Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining rivojlanishi

Yuklangan vaqt:

05.03.2025

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1.3 MB
REJA
KIRISH
I BOB.KELIB CHIQISH TARIXI
1.1.Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining rivojlanishi
1.2. Kombinatorikaning qo‘llanish sohalari
II BOB.KOMBINATORIK MASALALAR.
2.1. Yig’ndi va ko’paytma qoidasi.
2.2.Takrorlanadigan o’rinlashtirishlar
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH.
Kombinatorika   matematikaning   bir   bo limi   bo lib,   berilgan   ob yektlardanʻ ʻ ʼ
ma lum   shartlarga   rioya   qilgan   holda   necha   xil   birikmalar   yasash   mumkinligi	
ʼ
haqidagi   savollarni   o rganadi.   Kombinatorika   matematikaning   boshqa   ko'plab	
ʻ
sohalari -  algebra, geometriya, ehtimollar nazariyasi bilan bog'liq  va turli xil bilim
sohalarida   (masalan,   genetika,   informatika,   statistik   fizika)   keng   qo'llanilishiga
ega.
 Kombinatorika   va   ehtimollar   nazariyasining   paydo   bo'lishi   va
rivojlanishi tarixi.
U   yoki   bu   bilim   sohasi   maxsus   fanga   shakllanishidan   oldin   u   avvalo   uzoq
empirik material to‘plash davrini bosib o‘tadi, so‘ngra boshqa, umumiyroq fanning
chuqurligida   rivojlanadi   va   shundan   keyingina   mustaqil   tarmoqqa   aylanadi.
Odamlar   muayyan   ob'ektlarni   tanlash,   ularni   ma'lum   bir   tartibda   joylashtirish   va
tarixdan   oldingi   davrlarda   turli   xil   tartiblar   orasidan   eng   yaxshisini   topish,   ov
paytida   ovchilar,   jang   paytida   jangchilar   va   ish   paytida   asboblarni   tanlashda
muammolarga   duch   kelishdi.   .   Kiyimlardagi   bezaklar,   kulolchilik   buyumlaridagi
naqshlar,   o'qning   chayqalishidagi   patlar   ma'lum   bir   tarzda   joylashtirilgan.   Qadim
zamonlarda   ham   quyidagi   xususiyatga   ega   bo'lgan   hodisalar   mavjudligi   qayd
etilgan:   oz   miqdordagi   kuzatuvlar   bilan   ularga   bog'liqlik   sezilmaydi,   lekin
kuzatishlar   soni   ortib   borishi   bilan   ma'lum   bir   qonuniyat   tobora   aniqroq   bo'ladi.
Ota-bobolarimiz   o'nlab   ovchilarning   ov   paytida   hayvonni   o'ldirish   ehtimoli   bir
kishidan   ko'ra   ko'proq   ekanligini   tushunishgan;   o'tish   joyi   orqali   daryoning
qarama-qarshi   qirg'og'iga   xavfsiz   o'tish   ehtimoli   chuqur   suvli   joyga   qaraganda
yuqori   va   hokazo.   Keyinchalik,   kuzatish   va   tajriba   asosida   odam   tasodifiy
hodisalarni   baholay   boshladi   va   ularning   natijalarini   imkonsiz,   mumkin   va
ishonchli deb tasniflay boshladi. U baxtsiz hodisalar kamdan-kam hollarda ob'ektiv
qonunlar bilan tartibga solinmasligini ta'kidladi.
2 I BOB. KELIB CHIQISH TARIXI
1.1. Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining rivojlanishi
Ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   munosabatlar   murakkablashgan   sari   tartib,
ierarxiya, guruhlash tushunchalaridan foydalanish zarurati ortib bordi.
Misr   fir'avni   Tutankhamun   dafn   etilgan   piramidada   ular   uchta   gorizontal
chiziq va 10 ta vertikal chiziq va qadimiy " Senet " o'yini uchun raqamlardan iborat
bo'yalgan   taxtani   topdilar,   uning   qoidalarini   biz   hech   qachon   bilmaymiz.
Keyinchalik   nard,   shashka   va   shaxmat,   shuningdek,   ularning   turli   xil   variantlari
(xitoy va yapon shaxmati, yapon go shashkasi  va boshqalar)  paydo bo'ldi. Ushbu
o'yinlarning   har   birida   harakatlanuvchi   qismlarning   turli   kombinatsiyalarini
hisobga olish kerak edi va ularni eng yaxshi yodlagan kishi g'alaba qozondi.
XII-XIII   asrlarga   oid   Xitoy   qo'lyozmalarida.   Miloddan   avvalgi.
Kombinatoriyaga   yaqin   savollarga   havolalar   bor   (bu   qo lyozmalarning   sanasiniʻ
aniq aytish mumkin emas, chunki miloddan avvalgi 213 yilda imperator Qinn Shi-
Xuang   barcha   kitoblarni   yoqib   yuborishni   buyurgan,   shuning   uchun   keyinroq
yaratilgan   nusxalar   bizga   yetib   kelgan).   Ushbu   kitoblarda   dunyoda   hamma   narsa
ikki tamoyil - erkak va ayolning kombinatsiyasidan iborat bo'lib, mualliflar ularni
--   va   ----   belgilari   bilan   belgilaganlar.   ''Chje   Kim''   (''O'zgartirishlar   kitobi'')
qo'lyozmasi bu belgilarning turli kombinatsiyalarini ikki-uchta qilib ko'rsatadi.
Uch   qator   ramzlardan   sakkizta   chizmada   yer,   tog‘lar,   suv,   shamol,
momaqaldiroq,   olov,   bulutlar   va   osmon   tasvirlangan   (ba’zi   chizmalarda   boshqa
ma’nolar   ham   bor   edi).   Shuning   uchun   birinchi   8   ta   natural   sonning   yig'indisi
(ya'ni   36   raqami)   qadimgi   xitoyliklarning   g'oyalarida   butun   dunyoni   o'zida
mujassam etgani ajablanarli emas.
Bilimlar   chuqurlashgan   sari,   olamning   boshqa   elementlarini   bir   xil   -   va   -   -
belgilaridan foydalanib ifodalash zarurati paydo bo'ldi. 64 ta raqam tuzilgan bo'lib,
ular   allaqachon   besh   qatordan   iborat.   Taxmin   qilish   kerakki,   "Chje   Kim"
qo'lyozmasi   muallifi   bir   qator   belgilar   qo'shganda   chizmalar   soni   ikki   baravar
ko'payganini   payqagan.   Buni   kombinatorikaning   birinchi   umumiy   natijasi   deb
hisoblash mumkin.
3 Milodiy   391   yilda   e.   rohiblar   olomoni   butparastlik   ilm-fanining   markazi   -
Iskandariya   muzeyini   vayron   qildi   va   u   erda   saqlangan   minglab   jildli
kutubxonaning   katta   qismini   yoqib   yubordi.   Kutubxona   qoldiqlari   yana   uch   asr
davomida   va   milodiy   638   yilda   vayron   qilingan.   u   nihoyat   arab   xalifasi   Umar
qo'shinlari   tomonidan   Iskandariyani   bosib   olish   paytida   halok   bo'ldi   va   shuning
uchun   ko'pgina   ilmiy   kitoblar   qaytarib   bo'lmaydigan   darajada   yo'qoldi   va   biz
ularning   mazmunini   biz   saqlanib   qolgan   qo'lyozmalardagi   qisqacha   qayta
hikoyalar   va   ishoralardangina   taxmin   qilishimiz   mumkin.   Ushbu   maslahatlardan
hali   ham   yunon   olimlarining   kombinatorika   haqida   ma'lum   g'oyalari   borligini
aniqlash   mumkin.   IV   asrda   yashagan   faylasuf   Ksenokrat   .   Miloddan   avvalgi,
bo'g'inlar   sonini   hisoblagan.   3-asrda.   Miloddan   avvalgi.   tarixchi   Chrysia   10   ta
aksiomadan olingan bayonotlar soni milliondan oshganiga ishongan. Gipparxning
so'zlariga   ko'ra,   tasdiqlovchi   aksiomalardan   103   049   ta,   salbiy   aksiomalarni
qo'shish   orqali   esa   310   952   ta   birikma   yasash   mumkin,   biz   bu   faylasuflar   o'z
bayonotlariga   qanday   ma'no   berganliklarini   va   ularning   natijalarini   qanday
olishganini aniq bilmaymiz - Gipparx tomonidan berilgan natijalar juda aniq. ular
qo'pol baholash natijasidir va shu bilan birga oqilona talqin qilish uchun mos emas.
