logo

TAFAKKUR HAQIDA UMUMIY TASAVVURLAR

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

868.994140625 KB
TAFAKKUR HAQI DA UMUMIY  TASAVVURLAR.   
              Reja:

1.         Tafak k ur haqida t ushuncha.

2.        Tafak k ur operasiy alari haqida 
t ushuncha.

3.        Tafak k ur shak llari haqida 
t ushuncha.

4.        Tafak k ur t urlari haqida 
t ushuncha.

5.        Tafak k ur sifat lari haqida 
t ushuncha.      Tafak k urga berilgan  t a’rifl ar:

I vanov   tomonidan-”tafakkur insonning shunday aqliy 
faoliyatidirki,bubfaoliyat voqelikni eng aniq,to’liq,chuqur va umumlashtirib 
aks ettirishga (bilishga), insonni taqin ham oqilona amaliy faoliyat bilan 
shug’ullanishiga imkon beradi”.

Game zo   tomonidan-”tafakkur voqelikning umumlashgan holda va so’z 
hamda o’tmish tajriba vositalarida aks ettirilishi”.

Pe t rovsk iy   tomonidan-”tafakkur-ijtimoiy sababiy, nutq bilan chambarchas 
bog’liq muhim bir yangilik qidirish va ochishdan iborat psixik jarayondir, 
boshqacha qilib aytganda, tafakkur voqelikni analiz va sintez qislish, uji 
bavosita va umumlashtirib aks ettirish jarayonidir”.

Le ont ev-   tafakkur psixooogiyasi predmenti yuzasidan mulohaza yuritib, 
tafakkurni turli ko’rinishlarga ajratadi, fikr yuritish faoliyati ekanligini tan 
oladi, lekin unj  predment li-amaliy   faoliyat  deb nomlaydi.   TA FA KKUR OPERA SI YA LA RI  Haqida.
•
A N A LI Z - SHUN DAY  TA FA KK UR OPERA SI YA SI DI RK I  UN I NG YORDA MI  BI LA N BI Z NA RSA  VA  HODI SA LA RNI  F I KRA N 
YOK I  A MA LI Y  J I HATDA N X USUSI YATLA RI N I  TA HLI L QI LA MI Z. A NA LI Z J A RAYON I DA  BUTUN NI NG UNI NG 
QI SMLA RI GA  VA  ELEMENTLA RI GA  BO’LGA N  MUN OSA BATI  A NI QLA N A DI . TA HLI L OB’EKTLA RI  A MA LDA  A J A RATI B 
BO’LMAY DI GA N  ELEMENTLA RGA  YOK I  BELGI LA RGA  BO’LI SHDA  I F ODA LA N I SHI  MUMKI N .
•
SI N TEZ- SHUN DAY  BI R TA FA KKUR OPERA SI YA SI DI RDK I , BI Z N A RSA  VA  HODI SA LA RNI N G A NA LI ZDA  BO’LI NGA N , 
A J RATI LGA N AY TI M QI SMLA RI NI , BO’LA KLA RI NI  SI NTEZ YORDA MI  BI LA N F I KRA N VA  A MA LI Y  RA VI SHDA  
BI RLA SHTI RI B, BUTUN  HOLI GA  KELTI RA MI Z. SI NTEZ ELEMENTLA RN I NG, N A RSA  VA  HODI SA LA RN I N G QI SMLA RI  
VA  BO’LA KLA RI NI  BI R BUTUN QI LI B QO’SHI SHDA N I BORAT FAOLI YAT EKA NLI GI  TA’RI FDA N KO’RI NI B TURI BDI . 
A N A LI Z AQLI Y  BO’LGA N LI GI  KA BI  SI N TEZ HA M A MA LI Y  X A RA KTER KA SB ETA DI .
•
TAQQOSLA SH -SHUNDAY  TA FA KKUR OPERA SI YA SI DI RKI , BU OPERA SI YA  VOSI TA SI  BI LA N OB’EKTI V DENYODAGI  
NA RSA  VA  HODI SA LA RN I NG BI R-BI RI GA  O’X SHA SHLI GI  VA  BI R-BI RI DA N FA RQLA RI  A N I QLA NA DI .           X I X -X X  
A SRLA RDA  YA SHAGA N OLI M  USHI NSKI Y  TAQQOSLA SHGA  OI D QUY I DAGI  SO’ZLA RN I  AY TA DI : “ AGA R SI Z TA BI ATN I  
BI R NA RSA N I  RA VSHA N  TUSHUN I B OLUSHN I  I STA SA NGI Z, UNI N G O’ZI GA  J UDA  O’X SHA SH BI ’LGA N 
NA RSA LA RDA N TA FOVUTI N I  TOPI N GI Z VA  UNI NG O’ZI GA  J UDA  UZOQ BO’LGA N  NA RSA LA R BI LA N 
O’X SHA SHLI GI NI  TOPI NGI Z. A N A  SHUNDA  SI Z SHU NA RSA NI N G EN G MUHI M BELGI LA RI NI  PAYQA B OLA SI Z, 
DEMA K SHU NA RSA NI N TUSHI N I B OLA SI Z” .   
Narsa va hodisalar o’rtasidagi o’xshashlik yoki farqni, teng yoki tengsizliklarni, 
ayniyat yoki ziddiyatlarni aniqlashdan iborat bo’lgan fikr yuritish operasoyasi, 
bilishning dastlabki va zaruriy vositasi bo’lib hisoblanadi. Taqqoslash 
operasiyasi 2 xil yo’l bilan amalga oshiriladi: amaliy aniq narsalarni bevosita 
solishtirish va nazariy tasavbur qilinayotgan obrazlarni va narsalarni ongda 
fikran taqqoslash.

