logo

Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodini maktab darsliklarida o‘qitilishi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1751.5625 KB
Mavzu: Zahiriddin Muhammad 
Bobur hayoti va ijodini maktab 
darsliklarida o‘qitilishi 
A KIRISH.
I  BOB.  ZAHIRIDDIN  MUHAMMAD  BOBUR  HAYOTI  VA  IJODINING 
O‘RGANILISH TARIXI
1. Boburshunoslik tarixiga bir nazar
2. Bobur lirikasi va “Boburnoma”ning o‘rganilishi
1-bob bo‘yicha xulosa
II BOB. BOBUR IJODINING O‘QITILISH MASALALARI
2.1. Bobur ruboiylarini sharhlab o‘rgatish
2.2 “Boburnoma” da potret yaratish mahorati
2-bob bo‘yicha xulosa
III  BOB  ADIB  IJODINI  ZAMONAVIY  PEDAGOGIK  METODLAR 
VOSITASIDA O‘RGANISH
3.1 Shoir lirikasini “Konseptual jadval” asosida o‘rganish
3.2. “Boburnoma”ni “Klaster” metodi vositasida o‘rganish
3-bob bo‘yicha xulosa
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar
Заголовок презентации 1 Mustaqillikdan so‘ng adabiyotshunoslik, metodika fanlaridagi yangilanishlar natijasi o‘laroq 
har bir adib ijodiga tarixiy haqiqat mezonlari, sof estetik tamoyillar asosida yondashuv 
yuzaga keldi. Jumladan Bobur ijodi yangicha qarashlar, adabiyot ilmining so‘nggi yutuqlari 
asosida o‘rganila boshladi. Shunisi diqqatga sazovorki, tajribalar natijasi o‘laroq Bobur 
lirikasidagi qaysi namunalar, “Boburnoma”dagi qaysi parchalar qay sinflarda qanday 
o‘rganilishi belgilab olindi.  Ana endi biz ushbu mumtoz adabiyotimiz namunalarini 
o’quvchilarga “qanday” o‘rgatishimiz zarur. Ushbu savol bugun dolzarb masalalardandir. 
Endi ushbu mavzularni o‘quvchilarga yangicha yondashuvlar asosida, ularni mavzuga 
qiziqishlarini oshirish, mavzuni oson yo‘l bilan xotiralarida yaxshi saqlanishini ta’minlash 
bizning asosiy vazifalarimizdandir. Va bugun biz  ishimizda  shu jihatlariga e‘tibor 
qaratishga harakat qildik. Agar amaldagi darslik va qo‘llanmalar o‘zgarsa ham  
dissertatsiyamizdagi  bayon etayotgan metodik tavsiyalarimiz butunlay ahamiyatini 
yo‘qotmaydi deb o‘ylaymiz. Faqat sharoitga qarab ularni biroz yengillatish yoki, aksincha, 
chuqurlashtirish va kengaytirish mumkin.
Заголовок презентации 2 Tadqiqot ob’ekti:  Bobur ijodini o‘qitish masalalari, Bobur lirikasi va “Boburnoma”  
Tadqiqot  predmeti:  Bobur  ijodi:  lirikasi  va  “Boburnoma”ni  o‘qitishda  qo‘llaniladigan  zamonaviy 
pedagogik texnolagiyalar. 
