logo

Talimiy yozma ishlar va uning turlari. Bayon yozish metodikasi. Bayon turlari va uning xususiyatlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

5844 KB
Talimiy yozma ishlar va uning turlari. Bayon 
yozish metodikasi. Bayon turlari va uning 
xususiyatlari REJA:
Kirish.
1. Yo zma ishlar va uning turlari. 
2. Bayon yozish metodikasi. 
3. Bayon turlari va uning xususiyatlari KIRISH.
Ona tili va adabiyot darslarida o‘quvchilarning yozma savodxonligini oshirish 
borasida o‘quvchilar o‘zlashtirishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar 
quyi dagi jihatlarni o‘z ichiga oladi: imlo qoidalarini ongli o‘zlashtirish, ijodiylik, 
fikrni aniq, lo‘nda, qisqa va tushunarli bayon 	
 etish.
O‘quvchi yozma savodxonligini oshirish maqsadida taqvim-mavzu ish rejasida 
ko‘rsatilgan muddatlarda insho, bayon hamda diktant kabi yozma ish turlarini 
muntazam o‘tkazib borish belgilangan. Yo zma ish turi o‘quvchi bosqichma-bosqich o‘zlashtirgan imlo qoidalariga 
mos ra vishda tanlanishi, o‘tilgan mavzular bo‘yicha o‘quvchi o‘zlashtirgan 
bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlashga qaratilmog‘i, 
o‘quvchilarning o‘rgangan bilimlarini qay darajada amalda qo‘llay olishini 
aniqlashga yo‘naltirilmog‘i kerak.
Taqvim-mavzu ish rejasiga asosan yozma ish turlarini o‘z vaqtida o‘tkazish 
mumkin, ammo uning natijasi qanday bo‘lishiga ko‘ra tadbirlar ishlab 
chiqilmog‘i — bosh masala.
Aslida, o‘quvchining savodxonlik darajasi saboq berayotgan o‘qituvchiga hali 
nazorat ishlari boshlanmasdan avval aniq bo‘ladi. Chunki ko‘pi bilan uch dars 
oralig‘ida o‘quvchi ay	
 lanma daftarlarini tekshirish sinch	 kov murabbiyga bu 
imkoniyatni beradi. Shu o‘rinda nafaqat til sohasidagi, balki uyga yozma vazifa beriladigan 
matematika darslarida ham aylanma daftarlarning muntazam tekshirilishi 
har bir o‘quvchi bilan individual ishlashning debochasi va bajarmaslik 
mumkin bo‘lmagan zaruriy tashxis ekanini aytib o‘tmoq joiz. Agar ushbu 
ishni nimagadir qiyoslash joiz bo‘lsa, o‘qituvchilik faoliyati ning asosi, 
yuklamasining teng yarmi sifatida baholash o‘rinlidir. Aylanma daftarlarni 
tekshirish kundalik odatiy mashg‘ulot sifatida bir stavka dars egasidan har 
kunda kamida ikki, nazorat o‘tkazilgan kundan keyin nazorat turiga qarab 
uch-to‘rt, ba’zan besh-olti soat vaqt talab etadi. Aylanma daftarlar 
tekshuruvi o‘quvchi savodxonligini aniqlashdan tashqari, savod o‘rgatish 
borasida ham bemisl aha	
 miyatga ega. To‘g‘ri tekshirilgan so‘z, jumla yoki 
gap imlo me’yorlari borasidagi amaliy muloqot tarzida o‘quvchi esida oson 
qoladi va keyingi amaliyotda mayoq vazifasini o‘taydi. Sinfda  va  uyda  bajarilgan  matn  yaratishga  oid  topshiriqlarni  har  bir  o‘quvchi 
kesimida  nuqta,  verguligacha  e’tibor  bilan  tekshirish  o‘qituvchiga  muayyan 
o‘quvchining  yutuqlari  va  bo‘shliqlarini  aniqlash,  keyingi  darslarda  ularga 
munosabat  bildirish  imkonini  yaratadi.  O‘quvchilarning  yozma  savodxonligi 
DTS  talablaridan  past  darajada  bo‘lsa,  o‘qituvchi   taqvim-mavzu  ish  rejasiga 
qo‘shimchalar  kiritishi  yoki  o‘quvchilar  yozma  savodxonligini  oshirish 
