logo

sodda masalalar bilan ishlash metodikasi

Yuklangan vaqt:

13.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

58.423828125 KB
MUNDARIJA
KIRISH. 
I BOB. O’QUVCHILARNI MASALALAR YECHISHGA O’RGATISHNING
NAZARIY  ASOSLARI. 
1.1. Boshlang’ich  sinf  matematika  kursida  matnli  masalalar. 
1.2. Masalani  yechishga  o’rgatishning  asosiy  bosqichlari. 
II BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARINI MASALALAR 
YECHISHGA O’RGATISH METODIKASINING UMUMIY 
MASALALARI. 
2.1. Matematik  masalalar  va  ularning  turlari. 
2.2.  Boshlang’ich  sinf  o’quvchilarida  masala  yechish  ko’nikmasini  
shakllantirish  metodikasi. 
XULOSA. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
  KIRISH
Mavzuning dolzarbligi : Mustaqil huquqiy demokratik jamiyat qurish haqida
fikr yuritganda bu jamiyatda uning to’laqonli a’zosi shaxs qanday bo’lish kerakligi
va unda ta’lim jarayoni  qanday ro’l o’ynashi  haqida jiddiy o’ylash lozim bo’ladi.
Hurmatli   birinchi   Prezidentimiz     I.   A.   Karimovning     1997yil     29-avgustda
O’zbekiston   Oliy   Majlisining   IX   sessiyasida   “Ta’lim   to’g’risida”gi   qonunga
asoslangan “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi “ qabul qilindi. 1
 
O’zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»da   o’quv
jarayoniga   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni   yaratish   va   o’zlashtirish   yuzasidan
maqsadli     innovatsiya   loyihalarini   shakllantirish   hamda   amalga   oshirish   orqali
ilmfanning   ta’lim   amaliyoti   bilan   aloqasini   ta’minlash   chora-tadbirlarini   ishlab
chiqish, ilg’or axborot va pedagogik texnologiyalarni amalga oshirish uchun tajriba
maydonchalari   barpo   etish,   ilmiy   tadqiqotlar   natijalarini   ta’lim-tarbiya   jarayoniga
o’z   vaqtida   joriy   etish   mexanizmini   ro’yobga   chiqarish,   zamonaviy   axborot
texnologiyalari,   kompyuterlashtirish   va   matematik   ta’lim   tizimini       rivojlanib
borishi belgilab berilgan. 
    «Ta’lim   to’g’risida»gi   va   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to’g’risida»gi
O’zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq, umumta’lim fanlarini o’qitishning
uzluksizligi   va   izchilligini   ta’minlash,   zamonaviy   metodologiyasini   yaratish,
umumiy   o’rta   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   davlat   ta’lim   standartlarini
kompetentsiyaviy   yondashuv   asosida   takomillashtirish,   o’quv-metodik
majmualarning   yangi   avlodini   ishlab   chiqish   va   amaliyotga   joriy   etishni   tashkil
etish maqsadida Vazirlar Mahkamasining qarori qabul qilidi. 
Oliy   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish,   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   ustuvor   vazifalaridan   kelib   chiqqan   holda,   kadrlar   tayyorlash
mazmunini   tubdan   qayta   ko’rish,   xalqaro   standartlar   darajasiga   mos   oliy
ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash uchun zarur sharoitlar yaratilishini ta’minlash
maqsadida: 
1  I.A.Karimov «Kadrlar tayyorlash  milliy dasturi” . 1997-yil Toshkent   Oliy   ta’lim   tizimini   kelgusida   yanada   takomillashtirish   va   kompleks
rivojlantirish bo’yicha eng muhim vazifalar etib quyidagilar belgilansin: 
Har   bir   oliy   ta’lim   muassasasi   jahonning   yetakchi   ilmiy-ta’lim   muassasalari
bilan   yaqin   hamkorlik   aloqalari   o’rnatish,   o’quv   jarayoniga   xalqaro   ta’lim
standartlariga   asoslangan   ilg’or   pedagogik   texnologiyalar,   o’quv   dasturlari   va
o’quv-uslubiy   materiallarini   keng   joriy   qilish,   o’quv-pedagogik   faoliyatga,
masterklasslar   o’tkazishga,   malaka   oshirish   kurslariga   xorijiy   hamkor   ta’lim
muassasalaridan   yuqori   malakali   o’qituvchilar   va   olimlarni   faol   jalb   qilish,
ularning bazasida tizimli asosda respublikamiz oliy ta’lim muassasalari magistrant,
yosh   o’qituvchi   va   ilmiy   xodimlarining   stajirovka   o’tashlarini,
professoro’qituvchilarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishni tashkil qilish; 2
 
Bugungi   kunda   o’quv   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   tubdan   oshirish
maqsadida   bir   qator   yangi   qarorlar   qabul   qilinmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi 2017- yil 20- apreldagi PQ – 2909 – sonli   qarori o liy ta’lim tizimini
tubdan   takomillashtirish,   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
borasidagi ustuvor vazifalarga mos holda, kadrlar tayyorlashning ma’nomazmunini
tubdan   qayta   ko’rib   chiqish,   xalqaro   standartlar   darajasida   oliy   malakali
mutaxassislar tayyorlash uchun zarur sharoitlar yaratish maqsadida qabul qilingan. 
Boshlang’ich   sinflar   uchun   matematika   dasturida   bolalarni   masalalarni
yechishga   o’rgatishga   katta   ahamiyat   bergan.   Bu   dasturda   bolalarga   masalalarni
yechishda ular oldindan o’rgangan arifmetik amallarning xossalaridan foydalanishi
va   o’zlariga   ma’lum   bo’lgan   usullardan   eng   ratsionalini   tanlay   olishga   o’rgatish
zarurligi   ta’kidlangan.   Shunday   qilib,   masalani   y е chish   uchun   b е rilgan   s о nlar   va
izlanayotgan   s о n   о rasidagi   qat о r   b о g’lanishlarni   aniqlash   va   ularga   muv о fiq
ravishda arifm е tik amallarni tanlash, so’ngra bu amallarni bajarish zarur. Shuning
uchun   biz   ushbu   mavzu   ya’ni   boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sodda
masalalarni yechishda o’quvchilar qiziqishini shakllantirish yo’llarini ushbu bitiruv
2  “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida” dagi PQ – 2909 – sonli qarori 2017 -yil 20-
aprel  malakaviy   ishimizda   ishlab   chiqishni   o’z   oldimizga   maqsad   qilib   qo’ydik.
Yuqorida aytib o’tilgan fikrlar ushbu mavzuning dolzarbligini ifoda etadi. 