Tadqiqot  ishining  maqsadi:   Bobur  hayoti  va  ijodini  maktab  darsliklarida  o‘qitilishida  qanday 
metodlardan  foydalansa,  yaxshi  natija  berishini,  samaraliroq  va  o‘rganish  qulayroq  bo‘lishini  ko‘rsatish 
dissertatsiyaning bosh maqsadi sanaladi
Tadqiqot vazifalari: 
-
Adabiyotimizning  mumtoz  namunalarini  zamonaviy  pedagogik  texnologiyalar  vositasida  o‘qitish 
yo‘llarini ko‘rsatish
-
Bobur ruboiylarini o‘qitishda sharhlab o‘qitish usulini o‘rganish 
-
“ Boburnoma” da kelgan ijodkorlar, tarixiy shaxslarning adabiy portretlarini o‘rganish
-
Bobur lirikasini “Konseptual jadval” asosida o‘qitish afzalliklarini ko‘rib chiqish
-
“ Boburnoma” asarini “Klaster metodi” vositasida o‘rganish qulayliklarini tushuntirish
Название презентации 3 1.1 Boburshunoslik tarixiga bir nazar
XX  asrda  Bobur  asarlari  o‘zbek  poeziyasi  antalogiyasi  va  o‘rta  maktab  darsliklariga  kiritildi.  “ 
1940-yili  tuzilgan  Davlat  o‘quv  dasturida  Bobur  hayoti  va  ijodini  9-sinfda  o‘rganish  ko‘rsatilgan  edi. 
O‘sha  sinf  uchun  nashr  etilgan  “adabiyot  darsligida  asosiy  e’tibor  o‘zbek  adabiyoti  tarixini  yoritishga 
qaratilgan  bo‘lib,  unda  Navoiy,  Bobur,  Turdi,  Muqumiy  hayoti  va  ijodi  haqida  keng  ma’lumot  berildi. 
1947-yilda  O‘zbekiston  Maorif  vazirligi  tasdiqlagan  “To‘liqsiz  o‘rta  va  o‘rta  maktablarning  V-VII 
sinflari  uchun  ona  tili  va  adabiy  o‘qish  programmasi”  nashr  etildi.  Bu  davlat  o‘quv  dasturida  VII 
sinflarda  Zahiriddin  Muhammad  Bobur  asarlaridan  namunalar  o‘rganish  belgilandi.  1950-yili  nashr 
etilgan o‘quv dasturida VII sinfda Boburning ruboiylarini o‘rganish nazarda tutiladi.”
И. Мирзаев, Бобур маьрифати, Тошкент, “ Ўқитувчи ”-1996. 5-6-бетлар
Название презентации 4 2.1. Bobur ruboiylarini sharhlab o‘rgatish
Sharhlash  metodi   –  qadim  zamonlardan  beri  keng  qo‘llanib  kelingan  kelimgan 
usullardan biri. “Sharh – arabcha  ochish, tushuntirish, bayon qilish  kabi ma’nolarni 
anglatadi.  “Sharhlash  quyidagi  qismlardan  iborat  bo‘ladi:  1.  Lingvistik  sharh 
(tushunilishi  qiyin  so‘zlar  izohi)  2.  Tarixiy-milliy  sharh -  bu  xil  sharhda  qadimiy-
milliy  urf-odatlar,    udumlar  bilan  bog‘liq  an’analar  izohlanadi.  3 .  Tarixiy-adabiy 
sharh . Bunda adabiy asarlardagi tarixiy davr bilan bog‘liq an’analar izohlanadi.
Professor  Qozoqboy  Yo‘ldoshev  aytganlariday  mukammal  badiiy  tahlil  yo‘q. 
Hamma  asarni  o‘z  dunyosida,  o‘z  fikrlashidan  kelib  chiqib  tushunadi  va  izohlaydi. 
Shuning  uchun  o‘quvchilarga  tahlil,  sharhlash  o‘tilayotganda,  avvalo,  tushunilishi 
qiyin  so‘zlar  tarjimasi  berilib  sharhni  o‘zlariga  qoldirgan  ma’qul.  So‘ng  esa  ularni 
fikrlariga qarshi chiqmasdan o‘qituvchi o‘zini fikrini bildirishi bu o‘quvchilarda o‘z 
fikrlarini  mustaqil  va  ijodiy  fikrlash  orqali  ayta  olish  ko‘nikmalarini  shakllantiradi. 
Quyidagi sharhlarimiz ham namuna sifatida berilyapti. 
Название презентации 5 Jismimda isitma kunda mahkam bo‘ladur,
Ko‘zdin uchadur uyqu chu oqshom bo‘ladur.
Har ikkalasi g‘amim bila sabrimdek,
Borg‘on sori bu ortadur, ul kam bo‘ladur.
