logo

Mehnat sohasida ijtimoiy sheriklikni amalga oshirish shakllari

Yuklangan vaqt:

27.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

29.7333984375 KB
Mavzu: Mehnat sohasida ijtimoiy sheriklikni amalga oshirish shakllari.
Reja:
I. Kirish. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklik tushunchasi.
II. Asosiy qism .
1. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sherikchilikning asosiy prinsiplari.
2. Mehnat   sohasidagi   ijtimoiy   sheriklikni   amalga   oshirish
shakllari.
3. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sherikchilik darajalari.
4. Mehnat jamoasining umumiy yig‘ilishi tushunchasi
III. XULOSA. I.KIRISH
O’zbekiston   Respublikasida   ham   dunyo   mamlakatlari   singari   yildan-yilga
mehnat   sohasida   ham   keng   imkoniyatlar   va   ishchilarning   huquqlari
kafolatlari   o’z   ifodasini   topa   boshladi.   Mehnat   huquqi   mamlakatimizda
nafaqat   mehnat   sohasiga   doir   bo’lgan   normativ-huquqiy   hujjatlarda,   balki
bizning   qomusimiz   hisoblangan   konstitutsiyamizda   ham   belgilanib   o’tilgan.
Mehnat   sohasidagi   ijtimoiy   sheriklik   o‘z   vakillari   timsolida   xodimlar,   ish
beruvchilar,   ularning   vakillari,   davlat   organlari   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlar   tizimi   bo‘lib,   bu   tizim   yakka   tartibdagi   mehnatga   oid
munosabatlarni   hamda   ular   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   ijtimoiy
munosabatlarni   tartibga   solish   masalalari   yuzasidan   xodimlar,   ish
beruvchilar   va   davlat   manfaatlarini   muvofiqlashtirishni   ta’minlashga
qaratilgan bo ladi.Mehnat jamoasiʻ
Ish   beruvchida   mehnat   shartnomasi   asosida   mehnat   faoliyatini   amalga
oshirayotgan barcha xodimlar mehnat jamoasini tashkil etadi.
Mehnat   jamoasi   ijtimoiy   sheriklik   sohasidagi   o‘z   vakolatlarini   umumiy
yig‘ilish (konferentsiya) o‘tkazish orqali amalga oshiradi.
Mehnat   jamoasining   umumiy   yig‘ilishi,   agar   unda   ish   beruvchida   mehnat
shartnomasi   asosida   mehnat   faoliyatini   amalga   oshirayotgan   xodimlarning
yarmidan ko‘prog‘i hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi.
Mehnat   jamoasining   konferentsiyasi,   agar   unda   tashkilot   bo‘linmalari
delegatlarining kamida uchdan ikki qismi hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi.
Mehnat   jamoasi   umumiy   yig‘ilishining   (konferentsiyasining)   qarori,   agar
umumiy   yig‘ilishda   (konferentsiyada)   ishtirok   etayotgan   xodimlarning
(delegatlarning)   ellik   foizidan   ko‘prog‘i   uni   yoqlab   ovoz   bergan   bo‘lsa,
qabul qilingan hisoblanadi.
Mehnat jamoasining umumiy yig‘ilishi (konferentsiyasi):
Xodimlarning   mehnat   jamoasi   manfaatlarini   ifodalash   vakolati   berilgan
vakillik organini belgilaydi;
Jamoa shartnomasini ma’qullash yoki ma’qullamaslik to‘g‘risida qaror qabul
qiladi; Amal qilishi tegishli xodimlarga va ish beruvchiga nisbatan tatbiq etiladigan
jamoa   kelishuvlarining,   shuningdek   jamoa   shartnomasining   ijro   etilishi
ustidan nazoratni amalga oshiradi;
Jamoa   kelishuvining,   jamoa   shartnomasining   taraflar   tomonidan   ijro   etilishi
samaradorligiga baho beradi;
Qonunchilikka   va   mehnat   haqidagi   boshqa   huquqiy   hujjatlarga   muvofiq
o‘zga vakolatlarni amalga oshiradi.
