logo

Tafakkurni bilish faoliyati sifatida

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1279.1015625 KB
TAFAKKURN I BILISH 
FAOLIYATI SI FATIDA Reja
■ Tafakkurning bilish jarayonlari bilan bog’liqligi
■ Bilish jarayonlarining tafakkurga tasiri
■ 1-signal sistemasi va 2-Sistema orasidagi differensiya ■ Ташки оламдаги вокеиликни сезги, идрок ва тассавур жараёнлари оркали билиш мухим 
ахамият касб этади, лекин урганилаётган нарса ва ходисаларни атрофлича чукур акс эттириш 
учун булар хали етарли эмас. Чунки уларнинг узаро муносабатлари, сифат ва микдор 
узгаришлари, мураккаб ички богланишлари, узаро таъсир этиш хоссаларини бевосита кузатиш 
ёки хиссий образлар ёрдамида аниклаш имконияти йук.
■ Мадомики шундай экан, субъектнинг билиш /англаш/ лозим булган объект билан узаро 
таъсирини бевосита акс эттириш йули оркали булакларга ажратиш имконияти чекланганлиги 
сабабли хиссий билиш боскичидан аклий боскичга, яъни тафаккурга утиш зарурати тугилади. 
Фикр юритиш ёрдамида атроф – мухитни чукуррок билиш, нарсалар, вокеалар ва ходисалар 
уртасида мавжуд булган узаро ички муносабатлар, богланишларни аниклаш проблематик 
тарзда намоён булади. Инсон олдида проблема – муаммо вужудга келмас экан, у холда 
тафаккур жараёни хосил булиши мумкин эмас.
■ Шундай килиб, инсон узининг билиш фаолиятида вокеиликнинг мураккаб жихатларини хиссий 
боскич ёрдами билан акс эттира олмай колганда тафаккурга, фикр юритишга мурожаат килади.
■ Инсоннинг билиш фаолиятида сезги, идрок, тассавур образлари билан тафаккур узаро узликсиз 
равишда бир – бирини бойитиб туради. Ана шунга биноан билиш жараёнининг хиссий ва аклий 
боскичлари мавжуддир.  ■ Тафаккур, сезги ва идрокдан фарк килиб, бир нечта хусусиятга эгадир. Унинг биринчи хусусияти 
вокеиликни умумлашган холда акс эттиришдир.
■ Тафаккурнинг иккинчи мухим хусусияти богланишларни бевосита акс эттиришдир. Бу хусусият 
туфайли табиат ва жамиятдаги турли ходиса ва вокеалар уртасидаги богланишларни тушунтириш 
имкониятига эга буламиз.
■ Тафаккурнинг учинчи хусусияти суз /нутк/ оркали нарса ва ходисалар уртасидаги мураккаб 
муносабатларни акс эттиришдан иборатдир. Инсонннинг фикр юритиши бир ва ундан ортик 
сузлар,  тушунчалар воситасида ифодаланади. Шунинг учун одам уйлаётганда уз фикрини 
айтаётгандек, гапираётганда эса фикр юритаётгандек туйилади.
■ Эргаш Гозиев узининг «Тафаккур психологияси» /Тошкент, «Укитувчи» нашриёти, 1990 йил/ 
китобида та факкурга куйидагича таъриф берган. «Тафаккур атроф мухитдаги вокеликни нутк 
ёрдами билан бавосита, умумлашган холда акс эттируви психик процесс, социал сабабий 
богланишларни англашга, янгилик очишга ва прогноз килишга йуналтирилган аклий фаолиятдир». 
Бизнингча, ушбу таърифда тафаккурнинг энг мухим хусуситялари ва функциялари санаб утилган.  ■ Тафаккур куйидаги жараёнларда юз беради.
■ 1.      Анализ ва синтез.
■ 2.      Таккослаш.
■ 3.      Абстракциялаш.
■ 4.      Умумлаштириш.
■ 5.      Конкретлаштириш.
■ 6.      Классификациялаш.
■ 7.      Системалаштириш.  ■ А НА ЛИ З  – шундай бир тафаккур жараёники, унинг ёрдами билан биз нарса ва ходисаларни 
фикран ёки амалий равишда булиб /ажратиб/, уларнинг айрим кисмлари ва хусусиятларини 
тахлил киламиз.
■ СИ НТЕЗ  – шундай бир тафаккур жараёнидирки, биз нарса ва ходисаларнинг анализда булинган 
айрим кисмлари, булакларини синтез ёрдами билан фикран ёки амалий равишда бирлаштириб, 
бутун холга келтирамиз.
■ Анализ ва синтез узаро бевосита мустахкам богланган ягона жараённинг икки томонидир. Агар 
нарса ва ходисалар анализ килинмаган булса, уни синтез килиб булмайди, хар кандай анализ 
предметларни, нарсаларни бир бутун холда билиш асосида амалга оширилиши лозим.
■ ТА ККОСЛА Ш  – шундай бир тафаккур жараёники, бу жараён воситаси билан объектив дунёдаги 
нарса ва ходисаларнинг бир – бирига ухшашлиги ёки бир – биридан фарки аникланади.
■ Абстракциялаш шундай бир тафаккур жараёники, бу жараён ёрдами билан моддий дунёдаги 
нарса ва ходисаларнинг мухим хусусиятларини фарклаб олиб, ана шу хусусиятлардан нарса ва 
ходисаларнинг мухим булмаган иккинчи даражали хусуситяларини фикран ажратиб ташлаймиз.  ■ УМУМЛА ШТИ РИ Ш   деганда психологияда нарса ва ходисалардаги хосса, белги, хусусият, 
