logo

Germaniya Federativ Respublikasi davlat byudjeti, byudjet tizimi va byudjetlararo munosabatlarining xususyatlari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

42.0126953125 KB
Germaniya Federativ Respublikasi davlat byudjeti, byudjet tizimi va
byudjetlararo munosabatlarining xususyatlari
Reja:
Kirish
1. Germaniya Federativ Respublikasi Moliya tizimi va davlat budjeti.
2. Davlat qarzi va budjet takchilligi.
3. Germaniyada moliyasini boshkarish tizimi.
Xulosa
Adabiyotlar. KIRISH
Germaniya   dunyodagi   yetakchi   kuchlardan   biridir.   Muhim   iqtisodiy,   ilmiy-
texnikaviy   salohiyatga   ega   bo lib,   u   AQSH   va   Yaponiyadan   keyin   uchinchi   o rindaʻ ʻ
turadi,   sanoat   ishlab   chiqarishi   bo yicha   tovar   va   xizmatlarning   asosiy   eksportchisi	
ʻ
hisoblanadi. So'nggi yillarda Germaniya kapitalning xalqaro migratsiyasida ishtirokini
sezilarli   darajada   oshirdi   va  kapitalning   eng  yirik  import   va   eksportchilaridan  biriga
aylandi.   Ishlab   chiqarish   sanoatida   mehnat   unumdorligi,   aholi   jon   boshiga   to'g'ri
keladigan milliy daromad bo'yicha Germaniya AQSH va dunyoning boshqa yetakchi
davlatlaridan oldinda.
Federal davlatda davlat moliyasini tashkil etish alohida ahamiyatga ega, chunki u
nafaqat iqtisodiy tartibga solish va ijtimoiy siyosatning moddiy negizini belgilabgina
qolmay,   balki   boshqaruvning   turli   darajalari   vakolatlari   va   majburiyatlarining
mutanosib taqsimlanishini ta'minlaydi. federatsiyaning o'zi.
Hozirgi bosqichda Germaniya moliya tizimini qurish va faoliyat yuritish tajribasi
mamlakatimizni qiziqtiradi. Shuning uchun Germaniya moliya tizimini Rossiya davlat
moliyasini   tashkil   etishda   uning   ba'zi   momentlaridan   foydalanish   imkoniyati   nuqtai
nazaridan o'rganish maqsadga muvofiqdir.
Germaniya   (Germaniya   Federativ   Respublikasi   —   G arbiy   Germaniya)	
ʻ
kapitalistik dunyoning yetakchi kuchlaridan biri.
Ikkinchi jahon urushidan keyin Germaniya birinchi bo'lib o'z sanoatini tarkibiy
o'zgartirish yo'liga tushdi. Bunga nafaqat ilmiy-texnika taraqqiyoti ehtiyojlari, xalqaro
mehnat   taqsimotining   rivojlanishi,   balki   o'ziga   xos   omil   -   Germaniyaning   ikkita
mustaqil  davlatga bo'linishi  va natijada uning tarkibidagi  nomutanosiblik ham  sabab
bo'ldi. iqtisodiyot. Mamlakat  iqtisodiyotida kapital jamg‘arishning yangi jarayonlari:
eng   yangi   tarmoqlarning   yuqori   o‘sish   sur’atlari,   an’anaviy   ishlab   chiqarish
tarmoqlarini   yangi   texnologik   asosda   modernizatsiya   qilish   tobora   oydinlashib
bormoqda.   G'arbiy   Germaniya   tovarlarining   yuqori   raqobatbardoshligining   zaruriy
shartlaridan biri bu mahsulotlarni yangilashdir. 1. Germaniya Federativ Respublikasi Moliya tizimi va budjeti.
Moliya   tizimi   -   ma'lum   bir   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiya   doirasida   mavjud
bo'lgan   moliyaviy   munosabatlar   yig'indisidir;   tor   ma’noda   davlatning   moliya
institutlari tizimi.
Germaniya   moliya   tizimiga   federal   byudjet,   16   shtat   byudjetlari,   jamoalar,
maxsus   hukumat   va   byudjetdan   tashqari   jamg'armalar,   Federal   temir   yo'l
(Bundesbahn)   va  Federal   pochta  (Bundespost)   moliyasi,   davlat   korxonalari,   ijtimoiy
sug'urta   organlari   kiradi.   ,   va   federal   mehnat   departamenti.   Butun   mamlakat
moliyaviy   tumanlarga   bo'lingan.   Federatsiya   byudjeti   va   erlar   byudjeti   o'rtasidagi
bog'liqlik   yuqori   moliyaviy   boshqarmalardir.   Ular   bir   nechta   moliyaviy   tumanlarni
birlashtiradi.
Rasmiy   ravishda   byudjet   tizimining   barcha   qismlari   avtonomdir,   ya'ni   ular
mustaqil   ravishda   byudjet   tuzadilar,   soliqlar,   yig'imlar   undiradilar   va   o'z
yurisdiktsiyasiga kiruvchi funktsiyalarni bajarish uchun mablag'larni sarflaydilar.
Byudjet   Germaniya   moliya   tizimining   asosiy   bo'g'ini   bo'lib,   uning   tuzilishi   va
byudjet jarayoni davlat tizimining federal xususiyatiga mos keladi. Davlat budjeti uch
darajadagi boshqaruv - federatsiya (markaziy byudjet), yerlar (viloyat byudjetlari) va
jamoalar   (mahalliy   byudjetlar)   daromadlari   va   xarajatlarini   o'z   ichiga   oladi.
Konsolidatsiyalangan   (konsolidatsiyalangan)   davlat   byudjeti   har   uch   darajadagi
byudjetlarning   daromadlari   va   xarajatlarini   qo'shib,   byudjetlararo   transfertlarni
(subsidiyalar,   subsidiyalar)   olib   tashlash   yo'li   bilan   olinadi.   1974   yildan   boshlab
davlat byudjetiga ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot fondi mablag'lari kiritildi.
Germaniyada   moliyaviy   yil   kalendar   yiliga   to'g'ri   keladi.   Federal   byudjet
Bundestag   (parlament)   tomonidan   tasdiqlanadi.   Federal   byudjetni   tayyorlash,
tasdiqlash   va   ijro   etish   byudjet   rejasida   kutilayotgan   daromadlar   va   xarajatlarni
aniqlashni   va   byudjet   hisobini   yuritishni,   byudjet   ijrosini   amalda   aks   ettirishni
ta'minlaydi. Markaziy   byudjetni   shakllantirish   bosqichida   vazirliklar   va   idoralar   Moliya
vazirligiga   kelgusi   yil   uchun   xarajatlar   smetasini   taxminan   9   oy   oldin   yuboradilar.
Moliya   vazirligi   rejalashtirilgan   daromadlar   asosida   byudjetning   xarajatlar   qismini
aniqlaydi   va   byudjet   loyihalarini   federal   hukumatga   tasdiqlash   uchun   taqdim   etadi.
Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan byudjet loyihasi tasdiqlash uchun qonun
chiqaruvchi organga yuboriladi. Birinchidan, byudjet parlamentning yuqori palatasiga
(Bundesrat)   yuboriladi   va   u   erda   uch   hafta   ichida   ko'rib   chiqiladi.   Bundesratdan
byudjet   loyihasi   parlament   quyi   palatasiga   (Bundestag)   yuboriladi.   Agar   parlament
palatalaridan   biri   byudjetga   o'zgartirish   kiritsa,   u   qayta   ko'rib   chiqish   uchun
qaytariladi.   Qonun   loyihasi   Bundestag   tomonidan   qabul   qilingandan   so'ng,   qonun
loyihasi hukumat boshlig'i tomonidan imzolanadi va qonunga aylanadi.
Xuddi   shu   muddatlarda   yerlar   va   aholi   punktlari   byudjetlari   loyihalari   bir   xil
ketma-ketlikda   tuziladi.   Biroq,   agar   federal   hukumat   shtatlarning   moliyasini   rasmiy
ravishda nazorat qilish huquqiga ega bo'lmasa, shtatlar hamjamiyatlarning byudjetlari
ustidan   bunday   nazoratni   o'rnatishlari   shart.   Viloyatlarning   byudjetlari   Landtaglar
tomonidan   bir   yilga   tasdiqlanadi,   lekin   ba'zi   hollarda   ular   uzoqroq   muddatga
hisoblanishi   mumkin.  Soliqlar   notekis   kelib   tushganligi   sababli   naqd  pul   bo'shlig'ini
qoplash  uchun   shtatlar   qisqa  muddatli  kreditlar  berish   huquqiga   ega.  Boshqa  barcha
hollarda kreditlar maxsus ruxsatnoma bilan qo'llaniladi.
Germaniya   Federativ   Respublikasining   davlat   moliyasi   sohasidagi   oliy   nazorat
organi Federal Hisob palatasi hisoblanadi. Byudjet ijrosi to‘g‘risidagi hisobot Moliya
vazirligi tomonidan tayyorlanadi va parlament va Hisob palatasiga yuboriladi. Hisob
palatasining   xulosasidan   so‘ng   parlament   byudjet   ijrosi   to‘g‘risidagi   qonunni
ma’qullaydi.