Ishining maqsadi va vazifalari : Boshlangich sinflarda matematikani o’qitish
samaradorligini   oshirishda   zamonaviy   pedagogik     texnologiyalar     va   ularni
qo’llash   usullarini   ishlab   chiqish,   dastur   materiallariga   mos   matnli   masalalarni
o’rganishning   samarali   usullarini   aniqlash   yangi   pedagogok   texnologiyalardan
foydalanib   masala   yechishni   amalga   oshirish   yo’llarini   izlashdan   iborat.   Bitiruv
malakaviy ishning vazifalari quyidagilarni tashkil etadi. 
Boshlang’ich   sinflarda   zamonaviy   texnologiyalar   asosida   matematika
darslarini tashkil etishning mavjud holatini o’rganish . 
Matematika   darslarida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni     tashkil
etishning ob’yektiv va  sub’yektiv omillarni aniqlash . 
Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslarini   zamonaviy   texnologiyalar
asosida   tashkil   etishga   xizmat   qiluvchi   maqbul   shakl,   metod   va   vositalarni
belgilash. 
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarini   ta’limning   zamonaziy   interfaol
metodlari asosida tashkil etishda maxsus metodlarni tajriba -sinovdan o’tkazish va
uning samaradorligini aniqlash. 
Ishining   obyekti :   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarining   boshlang`ich   sinf
matematika darslaridagi o’qitish jarayoni. 
Umum   ta’lim   maktablarining   boshlang`ich   sinf     matematika   darslarida
masalalar   haqidagi   tushunchalarni   shakllantirish   mazmuni,   usullari   va   samarali
vositalari.  
Ishining   tuzilishi :   Kurs   ishi   kirish,   asosiy     qism   boblari,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatlaridan  iborat. 
 
 
 
 
  I bob.   
O’quvchilarni   masalalar   yechishga  o’rgatishning   nazariy asoslari.
1.1. Boshlang’ich  sinf  matematika  kursida  matnli  masalalar
Turmushda     sonlar   bilan   bog’liq   bo’lgan   cheksiz   ko’p   hayotiy   vaziyatlar
vujudga     keladiki,   bu   sonlar   ustida   turli   arifmetik   amallar   bajarish   talab   qilinadi.
Yechilishi uchun bitta arifm е tik amal bajarilishi zarur bo’lgan masala s о dda masala
d е yiladi.  
Bular quyidagilardir: 
Yosh     tabiatshunoslarga   15   tup   olma   ko’chati   va   10   tup   olxo’ri   ko’chati
ajratildi . Yosh tabiatshunoslarga qancha ko’chat ajratilgan? 
Yengil     mashina   yo’lda   4   soat   bo’ldi     va   soatiga   56   km   tezlik   bilan   yurdi.
Mashina qancha masofani bosib o’tdi? 
Do’konda 2 bo’lak chit sotildi. Birinchi bo’lak uchun 180 so’m, ikknchi bo’lak
uchun ikki marta ko’p pul berishdi, ikkinchi bo’lak uchun qancha pul berishgan? 
  Ta’lim   maqsadlarida   ko’pincha   obstrakat   vaziyatlardan   foydalaniladi   va
muhim   masalalar   deb   ataluvchi   masala   hosil   qilinadi.   Masalan:   8   ni   hosil   qilish
uchun   12   dan   qaysi   sonni   ayirish   kerak?   Biz   marta   arifmetik   masalalarni   ko’rib
chiqdik. Ularda qanday umumiylik bor? 
  Avvalo   har   bir   masala   berilgan   va   noma’lum   sonlarni   o’z   ichiga   oladi.
Masaladagi   son   to’plamlar   sonini   yoki   miqdorlarning   qiymatini     harakterlaydi,
munosasbatlarini   ifodalaydi   yoki   berilgan   mavhum   sonlar   bo’ladi.   Masalan
1masalada 15 soni  olma ko’chatlari to’plamini sonini  haraterlaydi. 2-masalada   56
soni miqdor uzunlikning qiymatidir. 3-masalada 2soni ikki sonning munosabatini 2
va   1-bo’lakdagi   chitning   bahosini   ifodalaydi.   4-masalada   12,   8   mavhum   sonlar
berilgan   bo’lib   ,   bular   mos   ravishda   kamayuvchi   va   ayirmadir.   Har   bir   masalada
shart va savol bo’ladi. Masala shartida berilgan sonlar orasidagi va berilgan sonlar
bilan izlanayotgan sonlar orasidagi bog’lanish ko’rsatiladi, bu bog’lanishlar tegishli
arifmetik amallarni tanlashni belgilab beradi. Savol esa qaysi son izlanayotgan son
ekanligini bildiradi.  Masalan, 2-masalaning   sharti: yengil mashina yo’lda 4 soat bo’ldi va soatiga
56 km tezlik bilan bosib o’tdi? Masalani yechish bu masala shartida berilgan sonlar
va   izlanayotgan   son   orasidagi   bog’lanishni   ochib   berish   va   bu   asosda   arifmetik
amallarni   tanlash,   keyin   esa   ularni   bajarish   hamda   masala   savoliga   javob   berish
demakdir. 
   Yuqorida keltirilgan masalaning   yechilishini ko’ramiz. 1-masala sharli olma
va   olxo’ri   ko’chatlari     to’plamlar   birlashmasi   amalini   aniqlaydi.   Masala   savoli
mazkur to’plamlar birlashmasi amali masala yechilishi uchun zarur bo’lgan berilgan
sonlarni qo’shish amaliga mos keladi. 15+10=25 masala savoliga javob: 
yosh tabiatshunoslarga 25 tup ko’chat ajratilgan. 
2-masala   shartidan   mashinaning   tezligi   va   uning   harakaty   vaqti   ma’lum.
Mashina   bosib   o’tgan   yo’lni   topish   talab   etiladi.   Bu   kattaliklar   orasidagi   mavjud
bog’lanishdan   foydalanib   masalani   yechamiz:   56∙4=224   masala   savoliga   javob:
mashina 224 km yo’l bosgan. 
3-masalani   yechamiz   uchun   2   marta   ko’p   ifodani   ma’nosini   bilishdan
foydalaniladi. 18∙2=36 masala savoliga javob: 2-bo’lak 36 so’m turadi. 
Ko’rib   turibmizki,   hayotiy   vaziyatdan   arifmetik   amallarga   o’tish   turli
masalalarda   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan   son   orasidagi   turli   bog’lanishlar   bilan
belgilanar ekan. 
