BOLALAR FOLKLORINING O‘ZIGA XOS BADIIY XUSUSIYATLARI
BOLALAR FOLKLORINING O‘ZIGA XOS BADIIY XUSUSIYATLARI M U N D A R I J A I. Kirish ……………………………………………………………………….5 II. Asosiy qism: I BOB. BOLALAR FOLKLORI – XALQ OG‘ZAKI IJODNING TARKIBIY QISMI SIFATIDA ………………………………………………………………10 1.1. Bolalar folklorining o‘ziga xos xususiyatlari ……………………………….10 1.2. Bolalar folklorining o‘rganilish tarixi …………………………...................25 Birinchi bob xulosasi…………………………………………………………….28 II BOB. ALLA JANRI VA UNING O‘ZIGA XOS XUSUSIYATLARI ………………………………………………………...........31 2.1. Bolalar folklori janrlari va alla qo‘shiqlari ……………………… ………… 31 2.2. Alla qo‘shiqlarining mohiyati …………………………………… ………… 40 Ikki nchi bob xulosasi…………………………………………………………….49 III BOB. O‘YIN FOLKLORINING BOLALAR TARBIYASIDAGI O‘RNI …………………………………………………………………………….51 3.1. Bolalar o‘yin folklori va sanamalar …………………………………………51 3.2. Bolaligim, seni sog‘indim…………………………………………………… 62 Uchinchi bob xulosasi …………………………………………………………….71 UMUMIY XULOSA ……………………………………………………………..73 Foydalanilgan adabiyotlar ………….…………………………………………...76 ILOVALAR …………………………………………………………....................81 1
KIRISH Bitiruv malakaviy ishi mavzusining dolzarbligi va zarurati. Jahon adabiyotshunosligida bolalar folklori va adabiyoti kattalar folklori va adabiyotining tarkibiy qismi sifatida tushuniladi. Shu sababli yuz yillardan beri insoniyatning ziyoli qatlami bolalar adabiyoti va folkloriga alohida mehr bilan yondashib, ularni mukammal o‘rganishga bel bog‘lashgan. Dunyo adabiyotshunosligi va folklorshunosligida, ilm-fanning hozirgi taraqqiyot bosqichida, bolalar og‘zaki ijodiga bo‘lgan turlicha yondashuv, alohida olingan bolalar folklori janrlarining badiiy olamini, poetik konsepsiyasini o‘rganish va ularning taraqqiyotini bugungi mezonlar asosida tadqiq etishni shart qilib qo‘ymoqda. Zero, bolalar folklori o‘zining xilma-xilligi bilan noyob hodisadir: unda alla, erkalovchi qo‘shiqlar, sanamalar, o‘yin folklori janrlari kabi juda ko‘p turli xil janrlar mavjud bo‘lib, ularning har biri bola hayotining deyarli barcha davrlari bilan bog‘liq. Har bir janrning o‘z tarixi va maqsadi bor. Ba’zilar qadimgi davrlarda paydo bo‘lgan, boshqalari yaqinda, ular ko‘ngil ochish uchun mo‘ljallangan va bular biror narsani o‘rgatish uchun, boshqalari kichkina odamga katta dunyoda harakat qilishga yordam beradi. Mazkur Bitiruv malakaviy ishimizda o‘zbek bolalar folklorining o‘ziga xos badiiy xususiyatlari, tarixi, onalar qo‘shiqlari, o‘yin qo‘shiqlari, sanamalar ularning poetik jihatlari haqida so‘z yuritib, bolalar tarbiyasi va ijodiy qobiliyatining o‘stirishidagi o‘rni xususida so‘z yuritamiz. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 14.05.2019 yildagi PQ-4320-son “ Baxshichilik san’atini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”, 2019 yil 21 oktyabrdagi PF-5850-son “O‘zbek tilining davlat tili sifatidagi nufuzi 2