аломатларни топиш ва шу умумийлик асосида уларни бирлаштириш тушунилади.
■ Умумий, мавхум белги ва хусусиятларни якка, ёлгиз объектларга тадбик килиш 
конкретлаштириш дейилади. Бундан ташкари, мавхум тушунчаларни конкрет предметларга 
боглаш хам конкретлаштириш булиб хисобланади.
■ Фанда нарса ва ходисаларнинг табиатини ифодаловчи муайян белги асосида килинган фикр 
юритишни   КЛА ССИ Ф И КА Ц И Я  деб аташ кабул килинган.
■   Классификация килишнинг якуни системалаштириш булиб хисобланади. Системалаштиришга 
кутубхонадаги китобларнинг жойланиши мисол була олади. Масалан, кутубхонада 
педагогикага оид адабиётлар бир томонда, психологияга оидлари яна бир томонда жойлашган 
булади. Системалаштириш инсон ишини осонлаштиради. Натижада киши нимани каердан 
излашни билади. Турмушда хар кадамда системалаштиришни куришимиз мумкин.
■    ■ Тафаккур шаклларига хукм, тушунча ва хулоса чикариш киради. Нарса ва ходисаларнинг белги 
ва хусусиятлари хакида тасдиклаб ёки инкор килиб айтилган фикр  Х УКМ  деб айтилади. Масалан, 
бахорда дарахтлар барг ёзади.
■ Борликдаги нарсалар, ходисалар ва вокеликнинг микдорига, уларнинг бирор хукмда акс этиши 
ва алока хамда муносабатларига караб улар куйидаги турларга булинади:
■ 1.      Тасдикловчи ёки инкор килувчи хукм.
■ 2.      Якка, жузъий ва умумий хукм.
■ 3.      Шартли, айирувчи ва катъий хукм.
■ 4.      Тахминий хукм.
■ Нарса билан белгининг алокаси акс этган хукм  ТА СД ИКЛОВЧИ  хукм дейилади. Масалан, Алишер 
Навоий буюк узбек шоири, мутафаккири. Нарса билан белги уртасидаги богланиш йуклигини 
ифодаловчи хукм  ИНКОР  хукм деб аталади. Масалан, Узбекистонда пахта экилмайди. 
Самаркандда олий мактаблар йук каби.  ■ Якка нарса хакидаги хукм  ЯККА  хукм дейилади. Масалан, Тошкент – Узбекистоннинг 
пойтахти. Агар хукмимиз бир гурух нарсаларнинг баъзиларига таалукли булса 
уни  Ж УЗ Ъ ИЙ  хукм дейилади. Масалан, бугун баъзи талабалар дарсга кеч колдилар. Бордию 
бизнинг хукмимиз бир гурух нарсаларнинг барчасига таалукли булса  УМУМИЙ    хукм 
дейилади. Масалан, Узбекистон фукаролари тинчлик учун курашмокдалар.
■ Хулоса чикариш деб бир неча хукмлардан алохида хукм келтириб чикаришга айтилади. 
Масалан, Барча сайёралар харакат килади. Ер – сайёра. Демак, Ер хам харакат килади.
■ Х УЛОСА  ЧИ КА РИШ  уч турли булади: индуктив, дедуктив ва аналогик.  И НД УКТИ В  хулоса 
чикариш деб бир неча якка хукмлардан умумий хукм келтириб чикаришга айтилади. 
Масалан, Темир электр токини утказади. Мис электр токини утказади. Кургошин электр 
токини утказади. Булар металлардир. Демак, металлар электр токини утказади.
■ Д ЕД УКТИВ  хулоса чикариш деб умумий хукмдан якка ёки жузъий хукм келтириб чикаришга 
айтилади. Масалан, Дарахтлар бахорда гуллайди. Урик – дарахт. Демак, урик бахорда 
гуллайди. ■ А НА ЛОГИ К   хулоса чикариш деб предметнинг ухшаш белгиларига караб хулоса чикаришга айтилади.
■ ТУШ УНЧА   нарса ва ходисаларнинг умумий ва мухим белгиларини акс эттирувчи фикрдир. Уй, куприк, 
коинот, дарахт кабилар тушунчалардир. Тушунчалар одатда конкрет ва абстракт булади. Конкрет 
тушунчаларга парта, доска, шкаф, мелҳ, дераза кабилар кирса, абстракт тушунчаларга эса мухаббат, 
бахт, гузаллик, узунлик, баландлик, кенглик, харакат кабилар киради.
■ Тушунчалар кулами жихатдан уч турга булинади: якка тушунчалар, умумий тушунчалар ва тупланма 
тушунчалар.
■ ЯККА  тушунча деб якка предмет ёки ходиса хакидаги тушунчага айтилади. Масалан, Алишер Навоий, 
Кукон, Сирдарё, Собир Рахимов кабилар.  УМУМИ Й  тушунча деб бир жинсда булган нарса ва ходисалар 
туплами хакида яхлит фикр юритишга айтилади. Масалан, китоб, мактаб, студент, успирин, юлдуз ва 
бошкалар.
■ ТУПЛА НМА   тушунча деб бир хил нарсаларнинг тупламига айтилади. Масалан, кутубхона, пахтазор, 
йигилиш кабилар.
■ Фикр юритишда тушунча билан суз узаро богланган холда намоён булади. Бир томондан, суз ёрдамисиз 
тушунча вужудга келмайди, икинчи томондан суз тушунчанинг моддий асоси ва функциясини бажаради. 
Тушунчалар бир ёки ундан ортик сузлардан хосил булиши мумкин.
■  

