logo

PSIXOLOGIK FANLARNI O’QITISH JARAYONIDA TURLI PEDAGOGIK USLUBLARNI QO’LLASH

Yuklangan vaqt:

12.12.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

41.5673828125 KB
MAVZU:   PSIXOLOGIK FANLARNI O’QITISH JARAYONIDA
TURLI PEDAGOGIK USLUBLARNI QO’LLASH   
REJA 
KIRISH
 I-bob.Psixologiyani o’qitishning individual jihatlari va usullari
1.1.Psixologiyani  o’qitishning o’ziga xos jihatlari
1.2. Ta’lim jarayonida pedagogik texnologiyalardan foydalanish 
usullari
  II.BOB.Psixologik texnologiyalar va o’qitish uslublari
2.1.Psixologiyani o’qitishning metodlari 
2.2.  Ta’lim usullari va metodlari
Xulosa.
Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
KIRISH. Mavzuning dolzarbligi:   O'qitish usullarining asosiy vazifasi to'g'ri xulq-atvor
ko'nikmalari   va   odatlarini   rivojlantirishdir.   Bundan   tashqari,   ular   ongni
shakllantirishga  sezilarli   ta'sir  ko'rsatadi:  o'quvchi   ma'lum   natijalarga  olib  keladigan
faoliyatda paydo bo'lgan ishonchlarni qat'iy tasdiqlaydi va mustahkamlaydi. Insoniyat
tarixida   va   pedagogika   fanining   rivojlanishida   ushbu   guruhning   usullari   ko'pincha
eng   muhim   deb   hisoblangan.   Shunday   qilib,   Ya.A.   Komenskiy   haqiqiy   ta'lim
suhbatda   emas,   amalda   amalga   oshiriladi,   deb   ta'kidladi.   U   faqat   faoliyatda   odatlar
rivojlanib  borishi  xarakterning asosi   bo'lishini   ta'kidladi. Yarim   asrdan ko'proq  vaqt
davomida   Sovet   pedagogikasida   o'qitish   usullari   asosiy   usullardan   biri   edi
(ishontirish   usullari   bilan   bir   qatorda).   Ichida   zamonaviy   sharoitlar       bizning
mamlakatimizda va chet ellarda ushbu ta'lim usullari katta ahamiyatga ega.   O'qitish
o'quvchilarni   to'g'ri   xatti-harakatlarning   ko'nikmalari   va   odatlarini   shakllantirish
uchun   muayyan   harakatlarni   muntazam   ravishda   bajarishga   va   ushbu   harakatlarni
bajarishga   rag'batdir.   Ushbu   usul   bolalarni   tarbiyalashda   erta   yoshdan   boshlab
odatlarini   shakllantirish   uchun   qo'llaniladi   ma'lum   vaqt       yotish,   yuvish,
o'yinchoqlarni   tozalash,   xushmuomala   bo'lish   va   hk.   O'rganish   harakatlarning
namunasini   ko'rsatish   va   unga   ijobiy   hissiy   munosabatni   shakllantirishdan
boshlanadi.   Keyin   bolaga   harakatni   o'zlashtirishda   yordam   beriladi,   bu   harakatni
amalga   oshirish   doimiy   ravishda   rag'batlantiriladi   (bolaga   bu   harakatni   bajarish
kerakligi   eslatiladi,   qilingan   ishlarni   tasdiqlaydi).   O'qitishning   samaradorligi   uchun
quyidagilar zarur. 
    -   bajarilgan   harakat   o'quvchi   uchun   foydali   bo'lishi   va   agar   kerak   bo'lsa,   uning
foydasi bolaga tushunarli bo'lishi kerak; 
  - harakatlar jozibador model asosida amalga oshirilishi kerak; 
  - harakatni bajarish uchun qulay sharoitlar yaratilishi kerak; 
   - xatti-harakatlar muntazam ravishda (har doim zarur holatlar kombinatsiyasi bilan)
olib   borilishi,   o'qituvchi   tomonidan   nazorat   qilinishi   va   rag'batlantirilishi,
tengdoshlari (jamoa) tomonidan qo'llab-quvvatlanishi kerak. Jismoniy   mashqlar   -   bu   muayyan   harakatlarning   ongli   axloqiy   norma   asosida
takroran   bajarilishi.   Ushbu   usul   o'rta   va   katta   yoshdagi   o'quvchilarni   tarbiyalashda
qo'llaniladi   va   o'rganishning   mantiqiy   davomi   hisoblanadi.   O'qitish   va   jismoniy
mashqlarni aniq ajratib bo'lmaydi, mashq qaysi yoshdan boshlash kerakligini aniqlab
bo'lmaydi:   bu   ko'proq   o'quvchilarning   umumiy   rivojlanish   darajasiga   va   ularni
tarbiyalashga bog'liq.  
Tadqiqot   maqsadi:   Tadqiqotimiz   maqsadi   fanni   o’rganish   jarayonida
psixologiya  fanini o’qitish va psixologiyaning  hozirgi kunga kelib  q anday yutuqlarga
erishganligi  haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lish. 
Tadqiqot predmeti:   Tadqiqot predmeti bo’lib psiologiyani o’rganishda uning
hozirgi kunda tutgan o’rnini aniqlash  hisoblanadi.
Tadqiqot   obyekti:   Tadqiqotimiz   obyekti   bo’lib   SamDU   Psixologiya   va
ijtimoiy-siyosiy   fanlar   fakulteti   Psixologiya   yo’nalishi   3-bosqich   talabalari   xizmat
qiladi.
Tadqiqotning vazifalari:
1.  Psixologiyaning tarixdagi va hozirgi holatini o’rganish .
2.  Psixologiyaga o’zbek olimlarining qo’shgan hissasini aniqlash.
3.Psixik funksiyalarni  psixologik tadqiqotlar yordamida o’rganish. 
4. D avr talabi bo’yicha zamonaviy  psixologik metodlar bilan tanishish .  
  Tadqiqot   farazi:   Psixologiyaning   tarixiy   taraqqiyotidan   to   bugungi   kungi
yutuqlarigacha   bo’lgan   davrni   o’rganish   orqali   psixologiya   rivojiga   o’z   hissamizni
qo’shish.
Tadqiqotning   metodologik   asosi:   O’zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi»,   «Ta’lim   to’g’risida»gi   Qonun,   Birinchi   Prezident imiz
I.A.Karimovning   barkamol   avlod   tarbiyasi   bo’yicha   g’oyalari,   ma’ruzalari,
mutafakkirlarning   ta’lim-tarbiya   jarayoni   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   ilmiy
qarashlari,   shuningdek   Respublikamiz   pedagog-psixolog   olimlarining   psixologik
jarayonlarini   o’rganish,     psixologiyaning   hozirgi   vaqtdagi   ba’ zi   kamchiliklarini
bartaraf etish  muammolariga bag’ishlangan tadqiqotlari kurs ishimizni yozish  uchun
asos qilib olindi.   I-bob. Psixologiyani o’qitishning individual jihatlari va usullari
1.1. Psixologiyani  o’qitishning o’ziga xos jihatlari
19-asr   oxirida   pedagogika   va   psixologiyada   ko'plab   tajribalar   va   yutuqlar   amalga
oshirilganda  pedagogik  psixologiya   mu^aqil  sohaga  aylandi.  U  ta'lim  psixologiyasi,
tarbiya psixologiyasi va o'qituvchi psixologiyasidan iborat. Ushbu psixologiya sohasi
ko'pincha   Amerikada   Ta'lim   psixologiyasi   deb   ataladi.   Ta'lim   psixologiyasi   -   bu
odamlarning   ta'lim   sharoitida   qanday   o'rganishini,   ta'lim   tadbirlarining
samaradorligini,   o'qitish   psixologiyasini   va   tashkilot   sifatida   maktablarning   ijtimoiy
psixologiyasini   o'rganadi.   Ta'lim  psixologiyasi  o'quvchilarning  qanday  o'rganishi   va
rivojlanishi   bilan   shug'ullanadi,   ko'pincha   iqtidorli   bolalar   va   o'ziga   xos   nogironligi
bo'lgan kichik guruhlarga  e'tibor  beradi. Ta'lim  psixologiyasini  chuqurroq tushunish
uchun   uning   boshqa   fanlar   bilan   o'zaro   aloqasini   to'g'ri   tekshirish   yaxshiroqdir.
Ko'pgina   ma'lumotlar   Psixologiyadan   keladi,   lekin   u   o'z   navbatida   fanning   boshqa
ko'plab sohalarini boyitadi.   Ta'lim psixologiyasi kognitiv fan va o'rganish fanlaridan
oladi va unga hissa qo'shadi.