Masalalarning   turlari   haqidagi   masalaga   to’xtalamiz:   hamma   arifmetik
masalalar ularni yechish uchun bajariladigan amallar soniga qarab soda va nurakkab
masalalarga bo’linadi. Yechilishi uchun bitta arifmetik amal bajarilishi zarur bo’lgan
masala   sodda   masala   deyiladi.   Yechilishi   uchun   bir-biri   bilan   bog’liq   bo’gan   bir
nechta   ular   bir   xil   amal   bo’lishidan   qat’iy   nazar   amaliy   bajarish   zarur   bo’lgan
masala murakkab masaladir. 
Sodda   masalalarni   qanday   amal   yordamida   yechilishiga   qarab   (qo’shish,
ayirish,   ko’paytirish,   bo’lish   bilan   yechiladigan   sodda   masalalar)   yoki   ularning
yechilashi   davomida   shakillantiriladigan   tushunchalarga   bog’liq   ravishda   turlarga
ajratish mumkin.   Masalalar   yechish   jarayonining   o’zi   ma’lum   metodika   o’quvchilarning   aqliy
rivojlanishiga ancha ijobiy ta’sir ko’rsatadi, chunki u aqliy operatsiyalarni analiz va
sintez,   konkretlashtirish   va   abstraklashtirish,   taqqoslashi,   umumlashtirilishi   talab
etiladi.   Masalan,   o’quvchi   istalgan   masalani   yechayotganida   analiz   qiladi,   savolni
masala   shartida   ajratadi,   yechish   planini   tuzayotganida   sintez   qiladi,   bunda
konkretlashtirishdan   (masala   shartini   hayolan   chizadi)   so’ngra   abstraklashdan
foydalanadi  (konkret situatsiyadan kelib chiqib arifmetik amalni tanlaydi) biror bir
turdagi   masalalarni   ko’p   marta   yechish   natijasida   o’quvchi   bu  turdagi   masalalarda
berilgan   va   izlanayotgan   sonlar   orasidagi   bog’lanishlar   haqidagi   bilimni
umumlashtiradi,   buning   natijasida   bu   turdagi   masalalarni   yechish   usuli
umumlashtiriladi. 
Bolalarni   masala   yechishga   o’rgatish   –   bu   berilgan   va   izlanayotgan   sonlar
orasidagi   bog’lanishni   aniqlashni   va   buning   asosida   arifmetik   amallarni   bajarishni
o’rganish demakdir. 
Masalalarni   yechish   uquvida   o’quvchilar   egallashi   lozim   bo’lgan   markaziy
zveno   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan   son   orasidagi   bog’lanishni   o’zlashtirishdir.
Bolalarning   masalalr   yecha   olish   uquvlari   va   bu   bog’lanishlarni   qanchalik   yaxshi
o’zlashtirganliklariga   bog’liqdir.   Shuni   hisobga   olgan   holda   boshlang’ich   sinflarda
yechilishi   berilgan   sonlari   va   noma’lumlar   orasidagi   bir   xil   bog’lanishlarga
asoslangan   konkret   va   mazmuni   va   soni   berilganlari   bilan   esa   farq   qiluvchi
masalalar   gruppasi   bilan   ish   ko’riladi.   Bunday   masalalar     gruppasini   bir   turdagi
masalalar deb ataymiz. 
Masalar   ustida   ishlash   o’quvchilarni   avval   bir   turdagi   masalalarni   yechishga,
so’ngra   boshqa   turdagi   masalalarni   uechishga,   so’ngra   boshqa   turdagi   masalalarni
yechishga   majburlashga   olib   kelinishi   kerak   emas.   Uning   asosiy   maqsadi
o’quvchilarni   turli   hayotiy   vaziyatlardagi   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan   son
orasidagi   ma’lum   bog’lanishlarni   ularni   murakkablashib   borishini   ko’zda   titgan
holda   aniqlay   olishga   o’rgatishdir.   Bunga   erishish   uchun   o’qituvchi   bu   turdagi
masalalarni   yechishni   o’rgatish     metodikasida     ma’lum   maqsadlarni   ko’zlaydigan
bosqichlarni ko’zda tutish lozim.  Birinchi   bosqichda   o’qituvchi   ko’rilayotgan   turdagi   masalalarni   yechishga
tayyorgarlik   ishini   olib   boradi.   Bu   bosqichda   o’quvchilar   mazkur   masalalarni
yechishda   tegishli   amallarni   tanlash   uchun   asos   bo’ladigan   bog’lanishlarni
o’zlashtirishlari lozim. 
Ikkinchi   bosqichda   o’qituvchi   ko’rilayotgan   turdagi   masalalarni   yechilishi
bilan o’quvchilarni tanishtiradi. Bunda o’quvchilar berilgan sonlar va noma’lum son
orasidagi   bog’lanishni   aniqlash,   buning   asosida   arifmetik   amallarni   tanlashni
o’rganadilar,   ya’ni   masalada   ifodalangan   konkret,   vaziyatdan   tegishli   arifmetik
amalni   tanlashga   o’tishni   o’rganadilar.   Bunday   ishlarni   olib   boorish   natijasida
o’quvchilar ko’rilayotgan turdagi masalalarni yechish usuli bilan tanishadilar. 
Uchinchi   bosqichda   o’qituvchi   ko’rilayotgan   turdagi   masalalarni   yechish
uquvini   shakllantiradi.   O’quvchilar   bu   bosqichda   ko’rilayotgan   turdagi   istalgan
masalani   uning   konkret   mazmunidan   qat’iy   nazar   yechishni   o’rganishlari   kerak,
ya’ni bu turdagi masalalarni yechish usullarini umumlashtirishlari lozim. 
Yuqorida   qayd   qilingan   bosqichlar   ustida   ishlash   metodikasini   mufassalroq
qarab chiqamiz. 
U   yoki   bu   turdagi   masalalarni   yechishga   tayyorgarlik   ko’rishi   arifmetik
amallarni   tanlashda   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan   son   orasidagi   qanday
bog’lanishning   tayanishga   bog’liq.   Shunga   muvofiq   ravishda   maxsus   mashqlar
o’tkaziladi. 
Ko’p hollarda – masalalar yechishga qadar to’plamlari ustida amallar bajaradi.
Masalan,   ko’p   sodda   masalalarni   yechilishi   bilan   tanishtirish   oldidan   to’plamlar
ustida   amallarga   doir   mashqlar   berish   lozim.       Bunda   to’plamlarning   elementlari
konkret predmetlar bo’lishi kerak (cho’plar, qog’ozlar, qiyilgan geometrik figuralar,
rasmlar va hokazolar).  Masalan, yig’indini topishga doir mashqlar taklif qilinadi. 
