MAKTABGACHA TA’LIMGA QO’YILADIGAN DAVLAT TALABLARINING MAZMUN MOHIYATI, ASOSIY SOHA VA YO’NALISHLARI
MAKTABGACHA TA’LIMGA QO’YILADIGAN DAVLAT TALABLARINING MAZMUN MOHIYATI, ASOSIY SOHA VA YO’NALISHLARI MUNDARIJA KIRISH……………………………………………………………… ……. 3-6 I BOB. MAKTABGACHA TA’LIMGA QO’YILADIGAN DAVLAT TALABLARINING MAZMUN MOHIYATI, ASOSIY SOHA VA YO’NALISHLARINING NAZARIY ASOSLARI.................... 7-22 1.1. Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining ahamiyati va mohiyati.... 7-12 1.2. Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlariga oid adabiyotlar sharhi...... 12-22 II BOB. MAKTABGACHA TA’LIMGA QO’YILADIGAN DAVLAT TALABLARINING MAZMUN MOHIYATI, ASOSIY SOHA VA YO’NALISHLARINING HOZIRGI AMALIY HOLATI VA TAHLILI........................................................................................... 23-38 2.1. Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining holati va tahlili.............. 23-27 2.2 Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining zamonaviy metodlari. .... 27-38 III BOB. MAKTABGACHA TA’LIMGA QO’YILADIGAN DAVLAT TALABLARINING MAZMUN MOHIYATI, ASOSIY SOHA VA YO’NALISHLARINING ASOSIY BOSQICHLARI.............. 39-59 3.1 Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarida mavjud muammolar.......... 39-44
3.2 Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlariga doir tadqiqot ishlari........... 44-59 XULOSALAR VA TAKLIFLAR...................................................................... 60-63 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ' YXATI........................................ ILOVALAR........................................................................................................ 64-66 67-70 KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Hozirgi kunda Respublikamizda ta’lim sohasiga xususan, maktabgacha ta’lim sohasiga katta ahamiyat berilmoqda. Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash xalqimizning azaliy orzusi bo’lib, ajdodlarimiz ma’rifat, ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga o’rgatish, ularni komillikka yetaklash yo’llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar. Bu esa pedagogika fanining maydonga kelishiga sabab bo’lgan. Insonni ma’rifatli va ma’naviy komillikka erishishi pedagogika fanining yetakchiligida amalga oshiriladi. Pedagogika – yunoncha so’z bo’lib, «bola yetaklovchi» - ma’nosini bildiradi. Insonlarni ma’rifiy va ma’naviy barkamollikka munosabatlarni o’zgartirib borishi natijasida pedagogika fani xalq orasida o’z mavqeyiga ega bo’ldi. Shu tariqa insonnni tarbiyalovchi fan sifatida pedagogika dunyoviy fanlar tizimi qatoridan alohida o’rin egallagan. Uning bosh masalasi tarbiyadir. Bundan uch ming yillar ilgari Zardushtiylik dinining muqaddas kitobi «Avesto»da ta’lim-tarbiya masalalariga katta ahamiyat berilgani holda, uning ibodatxonalari qoshida maktablar tashkil etilib, kohinlar tomonidan bolalarning ta’lim-tarbiya tizimi ishlab chiqilgan. Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari. Mazkur Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari (bundan buyon matnda Davlat talablari deb yuritiladi) O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 29 dekabrdagi PQ-2707-son “2022-2026 yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori hamda Vazirlar Mahkamasining 2020 yil 5 avgustdagi 372-son O‘zbekiston 2
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi qaroriga asosan maktabgacha yoshdagi bolalarni (bundan buyon matnda bolalar deb yuritiladi) maktabgacha ta’lim tashkilotlarini har tomonlama rivojlantirish, ta’lim tarbiya berish, ko‘nikma va malakalarini shakillantirish hamda maktab ta’limiga tayyorlash bo‘ycha davlat talablarini belgilaydi. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun, Kadrlar tayyorlash Milliy dasturiga muvofiq ishlab chiqilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari aniq bir yoshdagi bolaning rivojlanish standartlarini va bolaning yutuqlari va rivojlanish darajasini baholash imkoniyatini beruvchi indikatorlarni belgilaydi. Shu bois maktabgacha ta limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiyʼ soha va yo’nalishlari bugungi kundagi dolzarb mavzulardan biri deyish mumkin. Muammoning o’rganilganlik darajasi: Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarini o‘rganishda B.R.Djurayeva, H.M.Tojiboyeva, G.M.Nazirova, Hasanboyeva O., Tadjieva М., Toshpulatova Sh., Boltayeva F. A. Esonaliyeva O. Kabi mutaxassislarning qator ilmiy ishlari bag‘ishlangan. Ularning ilmiy qarashlari maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarini tadqiq etishda nazariy asos bo‘lib xizmat qilmoqda. Malakaviy bitiruv ishining amaliy va ilmiy ahamiyati: Bitiruv malakaviy ishining nazariy ahamiyati shundan iboratki, uning ilmiy taklif va amaliy tavsiyalaridan maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlarini tadqiq etishda foydalanish mumkin. Mavzuning amaliy ahamiyati shundaki, ishlab chiqilgan ilmiy taklif va amaliy tavsiyalardan maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlari bo’yicha chora-tadbirlar ishlab chiqishda foydalanish mumkin. Bitiruv malakaviy ishining predmeti. Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlari ishning predmetini tashkil qiladi. 3
Bitiruv malakaviy ishining obyekti. Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlari hisoblanadi. Bitiruv malakaviy ishining maqsadi va vazifalari. Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlari bilan bog’liq muammolarni aniqlash va ularni hal qilish yuzasidan ilmiy-nazariy va amaliy takliflarni ishlab chiqishdan iboratdir. Ushbu maqsaddan kelib chiqib bitiruv malakaviy ishida quyidagi vazifalar qo’yilgan va hal qilingan. - Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlarini o'rganish; - Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlarini tahlil qilish; - Maktabgacha ta'limga qo'yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo'nalishlari bilan bog’liq muammolarni aniqlash va ularni bartaraf etish yuzasidan chora-tadbirlarni ishlab chiqish. Tanlangan metodlar: 1) Tegishli ilmiy, uslubiy adabiyotlarni o‘rganish 2) Kuzatish. 3) Suhbat, savol javob. 4) Faoliyat mahsulllari tahlili. Mazkur malakaviy bitiruv ishi, maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining ahamiyati va mohiyatini, mavjud muammolarini, umuman olganda mavzuni o’rganishga doir ko’plab nazariy va amaliy ma’lumotlarni, o’z ichiga olgan bo’lib, bular maktabgacha ta’lim tashkilotlarida foydalanish maqsadida bajarilgan va tarbiyachilar uchun yordam sifatida, bola shaxsini rivojlantirishga xizmat qiladi deb o’ylaymiz. Malakaviy bitiruv ishimizning asosiy mazmuni: ishimiz o’z rejasida ko’rsatilganidek kirish, uch bob, olti paragraf, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati va ilovalardan iborat. 4
Ishning kirish qismida mavzuning dolzarbligi, o’rganilgan darajasi, ishimizning maqsadi va vazifalari, obyekti va predmeti asoslangan, mavzuning metodologik asosi, hamda tanlangan metodlar bayon etilgan. Malakaviy bitiruv ishining birinchi bobi «Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining nazariy asoslari» deb nomlanib, ushbu bobda biz maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining ahamiyati va mohiyati, to’liq ochib berilgan. Bola tarbiyasida maktabgacha ta’lim, oila va jamiyatning o’rni va mohiyati yoritilgan. Bola shaxsi shakllanishi uchun oila va jamiyat va maktabgacha ta’lim uchun o‘zaro hamkorlikda ish yuritishning ahamiyati yoritilgan. Ishimizning ikkinchi «Maktabgacha ta limga qo’yiladigan davlat talablariningʼ mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining hozirgi amaliy holati va tahlili» bobida, maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarining maktabga moslashishni tayyorlashda ularning pedagagik – psixologik fizologik xususiyatlarining o‘rni, qolaversa nutq, muloqot, o‘qish, yozish malakalarini rivojlantirish sohasi hamda rivojlantiruvchi kompetensiyalari, bundan tashqari bolalarning rivojlanishidagi bilishga bo‘lgan va nutqi faoliyatni amalda qo‘llash xususiyatlarni o‘rganishga bo‘lgan qiziqishlarini inobatga olgan holda ta’lim – tarbiya jarayonini tashkil etishi. Bundan tashqari tarbiyachi va ota-ona hamkorligi va uyda ota-onalar bolalari bilan birgalikda amaliy ishlarni olib borishi kerak ekanligi. Bu bolalarni o‘zlariga bo‘lgan ishonch, irodaviylik xislatlarini shakllantiradi, qolaversa, bolalarni bilish, o‘rganish, qiziqishlarini yanada oshishiga doir ma’lumotlar berilgan. Ishimizning uchinchi «Maktabgacha ta’limga qo’yiladigan davlat talablarining mazmun mohiyati, asosiy soha va yo’nalishlarining asosiy bosqichlari» bobida, texnologik yondashuv asosida ta’limni tashkil etish ijobiy natijalar berishiga oid ma’lumotlar berilgan bo’lib, “Zamonaviy ta’lim usullari” deganda maktabgacha ta’lim tashkiloti mashg’ulotlarini o’rganish bo’yicha tarbiyalanuvchilarning oldiga qo’yilgan pedagogik muammoni mustaqil yechishga xizmat qiadigan interfaol metodlar ko’zda tutiladi. Maktabgacha ta’lim tashkiloti mashg’ulotlari zamonaviy tashkil etish hamda 5