O'quvchilarning qobiliyatlarini yaxshiroq tushunish uchun har bir o'qituvchi o'zining
farqlovchi xususiyatlari, individualligi bilan nafaqat balog'at yoshida, balki bolaligida
ham   tanishishi   kerak,   deb   hisoblaymiz.   Shu  maqsadda   pedagogik  psixologiya   inson
taraqqiyoti   nazariyalarini   ishlab   chiqadi   va   qo'llaydi.   Bu   yerda   ular   juda   muhim,
chunki   ularning   asosiy   maqsadi   aqliy   qobiliyatlardagi   barcha   o'zgarishlarni,
bilimning   tabiati   haqidagi   axloqiy   fikrlashni   tekshirishdir.   O'quv   jarayonini   tashkil
etish.   O'qitish   jarayonini   tashkil   etar   ekan,   o'qituvchi   ta'lim   tamoyilini   qo'llashi,
o'qitishning   psixologik   jihatlariga   e'tibor   berishi   va   o'qitish   materiali   va   uslubini
o'quvchilarning jismoniy rivojlanishiga moslashtirishi kerak.
S.   Hardjono   ishni   tashkil   etishda   va   ayniqsa,   materialni   yetkazishda   o'qituvchi
quyidagilarni bilishi va ulardan foydalanishi kerak degan xulosaga keldi:
1) umumiy psixologiya nazariyasi;
2) rivojlanayotgan yoshning psixologiyasi;
3) ko'pgina psixologik rivojlanish darajalarining tipologiyasi; 4) individual xususiyat psixologiyasi.
O'qitish   jarayonida   ikkita   asosiy   jihat   mavjud   -   o'qitish   va   tarbiyalash   bir-biri   bilan
chambarchas   bog'liq.   Ta'limning   maqsadi   -   o'quvchining   shaxsiyatini   rivojlantirish.
O'qitish ko'proq bilim berishi, o'quvchining ko'nikma va malakalarini oshirishi kerak.
Muvaffaqiyatli   ta'lim   va   tarbiya   jarayoni   uchun   o'qituvchi   o'quvchining   chet   tilini
o'zlashtirishi   uchun   ushbu   ikki   jihatning   rivojlanish   bosqichini   to'g'ri   tushunishi
kerak.   Bu   ish   davomida   yondashuvlarni   tanlashda,   mashqlar,   matnlarni   tanlashda
hisobga  olinishi   kerak.   S.Hardjono  o'qitishning   intellektini   oshirish   jarayoniga  katta
e'tibor beradi. U buni to'rt bosqichga ajratadi:
1) o'qituvchi yangi materialni taqdim etadi va tushuntiradi;
2)   o'qituvchi   yangi   material   haqiqatan   ham   o'quvchilar   tomonidan
o'zlashtirilganligiga ishonch hosil qiladi;
3) o'qituvchi o'quvchilarni materialni mu^aqil ishlab chiqarishga o'rgatadi;
4) o'qituvchi o'quvchilarni o'quv materialidan faol va ijodiy foydalana oladigan qilib
tarbiyalaydi.
Tilni   muvaffaqiyatli   o'zlashtirish   jarayonining   navbatdagi   bosqichi   talabalarning
diqqatini   jalb   qiladi.   Materialni   yaxshiroq   taqdim   etish   va   uni   talabalar   tomonidan
o'zlashtirishi   uchun   o'qituvchi   ham   diqqatni   yo'naltirish   jarayoni   va   berilgan   dars
materialini   o'zlashtirishjarayoni   bilan   bog'liq   bo'lgan   psixologik   nazariya   bilan
tanishishi   kerak.   Bundan   tashqari,   har   bir   o'qituvchi   uchun   talabalarning   diqqatini
jamlash   juda   muhimdir.   Buning   uchun   o'qituvchi   turli   xil   o'qitish   usullaridan
foydalanadi.
Shunday   qilib,   ko'rgazmali   yordamni   aniq   vaqtda   qo'llash   bu   holatda   katta   yordam
beradi.   O'qituvchi   bir   necha   daqiqadan   so'ng   o'quvchilarning   e'tiborini   yo'qotmaslik
uchun   g'amxo'rlik   qilishi   kerak.   Vizual   yordamni   o'z   vaqtida   ishlatish   juda   muhim,
aks   holda   ta'sir   butunlay   teskari   bo'ladi.   Masalan,   dars   boshida   sinf   oldiga   osilgan
rasm yoki biron bir &ol ijobiy ta'sir ko'rsatmaydi, chunki o'quvchilar buni allaqachon
ko'rgan   va   ularning   diqqati   bir   vaqtning   o'zida   to'planmaydi.   Bunday   holda,
ko'rgazmali   yordamni   o'z   vaqtida   ishlatmaslik   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.
Shunday   qilib,   ko'rgazmali   yordamni   aniq   vaqtda   qo'llash   bu   holatda   katta   yordam beradi.   O'qituvchi   bir   necha   daqiqadan   so'ng   o'quvchilarning   e'tiborini   yo'qotmaslik
uchun   g'amxo'rlik   qilishi   kerak.   Vizual   yordamni   o'z   vaqtida   ishlatish   juda   muhim,
aks   holda   ta'sir   butunlay   teskari   bo'ladi.   Masalan,   dars   boshida   sinf   oldiga   osilgan
rasm yoki biron bir &ol ijobiy ta'sir ko'rsatmaydi, chunki o'quvchilar buni allaqachon
ko'rgan   va   ularning   diqqati   bir   vaqtning   o'zida   to'planmaydi.   Bunday   holda,
ko'rgazmali yordamni o'z vaqtida ishlatmaslik salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin.
Shuningdek,   biz   o'quvchilar   e'tiborining   o'rganilayotgan   materialga   bo'lgan
qiziqishiga   bog'liqligini   ham   aytib   o'tmoqchimiz.   Har   bir   o'qituvchining   maqsadi
taqdim   etilgan   materialga   qiziqishni   oshirishdir.   Bu   erda   psixologik   bilim   yordam
beradi,   chunki   o'quvchilarning   qiziqishini   oshirish   uchun   o'qituvchi   avval
o'quvchilarning  ruhiy  holatini   bilishi   kerak.   Qiziqish   ikki   omil   bilan   bog'liq  bo'lishi
mumkin: bilim olishga motivatsiya va biror narsaga ijobiy hissiy munosabat.
Biz shuni payqadikki, qiziqish har doim amaliy va samarali faoliyatda paydo bo'ladi
va agar o'quvchilar o'rganilayotgan materialni tushunsa va uni o'zlashtira olsa, bilim
olish motivatsiyasi paydo bo'lishi mumkin. Bu jarayonda o'qituvchining shaxs
sifatidagi o'z o'quvchilariga bo'lgan munosabati va his-tuyg'ulari va materialni taqdim
etish   uslubi,   o'quvchilarga   eng   yaxshi   yondashuvni   topa   olish   qobiliyati   kam
bo'lmagan   muhim   omillardir.   Talabalarda   chet   tilini   tezroq   o'rganish   va   uni   iloji
boricha   ravon   gapirish   i^agi   katta   bo'lishi   mumkin,   lekin   ularning   qiziqishi   ba'zan
juda pa& bo'ladi, chunki ular o'qigan narsalarining natijasini ko'rmaydilar.
S. Hardjononing fikricha, o'quvchilar egallashlari kerak bo'lgan tushunish ikki turga
bo'linadi:   umumiy   tushunish   va   maxsus   tushunish.   O'quvchilar   faqat   umumiy
tushunchaga   ega   bo'lsalar,   ularning   bilimlari   yuzaki   bo'ladi   va   aksincha,   agar
o'quvchilar   faqat   aniq   tushunchaga   ega   bo'lsalar,   ular   faqat   bir   oz   bilimga   ega
bo'ladilar.   Masalan:   o'qituvchi   chet   tilidan   qanday   dir   qiyin   gapni   aytadi.   Agar
o'qituvchi   tarjimasini   bersa,   o'quvchilar   jumlani   umuman   tushunadilar,   chunki   ular
iboralarni,   tuzilmalarni   va   hokazolarni   tushunmaydilar.   Aksincha,   agar   o'qituvchi
o'quvchilar dan faqat aniq narsalarga, masalan, so'zlarning ma'nosiga e'tibor berishni
so'rasa,   grammatik   zamon   va   boshqalarni   o'rgansa,   o'quvchilar   butun   gapni
tushunmaydilar.   Bu   shuni   anglatadiki,   o'qituvchi   o'quvchilarga   o'qigan   narsasidan natija   olish   imkoniyatini   berish   uchun   materialni   taqdim   etishda   ushbu   ikkala
tushunishga ham e'tibor berishga harakat qilishi kerak.
