Ijro ishi yuritish tushunchasi, mohiyati va pryedmyeti. Ijro ishi yuritishning umumiy qoidalari.
Ijro ishi yuritish tushunchasi, mohiyati va pryedmyeti. Ijro ishi yuritishning umumiy qoidalari. Reja : 1. Ijro ishi yuritish predmeti, tushunchasi va uning xususiyatlari; 2. Ijro ishi yuritishning asosiy prinsiplari.. 3. Ijro ishi yuritish fanining huquqning boshqa sohalari bilan aloqasi. 4. Ijro ishi yuritishning isloh qilinishi. 5. Ijro ishi yuritish manbalari. 6. Ijro etish organlari. 7. Ijro hujjatlari va ularning mazmuni. 8. Chet el sudlari va arbitrajlari qarorlarini ijro etish.
IJRO ISHI YURITISH PREDMETI, TUSHUNCHASI VA UNING XUSUSIYATLARI O'tgan qisqa davr mobaynida mamlakatimizda sud-huquq sohasida qator islohotlar amalga oshirildi. Bu islohotlar bevosita ijro ishi yuritish sohasida ham amalga oshirildi. Prezident Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek: "Har bir sud qarorining qonuniy kuchi uning amalda qanday amalga oshirilishi bilan bevosita bog'liq. Shuning uchun ham fuqarolarimiz, jamiyat va davlat manfaatlarini kafolatli himoya qilish maqsadida sud qarorlarining so'zsiz va to'liq ijrosini ta'minlash, ijro hujjatlarini harakati va natijalarini nazorat qilish bo'yicha samarali mexanizm yaratishimiz kerak" O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947-son "O'zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo'yicha Harakatlar strategiyasi to'g'risida"gi Farmonida qonun ustuvorligini va sudning chinakam mustaqilligini ta'minlashga alohida e'tibor qaratilgan. Jumladan, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini ta'minlash; sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlari ijrosi samaradorligini oshirish. elektron tartibda ijro ishini yuritishning zamonaviy shakl va usullarini joriy etish hamda aholining huquqiy madaniyati va ongini yuksaltirish vazifalari qo'yilgan Hozirda 2001-yil 29-avgustda qabul qilingan "Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to'g'risida"gi Qonun' ijro hujjatlarini majburiy ijro etish sohasidagi huquqiy munosabatlarni tartibga soluvchi qonun hujjati hisoblanadi. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 29-maydagi "Elektr energiyasi va tabiiy gaz yetkazib berish hamda iste'mol qilish sohasida to'lov intizomini yanada mustahkamlash, shuningdek ijro ishi yuritish tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi PF-5059-son Farmoni bilan O'zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzurida energiya resurslari uchun to'lovlarning o'z vaqtida va to'liq undirilishiga, elektr va gaz taqsimlash tarmoqlariga noqonuniy ulanish hamda talon-toroj qilish holatlarini aniqlash, bartaraf etish va oldini olishga, shuningdek sud hujjatlarining so'zsiz ijrosini
ta'minlashga mas'ul bo'lgan Majburiy ijro byurosi tashkil etildi. O'zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud departamenti faoliyati tugatildi. Prezidentning "O'zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Majburiy ijro byurosi faoliyatini tashkil etish to'g'risida"gi 2017-yil 30-maydagi PQ-3016-son Qarori bilan "O'zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Majburiy ijro byurosi to'g'risida"gi nizom tasdiqlandi. Qabul qilingan mazkur hujjatlar tufayli ijro ishi yuritish tizimi rivojida sifat jihatidan yangi davr boshlandi. Tizim tashkiliy jihatdan mutlaqo yangilandi. Ijro tizimining huquqiy asoslari mustahkamlanishi sari ildam qadamlar tashlandi. Yaqin kunlargacha huquq nazariyasida ijro ishi yurituviga fuqarolik protsessining. fuqarolik sud ishlari yuritishning yakuniy bosqichi sifatida qarab kelingan. Ijro ishi yuritish respublikamiz huquq tizimidagi rivojlanib kelayotgan va bugungi kunda dolzarb ahamiyatga ega huquq sohasi hisoblanadi. Ijro ishi yuritishning qonunchilik asosi konstitutsiyaviy normalarda o'z aksini topgan bo'lib, davlat va sud tomonidan fuqarolar huquq va erkinliklari himoyasini kafolatlaydi. Ijro ishi yuritish faoliyatini tartibga solish uchun 2001-yil 29-avgustda "Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to'g'risida"gi O'zbekiston Respublikasining Qonuni qabul qilindi. Ushbu Qonunning qabul qilinishi bilan ijro ishi yuritish huquqning alohida mustaqil sohasi ekanligi aniq-ravshan bo'ldi. Ungacha ijro ishi yuritish fuqarolik protsessining bosqichi hisoblanib, fuqarolik protsessual huquqi fani ichida o'tib kelinardi. Ayni paytda davlat ijro hokimiyati organlari tizimida mustaqil organ sifatida tashkil etilgan O'zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Majburiy ijro byurosining davlat ijrochilari zimmasiga sud hujjatlar va boshqa organlar hujjatlarining majburiy ijrosini ta'minlash vakolati yuklatilgan. Davlat ijrochilari davlat xizmatchilari, hokimiyat vakili hisoblanadi va keng huquqlarga ega. Aynan davlat ijrochilari jismoniy va yuridik shaxslarning buzilgan huquqlarini himoya qilishning oxirgi bosqichida turib, uni hal etish vakolatiga ega bo'ladilar. Sud hujjatlari va boshqa organ hujjatlarining past darajadagi faktik ijrosi nafaqat jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari buzilishiga, balki boshqa salbiy