Ko'rinishidan,   yunon   olimlari   bizgacha   etib   bormagan   kombinatsiyaviy   hisob-
kitoblar uchun ba'zi qoidalarga ega edilar - ehtimol noto'g'ri.
Yunonlar   ob'ektlarning   kichik   guruhlarini   xatosiz   sanab   o'tishga   oid   aniq
kombinatoryal   muammolarni   hal   qildilar.   Aristotel   muntazam   uch   muddatli
sillogizmlarning  barcha   turlarini   qoldirmasdan   tasvirlab  bergan  va  uning  shogirdi
Tarentumlik   Arisksen   she'riy   metrlarda   uzun   va   qisqa   bo'g'inlarning   turli
kombinatsiyalarini sanab o'tgan . IV asrda yashagan. AD Matematik Pappus uchta
elementdan   olinishi   mumkin   bo'lgan   juftlik   va   tripletlar   sonini   ko'rib   chiqdi,   bu
ularning takrorlanishiga imkon beradi.
Yunon   olimlari   kombinatorika   va   sonlar   nazariyasi   o'rtasidagi   chegaradosh
masalalarga katta e'tibor berishgan. 6-asrda. Miloddan avvalgi. Idealist faylasuf va
matematik   Pifagor   maktabida   dunyoni   raqamlar   boshqaradi,   narsalar   esa   faqat
raqamlarning   aksidir,  degan   e'tiqod   paydo   bo'ldi.  Pifagorchilar   natural   sonlarning
4 xossalarini   o‘rganishga   kirishdilar.   Ularning   juft   va   toq   sonlar,   sonlarning
bo linuvchanligi, tub va kompozit sonlar haqidagi tadqiqotlari sonlar nazariyasigaʻ
asos soldi. Xitoyliklar singari, Pifagoriyaliklar 36 raqamiga alohida e'tibor berishdi
-   ular   uchun   bu   nafaqat   birinchi   4   ta   juft   va   birinchi   4   ta   toq   sonning   yig'indisi,
balki   birinchi   uchta   kubning   yig'indisi   ham   edi:   36   =   .   Pifagorchilar   o'zlarining
bo'luvchilari  yig'indisiga  teng  bo'lgan  mukammal  raqamlarni  mukammallik ramzi
sifatida, masalan, 6 = 1 + 2 + 3, 28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14, do'stlik ramzi sifatida esa
do'stona raqamlar  deb hisoblashgan.  , ularning har biri  boshqasining  bo'luvchilari
yig'indisiga teng (masalan, 220 va 284). Bunday raqamlarni  topish kombinatorlik
san'atini talab qildi.
To'g'ri   burchakli   uchburchakning   tomonlari   haqidagi   mashhur   teoremaning
isboti sonlarni ikki kvadratning yig'indisi sifatida, kvadrat raqamlarda 1, 4, 0, 10 va
boshqalarni ifodalashga qiziqish uyg'otdi. Natural sonlarning kvadratlari geometrik
tarzda   tasvirlangan.   Pifagorchilar,   shuningdek,   rasmda   (rasm)   ko'rsatilgan
nuqtalarning   boshqa   konfiguratsiyasini   ham   ko'rib   chiqdilar.   Rasmdagi   har   bir
uchburchak oldingisidan uning tomoni uzunligini 1 ga oshirish orqali olinadi. Har
bir   uchburchakdagi   nuqtalar   sonini   sanab,   biz   uchburchak   raqamlari   ketma-
ketligini   olamiz:   1,   3,   6,   10....   Bu   raqamlarni   natural   sonlarni   ketma-ket   qo'shish
orqali   olish   mumkin.   Xuddi   shu   tarzda,   olti   burchakli   1+   5+   9+   arifmetik
progressiyani   ketma-ket   yig‘ish   natijasida   olingan   olti   burchakli   1,   0,   15...   olti
burchakli   sonlar   ketma-ketligiga   olib   keladi...   Keyinchalik   bunday   yig‘indilarni
binom   koeffitsientlari   yordamida   ifodalash   mumkin   edi.   kombinatorikada   muhim
rol o'ynaydi.
Ta'limot   va   marosimlarning   sehrli   sirlari   fanatik   yahudiylar   -   jodugarlik   va
sehr   tarafdorlari   orasida   paydo   bo'lgan,   ular   yagona   xudoga   sig'inishni   targ'ib
qilgan. Muqaddas Kitob ilohiy vahiylar to'plami deb e'lon qilingan, har bir so'z va
raqamga   alohida   mistik   ma'no   berilgan.   Yahudiylarning   Kabbalistik   hisob-
kitoblarida   harflarni   raqamlar   bilan   almashtirish   orqali   muqaddas   matnlarni   va
alohida so'zlarni o'rganish odatiy holdir . Lotin alifbosi uchun: a = 1, b = 2 c = 3, d
= 4... Dinshunos Yohanes nomi bilan. Huss (Johann Guss ) harflarni raqamlar bilan
5 almashtirgandan   so'ng,   umumiy   "ballar"   miqdori   145   ga   teng   bo'ldi.   Bu   miqdor
uchun   insonning   ichki   ruhiy   mohiyatini   aks   ettiruvchi   boshqa   so'zlarni   tanlash
kerak   edi.   Kabbalistikada   bu   sehrli   harakat   gematriya   deb   ataladi.   Vazifa   oson
emas,   yillar,   hattoki   hayotlar   ko'pincha   bunday   samarasiz   echimlarni   izlashga
sarflanadi.   Bizning   misolimizda   Iogann   Guss   nomi   so'zlarga   mos   keladi:   sermo
domini dei va raqamlar yig'indisi: 18+ 5+ 17+ 12+ 14 = 66; 4+ 14+ 12+ 9+ 13+ 9
= 61; 4+ 5+ 9 = 18, jami 145 va asl ball bilan aynan bir xil. Tarjima qilingan uchta
lotin so'zi: "Rabbimiz Xudoning Kalomi" degan ma'noni anglatadi. Shunday qilib,
ma'lum bo'ldi: '' Iogann Guss = Rabbiy Xudoning so'zi'' - ma'nosi topildi.
Quldorlik   jamiyatining   umumiy   inqirozini   aks   ettiruvchi   ellinistik
mamlakatlarda   fanning   tanazzulga   uchrashi   II   asrdan   boshlanadi.   Miloddan
avvalgi. O'sha davrning ko'plab asarlari Pifagorchilar ruhidagi raqamlarning mistik
talqiniga   bag'ishlangan   edi   (masalan,   neopifagoriyaliklarning   "Arifmetik
ilohiyot").   1-2-asrlarda   yashagan   Nikomax   .   AD).   Harflarni   mos   keladigan
raqamlar   bilan   almashtirish   bilan   bog'liq   turli   xil   raqamli   xurofotlar   va   talqinlar
katta   rivojlanishga   erishdi   (yunonlar   harflar   yordamida   raqamlarni   ko'rsatdilar   -
alifboning   birinchi   9   ta   harfi   1   dan   9   gacha   raqamlarni,   keyingilari   -   10   dan   90
gacha   va   oxirgi   9   ta   harf   -   100   dan   900   gacha).   Injil   va   boshqa   muqaddas
kitoblardagi so‘zlarni ana shunday “tahlil”ga bo‘ysundirib, o‘z tadqiqotlari asosida
dunyoning kelajagi haqida bashorat qilgan Kabbalistlar degan “olimlar” bor edi.
Mashhur nemis matematigi, Sankt-Peterburg ordenli rohib. Avgustin Maykl
Stifel   (1468-1567).   U   o'sha   paytdagi   Rim   papasi   Leo   X   nomiga   Kabbalistikani
qo'llagan,   u   indulgentsiyalar   haqida   taxmin   qilgan   va   hayratlanarli   kashfiyot
qilgan:   katolik   papasi   apokaliptik   hayvondir,   chunki   uning   ismi   666   raqamiga
to'g'ri keladi. Isaak Nyuton (1643 - 1727) ham qidirgan. Umrining oxirida Doniyor
payg'ambar haqida insho yozgan 666 raqamidagi ma'no uchun. 666 raqami uchun
mania asrlar davomida nafaqat istalmagan odamlarga qarshi mafkuraviy kurashda,
balki butun diniy oqimlarning kurashida ham ishlatilgan.