Germaniya   Federativ   Respublikasining   byudjet   siyosati   iqtisodiy   siyosatning
umumiy   maqsadlariga   bo'ysunadi   va   uni   amalga   oshirish   mexanizmiga   asoslanadi,
urushdan   keyingi   davrda   tuzatilgan,   daromadlarni   shakllantirish   uchun   vositalar   va
usullarning boy arsenaliga asoslanadi. davlat byudjetining xarajatlar moddalari. Davlat   byudjeti   daromadlarini   shakllantirish   kuchli   tartibga   solish   jarayoni
bo'lib,   u   iqtisodiyot   uchun   "davlat   kvotasi"   (YaIMdagi   ulushi)   kabi   muhim
ko'rsatkichni   belgilaydi.   80-yillarning   boshlarida   Germaniyada   davlat   yalpi   ichki
mahsulotning   yarmigacha   davlat   byudjeti   (jumladan,   ijtimoiy   sug'urta   fondi)   orqali
qayta taqsimlangan.
Daromadlarning   shakllanishi   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   mablag'lari
g'aznaga   tushishini   butun   moliyaviy   kanallar   tizimini   belgilab   beradi.   (1-ilova)   Bu
yerda byudjet siyosatining eng muhim quyi tizimi sifatida soliq siyosati alohida o'rin
tutadi.   Soliq   tushumlari   barcha   byudjet   daromadlarining   4/5   qismini   tashkil   etadi,
soliq tushumlarining 2/3 qismi  esa to g ridan-to g ri soliqlar (daromad yoki  ish haqiʻ ʻ ʻ ʻ
solig i,   korporativ,   sanoat)   hisobidan   shakllanadi.   Biroq,   ularning   turli   darajadagi	
ʻ
byudjetlardagi   ulushi   har   xil.   Federatsiya,   yerlar   va   jamoalar   byudjet   daromadlarida
mos ravishda: 9/10; 7/10 va 1/3. 1
Germaniyada   soliqlar   iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantirish   nomi   bilan   xususiy
kapital   to'planishiga   ta'sir   etuvchi   vosita   sifatida   qo'llaniladi.   Ijtimoiy   kapitalni
to'plash   shartlarini   soliq   bilan   tartibga   solish   hozirgi   vaqtda   iqtisodiyotni   davlat
tomonidan tartibga solishning asosiy vositalaridan biri hisoblanadi. Soliqlarni tartibga
solishning asosiy usullariga quyidagilar kiradi:
1)  soliq  solishning umumiy darajasini  pasaytirish yoki  oshirish  (to'g'ridan-
to'g'ri   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig'i,   yuridik   shaxslardan
olinadigan daromad solig'i, egri soliqlar stavkalari);
2) korxonalar kapitalining jadal eskirish tizimi;
3) investitsiyalar uchun soliq imtiyozlari (“soliq krediti”);
4) tadbirkorlikni rag'batlantiradigan turli xil maxsus soliq imtiyozlari
1
Germaniyada iqtisodiy tartibga solish mexanizmi: u qanday ishlaydi va nimani o'rgatadi / Ed. ed. V.P. Gupnik.-M.: 
VlaDar, 1995, 220p. muayyan hududlar yoki hududlardagi faoliyat.
Federatsiya spirtli ichimliklar va aroq uchun to'liq soliqni, iste'mol uchun barcha
soliqlarni   (pivoga   soliqdan   tashqari)   va   sug'urta   bojini,   shuningdek,   barcha   bojxona
to'lovlarini   oladi.   Qo'shma   soliqlar:   daromad   solig'i   -   federatsiya   -   42,5%,   yer   -
42,5%,   jamoalar   -   15%;   korporatsiya   solig'i   -   federatsiya   -50%,   yer   -50%;   aylanma
solig'i - federatsiya - 65%, yer -35%. 2
Germaniya   soliq   tizimi   to'g'ridan-to'g'ri   va   bilvosita   soliqlarni   o'z   ichiga   oladi.
Soliqlarning   asosiy   to'lovchilari   ishchilar   va   xizmatchilardir.   Ular   mamlakatdagi
barcha   soliq   tushumlarining   qariyb   70   foizini   tashkil   qiladi.   Soliq   faqat   federal
soliqlar   bilan   cheklanmaydi.   U   ijtimoiy   sug'urta   badallari   va   mahalliy   soliqlar   bilan
to'ldiriladi.
Germaniya   soliq   tizimi   birinchi   navbatda   daromad   solig'iga   tayanadi.Daromad
solig'ining   ulushi   umumiy   soliq   tushumining   1/3   qismidan   oshadi.   Barcha   daromad
oluvchilar ushbu soliqqa tortiladi. Daromad solig'i ikki turdagi soliqni o'z ichiga oladi:
ish   haqi   solig'i   va   kapital   solig'i.   Eng   kam   daromad   solig'i   stavkasi   19%,   maksimal
53% (1990 yilgacha 56% edi). Kapitaldan olinadigan daromad solig'i stavkasi 25% ni
tashkil qiladi. 3
Mol-mulk   solig'i   yoki   mol-mulk   solig'i   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   mol-
mulkidan   olinadi.   Soliq   foyda   keltiradigan   ko'char   va   ko'chmas   mulkning   barcha
elementlarini umumiy baholashdan undiriladi. Jismoniy shaxslar  uchun stavka 0,5%,
yuridik shaxslar uchun -0,6%.
Yuridik   shaxslarni   soliqqa   tortish   korporatsiyalardan   olinadigan   soliq   orqali
amalga   oshiriladi.   Taqsimlanmagan   foyda   uchun   korporativ   soliq   stavkasi   50%,
taqsimlangan  foyda  uchun  -36%.   4
Hozirgi  vaqtda   Yevropa  Ittifoqining  yagona   ichki
2
Germaniyada iqtisodiy tartibga solish mexanizmi: u qanday ishlaydi va nimani o'rgatadi / Ed. ed. V.P. Gupnik.-M.: 
VlaDar, 1995, 220-yillar .
3
Sumin A.M. Germaniya qonunchiligida soliq, boj va yig'im // Soliq byulleteni, 1998 yil, № 3 P. 85
4
Sumin A.M. Germaniya qonunchiligida soliq, boj va yig'im // Soliq byulleteni, 1998 yil, № 3 P. 85 bozori   faoliyati   boshlanishi   bilan   Yevropa   Ittifoqiga   a zo   barcha   mamlakatlardaʼ
yagona stavka joriy etilmoqda: minimal 30%, maksimal 40%. 5
Savdo solig'i jismoniy va yuridik shaxslarning faoliyati natijalaridan emas, balki
xo'jalik yurituvchi sub'ekt sifatida korxonaning kapitali va daromadlaridan undiriladi.
Savdo solig'i korporatsiya solig'i oldidan foyda taqsimotidan olinadi. Soliq ikki stavka
bo'yicha undiriladi: savdo solig'ining 5 foizi va asosiy kapitalning balans qiymatining
0,2 foizi. 6
Yer   solig i   korxonalarning   yer   uchastkalari,   o rmon   xo jaligi,   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yerlaridan   undiriladi.   Ushbu   soliq   uchun   stavkalar   diapazoni   0,6%   dan   3,1%   gacha.
7
Tarif ikki qismdan iborat: moliya bo'limi tomonidan belgilanadigan asosiy stavka va
mahalliy   moliyaning   holati   bilan   belgilanadigan   tegishli   jamiyatning   qo'shimcha
to'lovi.
Avtotransport   solig'i   mototsikl,   yengil   va   yuk   mashinalari   egalari   tomonidan
to'lanadi.   Soliq   yig'ish   printsipi:   mototsikllar   va   avtomobillar   uchun   dvigatel   hajmi,
avtomobillarning umumiy og'irligi - yuk mashinalari uchun.
Germaniyaning   bilvosita   soliqlariga   qo shilgan   qiymat   solig i,   yer   aylanmasi	
ʻ ʻ
solig i, individual aktsizlar (neft mahsulotlari, tamaki, kofe), import aylanmasi solig i,	
ʻ ʻ
fiskal   monopoliya   va   bojxona   to lovlari   kiradi.   Egri   soliqlar   orasida   QQS   asosiy	
ʻ
o'rinni   egallaydi.   Bu   mamlakatdagi   barcha   bilvosita   soliq   tushumlarining   qariyb   43
foizini tashkil qiladi.
QQS   tovarlar   va   xizmatlarni   iste'mol   qilishning   xususiy   va   davlat   sohasida
yakuniy iste'molchidan undiriladi. Ikkita QQS stavkasi qo'llaniladi: umumiy (14%) va
pasaytirilgan (7%). 8
5
O'sha yerda
6
O'sha yerda
7
O'sha yerda - S.86
8
O'sha yerda - 87-bet QQS   soliqqa   tortishda   monopolist   kapitalga   katta   imtiyozlar   berilgan.
Birinchidan,   QQS   soliqqa   tortilganda   foydadan   undirilmaydi.   Ikkinchidan,   qishloq
xo‘jaligi   mahsulotlari,   xomashyo   va   yordamchi   materiallar,   bir   korxonadan   boshqa
korxonaga   yetkazib   berilayotgan   tovarlar,   eksport   qilinadigan   tovarlar   imtiyozli
stavka bo‘yicha soliqqa tortiladi.
QQSdan   tashqari,   bir   qator   tovarlarga   alohida   aktsiz   solinadi.   Bu   aktsizlar
Germaniyada   iste'mol   solig'i   deb   ataladi   va   mamlakatdagi   egri   soliqlarning   ikkinchi
guruhidir. Egri soliqlarning umumiy miqdorida iste'mol soliqlarining ulushi 40% dan
oshadi. 9
Bojxona   to'lovlari   muhim   egri   soliqlar   qatoriga   kiradi.   Ular   import   qilinadigan
va eksport  qilinadigan tovarlardan  undiriladi. Soliq tushumlarining umumiy hajmida
bojxona to‘lovlarining ulushi qariyb 3% ni tashkil etadi.  10
Germaniya advalorem (foiz
bojlari)   amal   qiladigan   davlatlardan   biridir.   Germaniyada   amaldagi   bojxona   tarifi
tovar kelib chiqqan mamlakatga qarab bo'linadi.
