logo

Sotsiologiya va funksionalizm maktabi uning namayondalari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2752.0751953125 KB
SOTSIOLOGI YA  VA FUN KSI ON A LI ZM 
MA KTA BI  UN IN G N A MAYON DA LA RI    Jamiyat  hayotini  tushuntirishga  urinishlar  antik  davrda 
(Platon, Aristotel	 va  b.)  paydo  bo ddi,	 tarix	 falsafasida  davom  etdi.  O rtaosiyolik 	ʻ ʻ
mutafakkirlar  ( Forobiy, Ibn Sino, Beruniy )  asarlarida  ham  jamiyat,  uning 
yashashi  va  rivojlanishi  haqida  muhim  fikrlar  bildirilgan.  Sotsiologik	
 tasavvur	 va 
qarashlar  19-a.  ning  1-yarmida  O.  Kont,  G.	
 Spenser	 kabi  olimlar  ijodi  natijasida 
fan  darajasiga  ko tarildi  va  qariyb  200-y.  dan  buyen  rivojlanib  kelmoqda.  Turli 	
ʻ
davrlarda  Sotsiologiyaning  moxiyati  turlicha	
 talqin	 etildi.  Avvaliga  u  jamiyat 
haqidagi  umumiy  fan  sifatida  tushunilgan.  Ayni  vaqtda  uning  aniq  ilmiy 
uslublarini  nazarda  tutgan  holda  ijtimoiy	
 fizika	 deb  ham  izohlangan  (L.  Ketle). 
Dastlab  Yevropada  taraqqiy  etgan  S.  G arbiy
 Yevropa	 mamlakatlarida  keng 	ʻ
ijtimoiy  muammolarni	
 dalil	 va  asosli  ravishda  qo ya  boshladi  (M.  Veber,  E. 	ʻ
Dyurkheym,  G.  Zimmel  (1858—1918),  V.	
 Pareto	 (1848—1923), 
P.	
 Sorokin	 (1889—1968).  Shu  ma noda  u  mohiyatan  makrosotsiologiya  edi. 	ʼ
Sotsiologiyaning  Amerikadagi  rivoji  esa,  odatda,  «kichik»  ijtimoiy  hodisalarni 
o rganuvchi  mikrosotsiologiya  tarzida  yangi  qirralarini	
 namoyon	 etdi  [J.  Dyui 	ʻ
(1859—1952),  Ya.  Moreno  (1892—1974),  J.  Xomans  (1910),  E.  Meyo 
(18801949) va b. ]. Keyinchalik Sotsiologiyaning bu makro va mikro ko rinishlari 	
ʻ
T. Parsons (1902 — 79), R.	
 Merton	 (1910)ning nazariy ishlarida va P. Lazersfeld 
(1901 — 76)ning empirik tadqiqotlar uslubiyatvda yagona tizimga keltirildi. Biroq 
Sotsiologiyaning  predmeti  va  ijtimoiy  amaliyot  uchun  ahamiyati  xususidagi 
bahslar  haligacha  davom  etib  kelyapti,  yangi  Sotsiologiya  yaratishga  urinishlar 
to xtamayapti.	
ʻ                                                                                                                                                           SOTSIOLOG IYA 
MAKTABI 
NAMAYONDALARI Yevropa  mamlakatlari  etnografiya  fanida 
diffuzionizm  maktabi  bilan  bir  vaqtda  sotsiologiya 
maktabi  shakllangan  va  bu  maktab  ilmiy  jihatdan 
qaraganda  diffuzionizmga  nisbatan  birmuncha 
sermahsul  bo‘lgan.  Agar  evolyusionizm  asoschilari 
etnografiyaning  asosini  insonda,  diffuzionistlar  esa 
madaniyatda  deb  bilgan  bo‘lsalar,  sotsiologiya  maktabi 
vakillari  jamiyatda  deb  hisoblaganlar.  Ushbu  Yo‘nalish 
vakillarining  bunday  xulosaga  kelishlarining  boisi  ular 
orasida «jamiyatni oddiy individlarga kiritib bo‘lmaydi», 
-  degan  qarash  ustuvor  edi.  Sotsiologiya  maktabi 
vakillarining  ta’kidlashlaricha,  jamiyat  odamlar 
orasidagi  o‘zaro  ongli  aloqalari  natijasida  tashkil 
topgan. * Etnografiya fanida 
sotsiologiya fanining vatani 
Fransiya bo‘lgan bo‘lsa, 
ushbu Yo‘nalishning eng 
mashhur namoyandalaridan 
biri  Emil Dyurkgeymdir . U 
XIX asrning oxirgi o‘n 
yilligida etnografiyada yangi 
Yo‘nalish-sotsiologiya 
maktabiga asos soldi.E. Dyurkgeym  
(1858-1917yy).    L.Levi-Bryul 
(1857-1939yy). 
