Kombinatorika va kiriptografiya masalalari
1 Mavzu: “Kombinatorika va kiriptografiya masalalari” MUNDARIJA KIRISH ............................................................................................................ 2 I Bob KOMBINATORIKA ASOSLARI. ....................................................... 4 1.1 Kombinatorikaning asosiy tushunchalari. ................................................. 4 1.2.Kombinatorik masalalar va tartiblangan to’plamlar. .......................... 7 1.3.Kombinatorikaning ehtimollar nazariyasiga tadbiqlari. ........................... 9 II BOB. KIRIPTOGRAFIYA TARIXI ......................................................... 12 2.1 Dastlabki kiriptografiya ........................................................................... 12 2.2. Formal kiriptografiya ....................................................................... 17 2.3. Ilmiy kiriptografiya ................................................................................ 19 2.4 . Kompyuter kriptografiyasi davri ........................................................... 20 2.5 Simmetrik kriptotizimlar ......................................................................... 20 2.6 Nosimmetrik kriptotizimlar ..................................................................... 21 XULOSA ....................................................................................................... 24 ADABIYOTLAR RO’YXATI ...................................................................... 25 ILOVALAR ................................................................................................... 26 ILOVA 1. ....................................................................................................... 26
2 KIRISH Ehtimollar nazariyasi va matematik statistika – bir-birga uzviy bog‘liq matematik fanlar hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sohalar bo‘yicha olingan bilimlar turli kasb mutaxassislariga juda ham ham zurur. O‘z faoliyatini maqsadini aniqlay olish va unga erishish uchun shaxdam qadamlar qo‘yish – kompetentli, raqobatbardosh qobiliyatli mutaxassisning xarakterli xususiyati, ehtimollar nazariyasi va matematik statistika esa har qanday fanga qaraganda ko‘proq shaxsning ijobiy o‘zgarishlari uchun yordam beradi. Ommaviy tasodifiy jarayonlar qonuniyatlarini (ehtimollar nazariyasi fani) va kuzatishlar natijalarini qayta ishlash muhim usul va yo‘llarini (matematik statistika o‘rganadigan) bilish har bir kasbdagi mutaxassis uchun amaliy masalalarni yechishda qo‘l keladi. Ehtimollar nazariyasi va matematik statistikani o‘rganishni esa avvalo kombinatorika asoslari bilan tanishmasdan mumkin bo‘lmaydi. «Kombinatorika» atamasi matematikaga Leybnits tomonidan kiritilgan bo‘lib, uni 1666 yilda chop etilgan «Kombinatorika san’ati to‘g‘risida mulohazalar» nomli kitobida birinchi marta qo‘llagan edi. Hozirgi vaqtda kombinatorik usullar informatsiya nazariyasi muammolarini, chiziqli dasturlash masalalarini yechishda, transport masalalarini yechish uchun va h.k.larni hal qilishda keng qo‘llanilmoqda. Kombinatorik masalalar nafaqat matematika go‘zalligini ko‘rsatishga, balki amaliy matematik masalarni yechishda yangi kompyuter texnoogiyalarining imkoniyatlarini ko‘rsatishga imkon beradi. Diskret matematikaning masalalaridan hisoblangan kombinatorik masalalar ko‘pincha ob’ektlarning turli kombinatorik konfiguratsiyalarini tanlashga va ular orasidan u yoki bu masala shartigav nuqtai nazaridan eng yaxshisini tanlashga olib kelinadi. Shuning uchun keng tarqalgan kombinatorik konfiguratsiyalarni hosil qilish algoritmlarini bilish masalani butunlay muvaffaqiyatli yechishning zarur