Oxirgi o'quvchining tajribasi yangi materialni tushunishda muhim rol o'ynaydi.
Xulosa.   Amalga   oshirilgan   tadqiqotlardan   shunday   xulosa   qilish   mumkinki,   chet
tillarini   o'qitish   nafaqat   ta'lim   fanining   asosiy   tamoyillariga,   balki   psixologiya
fanining  tamoyillarini   ham   qo'llashga   asoslangan  bo'lsa,   samaraliroq  bo'ladi,  chunki
har bir turdagi ta'lim aqliy jihatlar bilan bog'liq.
Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   yoshlarga  tarbiya   va  psixologik   yordam   berish   haqida
"Shuningdek,   tajribali   pedagog   va   mutaxasislarni   jalb   etgan   holda,   o'quv   reja   va
dasturlarini  tubdan qayta ko'rib chiqish zarur. Oldimizdagi  yoshlarga tarbiya berish,
psixologiya   va   boshqa   turli   sohalarda   kadrlarni   tayyorlash   va   qayta   tayyorlash
bo'yicha murakkab vazifalar turibdi" , deb aytgan edi
            1.2. Ta’lim   jarayonida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish
usullari
Ta'lim jarayonini pedagogik texnologiyaga binoan tashkil etish uchun loyihalashtirish
bosqichida   yuqori   malaka   talab   etiladi,   yetakchi   metodist   -pedagoglar   guruhi
pedagogik   texnologiya   qoidalari   va   prinsiplari   asosida   metodik   materiallarni   ishlab
chiqadi.   Bunday   materiallar   mavjud   bo'lsa,   o'qituvchining   vazifasi   asosan   tashkiliy
ishlar   va   maslahat   berishdan   iborat   (ayrim   ijodiy   o'zgarishlar   kiritish   imkoniyati
saqlangan holda) bo'ladi.
O'quv   jarayonining   hamma   bosqichlarida   asosiy   e'tibor   ta'lim   natijasiga   erishishga
qaratiladi.
Pedagogik texnologiya usuli tarkibiga umumlashtirib aytganda quyidagilar kiradi:
1. Ta'limning umumiy maqsadlari, muhim masalalari tasnifi.
2.Oddiylashtirilgan maqsad (o'quv vazifa)larini ishlab chiqish.
3. Ta'limning maqsadlarini nazorat (test) topshiriqlariga aylantirish.
4. maqsadlarga erishish usullari.
Ta'lim   maqsadining   aniq   ifodalanishi,   o'qish   davomida   o'quvchi   bilimni   qanchalik
o'zlashtirganidan   xabardorlik,   o'quvchi   (talaba)   ning   harakatlari   (faoliyati)ga
asoslanib o'qitish - pedagogik texnologiyaning muhim jihatidir.
O'qituvchi   o'z   oldiga,   odatda,   o'quvchi   (talaba)   o'quv   materialining   mazmunini
tushunishi,   o'zlashtirib   olishi   va   amalda   qo'llay   olishni   unga   o'rgatish   maqsadini
qo'yadi.
Mazkur   maqolani   tahlil   qilish   jarayonida   ilmiy   bilishning   mantiqiylik,   tarixiylik,
izchillik   va   obyektivlik   usullaridan   keng   foydalanildi.   Pedagogik   texnikani
shakllantirish   uslublari   va   uning   psixologik   xususiyatlari   haqida   tahlil   olib   borildi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   tarixi   va   ma'naviy
merosini o'rganishga oid bergan uslubiy ko'rsatmalari hamda, N.N. Azizxo'jaevaning "Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat" nomli kitobi tadqiqotning nazariy-
uslubiy asosi bo'lib xizmat qiladi.
Jamiyatning   ta'lim   sohasidagi   buyurtmasi   (maqsadi)   umumiy   tarzda   davlat
hujjatlarida,   davlat   boshlig'ining   asarlari,   nutqlarida   ifodalanadi.   Hatto   o'quv
dasturlarida   ko'rsatilgan   maqsadlar   ham   umumiy   tarzda   bir   -   ikki   jumlada
ifodalanadi,   ulardan   aniq   bir   narsani   anglash   qiyin.   Agar   jamiyat   -   davlat
buyutmasidan   -   ta'lim   tizimining   maqsad   -   vazifalariga,   undan   shu   o'quv   yurtining,
o'quv predmetining, uning bo'limlari, mavzulari, ayrim o'quv masalalarining maqsadi,
vazifasiga qarab berilsa, o'ziga xos maqsadlar tizimi hosil bo'ladi.
Yangi   pedagogik   texnologiyaga   binoan   o'quv   jarayonidagi   muhim   o'zgarishlarning
yo'nalishlari   quyidagilar:   diagnostik   maqsadlar   asosida   o'quv   maqsadlarini
oydinlashtirish;   joriy   va   yakuniy   baholashlarni   aniq   ajratish;   rejalashtirilgan   ta'lim
natijasiga   erishishni   kafolatlash;   o'quv   faoliyati   ko'rinishlarini   hamda   o'qituvchi   va
talabaning   o'zaro   ta'siri   vositalarini   sharoitga   qarab   tanlash;   o'quv   materialini
reproduktiv topshiriqlarni  bajarish orqali  ishlab chiqish;  etalon -natijani o'zlashtirish
uchun o'z - o'zini tekshirib boruvchi kichik - kichik guruhlarda ishlash kabilar.
O'quvchi   oldiga   qo'yiladigan   vazifa   ta'limning   natijasi   hisoblanadi.   Demak,
tekshiriladigan va baholanadigan narsa, bu - ta'limning natijasidir.
O'quv vazifalarini aniqroq ifodalash uchun quyidagilarga amal qilish lozim.
-   har   bir   muhim   masala   -   vazifalar   guruhini   ifodalashni:   "mashg'ulot   ohirigacha
talabalar ... ni bilishi kerak" iborasi bilan boshlash;
- har bir vazifani tartib raqami bilan belgilash;
- har bir vazifani "sanab ko'rsating, ayting, eslang, nomoyish eting, bajarib ko'rsating,
tanlang, hisoblab chiqing" fe'llari vositasida ifodalash;
- har bir vazifani o'quvchining faoliyati atamasi bilan qo'yish;
-   har   bir   vazifa   ta'limning  aynan   bir   natijasini   ko'zda   tutsin   (bir   savolga   ikki   -uchta
javob berish mumkin bo'lmasin); -   har   bir   vazifani   o'zlashtirish   natijasini,   maqsadga   erishilganini   o'lchash   mumkin
bo'lsin.
O'quv   vazifalari   biror   o'quv   masalasini:   mavzu   bilim   yoki   pretmetni   o'rganib
chiqilgach,   talabaning   bilam   va   ko'nikmalarini   obyektiv   baholash   (og'ziki;   yozma
yoki test usulida) ga imkon yaratishi lozim.
Chet   ellik   pedagog   olimlar   pedagogik   texnologiya   masalasida   ta'limning   yuqoriroq
darajalari   uchun   ham   o'quvchilar   faoliyatini   tashkil   etish   usullarini   ishlab
chiqmoqdalar.
Amerikalik   olimlar:   R.Ganye   va   L.Briggslar   pedagogik   texnologiya   usulida   dars
o'tishning   quyidagi   shaklini   taklif   etganlar.   Dars   o'tishning   bu   usuli   xususiy   o'quv
maqsadlariga   erishishga   hamda   fikrlash   (tafakkur)ning   maxsuldorligi   darajasini
rag'batlantirishga qaratilgan:
1. O'quvchilar diqqatini jamlash.
2. Talabalarga dars maqsadini yetkazish.
3. Kerakli bilimlarni esda qoldirish va ko'nikmalarni egallash zarurligini uqdirish.
4.   O'quvchida   qiziqish   uyg'otib,   harakat   qilishga   undaydigan   o'quv   materiallarni
taqdim etish.
5. O'quvchilarning javob xarakatlarini ma'qullab rag'batlantirish.
6. Talaba o'zlashtirganidan xabardor bo'lib borish.
7.   Talabaning   fikrlash   (tafakkur)   faoliyatini   boshqarish,   bilim   va   malakalarni
mustahkamlashni rag'batlantirib borish.
8. Talabalarning harakatlarini baholash.
Ingliz   olimi   A.Romishevskiy   pedagogik   texnologiya   metodining   quyidagi
variantlarini tavsiya etadi:
1. Kerakli bilimlarnigina yetkazish.
2.Dastlabki reproduktiv darajada ko'nikmalarni shakllantirish. 3. Bola bajaradigan ish - harakatini yaxlit holda va qismlari bo'yicha namoyish
etish.