Mehnat   sohasidagi   ijtimoiy   sheriklikning   mehnat   huquqi   normalarini   o‘z
ichiga olgan huquqiy hujjatlari
Mehnat   sohasidagi   ijtimoiy   sheriklikning   huquqiy   hujjatlari   quyidagilardan
iborat:
Jamoa kelishuvlari;
Jamoa shartnomasi;
Tashkilotning   ish   beruvchi   tomonidan   kasaba   uyushmasi   qo‘mitasi   bilan
kelishuvga ko‘ra qabul qilingan boshqa ichki hujjatlari.
Jamoaviy muzokaralar olib borishga bo‘lgan huquq
Ijtimoiy sheriklikning har qanday tarafi jamoaviy muzokaralar tashabbuskori
bo‘lishi mumkin. 
Avvalgi   jamoa   kelishuvining,   jamoa   shartnomasining   amal   qilish   muddati
tugaguniga   qadar   uch   oy   ichida     ijtimoiy   sheriklikning   har   qanday   tarafi
boshqa   tarafga   yangi   jamoa   kelishuvini,   jamoa   shartnomasini   tuzish
yuzasidan   muzokaralar   boshlash   to‘g‘risida   yozma   xabar   yuborishga
haqlidir.
Ijtimoiy   sheriklik   taraflari   tegishli   so‘rov   olingan   kundan   e’tiboran   ikki
haftadan   kechiktirmay   jamoaviy   muzokaralar   olib   borish   uchun   zarur
bo‘lgan o‘zidagi mavjud axborotni bir-biriga taqdim etishi kerak.
.Jamoa shartnomasi Jamoa shartnomasining tushunchasi va shakli
Jamoa   shartnomasi   tashkilotda   yoki   yakka   tartibdagi   tadbirkorda   yakka
tartibdagi   mehnatga   oid   munosabatlarni   va   ular   bilan   bevosita   bog‘liq
bo‘lgan   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   hamda   xodimlar
tomonidan o‘z vakillari orqali va ish beruvchi tomonidan tuziladigan mehnat
to‘g‘risidagi huquqiy hujjatdir.
Jamoa shartnomasi yozma shaklda tuziladi.
Jamoa   shartnomasini   tuzish   masalasi   bo‘yicha   jamoaviy   muzokaralar
boshlash to‘g‘risidagi taklif istalgan tarafdan berilishi mumkin.
  Jamoaviy   muzokaralar   olib   borish   va   jamoa   shartnomasi   loyihasini
tayyorlash uchun ijtimoiy-mehnat masalalari bo‘yicha komissiya tuziladi.
Jamoa shartnomasining mazmuni va tuzilishi
Jamoa shartnomasining mazmunini va tuzilishini uning taraflari belgilaydi.
Jamoa   shartnomasiga   ish   beruvchining   va   xodimlarning   quyidagi   masalalar
bo‘yicha o‘zaro majburiyatlari kiritilishi mumkin:
Mehnatga   haq   to‘lash   shakli,   tizimi   va   miqdori,   pul   mukofotlari,   nafaqalar,
kompensatsiyalar, qo‘shimcha to‘lovlar;
Narxlarning   o‘zgarishidan,   inflyatsiya   darajasidan,   jamoa   shartnomasida
belgilangan   ko‘rsatkichlarning   bajarilishidan   kelib   chiqqan   holda   mehnatga
haq to‘lashni tartibga solish mexanizmi;
Xodimlarning   bandligi,   ularni   qayta   tayyorlash,   ularning   malakasini
oshirish, ularni ishdan bo‘shatish shartlari;
Ish vaqti va dam olish vaqtining, ta’tillarning davomiyligi;
Xodimlarning,   shu   jumladan   ayollarning,   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarning
va   o‘n   sakkiz   yoshga   to‘lmagan   shaxslarning   mehnat   sharoitlari   hamda
mehnat muhofazasini yaxshilash, ekologik xavfsizlikni ta’minlash;
Tashkilotni,   idoraga   qarashli   uy-joyni   xususiylashtirish   chog‘ida
xodimlarning manfaatlarini hisobga olish; Ishni ta’lim bilan qo‘shib olib borayotgan xodimlar uchun imtiyozlar;
Ixtiyoriy tibbiy va ijtimoiy sug‘urta;
Tashkilotning   iqtisodiy   imkoniyatlari   hisobga   olingan   holda   boshqa   shartlar
ham bo’lishi mumkin.