Quyonchalar solingan savatlarni oling. (bolalar buni bajaradilar). O’tloqda 4 ta
quyon sakrab yurardi. Ularning yoniga yana 3 ta quyoncha kelib qo’shildi. (yana 3
ta   suratni   olib   qo’yadilar).   Hammsi   bo’lib     nechta   quyoncha   bo’ldi?   (bolalar
suratlarni sanaydilar). Biz 4 ga 3 ni qo’shdik: (suratlarni korsatadilar ) va 7 ni hosil
qildik.  Ayirishga   doir   masalalarni   yechishda   to’plamning   bir   qismini   ajratish
ko’paytirishda   teng   sonlar   to’plarini   birlashtirish,   bo’lishda   to’plamni   teng   sonli
to’plamlarga ajratish tayyorgarlik ishi bo’ladi. 
To’plamlar ustida amallar yordamida ,, … ta katta, ortiq’’ , ,, … ta kichik’’ , ,,
… marta katta’’ , ,,… marta kichik’’ ifodalarning ma’nosi ochib beriladi, bu ayirma
va karrali munosabat bilan  bog’langan masalalarni kiritishga tayyorgarlik bo’ladi. 
Arifmetik   masalalar   kattalikdan   (uzunlik,   massa),   hajm,   vaqt   va   boshqalar
bilan bog’langan, shuning yoki bu masalaga yangi kattalik bilan tanishtirish kerak.
Bundan keyingi ishlarda foydalanish uchun ba’zi kattaliklarni bolalar ayrim daftarga
yozib borishlari foydali bo’ladi. 
Ko’p   masalalarni   yechishda   amallar   bu   kattalikdan   orasidagi   mavjud
bog’lanishlarga   asoslanib   tanlanadi.   Amallarni   tanlashda   o’quvchilar   bu
bog’lanishlarni idrok qila olishlari va foydalana bilishlari uchun kattaliklar orasidagi
bog’lanishlarni masalalarni bu kattaliklarning konkret ma’nosi asosda yechish yo;li
bilan ochib berishi kerak. Masalan, quyidagi masalani yechish  kerak: ,,Har donasi 4
so’mdan   3   ta   otkritka   sotib   olindi.   Qancha   pul   to’langan?’’    Bu   masalani   yechish
uchun ushbu bog’lanishdan foydalaniladi: agar  tovar  bahosi va soni ma’lum bo’lsa,
uning (hajmi) jamini ko’paytirish amali yordamida topish mumkin. 
O’quvchilar   u   yoki   bu   bog’lanishni   o’zlashtirishlari   uchun   maqsadga
qaratilgan,   kuzatishlarni   tashkil   qilish   lozim.   Masalan,   baho,   miqdor   va   jami   puli
biln   tanishtirish   maqsadida   do’konga   sayohat   tashkil   qilish   mukin,   bunda
o’quvchilar  baho bilan tanishadilar, ba’zi tovarlarning bahosini  o’z daftariga yozib
qo’yadilar, oldi-sotdi jarayonini kuzatadilar. Keyinchalik darsda bolalar ma’lum bah
ova   miqdori   bo’yichicha   jamini   topishga   doir   sodda   masalalar   tuzadilar,   so’ngra
ko’paytirish   amalining   konkret   ma’nosi   haqidagi   bilmga   asoslanib,   bu   masalani
yechadilar.   Masalani   yechilishini   ko’rganlaridan   so’ng   agar   baho   va   miqdori
ma’lum     bo’lsa,   jami   pulni   ko’pytirish   yordamida   topish   mumkinligiga   e’tibor
beradilar.   O’quvchilar   bu   bilimdan   keyinchalik   sodda   masalalarni   ham   murakkab
masalalarni ham yechishda foydalanadilar.  Masalaning   har   bir,   ayrim   turi   ustida   ishlash   o’ziga   xos   maxsus   tayyorgarlik
ishini   talab   qiladi,   bu   haqda   har   bir   turdagi   masalalarni   yechish   metodikasini
qaralayotganda aytiladi.  
Tayyorgarlik   ishlarini   ko’zda   tutgan   holda   bolalarni   ko’rilayotgan   turdagi
masalalarning yechilishi bilan tanishtirishga o’tish mumkin. 
1.2.  Masalani  yechishga  o’rgatishning  asosiy  bosqichlari
Masalalar   yechishga   o’rgatishda   quyidagi   etaplarga     rioya   qilish   maqsadga
muvofiqdir. 
1-etap-masala mazmuni bilan  tanishtirish; 
2-etap-masala  yechimini izlash; 
3-etap-masalani yechish; 
4-etap-masala yechimini tekshirish. 
Ajratilgan etaplarga bir-biri bilan uzviy bog’langan va bu bosqichning har bir
etapida ish asosan o’qituvchining rahbarligida olib boriladi. 
Har bir etapda ishlash metodikasini batafsil ko’rib chiqamiz. 
Masala   mazmuni   bilan   tanishtirish.     Masala   mazmuni   bilan   tanishtirish   uni
o’qib,   masalada   aks   ettirilgan   hayotiy   vaziyatni   ko’z   oldiga   keltirish   demakdir.
Masalanui odatda bolalar o’qiydilar. 
Masala matni bolalarda bo’lmagan taqdirda yoki ular  hali o’qishni  bilamagan
holda,   masalani   o’qituvchi   o’qiydi.   Bolalarni   masalani   to’g’ri   o’qishga   o’rgatish
juda   muhimdir.   Amalni   tanlashni   belgilab   beradigan   ,,bor   edi’’,   ,,jo’nab
ketdi’’,     ,,qoldi’’,   ,,baravardan   bo’ldi’’kabi   so’zlarga   va   soni   ma’lumotlarga   urg’u
berib   o’qish   masala   savolini   intonatsiya   bilan   ajratib   o’qish.  Agar   masala   tekstida
tushunarsiz   so’zlar   uchrasa   ularni   tushuntirish   yoki   masalada   gap   ketayotgan
predmetni, masalan,  buldozer, o’rish mashinasi va hokazoni  ko’rsatish mumkin. 
Masalani   bolalar   bir-ikki   marta,   ba`zan   bir   necha   marta   o’qiydilar,   biroq
masalani   bitta   o’qiganda   esda   qolishga   ularni   asta-sekin   o’rgatib   borish     kerak,
chunki bu holda ular masalani ko’proq diqqat bilan o’qiydilar. 