4. Malaka hosil qilishni soddalashtirish (topshiriqni qismlarga ajratib bajarish).
5.   Talaba   mustaqil   bajarayotganidan   doimiy   xabardor   bo'lib,   maqullab,   uni
rag'batlantirib borish.
6. Maxsuldor, tadqiqiy bosqichga o'tish.
7. Xilma - xil muammoli vaziyatlarni tashkil etish - nostandart vazifalarni bajarish.
8.   o'quvchi   o'z   faoliyatini   tahlil   etib,   o'qituvchi   (guruh)   bilan   qanday   bajarganini
muxokama etib borish.
Amerikalik   olim   F.S.Keller   oliy   o'quv   yurtlari   uchun   pedagogik   texnologiya
usulining individuallashtirilgan tizimini ishlab chiqdi.
Keller rejasining muhim belgilari quyidagilar:
1. O'quv materiali mazmunini (oldin o'tilgan bo'limning mazmunini ham) talaba to'liq
o'zlashtirib olishga erishish.
2. Har bir talaba o'z o'zlashtirish tezligiga binoan alohida ishlashi.
3.   Ma'ruzadan   talabalarda   motiv   hosil   qilish   va   umumiy   yo'naltirish   uchungina
foydalanish.
4.   O'quv   axborotlarini   bayon   qilish   uchun   nashr   etilgan   o'quv   qo'llanmalaridan
foydalanish.
5.   O'quv   materialining   bo'limlarini   o'zlashtirganini   aniqlashda   yordamchi   -assistent
(aspirant, a'lochi student) lar kuchidan foydalanish. II.BOB.Psixologik texnologiyalar va o’qitish uslublari
2.1.Psixologiyani o’qitishning metodlari
Pedagogik   texnologiya   metodining   bu   shaklida   o'qituvchi   kursni   bir   necha   bo'lim
(modul)larga   ajratadi,   odatda   ularning   soni   15   -   20   ta   bo'ladi;   ular   darslikdagi
boblarga teng, mos bo'lishi mumkin. Har bir talabaga qanday o'qish uchun qo'lanma
beriladi, unda bo'lim (mavzu)ni o'rganish maqsadi ko'rsatilgan, o'quv ishining ma'lum
shakllari tavsiya etilgan, nazorat va o'z - o'zini  nazorat  etish uchun savollar  majmui
keltirilgan   bo'ladi.   Ishlash   tartibini   o'qish   shaklini   talabaning   o'zi   tanlaydi.
O'zlashtirilgan bo'lim bo'yicha imtihondan oldin har bir talabani yordamchi -assistent
o'qituvchi ishlab chiqqan aniq talab - mezonlarga binoan "o'tadi", "o'tmaydi" shaklida
sinovdan   o'tkazadi.   Sinovdan   o'tmagan   talaba   yordamchining   tavsiyasiga   binoan
o'quv   materialini   qo'shimcha   ishlab   chiqadi.   Sinovdan   o'tish   keyingi   bo'limni
o'rganish   uchun   o'ziga   xos   ruxsatnoma   hisoblanadi.   Ma'ruzalar   soni   juda   kam   (bir
semestrda 6 tadan oshmaydi), ularga qatnashish majburiy emas.
Keller   rejasi   AQShdagi   oliy   o'quv   yurtlarida   tabiiy   -   ilmiy   fanlarni,   shuningdek
ijtimoiy   -   gumanitar   fanlarni   o'qitishda   qo'llaniladi.   70-80   yillarda   pedagogik
eksperimentlar   Keller   rejasi   an'aanviy   ta'lim   usuliga   nisbatan   samarali   ekanligini
ko'rsatadi.
Rossiya   Federatsiyasida   V.Guzeyev   integral   pedagogik   texnologiya   metodini   ishlab
chiqdi, uning asosiy qismlari, umumlashgan holda quyidagilardan iborat:
1.   Har   bir   ixtisosolik   bo'yicha   ta'limning   rejalashtirilgan   natijalari   ko'p   darajali
diagnostik va amallar bo'yicha bajariladigan o'quv vazifalari shaklida taqdim etiladi.
2.   Ta'lim   jarayonining   yirik   tuzilmasi   darslar   bloki   shaklida   birlashtirilib,   ta'lim
mazmunining katta birligini tashkil etadi.
3.   Jamoaviy   o'qitishni   guruh   faoliyatining   monitoringi   asosida   tashkil   etiladi:
ta'limning har bir qadami oldingisining natijasiga binoan rejalashtiriladi.
4. Ta'lim jarayonini boshqarish va o'qitish kompyuterlarda amalga oshiriladi. Yuqorida bayon etilgan ta'limga texnologik yondashuvning shakl va
ko'rinishlari   xilma   -   xilligidan   dalolat   beradi.   Rossiya   Federatsiyasida   "Shkolniye
texnologii"   nomli   yangi   pedagogik   jurnal   ham   chiqarilmoqda.   O'zbekiston
Respublikasida   ham   pedagogik   texnologiya   sohasida   chet   el   tajribalarini   o'rganish,
milliy   -   madaniy   an'analarimizni,   ta'lim   sohasida   erishilgan   darajani   inobatga   olib,
pedagogik texnologiya usulini o'zlashtirish va rivojlantirish maqsadga muvofiq.
Pedagogik   tizim   -   inson   bolasini   barkamol   shaxs,   biror   kasb   egasi   sifatida
shakllantiruvchi   yaxlit   ijtimoiy   -   pedagogik   hodisa   bo'lib,   uning   tarkibi   pedagogik
jarayonning obyektlari va subyektlari, shakl - usullari, ular o'rtasidagi munosabatlar,
o'zaro   ta'sirlar,   ulardan   boshqarishdan   iborat.   Pedagogika   keng   va   tor   (jins   va   tur)
tushunchalarni   o'z   ichiga   oladi:   pedagogika   -   fan;   pedagogika   -   o'quv   predmeti;
pedagoglik - inson faoliyatining bir sohasi sifatida keng tushunchalardir. Ular har biri
ma'lum   qismlardan   tuzilgan   tizim   hisoblanadi.   Pedagogika   fan   sifatida   ayrim
belgilarga   ko'ra   bir   necha   qismlardan   tuzilgan   tizimdir.   Pedagogik   fanlar   tizimga   -
pedagogika   nazariyasi   va   tarixi;   o'qitish   nazariyasi   va   metodikasi;   maxsus
pedagogika;   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi;   madaniy   -   ma'rifiy   ishlar
pedagogikasi,   ijtimoiy   pedagoika   kabilar   kiradi.   Shuningdek,   ta'lim   -   tarbiyaning
maqsadi, shakl - usllari tizimi; ta'lim -tarbiyaning yo'nalishlari, turlari tizimi; uzliksiz
ta'lim   tizimi;   ta'im   muassasalari   tizimi;   pedagogik   ixtisosliklar   tizimi;   o'quv
vazifalari, o'quv axborotlari tizimi kabilar ham pedagogik tizim tarkibiga kiradi.
Texnologik   yondashuv.   Texnologiya   yunoncha   so'z   bo'lib,   texne   -   mahorat,   san'at,
logos   -   tushuncha,   ta'limot   ma'nolarini   anglatadi.   Texnologiya   tushunchasi   -tayyor
mahsulot   olish   uchun   ishlab   chiqrish   jarayonlarida   qo'llaniladigan   usul   va   metodlar
majmui;   shunday   usul   va   metodlarni   ishlab   chiquvchi   va   takomillashtiruvchi   fan
sifatida ta'riflanadi.  Ishlab chiqarish  jarayonlarining tarkibiy qismi  bo'lgan amallar  -
materiallarni   qazib   olish,   tanishish,   taxlash,   saqlash   va   boshqalar   ham   texnologiya
deyiladi.   Texnologiyaga   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   tasvirlash,   ularni   bajarish
bo'yicha qo'llanmalar, texnik qoidalar va talabalar, grafiklar ham kiradi. Sanoat ishlab
chiqarishi   sohasida   yuzlab   texnologik   loyhalar   (jarayonlar)   yaratilgan.   Ular,   agar texnik hujjat talablariga amal qilinsa, ishni kim va qayerda bajaradigan qat'iy nazar.
Mahsulot sifati va natijasi kafolatlanadi.
Ta'lim ishiga texnologik yondashuv:
- o'qish - o'qitish jarayonini o'zaro uzviy bog'liq etaplar, farazlar, amallarga ajratish,
bo'lishni;
-   ta'limdan   mo'ljallangan   natijaga   erishish   uchun   bajariladigan   harakatlarni
mufoviqlashtirish, ketma - ket, bosqichma - bosqich amalga oshirishni;
- loyhalashtirilgan ishlar, amallarning barchasini birdek bajarishni nazarda tutadi.