Bundan   tashqari,   Germaniyada   import   solig'i   deb   ataladigan   soliq   mavjud.   U
ishlab   chiqarilgan   mamlakatlarda   eksport   imtiyozlarini   oladigan   import   qilinadigan
tovarlarga qo'yiladi.
Germaniya   qonunchiligida   soliqlar   bilan   bir   qatorda   bunday   to'lovlarni   boj
sifatida   tan   olish   an'anaviy   hisoblanadi.   To'lov   davlat   xizmatlaridan   yoki
muassasalardan   individual   foydalanish   uchun,   to'lovlar   -   muayyan   guruh
manfaatlarini ifodalovchi tashkilotga imkoniyatlar taqdim etish uchun olinadi.
Davlatning   moliya   tizimini   soliqlar   hisobidan   ta'minlash   tamoyili   qonun
chiqaruvchining boshqa turdagi chegirmalarni joriy etish huquqini hech qanday tarzda
istisno   etmaydi.   Shu   asosda   to'lovchining   davlat   tomonidan   moliyalashtirish
9
Germaniyada iqtisodiy tartibga solish mexanizmi: u qanday ishlaydi va nimani o'rgatadi / Ed. ed. V.P. Gupnik.-M.: 
VlaDar, 1995, 220-yillar.
10
Sumin A.M. Germaniya qonunchiligida soliq, boj va yig'im // Soliq byulleteni, 1998 yil, № 3 P. 89 muammolarini   hal   qilish   uchun   alohida   moddiy   javobgarligini   nazarda   tutuvchi
maxsus to'lovlarni joriy etish amaliyoti rivojlandi.
Majburiy   davlat   solig'i   cherkov   solig'idir.   Cherkov   solig'ini   majburiy   qilib,
markaziy hukumat katolik cherkovining yordamini olishni xohladi.
Tabiiy yashash joylarini asrab-avaylash to‘g‘risidagi g‘amxo‘rlik mohiyatan yer
solig‘iga qo‘shimcha bo‘lgan “ekologik soliq”ning joriy etilishiga olib keldi.
So‘nggi   yillardagi   siyosiy   voqealar   mamlakat   soliq   qonunchiligini   ham   chetlab
o‘tmadi:   1991   yil   mart   oyida   birdamlik   qo‘shimchasi   joriy   etildi,   undan   tushgan
mablag‘lar   sobiq   GDRdagi   yirik   loyihalarni   moliyalashtirishga   yo‘naltirildi.
"Birdamlik nafaqasi" stavkasi har yili o'zgartiriladi.
Markaziy   budjetning   daromadlari   soliq   tushumlaridan   tashqari   davlat
korxonalarining   xo‘jalik   faoliyatidan   olingan   foyda   va   ijara   to‘lovlaridan   tashkil
topgan.   Germaniya   markaziy   bankining   ko'p   milliard   dollarlik   foydasi   muntazam
ravishda ushbu daromad moddasiga kiritilgan. Berilgan davlatlararo kreditlar bo'yicha
foiz   to'lovlari,   kapitalda   ishtirok   etishdan   olingan   daromadlar,   shuningdek,   ushbu
ulushlarni sotishdan tushgan mablag'lar biroz ahamiyatsiz.
Global   aspektda   soliq   tizimining   bosqichma-bosqich   tuzilishi   daromadlarni
tenglashtirish   maqsadiga   erishishga   xizmat   qiladi.   Byudjet   daromadlarini
shakllantirishda   “umumiy”   (qo'shma)   soliqlardan   tushumlar   muhim   rol   o'ynaydi   -
daromadlar,   korporativ,   QQS   -   davlatning   uchta   darajasidagi   byudjetlar   o'rtasida
tegishli   nisbatda   taqsimlanadi   (vertikal   tekislash).Keyin.   QQSdagi   yer   ulushi
moliyaviy   jihatdan   gullab-yashnagan   yerlardan   kambag'allarga   (gorizontal   tekislash)
qayta   taqsimlanadi.   Bundan   tashqari,   zaif   davlatlar   federal   byudjetdan   "qo'shimcha
federal subsidiyalar" (vertikal tekislash) oladi.
Germaniya   Federativ   Respublikasi   jaxonning   rivojlangan   davlatlari   katoriga
kiradi.Iktisodiy   va   ilmiy-texnik   saloxiyati   buyicha   AKSH   va   Yaponiyadan   keyingi
uchinchi urinda turadi.Sanoat ishlab chikarish buyicha tovar va xizmatlarning asosiy
eksport   kiluvchisidir.GFR   moliya   tizimi   federal   budjet,16ta   federal   yerlar   budjeti, obshinalar   budjeti,   xukumatning   budjetdan   tashkari   fondlari,federal   temir   yul   va
federal   pochta   davlat   korxonalari   ,ijtimoiy   sugurta,mexnat   buyicha   federal   idora
moliyasini uz ichiga oladi.
Budjet   GFR   moliya   tizimining   asosiy   buginini   tashkil   etadi.Davlat   budjetiga
ma’muriy boshkaruvning uchta darajasi daromadlari va xarajatlari kiradi:
1.Der Bundeshaushalt-Federatsiya budjeti.
2.Die Londerhaushalt- Federal yerlar budjeti ya’ni xududiy budjetlar.
3.Die Geveindehaushalte-Maxalliy xokimiyatlar budjeti.
Davlat   yigma   budjeti   3-darajaning   budjetlari   daromadlari   va   xarajatlarini   uz
ichiga   oladi   va   ulardan   budjetlararo   transferlarni   ayirish   yuli   bilan   xosil
kilinadi.GFRda budjet yuli kalendar yuli bilan mos keladi.GFRda davlat moliyasining
oliy nazorat organi bulib,Federal xisob palatasi xisoblanadi.
Davlat   budjeti   daromadlarini   shakllantirish   bu   shunday   tartibga   soluvchi
jarayonki,bunda   iktisodiyot   uchun   muxum   bulgan   YAMMdagi   ulishi
aniklanadi.Daromadlarni   shakllantirishda   budjet   siyosatining   eng   muxum   bugini
sifatida  solik  siyosati  uynaydi.Solikdan  tushumlar  budjet  barcha  daromadlarning  4/5
kismini tashkil  etadi.Bunda mazkur tushumlarning 2/3 kismi tugri soliklar xisobidan
shakllantiriladi.Lekin ularning xissasi turlicha darajadagi budjetlarda turlichadir.
Federal   spirtli   ichimliklar   iste’moliga   va   sugurta   polisiga   solik,shuningdek
barcha   bojxona   tulovlarini   uz   ichiga   oladi.Birgalikdagi   soliklari:   daromad   soligi-
federatsiya   42,5%,   federal   yerlar-50%,   foydadan   solik-federatsiya-
65%,korporatsiyalarga solik-federatsiya-50%, obshinalar-15%.GFR solik tizimi  tugri
va   egri   soliklarni   uz   ichiga   oladi.Asosiy   solik   tulovchilari   ishchi   va
xizmatchilardir.Ularning   ulushi   mamlakatring   barcha   soliklar   tizimini   70%ni   tashkil
etadi.
GFR   solik   tizimida   daromad   soligi   aloxida   axamiyatga   ega   bulib   uning
xissasiga solikli tushumlar umumiy summasining 1/3 kismi tugri keladi, Ushbu solik
daromadga   ega   bulgan   fukarolardan   olinadi.Uzok   tortishuvdan   sung   xukumat daromad   soligini   minimal   stavkasi   18%,maksimal   stavkasi   esa   42%   kilib
belgiladi.Mol-mulk   soligi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   mulkida   bulgan   mol-
mulkidan-06%   mikdorida   undiriladi.Xunarmandchilik   soligi   jismoniy   va   yuridik
shaxslar   faoliyati   natijalariga   emas,balki   korxona   kapitali   va   daromadlariga
solinadi.Yer   soligi   korxonalar   yer   uchastkalariga   urmon   xujaligi   va   kishlok   xujaligi
yer-mulkiga   solinadi.Transport   vositalariga   kuyidagi   shaklda   solik   solinadi   ya’ni
avtomashinalar   uchun   ularning   dvigateli   xajmi,   yuk   avtomobillari   uchun
avtomobilning umumiy xajmi.
GFR soliklariga kuyidagi soliklar kiradi: KKS, foydadan yer soligi, individual
aksizlar   va   bojxona   tulovlari   pirovar   iste’molchidan   undiriladi.Uning   ikki   stavkasi
omon koladi: umumiy-14%, imtiyozli-7%.
Individual   aksizlar   bir   katorda   tovarlar   guruxiga   solinadi.Aksizlar   GFRda
iste’molga   solinadi.Egri   soliklar   tushumida   KKSning   40%ni   tashkil   etadi.Boj
tulovlari   xam,   egri   soliklar   jumlasiga   kirib,import   va   eksport   tovarlariga
solinadi.Cherkov   soligi   majburiy   davlat   soligiga   kiradi,   bu   solikning   vazifasi   –
yonuvchi moddalar iste’molini kiskartirishdir. Markaziy budjetga solik tushumlaridan
tashkari, davlat korxonalari daromadlar va renta tulovlari tushadi.