Masalani o’qiganda, bolalar masalada aks ettirilgan hayotiy vaziyatni tasavvur
qila   olishlari   lozim.   Shu   maqsadda   bolalar   masalani   o’qib   bo’lishganidaqn   keyin masalada   nima   to’g’grisida   gap   ketayotganini   tasavvur   qilib   ko’rishlari   va   hikoya
qilib berishlarini taklif qilish  maqsadga muvofiq  bo’ladi. 
Masala   yechimini   izlash.     Masala   mazmuni   bilan   tanishgandan   so’ng   uning
yechimini izlashga o’tish mumkin o’quvchilar masalaga kirgan kattaliklar,  berilgan
sonlar   va   izlanayotgan   sonni   ajratib   ko’rsatishlari,   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan
son orasidagi  bog’lanishni  aniqlashlari  va buning asosida tegishli arifmetik amalni
tanlashlari kerak. 
Yangi   turdagi   masalalarni   kiritilayotganida   masala   yechimini   izlashga
o’qituvchi   rahbarlik   qiladi,   keyinchalik   o’quvchilar   buni   mustaqil   bajaradilar.   U
holda ham bu holda ham kattaliklar, berilgan sonlar va izlanayotgan sonni ajratish,
ualr   orasidagi   bog’lanishlarni   aniqlashda   bolalarga   yordam   beradigan   maxsus
usullardan   foydalaniladi.   Bunday   usullar   jumlasiga   masalani   ilyustratsiyalash,
masalani   takrorlash,   masalani   tahlil   qilish   va   eshitish   planini   tuzish   kiradi.   Bu
usullarning har birini ko’rib chiqamiz: 
Masalani   ilyustrasiyalash   bu   masalaga   kirgan   kattaliklar   berilgan   va
izlanayotgan,   sonlarni   ajratish   va   ular   orasida   bog’lanishni,   aniqlash   uchun
ko’rsatmali qurollardan foydalanish demak. 
Illyustratsiya   predmetli   yoki   semantik   bo’lishi   mumkin.   Birinchi   holda
masalada   aytilayotgan   predmetlardan   yoki   bu   predmetlarning   rasmlaridan
illyustratsiya   sifatida   foydalaniladi,   ular   yordamida   predmetlar   ustida   tegishli
amallar ilyustratsiya qilinadi. 
Masalan,   quyidagi   masalani   illyusratsiya   qilish   kerak.   ,,Bolalar   chana
uchayotgan edi. Ulardan 5 ta qiz bola va 2 ta o’g’il   bola uyiga ketishdi. Hammasi
bo’lib   uyga   nechta   bola   ketgan?’’  bunday   paytda   ilyustratsiya   uchun   bolalarning
o’zlaridan   foydalangan   ya’ni:   doskaga   chana   uchayotgan   bolalarni   o’ynovchi
o’quvchilarni   chiqarish   kerak,   so’ngra   5ta   qiz   uyga   ketganini,   ya’ni   chetga
chiqqanini   keyin   2   ta   o’g’il   bola   uyga   ketganini   (qizlarga   borib   qo’shilishadi)
ko’rsatish   kerak.   Shunday   qilib,   to’plamlarni   birlashtirish   ilyustratsiya   qilinadi   va
garchi bolalar ketdi deyilsa ham bolalar masala qo’shish amali yordamida yechishi o’quvchilarga   ravshan   bo’ladi.   Predmetlarning   o’zidan   ko’ra   ko’pincha   ularning
rasmlaridan yoki boshqa predmetlardan foydalaniladi.  
Predmetli   illyustratsiya   masalada   tasvirlangan   hayotiy   vaziyat   to’g’risida
yaqqol   tasavvur   qilishga   yordam   beradi,   bu   keyinchalik   amalni   tanlashda   asosiy
moment bo’lib xizmat  qiladi. Predmetli illyustratsiyadan yangi  turdagi  masalalarni
yechish bilan tanishtirilayotganda ko’proq sinfda foydalaniladi.  
Predmetli   illyustratsiya   bilan   bir   qatorda   1-sinfdan   boshlab   seatik
illyustratsiyadan foydalaniladi- bu masalani qisqa yozib olishdir. 
Qisqa yozuvda ko’zdan kechirish uchun qulay formada kattaliklar berilgan va
izlanayotgan   sonlar   shuningdek   masalada   nima   to’g’risida   gap   ketayotganini
bildiruvchi   ba’zi   so’zlar,   ,,bor   edi’’,   ,,qo’ydik’’,   ,,bo’ldi’’  va   h.k.   va   munosabatni
bildiruvchi so’zlar: ,,katta’’(ko’p), ,,kichik’’ (kam) va h.k. yozib qo’yiladi. 
Ko’p masalalarni chizma yordamida namoyish qilish mumkin: ,,o’quv yilining
boshida   o’quvchi   uchun   kostyum,   botinka   va   shapka   sotib   olindi.   Kostyum   2400
so’m   turadi.   U   botinkadan   3   marta   qimmat.   Xarid   qilingan   narsalarning   hammasi
qancha turadi?  
Chizma   formasida   namoyish   qilishni   kattaliklar   qiymatlarining   munosabatlari
berilgan   masalalarning   yechilishida   (katta,   kichik,   shuncha)   shuningdek   harakat
bilan bog’liq masalalarning yechilishida foydalanish maqsadga muvofiq bo’ladi. 
Oxirgi   holda   harakat   qilayotgan   jism   bosib   o’tgan   masofani   kesma   bilan
harakat   yo’nalishini   strelka   bilan,   harakat   qilayotgan   jism   yo’ldagi   punktlarni
bayroqcha yoki chiziqcha bilan tasvirlab qabul qilingan, bunda tezlik yo’analishini
ko’rsatayotgan,   strelkaning   tagiga   yoki   ustiga   vaqt   esa   shu   vaqt   ichida   o’tilgan
masofani   tasvirlovchi   kesmaning   ustiga   qo’yiladi,   yo’lning   uzunligi     tegishli
kesmaning tagiga yoziladi. 
      S   an   ab   o’tilgan   ilyustratsiyalarning   har   birini   bolalarning   o’zlari
bajarganlari   taqdirdagina   bu   ilyustratsuyalar   masala   yechimini   topishga     yordam
beradi,   chunki   faqat   shu   holdagina   ular   masalani   o’zlari   analiz   qilishlari   mumkin.
Demak bolalarni illyustratsiyalarni o’zlari bajarishlariga o’rgatish zarur. Avval yangi
turdagi   masala   bilan   tanishtirilayotganda   qisqa   yozuvchi   o’qituvchi   rahbarligida bolalarning   o’zlari   bajarishadi,   so’ngra   u   masala   yechimini   topishga   yordam
beradilar taqdirda mustaqil bajarishadi. 
