O’SMIRLIK DAVRIDA KOMMUNIKATIF KOMPUTETIKNINIG RIVOJLANISHI
MAVZU: O’SMIRLIK DAVRIDA KOMMUNIKATIF KOMPUTETIKNINIG RIVOJLANISHI REJA: KIRISH: 1 BOB O’SMIRLIK DAVRINING PSIXOLOGIK QIYINCHILIKLARI 1.1 Hayotning sub'ektiv-eng yaxshi usulini tanlash 1.2 ShARTLI KOMPANSATOR YO'LLARI 1/3 GURUHDAGI ShAXSIYLIK 1.4 Shartlar shakllanishining evolyutsiyasi KOMMUNIKATSIY QO'LLIK 2 BOB O‘SMIRLIK DAVRIDA PSIXIK RIVOJLANISH XUSUSIYATLARI 1.1 O‘smirlik Yoshidagi o‘quvchilarning xulq- atvor xususiyatlari 1.2 O‘smirlik davrida etakchi faoliyat shaxsiy -intim muloqotdir. 1.3 O‘smirlarning intellektual rivojlanishi 1.4 . O‘smirlik davrida shaxsning shakllanishi 3 BOB O‘SMIRLIK DAVRIDA PSIXIK RIVOJLANISH XUSUSIYATLARI VA O`SMIRLIK MUAMMOSI 1.1O’smirni kattalar muammolarini hal qilishga jalbkilish 1.2O‘smirlik Yoshidagi o‘quvchilarning xulq-atvori xususiyatlari. 1.3O‘smirlarning intellektual rivojlanishi. 1.4O‘smirlik davridagi o‘quvchilarning emotsional xususiyatlari
Hayotning sub'ektiv-eng yaxshi usulini tanlash Kommunikativ kompetentsiya odatda boshqa odamlar bilan kerakli aloqalarni o'rnatish va saqlash qobiliyatini anglatadi. Kompetensiya samarali muloqotni ta'minlaydigan bilim, ko'nikma va malakalar to'plamini o'z ichiga oladi. Ushbu turdagi kompetentsiya aloqa chuqurligini va doirasini o'zgartirish, aloqa sheriklari tomonidan tushunish va tushunish qobiliyatini o'z ichiga oladi. Kommunikativ kompetentsiya - bu to'g'ridan-to'g'ri o'zaro ta'sirlashish sharoitida shakllanadigan odamlar o'rtasidagi rivojlanayotgan va asosan ongli aloqalar tajribasi. Kommunikativ kompetentsiyani takomillashtirish jarayoni shaxs rivojlanishi bilan bog'liq. Kommunikativ harakatlarni tartibga solish vositalari insoniyat madaniyatining bir qismidir va ularni o'zlashtirish va boyitish butun madaniy merosni rivojlantirish va ko'paytirish bilan bir xil qonunlarga muvofiq sodir bo'ladi. Ko'p jihatdan kommunikativ tajribani egallash nafaqat to'g'ridan- to'g'ri o'zaro ta'sir jarayonida sodir bo'ladi. Odam adabiyotdan, teatrdan, kinodan kommunikativ vaziyatlarning mohiyati, shaxslararo o'zaro munosabatlar muammolari va ularni qanday hal qilish to'g'risida ham ma'lumot oladi. Kommunikativ sohani o'zlashtirish jarayonida odam madaniy muhitdan kommunikativ vaziyatlarni og'zaki va vizual shakllarda tahlil qilish vositalarini oladi. Kommunikativ kompetensiyaning vazifalaridan biri bu vaziyatlarni etarli darajada tahlil qilish va talqin qilishni ta'minlaydigan bilim resurslarini baholashdir. Ushbu bahoga tashxis qo'yish uchun hozirgi kunga kelib turli xil kommunikativ vaziyatlarning "erkin