oqibatlarga olib keladi. O'z huquqlarini himoya qilayotgan shaxslar huzilgan huquqlarini faqat nazariy tan olinishi emas, balki amaliy, real himoya qilinishini kutadilar. Ijro ishi yuritishda sud va boshqa organlar hujjatlari ijro etilib, huquq subyektlarining huquqlari va qonuniy manfaatlari himoya qilinadi. 1975-yilda ijro ishini huquqning alohida mustaqil sohasi deb e'lon qilgan rossiyalik protsessualist olim M.K. Yukov edi. Uning fikricha, sud va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish bu fuqarolik protsessining mantiqiy davomi (bir qismi, bo'lagi) emas. M.K. Yukovning fikricha, ijro huquqi bu huquq sohasida mustaqil huquq tarmog'i bo'lib, huquq tizimi bu huquq tarmog'isiz to'g'ri ishlay olmaydi. Ijro huquqi ijro ishi yuritish davomida yuzaga keladigan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi va davlatning majburlov kuchi bilan subyektiv-moddiy huquq yoki qonun bilan qo'riqlanadigan manfaatlarni maxsus normativ akt (ijro varaqasi) orqali himoya qiladi. Olimning xulosasiga ko'ra, bu huquq sohasi yuridik butunlikka ega, ya'ni o'zining predmeti va maxsus huquqiy tartibga solish metodiga, xususiy tamoyillar va umumiy qoidalarga ega. Bizning fikrimizcha, ushbu yondashuv boshqalariga qaraganda ancha to'g'ri. Lekin shuni inobatga olish kerakki, ijro ishi yuritishga protsessual huquq sohalarining asosi sifatida qarashimiz kerak. Zamonaviy huquqshunoslik fanida aksariyat huquqshunoslar ijro ishi yuritishni fuqarolik yoki iqtisodiy protsessual huquqining bosqichi sifatida qaraydilar. Bunday qarash an'anaviy yondashuv hisoblanadi. Boshqa huquqshunos protsessualist olimlarning ta'kidlashicha esa, ijro ishi yuritish bu fuqarolik yoki iqtisodiy protsessual huquqining bosqichi emas, balki huquqning mustaqil sohasidir. Ijro ishi yuritish vaqtida davlat ijrochisi huquqi buzilgan fuqaroning sud tomonidan chiqarilgan qonuniy qarori yoki hukmi asosida tiklar ekan. o'z o'mida bunday harakat boshqalar uchun ularning qonuniy huquq va manfaatlariga zarar yetkazmaslik uchun da'vat etishga qaratilgan bo'ladi. Ijro ishi yuritishning mohiyati qonunda nazarda tutilgan tartibda qarzdorga nisbatan undiruvchining qonuniy talablarini qondirishga qaratilgan majburlov
choralari (majburiy ijro) qo'llashdan iborat. Ijro ishi yuritishni huquqiy tartibga solish predmeti esa sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini majburiy ijro etish doirasida vujudga keladigan nazorat, ma'muriy, moliyaviy, mulkiy, protsessual va boshqa turli sohadagi ijtimoiy munosabatlardir. Ijro ishi yuritish fuqarolik protsessual huquqi va iqtisodiy protsessual huquqi hamda boshqa ko'plab huquq sohalari bilan o'zaro hamkorlik qiladi. Ijro ishi yuritish qonunda belgilangan tartibda ijro hujjatida ko'rsatilgan (qarzdorga nisbatan undiruvchining) talabni davlat ijrochisi tomonidan amalga oshirishga qaratilgan faoliyat tushuniladi. Ijro ishi yuritish - bu, eng avvalo, protsessual huquq sohasidir, uning ichida vujudga keladigan qolgan boshqa barcha munosabatlar esa aynan shu sohaga davlat ijrochisining ijro ishi yuritishiga oid protsessual munosabatlar hisoblanadi. Ijro huquqini huquqiy tartibga solish predmetini ijro ishi yuritishda davlat ijrochisining majburiy ijro etish faoliyati bo'yicha vujudga keladigan protsessual munosabatlar majmui tashkil qiladi. Shu o'rinda majburiy ijro etish tushunchasiga ta'rif berib o'tsak. Majburiy ijro ijro hujjati talabini bajarmagan shaxsga nisbatan sud hujjatlari yoki boshqa organning hujjati asosida uni muayyan harakatlar, mulkiy va nomulkiy xarakterdagi munosabatlar (majburiy jarima, ijro yig'imi undirish v.b.)ni majburan bajarishga qaratilgan maxsus choradir. Majburiy ijro faoliyatini qonun bilan nazarda tutilgan o'ziga xos protsessual harakatlarning yig'indisi sifatida e'tirof etish mumkin. Ijro hujjati talabi davlat ijrochisi tomonidan belgilangan o'n besh kunlik ixtiyoriy muddatda qarzdor tomonidan bajarilmasa, davlat ijrochisi majburiy ijro harakatlariga kirishadi. Qarzdor tomonidan ijro hujjatlari talablari ixtiyoriy ravishda ijro etilsa, majburiy ijro choralari qo'llanilmaydi. Fuqarolarning huquqiy madaniyati va huquqiy ongi yuqori bo'lsa, ijro hujjatlarini o'z xohishi bilan ixtiyoriy ijro etadi. O'zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti Islom Karimov ta'kidlaganidek: "Odamlarimizda huquqiy ong. huquqiy madaniyatning yetarli emasligi jamiyatda adolat mezonlarining buzilishiga olib kelmoqda. Huquqiy madaniyat darajasi faqatgina qonunlarni bilish. huquqiy ma'lumotlardan xabardor bo'lishdangina iborat emas. U qonunlarga