Bu yondashuv asosan, reproduktiv ta'limga xosdir. Reproduktiv ta'lim tipik
vaziyatlarda biror ish - harakatni oldin bilib olingan qoidalar asosida bajarishdir.
Reproduktiv   darajasi   uchun   pedagogik   texnologiya   usulida   ta'lim   -   takror   ishlab
chiqiladigan   konveyrerli   jarayon   sifatida   tashkil   etiladi,   undan   kutilgan   natija   ham
mufassal   tasvirlanib,   aniq   qayd   etiladi.   O'quv   materiali   aniq   ifodalangan   o'quv
maqsadiga   mos   qayta   tuzib,   ishlab   chiqiladi,   ayrim   bo'lak   (qism.   modul)larga
ajratiladi,   o'quv   materialini   o'rgatishning   alternativ   yo'lari   nazarda   tutiladi,   har   bir
bo'lakni o'rganish test yordamida nazorat etilib, hato, kamchiliklar tuzatilib, to'g'irlab
boriladi.   O'quv   ishi   etalonda   ko'rsatilgan   natijaga   erishishni   nazarda   tutadi.   Bu,
bolalarni   qiziqtirish,   musobaqa   va   o'zaro   yordamlashtirishni   inkor   etmaydi.   Ta'lim
reproduktiv   xarakterda   olib   borilgani   uchun   ham   bu   usul   bilim,   ko'nikma   va
malakalarning   zarur   minimumini   egallashda   ko'proq   samara   beradi.   Texnologik
yondashuvni qo'llash qo'yilgan o'quv maqsadlarga erishishni kafolatlaydi.
Pedagogik   texnologiya   -   ta'lim   usuli,   ma'lum   ma'noda   ta'lim   -   tarbiya   jarayonlari,
vositalari,   shakl   va   metodlari   majmui.   O'quv   materiallarini   tanlash,   qayta   ishlash
o'quvchilarning   kuchiga,   o'zlashtirish   xususiyatlariga   moslab   shakli,   hajmini
o'zlashtirish   ham   ta'lim   texnologiyasiga   daxldor.   Pedagogik   texnologiya   ta'lim   -
tarbiyaning   obyektiv   qonuniyatlari,   diagnostik   maqsadlar   asosida   o'quv   jarayonlari,
ta'lim   -   tarbiyaning   mazmuni,   metod   va   vositalarini   ishlab   chiqish   va
takomillashtirish   tizimidir.  
Ta'lim   jarayonida   yangi   innovatsion   texnika- texnologiyalardan foydalangan holda dars o'tish, so'nngi texnikalar bilan jihozlangan
laboratoriya   xonalaridan   foydalangan   holda   mashg'ulotlar   o'tkazish,   mutaxasislik
bo'yicha,   masalan   kimyo   sohasidagi   so'nggi   innovatsiyalar   haqida   ma'lumotlar
keltirib,   jahon   tajribasidan   namunalar   keltirib   o'tish   talabalarni   yangilik   yaratish
ruhida tarbiyalashga turtki bo'ladi
O'qituvchi   innovatsion   texnologiyalarga   asoslanib   darsni   tashkil   etar   ekan,   turli
texnik   vositalardan   ham   (kompyuter,   proyektor,elektron   doska   va   hokazo)
foydalanishi,   interfaol   metodlar   asosida   dars   o'tishi   ham   mumkin.   O'qituvchining
faoliyatida innovatsiyalar qanchalik ko'p bo'lsa, mazmun shunchalik oshadi. Ta'limda
innovatsion   texnologiyalar   va   interfaol   metodlar   haqidagi   tasavvurlar   barqaror   va
mukammal shaklga ega emasligini ham e'tirof etish lozim. Har bir o'qituvchi ta'limda
individual   ravishda   yangilik   kiritishi   mumkin.   O'z   fanining   mazmun-mohiyati,
mavzulari, shu sohadagi yaratilgan ilm-fan yutuqlari va innnovatsiyalar haqida yangi
ma'lumotlarni   o'rgangan   holda   o'qitish   jarayonida   ularni   qo'llab,   misollar   keltirib,
ta'limda yangi metodni yaratishi, hamda shu asosida dars o'tishi mumkin. Innovatsion
texnologiyalar   o'qituvchi   o'z   faoliyatidan   qoniqmasligidan   kelib   chiqadi,   uni
yaxshilashga doir yangilik kiritishga harakat qiladi.
Ma'lumki, har qanday texnologiya ta'limning yangi mazmunini shakllantiruvchi ta'lim
tamoyillariga   asoslanadi   va   ta'lim   oluvchi   shaxsini   tarbiyalash,   unda   mehnat   va
muayyan   yo'nalishlarda   kasbiy   ko'nikmalarni   hosil   qilishga   yo'naltiriladi.   Ta'lim
jarayonining faol sub'ektlari o'qituvchi va o'quvchilar bo'lib, ularning hamkorlikdagi
faoliyatlari muayyan mavzu (yoki
fanlar   asoslari)   bo'yicha   kam   kuch   va   vaqt   sarflangan   holda   nazariy   va   amaliy
bilimlarni   chuqur   o'zlashtirish   imkonini   beruvchi   jarayonning   umumiy   mohiyatini
tavsiflaydi.
O'qituvchining   faol,   samarali   faoliyat   ko'rsatishiga   yo'naltirilgan   ta'lim   jarayonining
metodik   ishlanmasidan   farqli   ravishda,   ta'lim   jarayonini   faollashtirish   va
jadallashtirishga   yo'naltirilgan   pedagogik   texnologiyalari   ta'lim   oluvchilarga
qaratiladi,   shuningdek,   ularning   shaxsiy   va   o'qituvchi   bilan   birgalikdagi   faoliyatini hisobga   olgan   holda   o'quv   materiali   o'zlashtirishga   sharoit   yaratadi,   ta'lim-tarbiyasi
butun   mashg'ulot   davomida   o'quvchilarning   faolligi   va   qiziquvchanligini   muntazam
rvishda   rivojlantirib   borish   maqsadini   ko'zda   tutadi,   o'quv   omillarini   yaratishga
asoslangan  pedagogik texnologiya  talablarini  o'quv yoki  ishlab  chiqarish faoliyatiga
tezkor   jalb   qilish   imkonini   beradi.   Aks   holda,   zaif,   etarli   darajada   tushunarli
bo'lmagan   yoki   aniq   natijani   ko'zlanmagan   topshiriqlar   mashg'ulotning   samarasiz
yakunlanishiga olib kelishi mumkin.
Innovatsion   usullarda   dars   o'tish   jarayonini,   ya'ni   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni boshlang'ich ta'lim davridan boshlab tashkillashtirish ta'lim tizimida
yuqori   samara   beradi.   Bu   degani,   boshlang'ich   ta'lim   umumiy   o'rta   ta'limning
poydevori hisoblanadi. Ana shu poydevorni mustahkam  tarzda bunyod etish kelgusi
davrlardagi ta'lim jarayonlarining o'tilishida ham qulayli yaratgan bo'ladi. O'z-o'zidan
kelib   chiqadiki,   boshlang'ich   ta'limdan   boshlab   tashkil   etilgan   pedagogik
texnologiyalar   ta'limning   keyingi   davrlarida   tshkil   etilishida   birinchi   bosqich
vazifasini o'taydi.
   2.2 .
Ta’lim usullari va metodlari
Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir. Metod - eng
umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat.
Ko‘rinadiki,   bu   o‘rinda   ham   o‘qituvchining   o‘rgatuvchi   ishi   va   u   tashkil   etgan
o‘quvchilarning   faol   o‘quv-bilish   faoliyati   uyg‘unlashadi.   Ta’lim   metodlari
deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni
hal   etish   bo‘yicha   o‘qituvchining   o‘rgatuvchi   ishi   va   o‘quvchilarning   o‘quv-bilish
faoliyatini   tashkil   etish   usullari   yig‘indisi   tushuniladi.   Didaktikada,   shuningdek,   ta’
lim usullari atamasi ham keng qo‘llanadi.
Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan
usullar   munosabati   o‘zaro   bir-biriga   bog‘langan.   Usul   va   metod   butun   va   qism
sifatida   bir-biriga   bog‘lanadi.   Usullar   yordamida   faqat   pedagogik   yoki   o‘quv vazifasining   bir   qismi   hal   qilinadi.   Xuddi   shu   metodik   usullar   turli   metodlarda
foydalanilgan   bo‘lishi   mumkin.   Va   aksincha,   xuddi   shu   metod   turli   o‘   qituvchilar
tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, o‘qituvchilar tomonidan
ko‘p   qo‘llaniladigan   mashq   manbasiga   ko‘ra   amaliy   metod   hisoblansa,   uni   qo‘llash
esa   bir   nechta   usullar   (mashqning   qoidasini   o‘   qib   berish,   bittasini   namuna   sifatida
bajarib ko‘rsatish o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan mashqning
bajarilishi   o‘quvchilar   tomonidan   bajarilgan   mashqlarni   tekshirish   va   xatolarini
tuzatish   yordamida   amalga   oshiriladi.   O‘qituvchilarning   ayrimlari   esa,   “metod”
tushunchasining   o‘rniga   “uslub”   tushunchasini   ham   qo‘llaydilar.   Ammo   “uslub”
tushunchasi “metod” atamasining mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki
uslub   ko‘proq   xususiy   (so‘z   borayotgan   holatda   aynan   o‘qituvchiga   xoslikni   ifoda
etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi.
Pedagogik   texnologiya   -   bu   muayyan   loyiha   asosida   tashkil   etiladigan,   aniq
maqsadga   yo‘naltipilgan   hamda   ushbu   maqsadning   natijalanishini   kafolatlovchi
pedagogik   faoliyat   japayoni   mazmunidir.   Har   qanday   pedagogik   texnologiya,
jumladan   umummadaniy   dunyoqarashni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   texnologiya
ham   o‘zaro   hamkorlik,   muloqot,   ularning   bir-birlariga   ta’sirlari   eng   zamonaviy
talablarga   javob   bergan   holda,   o‘qituvchi   ta’lim-tarbiya   jarayonini   tashkil   etish   va
boshqarish   tamoyillari,   yo‘llari,   umummadaniy   dunyoqarashni   shakllantirishga
xizmat qiluvchi metod va uslublar, talabalar shaxsi faoliyatni to‘g‘ri tashkil etish, ular
bilan   hamkorlik   qilish,   muloqotga   kirishish,   pedagogik   faoliyatini   tashkil   etish
jarayonida yuzaga keluvchi muammo va qarashlarni birgalikda hal etish, auditoriyada
ijodiy   hamkorlik,   ishchanlik   muhitini   hosil   qilishga   doir   shakl   va   metodlar   bilan
qurollangan   bo‘lishi   lozimTa’lim   amaliyotida   “pedagogik   texnologiya”   tushunchasi
uch darajada qo‘llaniladi.
Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan texnologiyalar
yaxlit   pedagogik   jarayonga   tegishli   bo‘lib,   ularga   muammoli,   tabaqalashtirilgan,
integratsion,   shaxsga   yo‘naltirilgan,   rivojlantiruvchi,   modulli,   masofali   o‘qitish
texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur texnologiyalar innovatsiya
tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar,   olimlar va  izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi   hamda   samaradorligi   kafolatlanganidan   va   amaliyotga   keng   tatbiq   etish
imkoniyatiga   ega   bo‘linganidan   so‘ng   uni   amaliyotchi   o‘qituvchilar   o‘z   faoliyatida
qo‘llaydilar.  
Metodika   -   qat’iy   ketma-ketlikka   (algoritmik   xarakterga),   ilgari
o‘rnatilgan   reja   (qoida),   tizimga   aniq   rioya   qilish   bo‘lib,   biror   bir   ishni   maqsadga
muvofiq   o‘tkazish   metodlari,   yo‘llari   majmuasi.   “Metodika”   tushunchasi   turli
fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni,
mazmuni,   qonuniyatlari,   tamoyillari,   shakl,   metod   va   vositalari   yig‘indisini   o‘zida
ifoda etadi.
“Metodika”  va “texnologiya” tushunchalarining  bahs doirasi  bilan ham  bog‘liqlikda
ayrim   farqli   jihatlarni   ajratib   ko‘rsatish   mumkin.   Jumladan,   metodik  tizim   “Qanday
o‘qitish?”,   “Nima   uchu   no‘qitish?”,   “Nimaga   o‘rgatish?”   kabi   savollarga   javob
izlaydi,   texnologiya   esa,   “Qanday   tarzda   samarali   o‘qitishga   erishish   mumkin?”
degan  savolni   markazga   qo‘yadi.  Metodika  o‘quv  jarayoninin  qanday   tarzda   tashkil
etish   lozimligini   nazarda   tutsa,   texnologiya   qay   yo‘sinda   o‘quv   jarayonini   eng
qulay,maqbul tarzda amalga oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi.
2. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 
Suhbat - savol  va javob shaklidagi  dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga qadimdan
ma’lum,   xatto   undan   o‘z   faoliyatida   Suqrot   ham   mohirona   foydalangan.   Suhbat
ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati
va   boshqa   sifatlarni   shakllantiradi)   bajaradi,   ammo   asosiysi   o‘quvchida   faollikni
yuzaga   keltiradi.   Suhbat   o‘qituvchi   fikriga   mos   harakat   qilish,   natijada   yangi
bilimlarni  bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. Suhbat -  faoliyatni  endigina
boshlagan   o‘qituvchi   uchun   murakkab   ta’lim   metodi   hisoblanadi ,   binobarin,
savollarni   tayyorlash,   ularning   ketma-ketligini   ta’minlash   ko‘p   vaqt   talab   etadi,   uni
tashkil   etishda   esa   barcha   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   etish   talab   qilinadi.
O‘qituvchi   oddiy   savollar   berishi,   o‘quvchilarga   ular   yuzasidan   batafsil   o‘ylash
uchun   vaqt   ajratishi,   o‘quvchilarning   javoblarini   esa   diqqat   bilan   tinglashi,   zarur
o‘rinlarda   ularni   sharhlashi   lozim.   Shu   bois   suhbatda   bilish   deduktiv   yoki   induktiv
yo‘l   bilan   amalga   oshadi.   Deduktiv   suhbat   o‘quvchilarga   oldindan   ma’lum   bo‘lgan qoidalar,   tushunchalar,   hodisalar,   jarayonlar   asosida   tashkil   etilib,   o‘quvchilar   tahlil
yordamida   xususiy   xulosalarga   keladilar.   Suhbatning   induktiv   shaklida   alohida
dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi.  
ushuntirish o‘quv
materiali   mazmunini   isbot,   tahlil,   umumlashma,   taqqoslash   asosida   bayon   qilishdir.
Bu   metod   hikoyaga   nisbatan   birmuncha   keng   qo‘llaniladi.   Undan   odatda,   nazariy
materiallar   hamda   murakkab   masalalarni   o‘rganishda   foydalaniladi.   Tushuntirish
jarayonida   o‘quv   materialining   bir   qadar   qiyin   unsurlari   ko‘zga   tashlanadi   va   shu
asosda   materialning   mohiyati   ochib   beriladi.   Tushuntirish   samarasi   ko‘p   hollarda
o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi.
Ma’ruza   -   yirik   hajmdagi   o‘quv   materialini   og‘zaki   bayon   qilish   metodi   sanalib,
uning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   quyidagilardan   iborat:   qat’iy   mantiqiy   ketma-ketlik,
uzatilayotgan   axborotlarning   ko‘pligi,   bilimlar   bayonining   tizimliligi .   Maktab
ma ’ ruzasi   mazmunini   murakab   tizimlar ,   hodisalar ,   obyektlar ,   jarayonlar ,   ularning
sababli - oqibatli   bog ‘ lanishlari ,   qonun   va   qoidalar   tashkil   etadi .   Shu   bois   ma ’ ruza
maktab   sharoitida   yuqori   sinflardagina   qo ‘ llaniladi .   Chunki   u   butun   dars   jarayonini
qamrab   olishi   mumkin .   Ma ’ ruza   metodi   tushuntirish   va   suhbatning   asta - sekin
kengayib   borishidan   vujudga   keladi   va   bir   vaqida   o ‘ quvchilarni   qisqacha   yozib   olish
( konspektlash ) ga   o ‘ rgata   boradi .   Ta ’ lim   sifati   va   samaradorligini   ta ’ minlashda
ko ‘ rgazmali   metodlar   ham   alohida   ahamiyatga   ega .   Tasvir   (illyustratsiya)   metodi
namoyish   metodiga   chambarchas   bog‘liq   bo‘lsada,   didaktikada   alohida   o‘rganiladi.
Illyustratsiya narsa, hodisalar va jarayonlarni ularning ramziy ko‘rinishlari - chizma,
port,   rasm,   fotosurat,   yassi   modellar   va   boshqalar   yordamida   ko‘rsatishni   taqozo
etadi.   Namoyish   (demonstratsiya)   metodi   o‘rganilayotgan   obyekt   harakat
dinamikasini   ochib   berishda   qo‘l   keladi   va   ayni   chog‘da   predmetning   tashqi
ko‘rinishi   va   ichki   tuzilishi   haqida   to‘laqonli   ma’lumot   berishda   keng   qo‘llaniladi.