Jamoa kelishuvlari
Jamoa kelishuvlarining tushunchasi va shakli
Jamoa kelishuvi yakka tartibdagi mehnatga oid munosabatlarni va ular bilan
bevosita bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi, xodimlar
uchun   hududiy,   tarmoq   va   respublika   darajalarida   taraflarning   mehnat
sharoitlarini,   bandlikni   hamda   ijtimoiy   kafolatlarni   belgilashga   doir
majburiyatlarini   o‘z   ichiga   olgan,   xodimlar   va   ish   beruvchilarning   ijtimoiy-
iqtisodiy   manfaatlarini   kelishib   olish   maqsadida   tuziladigan   mehnat
to‘g‘risidagi huquqiy hujjatdir.
Jamoa   kelishuvini   tayyorlash,   tuzish   yoki   o‘zgartirish   yuzasidan   jamoaviy
muzokaralar o‘tkazish uchun komissiyalar tuziladi.
Jamoa kelishuvlari yozma shaklda tuziladi.
Hududiy jamoa kelishuvlari
Hududiy jamoa kelishuvlari xodimlar va ish beruvchilarning tegishli vakillik
organlari   o‘rtasida,   taraflarning   taklifiga   ko‘ra   esa   mahalliy   ijro   etuvchi
davlat hokimiyati organlari bilan tuziladi.
Hududiy   jamoa   kelishuvlari   xodimlarning   tegishli   hudud   uchun   umumiy
bo‘lgan mehnat shartlarini, kafolatlari va imtiyozlarini belgilaydi.
Tarmoq jamoa kelishuvlari
Tarmoq jamoa kelishuvlari xodimlar va ish beruvchilarning tegishli vakillari
o‘rtasida,   shuningdek   taraflarning   taklifiga   ko‘ra   tegishli   tarmoqdagi   davlat
boshqaruvi   organlari   bilan   tuziladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va
mehnat   munosabatlari   vazirligi   tegishli   tarmoqdagi   davlat   boshqaruvi organlari   ish   beruvchilar   sifatida   ish   yuritadigan   hollarda   tarmoq   jamoa
kelishuvlarining tarafi bo‘lib ishtirok etadi.
Bosh jamoa kelishuvi
Bosh   jamoa   kelishuvi   a’zolarining   soni   eng   ko‘p   bo‘lgan   respublika   kasaba
uyushmalari   birlashmasi,   o‘z   vakolatli   vakillari   orqali   xodimlarning   boshqa
respublika   birlashmalari,   o‘z   vakolatli   vakillari   orqali   ish   beruvchilarning
respublika   birlashmalari   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi o‘rtasida tuziladi.
Bosh   jamoa   kelishuvi   O‘zbekiston   Respublikasida   kelishilgan   holda
ijtimoiy-iqtisodiy siyosat olib borishning asosiy yo‘nalishlarini belgilaydi.
II.ASOSIY QISM.
1.Biz   bilamizki   prinsipi   biz   tamoyil   sifatida   ham   ishlatamiz.   Tamoyil
so’zining ma’nosi esa rahbariy qoidalar degan ma’noni anglatadi. 