tavsiflari" ni tahlil qilishga asoslangan texnikaning katta bloki mavjud. Kommunikativ kompetentsiyani o'rganishning yana bir usuli - bu texnik vositalar yordamida tabiiy yoki maxsus tashkil etilgan o'yin vaziyatlarida kuzatuv va olingan ma'lumotlarni mazmunli tahlil qilish. Tadqiqot maqsadlariga qarab, nutqning tezligi, intonatsiya, pauzalar, og'zaki bo'lmagan texnikalar, mimika va pantomima, kommunikativ makonni tashkil etishni hisobga olish mumkin. Diagnostik parametrlardan biri ishlatilgan metodlarning soni, boshqasi - ularni qo'llashning etarliligi bo'lishi mumkin. Albatta, bunday diagnostika tizimi juda mashaqqatli va uni sifatli amalga oshirish
ko'p vaqt va kuzatuvchining yuqori malakasini talab qiladi. Kommunikativ kompetentsiyani baholashning qiyinligi shundaki, aloqa jarayonida odamlar birgalikdagi harakatlarni tartibga solish bo'yicha murakkab qoidalar tizimiga rahbarlik qilishadi. Va agar o'zaro ta'sirni tahlil qilish mumkin bo'lsa, unda odamlar ushbu holatga kiradigan qoidalar har doim ham amalga oshirilmaydi. Kommunikativ kompetentlikni rivojlantirish vositalaridan biri bu ijtimoiy va psixologik trening (SPT). Psixologiyaning bu nisbatan yangi ilmiy va amaliy yo'nalishi hozirgi vaqtda psixologik xizmat tizimining ajralmas va muhim qismi sifatida intensiv rivojlanishni olmoqda. SPTning o'ziga xos shakllarining har xilligi bilan ularning barchasi birlashtiruvchi xususiyatga ega - bu shaxslararo aloqa sohasida ma'lum bilim, ko'nikma va tajribalarni rivojlantirishga qaratilgan ta'sir vositasi. Aytish mumkinki, psixologik jihatdan bu quyidagilarni anglatadi: - ko'nikmalar va aloqa qobiliyatlari tizimini rivojlantirish; - mavjud bo'lgan shaxslararo aloqa tizimini tuzatish; - muvaffaqiyatli muloqot uchun shaxsiy shart-sharoitlarni yaratish. Ijtimoiy-psixologik treningning mumkin bo'lgan ta'sirini tahlil qilish shuni ko'rsatadiki, guruh ishi jarayonida trening ishtirokchilarining chuqur shaxsiy shakllanishlari ham ta'sir qiladi. Axir inson o'zi haqida yangi aniq ma'lumotlarni oladi. Va bu ma'lumotlar qadriyatlar, motivlar, munosabat kabi shaxsiy o'zgaruvchilarga ta'sir qiladi. Bularning barchasi SPTni shaxsiyatni rivojlantirish jarayoni bilan, aniqrog'i, ushbu jarayonning boshlanishi bilan bog'lash mumkinligini qo'llab-quvvatlaydi. Darhaqiqat, mashg'ulotda o'zi va boshqalar to'g'risida olingan yangi ma'lumotlar, qoida tariqasida, keskin hissiy vositachilik bilan mavjud bo'lgan o'z-o'zini anglash tushunchasi va "boshqasi" tushunchasini qayta ko'rib chiqishga undaydi. Chuqur muloqotni o'rganish SPT ta'sirining vositasi va natijasidir.