Raqamli   tasavvuf   Rossiyaga   Vizantiyadan   kirib   kelgan.   Pravoslav
ruhoniylari   astronomiya   va   geometriya   bo'yicha   asarlarni   haqiqiy   va   yolg'on
6 bilimlar o'rtasida qat'iy farq qilmasdan bir necha bor taqiqladilar. Shunga qaramay,
maxfiy fanlar mavjud bo'lishda davom etdi, buni Pyotr Ining Dajjol sifatidagi keng
tarqalgan fikriga ko'ra aniqlash mumkin - uning soni ham 666 ta.
Astrologlar kombinatorikani ham o'rganishgan. Ularni sayyoralar harakati va
ularning   odamlar   taqdiriga   ta'siri   masalasi   qiziqtirdi.   Ular   sayyoralar
kombinatsiyasiga   -   bitta   burjdagi   turli   sayyoralarning   uchrashuvlariga   alohida
ahamiyat berishgan. Munajjim Ben Ezra 1140 yilda ikkita, uchta va boshqalardan
iborat ettita sayyoralar birikmalarining sonini  hisoblab chiqdi. U uchta sayyoralar
birikmalarining   soni   to'rtta   birikmalar   soniga   teng   ekanligini   bilar   edi.   Oxirgi
shaklda   birikmalar   soni   formulasini   14-asrda   yashagan   L.Gershon   olgan   va
isbotlagan.
  
Ushbu   formula   17-asrning   boshlarida   ishlatilgan.   frantsuz   matematigi   P.
Erigon tomonidan olingan .
Kombinatoriya   muammolari   faqat   astrologiya,   mantiq   va   matematika
bo'yicha   umumiy   ishlarda   ko'rib   chiqildi   va   asosan   matematik   o'yin-kulgi   sohasi
bilan bog'liq edi, keyin 1666 yilda G. V. Leybnits o'zining "Kombinatorlik san'ati
bo'yicha dissertatsiyasi" ni nashr etdi, unda bu atama birinchi marta paydo bo'ldi.
"kombinativ".   Yigirma   yoshli   muallifning   kitobining   sarlavha   sahifasida
allaqachon   bakalavr   darajasiga   ega   bo'lgan   ...   huquq   fanning   barcha   sohalariga
qo'llanilishi   va   ixtiro   mantig'iga   yangi   yondashuv   va   kirish   mavzusi.   Lyuis
Kerrollning   guvohlik   berishicha,   Plotnik   ustritsalar   bilan   suhbatlar   uchun
mo'ljallangan   dastur   bilan   o'zining   kengligi   bo'yicha   raqobatlasha   oladi.   Bu
nazariyaning qulflar, organlar, sillogizmlar, ranglarni aralashtirish va versifikatsiya
qilish, mantiq, geometriya, harbiy san'at, grammatika, huquqshunoslik, tibbiyot va
ilohiyotga tatbiq etilishini e'lon qildi.
G.V.Leybnitsning   dissertatsiyasi   faqat   katta   ishning   boshlanishi   bo'lishi
kerak edi, u o'z maktublarida va bosma asarlarida tez-tez eslatib o'tadi va bu haqda
7С u   o'z   daftarlariga   ko'plab   eslatmalar   yozadi.   Ulardan   ko'rinib   turibdiki,   Leybnits
kombinatorika   uchun   tobora   ko'proq   yangi   ilovalarni   rejalashtirgan:   kodlash   va
dekodlash, o'yinlar, statistika va kuzatish nazariyasi. U kombinatorika bir xil va har
xil,   o'xshash   va   o'xshash   bo'lmagan,   mutlaq   va   nisbiy   tartibga   solish   bilan
shug'ullanishi   kerak,   oddiy  matematika   esa   katta   va   kichik,  bir   va   ko'p,   butun   va
qism   bilan   shug'ullanishi   kerak   deb   hisoblagan.   Boshqacha   qilib   aytganda,
Leybnits kombinatorika orqali biz hozir diskret matematika deb ataydigan narsani
taxminan tushundi. G.V.Leybnits kombinatorika sohasiga "universal xususiyat"ni -
hukmlar   matematikasini,   ya'ni   zamonaviy   matematik   mantiqning   prototipini   ham
kiritdi.
G.V.Leybnitsning loyihalari o'z davrining aqlli matematiklari uchun haqiqiy
emasdek tuyuldi, ammo hozirda, yuqori tezlikda ishlaydigan hisoblash qurilmalari
yaratilgandan   so'ng,   G.V.   Leybnitsning   ko'plab   rejalari   amalga   oshirila   boshlandi
va   diskret   matematikaning   ahamiyati   shunchalik   oshdi.   klassik   matematik   tahlil
bilan.
1713 yilda Jeykob Bernoullining "Tahmin qilish san'ati" kitobi nashr etildi,
unda   n   elementning   k   dagi   joylashuvi   soni   uchun   formulalar   ko'rsatilgan,   quvvat
yig'indilari uchun ifodalar olingan va hokazo.
Shunday   qilib,   fan   sifatida   ehtimollar   nazariyasi   17-asrda   paydo   bo'lgan.
“Tasodifiy   matematika”   –   uning   asoschilaridan   biri   frantsuz   olimi   B.   Paskal
ehtimollar nazariyasi deb atagan . "Ehtimollik" tushunchasining paydo bo'lishi ham
sug'urta   ehtiyojlari   bilan   bog'liq   bo'lib,   u   savdo   aloqalari   va   dengiz   sayohatlari
sezilarli   darajada   o'sgan   davrda   keng   tarqaldi,   ham   o'sha   paytda   mashhur   bo'lgan
qimor   o'yinlarining   rivojlanishi   bilan   bog'liq   edi.   dvoryanlar,   feodallar   va
zodagonlar. Odatda kuchli ishtiyoq, ishtiyoq degan ma'noni anglatuvchi "hayajon"
so'zi   frantsuzcha   "   hazard   "   so'zining   transkripsiyasi   bo'lib,   "hol",   "xavf"   degan
ma'noni   anglatadi.   Qimor   o'yinlari   -   bu   g'alaba   nafaqat   o'yinchining   mahoratiga,
balki   tasodifga   ham   bog'liq   bo'lgan   o'yinlardir.   Ayniqsa,   zar   o‘yinlari   keng
tarqalgan   edi.   Bir   hil   kubni   bir   necha   marta   uloqtirganda   (barcha   olti   yuzi   mos
ravishda 1, 2, 3, 4, 5, 6 raqamlari bilan belgilangan) 1 dan 6 gacha bo'lgan nuqtalar
8 soni   o'rtacha   bir   xil   darajada   tez-tez   paydo   bo'lishi   ta'kidlandi.   boshqacha   qilib
aytganda,   matematik   nuqtai   nazardan,   ma'lum   miqdordagi   ballarni   yo'qotish   1/6
ehtimolga ega. Xuddi shunday, matritsaning yuqori yuzida juft nuqtalarning paydo
bo'lish ehtimoli 3/6 ni tashkil qiladi, chunki oltita teng mumkin bo'lgan holatlardan
faqat uchtasida juft son paydo bo'ladi.
Qimor o'yinlari sxemasi juda oddiy bo'lib, uni har tomonlama mantiqiy tahlil
qilish mumkin edi. Bunday turdagi birinchi urinishlar mashhur olimlar - algebrachi
D. Kardan (1501 - 1576) va G. Galiley (1564 - 1642) nomlari bilan bog'liq. Biroq,
nafaqat   tasodifiy   o'zgaruvchilarni   solishtirish,   balki   ular   bilan   ma'lum   matematik
operatsiyalarni   bajarish   imkonini   beradigan   ushbu   nazariyaning   kashfiyoti   ikki
taniqli olim - Blez Paskal (1623 - 1662) va Per Fermaga (1601 - 1665) tegishli. .
O'sha davrdagi fransuz zodagonlarining vakillaridan biri, ehtirosli qimorboz
de Mere B. Paskalga xat yozib, unda bir qancha savollarga javob berishni so'raydi.