Jismimda  isitma-  tan,  badandagi  issiqlik,  mahkam  bo‘ladur-  isitma  baland  bo‘lishi, 
oqshom paytida ko‘zdin uyqu qochadi, uxlolmaslik, borg‘on sori- borgan sari.
Albatta, dars jarayonida o‘quvchilarga so‘zlar shu tarzda tushuntirilib, ichidan “Aqliy 
hujum”  metodidan  foydalanib,  muammoli  savol  tashlab  qo‘yish,  o‘quvchilar  fikrlari, 
tushunishlari  qay  darajada  ketayotganligini  tekshirishda  yaxshi  vositadir.  Masalan, 
misralarni sharhlagandan so‘ng oxirigi misrada  Bobur ul kam bo‘ladur deb nimani nazarda 
tutgan,  sizningcha? kabi  savollar  o‘quvchilarni  fikrlashga  va  ayni  damda  ushbu  ruboiyni 
qay darajada tushunganligini aniqlashda yaxshi samara beradi. Masalan:
Название презентации 6 Mana shu jadval savol tashlangandan keyin o‘quvchilar tomonidan ruboiyni 
qanchalik tushunganini bilish uchun to‘ldiriladi.
Muamm oning t uri Mua mmoni ng  k elib 
chiqi sh sababla ri Muammoning  y echish 
y o‘l i  v a  sizni ng  shax siy  
fi k ringiz
Ruboiy da   borg‘on  sori   bu 
ort adur,  ul  k am  bo‘ladur 
deb  ul  k am  bo‘la dur  deb 
sizni ngcha  nimani 
na zarda t ut y apt i? Ruboiyda isitmaning ortishi, 
ko‘zdan  uyquning 
qoshishini  g‘am  bila  sabrga 
tenglashtirilyapti  va  qaysi 
birining  ko‘payishi  va  qaysi 
birining kam bo‘lishini bilish Isitmaning  kunda  oshib 
borishi,  kechalari  ko‘zdan 
uyqu  qochishlarini  g‘am  ila 
sabrga  o‘xshatilib,  brogan 
sari  g‘am  ortadi,  sabr 
kamayishi aytilyapti
…
Название презентации 7 Endi o‘zimiz misralar mazmunini sharhlashga harakat qilamiz; tanimda isitma har 
kun ortib boradi, ko‘zimdan oqshomlari uyqu qochadi, har ikkalasi g‘amim bilan 
sabrimdek, borgan sayin bular ko‘payyapti ya’ni isitma va uyqu, ul kam bo‘ladur 
deb bizningcha, lirik qahramon sabrini aytyapti. Endi o‘ylab qarasak, insonda 
ko‘zidan uyqu qachon qochadi, qachon uxlolmaslik mumkin, qachonki, nimanidir 
intiqib kutgan shodlik paytlarida yoki g‘amga cho‘mgan damlarida. O‘ylab 
ko‘ring-chi sizdan ham uyqu qochganmi? Balki sentabrda yangi o‘quv yili 
boshlanishiga bir kun qolganda kechasi uyqungiz kelmay intizorlik bilan tong 
otishini kutgandirsiz? Xuddi shunday Boburda ham g‘amga cho‘mgan paytida 
uyqulari kelmay, bu g‘am-tashvishlardan sabri kamaygandek his qiladi o‘zini. Va 
mana shunday qilib ruboiylarni sharhlash davomida muammoli vaziyatga qulay 
o‘rinlarini topib, to‘g‘ri tashkillashtirsak, o‘quvchilarning ham zerikishlarini 
oldini olamiz ham darsga qiziqishlari ortib, mavzuni tushunib xotiralarida yaxshi 
saqlanishiga erishamiz.
Название презентации 8 F
Заголовок презентации 9•
2.2 “Boburnoma”da portret yaratish mahorati
•
Adabiyotimiz  tarixida  “Boburnoma”  asari  singari  peyzaj  va  potret  tasviriga  keng  o‘rin  berilgan 
boshqa  asar  yo‘q,  bizningcha.  Chindan  ham  bu  asar  turli  sohalarni  o‘zida  mujassamlagan  qomusiy 
asardir. 