Mehnat   sohasidagi   ijtimoiy   sheriklikning   asosiy   printsiplari   quyidagilardan
iborat:
Taraflar  va  ularning  vakillari  tomonidan  mehnat  to‘g‘risidagi  qonunchilikka
hamda mehnat haqidagi boshqa huquqiy hujjatlarga rioya etish;
Taraflar vakillarining vakolatliligi;
Taraflarning teng huquqliligi;
Taraflar manfaatlarining hisobga olinishi;
Taraflarning   shartnoma   asosidagi   munosabatlarda   ishtirok   etishdan
manfaatdorligi; 
Mehnat   va   mashg‘ulot   sohasiga   kiradigan   masalalarni   tanlash   hamda
muhokama qilish erkinligi;
Taraflar tomonidan majburiyatlarni o‘z zimmasiga olishning ixtiyoriyligi;
Taraflar o‘z zimmasiga olayotgan majburiyatlarning haqiqiyligi 
Va ularni bajarishning majburiyligi;
Ijtimoiy sheriklik quyidagi sohalarda amalga oshirilishi mumkin: Aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish,   qo‘llab-quvvatlash   va   uning   ijtimoiy
faolligini oshirish;
Aholining   bandligini   ta’minlash,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni,
fermerlikni rivojlantirish;
Atrof   muhitni,   aholining   sog‘lig‘ini   muhofaza   qilish   va   sog‘lom   turmush
tarzini qaror toptirish;
Har   tomonlama   barkamol   va   sog‘lom  yosh  avlodni  shakllantirish,   yoshlarga
bilim   berish,   ularni   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   tarbiyalash   va   kasbga
yo‘naltirish;
Onalik   va   bolalikni,   shuningdek   xotin-qizlarning   huquqlarini   himoya   qilish,
ularning   mamlakat   ijtimoiy-siyosiy,   sotsial-iqtisodiy,   madaniy   hayotida
to‘laqonli ishtirok etishini ta’minlash, sog‘lom oilani shakllantirish;
Fan, ta’lim, axborotlashtirish, madaniyat va sportni rivojlantirish;
Aholining   huquqiy   bilimlari,   huquqiy   ongi   va   huquqiy   madaniyatini
yuksaltirish,   fuqarolik   jamiyati   va   demokratik   huquqiy   davlat   asoslarini
mustahkamlash;
Millatlararo,   madaniyatlararo   totuvlik   va   fuqarolar   totuvligi   g‘oyalarini
mustahkamlash,   ko‘p   asrlik,   an’anaviy   ma’naviy-axloqiy   hamda   tarixiy-
madaniy qadriyatlarni tiklash va saqlash;
Iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish;
3.Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklikning darajalari
Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklik:
Boshlang‘ich   darajada   (tashkilotda   yoki   jismoniy   shaxs   bo‘lgan   ish
beruvchida);
Hududiy darajada; 
Tarmoq darajasida; 
Respublika darajasida amalga oshiriladi.
3.Ijtimoiy sheriklikning asosiy shakllari quyidagilardan iborat: Nodavlat   notijorat   tashkilotlarining   va   fuqarolik   jamiyati   boshqa
institutlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlarini   ishlab   chiqish
hamda amalga oshirishda ishtirok etishi;
nodavlat   notijorat   tashkilotlarining   va   fuqarolik   jamiyati   boshqa
institutlarining   normativ-huquqiy   hujjatlarni   ishlab   chiqish   hamda   amalga
oshirishda ishtirok etishi;
nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va   fuqarolik   jamiyati   boshqa   institutlari
vakillarining   davlat   organlari   huzuridagi   ishchi   guruhlar,   komissiyalar   va
jamoatchilik-maslahat organlari faoliyatida ishtirok etishi;
ijtimoiy   sheriklik   subyektlari   tomonidan   birgalikda   tadbirlar,
maslahatlashuvlar va muzokaralar o‘tkazish;
ijtimoiy   sheriklik   subyektlari   tomonidan   ijtimoiy   sheriklik   to‘g‘risida
bitimlar   va   shartnomalar   (bundan   buyon   matnda   bitimlar   va   shartnomalar
deb   yuritiladi)   tuzish,   birgalikdagi   loyihalar   va   rejalarni   ishlab   chiqish
hamda amalga oshirish;
ijtimoiy   sheriklik   subyektlari   o‘rtasida   o‘zaro   qo‘llab-quvvatlash,   axborot
almashish.
Davlat   organlari   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlarini   va   normativ-
huquqiy   hujjatlarni   ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirishga   nodavlat
notijorat   tashkilotlarini   va   fuqarolik   jamiyatining   boshqa   institutlarini
ularning roziligiga ko‘ra jalb etishi mumkin.
Davlat   organlari   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlari   va   normativ-
huquqiy   hujjatlarni   ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirishda   manfaatdor
nodavlat   notijorat   tashkilotlaridan   va   fuqarolik   jamiyatining   boshqa
institutlaridan takliflar to‘plashni amalga oshiradi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlari   va   normativ-huquqiy   hujjatlarni
ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirish   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va
fuqarolik jamiyatining boshqa institutlarini  jalb etgan holda davlat  organlari
huzuridagi   ishchi   guruhlar,   komissiyalar   va   jamoatchilik-maslahat   organlari
tomonidan amalga oshirilishi mumkin.