* Etnografiyadagi fransuz 
sotsiologiya maktabi vakillari 
orasida Lyusen Levi-Bryul 
g‘oyalari alohida diqqatga 
sazovor bo‘lgan g‘oyalardan biri 
hisoblanadi. U o‘z qarashlarini 
«Ibtidoiy tafakkur» (1930) nomli 
asarida batafsil izohlashga 
harakat qilgan. U  Dyurkgeymdan 
farqli tarzda «ibtidoiy 
xalqlarning mantiqqacha bo‘lgan 
tafakkuri» nomli nazariyani 
yaratgan.   Maks Weber
(1864 yil 21 aprel - 1920 yil 14 iyun) * 1892-1894 yillarda u privat-dotsent, keyin 
Berlindagi favqulodda professori, 1894-1896 
yillarda Frayburgda xalq xo'jaligi professori, 1896 
yildan Xeydelbergda ,1919 yildan Myunxen 
universitetida. Germaniya sotsiologik jamiyatining 
asoschilaridan biri (1909). 1918 yildan - Vena milliy 
iqtisodiyot professori. 1919 yil - Versal 
muzokaralarida Germaniya delegatsiyasining 
maslahatchisi.
* V e ber ijtimoiy bilimlarning umumiy sotsiologiya, 
ijtimoiy bilish metodologiyasi, siyosiy sotsiologiya, 
huquq sotsiologiyasi, din sotsiologiyasi, iqtisodiy 
sotsiologiya va kapitalizm nazariyasi kabi 
sohalariga muhim hissa qo'shdi. Weber o'zining 
tushunchasini "tushunish sotsiologiyasi" deb atadi. G. Zimmel 
(1858—1918)
* Simmel "Ijtimoiy tabaqalanish" asarida relativizmga 
asoslangan o'zaro ta'sirni "agar ... keyin ..." turidagi 
alternativalar (shakllar) to'plami sifatida tasvirlaydi. 
"Hamma narsa hamma narsa bilan qandaydir o'zaro ta'sirda, 
dunyoning har bir nuqtasi va boshqa nuqtasi o'rtasida 
oldinga va orqaga o'tadigan kuchlar va munosabatlar 
mavjud ...". Qismlarning (empirik atomlarning) dinamik 
o'zaro ta'siri jamiyatga artikulyatsiya va birlik beradigan 
asosdir. Shu ma'noda jamiyat alohida atomlarning o'zaro 
ta'sirining mahsulidir.
* Simmel fikricha, ijtimoiy borliq chegaralari unda namoyon 
bo'ladi  turli shakllar  shaxsiy shovqinlar. U nafaqat ularning 
sub'ektiv holatlari yoki harakatlari, balki o'zaro ta'sirda 
ishtirok etuvchi individual shaxslardan ma'lum bir 
mustaqillikka ega bo'lgan ob'ektiv shakllanishlarni ham o'z 
ichiga oladi. Shuning uchun u sotsiologiyaning asosiy 
vazifasini odamlarning hozirgi hayot shakllarini tavsiflashda, 
shuningdek, guruh a'zosi bo'lgan shaxslarning va 
guruhlarning o'zaro munosabatlari asosidagi qoidalarni 
topishda ko'radi.  PARETO (Pareto) Vilfredo  
(1848 - 1923 ) * PARETO (Pareto) Vilfredo  (1848.15.7, Parij - 
1923.20.8, Semi-ni, Jeneva yaqinida) — italyan 
iqtisodchisi va sotsiologi, iqtisodiy nazariyadagi mat. 
maktabi vakili, marjinalizmning "Lozanna maktabi" 
an analarining davomchisi. 1893— 1906-yillarda ʼ
Lozanna untida iqtisodis professor P. siyosiy iqtisod 
kishilarnim ehtiyojlari bilan ularni qondirishnsh 
cheklangan vositalari o rtasidagi m vozanatni 	
ʻ
belgilaydigan mexanizm! i o rganishi kerak, buning 	
ʻ
uchun matematik va statistik tahlil usullart.i qo llash 	
ʻ
zarur, deb qaraydi. Daromadlarning taqsimlanishi, 
farovonlikning iqtisodiy nazariyasi to g risidagi "Pareto 	
ʻ ʻ
qonuni"ni ta riflab bergan. Marksizmga va inqilobiy 	
ʼ
harakatlarga dushmanlik ko zi bilan qaragan. 	