maqsadida  qo‘shimcha  darslar  tashkil  qilishi  samara  beradi.  Faqat  bu  darslar 
internetda  “To‘garak  ish  rejasi”  deya  taqdim  etila
 yotgan  ona  tilidan  taqvim-
mavzu ish rejasining chala nusxasi shaklida emas, balki o‘quvchilar real bilim, 
malaka,  ko‘nikmalari	
 ning  tashxisiga  asoslangan,  maqsadli  belgilangan 
mavzularga oid saboqlar bo‘lmog‘i kerak. Aytaylik, savod	
 xonlik asosida qisqa 
lug‘at,  noto‘g‘ri  diktant	
 (“Ma’rifat”  gazetasi,  2013-yil  12-oktabr)lar, 
o‘quvchilar uchun matn yara tishga oid uyga berilgan vazifalar yoki ijodiy yozma ishlarida yo‘l qo‘ygan 
uslubiy xatoliklarni bartaraf etish, punktuatsion va imlo qoidalari	
 ni bandlar 
bo‘yicha mavzulashtirib o‘rgatish (albatta, mashg‘ulotni ko‘p bilim yuklamasi 
bilan “boyitmaslik”, shundog‘am o‘z tengqurla	
 ridan ortda qolayotgan o‘quvchini 
kompleks bilimlar bilan zada qilmasdan, unga zaruriy, esda qoladigan, ortda 
qolayotgan o‘quvchi ko‘taradigan bilimlarni singdirish va saboq	
 dan keyinoq 
amaliyotda qo‘llashi mumkin bo‘lgan ko‘nikma va malakani shakllantirish)	
  ga 
qaratilmog‘i lozim. Bundan tashqari, ta’lim samaradorli gini tezkor oshirish maqsadida diktantning 	 
elektron variantlarini qo‘llash amaliyoti kechikmoqda. Aslida, hali hech kim bu 
masalada bosh qotirib ko‘rgani ham yo‘q, kimningdir shu boradagi loyihalari bo‘lsa, 
biz undan xabar topgan bo‘lar edik. Ushbu maqola guvohligida, ya’ni bu haqda 
birinchi bo‘lib so‘z ochayotganimiz bois loyihaga da’vogarlik qilmoqchi ham 
emasmiz. Bu loyiha kim tomonidan amalga oshirilishi bosh masala emas, muhimi, 
to‘g‘ri yo‘lga qadam qo‘yishdir. Ammo biz elektron darslik yaratishda “kuchli”, 
“zo‘r”, malakali dasturchilar yordamiga muhtojmiz, ona tilidan elektron darslik deb 
taqdim etilayotgan lo	
 yihalarning talabga javob bermaganligi bois mukammal, nafaqat 
maktab o‘quvchilari foydalanadigan, balki jahon xalqlari vakillarining o‘zbek tilini 
o‘rganishlari imkonini beradigan universal elektron darslik yaratish loyihasi uchun 
dasturchi xizmati	
 ga muh	 tojligimizni bildiramiz. Kimda bu masalada hamkorlik qilish 
istagi paydo bo‘lsa, “Ma’rifat” gazetasi tahririyatiga murojaat etishi mumkin. Mabodo, bu ishni ham kimdir bizdan avval uddalasa, aslo ranjimagan, qaytaga xursand 
bo‘lgan bo‘lar edik.
Har bir muassasa faoliyati asosini ifoda lovchi yo‘riqlar, tamoyillar, vazifalar haqidagi 
muhim ma’lumotlar, shiorlar, e’lonlardagi xatoliklar uchun kimdir javobgar. Maktablarda 
bu ish mas’uliyati ona tili o‘qituvchilari zimmasiga yuklatilgan, ammo qadamimiz yetgan 
maktablarning birontasida quvonarli holatning guvohi bo‘lmadik.
Yu qori tashkilotlardan keladigan yo‘riq
 nomalarning ayrimlari quyi bo‘g‘indan talab 
etilayotgan savodxonlik sifatiga ega emasligi kishini o‘ylantiradi.
O‘quvchi savodxonlikning ma’lum bosqichini o‘tagandan keyin diktantga nisbatan 
murakkabroq bo‘lgan bayon yozishga o‘rgatiladi. Bayon diktantdan o‘z ijodiyligi bilan 
farqlanadi. Unda o‘quvchining ijodkorligi matnni tinglash jarayonida ko‘z oldiga 
keltirgan, eslab qolgan manzara, holat, voqealar rivojini tasavvurida tiklagani holda indivi	
 