4.Ushbu   kodeksning   35-moddasida   mehnat   jamoasi   keltirilgan   bo’lib,   unga
ko’ra, Ish beruvchida mehnat shartnomasi asosida mehnat faoliyatini amalga
oshirayotgan   barcha   xodimlar   mehnat   jamoasini   tashkil   etadi.Mehnat jamoasiijtimoi   y   sheriklik   sohasidagi   o‘z   vakolatlarini   umumiy   yig‘ilish
(konferensiya)   O‘tkazish   orqali   amalga   oshiradi.   Mehnat   jamoasining
umumiy   yig‘ilishi,   agar   unda   ish   beruvchida   mehnat   shartnomasi   asosida
mehnat   faoliyatini   amalga   oshirayotgan   xodimlarning   yarmidan   ko‘prog‘i
hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi.
Mehnat   jamoasining   konferensiyasi,   agar   unda   tashkilot   bo‘linmalari
delegatlarining kamida uchdan ikki qismi hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi.
Mehnat   jamoasi   umumiy   yig‘ilishining   (konferensiyasining)   qarori,   agar
umumiy   yig‘ilishda   (konferensiyada)   ishtirok   etayotgan   xodimlarning
(delegatlarning)   ellik   foizidan   ko‘prog‘i   uni   yoqlab   ovoz   bergan   bo‘lsa,
qabul   qilingan   hisoblanadi.Mehnat   jamoasining   umumiy   yig‘ilishi
(konferensiyasi):
Xodimlarning   mehnat   jamoasi   manfaatlarini   ifodalash   vakolati   berilgan
vakillik   organini   belgilaydi;Jamoa   shartnomasini   ma’qullash   yoki
ma’qullamaslik   to‘g‘risida   qaror   qabul   Qiladi;Amal   qilishi   tegishli
xodimlarga   va   ish   beruvchiga   nisbatan   tatbiq   etiladigan   Jamoa
kelishuvlarining,   shuningdek   jamoa   shartnomasining   ijro   etilishi   ustidan
nazoratni   amalga   oshiradi;   jamoa   kelishuvining,   jamoa   shartnomasining
taraflar   tomonidan   ijro   etilishi   samaradorligiga   baho   beradi;   qonunchilikka
va   mehnat   haqidagi   boshqa   huquqiy   hujjatlarga   muvofiq   o‘zga   vakolatlarni
amalga   oshiradi.   Xorijda   mehnat   jamoasining   faoliyatini   batafsil
yoritishimiz   uchun,   quyidagi   bosqichlarga   e’tibor   berishimiz   mumkin:
jamoat   tuzilishi:   xorijda   mehnat   jamoasi   tuzilishi,   jamoat   a’zolari   orasida
qanday tuzilish va tartib borligini aniqlashga yordam beradi. Bu, jamoatning
maqsadlari, qarorlar olish tartibi va boshqa muhim masalalar haqida ko’proq
tushuncha beradi. Ish faoliyati: jamoatning qanday faoliyat yuritishi, qanday
ishlar   ustida   ishlash   va   qanday   maqsadlarga   yo’naltirishlari   haqida   to’liq
ma’lumot   bering.   Bu,   jamoatning   yaratilgan   vazifalarni   qanday   bajarishini,
qanday   maqsadlarga   yo’naltirishini   va   qanday   natijalarga   erishishini
aniqlashga   yordam   beradi.   Xizmatlar   va   mahsulotlar:   jamoatning   qaysi
xizmatlar   va   mahsulotlarni   taklif   etishni   rejalashtirganligi   muhimdir.   Bu,
jamoatning  iste’molchilariga  qanday xizmatlar   va  mahsulotlar  taklif   etishini
aniqlashga yordam beradi. 