A bst rak siy alash ( lot.mavhumlashtirish)- bu operasiya yordamida moddiy 
dunyodagi narsa va hodisalarning muhim xususiyatlarini farqlab olib, ana shu 
xususiyatlardan narsa va xodisalarning muhim bo’lmagan ikkinchi darajali 
xususiyatlarini fikran ajratib tashlaymiz. Abstraksiya jarayonida ob’ektdan 
ajratib olingan belgi, alomatlarning o’zi tafakkurning mustaqil ob’ekti bo’lib 
qoladi.

Umumlasht i rish - tafakkurda akas etgan bur turkum narsalarning, o’xshash 
muhIM belgilarining shu narsalar to’g’risidagI bitta tushuncha qilib, fikrda 
birlashtirish demakdir. Psixologiyada umumlashtirishning keng qo’llaniladigan 
2 ta turi mavjud:  t ushunchal i umumlasht iris h- predmentlar ob’ektiv muhim 
belgi asosida umumlashtiriladi.  Hissiy -k onk ret   umumlasht irish - esa 
predmentlar topshiriq talabiga binoan tashqi belgi bilan umumlashtiradi. 
Agar abstraksiyalash faoliyatida narsa va hodisalarning o’xshash hamda 
muhim belgilari tasodif belgilardan fikran ajratib olinsa, umumlashtirishda 
esa ajratib olingan o’xshash, umumiy va muhim belgilarga suyangan holda 
narsa va hodisalar birlashtiriladi.   
Konk ret lasht irish - hodisalarni ichki bog’lanish va munosabatlardan 
qat’iy nazar bir tomonlama ta’kidlashdan iborat fikr yuritish 
operasiyasidir. Umumiy mavhum belgi va xususiyatlarni yakka yolg’iz 
ob’ektlarga tadbiq qilish bilan ifodalanadigan fikr yuritish operasiyasi 
insonning barcha faoliyatlarda faol ishtirok etadi.

Klassifi k asiy alash - bir turkum ichidagi narsalarning bir-biriga 
o’xshashligiga va boshqa turkumdagi narsalardan farq qilishiga 
qarab narsalarni turkumlarga ajratish tizimidir.