Ijtimoiy takror  ishlab  chikarish  jarayonida ta’sir   etish  vositalaridan biri  davlat
xarajatlaridir.Budjet   xisobidan   birinchi   navbatda   federatsiya,   yerlar   va   obshinalar
faoliyatining   an’anaviy   soxalari   moliyalashtiriladi.Markaziy   xukumat   xarajatlarining
YAMMdagi   xissasi   nisbatan   barkaror   bulib   kelmokda:   13%-yukori   fazolarda,   15%-
inkiroz   yillarida.Bunday   talofatlar   sababi   xarajatlarni   moliyalashtirish   kredit
bazasining   konuniy   tarzda   chegaralanganligidir.Markaziy   xukumatga   barcha   xarbiy
xarajatlar,   shuningdek,aloxida   tarmoklarga   moliyaviy   yordam   Fan   va   ta’lim
boshkaruv apparatiga xarajatlarni amalga oshiradi.Davlat  boshkaruvida iktisodiyotga
budjet   xarajatlari   muxim   axamiyatga   ega.   Bu   xarajatlarning   90%i   ishlab   chikarish
infrotuzilmasi moliyalashtirishgasarflanadi: yullar kurish va saklash , aerodrom, temir
yul   va   pochta   xarajatlari   tashkil   etadi.   Federal   budjetda   xarbiy   xarajatlar   25-30%ni tashkil   etadi.Ularning   kupchiligi   federal   yerlar   obshinalar   budjetiga   tugri   keladi.Fan
va   ta’lim   xarajatlari   2-3%ni   tashkil   etadi.Boshkarish   xarajatlari   federal   budjet
xarajatlarining3%ni   tashkil   etadi.Markaziy   xukumat   uz   ma’naviy   resurslaridan
foydalanib, tashki bozorlarda GFR monopoliyalarini mustaxkamlash va imkoniyatini
kengaytirishga   xarakat   kiladi.   Budjet   siyosatini   maksadlaridan   biri   ijtimoiy
tengsizlikni   kamaytirish   xisoblanadi.GFRda   budjetga   mamlakat   kapitalining   kata
kismi   jamgariladi.U   birinchi   navbatda,   davlat   kapital   kuyilmalarini   moliyalashga
kolgan   kismini   esa   kredit   kurilishida   xususiy   sektordagi   kapital   kuyilmalarga
sarflanadi.Bir   vaktning   uzida   davlat   solik   va   amortizatsiya   siyosati   orkali   xususiy
sektordagi kapital jamgarilishiga ta’sir utkazadi.Budjetga kelib tushmagan mablaglar
korxonalarning uz-uzini moliyalashtirilishiga ishlatiladi.
Davlat budjeti daromadlari va xarajatlarining oxirgi yillardagi uzgarishi.                
    Daromadlar
Darajalar       2000   2001
Yigma davlat budjeti 975581 921670
Federatsiya 291898 244564
Federatsiyaning  aloxida mulki 18821 23497
Yevropa ittifoki xissasi 217991 19689
Ijtimoiy sugurta 434482 444078
Federal yerlar 238962 228676
Obshinalar 147049 143954
           Xarajatlar
Darajalar             2000              2001
Yigma davlat budjeti 956988 971258
Federatsiya 269472 265655
Federatsiyaning aloxida mulki 20492 18429 Yevropa ittifoki xissasi 21791 19689
Ijtimoiy sugurta 432722 44689
Federal yerlar 249318 255488
Obshinalar 145125 147909 2. Davlat qarzi va budjet taqchilligi.
GFRda   davlat   qarzi   boshka   rivojlangan   mamlakatlardagi   kabi   moliya   tizimi
ishlatilishining omillaridan biridir.Xajmi va usish sur’ti buyicha GFR karzi AKSH va
Buyuk Britaniyadan keyingi urinda turadi. Davlat karzlarining usishi bilan birgalikda
davlat   kredit   faoliyati   rivojlanib   bormokda   GFR   ularni   mamlakat   ichida   va
tashkarisiga   joylashtiradi.Davlat   kimmatli   kogozlar   bozori   AKSH   va   Yaponiya   va
Buyuk Britaniyadan keyingi turtinchi urinda turadi.
                            Davlat karzlari va takchillikni moliyalashtirish
                                           (- дефицит ; + профицит )
Davlat   moliya   tizimiga   budjetdan   tashkari   fondlar:   urush   okibatini   tugatish
fond vayevropa iktisod tarakkiyot fond va boshka fondlar kiradi.
Urush   okibatlarini   tugatish   fondi   urishdan   jabr   kurganlarga   yordam   berish
maksadida   tashkil   etilgan.Uning   mablaglar   tadbirkor   badallar,fedral   xamda   maxalliy
budjet dotatsiyalar xisobidan shakllanadi.
Yevropa   iktisodiy   tarakkiyot   fondi   2-jaxon   urishidan   keyin   mann   kilgan
marshal rejasi Bilan boglik ravishda tashkil etilgan.
Federal   yerlar   va   obshinalar   budjeti   kata   axamiyatga   ega   bulib   ularning
xissasi   umumdavlat   xarajatlarida   -100%transport   va   uy-joy   xujaligi   xarajatlar-
80%,davlat   apparatini   ushlab   turish   xarajatlari   va   davlat   karzlarini   boshkarish
xarajatlari-40%dan   ortikrok.Yevropaning   solik   tizimi   taxminan   25   turdagi   soliklarni
uz ichiga oladi.
Obshinalar   xunarmandchilik   soligi,yer   va   maxalliy   soliklar(   itlarga   va   balik
oviga   solinadigan   solik   ).Bulardan   tashkari   ularning   budjetiga   xar   xil   ma’muriy
daromadlar  kelib tushadi  .Lekin yerlar va obshinalarning xarajatlari solik tushumlari
Bilan   emas   balki   federal   xukumatdan   maksadli   va   umumiy   dotatsiyalar   xisobiga
koplanadi.
Davlat   korxonalari   moliyasi-mamlakat   moliya   tizimining   tarkibiy
kismidir .GFRda davlat korxonalari faoliyati rentabenli emas. Katta   uchlik   banklari   –   «Deutsche   Bank»,   «Dresdner   Bank»,   «Commerz
bank»   lar   4000dan   ziyodrok   filiallarga,   20mln.   mamlakat   ichida   va   tashkarisida
200000-300000   aksionerlariga   egadir   va   mamlakatdagi   barcha   aktivlarning   10%
ziyodrogini uzlarida ishlaydilar.
1980-yillar boshidagi nisbatan barqaror va yuqori byudjet taqchilligi (YaIMning
3,3%   dan   4,9%   gacha)   hukumat   faoliyatining   istalgan   ko'lami   to'g'risidagi   savolni
keskin ko'tardi. G. Shmidt hukumati davridayoq davlatning yalpi ichki mahsulotdagi
ulushini   cheklashga   o'tish   boshlandi.   1982   yildan   boshlab   G.Kol   hukumati   davlatga
nisbatan   noxolislikni   bartaraf   etish   maqsadida   davlat   va   xususiy   sektor   o rtasidagiʻ
taqsimotni qayta ko rib chiqdi.	
ʻ
G.Kol   hukumati   davrida   byudjet   taqchilligini   kamaytirish   muhim   boshlang'ich
voqea   bo'ldi.   Davlat   kvotasini   va   byudjet   taqchilligini   qisqartirish   jarayoniga   davlat
xarajatlarining barcha milliy iqtisodiy tarkibiy qismlari jalb qilindi, kadrlar, tovar va
xizmatlar, ijtimoiy transfertlar, kapital qo‘yilmalar xarajatlarining o‘sishi cheklandi.
Umuman   olganda,   xarajatlar   o'sishini   cheklashda   muvaffaqiyat   sezilarli   bo'ldi.
Davlat   faoliyati   sezilarli   darajada   qisqartirilib,   xususiy   sektor   uchun   qulay
imkoniyatlar yaratildi.
1990   yildan   boshlab   Germaniyaning   birlashishi   munosabati   bilan   byudjet
taqchilligining sezilarli darajada o'sishi  tendentsiyasi  kuzatildi. Davlat qarzi bo'yicha
foizlarni to'lash xarajatlari o'sishini sekinlashtirish uchun Germaniya Moliya vazirligi
xarajatlarni kreditsiz qoplashdan, shuningdek, davlat mulkini sotishdan foydalanadi.
Inqirozdan   chiqishda   yangi   yerlar   tayangan   asosiy   moddiy   baza   davlat   budjeti
transfertlari,   shuningdek,   turli   fondlar   mablag‘lari   edi.   Bu   mablag'lar   yetarli
bo'lmagani uchun hukumat soliqlarni oshirishga kirishdi.
Yangi erlardagi tiklash jarayonlari ularning hududida davlat moliyasining yangi
tashkil   etilishi   bilan   birga   bo'ldi.   Shu   bilan   birga,   yangi   yerlar   va   jamoalar
byudjetlarining tuzilishi ularning to'liq moliyaviy qaramligidan dalolat beradi: barcha daromadlarning 75% G'arbiy Germaniyadan transferlardir.   11
Shuni ta'kidlash kerakki,
yangi   yerlarga   moliyaviy   oqimlarning   qulashi   bilan   hukumat   hali   ham   yalpi   ichki
mahsulotda davlat xarajatlari va soliqlarni kamaytirish maqsadini ko'zlamoqda.
Germaniyaning   davlat   qarzi,   boshqa   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   kabi,
moliya   tizimi   faoliyatining   omillaridan   biriga   aylandi.   Qarz   hajmi   va   o'sish   sur'ati
bo'yicha   Germaniya   AQSh   va   Buyuk   Britaniyadan   keyin   uchinchi   o'rinda   turadi.