Craps   o'yinlaridan   naqd   pul   yutug'i,   odatda,   tikilgan   raqamlarning
kombinatsiyasiga   bog'liq.   Ushbu   kombinatsiyalardan   biri   zarni   to'rt   marta   otish
paytida   kamida   bitta   oltitaning   paydo   bo'lishidir   .   De   Mere   bu   kombinatsiyaning
imkoniyatlari   sonini   hisoblab   bera   oldi.   Bir   vaqtning   o'zida   ikkita   zar   tashlansa,
yanada murakkab kombinatsiyalar paydo bo'ldi. De Mere ikkita oltitaning kamida
bitta   ko'rinishi   ehtimoli   1/2   dan   katta   bo'lishi   uchun   bir   juft   zarni   necha   marta
tashlash   kerakligini   aniqlashga   harakat   qilardi.   U   hisoblab   chiqdiki,   24   ta   otish
yetarli.   Biroq   futbolchining   tajribasi   de   Merni   hisob-kitoblarining   to‘g‘riligiga
shubha uyg‘otdi. Keyin u bu masala bilan matematik B. Paskalga murojaat qildi va
u   to'g'ri   echimni   taklif   qildi.   Chevalier   de   Merning   bu   vazifasi             B.   Paskalni
tasodifiy   hodisalarni   o'rganishga   majbur   qildi.   B.Paskal   va   P.Fermat
yozishmalarida esa ehtimollar nazariyasi tushunchalari birinchi marta tilga olindi.
Muayyan hodisa uchun barcha mumkin bo'lgan va qulay holatlarni hisoblash
ko'pincha katta qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi. Shuning uchun ba'zi futbolchilar
bunday   muammolarni   hal   qilish   uchun   taniqli   olimlarga   murojaat   qilishdi.
X.Gyuygensga   quyidagi   savol   berildi:   “Agar   siz   bir   vaqtning   o‘zida   uchta   zar
tashlasangiz,   qaysi   ball   yig‘indisi   tez-tez   paydo   bo‘ladi   –   11   yoki   12?”.   Bu   erda
9 barcha   turli   holatlarni   sanash   juda   oddiy:   N=63=216,   lekin   11   ning   yig'indisini
quyidagi   olti   xil   usulda   olish   mumkin:   1+4+6,   1+5+5,   2+3+6,   2+   4+5,   3+3   +5,
3+4+4.   Shuningdek,   12   yig‘indisi   olti   xil   usulda   hosil   bo‘ladi:   1+5+6,   2+4+6,
2+5+5,   3+3+6,   3+4+5,   4+4+4.   Bu   holat   har   ikkala   summa   ham   bir   xilda   paydo
bo'lishi   kerakligini   ko'rsatadi.   Biroq,   unday   emas.   11   yig'indisi   12   yig'indisidan
ko'ra   tez-tez   paydo   bo'lishi   aniqlandi.   Gap   shundaki,   uchta   sonning   yuqoridagi
yig'indilarining o'zi ham bir xil ko'rinmaydi. Shunday qilib, agar uchta zarning har
biri   boshqacha   rangda   bo'lsa,   aytaylik,   oq,   qizil   va   yashil   bo'lsa,   unda   uchta   turli
atama   mavjud   bo'lgan   kombinatsiyani,   masalan   (1   +   4   +   6)   oltitada   olish
mumkinligi aniq bo'ladi. turli yo'llar bilan:
1) 1 oq + 4 qizil + 6 yashil ; 2) 1 oq + 6 qizil + 4 yashil ;
3) 4 oq + 1 qizil + 6 yashil ; 4) 4 oq + 6 qizil + 1 yashil ;
5) 6 oq + 1 qizil + 4 yashil ; 6) 6 oq + 4 qizil + 1 yashil
Xuddi  shunday,  (2+5+5)   kabi   ikkita  bir   xil  atamali   birikma  uch  xil   usulda,
(4+4+4)   kabi   bir   xil   atamali   birikmalar   faqat   bitta   usulda   olinishi   mumkin.   .
Shunday qilib, 11 ball uchun biz olti xil yo'lni emas, balki 1 × 6 + 1 × 3 + 1 × 6 + 1
× 6 + 1 × 3 + 1 × 3 = 27 ni olamiz. Xuddi shunday, 12 yig'indisi uchun raqam bor
25 xil yo'l bo'ladi.
Ba'zan   juda   murakkab   muammolarni   hal   qilish,   ular   bilan   manfaatdor
tomonlar   B.   Paskal   ,   P.   Fermat   ,   X.   Gyuygensga   murojaat   qilishlari   ehtimollik
nazariyasining   asosiy   tushunchalari   va   umumiy   tamoyillarini   ishlab   chiqishga
yordam   berdi   .   Qimor   o'yinlari   olimlar   uchun   muammolarni   hal   qilish   va   ushbu
nazariyaning tushunchalarini tahlil qilish uchun qulay modelga aylandi. Bu haqda
X.Gyuygens   “   Derationciniis   ludo   alleae   "("Tasodifan   o'yinidagi   hisob-kitoblar
haqida",   1657),   ehtimollik   nazariyasi   bo'yicha   dunyodagi   birinchi   kitob   edi.   U
shunday   deb   yozgan   edi:   "Mavzuni   sinchkovlik   bilan   o'rganish   bilan   o'quvchi
nafaqat   o'yin   bilan   shug'ullanayotganini,   balki   bu   erda   chuqur   va   juda   qiziqarli
fanning   asoslari   berilganligini   sezadi".   X.Gyuygens   birinchi   marta   ehtimollar
nazariyasi   uchun   muhim   bo'lgan   matematik   kutish   tushunchasini   kiritdi,   bu   D.
Bernulli, D'Alember va boshqalarning asarlarida yanada rivojlantirildi. Ehtimollar
10 nazariyasining   rivojlanishiga   fan   ehtiyojlari   jiddiy   ta'sir   ko'rsatdi   va   amaliyot
talablari,   birinchi   navbatda,   16-asrda   ba'zi   mamlakatlarda   boshlangan   sug'urta
biznesi.
Shunday   qilib,   17-asrning   60-yillarida.   Ehtimollar   nazariyasining   dastlabki
tushunchalari va ayrim elementlari ishlab chiqildi.
Ehtimollar nazariyasi tarixidagi keyingi bosqich (XVIII - XIX asr boshlari)
asosan fransuz matematiklari A. Moivr (1667 - 1754), P. Laplas (1749 - 1827), S.
Puasson (1781 - 1840 ) nomlari bilan bog'liq. ) va A. Legendre (1752 - 1833) va
nemis matematigi K. Gauss (1777 - 1855). P. Laplasning “Ehtimollikning analitik
nazariyasi” matematikaning ushbu sohasiga oid klassik asar hisoblanadi. Bu vaqtda
ehtimollar   nazariyasida   tasodifiy   hodisa   tushunchasi   bilan   bir   qatorda   tasodifiy
miqdor   tushunchasi   ham   ko'rib   chiqiladi.   Ehtimollar   nazariyasi   o'lchov   xatolari
nazariyasi, otish nazariyasi va boshqalarda qo'llanila boshlandi.
18-asr   oxirida.   Nemis   olimi   Hindenburg   va   uning   shogirdlari   hatto
kombinatoryal tahlilning umumiy nazariyasini yaratishga harakat qilishdi. Biroq, u
muvaffaqiyatga   erishmadi   -   o'sha   paytda   bunday   nazariya   uchun   zarur   poydevor
bo'lishi   mumkin   bo'lgan   etarli   miqdordagi   muhim   va   qiziqarli   muammolar   hali
to'planmagan edi.
19-asrning o'rtalarida. Brunn Oliy Realschule o'qituvchisi G.I.Mendel no xatʻ
bilan  tajribalar  o tkazdi,  natijada  irsiyat  qonunlari   ochildi.  Olim  no'xatning   ikkita	
ʻ
navini   sariq   va   yashil   urug'lar   bilan   kesib   o'tdi,   shundan   so'ng   o'simliklar   faqat
sariq urug'larni (gibridlarning birinchi avlodi) hosil qildi. Bu urug'lardan o'stirilgan
o'simliklarning o'z-o'zidan changlanishidan keyin (duragaylarning ikkinchi avlodi)
ham   sariq,   ham   yashil   urug'li   no'xatlar   paydo   bo'ldi.   Mendel   sariq   urug'li
o'simliklar   sonining   yashil   urug'li   o'simliklar   soniga   nisbati   3,01   ekanligini
hisoblab   chiqdi.   Merosning   mexanizmi   tanga   yoki   o'limni   tashlash   natijasi   kabi
tasodifiydir.
