lib, uni o’rganishda ayrim 
qiyinchiliklarni yengib o’tishga to’g’ri k е lishi, bu yo’lda chidamli,qanoatli, 
bardoshli bo’lish orqaligina mukammal bilimga ega bo’lish mumkinligini 
ta'kidlaydi.
Navoiyning «Mahbub-ul qulub» asarida esa turli ijtimoiy guruhlarning hayotidagi 
o’rnini b е lgilaydi, fazilat va nuqsonlarini ko’rsatadi. Dehqonlar tog’risida fikr 
yuritar ekan, «Dehqonki dona sochar, yerni yormoq bila rizq yo’lin ochar. ... Olam 
ma'murliqi alardin va olam ahli masrurliqi alardin. harqayonki, qilsalar harakot, 
elga ham qut yetkurur, ham barakot» 12
, - deb dehqonlarni, ya'ni, mehnatkash 
insonni ulug’laydi. Shu bilan birga shoir bu asarida tekinxo’rlarni, nojo’ya ish 
tutuvchi kishilarni, ochko’z va ta'magirlarni, mehnat qilmay hayot kechiruvchi 
shaxslarni tanqid qiladi.                 Alisher N av oiy  mehnat ning insonni go’zallasht irishi, faqat  
mehnat   t ufay ligina  insonning  k amol  t opishi  m um k inligini 
t a'k idlay di. Shu maqsadda u qat or mehnat sev ar badiiy  obrazlarni 
y arat adi.  Masalan,  « Farxod  v a  Shirin»   dost onining  asosiy  
qahramoni Farxod ana shunday  qahramonlar jumlasidandir. 
                            16-asrning  y irik   mut afak k iri  Alisher  N av oiy ning 
mehnat k ash  insonni  ulug’lov chi,  m ehnat   t arbiy asi  haqidagi 
fi k rlari  « Hay rat ul  abror» ,  « Farxod  v a  Shirin» ,  « Mahbub-ulqulub»  
asarlari ham mav jud. Alisher N av oiy ning xaqiqiy  inson uchun eng 
y axshi  fazilat lardan  biri  mehnat sev arlik   deb  k o’rsat adi.  U 
« Hay rat ul  abror» ning  beshinchi  m aqolat ida  k ishilarning 
saxov at iga  k o’z  t ik ishdan  k o’ra  o’z  qo’l i  bilan  hay ot   k echirish 
ulug’roq  v a  oliy janobroq  ek anligini  « Hot am  Toy i»   hik oy at ida 
k е lt iradi.
  Alisher Navoiy.   Yusuf  X os X ojib.
                          Zero,  insoniylik  g‘oyasida  yuksak  axloqiy  xislatlar  ifodalangani  uchun  ham  Sharq  Uyg‘onish  davri  falsafasi  va 
pedagogikasida  ta’limiy-axloqiy  yo‘nalish  muhim  ahamiyat  kasb  etdi.  Axloq  masalasi  faylasuflaming  ham,  buyuk 
mutafakkirlaming  ham,  tarixchi-yu  shoir  hamda  adiblarning  ham  birdek  diqqat  markazida  bo‘ldi.  Ta’limiy-axloqiy  risolalar 
paydo  bo‘lib,  axloqning  ham  nazariy,  ham  amaliy  masalalari  tahlil  etildi.  “Qutadg‘u  bilig”,  “Axloqi  Nosiriy”,  “Qobusnoma”, 
“Hibbat  ul-haqoyiq”,  “Guliston”,  “Bo'ston”,  “Axloqi  Jaloliy”,  “Axloqi  Muhsiniy”,  “Mahbub  ul4julub”  kabi  Yusuf  Xos  Hojib, 
Nasiriddin  Tusiy,  Kaykovus,  Ahmad  Yugnakiy,  Muslihiddin  Sa’diy,  Abdurahmon  Jomiy,  Alisher   Navoiy ,  Jaloliddin  Davoniy, 
Husayn Voiz Koshifiylaming ta’limiy-axloqiy asarlari yuqorida ta’kidlaganimiz inson shaxsini ma’naviy-axloqiy shakllantirish 
muammosini  hal  etish  sohasida  yaratilgan  sof  pedagogik  asarlar  sifatida  muhim  ahamiyatga  ega.  Mazkur  ta’limiy-axloqiy 
asarlarda  insonning  ma’naviy  kamolga  yetishida  yuksak  axloqqa  egabo‘lishi  ilm-fanni  egallashi  asosidagina  amalga  oshishi 
mumkin, degan g‘oya ilgari surildi. Chunki biz nazarda tutayotgan davrdan boshlab savod o‘rgatish “Qur’on” va “Hadis”lami 
o‘rganish  va  ulardagi  ko‘rsatmalami  o‘zlashtirib  olib  bilan  birga  olib  borilgan.  Shunga  ko‘ra,  “Qur’on”  va  “Hadis”lardagi 
pand-nasihatlar ham olimlar, ham adiblar ijodiga ta’sir etgan.                                     Xulosa:
•
Biz shunday buyuk mutafakir olim,ustozlardan bilimlari o`gitlarini 
o`rgandik . Foy dalangan A dabiy ot lar.
•
1 Izbranniye proizvedeniya misliteli stran Blijney I Srednogo Vostoka M.: Sotsgiz, 1961.C.622
•
2 Tillashev X.X.Obsheye pedagogicheskiye I didakticheskiye idei uchennix ensiklopedistov Blijnogo I Srednogo 
Vostoka epoxi srednovekovaya. Tashkent: Fan. 1989.C.10
•
3 Abu Rayhon Beruniy. O’ylar, hikmatlar, naqllar,she’rlar. Toshkent. Yosh gvardiya. 1973.44-bet
•
4 Rahimov S. Abu Ali Ibn Sino. Ta’lim va tarbiya haqida. – Toshkent, O’qituvchi, 1967. – 75 bet
•
5 A.Navoiy Maxbub ul-qulub. Asarlar. O’n besh tomlik. 13tom, - Toshkent, Badiiy adabiyot nashriyoti, 1966. – 
189-190-betlar
•
6 A.Navoiy Maxbub ul-qulub. Asarlar. O’n besh tomlik. 13tom, - Toshkent, Badiiy adabiyot nashriyoti, 1966. – 
192-193-betlar
•
7 Xoshimov K. Pedagogika tarixi Oliy o’quv yurtlari va universitetlar talabalari uchun o’quv qo’llanma. – 
Toshkent, O’qituvchi, 1996, - 191-bet
•
8 A.Avloniy. Odob bo’stoni va axloq gulistoni. – Toshkent, O’qituvchi, 1994, -10-bet
•
9 A.Avloniy. Turkiy guliston yoxud axloq. – Toshkent, O’qituvchi, 1992. 22-23-betlar
•
10 A.Avloniy. Turkiy guliston yoxud axloq. – Toshkent, O’qituvchi, 1992. 230-bet
•
11 Yu.X.Hojib. Qutadg’u bilig (Saodatga yo’llovchi bilim) – Toshkent, Fan, 1971.659-bet
•
12 A.Navoiy, Asarlar. O’n besh tomlik. Uchinchi nashr. – Toshkent, G’.G’ulom nomidagi badiiy adabiyot 
nashriyoti, 1977, 29-30-betlar