Germaniya   davlat   qarzining   rivojlanishining   o'ziga   xos   xususiyati   federal
hukumatning   ulushini   kamaytirish   tendentsiyasi   va   jamoalarning   qarzlari   ortib
borayotgan erlardir.
Davlat qarzining o'sishi bilan birga davlatning kredit faolligi ham ortadi. So'nggi
bir   necha   yil   ichida   berilgan   kreditlar   miqdori   olingan   kreditlar   miqdoridan   oshib
ketdi. Germaniya mamlakat ichida va chet elda kreditlar joylashtiradi.
Germaniya   davlat   qimmatli   qog'ozlari   bozori   davlat   obligatsiyalari   bo'yicha
AQSh,   Yaponiya   va   Buyuk   Britaniyadan   keyin   to'rtinchi   yirik   xalqaro   bozor
hisoblanadi.   Uning   o'ziga   xos   xususiyati   shundaki,   u   o'z   hajmi   bo'yicha   boshqa
turdagi  qimmatli  qog'ozlar  bozoridan  ustun  emas,  balki  aksiyalar   bozoridan  sezilarli
darajada   oshadi.   Germaniyada   joylashtirilgan   obligatsiyalarning   umumiy   hajmida
so‘nggi yillarda davlat obligatsiyalarining ulushi 40 foizdan oshmagan bo‘lsa, xususiy
banklar   tomonidan   chiqarilgan   obligatsiyalar   ulushi   60   foizdan   ortiqni   tashkil
etdi.Ta’kidlash joizki, hukumatning faolligi tufayli. qimmatli qog'ozlarni joylashtirish
siyosati   ,   davlat   obligatsiyalari   sektorining   ahamiyati   doimiy   ravishda   oshib
bormoqda.
Germaniyada davlat obligatsiyalari bozorining yana bir muhim xususiyati davlat
qarz   vositalarining   turli   turlari   bilan   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   yagona
maqom   va   universal   qoidalarning   mavjudligidir.   Quyidagilar   davlat   qimmatli
11
Germaniyada iqtisodiy tartibga solish mexanizmi: u qanday ishlaydi va nimani o'rgatadi / Ed. ed. V.P. Gupnik.-M.: 
VlaDar, 1995, 220-yillar. qog'ozlarining   emitentlari   hisoblanadi:   federal   hukumat;   uning   maxsus   xizmatlari
(temir   yo'llar   va   pochta   bo'limi);   yer   hukumatlari;   mahalliy   hokimiyat   organlari
(kommuna   kommunalari).   Bu   organlarning   barchasi   o'z   nomidan   kredit   beradi.
Bozordagi asosiy qarz oluvchi
davlat obligatsiyalari federal hukumatdir.
Davlat qarzini moliyalashtirish uchun federal hukumat quyidagi turdagi qimmatli
qog'ozlarni   chiqaradi:   Germaniya   obligatsiyalari;   federal   obligatsiyalar;   qarz
sertifikatlari;   federal   pul   obligatsiyalari;   jamg'arma   sertifikatlari;   g'aznachilikning
moliyaviy majburiyatlari; foizsiz g'aznachilik sertifikatlari.
Germaniya davlat qarzining katta qismi banklar, jamg'arma kassalari va Ijtimoiy
sug'urta   jamg'armasiga   joylashtirilgan.   Hukumatning   kreditorlari   birinchi   navbatda
davlat kredit tizimi - davlat ipoteka va maxsus banklar, Bundesbankdir.
2-jadvalda   federal   byudjet   daromadlari   va   xarajatlarining   o'zgarishi
ko'rsatilgan.Shunday   12
qilib,   1990-yillarning   boshlarida   byudjet   taqchillikka   qisqardi
va shunga mos ravishda qarzlar miqdori oshdi. Bu, o‘z navbatida, foiz to‘lovlarining
oshishiga xizmat qildi.
Germaniya federal byudjeti daromadlari va xarajatlari dinamikasi
(YaIM ga nisbatan)   jadval 2
1
985
yil 1
989
yil 1
991
yil 1
993
yil 1
997
yil
Daromad 4
6.1 4
5.2 4
4.9 4
6.4 4
5.2
Xarajatlar 4
4.3 4
2.4 4
5.5 4
6.6 4
4.6
Qarz olish - - 0 - -
12
  www. ista-italiya 1.8 2.8 ,6 0,1 0,7
Foiz to'lovlari 3
.0 2
.7 2
.7 3
.3 3
.7
Sof qarzlar 1
.2 -
0,1 3
.3 3
.2 2
.0 3 Germaniya moliyasini bosh q arish tizimi.
Moliya   boshkaruvi   xorijiy   davlatlarda   konun   chikaruvchi   tashkilot
boshkaruvida buladi.GFRda bu Bundestag deyiladi.Bundestagda 2ta palata- yukori va
kuyi   palatalari   mavjud.Xamma   asosiy   moliyaviy   konunlar,asosan   davlat   budjetini
tasdiklash   ikkala   palata   birgalikda   tasdiklashi   Bilan   amalga   oshiradi   vabosh   kansler
Bilan imzolanadi.
Tugridan-tugri   moliyaviy   boshkaruvi   moliya   apparati   boshkaruvida   buladi   –
bu Federal Moliya Vazirligi deyiladi.
Vazirlik   davlatni   moliya   siyosati   ,   davlat   moliya   tizimi   soxasidagi   siyosatni
ishlab   chikadi.   Ishlab   chikarilgan   moliya   konunlariga   rioya   kilish   ustidan   nazorat
utkazadi.Shu Bilan bir katorda davlat budjeti loyixasini  tuzadi  va uni  ijrosini  tashkil
etadi.
Boshka   rivojlangan   garb   mamlakatlari   kabi   Germaniya   moliya   vazirligida
oldingi   bulinmalardan   ichki   daromadlar   boshkarmasi   kaysiki   tugri   soliklar   soxasida
kursatma materiallar chikaradi va bu soliklarning tushumini tashkil etadi.Bojxona boji
va inkirozlar boshkarmasi ,bu boshkarmalar egri soliklar va ularni budjetga tushishini
tashkil etish buyicha kursatma materiallarini tayyorlaydi.Yana bir zarur boshkarma bu
xam   bulsa   ichki   karzlar   va   davlat   tizimi   karzlari   boshkarmasi   .Boshkarma   davlat
tizimi   karz  zaymlari  emissiyasi   va  ular   barcha   foyzlarni  tulash,tushgan  davlat  tizimi
karzlari koplashdir.
Germaniyada   moliya   soxasida   nazorat   vazirligi   tarkibida   pul   aylanmasi
ustidan   nazorat   borshkarmasi   xam   kiradi.Eng   murakkab   ishlardavlat   tizimi
mablaglarini garaz niyatda ishlatilganligi Bilan boglik moliyaviy baxs va xarajatlarga
maxsuslashgan sudiga beriladi.
Maxalliy   xokimiyat   tashkilotlarini   moliya   boshkaruviga   muvofik   budjet
loixalariga   tushi   shva   uning   ijrosini   tashkil   etish   Bilan   shugullanadigan   moliya
budjetini yigilishi amalga oshiriladi.   Davlat   budjeti   vazifalari   .   Germaniya   davlat   budjeti   kuyidagi   vazifalarni
bajaradi :
-milliy daromadlarni kayta taksimlash.
-iktisodiyotni davlat tizimini boshkarishi va ragbatlantirilishi.
-ijtimoiy siyosatni moliyaviy ta’minlash.
-markazlashtirilgan   pul   mablaglari   jamgarmasini   vujudga   келтириш   ва
sarflash ustidan nazorat kilish.
20   asr   ikkinchi   yarmida   milliy   daromadni   katta   ulishi   davlat   tassarufiga
utdi   .Absoyut   xajm   buyicha   keskin   yoki   milliy   daromadni   ,xozirgi   vaktda   moliya
tizimining   xamma   buginlari   orkali   50-60%kayta   taksimlanadi.Davlat   budjeti   orkali
esa   40%.Bunaka   tayta   taksimlash   monopoliya   tomon   foydali   va   axolining   keng
katlami manfaatdor .
Siyosiy   iklim     uzgarishi   xalkaro   munosabatlarda   katta   burilishlar
shuningdek   ,90-yillardan   keyin   Germaniya   xarbiy   xarajatlari   kamaytirishiga
karamasdan,   bugungi   kunda   xam   davlat     budjetining   eng   asosiylaridan   biri   sifatida
xarbiy   xarajatlar   kolmokda.Shunga   karamasdan,monopol   birlashmalar   davlat   tizimi
zaymlari,kapital   kuyilmalarga   subsidiya   va   boshka   maksadlar   buyicha   foyzlar
kurinishida davlat budjetining juda katta kismini olmokda.
Davlat   tizimining   asosiy   kreditorlari   sifatida   bank   monopoliyasi   sugurta
kompaniyalari,xissadorlik   jamiyatlari   katta   ssuda   kapitallarining   individual   egalari
xisoblanadi.
Bugunga   kelib   iktisodiyoti   rivojlangan   davlatlarda   iktisodiyotga   kilinadigan
xarajatlar davlat budjetining umumiy xarajatlari ichida 22-30%ni tashkil kiladi.
Germaniya   banklarining   davlat   sektori   ulishiga   ,ular   700dan   20000gacha
bulgan filiallar va 12ta xisob-kitob institutlaridan iborat ,ular xissasiga mamlakatning
barcha   bank   amaliyotlari   umumiy   xajmining   50%   va   bank   aktivlarining   25%i
tugrikeladi. Germaniya   banklari   jaxon   bozorida   asosiy   urinlardan   birini   egallaydi.Sungi
yillarda   uzlarining   universalligi   tufayli,ular   eng   kup   foyda   keltiradigan   tarmoklarda
urnashib olishdi.