Yigirmanchi   asrda   sovet   matematigi   A.N.   Kolmogorov   tomonidan
ehtimollik nazariyasining qat'iy mantiqiy asoslanishi mavjud edi .
11 Ehtimollar   nazariyasi   tarixidagi   zamonaviy   davr   ko'plab   yangi   soha   va
yo'nalishlarning paydo bo'lishi  va rivojlanishi  bilan tavsiflanadi. Tasodifiy hodisa
va   tasodifiy   o'zgaruvchi   tushunchasi   bilan   bir   qatorda   tasodifiy   funktsiya   va
tasodifiy jarayon tushunchalari ko'rib chiqiladi va eng muhim rol o'ynaydi. Fan va
texnikaning   turli   sohalarida   ehtimollar   nazariyasini   qo'llash   doirasi   shunchalik
kengaydiki,   endi   uni   haqli   ravishda   matematikaning   eng   amaliy   qismlaridan   biri
deb   hisoblash   mumkin.   Ehtimollar   nazariyasi   usullari   texnologiya   va
tabiatshunoslikning   turli   sohalarida   keng   qo'llaniladi:   ishonchlilik   nazariyasida,
navbat   nazariyasida,   nazariy   fizikada,   geodeziyada,   astronomiyada,   otish
nazariyasida,   kuzatish   xatosi   nazariyasida,   avtomatik   boshqaruv   nazariyasida,
umumiy aloqa nazariyasida va boshqa ko'plab nazariy va boshqa sohalarda. amaliy
fanlar.
Ehtimollar   nazariyasi   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish   va   tashkil   etishda,
texnologik jarayonlarni tahlil qilishda, mahsulot sifatini profilaktika va qabul qilish
nazoratida va boshqalarda qo'llaniladigan matematik va amaliy statistikani asoslash
uchun ham xizmat qiladi. 
1.2.Kombinatorikani qo'llash sohalari.
 ishlab   chiqarish   (ishchilar   o'rtasida   bir   necha   turdagi   ishlarni
taqsimlash)
 Qishloq   xo'jaligi   texnologiyasi   (ekinlarni   bir   nechta   dalalarga
joylashtirish)
12  Ta'lim muassasalari (rejalashtirish)
 Kimyo   (kimyoviy   elementlar   orasidagi   mumkin   bo'lgan
aloqalarni tahlil qilish)
 Tilshunoslik (harf birikmalari variantlarini hisobga olgan holda)
13  Qimor (yutuq chastotasini hisoblash)
 Iqtisodiyot   (aksiyalarni   sotib   olish   va   sotish   variantlarini   tahlil
qilish)
 Kriptografiya (shifrlash usullarini ishlab chiqish)
14  Umumiy ovqatlanish sanoati (menyu yaratish)
 Pochta   yetkazib   berish   (yo‘naltirish   imkoniyatlarini   ko‘rib
chiqish)
 Sport   musobaqalari   (ishtirokchilar   o'rtasidagi   o'yinlar   sonini
hisoblash)
15  Biologiya (DNK kodini dekodlash)
 Harbiy ishlar (bo'linmalarning joylashuvi)
 Astrologiya   (sayyoralar   va   yulduz   turkumlarining   joylashishini
tahlil qilish)
16  Geografiya (rangli xaritalar)
17 II BOB.KOMBINATORIK MASALALAR.
2.1. Yig’ndi va ko’paytma qoidasi.
a) Agar A va B o’zaro kesishmaydigan to’plamlar bo’lib, A da m element, B
da   n   element   bo’lsa  Α∪Β   berlashmada   m+n   element   bo’ladi.   Agar   A   va   B
to’plamlar  o’zaro kesishsa  
Α∪Β   birlashmaning  elemintlari   soni   m+n dan  A va  B
lar uchun mumumiy bo’lgan elementler sonini ayrib tashlab topiladi.
   b) Agar A va B to’plamlar chekli va Ada n element Bda m element bo’lsa,
bu elementlardan tuzilgan k uzunlikdagi kortijlar soni 	
m⋅n gat eng. 
Endi bu qoidalarga xos misollar keltiramiz. 
Yig’ndi qoidasi  (	
Α∪Β ) =n(A)+n(B)  (1)     n (	Α∪Β )=n (A)+n(B)-n (	Α∩	Β ) (2)
Formulalar orqali  ifodalanishini bilamiz. 
(1)   formula   bilan   yechiladigan   kombinatorika   masalasi   umumiy   holda
quydagicha ifodalanadi: Agar X elementi m usul, Y elementi n usul bilan tanlash
mumkin bo’lsa, “X yoki Y” elementini m+n usul bilan tanlash mumkin. 
1-misol.   Savatda   10   dona   olma   va   20   dona   shoftoli   bor,   bo’lsa   1   dona
mevani necha xil usul bilan tanlash mumkin. 
Yechish. 1 dona mevani 10+20=30 usul bilan tanlash mumkin 
2-misol. X={1,2,3,4}, Y={a,b,c,d,e} to’plamlar berilgan 	
n(X∪Y) =?
     Yechish. n (x)=4. n(Y)=5 bo’lgan uchun  n(XxY)=4+5=9. 
3-misol. X={2,4,6,8}, y={2,5,7,9} to’hlamlar berilgan. n (XxY)=?   Yechish
n(x)=4, n(y)=4 
Lekin   2   sonni   xar   ikkala   to’plamda   ham   qatnashadi,   demak    	
n(X∩Y) =1   (2)
formulaga ko’ra 	
n(X∪Y) =4+4-1=7.
18 4 – misol. 30 ta talabadan 25 tasi matematikadan yakuniy nazoratdan, 23 tasi
iqtisod   yakuniy   nazariydan   o’ta   oldi.   3   ta   talaba   ikkala   fan   bo’yicha     yakuniy
nazariydano’ta olmadi. Nechta qarzdor talaba bor. 
Yechish.   A   bilan   matematika   yakuniy   nazariydan   o’tmagan   talabalar
to’plamini,   B   bilan   iqtisod   fanidan   yakuniy   nazariydan   o’tmagan   talabalar
to’plamini belgilaymiz. U holda   n(A) = 30–25=5,       n(B)=30-23=7 n(Α∩Β )=3,
n(	
Α∪Β )=5+7-3=9. Demak, 9 ta qarzdor talaba bor.
Bizga   ma’lumki   ko’paytma   qoidasi   n(AXB)=n(A)	
¿n(Β)   (3)   ko’rinishda
yoziladi.   Ko’payutma   qoidasiga   oid   kombinatorika   masalasi   quyidagicha
ko’rinishda bo’ladi. 
“Agar   X   elementini   m   usul,   Y   elementini   n   usul   bilan   tanlash   mumkin
bo’lsa, (x;y) tartiblangan juftlikni 	
m⋅n  usul bilan tanlash mumkin” 
5-misol.   A   qishloqdan   B   qishloqqa     5   ta   yo’l   olib   boradi,   B   qishloqdan   C
qishloqqa   esa   2   ta   yo’l   olib   boradi.   A   qishloqdan   C   qishloqqa   B   qishloq   orqali
necha xil usul bilan borsa bo’ladi.
Yechish.   A   dan   C   ga   (1,a)(_1,b),   (2,a),(2,b),(3,a),(3,b),(4,a),(4,b),(5,a),(5,b)
juftliklar   orqali   berilgan   yo’nalishlarda   borish   mumkin.   Bunda   yo’lning   birinchi
qismi 5 xil usul bilan, 2 – qismi 2 hil usul bilan bosib o’tiladi.
X={1,2,3,4,5,}, Y-{a,b}. deb olsak, 
XxY={(1,a),(2,a),(3,a),(4,a),(5,a),   (1;b),(2;b),(3;b),(4;b),(5;b)}-dekart
ko’paytma hosil  bo’ladi. Bunda n(
XxY	)=n(X)n(Y)=5⋅2=10   bo’lgani uchun A dan
C ga 10 usul bilan boorish mumkinligi kelib chiqadi. 