Tabiiy   obyektlarni   namoyish   qilishda   odatda   uning   tashqi   ko‘rinishi   (shakli,hajmi,
miqdori, rangi, qismlari, ularning o‘zaro munosabatlari)ga e’tibor qaratiladi, so‘ngra
ichki   tuzilishi   yoki   alohida   xususiyatlarini   o‘rganishga   o‘tiladi.   Ko‘rsatish   ko‘p
holatlarda   o‘rganilayotgan   obyektlarning   subyekti   yoki   chizmasi   yordamida
kuzatiladi      
                                                            XULOSA.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak   Bu   ishda   barcha   belgilangan   maqsadlarga   erishildi:
tarbiya   usullari   mazmunining   mohiyati   o‘rganilib,   quyidagi   vazifalar   bajarildi.   ·
o‘rganilayotgan mavzu bo‘yicha adabiy manbalarni o‘rgangan; · tarbiyaning usul va
vositalari   tizimini   shakllantirish   tahlil   qilindi;   ·   ta'lim   usullari   va   ularning   tasnifi
ko'rib   chiqiladi:   a)   jamoatchilik   ongini   shakllantirish   usullari;   b)   faoliyatni   tashkil
etish usullari. Shunday qilib, ushbu mavzuni  o'rganib chiqib, biz ta'limni  tayyorlash
bilan birga umumiy ta'lim jarayonining eng muhim tarkibiy qismlaridan biri ekanligi
haqida   xulosa   qilishimiz   mumkin.   Barkamol,   har   tomonlama   rivojlangan   shaxsni
rivojlantirish   uchun   ta'limni   kattalar   va   bolalarning   o'zaro   ta'siri   va   hamkorligi   deb
tushunish   muhimdir.   Shuni   ham   ta'kidlash   kerakki,   ta'lim   amaliyoti   insoniyat
sivilizatsiyasining   chuqur   qatlamlariga   borib   taqaladi.   Pedagogika   maktab
o'quvchilariga   ta'lim   berish   jarayonida   zamonaviy   o'qituvchilarga   yo'l-yo'riq
ko'rsatadigan   tarbiya,   o'qitish   va   ta'limning   samarali   nazariyalari   va   usullarini
yaratmaguncha   uzoq   rivojlanish   yo'lini   bosib   o'tdi.   Ta'lim   usullarini,   ularni   qo'llash
ketma-ketligini   aniq   bilmasdan   turib,   pedagogik   mahoratni   oshirish   va   to'g'ri
tarbiyalash   mumkin   emas.   Maktab   o'quvchilari   o'rtasida   munosabatlarni   (shaxsiy
fazilatlarni)   shakllantirish   jarayonida   qo'llaniladigan   ta'lim   ishining   eng   muhim
usullari   -   bu   tarbiya   usullari.   Zamonaviy   maktabda   “ta’lim   metodi”   tushunchasi
nafaqat   o‘quvchiga   ta’sir   ko‘rsatish   usulini,   balki,   asosan,   umumiy   faoliyat   usulini,
ta’limning ko‘zlangan maqsadiga erishishning umumiy usulini anglatadi. Shu nuqtai nazardan,   tarbiya   usullari   maktab   o'quvchilari   tomonidan   ijtimoiy   qadriyatlarning
mohiyatini  tushunishga,   ularga  nisbatan  ijobiy munosabatni  rivojlantirishga,  tegishli
ko'nikma va odatlarni shakllantirishga qaratilgan o'qituvchi va o'quvchilarning o'zaro
bog'langan   faoliyatining   eng   muhim   usullari   sifatida   tushuniladi.   xulq-atvor,   ularni
tuzatish   va   takomillashtirish,   shaxsning   individual   salohiyatini   rivojlantirishni
qo'llab-quvvatlash.   Hech qanday  usullar  tizimini  bir  marta  va umuman berilganidek
tavsiya qilish mumkin emas. O'qituvchi o'sib borayotgan va rivojlanayotgan shaxs va
butun   jamoa   bilan   shug'ullanadi.   Talabalarning   yoshi   va   individual   xususiyatlariga,
ularning hayoti va hayoti sharoitlariga qarab, nafaqat individual ta'lim usullari, balki
butun   tizim   o'zgaradi.   Ta'limda   shablon   bo'lishi   mumkin   emas.   Har   qanday   axloqiy
sifatni   shakllantirish   o'quvchilarning   ongi,   his-tuyg'ulari   va   xatti-harakatlariga   ta'sir
qilishni o'z ichiga oladi. Buning uchun ta'limning turli usullarini qo'llash kerak                             Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar:
1.   Arif,   N.   (2012).   The   application   of   psychology   in   teaching   foreign   languages.
Retrieved from http://journal.unbari.ac.id/index.php/JIP/article/view/74
2. Kudysheva, A. A. Psychology of teaching foreign languages. 2010.
3.   Nishanova   Z.T.   Kamilova   N.G.   Rivojlantirish   psixologiyasi.   Pedagogik
psixologiya. - T.: "O'zbeki^on faylasuflari milliy jamiyati", 2018
4.   Azizxo'jaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.T.:   Nizomiy,
2003.
5.   Davronov   Z.   Ilmiy   ijod   metodologiyasi.   (O'quv   qo'llanma).   Toshkent,   "Iqtisodiy
moliya", 2007 y, 214 
6.   Ishmuhammedov   R.Abduqodirov   A.Pardaev   A.   Ta'limda   innovatsion
texnologiyalar.Toshkent -2008.
Internet ma’lumotlari quyidagi saytlardan olinadi: 
www.bilimdon.uz ,
  www.pedagog.uz    ,  
    www.ziyonet.    .uz

MAVZU: PSIXOLOGIK FANLARNI O’QITISH JARAYONIDA TURLI PEDAGOGIK USLUBLARNI QO’LLASH REJA KIRISH I-bob.Psixologiyani o’qitishning individual jihatlari va usullari 1.1.Psixologiyani o’qitishning o’ziga xos jihatlari 1.2. Ta’lim jarayonida pedagogik texnologiyalardan foydalanish usullari II.BOB.Psixologik texnologiyalar va o’qitish uslublari 2.1.Psixologiyani o’qitishning metodlari 2.2. Ta’lim usullari va metodlari Xulosa. Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. KIRISH.

Mavzuning dolzarbligi: O'qitish usullarining asosiy vazifasi to'g'ri xulq-atvor ko'nikmalari va odatlarini rivojlantirishdir. Bundan tashqari, ular ongni shakllantirishga sezilarli ta'sir ko'rsatadi: o'quvchi ma'lum natijalarga olib keladigan faoliyatda paydo bo'lgan ishonchlarni qat'iy tasdiqlaydi va mustahkamlaydi. Insoniyat tarixida va pedagogika fanining rivojlanishida ushbu guruhning usullari ko'pincha eng muhim deb hisoblangan. Shunday qilib, Ya.A. Komenskiy haqiqiy ta'lim suhbatda emas, amalda amalga oshiriladi, deb ta'kidladi. U faqat faoliyatda odatlar rivojlanib borishi xarakterning asosi bo'lishini ta'kidladi. Yarim asrdan ko'proq vaqt davomida Sovet pedagogikasida o'qitish usullari asosiy usullardan biri edi (ishontirish usullari bilan bir qatorda). Ichida zamonaviy sharoitlar bizning mamlakatimizda va chet ellarda ushbu ta'lim usullari katta ahamiyatga ega. O'qitish o'quvchilarni to'g'ri xatti-harakatlarning ko'nikmalari va odatlarini shakllantirish uchun muayyan harakatlarni muntazam ravishda bajarishga va ushbu harakatlarni bajarishga rag'batdir. Ushbu usul bolalarni tarbiyalashda erta yoshdan boshlab odatlarini shakllantirish uchun qo'llaniladi ma'lum vaqt yotish, yuvish, o'yinchoqlarni tozalash, xushmuomala bo'lish va hk. O'rganish harakatlarning namunasini ko'rsatish va unga ijobiy hissiy munosabatni shakllantirishdan boshlanadi. Keyin bolaga harakatni o'zlashtirishda yordam beriladi, bu harakatni amalga oshirish doimiy ravishda rag'batlantiriladi (bolaga bu harakatni bajarish kerakligi eslatiladi, qilingan ishlarni tasdiqlaydi). O'qitishning samaradorligi uchun quyidagilar zarur. - bajarilgan harakat o'quvchi uchun foydali bo'lishi va agar kerak bo'lsa, uning foydasi bolaga tushunarli bo'lishi kerak; - harakatlar jozibador model asosida amalga oshirilishi kerak; - harakatni bajarish uchun qulay sharoitlar yaratilishi kerak; - xatti-harakatlar muntazam ravishda (har doim zarur holatlar kombinatsiyasi bilan) olib borilishi, o'qituvchi tomonidan nazorat qilinishi va rag'batlantirilishi, tengdoshlari (jamoa) tomonidan qo'llab-quvvatlanishi kerak.