va mavqeini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 16-fevraldagi 124- F-son “O‘zbek mumtoz va zamonaviy adabiyotini xalqaro miqyosda o‘rganish va targ‘ib qilishning dolzarb masalalari” mavzusidagi xalqaro konferensiyani o‘tkazish to‘g‘risida”gi farmoyishi hamda sohaga oid boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda ushbu Bitiruv malakaviy ishi muayyan darajada xizmat qilishi mumkin. Muammoning o‘rganilganlik darajasi . Jahon bolalar folkloriga oid, ayniqsa, Yevropa va AQSh olimlari tomonidan ko‘plab va muhim ishlar amalga oshirilgan. Ularda bu sohaning ilgarilab ketishiga u yerdagi ijtimoiy munosabatlar va iqtisodiy taraqqiyot ham o‘z ta’sirini o‘tkazgan. O‘zbek folklorida ham bu sohada ma’lum tadqiqot ishlari amalga oshirilgan. 1937-yilda Elbek to‘plab, tartib berib “ Bolalar qo‘shig‘I ” to‘plamini chop ettirdi. 1984- yilda O.Safarov “ O‘zbek xalq ijodi ” seriyasida “ Boychechak ” to‘plamini tartib bergan. O‘zbek bolalar folklorini o‘rganish 60 yillardan e’tiboran izchillasha bordi. Z.Husainovaning “O‘zbek topishmoqlari” (1966), G‘.Jahongirovning “O‘zbek bolalar folklori” (1975), shuningdek, O.Safarovning “Bolalarni erkalovchi o‘zbek xalq qo‘shiqlari” (1983), “O‘zbek bolalar poetik folklori” (1985), “Alla-yo alla” (1999), “Chittigul” (2004), Sh.Galievning “O‘zbek bolalar o‘yin folklori” (1998), E.Musurmanovning “Bolalar folklori” (2002) singari tadqiqotlar yaratildi. Sanama janri bo‘yicha ilmiy tadqiqot olib borgan Sobit Avezov 2004-yilda “Sanama janri tabiati va badiiyati” mavzusida nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildi. Buxorolik tadqiqotchi Nigora Safarova 2005-yilda “O‘zbek bolalar o‘yin folklorining janriy tabiati, genezisi, va badiiy xususiyatlari” mavzusida nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildi. O‘zbek bolalar o‘yinlar tasnifi G‘.Jahongirov, O.Safarov, Sh.Galiev tomonidan bajarilgan. Xorazmlik tadqiqotchi Ro‘zmetov Hamid 2006-yilda “Xorazm bolalar folklori (lokal xususiyatlari, tasnifi va badiiyati)” mavzusida nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildi. Tadqiqotchi Xorazm beshik qo‘shiqlari, allalar, aytim-olqishlar, suyish qo‘shiqlari: ovutmachoqlar, qiziqmachoqlar, 3
erkalamalar, bolalar taqvimi poeziyasining “yo ramazon” aytimlari, bolalarning balog‘at qo‘shiqlari, ya’ni tegishmachoqlarni to‘plab qiyosiy o‘rgandi. Sherali Turg‘unov 2019 yilda “Namangan bolalar folklorining janrlar tarkibi va lokal xususiyatlari” mavzusida filologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori(PhD) dissertatsiyasini yoqladi. Namanganlik tadqiqotchi viloyatdagi sanama, qo‘shiq, topishmoq, tez aytish, chandish, erkalama, ovutmachoq, tegishmachoq, alla, guldur-gup, havzak, bolalar ertaklari, bolalar latifalari singari janrlariga e’tibor qaratdi. Bugungi kunga qadar o‘zbek bolalar folklori poetik talqini, ularning o‘ziga xos va mushtarak jihatlari Bitiruv malakaviy ishi doirasida maxsus tadqiqot ob’ekti sifatida o‘rganilmagani mavzuning dolzarbligini belgilaydi. Bitiruv