Illyustratsiyalarni   bajarish   vaqtida   ba’zi   bolalar   masala   yechimini     topadilar,
ya’ni   ular   masalani   yechish   uchun   qaysi   amallarni   bajarish   zarurligini   biladilar.
Biroq bolalarni bir qismi berilgan sonlar va izlanayotgan son orasidagi bog’lanishni
hamda   tegishli   arifmetik   amalni   faqat   o’qituvchi   masalani   tahlili   deb   ataluvchi
maxsus suhbat o’tkazadi. 
3.   Masalaning   yechilishi.   Masalaning   yechilishi   bu   yechim   plani
tuzilayotganda   tanlangan   arifmetik   amallarni   bajarish   demakdir.   Bunda   har   bir
amalni bajara turib nimani topayotganimizni tushuntirish shart. 
Masala   yechimini   og’zaki   yoki     yozma   ravishda   bajarilishi   mumkin.   Og’zaki
yechishda tegishli arifmetik amallar tushuntirishlar og’zaki bajariladi. Boshlang’ich
sinflarda yechiladigan masalalarning deyarli yarmi og’zaki bajarilishi kerak. Bunda
bolalarni   bajarilayotgan   masalalarning   deyarli   amallarga   doir   to’g’ri   va   qisqa
tushuntirishlar berishga o’rgatish kerak.  
Yozma   yechishda   amallar   yoziladi.   Ular   uchun   tushuntirishlarni   esa
o’quvchilar  yozadilar yoki og’zaki aytadilar. 
Boshlang’ich sinflarda masala yechilishini quyidagi asosiy formalari bor: 
Masala bo’yicha ifoda tuzish va uning qiymatini topish;  
Masala bo’yicha tenglama tuzish va uni yechish; 
Yechilishi ayrim amallarning ko’rinishida yozish.  
Masalalar   ustida   ishlashda   ma’lum   sistemani   belgilash   va   uni   joriy   qilish
malakasi.  
Masalalar ustida ishlash rejasi 
1. Masalani   o’qib   chiqing,   masalada   nima   haqida   gap   borayotganini
o’zingiz tasavvur qiling. 
2. Masalada nima ma’lum va nimani topish kerakligini aniqlashtirib oling.
Agar   masala   tekstini   tushunib   olish   qiyin   bo’lsa,   uni   qisqa   yozing   (yoki
masalaga oid chizma tayyorlang).  3. qisqa   yozuv   bo’yicha   har   bir   son   nimani   ko’rsatishini   tushuntir   va
masala savolini takrorlang. 
4. O’ylab   ko’r,   masala   savoliga   birdaniga   javob   berish   mumkinmi,   agar
mumkin bo’lmasa, nega? Oldin nimani, keyin nimani bilish mumkin? 
Masalani yechish rejasini tuzing. 
5. Yechishni bajaring va javobini yozing. 
6. O’z yechimingizning to’g’riligini tekshirib ko’ring. 
7. O’zingizga “qiziqarli” savollar bering va ularga javob bering. 
Shunday   qilib   biz   o’quvchilarni   yangi   turdagi   masalalar   bilan   tanishtirish
metodikasining   umumiy   masalalarni   qarab   chiqdik.   Bu   bosqichda   ish   o’qituvchi
rahbarligida olib boriladi.  
 
 
 
 
 
 
 
  II bob. 
Boshlang’ich sinf o’quvchilarini masalalar yechishga o’rgatish
metodikasining umumiy masalalari
2.1. Matematik  masalalar  va  ularning  turlari
Matematik masalalar sodda va tarkibli masalalarga ajratiladi. Sodda  masalalar
bitta amal bilan yechish mumkin bo’lgan masalalar  jumlasiga kiritiladi. Bir nechta
sodda   masaladan   tuzilgan   va   shu   sababli   ikki   yoki   undan   ortiq   amal   yordamida
yechiladigan masalalar tarkibli masalalar deyiladi. 
Har   qanday   sodda   masalaga   doir   ikkita   teskari   masala   tuzish   mumkinki,
ularning har biriga o’sha syujet bo’yicha izlanayotgan son sifatida esa to’g’ri masala
shartida ma’lum bo’lgan son qatnashadi. Masalan: hovlida 5 ta qiz o’ynayotgan edi.
Ularning 2 tasi uyga ketdi. Hovlida nechta qiz qoldi? Masalaga 2 ta teskari masala
tuzish mumkin. Birinchisi  ,,Hovlida bir nechta qiz o’ynayotgan edi. 2 ta qiz uyiga
ketgandan so’ng, hovlida 3 ta qiz qoldi. Oldin hovlida nechta qiz qoldi?   2- hovlida
5 qiz. Bir nechta qiz uyiga ketgandan so’ng hovlida 3 ta qiz qoldi. Nechta qiz uyiga
ketgan?’’  Bu masala berilgan 1-masalaga nisbatan, shuningdek 2-masalaga nisbatan
ham teskari masala sifatida qarash mumkin. 
Bundan   tashqari,   sodda   masalalar   orasidan   bilvosita   ifodalangan   masalalar
ajratiladi. Masalan quyidagi masala shunday masalalar jumlasiga kiradi. ,,Stol ustida
7 ta qalam bor.  Bular qutidagi qalamlardan 4 ta ortiq.  Qutida nechta qalam bor?’’ Bu
masala shartida ,,ortiq’’ deyilgan masala esa ayirish bilan yechiladi.  
(7 – 4 = 3). 
Sodda   masalalarning   asosiy   turlarini   quyidagicha   taqsimlash   boshlang’ich
maktablarida qo’llanish uchun qulay: 
Arifmetik   amallar   mazmunini   ochishga   doir   masalalar   :   yig’indini   qoldiqni
topishga doir masalalar, bir xil qo’shiluvchilar yig’indisini topishga doir masalalar,
bo’lishga (mazmuniga ko’ra bo’lishga vat eng qismlarga bo’lishga) doir masalalar. 
Amalning   noma’lum   komponentlarini   (qo’shiluvchi,   kamayuvchi,   ayriluvchi,
ko’paytuvchi, bo’linuvchi, bo’luvchi) topishga doir masalalar.  Bir   necha   birlik   (yoki   bir   necha   marta)   ortiq   (yoki   kam)   munosabati   bilan
bog’liq   masalalar   sonni   bir   nechta   birlik   (yoki   bir   nechta   marta)   orttirish   9yoki
kamaytirishga doir bevosita (yoki bilvosita) ifodalangan masalalar, sonlarni ayirmali
(yoki karrali) taqqoslashga doir masalalar. 