Mijozga   yunaltirilgan   rakobatlardan   ikki   pogonali   tizimning   rivojlanishi
Sharkiy   Germaniyaning   bank   tarmogining     eng   katta   yutuklaridan   biri
buldi.Kelgusida   bulinmalar   tarmoklari   kengayishiga   ,xodimlar   ukishiga   va
uskunalarga   yunaltirilayotgan   yirik   sarmoyalar   Sharkiy   Germaniya   bank   tizimining
Garbiy Germaniya banklari darajasiga yetkazilishiga olib keldi.
Shu yerda 9ta xududiy bulimlar  va 200ga yakin bulimlari bulgan Germaniya
Markaziy   banki   Deutsche   Bundes   Bank   bosh   ofisi   joylashgan.Federal   korporatsiya
sifatidabank,davlat konunchiligiga muvofik bank nazorati federal borshkarmasi Bilan
birga faoliyatini amalga oshiradi. 
Boshka   markaziy   banklari   singari   Bundesbank   muomalaga   banknotalar   va
tangalar   chikarishda   eksklyuziv   xukukiga   ega   bulib,pul   muassasasini   va   mavjud
bulgan   ,kredit   xajmini   boshkara   turib   ,milliy   valyuta   barkarorligini
ta’minlaydi.Bundesbankxar   yili   pul   massasi   xajmini   kutilayotgan   usish   chegarasida
saklashni tavsiya etadi.Bundesbankning pul- kredit siyosatini markaziy bankining uch
turga bulib kursatish mumkin:
-xususiy   va   tijorat   bunda   katta   uchlik   banklari   xam   kiradi   va   ular   taxminan
350ta , ulardan 200ta xududiy ,80ta xususiy ,60ta xorijiy banklar filial, 7000tauzlariga
tegishli filiallar ,bu kursatkich bank soxasining 30%tashkil etadi.
-davlat   jamgarma   banklari   uzlarining   markaziy   xisob-kitob   institutlari
Bilan(taxminan 700 yoki bozorning 50%)
-3000dan   ziyod   kredit   korporativlari   va   ularning   makaziy   banki   20%     va
boshkalar kiradi.
Ish xakidan olinadigan solik mikdorini aniklashdasolik sinflari singari maxsus
mexanizmlardan   foydalanadi.KKS   moxiyati   jixatdan   shaxsiy   iste’molga   solinadigan
solik bulib,tovarning oxirgi iste’molchiga yetib borishi dagixar bir xarakat boskichida undiriladi.Solikka   tortiladigan   obekt   bulib   tovarlar,ish     va
xizmatlarrealizatsiyasibuyicha foyda xisoblanadi.
Germaniya   bank   tizimi   axolini   bandligi   va   iktisodiyotning   yaxshi   usshiga
imkon beruvchi ,ancha jadal rivojlanayotgan tarmokdir.U uz  tarkibida 4000dan ortik
erkin   kredit   institutlari,operatsiyalar   kulami   100mln.   dm   bulgan   1000ta   kichik   bank
va 50000filialni uz ichiga oladi.Umumiy axolisi 80mln. kishi bulgan xolda bita  bank
ofisiga 1600 kishi   tugri keladi,ya’ni bank zichligi jixatdan Belgiya va Frankfurtning
bir uzidan keyingi xisoblarga Karaganda 470ta bank mavjud.
Germaniya moliya tizimi federal byudjet, davlat byudjetlari, jamoa (kommuna)
byudjetlari, maxsus hukumat va byudjetdan tashqari jamg'armalar, davlat korxonalari
moliyasini   o'z   ichiga   oladi.   Butun   mamlakat   moliyaviy   tumanlarga   bo'lingan.
Federatsiya   byudjeti   va   erlar   byudjeti   o'rtasidagi   bog'liqlik   yuqori   moliyaviy
boshqarmalardir. Ular bir nechta moliyaviy tumanlarni birlashtiradi.
Germaniya ijtimoiy bozor iqtisodiyotining zamonaviy modeli asoschisi, doktor
L.Erxard   (urushdan   keyingi   Germaniya   iqtisodiyot   vaziri)   samarali   soliq   va   byudjet
tizimisiz   xalqning   haqiqiy   farovonligiga   erishish   mumkin   emas,   deb   haqli   ravishda
ishongan.   umumiy   aholi.   Uning   rahbarligida   40-yillarning   oxiri   -   50-yillarning
boshlarida   yaratilgan.   20-asr   Byudjet   tizimining   barcha   darajalarida   faoliyat
ko'rsatgan "Byudjet tartibi" modeli Germaniyada byudjet jarayonining hozirgi holatini
belgilovchi   eng   muhim   qonun   hujjatlarining   kuchga   kirishi   bilan   asos   bo'ldi   va
o'zining mantiqiy davomini oldi.
Birinchidan,  bularga  "Federatsiya  va  federal  erlarning  byudjet  qonuni  asoslari
to'g'risida" (1969), "Barqarorlik va iqtisodiy o'sishni rag'batlantirish to'g'risida" (1967)
va   "Federal   byudjet   to'g'risidagi   nizom"   (1969)   federal   qonunlari   kiradi.   ).   Aynan
ushbu   qonunlarda   mamlakatning   federal   byudjetini   shakllantirish   va   ijro   etishning
asosiy tamoyillari jamlangan:
 Vaqtinchalik   -   qonunda   ko'rsatilgan   vaqtinchalik   tartib-qoidalarga   aniq   va
so'zsiz rioya qilish;  sikllik   -   besh   yillik   byudjetni   rejalashtirish   sharoitida   qonun   hujjatlarini
qabul qilish va byudjetni ijro etishning yillik tsikli belgilandi;
 Ishonchlilik   -   batafsil   funktsional,   iqtisodiy   va   idoraviy   byudjet   tasnifi
shakllantirildi, byudjet-huquqiy javobgarlik va moliyaviy-byudjet nazorati masalalari
qonun hujjatlarida belgilab qo'yildi;
 Qoplash va byudjet balansi  printsipi - byudjet xarajatlarini to'liq moliyaviy
qo'llab-quvvatlash zarurati, shuningdek, muvozanatli byudjet;
 Byudjet   xarajatlarini   amalga   oshirishda   samaradorlik   printsipi   alternativa
imkoniyatlari   va   byudjet   risklarini   minimallashtirish   asosida   ongli   tanlash   zarurati
haqidagi postulatni aks ettiradi.
 Budjet   mablag‘lari   boshqaruvchilari   va   oluvchilarning   huquq   va
vakolatlarini kengaytirish va ularning mas’uliyatini oshirish.
 Loyihani   amalga   oshirish   muddati   bir   byudjet   yilidan   ortiq   bo'lsa,   byudjet
mablag'larining   asosiy   boshqaruvchilariga   "davomli"   majburiyatlarni   qabul   qilish
huquqini qonun bilan mustahkamlash.
 Byudjet   jarayoni   jarayonida   Germaniya   moliya   vazirining   roli   va   ta'sirini
kuchaytirish.
Byudjet Germaniya moliya tizimining asosiy bo'g'inidir. Davlat byudjeti uchta
boshqaruv darajasining daromadlari va xarajatlarini o'z ichiga oladi:
 federatsiyalar (federal byudjet);
 erlar (federal erlarning byudjetlari);
 jamoalar (kommunal yoki shahar byudjetlari).
Konsolidatsiyalangan (konsolidatsiyalangan) davlat byudjeti har uch darajadagi
byudjetlarning   daromadlari   va   xarajatlarini   qo'shib,   byudjetlararo   transfertlarni
(subsidiyalar,   subsidiyalar)   olib   tashlash   yo'li   bilan   olinadi.   1974   yildan   beri   davlat
byudjeti ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot fondi mablag'larini o'z ichiga oladi.
Germaniyada   moliyaviy   yil   kalendar   yiliga   to'g'ri   keladi.   Federal   byudjet
Bundestag   (parlament)   tomonidan   tasdiqlanadi.   Markaziy   byudjetni   shakllantirish bosqichida   vazirliklar   va   idoralar   Moliya   vazirligiga   kelgusi   yil   uchun   xarajatlar
smetasini   taxminan   9   oy   oldin   yuboradilar.   Moliya   vazirligi   rejalashtirilgan
daromadlar   asosida   byudjetning   xarajatlar   qismini   aniqlaydi   va   byudjet   loyihalarini
federal   hukumatga   tasdiqlash   uchun   taqdim   etadi.   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
tasdiqlangan byudjet loyihasi tasdiqlash uchun qonun chiqaruvchi organga yuboriladi.
Birinchidan,   byudjet   parlamentning   yuqori   palatasiga   (Bundesrat)   yuboriladi   va   u
erda uch hafta ichida ko'rib chiqiladi. Bundesratdan  byudjet  loyihasi  parlament  quyi
palatasiga   (Bundestag)   yuboriladi.   Agar   parlament   palatalaridan   biri   byudjetga
o'zgartirish   kiritsa,   u   qayta   ko'rib   chiqish   uchun   qaytariladi.   Qonun   loyihasi
Bundestag   tomonidan   qabul   qilingandan   so'ng,   qonun   loyihasi   Hukumat   rahbari
tomonidan imzolanadi va qonunga aylanadi.