III. Xulosa.
O’zbekistonda mehnat sohasida ijtimoiy sheriklik prinsipi muhimdir, chunki
Bu   prinsip   ishlab   chiqaruvchilar   va   ishchi   to’garaklar   o’rtasidagi   samarali hamkorlikni   ta’minlash,   yangiliklarni   qabul   qilish   va   ularni   amalga
oshirishni  ta’minlaydi. Ijtimoiy sheriklik prinsipi, mehnat  sohasidagi  barcha
qatnashchilar   uchun   adolatli   shartlar   yaratish,   ularning   huquq   va
maslaxatlarini   himoya   qilish   va   ularning   faol   qatnashishini   rag’batlantirish
maqsadini   o’z   ichiga   oladi.   O’zbekistonda   Mehnat   sohasida   ijtimoiy
sheriklik   prinsipi,   ishlab   chiqaruvchilar   va   ishchi   to’garaklar   o’rtasidagi
insiyativlarni   rag’batlantirish,   innovatsiyalarni   oshirish   va   Yangi
texnologiyalarni qo’llashni ta’minlaydi. Bu prinsipning amal qilishi, mehnat
sohasidagi   barcha   tomonlama   taraflarning   qo’llab-quvvatlashishi,
rivojlantirishi   va   barcha   qatnashchilar   o’rtasidagi   munosabatlarni
kuchaytirishi   uchun   muhimdir.   Ijtimoiy   sheriklik   prinsipi   O’zbekistonda
mehnat sohasida insiyativlilik, innovatsiya va barcha tomonlama taraflarning
maqsadlari   uchun   yaxshi   natijalarga   erishishni   ta’minlaydi.   Ijtimoiy
sheriklik prinsipi  O’zbekiston mehnat  sohasida insiyativlilik, innovatsiya va
barcha   tomonlama   taraflarning   maqsadlari   uchun   yaxshi   natijalarga
erishishni   ta’minlaydi.   Bu   prinsipning   amal   qilishi,   ishlab   chiqaruvchilar   va
ishchi   to’garaklar   o’rtasidagi   samarali   hamkorlikni   kuchaytiradi   va
yangiliklarni   qabul   qilish   va   ularni   amalga   oshirishni   rag’batlantiradi.
Ijtimoiy   sheriklik   prinsipi   mehnat   sohasidagi   barcha   qatnashchilar   uchun
adolatl i  shartlar  yaratish, ularning huquq va maslaxatlarini  himoya qilish va
ularning   faol   qatnashishini   rag’batlantirish   maqsadini   o’z   ichiga   oladi.   Bu
prinsip   O’zbekiston   mehnat   sohasida   innovatsiyalarni   oshirish,   yangi
texnologiyalarni   qo’llash   va   ishlab   chiqaruvchilar   va   ishchi   to’garaklar
o’rtasidagi munosabatlarni kuchaytirish uchun muhimdir.
FOYDALANILGAN   MANBALAR,   NORMATIV-HUQUQIY  HUJJATLAR
VA TAVSIYA ETILAYOTGAN ADABIYOTLAR:
1. O’zbekiston Respubliikasi Konstitutsiyasi.
2. O’zbekiston Respubliikasi Mehnat kodeksi.
3. “Mehnat va ijtimoiy sheriklik” – Avazbek Khamdamov
4. “Mehnat tizimi va uning rivojlanish yo’llari” – Muzaffar Ismoilov
5. “Mehnat tashkilotlarida menejment” – Azamat Kadirov
6.  “Mehnat psixologiyasi” – Oybek Abdurakhmonov
7. “Mehnat va innovatsiya” – Shukhrat Rustamov
8. “Mehnat huquqi” – Dilshod Ochilov
9. “Mehnat va sanoat sohasi” – Sardor Pulatov
10. Lex.uz

Mavzu: Mehnat sohasida ijtimoiy sheriklikni amalga oshirish shakllari. Reja: I. Kirish. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklik tushunchasi. II. Asosiy qism . 1. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sherikchilikning asosiy prinsiplari. 2. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklikni amalga oshirish shakllari. 3. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sherikchilik darajalari. 4. Mehnat jamoasining umumiy yig‘ilishi tushunchasi III. XULOSA.