Shaxsiy rivojlanish nafaqat uning tarkibidagi eng yuqori darajalarni qurish, balki mavjud va samarasiz bo'lganlarni zaiflashtirishdan iborat. Shunday qilib, biz aytishimiz mumkinki, kommunikatsiyada vakolatni rivojlantirish muloqotning shaxsiy sub'ekt-sub'ekt tomonlarini va ushbu jarayonning sub'ekt-ob'ekt tarkibiy qismlarini rivojlantirishga yo'naltirilgan barcha vositalar to'plamini etarli darajada tanlash va foydalanishni nazarda tutadi. Keng ma'noda, insonning muomaladagi vakolati uning shaxslararo idrok etish, shaxslararo muomala va shaxslararo o'zaro munosabatlardagi vakolatlari deb ta'riflanishi mumkin. Shaxslararo muloqotda muloqot oddiy ma'lumot almashish bilan bir xil emas, chunki: - odamlar o'rtasida muayyan shaxslararo munosabatlar paydo bo'ladi; - bu munosabatlar o'zgaruvchan; - "fikr so'zning to'g'ridan-to'g'ri ma'nosiga teng emas." Insonlar bilan aloqa qilishning o'ziga xos xususiyati - bu ma'lumotlarning kirib kelishiga to'sqinlik qiladigan to'siqlar mavjudligi. To'siqlar paydo bo'lishi juda mantiqiy, chunki aloqa ta'sirga ega. Muvaffaqiyatli ta'sirga ega bo'lgan taqdirda, odam dunyoqarashida ba'zi o'zgarishlarga duch kelishi mumkin. Hamma ham bunga tayyor emas va buni xohlamaydi, chunki bunday o'zgarishlar uning barqarorligini, o'zi, boshqa odamlar haqidagi fikrlarini buzadi, shuning uchun odam o'zini ta'sir qilishdan himoya qiladi. Har qanday aloqa ta'siri tahdid solmasligi tushunarli. Aksincha, olingan ma'lumotlar ijobiy bo'lgan, odamning pozitsiyasini mustahkamlaydigan, unga hissiy qoniqish baxsh etadigan holatlar juda ko'p. Shunday qilib, inson foydali va zararli ma'lumotlarni taniy olishi kerak. Buni qanday qilish mumkin?
To'siqlar paydo bo'lishiga rioya qilaylik. Odamlarning muloqotidagi nutq ta'sir o'tkazishning asosiy usuli hisoblanadi. Agar tinglovchi iloji boricha ma'ruzachiga ishonsa, u ma'ruzachining fikrlarini to'liq qabul qiladi, shu bilan birga o'zini ma'ruzachi ta'siridan himoya qiladi, tinglovchi ishonchini juda ehtiyotkorlik bilan "qo'yib yuboradi". Binobarin, har bir ma'ruzachi qarshi psixologik faoliyatga duch kelganda ilhomlantiradi va ta'sir qilmaydi, bu esa aloqa to'siqlarining paydo bo'lishi uchun asosdir. Ushbu to'siqlarga quyidagilar kiradi: qochish, hokimiyat, tushunmovchilik. Shunday qilib, ta'sirlanishdan himoya qilish usullari quyidagilardir: - ta'sir qilish manbalari bilan aloqa qilishdan saqlanish; - o'z madaniyati, mantig'i, uslubi, tili va chet tilini, semantik maydon, uslub va mantiqni noto'g'ri tushunishga yo'naltirish. Shunga ko'ra, to'siqlarni engib o'tish uchun quyidagilar zarur: - aloqa sherigining e'tiborini jalb qilish va ushlab turish; - suhbatdoshning vaziyatini, so'zlarini, his-tuyg'ularini va mantig'ini tushunishni aniqlashtirish uchun universal qayta aloqa mexanizmidan foydalaning; Interaktiv tomonga qarab, tadqiqotchilar aloqa jarayonida har xil turdagi o'zaro ta'sir holatlarini o'rganadilar. O'zining eng umumiy ko'rinishida Deutch tomonidan taklif qilingan ikkitomonlama raqobat va hamkorlikka bo'linishni ajratib ko'rsatish mumkin. Kuzatish orqali turli xil o'zaro ta'sirlarni olish mumkin. R. Beyls tomonidan ishlab chiqilgan eng taniqli kuzatuv sxemalaridan birida quyidagi toifalar ajratilgan bo'lib, ular yordamida o'zaro ta'sirni tavsiflash mumkin: muammoni bayon etish sohasi, muammolarni hal qilish sohasi, ijobiy his-tuyg'ular maydoni, salbiy his-tuyg'ular maydoni. Muloqotning interaktiv tomonini hisobga olgan holda, o'zaro ta'sir yuzaga keladigan vaziyatning parametrlari va xususiyatlarini hisobga olish kerak. Hozirgi vaqtda vaziyat parametrlari