•
Portret  –  (fransuzcha  portrait-  tasvir)  1.  Real  hayotda  mavjud  bo‘lgan  bir  yoki  bir  necha  kishining 
yoki rassom tasavvuridagi qiyofaning tasviri yoki fotograf tomonidan ishlangan sur’ati. 2. (ko‘chma) 
adabiy asarda personajlar qiyofasining tavsifi va tasviri.
  “ Boburnoma”  da  ham  biz  o‘nlab  tarixiy  shaxslar  portretini  ko‘rishimiz  mumkin.  “B” 
ning  asosiy  tasvir  obyekti  tarixiy  voqealar  hisoblanadi.  Ammo  Bobur  tarixiy 
voqealarni  sanab  o‘tish  bilan  cheklanmay,  tarixiy  voqealarning  manzarasini,  tarixiy 
shaxslarning  portreti  va  xarakterini,  tarixiy  manzalarni  chiroyli  qilib  chizib  beradi. 
Ilmiy-tarixiy  ma’lumotlarga  badiiylik  bilan  sayqal  beradi  va  o‘qiguvchini  ushbu 
voqea-hodisalarga  xayolan  olib  kirib  qo‘yadi.  Ushbu  asarda  biz  realizm  metodining 
yorqin  namunasini  ko‘rishimiz  mumkin.  Unda  hech  qanday  xayoliy  badiiy  to‘qimalar 
yo‘q.  Nimani yoki  kimni  tasvirlasa,  o‘zicha,  o‘z  holicha  bo‘yab  bejamasdan haqqoniy 
ko‘rsatib  beradi.  Asarda  o‘sha  davrning  tarixiy  shaxslari  otasi  Umarshayx  mirzo, 
amakisi  Sulton  Mahmud  mirzo,  Sulton  Husayn  Boyqaro  va  boshqa  ko‘plab  shaxslar 
qalamga  olingan.  Ularning  tasviri  esa  bir  xil  emas,  har  birining  tashqi  siymosi,  ichki 
dunyosi, fazilat va kamchiliklari o‘ziga xos tarzda tasvirlanadi.   
Biz endi yuqoridagi ikki shaxsning portretidagi xarakterini o‘xshash va farqli jihatlarini ushbu organayzerga qo‘yib taqqoslaymiz: masalan,
Umarshaxy mirzo                                                 Sulton Ahmad mirzo        
Заголовок презентации 10Yaxshi savodi bor edi. 
“ Xamsatayn ”  (Nizomiy 
Ganjaviy va amir Xusrav 
Dehlaviy  “ Xamsa ” lari), 
dostonlar va tarixlarni o ’ qir 
edi. Ko ’ pincha  “ Shohnoma ”  
o ’ qir edi. She ’ riy iste ’ dodi bor,  
biroq 
she ’ r yozishga qunt qilmasdi. Hech  nima o ’ qigan emas,omi 
odam edi. Shaharda ulg ’ aygan 
bo ’ lishiga
  qaramay to ’ g ’ riso ’ z (turk)
  sodda edi. 
Iste ’ doddan bebahra edi. 
Odil kishi Ahd va so ’ ziga 
barqaroq kishi edi. Hargiz undan 
ahdga xilof ish yuz bermaganBesh vaqt 
namozni 
kanda 
qilmasdi, 
harzati Xoja 
Ubaydullohg
a murid edi,  
adolatli kishi 
edi 3.2 “Boburnoma”ni “klaster” metodi vositasida o‘rganish
“ Boburnoma”  beqiyos  peyzaj  va  portret  namunasidir.  Unda  XV  asrning 
oxiri  -XVI  asrning  birinchi  yarimigacha  kechgan  muhim  tarixiy  voqealar  va  ular 
bilan birgalikda yuzlab tarixiy shaxslar va Xuroson, Movaraunnahr va Hindistonning 
ko‘plab shaharlari va ularning hayvonot va nabobot olami jonli tasvirlangan. 