sharti hisoblanadi. Uslubiy qo‘llanmada matematika o‘qitishda kombinatorika elementlarini o‘rganish samaradorligini oshirish maqsadida kombinatorika fanining asosiy 5 tushunchalari, kombinatorika elementlarini o‘rganish xususiyatlari, o‘qitish jarayonida kombinatorika elementlarini o‘rgatish bilan birga o‘quvchilarning ijodiy faolligini oshirish bo‘yicha uslubiy tavsiyalar bayon etilgan. Axborotni muhofaza qilish masalalari bilan kriptologiya fani shug‘ullanadi. Keyingi oxirigi yillarda kriptologiya yo‘nalishini rivojlantirishga davlatimiz tomonidan katta ahamiyat berilmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2007 yil 3 aprelda qabul qilgan “O‘zbekiston Respublikasida axborotning kriptografik himoyasini tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi PQ-614–son 5 qarorida hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” gi PF-4947-son farmoyishida beshta ustuvor yo‘nalishdan biri sifatida axborotni muhofaza qilish tizimini takomillashtirish, axborot sohasidagi tahdidlarga o‘z vaqtida va munosib qarshilik ko‘rsatish kabilar ko‘zda tutilgan. Mazkur qaror va farmoyishning asosiy vazifalaridan biri axborotni muhofaza qilish
3sohasida yuqori malakali kadrlarni tayyorlashdan iborat bo‘lib, buning uchun axborot xavfsizligi va kriptografiya yo‘nalishida davlat tilida ta’lim olayotgan talabalar, tadqiqotchilar va ilmiy xodimlar uchun mo‘ljallangan o‘quv qo‘llanmalar, darsliklar, uslubiy qo‘llanmalar va kitoblar ishlab chiqish muhim ahamiyat kasb etadi. Taqdim etilayotgan o‘quv qo‘llanma ana shu sohada bajarilgan ishlardan biri hisoblanadi. Ushbu o‘quv qo‘llanma axborot xavfsizligi va kriptografiya yo‘nalishida ta’lim olayotgan magistrlar uchun mo‘ljallangan. Shuningdek ushbu o‘quv qo‘llanmadan axborot xavfsizligi yo‘nalishida bakalavrlar tayyorlash jarayonida hamda kriptografiya yo‘nalishida ilmiy-tadqiqot olib borayotgan tadqiqotchilar, ilmiy xodimlar va soha mutaxassislari foydalanishlari mumkin.
4I Bob KOMBINATORIKA ASOSLARI. 1.1 Kombinatorikaning asosiy tushunchalari. Ta’rif. Kombinatorika – ma’lum xossalarga ega bo‘lgan elementlarning turli kombinatsiyalarini o‘rganuvchi matematikaning bo‘limi. Kombinatorikaning asosiy masalasi – berilgan ob’ektlardan u yoki bu shartlarga bo‘ysunuvchi bir nechta turli kombinatsiyalari tuzish mumkin. To‘plamlardan farqli elmentlar kombinatsiyalari bir xil (takroriy) elementlarni o‘z ichiga olishi mumkin Kombinatorik masalalarni yechishda ko‘pincha ikkita asosiy qoida qo‘llaniladi. Qo‘shish qoidasi: Agar biror a elementni t ta usul bilan, ikkinchi b elementni – p ta usul bilan tanlash mumkin bo‘lsa, u holda a yoki b elementni (t+p) ta usul bilan tanlash mumkin. Qo‘shish qoidasidan foydalanishda A ob’ektni tanlashning hech qanday usuli B ob’ektni tanlash usuli bilan ustma-ust tushmasligi kerak. Agar bunday ustma-ust tushishlar bo‘lsa, u holda qo‘shish qoidasi o‘z kuchini yo‘qotadi va faqat tanlashning (m+n-k) ta usulini olish mumkin, bu erda k- ustma-ust tushishlar soni. Ko‘paytirish qoidasi: Agar biror a elementni t ta usul bilan, ikkinchi b elementni – p ta usul bilan tanlash mumkin bo‘lsa, u holda a va b elementni tp ta usul bilan tanlash mumkin. Qo‘shish va ko‘paytirish qoidalari ixtiyoriy sondagi chekli elementlar uchun o‘rinli. Masalalar 1. p ta turli raqamdan nechta turli p xonali son tuzish mumkin? Yechish . Bitta raqam (1) dan faqat bitta bir xonali son olish mumkin: 1. Ikkita raqamdan (1 va 2) 2 ta ikki xonali son olish mumknim: 12 va 21. Buni quyidagicha hosil qilish mumkin: oldingi holdagi 1 soni o‘ng va chap tarafiga 2 raqamini yozish bilan hosil qilish mumkin, ya’ni oldingi holni 2 ga ko‘paytirish lozim (1·2). 