6 - misol. Nechta turli raqamlar bilan yozilgan ikki xonali sonlar bor?
Yechish.   Birinchi   raqamni   9   usul   bilan   ikkinchi   raqamni   ham   9   usul   bilan
tanlash   mumkin.   Qoidaga   ko’ra   hammasi   bo’lib  	
9⋅9=81 ta   ikki   xonali   son   bor.
Bunda 0 dan boshlab o’liklar raqamidan boshqa raqamlar nazarda tutiladi.
19 2.2.Takrorlanadigan o’rinlashtirishlar
  X={x
1 ,x
2 ,…,x
m }   to’plam   berilgan   bo’lsin.   Bu   to’plam   elementlaridan
uzunligi k gat eng bo’lgan m k
 kortejlar tuzish mumkin: ⃗Am
k=mk
Buni m elementdan k tadan takrorlanadigan o’rinlashtirishlar diyiladi.
7 - misol. 3  elementli x={1,2,3} to’plam elementlaridan uzunligi ikkiga teng
bo’lgan nechta kortish tuzish mumkin.
Yechish.   	
⃗A3
2=	32=	9  ta kortij tuzish mumkin.  Mana ular. 
(1;1) (1;2), (1;3)
(2;1) (2;2), (2;3)
(3;1) (3;2);(3;3)
8 - misol. 6 raqamli barcha telifon nomerlar sonini toping. 
Yechish. Telifon nomerlar  0 dan 9 gacha bo’lgan o’nta raqamdan tuzilgani
uchun   10   elementdan   tuzilgan   barcha   tartiblangan   uzunligi   6   ga   teng   bo’gan
kortijlar sonini topamiz: 
⃗A10
6=10	6=1000000  
4.   Takrorlanmaydigan   o’rin   almashtirishlar.   Malumki   m   elementli   X
to’plam  elementlarini to’rli usullar bilan tartiblashlarning umumiy soni 
P
m =	
1⋅2⋅¿⋅m=m ! ga temg 
9 - misol. 5 ta talabani 5 stulga necha xil usul bilan o’tqazish mumkin?
Yechish.   Masala   5   elementdan   5   tadan   takrorlanmaydigan   o’rin
almashtirishlar sonini topishga keltiradi. P
5 =5!= 	
1⋅2⋅3⋅4⋅5=	120
Demak, ularni 120 xil usul bilan o’tirg’zish mumkin 
5.   Takrorlanmaydigan   o’rinlashtirishlar.   m   elementli   X   to’plamdan
tuziladigan barcha tartiblangan n elementli to’plamlar soni 
20 Am
n=m(−1)⋅¿⋅(m−n+1)=	m!	
(m−n)! ga teng. 
10   -   misol.   Guruhdagi   25   talabadan     tanlovga   qatnashish   uchun   2   talabani
necha xil usul bilan tanlash mumkin. 
Yechish. 	
A252=	25	!	
23	!=	1⋅2⋅¿⋅¿25	⋅24	⋅25	
1⋅2⋅¿⋅¿23	=24	⋅25	=600   usul bilan tanlash mumkin. 
11- misol. 8 kishidan sardor, oshpaz, choyxonachi va navbachilardan iborat.
4 kishini tanlash kerak. Buni necha xil usulda amalga oshirish mumkin?
Yechish. Bu masala 8 keshidan 4 tadan takrorlanmaydigan o’rinlashtirishlar
sonini topishga keltiriladi. Demak, 	
A8
4=8⋅7⋅6⋅5=1680     usul bilan 4 kishini tanlash
mumkin.
6.   Takrorlanmaydigan   guruhlashlar .   M   elementli   X     to’plamning     k
elementli qism to’plamlari soni	
Cmn=	Amn
Pm
=	m!	
(m−n)!n!
formula  bo’yicha topiladi. 
12   -   misol.   Kursdagi   20   talabadan   ko’pirda   ishtirok   etish   uchun   5   talabani
necha xil usulda tanlah mumkin. 
Yechish.   Ko’rik   ishtirikchilarning   tartibga     ahamiyatga   ega   bo’lmagani
uchun   20   elementli   to’plamning   5   elementli   qism   to’plamlari   soni   nechtaligini
topamiz: 	
C205=	20	!	
15	!5!=	1⋅2⋅3⋅¿⋅¿20	
1⋅2⋅3⋅¿⋅15	⋅1⋅2⋅3⋅4⋅5=	2⋅17	⋅6⋅19	⋅4=10704
Demak, 5 talabani 10704 usul bilan  tanlash mumkin ekan. 
21 13 - misol. 6 ta har xil rangli qalamdan 4 xil rangli qalamni necha xil usul
bilan tanlash mumkin.
Yechish. C64=	6!	
2!4!=	1⋅2⋅3⋅4⋅5⋅6	
1⋅2⋅1⋅2⋅3⋅4=5⋅3=15  xil ucul bilan tanlash mumkin.
Endi   chikli   X   to’plam   qism   to’plamlari   sonini   topish   haqidagi   masalani
qaraymiz. Uni hal qilish uchun istalgan tarzda x to’plamni tartiblaymiz. Sung har
bir   qism   to’plamni   m   uzunligidagi   kortej   sifatida   shifirlaymiz:   qisim   to’plamga
kirgan   element   o’rniga   1,   kirmagan   element   o’rniga   0   yozamiz.   Masalan,   agar
X={x
1 ;x
2 ;x
3 ;x
4 ;x
5 }   bolsa,   u   holda   (0;1;1;0;1)   kortej   {x
2 ,x
3 ,x
5 }   qism   to’plamini
shiflaydi, (0;0;0;0;0) kortej esa bo’sh tuplam, (1;1;1;1;1) kortej esa X tuplamning
o’zini   shifirlaydi.   Shunda   qisim   tuplamlar   soni   ikkta   {0;1}   elementdan   to’zilgan
barcha m uzunlikdagi kortejlar soniga teng bo’ladi: 	
¯A2
m=2m . 
14-misol.   X={a;b;c;}   to’plamning   barcha   qism     to’plamlarini   yozing,   ular
nechta bo’ladi.
Yechish.  	
φ , {a},  {b},  {c},  {a;b},  {a;c},  {b;c},  {a;b;c}  lar  X  to’plamning  barcha
qisim   to’plamlari   bo’lib   ularning   soni   2 3
=8ga   teng.   1.Kombinatorika
masalasi.Elementlarning   turli   kombinatsiyalari   va   ularning   sonini   topish   bilan
bog’liq masalalar kombinatorika masalalarideyiladi.  Bunday masalalar matematika
fanining tarmogi  — kombinatorikada  o’rganiladi. Kombinatorika  asosan,  XVII—
XIX  asrlarda  mustaqil  fan sifatida yuzaga kelgan  bo’lib, uning rivojiga B.Paskal,
P.Ferma,   G.Leybnis,   Y.Bernulli,   L.Eyler   kabi   olimlar   katta   hissa   qo’shganlar.  
2.Yig’indi   qoidasi.Kombinatorikada   to’plamlar   birlashmasi   elementlari   sonini
hisoblash   masalasi   yig’indi   qoidasideb   ataladi.  
Agar A∩B = ∅  bo’lsa,   n(A ∪ B) = n(A) + n(B) (1) 
bo’ladi.  
Ya’ni   kesishmaydigan   Ava   Bto’plamlar   birlashmasi   elementlari   soni   shu
to’plamlar   elementlari   sonlarining   yig’indisiga   teng.  
Agar   A∩B≠ ∅   bo’lsa,  
22 n(A ∪ B) = n(A) + n(B) - n(A∩B) (2) 
bo’ladi. Ya’ni  umumiy elementga ega ikki  to’plam birlashmasi  ele-  mentlari soni
to’plamlarning   har   biri   elementlari   sonlari   yig’indisidan   ularning   umumiy
elementlari   sonining   ayrilganiga   teng.   (2)   formula   (1)   formulaning   umumiy   holi
bo’lib,   (1)   formulada   n(A∩B)= ∅ ,   ya’ni   to’plamlarning   umumiy   elementi   yo’q.  