Biz  mana  shularni  o‘quvchilarga  “Qanday”  o‘qitish  masalasini  shu 
ishimizda  oz  bo‘lsa-da  ko‘rib  chiqdik.  Hozirgi  kunda  katta  hajmli  asarlar 
o‘quvchilarni  zeriktiradi.  Ularni  avvval  qismlarga  bo‘lib  o‘qitish  keyin  qismlarni 
umumga birlashtirish mumtoz asarlarda yaxshi samara beradi, bizningcha. 
Название презентации 11 Endi biz “Boburnoma”dagi shahar tasvirlarini ushbu metod vositasida ko‘rsatishga harakat qilamiz. Asarda birinchi 
1494-yil voqealarida Farg‘ona haqida gap boradi. Biz ham shundan boshladik. “Yetti qasaba (shaharchasi) bor” deb 
ta’riflanadi 
Название презентации 12Farg ’ onaning yetti 
shaharchasiAndijon
O ‘ sh Kandibodom Axsi
Marg ‘ inon Xo ‘ jand
Isfara  
Mana shunday o‘quvchilar olgan bilimlarini sinovdan o‘tkazishsa, ularga mavzuga bo‘lgan qiziqish ortadi va bularni to‘ldirish, topshiriqni bajarish uchun asar to‘g‘risida shunday 
bilimga ega bo‘lishlikni ham tushunadilar. Bu chiqarilgan klasterlardan yana tarmoqlash mumkin. Masalan, har bir shaharchani o‘ziga xos xususiyatlarini: mevalari va h.k.
Название презентации 13Andijon To ‘ qqiz tarnov suv kiradi
Qovon va uzumi yaxshi 
bo’ladi
Noshvotisidan yaxshiroq 
noshvoti bo’lmas Uch darvozasi bor
Qiorg ‘ ovuli behad semiz 
bo ’ ladi Musiqada mashhur Yusuf 
Xoja andijonlikdur Eli turkdur. Elining tili 
adabiy tilga muvofiq Shaharlar to‘g‘risida muallif bergan xilma-xil ma’lumotlar ko‘p bo‘lishiga 
qaramay har bir shahar, viloyat hamda mamlakatning o‘ziga xos tarixiy, siyosiy-
ijtimoiy, iqtisodiy va geografik jihatlari bir butun holicha yaqqol bo‘rtib turadi. 
Yuqorida ko‘rib o‘tganimizdek, “Boburnoma”da shahar va viloyatlarning tabiiy 
tasviri qiyosiy usulda berilgan. Masalan, Samarqand tabiati iqlimi Kobulga 
taqqoslansa, Kobulning tabiati iqlimi Samarqandga qiyoslanadi. Masalan, Bobur 
Samarqand iqlimi haqida “qishi mahkam sovuqdir, qori agarchi Kobul qoricha 
tushmas, Yozlari yaxshi havosi bor, garchi Kobulcha yo‘qtur”, -desa, Kobul iqlimi 
to‘g‘risida: “Kobul havosidek havoliq yer olamda ma’lum emaskim. Yozlarda 
kechalari po‘stinsiz yotib bo‘lmas, qishlar agarchi qoriaksar ulug‘ tushar vale 
mufrit sovug‘i yo‘qtur. Samarqand va Tabriz ham hushhavoliqqa mashhurdir, vale 
murit sovuqlari bordir” deb yozadi.
Название презентации 14 Endi ushbu metodni shaxslar xarakter-xususiyatlari keltirilgan ma’lumotlarda ham 
foydalanamiz.