TAFAKKURN I BILISH FAOLIYATI SI FATIDA

Reja ■ Tafakkurning bilish jarayonlari bilan bog’liqligi ■ Bilish jarayonlarining tafakkurga tasiri ■ 1-signal sistemasi va 2-Sistema orasidagi differensiya

■ Ташки оламдаги вокеиликни сезги, идрок ва тассавур жараёнлари оркали билиш мухим ахамият касб этади, лекин урганилаётган нарса ва ходисаларни атрофлича чукур акс эттириш учун булар хали етарли эмас. Чунки уларнинг узаро муносабатлари, сифат ва микдор узгаришлари, мураккаб ички богланишлари, узаро таъсир этиш хоссаларини бевосита кузатиш ёки хиссий образлар ёрдамида аниклаш имконияти йук. ■ Мадомики шундай экан, субъектнинг билиш /англаш/ лозим булган объект билан узаро таъсирини бевосита акс эттириш йули оркали булакларга ажратиш имконияти чекланганлиги сабабли хиссий билиш боскичидан аклий боскичга, яъни тафаккурга утиш зарурати тугилади. Фикр юритиш ёрдамида атроф – мухитни чукуррок билиш, нарсалар, вокеалар ва ходисалар уртасида мавжуд булган узаро ички муносабатлар, богланишларни аниклаш проблематик тарзда намоён булади. Инсон олдида проблема – муаммо вужудга келмас экан, у холда тафаккур жараёни хосил булиши мумкин эмас. ■ Шундай килиб, инсон узининг билиш фаолиятида вокеиликнинг мураккаб жихатларини хиссий боскич ёрдами билан акс эттира олмай колганда тафаккурга, фикр юритишга мурожаат килади. ■ Инсоннинг билиш фаолиятида сезги, идрок, тассавур образлари билан тафаккур узаро узликсиз равишда бир – бирини бойитиб туради. Ана шунга биноан билиш жараёнининг хиссий ва аклий боскичлари мавжуддир.

■ Тафаккур, сезги ва идрокдан фарк килиб, бир нечта хусусиятга эгадир. Унинг биринчи хусусияти вокеиликни умумлашган холда акс эттиришдир. ■ Тафаккурнинг иккинчи мухим хусусияти богланишларни бевосита акс эттиришдир. Бу хусусият туфайли табиат ва жамиятдаги турли ходиса ва вокеалар уртасидаги богланишларни тушунтириш имкониятига эга буламиз. ■ Тафаккурнинг учинчи хусусияти суз /нутк/ оркали нарса ва ходисалар уртасидаги мураккаб муносабатларни акс эттиришдан иборатдир. Инсонннинг фикр юритиши бир ва ундан ортик сузлар,  тушунчалар воситасида ифодаланади. Шунинг учун одам уйлаётганда уз фикрини айтаётгандек, гапираётганда эса фикр юритаётгандек туйилади. ■ Эргаш Гозиев узининг «Тафаккур психологияси» /Тошкент, «Укитувчи» нашриёти, 1990 йил/ китобида та факкурга куйидагича таъриф берган. «Тафаккур атроф мухитдаги вокеликни нутк ёрдами билан бавосита, умумлашган холда акс эттируви психик процесс, социал сабабий богланишларни англашга, янгилик очишга ва прогноз килишга йуналтирилган аклий фаолиятдир». Бизнингча, ушбу таърифда тафаккурнинг энг мухим хусуситялари ва функциялари санаб утилган.