Sist emalasht irish - tizimga solish shundan iboratki, bunda ayrim 
narsalar, faktlar, hodisalar va fikrlar muayyam tartibda makondagi, 
vaqtdagi tutgan o’rniga yoki mantiqiy tartibda joylashtiriladi. Shu 
sababli makon, xronoligiya va mantiqiy belgilar asosida tizimga 
solish turlarga ajratiladi.   TAFAKKUR SHAKLLARI: Huk mlar, 
X ulosa chiqarish, Tushunchalar.

HUKMlar- narsa va hodisalarning belgi va xususiyatlari haqida tasdiqlab yoki 
inkor qilib aytilgan fikr.

Chin huk m - narsa va hodisalarda voqelikda haqiqatdan o’zaro bo’g’liq bo’lgan 
belgilar, alomatlar hukmlarda bog’liq ravishda ko’rsatib berilsa yoki voqelkkda bir-
biridan ajratilgan narsalar hukmlarda ajratib ko’rsatilsa.

X at o huk m - moddiy olamda haqiqatdan bog’liq bo’lmagan narsa hukmda bog’liq 
qilib ko’rsatilsa.
1.          Huk ml ar sifat iga k o’ra:  tasdiqlovchi yoki inkor qiluvchi hukm.
2.          Huk ml ar mi qdoriga qarab:   yakka,juz’iy,xususiy va umumiy hukm.
3.          Huk ml arning munosabat iga k o’ra:   shartli, ayruvchi va qat’iy 
hukm .
4.          Huk m t ax miniy  k o’rinishga ega bo’lishi ham mumk i n.   
              X ULOSA  CHI QA RI SH- shunday tafakkur shaklidirki, bu shakl 
vositasi bilan biz ikki yoki undan ortiq hukmlardan yangi hukm hosim 
qilamiz.

      Xulosa chiqarish 3 turga bo’linadi:  induk t iv, deduk t iv  v  anal ogi k .

       Induk t iv  xulosa chi qarish-  bu x ulosa chiqarishning shunday  
mant i qiy  usuli dirk i, bunda bir necha y ak k a v a ay ri m huk ml ardan 
umumiy  huk mga o’t iladi, y ok i ay rim fak t  v a hodisalarni o’rganish 
asosida umumiy  qonun v a qoidalar y arat iladi .

         Deduk t iv  xulosa chiqarish- umumi y  v a y ak k a huk mlardan 
y ak k a y ok i juz’i y  huk m k elt irib chiqariladi. Misol uchin, barcha 
met all ar ek elt r t ok ini o’t k azadi. Temir met all. Demak , t emir ham 
elek t r t ok ini o’t k azadi.

         Anloi y a x ulosa chi qarish ning shunday  shak li k i , bunda biz bi r 
ik k i predment ning ba’zi bi r belgilari o’xshashligi t o’g’risida xul osa 
chiqaramiz.         Analogiy a- deb narsa v a hodisalarning bir biriga 
o’xshash bo’lgan ba’zi belgilari ga qarabgina huk  y urit ishdan 
iborat  xulosa shak liga ay t iladi.    Analogik  usulda chiqaril gan 
xul osa  chin, t axminiy, y olg’on  bo’l ishi  mumk in.   
TUSHUN CHALA R- deganda biz narsa va hodisalarning eng muhim va 
eng asosiy xususiyatlarini aks ettirishni tushunamiz. Tushunchalar 
hukmlardan tarkib topadi.

    Tushunchalar ko’lami jihatidan 3 turga bo’linadi: y ak k a t ushunchalar, 
umumiy  t ushunchalar, t o’planma t ushunchalar.

    Yak k a t ushunchalar- y ak k a narsa v a hodisa haqidagi 
t ushunchalardir.  Bunday tushunchalarga sohibqiron Amir Temur, 
Mirzo Ulug’bek, Sirdaryo tushunchalarni misol keltirsak bo’ladi.

    Umumiy  t ushunchalar da bir jinsda bo’lgan k o’p narsa v a 
hodisalar gav dalant i riladi.  Masalan, kitob, maktab, yulduz,  talaba va 
boshqalar.