Название презентации 15Vazirlar obrazi
Dehqonlar obrazi
Hunarmandlar 
obrazi 
Din peshvolari 
obrazi Jangchilar 
obrazi Qarindoshlar 
obrazi
Sarkardalar obrazi       Ijodkorlar 
obrazi    “ Boburnoma”da 
xarakterlar tasviri   Mana shu tarmoqlarda ko‘rsatilgan obrazlardan bir- ikkitasini namunaga ko‘rsatamiz. Biz 
yuqoridagi 2-bobimizda shaxslar portreti  haqida gaplashgan edik. Shulardan, asosan, 
hukmdorlar, vazirlarnikiga to‘xtalganmiz. Hozir esa ijodkorlar va ayollar obraziga qisman 
to‘xtalib, tarmoqlab ko‘rsatamiz. Qolganlari esa shu tartibda davom etadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Название презентации 16Ijodkorlar obrazi
  Alisher Navoiy
Olti masnaviy kitob (doston) nazm 
qilibdur( Beshi “Xamsa” javobida, 
yana biri “Mantiq ut-tayr vaznida 
“Lison ut-tayrTo’rt g’azaliyot devon tuzgan”  
“G’aroyib us-sig’ar”  “Navodir 
ush-shabob” “Badoye ul-vasat” 
“Favoyid ul-kibar”  “
Mezon ul-avzon” nomli aruz 
kitobini bitgan. 24 ruboiy 
vaznining to’rt   vaznida xató 
qilgan Forsiy devon ham yaratgan. 
Forsiy nazmda “Foniy” 
taxallusini qo’llagan
Musiqada ham yaxshi ohanglar 
yaratgan, yaxshi naqshlari va yaxshi 
peshravlari bor
Turkiy til bila to she’r 
bitibdikim, hech kim oncha 
ko’p va xo’p bitgan emas. . 1 Shoir lirikasini “Konseptual jadval” asosida o‘rganish
Bobur  lirikasi  hajman  unchalik  katta  bo‘lmasa-da,  ammo  o‘zbek  va  jahon  adabiyotida  o‘ziga 
xos  o‘rin  egalladi.  U  lirikasida  mumtoz  lirik  janrlarning  turli  xilida  samarali  ijod  qilgan.  Masalan, 
126 ta (3 tasi tugallanmagan) g‘azal, 2 ta masnu’ she’r, 12 ta masnaviy, 23 ta qit’a, 20 ta tuyuq, 117 
ta fard, 54 ta muammo, 230 ta ruboiy.
“ Bobur  g‘azallari  ham  g‘oya,  ham  badiiyat  jihatidan  yuksak  she’riyat  namunalaridir.  Buni  his 
etgan shoir bir g‘azalida faxriya usulida ta’kidlaydi: 
Iroq-u forsga gar etsa sening bu she’ring, ey Bobur,                 
Oni hifz etkusi  Hofiz, musallam tutqusi Salmon.”
“ Zahiriddin Muhammad Bobur ensiklopediyasi”. Toshkent-“Sharq”-2014. 307-bet
 
Название презентации 17 She’riy  
san’at lar She’riy  san’at  
t urlari Qo‘llanilishidan
  maqsad Shoir ijodidan misollar
t almeh Ma’naviy san’at O‘tmishdagi mashhur 
shaxs, voqealarga ishora 
qilib fikrni ixcham bayon 
qilish Kim Xizr suyin og‘izlang‘ay labining qoshida
Kim Masih alfozidin degay kaloming borida
t azod Ma’naviy sa’nat Zid so‘zlarni keltirish 
asosida ma’noni 
kuchaytirish Netgaymen ul rafiq, bilakim qilur base, Mehr-u 
vafo raqibg‘a, jabr-u jafo manga.