Kattaliklarning proportsional bog’lanishlariga doir masalalar. 
Hamma   turdagi   sodda   masalalar   o’quvchi   uchun   quyidagi   maqsadlarda   kerak
bo’ladi: 1)   Matematik masalalning strukturasi (tarkibi) bilan tanishish, ya’ni uning
sharti berilganlari savoli izlanayotgan miqdorlari bilan masalaning yechimi, savoli,
javobi,   amal   bilan   shuningdek,   va   h.k.   atamalari   bilan   (bular   matematik
munosabatlarni ifodalaydi) tanishish. 
Bolalarda masala savoliga javob berish uchun bajarish kerak bo’lgan amallarni
tanlashga   ongli   munosabatda   bo’lishni   tarbiyalash   (masalalar,   amallar   mazmunini
ochishga yordam beradi). 
Shatrga   kirgan   kattaliklar   orasidagi   elementar   funksional   munosabatlarni
birinchi marta ko’rish amallar komponentlar orasidagi bog’lanishlarni tushuntirish. 
Har xil matematik mashqlarni hayot bilan bog’lash bu bolalarni fanga bo’lgan
qiziqishlarni orttiradi, ko’nikmalarni egallash jarayonini jonlantiradi. 
Sodda   masala   tekstini   o’zgartirish   ustida   ishlash   o’quvchiga   ko’proq   obstrakt
matematik tushunchalarni egallashga yordam  beradi. Masalan, ushbu ,,Malika 7 ta
daftar sotib oldi. Daftar 200 so`m turadi. Malika qancha pul to’lagan?’’ Masalaning
turini, masalan, daftarning bahosi 200 so`m, 7 ta daftar qancha turishini biling, kabi
abstrakt tushunchalarni kiritish bilan o’zgartirish mumkin. 
O’quvchini har xil tarkibli masalalar yechishga tayyorlash. 
 Bola ongiga matematika asoslarini joylash, uning bilim doirasini kengaytirish
va tartibga solish, iroda va talabchanlikni tarbiyalash. 
Mat е matikani   o’qitish   sist е masida   s о dda   masalalar   juda   muhim   r о l   o’ynaydi.
S о dda masalalarni y е chish yordamida mat е matika b о shlang’ich kursining markaziy
tushunchalaridan   biri   -   arifm е tik   amallar   haqidagi   tushuncha   va   b о shqa   bir   qat о r
tushunchalar   shakllanadi.   S о dda   masalalarni   y е cha   о lish   o’quvi   o’quvchilarning
murakkab masalalarni y е chish o’quvini egallashlarida tayyorgarlik b о sqichi bo’ladi, chunki murakkab. masalalarni y е chish qat о r s о dda masalalarni y е chishga k е ltiriladi.
S о dda   masalalarni   y е chayotganda   masala   bilan   va   uning   tarkibiy   qismlari   bilan
birinchi   b о r   tanishiladi.   S о dda   masalalarni   y е chish   mun о sabati   bilan   o’quvchilar
masala  ustida ishlashning as о siy usullarini  egallaydilar. Shu sababli  o’qituvchi  har
bir turdagi s о dda masalalar ustida qanday ish  о lib b о rishni bilishi juda muhimdir.
Dastlab, s о dda masalalarning klassifikatsiyasini qarab chiqamiz. 
Klassifikatsiyalash   (tasniflash)   –   bunda   narsa   va   h о disalarni   bir о r   b е lgisiga
qarab ularni guruhlarga ajratiladi.  
  Narsa   va   h о disalarni   tasniflash   о datda   ularning   bir о r   as о siy   –   b е lgi,
хо ssalariga qarab  о lib b о riladi. Biz o’quvchilarga “Uchburchakning turlarini ayting”
d е gan   sav о l   b е rganimizda   ular   to’ х talmasdan   “Uchburchaklar   t е ng   yonli,   to’g’ri
burchakli   va   o’tkir   burchakli   bo’ladi”   yoki   «To’g’ri   burchakli,   o’tkir   burchakli   va
t е ng   t о m о nli   bo’ladi»   d е gan   jav о bni   b е radilar.   Ko’rinib   turibdiki,   uchburchaklarni
bunday tasniflashda as о s e’tib о rga  о linmagan, ya’ni uchburchaklarni qanday as о sga
ko’ra tasniflanyapti.  
Ma’lumki,   uchburchaklar   burchaklariga   ko’ra   o’tkir   burchakli,   to’g’ri
burchakli   va   o’tmas   burchakli;   t о m о nlariga   ko’ra   esa,   turli   t о m о nli   va   t е ng   yonli
bo’ladi   (t е ng   t о m о nli   uchburchak   t е ng   yonli   uchburchakning   х ususiy   h о li   bo’lib
his о blanadi).  
S о dda masalalarni ularni y е chishda bajariladigan arifm е tik amallarga muv о fiq
gruppalarga   ajratish   mumkin.   Bir о q   m е t о dika   nuqtai   nazaridan   b о shqacha
klassifikatsiyalash:   masalalarni,   ularni   y е chilish   jarayonida   shakllanadigan
tushunchalarga     muv о fiq   ravishda     gruppalarga         bo’lish   qulaydir.   Bunday
gruppalardan   uchta   ajratish   mumkin.   Ularning   har   birini   х arakt е rlaymiz.   Birinchi
gruppaga      shunday  s о dda masalalar  kiradiki, ularni   y е chish  dav о mida b о lalar  har
bir   arifm е tik       amalning   k о nkr е t   ma’n о sini   o’zlashtiradilar,   ya’ni   ular   to’plamlar
ustidagi u yoki bu amalga qaysi bir arifm е tik amal m о s k е lishini o’zlashtiradilar.
Yuq о rida   qayd   qilinganid е k,   arifm е tik   amallarning   k о nkr е t   ma’n о sini   о chib
b е ruvchi   masalalar   jumlasiga   yig’indini,   q о ldiqni,   ko’paytmani   t о pishga   d о ir, mazmuniga   qarab   bo’lishga   d о ir   va   t е ng   bo’laklarga   bo’lishga   d о ir   masalalar
t е gishli bo’ladi. 