duallashtirishi — o‘z tilida o‘ziga xos ifoda tanlashida namoyon bo‘ladi. O‘quvchi bu 
o‘rinda matnni boyitishi, jonlantirishi, tasviriy ifodalardan o‘rinli foydalanishi yoki, 
aksincha, borini buzib, uslubiy xatoliklarga yo‘l qo‘yishi mumkin. Bunday paytlarda 
muayyan o‘quvchining har bir gapi, jumlasi, so‘zlarni bir-biriga bog‘lashi, umuman 
olganda, ifoda texnikasi haqida fikr yuritishga, yo‘l qo‘yilgan xatolikni bartaraf etib, 
qo‘lga ki	
 ritilgan muvaffaqiyatni rag‘batlantirishga to‘g‘ri keladi. Insho bayonga nisbatan ham ijodiy yondashuv borasida yuqori maqomda 
turadi. Unda izlanuvchanlik, ma’lumotlar to‘plash, saralash, umumlashma 
xulosalar chiqa rish, eng muhimi, go‘zal badiiy ifoda yetakchilik qiladi. 
Bu boradagi urinishlar juda mashaqqat	
 li jarayon bo‘lib, o‘quvchi va 
o‘qituvchidan ancha ter to‘kishni talab etadi. Bu esa alohida mavzu.
Yo zma ishlarning barcha turlaridan keyin imlo va uslubiy savodxonlik 
taqvim-mavzu rejasi asosida tahlil darslari bilan mustahkamlanadi. Ushbu 
darslarning samarasi beqiyosdir. Garchi ijodiy ish tugaganday taassurot 
tug‘dirsa-da, tahlil darslarisiz ijodiy ish yakuniga yetmagan hisoblanadi. 
Tahlil darslari o‘ziga xos sa	
 boq, keyingi ijodiy ish uchun namuna 
vazifasini o‘tashda tengsiz mashg‘ulot sanaladi. BAYON VA INSHO JANRIGA KO`RA 
TURLARI  
• MATNLI MASHQLAR, METODIK AN’ANAGA 
KO’RA, TASVIRLASH, HIKOYA QILISH VA 
MUHOKAMAGA BO’LINADI. BOSHLANG`ICH 
SINFLARDA BULAR, ASOSAN, TASVIR YOKI 
MUHOKAMA ELEMENTLARI BO’LGAN HIKOYA 
TARZIDA UCHRAYDI.
• HAR UCHALA JANR UCHUN 
FOYDALANILADIGAN MATERIAL XARAKTERIDA 
HAM, QURILISHIDA HAM, TIL VOSITALARINI 
TANLASHDA HAM O’Z XUSUSIYATLARI 
MAVJUD. INSHO YOKI BAYONGA 
TAYYORLANAYOTGANDA O’QITUVCHI (YOKI 
O’QUVCHI) MATNNING JANR 
XUSUSIYATLARINI HISOBGA OLADI. MASHQ SIFATIDA BAYONNING 
AHAMIYATI
• BAYON UCHUN KISHILARNING 
FIDOKORONA MEHNATI, HAYOTINI, 
ONA TABIAT TASVIRINI, FAN, TEXNIKA, 
MADANIYAT BORASIDAGI 
YUTUQLARNI AKS ETTIRADIGAN 
YUKSAK G`OYALI MATN TANLANISHI; 
BAYON MAVZUSI O’QUVCHILARNING 
BILISH TAJRIBASINI KENGAYTIRISHI, 
ULARNING DUNYOQARASHINI 
SHAKLLANTIRISHI ZARUR.
Bayon bolalarda adabiy nutqni to’g`ri Bayon bolalarda adabiy nutqni to’g`ri 
shakllantirishga yordam beradi, nutq shakllantirishga yordam beradi, nutq 
madaniyatini yaxshilaydi, badiiy uslubni madaniyatini yaxshilaydi, badiiy uslubni 
singdiradi, tilga sezgirlikni oshiradi.singdiradi, tilga sezgirlikni oshiradi. • QAYTA HIKOYALASH VA 
BAYONDA BOLANING TABIIY 
NUTQI ESHITILISHI, YA’NI 
BERILGAN NAMUNANI 
KO’RKO’RONA 
YODLAMASLIGI, NAMUNA 
LEKSIKASIDAN, NUTQ 
OBOROTLARIDAN, 
SINTAKTIK QURILISHIDAN 
FOYDALANA OLISHI ZARUR. TO’LIQ YOKI MATNGA YAQINLASHTIRIB 
QAYTA HIKOYALASH VA BAYON.  
• Q AYTA HIKOYA QILISH VA BAYONNING BU TURI BOSHQA 
TURLARIGA     NISBATAN BOSHLANG`ICH SINFLARDA KO’P 
O’TKAZILADI, CHUNKI BU O’QILGAN MATNNI BUTUN 
DETALLARI VA BOG`LANISHLARI BILAN BOLALAR YODIDA 
MUSTAHKAMLASH, NAMUNAVIY MATNNING LOGIKASI VA 
TILINI O’ZLASHTIRISH VOSITASI BO’LIB HAM XIZMAT 
QILADI. BOLALAR TEZ YODLAB OLADIGAN KICHIK MATNNI, 
SHE’RIY MISRALARNI BUZMASLIK UCHUN SHE’RNI, 
AYNIQSA, BUTUN BIR POETIK OBRAZNI TASVIRLOVCHI 
LIRIK SHE’RNI HIKOYA QILISH TAVSIYA ETILMAYDI.
• T O’LIQ HIKOYA QILISH UCHUN DASTLAB ANIQ SYUJETLI, 
HIKOYA USLUBIDA YOZILGAN MATN TANLANADI, KEYIN 
BOLALAR HIKOYAGA TASVIRIY (TABIAT TASVIRI, 
KISHILAR VA BOSHQA PREDMETLARNING TASHQI 
KO’RINISHI TASVIRI) VA MUHOKAMA ELEMENTLARINI 
KIRITISHNI O’RGANADILAR. • BOLALARNI O’Z FIKRINI MUSTAQIL YOZISHGA (O’QILGAN MATNNI HIKOYA QILISHGA) 
O’RGATISHNI, ILOJI BORICHA, ERTA BOSHLASH MA’QUL. BUNING UCHUN O’QUVCHILAR 
OG`ZAKI HIKOYA QILAYOTGANDA QO’LLAGAN ALOHIDA SO’ZNI YOZISHDAN GAPNI YOZISHGA, 
SO’NG MATN QISMLARINI YOZISHGA VA 2-SINFDAN BOSHLAB MAXSUS TANLANGAN KICHIK 
MATN ASOSIDA BAYON YOZISHGA O’RGATILADI.