Bir   vaqtning   o'zida   va   bir   xil   ketma-ketlikda   yerlar   va   jamoalar   byudjetlari
loyihalari   tuziladi.   Biroq,   agar   federal   hukumat   shtatlarning   moliyasini   rasmiy
ravishda nazorat qilish huquqiga ega bo'lmasa, shtatlar hamjamiyatlarning byudjetlari
ustidan   bunday   nazoratni   o'rnatishi   shart.   Viloyatlarning   byudjetlari   Landtaglar
tomonidan   bir   yilga   tasdiqlanadi,   lekin   ba'zi   hollarda   ular   uzoqroq   muddatga
hisoblanishi mumkin.
Germaniya Federativ Respublikasining davlat moliyasi sohasidagi  oliy nazorat
organi   Federal   Hisob   palatasi   bo'lib,   uning   rahbariyati   mamlakat   parlamentining
ikkala   palatasi   tomonidan   saylanadi   (Germaniya   Federativ   Respublikasi
Hukumatining   taklifiga   binoan).   )   12   yil   muddatga.   Byudjet   ijrosi   to‘g‘risidagi
hisobot Moliya vazirligi tomonidan tuziladi va parlament va Hisob palatasiga taqdim
etiladi.   Hisob   palatasining   xulosasidan   so‘ng   parlament   byudjet   ijrosi   to‘g‘risidagi
qonunni ma’qullaydi.
Germaniya   Federativ   Respublikasining   byudjet   siyosati   iqtisodiy   siyosatning
umumiy maqsadlariga  bo'ysunadi  va  urushdan  keyingi  davrda  tuzatilgan uni   amalga
oshirish   mexanizmiga,   davlatni   shakllantirish   uchun   boy   vositalar   va   usullarning
arsenaliga asoslanadi. davlat byudjetining daromad va xarajatlar moddalari. Federal   byudjetga   sug'urta   solig'i,   bojxona   to'lovlari,   neft   mahsulotlari,
alkogolli   mahsulotlar,   qahva   va   tamaki   aksizlari   to'liq   miqdorda   tushadi.   Qo'shma
soliqlarga quyidagilar kiradi: daromad solig'i, korporatsiya solig'i, aylanma solig'i.
Germaniya soliq tizimi to'g'ridan-to'g'ri va bilvosita soliqlarni o'z ichiga oladi.
To'g'ridan-to'g'ri soliqlar guruhiga quyidagilar kiradi:
 Daromad   solig'i   -   uning   ulushi   umumiy   soliq   tushumining   1/3   qismidan
oshadi.
 Mol-mulk   solig'i   (mulk)   -   u   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   mulki
hisoblanadi.
 Korporativ soliq - yuridik shaxslardan undiriladi.
 Yer   solig'i   -   korxonalarning   yer   uchastkalari,   o'rmon   xo'jaligi,   qishloq
xo'jaligi yerlari soliqqa tortiladi.
 Avtotransport solig'i mototsikl, yengil va yuk mashinalari egalari tomonidan
to'lanadi.
Bilvosita soliqlar guruhiga quyidagilar kiradi:
 Qo'shilgan   qiymat   solig'i   (QQS)   -   bu   mamlakatdagi   barcha   bilvosita   soliq
tushumlarining 43% ni tashkil qiladi. Soliq tovarlar va xizmatlarni iste'mol qilishning
xususiy va davlat sohasidagi yakuniy iste'molchidan undiriladi.
 Individual aktsizlar (iste'molga solinadigan soliqlar);
 Bojxona to'lovlari;
 Import   solig'i   -   u   ishlab   chiqarilgan   mamlakatlarda   eksport   imtiyozlarini
oladigan import qilinadigan tovarlardan undiriladi.
Ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish   jarayoniga   davlatning   ta'sir   ko'rsatish
vositalaridan   biri   bu   davlat   xarajatlari   bo'lib,   u   mamlakat   taraqqiyotining
xususiyatlarini   aks   ettiradi.   Federal   byudjet   xarajatlarining   tarkibi   quyidagi
yo'nalishlar bilan ifodalanadi:
 Aholini ijtimoiy himoya qilish - 50%;
 Milliy mudofaa va milliy xavfsizlik - 30%;  Ilmiy-tadqiqot va oliy ta'lim - 10%;
 Transport infratuzilmasi va federal avtomobil yo'llarini saqlash - 10%. XULOSA
Shunday   qilib,   Germaniya   Federativ   Respublikasining   moliya   tizimiga   uch
darajadagi   byudjetlar,   maxsus   davlat   va   byudjetdan   tashqari   fondlar   va   davlat
korxonalari kiradi.
Byudjetlarni   shakllantirish,   asosan,   soliq   to'lovlarini   olish   hisobiga   sodir
bo'ladi.   Shu   bilan   birga,   shuni   hisobga   olish   kerakki,   Germaniyada   to'g'ridan-to'g'ri
soliqlar   ustunlik   qiladi   va   egri   soliqlardan   tushadigan   daromadlardan   ikki   baravar
ko'p.   Davlat   mablag'larining   asosiy   qismi   ijtimoiy   ta'minotga,   ikkinchi   o'rinda
iqtisodiy,   ikkinchi   o'rinda   harbiy   xarajatlar,   ikkinchi   o'rinda   fan,   ta'lim   va   ma'muriy
xarajatlar turadi.
Germaniyada   asosiy   byudjetlardan   tashqari   maxsus   fondlar   ham   mavjud.   Bu
doimiy   va   vaqtinchalik   fondlar   bo'lishi   mumkin,   ular   asosan   ish   haqidan   ajratmalar
hisobiga shakllanadi. Bu erda ham ijtimoiy sug'urta fondlari ustunlik qiladi.
Davlat korxonalari asosan rentabelsiz tarmoqlardir, shuning uchun ko'pincha bu
korxonalar foydasiz bo'lib, federal byudjet hisobidan o'z yo'qotishlarini qoplaydi.
Binobarin,   Germaniya   moliya   tizimi   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti   davlat
siyosatiga to'liq mos keladigan tarzda qurilgan, chunki ijtimoiy ta'minot va aholining
normal turmush darajasini ta'minlashga katta e'tibor beriladi.
Germaniya Federativ Respublikasining moliya tizimi uch darajadagi byudjetlar,
maxsus davlat fondlari va davlat korxonalarini o'z ichiga oladi.
Byudjetlarni shakllantirish, asosan, soliq to'lovlarini olish hisobiga sodir bo'ladi.
Shu   bilan   birga,   shuni   hisobga   olish   kerakki,   Germaniyada   to'g'ridan-to'g'ri   soliqlar
ustunlik   qiladi   va   egri   soliqlardan   tushadigan   daromadlardan   ikki   baravar   ko'p.
(Rossiyada   bilvosita   soliqlar   federal   byudjetga   asosiy   daromadlarni   beradi).   Davlat
mablag'larining   asosiy   qismi   ijtimoiy   ta'minotga   sarflanadi.Ikkinchi   o'rinda
iqtisodiyotga, harbiy xarajatlarga, ikkinchi o'rinda fan, ta'lim, boshqaruv xarajatlari va
boshqalar turadi. Germaniyada asosiy byudjetlardan tashqari maxsus davlat fondlari ham mavjud.
Bu   doimiy   yoki   vaqtinchalik   mablag'lar   bo'lishi   mumkin.   Ular   asosan   ish   haqidan
ushlab qolinish hisobiga shakllanadi. Bu erda ham ijtimoiy sug'urta fondlari ustunlik
qiladi.
Davlat korxonalari asosan rentabelsiz tarmoqlardir, shuning uchun ko'pincha bu
korxonalar foydasiz bo'lib, federal byudjet hisobidan o'z yo'qotishlarini qoplaydi.
Germaniya   moliya   tizimi   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti   davlat   siyosatiga   mos
keladigan   tarzda   qurilgan.   Ijtimoiy   ta’minot   va   aholining   normal   turmush   darajasini
ta’minlashga katta e’tibor qaratilmoqda. Adabiyotlar:
         1. А . Вохобов ,   У   Бурхонов   , Н . Жумаев   « Чет   мамдакатлар   молияси »   Тошкент
2003   йил  .  Молия   институти .
     2. А . Вахобов , Н . Жумаев , У . Бурхонов  « Халкаро   молиявий   муносабатлар »  Шарк
нашриёти .2003  йил .
     3.http://www.nalog.ru
     4.http://www.finansy.ru
      5 http // www . mit . ru

Germaniya Federativ Respublikasi davlat byudjeti, byudjet tizimi va byudjetlararo munosabatlarining xususyatlari Reja: Kirish 1. Germaniya Federativ Respublikasi Moliya tizimi va davlat budjeti. 2. Davlat qarzi va budjet takchilligi. 3. Germaniyada moliyasini boshkarish tizimi. Xulosa Adabiyotlar.