    To’planma t ushunchalar-  bir jinsda bo’lgan narsa v a hodisal ar 
t o’plami haqi da y axl it  fi k r y urit i ladigan t ushunchalar.  Masalan, 
paxtazor, kutubxona, yig’ilish va boshqalar.   TAFAKKUR TURLARI HAQIDA 
MA’LUMOT.
G’oziy ev ning “Umumiy psixologiya “darsligida tafakkurni 
quyidagicha klassifikasiya qilingan:
1.     Shak liga ko’ra:     ko’rgazmali-harakat, ko’rgazmali-
obrazli.
2.     Topshiriq xarak t e riga k o’ra:   nazariy, amaliy, 
ixtiyorsiz, ixtiyoriy.
3.      F ik r y oy iqligiga k o’ra:  konkret,abstrakt, realistik, 
autistik, intuitiv, diskursiv.
4.     F ik rning originallik  darajasiga k o’ra:   reproduktiv, 
produktiv, ijodiy, vizual, fazoviy.   
Ko’rgazmali -harak at  t afak k ur t uri.
Karimova   t omonidan k o’rgazmali-harak at  t af ak k uri odamning re al 
pre dme nt lar bilan ish qilay ot gan pay t da fi k rlash jarayonini nazarda 
t ut di.
“ Psixologik  lug’at ” da k o’rgazmali-harak at li t af ak k ur amaliy  t af ak k urning 
bevosit a idrok  qilayot gan narsa va hodisalar haqida harak at lar y ordami 
bilan amalga oshiriladigan fi k rlash t uri, de b t avsifl anadi.

Ko’rgazmali -obrazli t afak k ur t uri.

    “ Psixologik  lug’at ” da t a’rifl anishicha u konk re t  t af ak k urning bevosit a idrok  
qilinay ot gan narsa va hodisalar haqida fi k rlashdan iborat  bo’lgan t uri.
            G’oziyev ning fi k richa, bevosit a idrok  qilinay ot gan pre dme nt lar e mas, balk i 
f aqat  t asavvur qilinay ot gan narsa va hodisalar haqida fi k rlashdan iborat  
t af ak k ur t uri ko’rgazmali-obrazli t af ak k ur de b at aladi.
             Karimova  t omonidan k o’rgazmali-obrazli t af ak k ur e sa ko’rgan ke chirgan 
narsalar va hodisalarning aniq obrazlari k o’z oldimizda gavdalangan chog’da 
ularning mohiyat ini umumlasht irilib bilvosit a ak s e t t irishimiz, de b t alqin 
qilinadi.
            Tafakkurning bu turi 4-7 yoshgacha bo’lgan bolalarda namoyon bo’ladi.   
Tafakkur faolligiga qarab  ixt iy orsiz (int uit iv) v ixt iy oriy (analit ik )  tafakkur 
turlariga ajratiladi.
      IN TUITSIYA   Deb mantiqiy tafakkur yordamida ko’p vaqtlar davomida hal 
qilinmagan aqliy vazifalarning to’satdan, kutilmaganda hal qilinib qolish 
jarayoniga aytiladi.
       A bst rak t  t af ak k ur  narsalarning mohiyatini aks ettiruvchi va so’zlarda ifodalovchi 
tushunchalarga tayanib fikr yuritishdir .
        I jodiy  t af ak k ur-  murakkab bilish faoliyatidan biri bo’lib, tadrijiy ravishda izchil 
o’zaro bo’glangan jarayonlardan tashkil topadi, dastavval savollar tug’uladi, vazifa 
aniqlanadi, masalani yechish va savollarga javob qidirish jarayoni vujudga keladi.
         Nazariy  t af ak k ur- hodisalarni izohlashga, faraz qilishga qaratilgan tafakkur.
         Yaqqol-obrazli t af ak k ur- fikr yuritilayotgan narsa va hodisalar faqat tasavvur 
qilinsa.   TAFAKKUR SIFATLARI.