Talimiy yozma ishlar va uning turlari. Bayon yozish metodikasi. Bayon turlari va uning xususiyatlari

REJA: Kirish. 1. Yo zma ishlar va uning turlari. 2. Bayon yozish metodikasi. 3. Bayon turlari va uning xususiyatlari

KIRISH. Ona tili va adabiyot darslarida o‘quvchilarning yozma savodxonligini oshirish borasida o‘quvchilar o‘zlashtirishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar quyi dagi jihatlarni o‘z ichiga oladi: imlo qoidalarini ongli o‘zlashtirish, ijodiylik, fikrni aniq, lo‘nda, qisqa va tushunarli bayon etish. O‘quvchi yozma savodxonligini oshirish maqsadida taqvim-mavzu ish rejasida ko‘rsatilgan muddatlarda insho, bayon hamda diktant kabi yozma ish turlarini muntazam o‘tkazib borish belgilangan.

Yo zma ish turi o‘quvchi bosqichma-bosqich o‘zlashtirgan imlo qoidalariga mos ra vishda tanlanishi, o‘tilgan mavzular bo‘yicha o‘quvchi o‘zlashtirgan bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlashga qaratilmog‘i, o‘quvchilarning o‘rgangan bilimlarini qay darajada amalda qo‘llay olishini aniqlashga yo‘naltirilmog‘i kerak. Taqvim-mavzu ish rejasiga asosan yozma ish turlarini o‘z vaqtida o‘tkazish mumkin, ammo uning natijasi qanday bo‘lishiga ko‘ra tadbirlar ishlab chiqilmog‘i — bosh masala. Aslida, o‘quvchining savodxonlik darajasi saboq berayotgan o‘qituvchiga hali nazorat ishlari boshlanmasdan avval aniq bo‘ladi. Chunki ko‘pi bilan uch dars oralig‘ida o‘quvchi ay lanma daftarlarini tekshirish sinch kov murabbiyga bu imkoniyatni beradi.

Shu o‘rinda nafaqat til sohasidagi, balki uyga yozma vazifa beriladigan matematika darslarida ham aylanma daftarlarning muntazam tekshirilishi har bir o‘quvchi bilan individual ishlashning debochasi va bajarmaslik mumkin bo‘lmagan zaruriy tashxis ekanini aytib o‘tmoq joiz. Agar ushbu ishni nimagadir qiyoslash joiz bo‘lsa, o‘qituvchilik faoliyati ning asosi, yuklamasining teng yarmi sifatida baholash o‘rinlidir. Aylanma daftarlarni tekshirish kundalik odatiy mashg‘ulot sifatida bir stavka dars egasidan har kunda kamida ikki, nazorat o‘tkazilgan kundan keyin nazorat turiga qarab uch-to‘rt, ba’zan besh-olti soat vaqt talab etadi. Aylanma daftarlar tekshuruvi o‘quvchi savodxonligini aniqlashdan tashqari, savod o‘rgatish borasida ham bemisl aha miyatga ega. To‘g‘ri tekshirilgan so‘z, jumla yoki gap imlo me’yorlari borasidagi amaliy muloqot tarzida o‘quvchi esida oson qoladi va keyingi amaliyotda mayoq vazifasini o‘taydi.