t ashbeh   Yorning go‘zalligini pariga 
o‘xshatib, chiroyli 
o‘xshatma yasash Begona bo‘lsa aql meni telbadin, ne tong,  
Chun bo‘ldi ul parisifatim oshno manga
t azod Ma’naviy sa’nat Zid so‘zlarni keltirish 
asosida ma’noni 
kuchaytirish Chun falak qo‘ymas meni bir lahza vasl ayyomida
Tong yo‘q, ey bemehr, agar o‘lsam firoqing 
shomida
Tanosub Lafziy-u ma’naviy 
sa’nat Bir-biriga aloqador 
narsalarni qo‘llab, ma’no 
va ohangdorlikni 
ta’minlash Mening ko‘nglim gulning g‘unchasidek tah-batah 
qondur, 
Agar yuz ming bahor o‘lsa, ochilmog‘i ne 
imkondur
Название презентации 18 Xulosa
Bugungi kunda shiddat bilan yangi axborotlarning kirib kelishi, fan-texnikaning 
ravnaqi, ta’lim tizimining ham rivojlanib borishi o‘qitishni eng samarali usullarini 
qo‘llashni talab etmoqda. O‘qituvchi har bir mavzuni o‘qitishda o‘quvchilarning 
bilim, ko‘nikma va malakalarini shakllantirishda bir muncha qiyinchiliklarga 
duch kelishi  tabiiy. Shunday bo‘lsa-da o‘qituvchi o‘quvchilarning yoshi va 
psixologik xususiyatlaridan kelib chiqib an’anaviy yoki zamonaviy metodlardan 
foydalangan holda darsni to‘g‘ri tashkil qilishi va kutgan natijasiga erishishi 
mumkin. 
Biz bugun tadqiqot ishimizda mana shunday metodlardan mavzuni o‘tishda 
foydalanishni oz bo‘lsa-da ko‘rsatishga harakat qildik.
Название презентации 19

Mavzu: Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodini maktab darsliklarida o‘qitilishi A KIRISH. I BOB. ZAHIRIDDIN MUHAMMAD BOBUR HAYOTI VA IJODINING O‘RGANILISH TARIXI 1. Boburshunoslik tarixiga bir nazar 2. Bobur lirikasi va “Boburnoma”ning o‘rganilishi 1-bob bo‘yicha xulosa II BOB. BOBUR IJODINING O‘QITILISH MASALALARI 2.1. Bobur ruboiylarini sharhlab o‘rgatish 2.2 “Boburnoma” da potret yaratish mahorati 2-bob bo‘yicha xulosa III BOB ADIB IJODINI ZAMONAVIY PEDAGOGIK METODLAR VOSITASIDA O‘RGANISH 3.1 Shoir lirikasini “Konseptual jadval” asosida o‘rganish 3.2. “Boburnoma”ni “Klaster” metodi vositasida o‘rganish 3-bob bo‘yicha xulosa Xulosa. Foydalanilgan adabiyotlar Заголовок презентации 1

Mustaqillikdan so‘ng adabiyotshunoslik, metodika fanlaridagi yangilanishlar natijasi o‘laroq har bir adib ijodiga tarixiy haqiqat mezonlari, sof estetik tamoyillar asosida yondashuv yuzaga keldi. Jumladan Bobur ijodi yangicha qarashlar, adabiyot ilmining so‘nggi yutuqlari asosida o‘rganila boshladi. Shunisi diqqatga sazovorki, tajribalar natijasi o‘laroq Bobur lirikasidagi qaysi namunalar, “Boburnoma”dagi qaysi parchalar qay sinflarda qanday o‘rganilishi belgilab olindi. Ana endi biz ushbu mumtoz adabiyotimiz namunalarini o’quvchilarga “qanday” o‘rgatishimiz zarur. Ushbu savol bugun dolzarb masalalardandir. Endi ushbu mavzularni o‘quvchilarga yangicha yondashuvlar asosida, ularni mavzuga qiziqishlarini oshirish, mavzuni oson yo‘l bilan xotiralarida yaxshi saqlanishini ta’minlash bizning asosiy vazifalarimizdandir. Va bugun biz ishimizda shu jihatlariga e‘tibor qaratishga harakat qildik. Agar amaldagi darslik va qo‘llanmalar o‘zgarsa ham dissertatsiyamizdagi bayon etayotgan metodik tavsiyalarimiz butunlay ahamiyatini yo‘qotmaydi deb o‘ylaymiz. Faqat sharoitga qarab ularni biroz yengillatish yoki, aksincha, chuqurlashtirish va kengaytirish mumkin. Заголовок презентации 2