I.KIRISH O’zbekiston Respublikasida ham dunyo mamlakatlari singari yildan-yilga mehnat sohasida ham keng imkoniyatlar va ishchilarning huquqlari kafolatlari o’z ifodasini topa boshladi. Mehnat huquqi mamlakatimizda nafaqat mehnat sohasiga doir bo’lgan normativ-huquqiy hujjatlarda, balki bizning qomusimiz hisoblangan konstitutsiyamizda ham belgilanib o’tilgan. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklik o‘z vakillari timsolida xodimlar, ish beruvchilar, ularning vakillari, davlat organlari o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar tizimi bo‘lib, bu tizim yakka tartibdagi mehnatga oid munosabatlarni hamda ular bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish masalalari yuzasidan xodimlar, ish beruvchilar va davlat manfaatlarini muvofiqlashtirishni ta’minlashga qaratilgan bo ladi.Mehnat jamoasiʻ Ish beruvchida mehnat shartnomasi asosida mehnat faoliyatini amalga oshirayotgan barcha xodimlar mehnat jamoasini tashkil etadi. Mehnat jamoasi ijtimoiy sheriklik sohasidagi o‘z vakolatlarini umumiy yig‘ilish (konferentsiya) o‘tkazish orqali amalga oshiradi. Mehnat jamoasining umumiy yig‘ilishi, agar unda ish beruvchida mehnat shartnomasi asosida mehnat faoliyatini amalga oshirayotgan xodimlarning yarmidan ko‘prog‘i hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi. Mehnat jamoasining konferentsiyasi, agar unda tashkilot bo‘linmalari delegatlarining kamida uchdan ikki qismi hozir bo‘lsa, vakolatli hisoblanadi. Mehnat jamoasi umumiy yig‘ilishining (konferentsiyasining) qarori, agar umumiy yig‘ilishda (konferentsiyada) ishtirok etayotgan xodimlarning (delegatlarning) ellik foizidan ko‘prog‘i uni yoqlab ovoz bergan bo‘lsa, qabul qilingan hisoblanadi. Mehnat jamoasining umumiy yig‘ilishi (konferentsiyasi): Xodimlarning mehnat jamoasi manfaatlarini ifodalash vakolati berilgan vakillik organini belgilaydi; Jamoa shartnomasini ma’qullash yoki ma’qullamaslik to‘g‘risida qaror qabul qiladi;

Amal qilishi tegishli xodimlarga va ish beruvchiga nisbatan tatbiq etiladigan jamoa kelishuvlarining, shuningdek jamoa shartnomasining ijro etilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi; Jamoa kelishuvining, jamoa shartnomasining taraflar tomonidan ijro etilishi samaradorligiga baho beradi; Qonunchilikka va mehnat haqidagi boshqa huquqiy hujjatlarga muvofiq o‘zga vakolatlarni amalga oshiradi. Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklikning mehnat huquqi normalarini o‘z ichiga olgan huquqiy hujjatlari Mehnat sohasidagi ijtimoiy sheriklikning huquqiy hujjatlari quyidagilardan iborat: Jamoa kelishuvlari; Jamoa shartnomasi; Tashkilotning ish beruvchi tomonidan kasaba uyushmasi qo‘mitasi bilan kelishuvga ko‘ra qabul qilingan boshqa ichki hujjatlari. Jamoaviy muzokaralar olib borishga bo‘lgan huquq Ijtimoiy sheriklikning har qanday tarafi jamoaviy muzokaralar tashabbuskori bo‘lishi mumkin. Avvalgi jamoa kelishuvining, jamoa shartnomasining amal qilish muddati tugaguniga qadar uch oy ichida ijtimoiy sheriklikning har qanday tarafi boshqa tarafga yangi jamoa kelishuvini, jamoa shartnomasini tuzish yuzasidan muzokaralar boshlash to‘g‘risida yozma xabar yuborishga haqlidir. Ijtimoiy sheriklik taraflari tegishli so‘rov olingan kundan e’tiboran ikki haftadan kechiktirmay jamoaviy muzokaralar olib borish uchun zarur bo‘lgan o‘zidagi mavjud axborotni bir-biriga taqdim etishi kerak. .Jamoa shartnomasi