Tafak k ur mazmundorl igi    deganda insonning tevarak atrofdagi moddiy voqelik 
to’grisida ongda qay miqdorda,ko’lamda mulohazalar, muhokamalar, fikrlar, 
muammolar, tushunchalar joy olganligi nazarda tutiladi.

Tafak k ur chuqurl igi   deganimizda moddiy dunyodagi narsa-hodisalarning asosiy 
qonunlari, qonuniyatlari, xossalari, sifatlari ularning o’zaro bog’lanishlari, 
munosabatlari, tafakkurimizda to’liq aks etganligini tushunamiz.

Tafak k ur k engl igi -   insonlardagi narsa va hodisalarning eng muhim belgi, 
xususiyatlarini o’zida mujassamlashtirgan o’tmish yuzasidan, hozirgi davr haqida, 
shuningdek, kelajak to’g’risida mulohazalar, muammolar va tushunchalarni qamrab 
olgan tafakkur.
Tafak k ur must aqi l li gi  deganda kishining shaxsiy tashabbusi bilan o’z oldiga aniq 
maqsas, yangi vazifalar qo’ya bilish, ular yuzasidan amaliy va ilmiy xarakterdagi faraz, 
gipoteza qilish, natijani ko’z oldiga keltira olishi, qo’yilgan vazifalarni hech kimning 
ko’magisiz, ko’rsatmasisiz o’zining aqliy izlanishi tufayli turli yo’l, usul va vositalar topib, 
mustaqil ravishda hal qilishdan iborat aqliy qobiliyatnj tushunish kerak.   
Tafakkurning mustaqilligi  aqlning set ashabbusl igi, pi shi qligi v a 
t anqidiy ligida namoyon bo’ladi.
    Aqlning sertashabbusligi   deganda insonning o’z oldiga yamgi muammo,aniq 
maqsad va konkret vazifalar qo’yishi, ana shularning barchasini amalga 
oshirishda, nihoyasiga yetkazishda yechimni qidiriahda usul va vositalarni 
shaxsan o’zi izlashi, aqliy izlashi, aqliy zo’r berib intilishi, ularga taalluqli 
qo’shimcha belgi va alomatlarni kiritishdan iborat bosqichlarning namoyon 
bo’lishini nazarda tutamiz.
     Aqlning pishiqligi  vazifalarni tez yechishda, yechish paytida yangi usul va 
vositalarni o’z o’rnida aniq qo’llashda, trafaretga aylangan eski yo’l hamda 
usullardan foriq bo’lishda va boshqa jarayonlarda ifodalanadi.
           Taf ak k ur ixchamlligi   d deganda muammoni hal qilishning dastlabki tuzilgan 
rejasi mazkur jarayonda masla yechish shartini qanoatlantirmay qolsa, 
nomutanosiblik hosil bo’lsa hech ikkilanmay elastik ravishda o’zgartirishlar kiritishdan 
iborat fikr yuritish faoliyatini tasavvur qilmog’imiz shart.
            Taf ak k ur t ezligi   q o’yilgan savolga va muammoga to’liq javob olingan vaqt 
bilan belgilanadi. Uning tezligi qator omillar, jumladan, fikrlar uchun zarur materialni 
tez yodga tushira olishga, muvaqqat bog’lanishlarning tezligi, turli hislarning 
mavjudligiga, insonning diqqatiga, qiziqishiga bo’gliq bo’ladi.   GLOSSARIY.
1.    A bst rak siy a ( lot.mavhumlashtirish)- narsalarning o’ziga xos belki va xususiyatlarini, ularning o’rtasidagi bog’lanishlarni, 
narsalarninh muhim belgi va xususiyatlarini ajratib olishga qaratilgan fikrlash operasiyasidir.
2.     Tahlil -  tafakkur qilish usuli, bunda murakkab ob’ektlar qismlarga bo’lib o’rganiladi.
3.     De duk siy a ( lot.deductio-keltirib chiqarish)-  umumiy hukmlardan yakka hukmlarga qarata borish orqali mantiqiy xulosa 
chiqarishdan iborat tafakkur shakli.
4.     I nduk t siy a (lot.inductio-keltirib chiqarish)-  juz’iy yoki yakka hollardan umumiyga, ayrim dalillardan umumlashmalarga 
qarab boradigan, induktiv xulosa chiqarishga asoslangan man tiqiy bilish metodi, tafakkur shakli.
5.     I nt uisiy a (lot.intueri-yaxshilab, diqqat bilan qaramoq)- voqelikni bilishning bevosita haqiqatga aylanishi bilan amalga 
oshiriladigan alohida usul bo’lib, uning yordamida muammoli vaziyatlar yechimini topishi mumkin, u ijodiy faoliyat 
mexanizmi sifatida tushuntiriladi.
6.    Sint ez (yunon.sintbasis-biriktirish, qo’shilish)-  tafakkurning yagona analitik-sintetik jarayonida yakka hodisalarni 
umumlashtirishga qaratilgan fikr yuritish operasiyasi.       Foydalanilgan adabiyotlar:

G’oziyev “Umumiy psixologiya”darsligi.

Xaydarov, Xalilova “Umumiy psixologiya”o’quv qo’llanmasi.

Karimova “ Umumiy psixologiya” kitobi.

“ Psixologiya va psixodiagnostika” kitobi.

Djo’rakulova “Eksperimental psixologiya” qo’llanmasi.

www.ziyo.net.

TAFAKKUR HAQI DA UMUMIY TASAVVURLAR.

Reja:  1. Tafak k ur haqida t ushuncha.  2. Tafak k ur operasiy alari haqida t ushuncha.  3. Tafak k ur shak llari haqida t ushuncha.  4. Tafak k ur t urlari haqida t ushuncha.  5. Tafak k ur sifat lari haqida t ushuncha.

Tafak k urga berilgan t a’rifl ar:  I vanov tomonidan-”tafakkur insonning shunday aqliy faoliyatidirki,bubfaoliyat voqelikni eng aniq,to’liq,chuqur va umumlashtirib aks ettirishga (bilishga), insonni taqin ham oqilona amaliy faoliyat bilan shug’ullanishiga imkon beradi”.  Game zo tomonidan-”tafakkur voqelikning umumlashgan holda va so’z hamda o’tmish tajriba vositalarida aks ettirilishi”.  Pe t rovsk iy tomonidan-”tafakkur-ijtimoiy sababiy, nutq bilan chambarchas bog’liq muhim bir yangilik qidirish va ochishdan iborat psixik jarayondir, boshqacha qilib aytganda, tafakkur voqelikni analiz va sintez qislish, uji bavosita va umumlashtirib aks ettirish jarayonidir”.  Le ont ev- tafakkur psixooogiyasi predmenti yuzasidan mulohaza yuritib, tafakkurni turli ko’rinishlarga ajratadi, fikr yuritish faoliyati ekanligini tan oladi, lekin unj predment li-amaliy faoliyat deb nomlaydi.