Tadqiqot ob’ekti: Bobur ijodini o‘qitish masalalari, Bobur lirikasi va “Boburnoma” Tadqiqot predmeti: Bobur ijodi: lirikasi va “Boburnoma”ni o‘qitishda qo‘llaniladigan zamonaviy pedagogik texnolagiyalar. Tadqiqot ishining maqsadi: Bobur hayoti va ijodini maktab darsliklarida o‘qitilishida qanday metodlardan foydalansa, yaxshi natija berishini, samaraliroq va o‘rganish qulayroq bo‘lishini ko‘rsatish dissertatsiyaning bosh maqsadi sanaladi Tadqiqot vazifalari: - Adabiyotimizning mumtoz namunalarini zamonaviy pedagogik texnologiyalar vositasida o‘qitish yo‘llarini ko‘rsatish - Bobur ruboiylarini o‘qitishda sharhlab o‘qitish usulini o‘rganish - “ Boburnoma” da kelgan ijodkorlar, tarixiy shaxslarning adabiy portretlarini o‘rganish - Bobur lirikasini “Konseptual jadval” asosida o‘qitish afzalliklarini ko‘rib chiqish - “ Boburnoma” asarini “Klaster metodi” vositasida o‘rganish qulayliklarini tushuntirish Название презентации 3

1.1 Boburshunoslik tarixiga bir nazar XX asrda Bobur asarlari o‘zbek poeziyasi antalogiyasi va o‘rta maktab darsliklariga kiritildi. “ 1940-yili tuzilgan Davlat o‘quv dasturida Bobur hayoti va ijodini 9-sinfda o‘rganish ko‘rsatilgan edi. O‘sha sinf uchun nashr etilgan “adabiyot darsligida asosiy e’tibor o‘zbek adabiyoti tarixini yoritishga qaratilgan bo‘lib, unda Navoiy, Bobur, Turdi, Muqumiy hayoti va ijodi haqida keng ma’lumot berildi. 1947-yilda O‘zbekiston Maorif vazirligi tasdiqlagan “To‘liqsiz o‘rta va o‘rta maktablarning V-VII sinflari uchun ona tili va adabiy o‘qish programmasi” nashr etildi. Bu davlat o‘quv dasturida VII sinflarda Zahiriddin Muhammad Bobur asarlaridan namunalar o‘rganish belgilandi. 1950-yili nashr etilgan o‘quv dasturida VII sinfda Boburning ruboiylarini o‘rganish nazarda tutiladi.” И. Мирзаев, Бобур маьрифати, Тошкент, “ Ўқитувчи ”-1996. 5-6-бетлар Название презентации 4

2.1. Bobur ruboiylarini sharhlab o‘rgatish Sharhlash metodi – qadim zamonlardan beri keng qo‘llanib kelingan kelimgan usullardan biri. “Sharh – arabcha ochish, tushuntirish, bayon qilish kabi ma’nolarni anglatadi. “Sharhlash quyidagi qismlardan iborat bo‘ladi: 1. Lingvistik sharh (tushunilishi qiyin so‘zlar izohi) 2. Tarixiy-milliy sharh - bu xil sharhda qadimiy- milliy urf-odatlar, udumlar bilan bog‘liq an’analar izohlanadi. 3 . Tarixiy-adabiy sharh . Bunda adabiy asarlardagi tarixiy davr bilan bog‘liq an’analar izohlanadi. Professor Qozoqboy Yo‘ldoshev aytganlariday mukammal badiiy tahlil yo‘q. Hamma asarni o‘z dunyosida, o‘z fikrlashidan kelib chiqib tushunadi va izohlaydi. Shuning uchun o‘quvchilarga tahlil, sharhlash o‘tilayotganda, avvalo, tushunilishi qiyin so‘zlar tarjimasi berilib sharhni o‘zlariga qoldirgan ma’qul. So‘ng esa ularni fikrlariga qarshi chiqmasdan o‘qituvchi o‘zini fikrini bildirishi bu o‘quvchilarda o‘z fikrlarini mustaqil va ijodiy fikrlash orqali ayta olish ko‘nikmalarini shakllantiradi. Quyidagi sharhlarimiz ham namuna sifatida berilyapti. Название презентации 5