3)Yigindi   qoidasi   umumiy   elementga   ega   bo’lgan   uchta   A,   B,   Cto’plam   uchun
quyidagicha   yoziladi:   agar   A∩B∩C   =   ∅ bo’lsa,  
n(A ∪ B ∪ C)   =   n(A)   +   n(B)   +   n(C)   -   n(A∩B)   -   n(A∩C)   -   n(B∩C)   +   n(A∩B∩C)
(3)bo’ladi.  
(1) formula bilan yechiladigan kombinatorika masalasi umumiy holda quyidagicha
ifodalanadi:   agar   x   elementni   k   usul,   y   elementni   m   usul   bilan   tanlash   mumkin
bo’lsa,   «x   yoki   y»   elementni   k   +   m   usul   bilan   tanlash   mumkin.  
Masalan, savatda 8 ta olma va 10 ta nok bor bo’lsa, 1 ta mevani 8 + 10 = 18 usul
bilan   tanlash   mumkin.  
(2) formula bilan yechiladigan masala: 40 talabadan 35 tasi matematika imtihonini,
37   tasi   rus   tili   imtihonini   topshira   oldi.   2-talaba   ikkala   fandan   «2»   oldi.   Nechta
qarzdor   talaba   bor?  
Yechish.  A— matematika fanidan «2» olgan, B- rus tili fanidan «2» olgan talabalar
to’plami bo’lsin.  
n(A)= 40 - 35 = 5 n(A∩B)= 2.  
n(B)=40 - 37 = 3 n(A ∪ B)= 5 + 3- 2 = 6. 
Javob: 6 ta qarzdor talaba bor. 
(3)   formula   -   yig’indi   qoidasi   bilan   yechiladigan   masalani   ko`raylik.  
1-masala.   Sinfda   40  o`quvchi   bor.  Uning   26  tasi   basketbol,   25  tasi   —   suzish,   27
tasi — gimnastika bilan shug`ullanadi, bir vaqtda suzish va gimnastika bilan — 15
ta,   basketbol   va   gimnastika   bilan   —   16   ta,   suzish   va   gimnastika   bilan
shug`ullanuvchilar   —   18   ta.   1   o`quvchi   darsdan   ozod.   Hamma   sport   turi   bilan
nechta   o`quvchi   shug`ullanadi?   Nechta   o`quvchi   faqat   1   ta   sport   turi   bilan
shug`ullanadi?  
Yechish. Maslada 3 ta to`plam qaralyapti: А — basketbol bilan shug`ullanuvchilar,
23 В — suzish bilan shug`ullanuvchilar, С — gimnastika bilan shug`ullanuvchilar. Bu
uch   to`plam   kesishadi.  
Bu   3   to`plam   kesishmasidagi   elementlar   sonini   х   bilan   belgilasak,   quyidagi
tenglamaga   ega   bo`lamiz:  
26   +   25   —   (3З   —   х)   +   (18   —   х)   +   27   —   (34   -   x)   +   1   =   40.  
Bu yerda х= 10. Demak, hamma sport turi bilan 10 ta o`quvchi, faqat 1 ta sport turi
bilan 10 ta: basketbol bilan — 5 ta, suzish bilan — 2 ta, gimnastika bilan — 3 ta
o`quvchi   shug`ullanadi.  
2-masala.  50 talabadan 20 tasi  nemis tilini, 15 tasi  inghliz tilini  o`rganadi. Ikkala
tilni   biluvchi   va   faqat   1   ta   tilni   biluvchi   talabalar   soni   nechta   bo`lishi   mumkin?  
Yechish.   Maslada   2   ta   to`plam   qaralyapti:   А —barcha   talabalar   to`plami,   В —
nemis   tilini   o`rganadigan,   С —   inghliz   tilini   o`rganadigan   talabalar   to`plami.
Masala   sharti   bo`yicha   n( А )   =   50,   n( В )   =20,   n( С )   =   15.  
А ,   В   va   To`plamlar   orasidagi   munosabatlarni   Eyler-Venn   diagrammalarida
quyidagicha tasvirlash mumkin. Ikki tilni biluvchi talabalar soni  В  va  С  to`plamlar
kesishmasi   elementlari   sonini   topish   bilan   bog`liq.   Faqat   1   ta   tilni   biluvchi
talabalar   soni   ikki   to`plam   birlashmasi   elementlari   sonini   topish   bilan   bog`liq.  
Ko’paytma   qoidasi.Chekli   to’plamlarning   dekart   ko’paytmasi   elementlari   sonini
topishga   imkon   beradigan   qoida   ko’paytma   qoidasideyiladi.  
A   ={a1,   a2,…,   an}va   B   =   {b1,b2,   …,   bm}   to’plamlar   elementlaridan   nechta
tartiblangan (ai, bj.)juftlik tuzish mumkinligini ko’raylik.   Barcha juftliklarni tartib
bilan quyidagicha joylashtiramiz: 
(a1; b1), (a1; b2), … , (a1; bm), (a2; b1), (a2; b2), … , (a2; bm), (an; b1), (an; b2),
… , (an; bm). 
Bu   jadvalda   n   ta   qator   va   m   ta   ustun   bo’lib,   undagi   barcha   juftliklar   soni   n·mga
teng. Bu yerda n = n(A) va m = n(B). 
Ko’paytma   qoidasi   n(A×B)   =   n(A)·   n(B)ko’rinishda   yoziladi.  
24 XULOSA.
Kombinatorika matematikaning katta va muhim bo'limi bo'lib, butun sonlar
to'plamlari   va   shu   to'plamlar   ichidagi   almashtirishlarni   o'rganadi.   Kombinatorika
inson faoliyatining ko'plab sohalari uchun katta ahamiyatga ega.
Matematika va fizika sohasidagi  ko'plab mutaxassislarning fikriga ko'ra, bu
kombinator   muammosi   barcha   texnik   fanlarning   rivojlanishiga   turtki   bo'lishi
mumkin.   Muayyan   muammolarni   hal   qilishga   nostandart   yo'l   bilan   yondashish
kifoya,   shundan   so'ng   bir   necha   asrlar   davomida   olimlarni   bezovta   qilayotgan
savollarga   javob   berish   mumkin   bo'ladi.   Ulardan   ba'zilari   kombinatorika   barcha
zamonaviy   fanlar,   xususan,   kosmonavtika   uchun   yordam   ekanligini   jiddiy
ta'kidlaydilar.   Kombinator   masalalari   yordamida   kemalarning   parvoz
traektoriyalarini   hisoblash   ancha   oson   bo'ladi,   ular   shuningdek,   ma'lum   samoviy
jismlarning   aniq   joylashishini   aniqlashga   imkon   beradi.   Nostandart   yondashuvni
amalga   oshirish   Osiyo   mamlakatlarida   uzoq   vaqtdan   beri   boshlangan   bo'lib,   bu
erda   talabalar   hatto   ko'paytirish,   ayirish,   qo'shish   va   bo'lishning   elementar
masalalarini   kombinatoryal   usullar   yordamida   hal   qilishadi.   Ko'pgina   evropalik
olimlarni   hayratda   qoldiradigan   bo'lsak,   texnika   haqiqatan   ham   ishlaydi.
Evropadagi   maktablar   endigina   o'z   hamkasblari   tajribasini   o'zlashtira   boshladilar.
Kombinatorika qachon  matematikaning asosiy  sohalaridan biriga aylanishini  aniq
bashorat   qilish   qiyin.   Hozir   ilm-fanni   ommalashtirishga   intilayotgan
sayyoramizning yetakchi olimlari tomonidan o‘rganilmoqda.