ʻ
Naflikning an anaviy miqdoriy o lchash usullaridan voz 	
ʼ ʻ
kechib, "ijtimoiy maksimal naflilik" ("Pareto 
optimumi") tushunchasini kiritdi. U funksional 
yondoshuv asosida ayir-boshlashning birdan-bir sababi 
naflilik (ehtiyoj) degan qoidadan voz kechib, iqtisodiy 
tizimni butunligicha izohlashga o tdi, talab va taklifga 	
ʻ
iqtisodiyotni muvozanatlovchi unsurlar sifatida qaradi.
* Asosiy asarlari 2 jildli " Siyosiy iqtisod kursi " (1896—
99), " Siyosiy iqtisod darsligi " (1906), " Umumiy 
sotsiologiya bo yicha traktat	
ʻ " (1916) va bosh . * P itirim Aleksandrovich Sorokin     (1889-yil, Turya, 
Perm gubernyasi — 2-oktabr 1968-yil, Uinchester, 
Massachusetts shtati , AQSh) — kelib chiqishi rus bo lgan ʻ
amerikalik sotsiolog. O ng eserlar yetakchisi. 1920-yildan 	
ʻ
Petrograd universiteti profesori. Aksilinqilobiy faoliyati uchun 
sho rolar hukumati uni mamlakatdan chiqarib yuborgan (1922). 	
ʻ
1923-yildan AQShda. 1930-yillarda  Harvard universiteti
 professori. Shu yerda sotsiologiya fakultetini tashkil etib, uni 
boshqargan. Sorokin AQSH sotsiologiyasida hukmron bo lgan 	
ʻ
empirik yo nalishni tanqid qilgan va "	
ʻ integral " sotsiologiya 
to g risidagi ta limotni rivojlantirgan. Ijtimoiy borliqni individdan 	
ʻ ʻ ʼ
yuqori turuvchi ijtimoiy madaniy mavjudlik deb bilgan. Tarixiy 
jarayonni madaniyat asosiy tiplarining siklik almashinuvi deb 
tushuntirgan, bu madaniyatlar negizida til, axloq, san at, fan, din 	
ʼ
birgalikda mavjud bo ladi. Hozirgi madaniyat umumiy inqirozni 	
ʻ
boshdan kechirmoqda deb hisoblagan Sorokin bu inqirozni 
materializm va fanning rivojlanishi bilan bog laydi hamda diniy 	
ʻ
"idealistik" madaniyatni kasaltiribgina inqirozdan chiqish mumkin, 
deb izohlaydi. G arb sotsiologiyasida Sorokinning ijtimoiy mobillik 	
ʻ
va ijtimoiy stratifikatsiyani o rganish sohasida qilgan empirik 	
ʻ
tadqiqotlari ham yuqori baholanadi. FUNKSIONALIZ M 
MAKTABI 
NAMAYONDALARI Etnografiyada  sotsiologiya  maktabi 
g‘oyalari  taraqqiYotining  mantiqiy 
davomi  tarzida  funksionalizm 
shakllangan.  Agar  diffuzionizmning 
vatani  Germaniya,  sotsiologiya 
maktabining  vatani  Fransiya  bo‘lsa, 
funksionalizm  Angliyada  paydo 
bo‘lgan  va  XX  asrning  20-yillariga  kelib 
etnografiyadagi  etakchi  oqimlardan 
biriga aylangan. Funk sionalizm                                             R. Turnvald (R. Thurnwald, 
1869-1954yy)
* asosiy kitobi- “Kishilik jamoasining 
ijtimoiy asosi” (“Die menschliche 
Geselschaft in ihren soziologische 
Grunlagen”) bo‘lib, 1931 yilda nashr 
etilgan. 