TA FA KKUR OPERA SI YA LA RI Haqida. • A N A LI Z - SHUN DAY TA FA KK UR OPERA SI YA SI DI RK I UN I NG YORDA MI BI LA N BI Z NA RSA VA HODI SA LA RNI F I KRA N YOK I A MA LI Y J I HATDA N X USUSI YATLA RI N I TA HLI L QI LA MI Z. A NA LI Z J A RAYON I DA BUTUN NI NG UNI NG QI SMLA RI GA VA ELEMENTLA RI GA BO’LGA N MUN OSA BATI A NI QLA N A DI . TA HLI L OB’EKTLA RI A MA LDA A J A RATI B BO’LMAY DI GA N ELEMENTLA RGA YOK I BELGI LA RGA BO’LI SHDA I F ODA LA N I SHI MUMKI N . • SI N TEZ- SHUN DAY BI R TA FA KKUR OPERA SI YA SI DI RDK I , BI Z N A RSA VA HODI SA LA RNI N G A NA LI ZDA BO’LI NGA N , A J RATI LGA N AY TI M QI SMLA RI NI , BO’LA KLA RI NI SI NTEZ YORDA MI BI LA N F I KRA N VA A MA LI Y RA VI SHDA BI RLA SHTI RI B, BUTUN HOLI GA KELTI RA MI Z. SI NTEZ ELEMENTLA RN I NG, N A RSA VA HODI SA LA RN I N G QI SMLA RI VA BO’LA KLA RI NI BI R BUTUN QI LI B QO’SHI SHDA N I BORAT FAOLI YAT EKA NLI GI TA’RI FDA N KO’RI NI B TURI BDI . A N A LI Z AQLI Y BO’LGA N LI GI KA BI SI N TEZ HA M A MA LI Y X A RA KTER KA SB ETA DI . • TAQQOSLA SH -SHUNDAY TA FA KKUR OPERA SI YA SI DI RKI , BU OPERA SI YA VOSI TA SI BI LA N OB’EKTI V DENYODAGI NA RSA VA HODI SA LA RN I NG BI R-BI RI GA O’X SHA SHLI GI VA BI R-BI RI DA N FA RQLA RI A N I QLA NA DI . X I X -X X A SRLA RDA YA SHAGA N OLI M USHI NSKI Y TAQQOSLA SHGA OI D QUY I DAGI SO’ZLA RN I AY TA DI : “ AGA R SI Z TA BI ATN I BI R NA RSA N I RA VSHA N TUSHUN I B OLUSHN I I STA SA NGI Z, UNI N G O’ZI GA J UDA O’X SHA SH BI ’LGA N NA RSA LA RDA N TA FOVUTI N I TOPI N GI Z VA UNI NG O’ZI GA J UDA UZOQ BO’LGA N NA RSA LA R BI LA N O’X SHA SHLI GI NI TOPI NGI Z. A N A SHUNDA SI Z SHU NA RSA NI N G EN G MUHI M BELGI LA RI NI PAYQA B OLA SI Z, DEMA K SHU NA RSA NI N TUSHI N I B OLA SI Z” .

 Narsa va hodisalar o’rtasidagi o’xshashlik yoki farqni, teng yoki tengsizliklarni, ayniyat yoki ziddiyatlarni aniqlashdan iborat bo’lgan fikr yuritish operasoyasi, bilishning dastlabki va zaruriy vositasi bo’lib hisoblanadi. Taqqoslash operasiyasi 2 xil yo’l bilan amalga oshiriladi: amaliy aniq narsalarni bevosita solishtirish va nazariy tasavbur qilinayotgan obrazlarni va narsalarni ongda fikran taqqoslash.  A bst rak siy alash ( lot.mavhumlashtirish)- bu operasiya yordamida moddiy dunyodagi narsa va hodisalarning muhim xususiyatlarini farqlab olib, ana shu xususiyatlardan narsa va xodisalarning muhim bo’lmagan ikkinchi darajali xususiyatlarini fikran ajratib tashlaymiz. Abstraksiya jarayonida ob’ektdan ajratib olingan belgi, alomatlarning o’zi tafakkurning mustaqil ob’ekti bo’lib qoladi.  Umumlasht i rish - tafakkurda akas etgan bur turkum narsalarning, o’xshash muhIM belgilarining shu narsalar to’g’risidagI bitta tushuncha qilib, fikrda birlashtirish demakdir. Psixologiyada umumlashtirishning keng qo’llaniladigan 2 ta turi mavjud: t ushunchal i umumlasht iris h- predmentlar ob’ektiv muhim belgi asosida umumlashtiriladi. Hissiy -k onk ret umumlasht irish - esa predmentlar topshiriq talabiga binoan tashqi belgi bilan umumlashtiradi. Agar abstraksiyalash faoliyatida narsa va hodisalarning o’xshash hamda muhim belgilari tasodif belgilardan fikran ajratib olinsa, umumlashtirishda esa ajratib olingan o’xshash, umumiy va muhim belgilarga suyangan holda narsa va hodisalar birlashtiriladi.