25 FOYDALNILGAN ADABIYOTLAR
1. http://www.edubrilliant.ru/brigens-345-1.html
2. http://e-science.ru/node/106887
3. http://yandex.ru/clck  
4. http://fb.ru/article/149409/kombinatornaya-zadacha-prosteyshie-
kombinatornyie-zadachi-kombinatornyie-zadachi-primeryi
26

REJA KIRISH I BOB.KELIB CHIQISH TARIXI 1.1.Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining rivojlanishi 1.2. Kombinatorikaning qo‘llanish sohalari II BOB.KOMBINATORIK MASALALAR. 2.1. Yig’ndi va ko’paytma qoidasi. 2.2.Takrorlanadigan o’rinlashtirishlar XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1

KIRISH. Kombinatorika matematikaning bir bo limi bo lib, berilgan ob yektlardanʻ ʻ ʼ ma lum shartlarga rioya qilgan holda necha xil birikmalar yasash mumkinligi ʼ haqidagi savollarni o rganadi. Kombinatorika matematikaning boshqa ko'plab ʻ sohalari - algebra, geometriya, ehtimollar nazariyasi bilan bog'liq va turli xil bilim sohalarida (masalan, genetika, informatika, statistik fizika) keng qo'llanilishiga ega.  Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining paydo bo'lishi va rivojlanishi tarixi. U yoki bu bilim sohasi maxsus fanga shakllanishidan oldin u avvalo uzoq empirik material to‘plash davrini bosib o‘tadi, so‘ngra boshqa, umumiyroq fanning chuqurligida rivojlanadi va shundan keyingina mustaqil tarmoqqa aylanadi. Odamlar muayyan ob'ektlarni tanlash, ularni ma'lum bir tartibda joylashtirish va tarixdan oldingi davrlarda turli xil tartiblar orasidan eng yaxshisini topish, ov paytida ovchilar, jang paytida jangchilar va ish paytida asboblarni tanlashda muammolarga duch kelishdi. . Kiyimlardagi bezaklar, kulolchilik buyumlaridagi naqshlar, o'qning chayqalishidagi patlar ma'lum bir tarzda joylashtirilgan. Qadim zamonlarda ham quyidagi xususiyatga ega bo'lgan hodisalar mavjudligi qayd etilgan: oz miqdordagi kuzatuvlar bilan ularga bog'liqlik sezilmaydi, lekin kuzatishlar soni ortib borishi bilan ma'lum bir qonuniyat tobora aniqroq bo'ladi. Ota-bobolarimiz o'nlab ovchilarning ov paytida hayvonni o'ldirish ehtimoli bir kishidan ko'ra ko'proq ekanligini tushunishgan; o'tish joyi orqali daryoning qarama-qarshi qirg'og'iga xavfsiz o'tish ehtimoli chuqur suvli joyga qaraganda yuqori va hokazo. Keyinchalik, kuzatish va tajriba asosida odam tasodifiy hodisalarni baholay boshladi va ularning natijalarini imkonsiz, mumkin va ishonchli deb tasniflay boshladi. U baxtsiz hodisalar kamdan-kam hollarda ob'ektiv qonunlar bilan tartibga solinmasligini ta'kidladi. 2

I BOB. KELIB CHIQISH TARIXI 1.1. Kombinatorika va ehtimollar nazariyasining rivojlanishi Ishlab chiqarish va ijtimoiy munosabatlar murakkablashgan sari tartib, ierarxiya, guruhlash tushunchalaridan foydalanish zarurati ortib bordi. Misr fir'avni Tutankhamun dafn etilgan piramidada ular uchta gorizontal chiziq va 10 ta vertikal chiziq va qadimiy " Senet " o'yini uchun raqamlardan iborat bo'yalgan taxtani topdilar, uning qoidalarini biz hech qachon bilmaymiz. Keyinchalik nard, shashka va shaxmat, shuningdek, ularning turli xil variantlari (xitoy va yapon shaxmati, yapon go shashkasi va boshqalar) paydo bo'ldi. Ushbu o'yinlarning har birida harakatlanuvchi qismlarning turli kombinatsiyalarini hisobga olish kerak edi va ularni eng yaxshi yodlagan kishi g'alaba qozondi. XII-XIII asrlarga oid Xitoy qo'lyozmalarida. Miloddan avvalgi. Kombinatoriyaga yaqin savollarga havolalar bor (bu qo lyozmalarning sanasiniʻ aniq aytish mumkin emas, chunki miloddan avvalgi 213 yilda imperator Qinn Shi- Xuang barcha kitoblarni yoqib yuborishni buyurgan, shuning uchun keyinroq yaratilgan nusxalar bizga yetib kelgan). Ushbu kitoblarda dunyoda hamma narsa ikki tamoyil - erkak va ayolning kombinatsiyasidan iborat bo'lib, mualliflar ularni -- va ---- belgilari bilan belgilaganlar. ''Chje Kim'' (''O'zgartirishlar kitobi'') qo'lyozmasi bu belgilarning turli kombinatsiyalarini ikki-uchta qilib ko'rsatadi. Uch qator ramzlardan sakkizta chizmada yer, tog‘lar, suv, shamol, momaqaldiroq, olov, bulutlar va osmon tasvirlangan (ba’zi chizmalarda boshqa ma’nolar ham bor edi). Shuning uchun birinchi 8 ta natural sonning yig'indisi (ya'ni 36 raqami) qadimgi xitoyliklarning g'oyalarida butun dunyoni o'zida mujassam etgani ajablanarli emas. Bilimlar chuqurlashgan sari, olamning boshqa elementlarini bir xil - va - - belgilaridan foydalanib ifodalash zarurati paydo bo'ldi. 64 ta raqam tuzilgan bo'lib, ular allaqachon besh qatordan iborat. Taxmin qilish kerakki, "Chje Kim" qo'lyozmasi muallifi bir qator belgilar qo'shganda chizmalar soni ikki baravar ko'payganini payqagan. Buni kombinatorikaning birinchi umumiy natijasi deb hisoblash mumkin. 3

Milodiy 391 yilda e. rohiblar olomoni butparastlik ilm-fanining markazi - Iskandariya muzeyini vayron qildi va u erda saqlangan minglab jildli kutubxonaning katta qismini yoqib yubordi. Kutubxona qoldiqlari yana uch asr davomida va milodiy 638 yilda vayron qilingan. u nihoyat arab xalifasi Umar qo'shinlari tomonidan Iskandariyani bosib olish paytida halok bo'ldi va shuning uchun ko'pgina ilmiy kitoblar qaytarib bo'lmaydigan darajada yo'qoldi va biz ularning mazmunini biz saqlanib qolgan qo'lyozmalardagi qisqacha qayta hikoyalar va ishoralardangina taxmin qilishimiz mumkin. Ushbu maslahatlardan hali ham yunon olimlarining kombinatorika haqida ma'lum g'oyalari borligini aniqlash mumkin. IV asrda yashagan faylasuf Ksenokrat . Miloddan avvalgi, bo'g'inlar sonini hisoblagan. 3-asrda. Miloddan avvalgi. tarixchi Chrysia 10 ta aksiomadan olingan bayonotlar soni milliondan oshganiga ishongan. Gipparxning so'zlariga ko'ra, tasdiqlovchi aksiomalardan 103 049 ta, salbiy aksiomalarni qo'shish orqali esa 310 952 ta birikma yasash mumkin, biz bu faylasuflar o'z bayonotlariga qanday ma'no berganliklarini va ularning natijalarini qanday olishganini aniq bilmaymiz - Gipparx tomonidan berilgan natijalar juda aniq. ular qo'pol baholash natijasidir va shu bilan birga oqilona talqin qilish uchun mos emas. Ko'rinishidan, yunon olimlari bizgacha etib bormagan kombinatsiyaviy hisob- kitoblar uchun ba'zi qoidalarga ega edilar - ehtimol noto'g'ri. Yunonlar ob'ektlarning kichik guruhlarini xatosiz sanab o'tishga oid aniq kombinatoryal muammolarni hal qildilar. Aristotel muntazam uch muddatli sillogizmlarning barcha turlarini qoldirmasdan tasvirlab bergan va uning shogirdi Tarentumlik Arisksen she'riy metrlarda uzun va qisqa bo'g'inlarning turli kombinatsiyalarini sanab o'tgan . IV asrda yashagan. AD Matematik Pappus uchta elementdan olinishi mumkin bo'lgan juftlik va tripletlar sonini ko'rib chiqdi, bu ularning takrorlanishiga imkon beradi. Yunon olimlari kombinatorika va sonlar nazariyasi o'rtasidagi chegaradosh masalalarga katta e'tibor berishgan. 6-asrda. Miloddan avvalgi. Idealist faylasuf va matematik Pifagor maktabida dunyoni raqamlar boshqaradi, narsalar esa faqat raqamlarning aksidir, degan e'tiqod paydo bo'ldi. Pifagorchilar natural sonlarning 4

Ko'chirib oling, shunda to'liq holda ko'ra olasiz