* Ilk marotoba funksionalistik nazariya 
nemis etnologi Rixard Turnvald 
tomonidan yaratilgan. Biroq, 
Germaniyada funksionalizm keng 
ommalashmagan va Germaniyaga 
qo‘shni bo‘lgan Angliyada mashhur ilmiy 
maktab tarzida shakllangan hamda 
ijtimoiy va madaniy antropologiya 
taraqqiYotida o‘ziga xos o‘ringa ega 
bo‘lgan.  Di e  m e n sc h l i c h e  Gese l sc h a f t  i n  i h re n  sozi ol ogi sc h e  
Gr u n l a ge n
( K i sh i l i k  j a m oa si n i n g i j t i m oi y  a sosi )  B.Malinovskiy  
(1884-1942yy). 
* asosiy asari “Madaniyatning ilmiy 
nazariyasi” (“A Scientific Theory of 
Culture”) deb nomlanib, u 1944 yilda 
chop etilgan. 
* Bronislav Malinovskiy etnografiyadagi 
mashhur klassik olimlardan biri. U 
Krakova shahrida tug‘ilgan va tahsil 
olgan. YAngi Gvineya va Malaneziyada 
dala etnografik tadqiqotlarini olib 
borgan.1927-1938 yillar mobaynida 
London iqtisodiYot maktabida ishlagan, 
1938 yil AQshga immigrant bo‘lib ketgan 
va umrining oxiri (1942 yil) gacha Yel 
universitetida ishlagan.   Madaniyatning ilmiy nazariyasi
(B.Malinovskiy) * Malinovskiy madaniyat nazariyasiga oid o‘z 
qarashlarini 1944 yilda ingliz tilida nashr etilgan 
« Madaniyatning ilmiy nazariyasi»   nomli 
kitobida baYon qilgan. Uning fikricha, madaniyat 
faqatgina insonlarga xos biologik xususiyat bo‘lsa-
da, insonlar ham tirik jonzotlar hisoblanadi. shu 
bois u o‘zining biologik ehtiYojini qondirish 
maqsadida oziq-ovqat, Yonilg‘i kabi kundalik 
ehtiYoj buyumlarini qidirib topadi, uy-joylar 
quradi va kiyim-kechaklarni tikib kiyadi. Demak, u 
mazkur amallari orqali o‘z atrofida ishlab chiqarish 
munosabatlarini shakllantiradi va bu fanda 
madaniyat deb yuritiladi. Turli madaniyatlar 
orasidagi o‘zaro farq insonlarning turfa xildagi 
oddiy ehtiYojlarini qondirish usullari bilan izohlash 
mumkin. shu bois ham  madaniyat moddiy va 
ma’naviy madaniyatga bo‘linadi. A.Radkliff-Braun 
(1881-1955yy)
* asosiy tadqiqoti - “Primitiv jamoaning tuzilishi va 
funksiyasi” (“Structure and Function in Primitive Society”) 
— 1952 yilda nashr etilgan. 
* Alfred Radkliff Braun Kembridj universitetida o‘qigan. 
Universitetdagi o‘qishni tugatgandan so‘ng Avstraliyadagi 
Andaman orollaridagi aborigenlar orasida va Afrikada dala 
tadqiqotlari olib borgan. Kapshtadta, Sidney 
universitetlarida ishlagan. Ilmiy faoliyatining oxirgi 20 
yilida Oksfordda tadqiqotlar olib borgan. 30-yillar oxiridan 
boshlab Buyuk Britaniya Qirolligi etnografiyasi instituti 
prezidenti bo‘lgan.    Etnografiyadagi funksionalizm 
oqimining yana bir yirik namoyandalaridan biri Alfred 
Radkliff Braun Riversning shogirdi bo‘lib, fanda  ingliz 
struktrializmi Yoki strukturaviy funksionalizm d egan yangi 
Yo‘nalishni olib kirgan. Bu Yo‘nalishning o‘ziga xosligi 
shundaki, mazkur nazariyada jamiyat haYotini, odamlar 
ongi va munosabatlari hamda madaniyatini funksional va 
strukturaviy tahliliga oid qarashlari umumlashtiradi.    * Radkliff Braun  o‘zining asosiy qarashlarini 1950 yilda 
chop etilgan  «Etnografiya va sotsial antropologiya 
metodi»  va 1952 yilda e’lon qilingan  «Madaniyatning 
tarixiy va funksional talqini»  hamda  «Primitiv 
jamoaning tuzilishi va funksiyasi»   nomli kitoblarida 
ifoda etgan.