KIRISH Germaniya dunyodagi yetakchi kuchlardan biridir. Muhim iqtisodiy, ilmiy- texnikaviy salohiyatga ega bo lib, u AQSH va Yaponiyadan keyin uchinchi o rindaʻ ʻ turadi, sanoat ishlab chiqarishi bo yicha tovar va xizmatlarning asosiy eksportchisi ʻ hisoblanadi. So'nggi yillarda Germaniya kapitalning xalqaro migratsiyasida ishtirokini sezilarli darajada oshirdi va kapitalning eng yirik import va eksportchilaridan biriga aylandi. Ishlab chiqarish sanoatida mehnat unumdorligi, aholi jon boshiga to'g'ri keladigan milliy daromad bo'yicha Germaniya AQSH va dunyoning boshqa yetakchi davlatlaridan oldinda. Federal davlatda davlat moliyasini tashkil etish alohida ahamiyatga ega, chunki u nafaqat iqtisodiy tartibga solish va ijtimoiy siyosatning moddiy negizini belgilabgina qolmay, balki boshqaruvning turli darajalari vakolatlari va majburiyatlarining mutanosib taqsimlanishini ta'minlaydi. federatsiyaning o'zi. Hozirgi bosqichda Germaniya moliya tizimini qurish va faoliyat yuritish tajribasi mamlakatimizni qiziqtiradi. Shuning uchun Germaniya moliya tizimini Rossiya davlat moliyasini tashkil etishda uning ba'zi momentlaridan foydalanish imkoniyati nuqtai nazaridan o'rganish maqsadga muvofiqdir. Germaniya (Germaniya Federativ Respublikasi — G arbiy Germaniya) ʻ kapitalistik dunyoning yetakchi kuchlaridan biri. Ikkinchi jahon urushidan keyin Germaniya birinchi bo'lib o'z sanoatini tarkibiy o'zgartirish yo'liga tushdi. Bunga nafaqat ilmiy-texnika taraqqiyoti ehtiyojlari, xalqaro mehnat taqsimotining rivojlanishi, balki o'ziga xos omil - Germaniyaning ikkita mustaqil davlatga bo'linishi va natijada uning tarkibidagi nomutanosiblik ham sabab bo'ldi. iqtisodiyot. Mamlakat iqtisodiyotida kapital jamg‘arishning yangi jarayonlari: eng yangi tarmoqlarning yuqori o‘sish sur’atlari, an’anaviy ishlab chiqarish tarmoqlarini yangi texnologik asosda modernizatsiya qilish tobora oydinlashib bormoqda. G'arbiy Germaniya tovarlarining yuqori raqobatbardoshligining zaruriy shartlaridan biri bu mahsulotlarni yangilashdir.

1. Germaniya Federativ Respublikasi Moliya tizimi va budjeti. Moliya tizimi - ma'lum bir ijtimoiy-iqtisodiy formatsiya doirasida mavjud bo'lgan moliyaviy munosabatlar yig'indisidir; tor ma’noda davlatning moliya institutlari tizimi. Germaniya moliya tizimiga federal byudjet, 16 shtat byudjetlari, jamoalar, maxsus hukumat va byudjetdan tashqari jamg'armalar, Federal temir yo'l (Bundesbahn) va Federal pochta (Bundespost) moliyasi, davlat korxonalari, ijtimoiy sug'urta organlari kiradi. , va federal mehnat departamenti. Butun mamlakat moliyaviy tumanlarga bo'lingan. Federatsiya byudjeti va erlar byudjeti o'rtasidagi bog'liqlik yuqori moliyaviy boshqarmalardir. Ular bir nechta moliyaviy tumanlarni birlashtiradi. Rasmiy ravishda byudjet tizimining barcha qismlari avtonomdir, ya'ni ular mustaqil ravishda byudjet tuzadilar, soliqlar, yig'imlar undiradilar va o'z yurisdiktsiyasiga kiruvchi funktsiyalarni bajarish uchun mablag'larni sarflaydilar. Byudjet Germaniya moliya tizimining asosiy bo'g'ini bo'lib, uning tuzilishi va byudjet jarayoni davlat tizimining federal xususiyatiga mos keladi. Davlat budjeti uch darajadagi boshqaruv - federatsiya (markaziy byudjet), yerlar (viloyat byudjetlari) va jamoalar (mahalliy byudjetlar) daromadlari va xarajatlarini o'z ichiga oladi. Konsolidatsiyalangan (konsolidatsiyalangan) davlat byudjeti har uch darajadagi byudjetlarning daromadlari va xarajatlarini qo'shib, byudjetlararo transfertlarni (subsidiyalar, subsidiyalar) olib tashlash yo'li bilan olinadi. 1974 yildan boshlab davlat byudjetiga ijtimoiy sug'urta va ijtimoiy ta'minot fondi mablag'lari kiritildi. Germaniyada moliyaviy yil kalendar yiliga to'g'ri keladi. Federal byudjet Bundestag (parlament) tomonidan tasdiqlanadi. Federal byudjetni tayyorlash, tasdiqlash va ijro etish byudjet rejasida kutilayotgan daromadlar va xarajatlarni aniqlashni va byudjet hisobini yuritishni, byudjet ijrosini amalda aks ettirishni ta'minlaydi.

Markaziy byudjetni shakllantirish bosqichida vazirliklar va idoralar Moliya vazirligiga kelgusi yil uchun xarajatlar smetasini taxminan 9 oy oldin yuboradilar. Moliya vazirligi rejalashtirilgan daromadlar asosida byudjetning xarajatlar qismini aniqlaydi va byudjet loyihalarini federal hukumatga tasdiqlash uchun taqdim etadi. Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan byudjet loyihasi tasdiqlash uchun qonun chiqaruvchi organga yuboriladi. Birinchidan, byudjet parlamentning yuqori palatasiga (Bundesrat) yuboriladi va u erda uch hafta ichida ko'rib chiqiladi. Bundesratdan byudjet loyihasi parlament quyi palatasiga (Bundestag) yuboriladi. Agar parlament palatalaridan biri byudjetga o'zgartirish kiritsa, u qayta ko'rib chiqish uchun qaytariladi. Qonun loyihasi Bundestag tomonidan qabul qilingandan so'ng, qonun loyihasi hukumat boshlig'i tomonidan imzolanadi va qonunga aylanadi. Xuddi shu muddatlarda yerlar va aholi punktlari byudjetlari loyihalari bir xil ketma-ketlikda tuziladi. Biroq, agar federal hukumat shtatlarning moliyasini rasmiy ravishda nazorat qilish huquqiga ega bo'lmasa, shtatlar hamjamiyatlarning byudjetlari ustidan bunday nazoratni o'rnatishlari shart. Viloyatlarning byudjetlari Landtaglar tomonidan bir yilga tasdiqlanadi, lekin ba'zi hollarda ular uzoqroq muddatga hisoblanishi mumkin. Soliqlar notekis kelib tushganligi sababli naqd pul bo'shlig'ini qoplash uchun shtatlar qisqa muddatli kreditlar berish huquqiga ega. Boshqa barcha hollarda kreditlar maxsus ruxsatnoma bilan qo'llaniladi. Germaniya Federativ Respublikasining davlat moliyasi sohasidagi oliy nazorat organi Federal Hisob palatasi hisoblanadi. Byudjet ijrosi to‘g‘risidagi hisobot Moliya vazirligi tomonidan tayyorlanadi va parlament va Hisob palatasiga yuboriladi. Hisob palatasining xulosasidan so‘ng parlament byudjet ijrosi to‘g‘risidagi qonunni ma’qullaydi. Germaniya Federativ Respublikasining byudjet siyosati iqtisodiy siyosatning umumiy maqsadlariga bo'ysunadi va uni amalga oshirish mexanizmiga asoslanadi, urushdan keyingi davrda tuzatilgan, daromadlarni shakllantirish uchun vositalar va usullarning boy arsenaliga asoslanadi. davlat byudjetining xarajatlar moddalari.

Davlat byudjeti daromadlarini shakllantirish kuchli tartibga solish jarayoni bo'lib, u iqtisodiyot uchun "davlat kvotasi" (YaIMdagi ulushi) kabi muhim ko'rsatkichni belgilaydi. 80-yillarning boshlarida Germaniyada davlat yalpi ichki mahsulotning yarmigacha davlat byudjeti (jumladan, ijtimoiy sug'urta fondi) orqali qayta taqsimlangan. Daromadlarning shakllanishi jismoniy va yuridik shaxslarning mablag'lari g'aznaga tushishini butun moliyaviy kanallar tizimini belgilab beradi. (1-ilova) Bu yerda byudjet siyosatining eng muhim quyi tizimi sifatida soliq siyosati alohida o'rin tutadi. Soliq tushumlari barcha byudjet daromadlarining 4/5 qismini tashkil etadi, soliq tushumlarining 2/3 qismi esa to g ridan-to g ri soliqlar (daromad yoki ish haqiʻ ʻ ʻ ʻ solig i, korporativ, sanoat) hisobidan shakllanadi. Biroq, ularning turli darajadagi ʻ byudjetlardagi ulushi har xil. Federatsiya, yerlar va jamoalar byudjet daromadlarida mos ravishda: 9/10; 7/10 va 1/3. 1 Germaniyada soliqlar iqtisodiy o'sishni rag'batlantirish nomi bilan xususiy kapital to'planishiga ta'sir etuvchi vosita sifatida qo'llaniladi. Ijtimoiy kapitalni to'plash shartlarini soliq bilan tartibga solish hozirgi vaqtda iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning asosiy vositalaridan biri hisoblanadi. Soliqlarni tartibga solishning asosiy usullariga quyidagilar kiradi: 1) soliq solishning umumiy darajasini pasaytirish yoki oshirish (to'g'ridan- to'g'ri jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i, yuridik shaxslardan olinadigan daromad solig'i, egri soliqlar stavkalari); 2) korxonalar kapitalining jadal eskirish tizimi; 3) investitsiyalar uchun soliq imtiyozlari (“soliq krediti”); 4) tadbirkorlikni rag'batlantiradigan turli xil maxsus soliq imtiyozlari 1 Germaniyada iqtisodiy tartibga solish mexanizmi: u qanday ishlaydi va nimani o'rgatadi / Ed. ed. V.P. Gupnik.-M.: VlaDar, 1995, 220p.