Jamoa shartnomasining tushunchasi va shakli Jamoa shartnomasi tashkilotda yoki yakka tartibdagi tadbirkorda yakka tartibdagi mehnatga oid munosabatlarni va ular bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi hamda xodimlar tomonidan o‘z vakillari orqali va ish beruvchi tomonidan tuziladigan mehnat to‘g‘risidagi huquqiy hujjatdir. Jamoa shartnomasi yozma shaklda tuziladi. Jamoa shartnomasini tuzish masalasi bo‘yicha jamoaviy muzokaralar boshlash to‘g‘risidagi taklif istalgan tarafdan berilishi mumkin. Jamoaviy muzokaralar olib borish va jamoa shartnomasi loyihasini tayyorlash uchun ijtimoiy-mehnat masalalari bo‘yicha komissiya tuziladi. Jamoa shartnomasining mazmuni va tuzilishi Jamoa shartnomasining mazmunini va tuzilishini uning taraflari belgilaydi. Jamoa shartnomasiga ish beruvchining va xodimlarning quyidagi masalalar bo‘yicha o‘zaro majburiyatlari kiritilishi mumkin: Mehnatga haq to‘lash shakli, tizimi va miqdori, pul mukofotlari, nafaqalar, kompensatsiyalar, qo‘shimcha to‘lovlar; Narxlarning o‘zgarishidan, inflyatsiya darajasidan, jamoa shartnomasida belgilangan ko‘rsatkichlarning bajarilishidan kelib chiqqan holda mehnatga haq to‘lashni tartibga solish mexanizmi; Xodimlarning bandligi, ularni qayta tayyorlash, ularning malakasini oshirish, ularni ishdan bo‘shatish shartlari; Ish vaqti va dam olish vaqtining, ta’tillarning davomiyligi; Xodimlarning, shu jumladan ayollarning, nogironligi bo‘lgan shaxslarning va o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxslarning mehnat sharoitlari hamda mehnat muhofazasini yaxshilash, ekologik xavfsizlikni ta’minlash; Tashkilotni, idoraga qarashli uy-joyni xususiylashtirish chog‘ida xodimlarning manfaatlarini hisobga olish;

Ishni ta’lim bilan qo‘shib olib borayotgan xodimlar uchun imtiyozlar; Ixtiyoriy tibbiy va ijtimoiy sug‘urta; Tashkilotning iqtisodiy imkoniyatlari hisobga olingan holda boshqa shartlar ham bo’lishi mumkin. Jamoa kelishuvlari Jamoa kelishuvlarining tushunchasi va shakli Jamoa kelishuvi yakka tartibdagi mehnatga oid munosabatlarni va ular bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi, xodimlar uchun hududiy, tarmoq va respublika darajalarida taraflarning mehnat sharoitlarini, bandlikni hamda ijtimoiy kafolatlarni belgilashga doir majburiyatlarini o‘z ichiga olgan, xodimlar va ish beruvchilarning ijtimoiy- iqtisodiy manfaatlarini kelishib olish maqsadida tuziladigan mehnat to‘g‘risidagi huquqiy hujjatdir. Jamoa kelishuvini tayyorlash, tuzish yoki o‘zgartirish yuzasidan jamoaviy muzokaralar o‘tkazish uchun komissiyalar tuziladi. Jamoa kelishuvlari yozma shaklda tuziladi. Hududiy jamoa kelishuvlari Hududiy jamoa kelishuvlari xodimlar va ish beruvchilarning tegishli vakillik organlari o‘rtasida, taraflarning taklifiga ko‘ra esa mahalliy ijro etuvchi davlat hokimiyati organlari bilan tuziladi. Hududiy jamoa kelishuvlari xodimlarning tegishli hudud uchun umumiy bo‘lgan mehnat shartlarini, kafolatlari va imtiyozlarini belgilaydi. Tarmoq jamoa kelishuvlari Tarmoq jamoa kelishuvlari xodimlar va ish beruvchilarning tegishli vakillari o‘rtasida, shuningdek taraflarning taklifiga ko‘ra tegishli tarmoqdagi davlat boshqaruvi organlari bilan tuziladi. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi tegishli tarmoqdagi davlat boshqaruvi