malakaviy ishi bajarilgan oliy ta’lim muassasasi ilmiy- tadqiqot ishlari rejalari bilan bog‘liqligi. Bitiruv malakaviy ishi Samarqand davlat universiteti, mumtoz adabiyot tarixi kafedrasining ilmiy tadqiqot ishlari rejasiga muvofiq amalga oshirilgan. Bitiruv malakaviy ishining maqsadi. O‘zbek bolalar folklori janrlar va uslublar rang-barangligi, badiiy-estetik tafakkur taraqqiyotini tahlil qilish, alla qo‘shiqlari va harakatli o‘yinlar, ularning debochasi bo‘lgan sanamalarning g‘oyaviy-badiiy, tarbiyaviy ahamiyatini o‘rganish Bitiruv malakaviy ishining asosiy maqsadidir. “ Bolalar folklori ni” o‘rganishdan maqsad. Kelgusida bolalar folkori sohasida tarixiy-madaniy bilimlar majmuasi bilan qurollangan, boshlang‘ich maktab o‘qituvchisi, mutaxassisni shakllantirish; An’anaviy madaniyat va folklorga asoslanib bo‘lajak tarbiyachi va boshlang‘ich maktab o‘qituvchilarining umumiy madaniyatini tarbiyalash va milliy o‘zligini anglashlarini mustahkamlash: – ijodning o‘ziga xos mahsuli bo‘lgan bolalar folklorining o‘ziga xos xususiyatlari va yozma adabiyotdan farqli jihatlarining nazariy tushunchalarini shakllantirish; 4
- folklorning asosiy janrlari, xususiyatlari, poetik tizimi, mundarijasini o‘rganish, folklor matnlarining yaratilishi, genezisi, evolyusiyasi, zamonaviy holati bilan tanishish; - folklor-adabiy aloqalarining, folklor asarlari va hodisalari talqinlarining filologik analiz metodlari va usullarini egallash; - folkor materiallarini yig‘ish, sistemalashtirish, ilmiy nashri, xalq og‘zaki ijodini o‘rganish, folklor haqidagi fandagi baxsli munozaralar bilan tanishtirish. Bitiruv malakaviy ishining vazifalari: Dunyo bolalar folklorini o‘rganish, ijodkorlarning davr adabiy jarayoni rivojiga qo‘shgan hissalarini aniqlash; Bolalar folklori va adabiyotining tarixi va nazariy jihatlarini asoslash; Alla va o‘yin folklorida mavzu va g‘oya mushtarakligi, shakl va mazmun, his-tuyg‘u va kechinma uyg‘unligini, mavzu-mundarijasini yoritish; Sanamalarning voqealanishi va xilma-xilligini o‘rganish. Tadqiqotning ob’ekti sifatida o‘zbek bolalar folklori, alla qo‘shiqlari va bolalar harakatli o‘yinlariga doir ilmiy asarlarni o‘rganish, folklor materiallarini tadqiqot doirasiga tortish. Tadqiqotning usullari. Tadqiqot jarayonida tarixiy-madaniy, analitik tahlil usullaridan foydalanildi. Tadqiqotning ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat: Jahon folklorshunosligida bolalar folkloriga mansub bo‘lgan alla qo‘shiqlari, harakatli o‘yinlar, sanamalar keng tarzda o‘rganilgan va yangicha g‘oyalar bilan boyitilgan. Chet el, o‘zbek adabiyotshunos va folklorshunoslarining nazariy qarashlari asosida ilmiy-tavsiyaviy fikrlar keltirilgan; Bolalar folklori qiyosiy va chog‘ishtirma jihatlar bilan tahlil qilingan. Bolalar folkloriga oid ilmiy-pedagogik xulosalar keltirilgan. Tadqiqot natijalarining ishonchliligi tadqiqot mavzusi bo‘yicha e’lon qilingan ma’lumotlar va tadqiqot jarayonida qo‘llanilgan metodlar va nazariy 5