Jismoniy mashqlar - bu muayyan harakatlarning ongli axloqiy norma asosida takroran bajarilishi. Ushbu usul o'rta va katta yoshdagi o'quvchilarni tarbiyalashda qo'llaniladi va o'rganishning mantiqiy davomi hisoblanadi. O'qitish va jismoniy mashqlarni aniq ajratib bo'lmaydi, mashq qaysi yoshdan boshlash kerakligini aniqlab bo'lmaydi: bu ko'proq o'quvchilarning umumiy rivojlanish darajasiga va ularni tarbiyalashga bog'liq. Tadqiqot maqsadi: Tadqiqotimiz maqsadi fanni o’rganish jarayonida psixologiya fanini o’qitish va psixologiyaning hozirgi kunga kelib q anday yutuqlarga erishganligi haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lish. Tadqiqot predmeti: Tadqiqot predmeti bo’lib psiologiyani o’rganishda uning hozirgi kunda tutgan o’rnini aniqlash hisoblanadi. Tadqiqot obyekti: Tadqiqotimiz obyekti bo’lib SamDU Psixologiya va ijtimoiy-siyosiy fanlar fakulteti Psixologiya yo’nalishi 3-bosqich talabalari xizmat qiladi. Tadqiqotning vazifalari: 1. Psixologiyaning tarixdagi va hozirgi holatini o’rganish . 2. Psixologiyaga o’zbek olimlarining qo’shgan hissasini aniqlash. 3.Psixik funksiyalarni psixologik tadqiqotlar yordamida o’rganish. 4. D avr talabi bo’yicha zamonaviy psixologik metodlar bilan tanishish . Tadqiqot farazi: Psixologiyaning tarixiy taraqqiyotidan to bugungi kungi yutuqlarigacha bo’lgan davrni o’rganish orqali psixologiya rivojiga o’z hissamizni qo’shish. Tadqiqotning metodologik asosi: O’zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun, Birinchi Prezident imiz I.A.Karimovning barkamol avlod tarbiyasi bo’yicha g’oyalari, ma’ruzalari, mutafakkirlarning ta’lim-tarbiya jarayoni samaradorligini oshirish bo’yicha ilmiy qarashlari, shuningdek Respublikamiz pedagog-psixolog olimlarining psixologik jarayonlarini o’rganish, psixologiyaning hozirgi vaqtdagi ba’ zi kamchiliklarini bartaraf etish muammolariga bag’ishlangan tadqiqotlari kurs ishimizni yozish uchun asos qilib olindi.

I-bob. Psixologiyani o’qitishning individual jihatlari va usullari 1.1. Psixologiyani o’qitishning o’ziga xos jihatlari 19-asr oxirida pedagogika va psixologiyada ko'plab tajribalar va yutuqlar amalga oshirilganda pedagogik psixologiya mu^aqil sohaga aylandi. U ta'lim psixologiyasi, tarbiya psixologiyasi va o'qituvchi psixologiyasidan iborat. Ushbu psixologiya sohasi ko'pincha Amerikada Ta'lim psixologiyasi deb ataladi. Ta'lim psixologiyasi - bu odamlarning ta'lim sharoitida qanday o'rganishini, ta'lim tadbirlarining samaradorligini, o'qitish psixologiyasini va tashkilot sifatida maktablarning ijtimoiy psixologiyasini o'rganadi. Ta'lim psixologiyasi o'quvchilarning qanday o'rganishi va rivojlanishi bilan shug'ullanadi, ko'pincha iqtidorli bolalar va o'ziga xos nogironligi bo'lgan kichik guruhlarga e'tibor beradi. Ta'lim psixologiyasini chuqurroq tushunish uchun uning boshqa fanlar bilan o'zaro aloqasini to'g'ri tekshirish yaxshiroqdir. Ko'pgina ma'lumotlar Psixologiyadan keladi, lekin u o'z navbatida fanning boshqa ko'plab sohalarini boyitadi. Ta'lim psixologiyasi kognitiv fan va o'rganish fanlaridan oladi va unga hissa qo'shadi. O'quvchilarning qobiliyatlarini yaxshiroq tushunish uchun har bir o'qituvchi o'zining farqlovchi xususiyatlari, individualligi bilan nafaqat balog'at yoshida, balki bolaligida ham tanishishi kerak, deb hisoblaymiz. Shu maqsadda pedagogik psixologiya inson taraqqiyoti nazariyalarini ishlab chiqadi va qo'llaydi. Bu yerda ular juda muhim, chunki ularning asosiy maqsadi aqliy qobiliyatlardagi barcha o'zgarishlarni, bilimning tabiati haqidagi axloqiy fikrlashni tekshirishdir. O'quv jarayonini tashkil etish. O'qitish jarayonini tashkil etar ekan, o'qituvchi ta'lim tamoyilini qo'llashi, o'qitishning psixologik jihatlariga e'tibor berishi va o'qitish materiali va uslubini o'quvchilarning jismoniy rivojlanishiga moslashtirishi kerak. S. Hardjono ishni tashkil etishda va ayniqsa, materialni yetkazishda o'qituvchi quyidagilarni bilishi va ulardan foydalanishi kerak degan xulosaga keldi: 1) umumiy psixologiya nazariyasi; 2) rivojlanayotgan yoshning psixologiyasi; 3) ko'pgina psixologik rivojlanish darajalarining tipologiyasi;

4) individual xususiyat psixologiyasi. O'qitish jarayonida ikkita asosiy jihat mavjud - o'qitish va tarbiyalash bir-biri bilan chambarchas bog'liq. Ta'limning maqsadi - o'quvchining shaxsiyatini rivojlantirish. O'qitish ko'proq bilim berishi, o'quvchining ko'nikma va malakalarini oshirishi kerak. Muvaffaqiyatli ta'lim va tarbiya jarayoni uchun o'qituvchi o'quvchining chet tilini o'zlashtirishi uchun ushbu ikki jihatning rivojlanish bosqichini to'g'ri tushunishi kerak. Bu ish davomida yondashuvlarni tanlashda, mashqlar, matnlarni tanlashda hisobga olinishi kerak. S.Hardjono o'qitishning intellektini oshirish jarayoniga katta e'tibor beradi. U buni to'rt bosqichga ajratadi: 1) o'qituvchi yangi materialni taqdim etadi va tushuntiradi; 2) o'qituvchi yangi material haqiqatan ham o'quvchilar tomonidan o'zlashtirilganligiga ishonch hosil qiladi; 3) o'qituvchi o'quvchilarni materialni mu^aqil ishlab chiqarishga o'rgatadi; 4) o'qituvchi o'quvchilarni o'quv materialidan faol va ijodiy foydalana oladigan qilib tarbiyalaydi. Tilni muvaffaqiyatli o'zlashtirish jarayonining navbatdagi bosqichi talabalarning diqqatini jalb qiladi. Materialni yaxshiroq taqdim etish va uni talabalar tomonidan o'zlashtirishi uchun o'qituvchi ham diqqatni yo'naltirish jarayoni va berilgan dars materialini o'zlashtirishjarayoni bilan bog'liq bo'lgan psixologik nazariya bilan tanishishi kerak. Bundan tashqari, har bir o'qituvchi uchun talabalarning diqqatini jamlash juda muhimdir. Buning uchun o'qituvchi turli xil o'qitish usullaridan foydalanadi. Shunday qilib, ko'rgazmali yordamni aniq vaqtda qo'llash bu holatda katta yordam beradi. O'qituvchi bir necha daqiqadan so'ng o'quvchilarning e'tiborini yo'qotmaslik uchun g'amxo'rlik qilishi kerak. Vizual yordamni o'z vaqtida ishlatish juda muhim, aks holda ta'sir butunlay teskari bo'ladi. Masalan, dars boshida sinf oldiga osilgan rasm yoki biron bir &ol ijobiy ta'sir ko'rsatmaydi, chunki o'quvchilar buni allaqachon ko'rgan va ularning diqqati bir vaqtning o'zida to'planmaydi. Bunday holda, ko'rgazmali yordamni o'z vaqtida ishlatmaslik salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin. Shunday qilib, ko'rgazmali yordamni aniq vaqtda qo'llash bu holatda katta yordam