3 ta raqam (1,2 va 3) dan 6 ta uch xonali son olish mumkin: 312, 132, 123, 321, 231, 213. Buni quyidagicha hosil qilish mumkin: oldingi holdagi har bir ikki xonali son o‘ng, chap tarafiga va o‘rtasigav 3 raqamini yozish bilan hosil qilish mumkin, ya’ni oldingi holni 3 ko‘paytirish lozim (1·2·3). Qiyin emaski, bunda quyidagi qonuniyatni sezish mumkin: har bir navbatdagi holda javob oldingisiga qaganda p marta ortiq bo‘ladi. Ixtiyoriy p soni uchun formula olamiz: 1·2·3·...·(n-1)·n. Javob : 1·2·3·...·(n-1)·n Ta’rif. 1 dan p gacha barcha natural sonlar ko‘paytmasi p-faktorial deb ataladi va p! deb belgilanadi. Shunday qilib: p!=1·2·3·… ·p. 0!=1 deb hisoblanadi. Manfiy sonning faktoriali mavjud emas. Faktorialning asosiy xossasi: p!=(p-1)!p
5Tarixiy ma’lumot. Ba’zi kombinatorik masalalarni yechish bilan qadimgi Xitoyda, keyinchalik Rim imperiyasi davrida ham shug‘ullanganlar. Lekin matematikaning mustaqil bo‘limi sifatida faqat ehtimollar nazariyasi fani rivoji tufayli Evropada 18 asrdan boshlab tan olindi. 1.Guruhda 20 ta qiz va 5 ta o‘g‘il bola bor. Sardorni necha xil usul bilan tanlash mumkin ? Yechish: Sardor sifatida 20 ta qizdan biri yoki 5 ta o‘g‘il boladan biri tanlanishi mumkin, demak, sardorni saylashning umumiy soni 20+5=25. 2.Maktabda 76 o‘qituvchi ishlaydi. Ulardan 49 tasi ingliz tilini, 32 tasi nemis tilini va 15 nafari ikkala tilni ham biladi. Necha o‘qituvchi na ingliz tilini, na nemis tilini biladi? Yechish: Ingliz yoki nemis tilini 49+32–15=66 nafar o‘qituvchi biladi. Demak, bu ikkala tildan birortasini ham 76–66=10 o‘qituvchi bilmaydi. 3.Guruhda 30 kishi bor. Sardor va yoshlar ittifoqi etakchisini saylash lozim. Buni necha xil usul bilan amalga oshirish mumkin? Yechish: Sardor bo‘lib 30 o‘quvchidan ixtiyoriysi saylanishi mumkin, ya’ni sardorni tanlashning 30 ta usuli mavjud. Sardor saylangandan so‘ng qolgan 29 o‘quvchidan yoshlar yetakchisini saylab olish mumkin. Shunday qilib, sardornin saylashning bir usuliga yoshlar etakchisini tanlashning 29 usuli mos keladi. Demak, sardor va yoshlar etakchisini tanlashning umumiy soni 30·29=870 ga teng. 4. Agar raqamlar takrorlanishi mumkin bo‘lsa, 0,1,2,3,4,5,6 raqamlaridan nechta uch xonali juft son tuzish mumkin? Yechish: abc uch xonali sonni tuzishda berilgan raqamlardan a ning o‘rniga noldan tashqari, ixtiyoriy raqamni olish (6 ta imkoniyat), b ning o‘rniga ulardan ixtiyoriysini olish mumkin (7 imkoniyat), c ning o‘rniga 0,2,4,6 raqamlardan ixtiyoriysini olish mumkin (4 imkoniyat). Shunday qilib, ko‘paytirish qoidasiga ko‘ra masala shartini qanoatlantiruvchi sonni tuzishning 6 ·7·4=168 ta usuli mavjud ekan. 5. 1-navli 20 ta va 2-navli 30 ta buyum bor. Bir navdagi ikkita buyumni tanlash lozim. Buni necha xil usul bilan bajarish mumkin? Yechish: Ko‘paytirish qodisaga ko‘ra 1-navli 2 ta buyumni 20 ·19=380 usul bilan tanlash mumkin. Shunga o‘xshash 2-navli 2 ta buyumni 30 ·29=870 usuli bilan tanlash mumkin. Masala shartigi ko‘ra bir xil navli ikkita buyumni tanlash lozim bo‘lgani uchun, qaysi navdan bo‘lishi muhim emas, bir xil navli 2 ta buyumni tanlashning umumiy soni 380+870=1250 ga teng bo‘ladi. 6. Agar raqamlar takrorlanishi mumkin bo‘lsa 0,1,2,3, raqamlaridan nechta bir xonali, ikki xonali va uch xonali juft sonlar tuzish mumkin? Yechish: Ravshanki, berilgan raqamlardan faqat bitta birxonali juft son tuzish mumkin–2. Berilgan raqamlardan ikki xonali ab sonni tuzishda a ning o‘rniga noldan tashqari ixtiyoriy raqamni olish mumkin (3 imkoniyat), b ning o‘rniga 0 va 2 raqamlaridan ixtiyoriy raqamni olish mumkin (2 ta imknoiyat). Shunday qilib, ko‘paytirish qoidasiga asosan bizga kerak bo‘lgan sonni tuzishning 3 ·2=6 ta usuli mavjud.