* Radkliff Braun qarashlariga ko‘ra, insonni o‘rganuvchi 
asosiy fan antropologiya bo‘lib, uch asosiy 
Yo‘nalishga-odam biologiyasi, qadimiy arxeologiya va 
etnografiyaga bo‘linadi. Etnografiya esa o‘z navbatida 
etnografiya va sotsial antropologiyaga bo‘linadi va 
ularning har bir o‘ziga xos maxsus uslublariga egadir.  1. Ashirov A.A., Atadjanov Sh. Etnologiya.  –  Т oshkent. - TDPU.  
2008.
2. Jabborov I. O’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. – T. 
2007.
3.  Jabborov I. Jahon etnologiyasi asoslari. – T., 2005. FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
Axborot manbalari
1. www. history. ru
2. www.natura.com
3. www.arxeology.ru
4. www.tvirpx.com ETIBORINGIZ 
UCHUN 
RAHMAT!

SOTSIOLOGI YA VA FUN KSI ON A LI ZM MA KTA BI UN IN G N A MAYON DA LA RI

Jamiyat hayotini tushuntirishga urinishlar antik davrda (Platon, Aristotel va b.) paydo bo ddi, tarix falsafasida davom etdi. O rtaosiyolik ʻ ʻ mutafakkirlar ( Forobiy, Ibn Sino, Beruniy ) asarlarida ham jamiyat, uning yashashi va rivojlanishi haqida muhim fikrlar bildirilgan. Sotsiologik tasavvur va qarashlar 19-a. ning 1-yarmida O. Kont, G. Spenser kabi olimlar ijodi natijasida fan darajasiga ko tarildi va qariyb 200-y. dan buyen rivojlanib kelmoqda. Turli ʻ davrlarda Sotsiologiyaning moxiyati turlicha talqin etildi. Avvaliga u jamiyat haqidagi umumiy fan sifatida tushunilgan. Ayni vaqtda uning aniq ilmiy uslublarini nazarda tutgan holda ijtimoiy fizika deb ham izohlangan (L. Ketle). Dastlab Yevropada taraqqiy etgan S. G arbiy Yevropa mamlakatlarida keng ʻ ijtimoiy muammolarni dalil va asosli ravishda qo ya boshladi (M. Veber, E. ʻ Dyurkheym, G. Zimmel (1858—1918), V. Pareto (1848—1923), P. Sorokin (1889—1968). Shu ma noda u mohiyatan makrosotsiologiya edi. ʼ Sotsiologiyaning Amerikadagi rivoji esa, odatda, «kichik» ijtimoiy hodisalarni o rganuvchi mikrosotsiologiya tarzida yangi qirralarini namoyon etdi [J. Dyui ʻ (1859—1952), Ya. Moreno (1892—1974), J. Xomans (1910), E. Meyo (18801949) va b. ]. Keyinchalik Sotsiologiyaning bu makro va mikro ko rinishlari ʻ T. Parsons (1902 — 79), R. Merton (1910)ning nazariy ishlarida va P. Lazersfeld (1901 — 76)ning empirik tadqiqotlar uslubiyatvda yagona tizimga keltirildi. Biroq Sotsiologiyaning predmeti va ijtimoiy amaliyot uchun ahamiyati xususidagi bahslar haligacha davom etib kelyapti, yangi Sotsiologiya yaratishga urinishlar to xtamayapti. ʻ

SOTSIOLOG IYA MAKTABI NAMAYONDALARI

Yevropa mamlakatlari etnografiya fanida diffuzionizm maktabi bilan bir vaqtda sotsiologiya maktabi shakllangan va bu maktab ilmiy jihatdan qaraganda diffuzionizmga nisbatan birmuncha sermahsul bo‘lgan. Agar evolyusionizm asoschilari etnografiyaning asosini insonda, diffuzionistlar esa madaniyatda deb bilgan bo‘lsalar, sotsiologiya maktabi vakillari jamiyatda deb hisoblaganlar. Ushbu Yo‘nalish vakillarining bunday xulosaga kelishlarining boisi ular orasida «jamiyatni oddiy individlarga kiritib bo‘lmaydi», - degan qarash ustuvor edi. Sotsiologiya maktabi vakillarining ta’kidlashlaricha, jamiyat odamlar orasidagi o‘zaro ongli aloqalari natijasida tashkil topgan.