Mav zu: Sharq mut aff ak k irlari t a` lim met odlari

Reja: 1. Abdulla Avloniy ta`lim qarashlari. 2. Ibn Sino ma`rifiy me`rosi. 3. Alisher Navoiy ta`limga qo`shgan hissasi. 4. Yusuf xos Hojib.

Ta'lim mazmuni tarixiy xususiyatga ega, chunki u jamiyat rivojining u yoki bu bosqichida ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy maqsad va vazifalar bilan b е lgilanadi. Bu ta'lim mazmunining ijtimoiy hayot, ishlab chiharish va ilmiy bilimlarning rivojlanish darajasi talablari ta'siri ostida o’zgarib borishini anglatadi. Ta'lim ijtimoiy hodisa sifatida odamlarning bilimlarni o’zlashtirishga bo’lgan pragmatik (amaliy) ehtiyojlari negizida shakllangan va u odamlarga hayot faoliyatlarini yo’lga qo’yish uchun zarur. Bilimlarni to’plash va chuqurlashtirish, jamiyat madaniyatining o’sib borishi bilim tomonidan tashkil etiluvchi funktsiyalari ko’lamini oshishini ta'minlaydi. Mazkur yondashuvlar (pragmatik va madaniy) kishilik jamiyatining turli bosqichlarida ta'lim mazmuni yo’nalishlarni b е lgilab k е ladi.

«... bilim bizning aqlimizni va bizninng xotiramizni qilich kabi o’tkir qiladi. Bilim, fanni egallash taraqqiyot yo’lida bizning ilgari qadam tashlashimiz shartidir.... Bilimsiz odam bu mevasiz daraxtga o’xshaydi» Abdulla Avloniy “Turkiy Geilston yoxud axloq” acarida

Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek, vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi. Abdulla Avloniy esa inson aqliy kamoloti xususida to’xtalar ekan,quyidagilarni bayon etadi: «Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ilm inson uchun g’oyat muqaddas bir fazilatdur, zeroki, ilm bizga o’z axvolimizni, harakatimizni oyna kabi ko’rsatur, zehnimizni, fikrimizni qilich kabi o’tkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt kabidur» 8 . Alloma bilim insonni jaholatdan qutqarishning eng samarali vositasi ekanligiga ham urg’u beradi: «Ilm bizni jaholat qorong’usidan qutqarur, madaniyat, ma'rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe'llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz, maishatimiz, ximmatimiz, g’ayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bog’liqdur