Yig’indini va q о ldiqni t о pishga d о ir masalalar b о lalar duch k е ladigan dastlabki
masalalar bo’lgani uchun bu masalalar ustida ishlash qo’shimcha qiyinchiliklar bilan
b о g’liq. Bunda o’quvchilar masala va uning qismlari bilan tanishadilar, shuningd е k,
masala   ustida   ishlashning   ba’zi   umumiy   usullarini   o’zlashtiradilar.   Yig’indi   va
q о ldiqni   t о pishga   d о ir   masalalar   bir   vaqtning   o’zida   kiritiladi,   chunki   qo’shish   va
ayirish amallari bir vaqtda kiritiladi; bundan tashqari, bu masalalarni qarama-qarshi
qo’yilganda,   ularni   y е chish   uquvi   ya х shir о q   shakllanadi.   Yig’indi   va   q о ldiqni
t о pishga   d о ir   masalalarni   y е chishga   tayyorgarlik   -   bu   to’plamlar   ustida   amallar
bajarishdir.   Umumiy   el е m е ntlari   bo’lmagan   ikki   to’plamni   birlashtirish   va
to’plamning   qismini   chiqarish.   To’plamlarni   birlashtirish   amali   qo’shish   amaliga,
to’plamning qismini chiqarish esa ayirish amaliga muv о fiq k е lishini b о lalar ya х shi
o’zlashtirishlari  k е rak. To’plamlar   ustida  amallarni  bajarish  bo’yicha  t о pshiriqlarni
tayyorgarlik   davrida   va   birinchi   o’nlik   s о nlarini   n о m е rlashni   o’rganish   davrida
kiritish   l о zim.   Bu   t о pshiriqlar   f о rmasi   bo’yicha   masaladan   farq   qilmaydi,   l е kin
amaliy bajariladi. Masalan, o’qituvchi  quyidagi  masalani  o’qiydi:  «B о la 3 ta qizil,
d о iracha   va   1   ta   ko’k   d о iracha   qirqdi.   B о la   hammasi   bo’lib   n е chta   d о iracha
qirqqan?»  B о lalar parta ustiga avval 3 ta qizil d о iracha, so’ngra 1 ta ko’k d о iracha
qo’yadilar; ularni birlashtiradilar va natijani sanash yo’li bilan t о padilar. O’qituvchi
ular   3   ga   birni   qo’shib,   4   h о sil   qilganliklarini   ko’rsatadi.   B о lalar   takr о rlaydilar.
Bunday   mashqlardan   bir   n е chta   bajarilganidan   so’ng   «qo’shish»   (plus),   «h о sil
bo’ladi» (t е ng) b е lgilar va qirqma raqamlarda ushbu yozuv kiritiladi: 
3+1=4. 
Bu   tayyorgarlik   mashqlari   turli   hayotiy   vaziyatlarni   o’z   ichiga   о lishi   juda
muhim. 
Qizchada   4   ta   rangli   qalam   b о r   edi.   Akasi   yana   2   ta   qalam   hadya   qildi.
Qizchada jami nеchta qalam bo’ldi? 
Bir akvariumda 3 ta baliqcha, ikkinchi akvariumda 4 ta baliqcha bоr edi. Ikkala
akvariumda nеchta baliqcha bоr?  Bоlalarni   masalalar   yеchishda   amallarni   prеdmеtlarga   tayanmasdan   tanlashga
tayyorlash maqsadida har gal quyidagi munоsabatlarni оydinlashtirish lоzim: yana 1
ta   dоirachani   qo’shib   qo’yilganda   (yana   2   ta   qalam   hadya   qilinganda   va   h.   k.)
ularning   jami   sоni   оrtdi.   Dеmak,   qo’shganimizda   оrtar   ekan.   Bоlalar   bu
munоsabatni   yaхshi   o’zlashtirishlari   uchun   quyidagi   masala   savоllarni   bеrish
fоydali: 
Хо nada 4 ta stul turgan edi, yana 2 ta stul  о lib k е lindi.  Stullar ko’paydimi yoki
kamaymadimi? 
Sh ох da   5   ta   chumchuq   o’tirgan   edi.   Sh ох da   o’tirgan   chumchuqlarning   s о ni
о rtishi (kamayishi) uchun nima yuz b е rishi k е rak? 
Bunday   t о pshiriqlarning   bajarilishi,   bir   t о m о ndan,   b о lalar   to’plamlarni
birlashtirish amali qo’shish amaliga m о s k е lishini o’zlashtirishlariga yordam b е radi,
ikkinchi   t о m о ndan   esa   b о lalar   quyidagi   mun о sabatni   o’zlashtiradilar.   Agar
qo’shishgan   bo’lsa,   d е mak   о rtdi,   bu   esa   k е yinchalik   yig’indini   t о pishga   d о ir
masalalarni   y е chishda   as о s   bo’lib   х izmat   qilishi   k е rak.   Q о ldiqni   t о pishga   d о ir
masalalarni y е chishga d о ir tayyorgarlik ishi  х uddi shunday o’tkaziladi. 
Yig’indini   va   q о ldiqni   t о pishga   d о ir   masalalarning   y е chilishlari   bilan
tanishtirayotganda   ya х shisi   dastlabki   masalalarni   tayyor   h о lda   b е rmasdan,   ularni
b о lalarning   o’zlari   bilan   birgalikda   tuzgan   ma’qul.   Bu   b о sqichda   ko’rgazmali
qur о llardan   ehtiyot   bo’lib   f о ydalanish   k е rak.   Masalada   gap   k е tayotgan   о b е ktni   va
о bektlar   ustidagi   amallarni   illyustratsiya   qilish   k е rak,   izlanayotgan   narsa   esa
«b е rkitilgan»     bo’lishi   k е rak;   aks   h о lda   b о lalar   о b е ktlarni   sanab   jav о bni   t о pa
b е radilar va amalni tanlashga zarurat q о lmaydi. 
  Q о ldiqni   t о pishga   d о ir   masala   ustida   ishlash   ham   shunday   о lib   b о riladi.
So’ngra   tayyor   masalalar   avval   o’qituvchi   rahbarligida,   k е yin   esa   mustaqil
y е chiladi.   Tajriba   shuni   ko’rsatdiki,   birinchi   sinf   o’quvchilari   masaladan   s о nli
ma’lum о tlarni   va   sav о lni   ajratib   о lishga   qiynaladilar.   Shuning     uchun   eng
b о shidan о q,   b о lalarda   masala   ustida   ishlash   umumiy   usullarining   shakllanishi
haqida   o’ylash   k е rak.   Shu   mun о sabat   bilan   qaralayotgan   va   b о shqa   turdagi   s о dda
masalalar   ustida   ishlashning   quyidagi   m е t о dikasi   o’zini   to’liq   о qladi.   Dastlab, o’qituvchi (k е yinr о q esa o’quvchilar) masalani o’qiydi, o’quvchilar uni to’liq qabul
qiladilar. O’qituvchi yoki b о lalar masalani qayta o’qiganda o’quvchilar masaladagi
s о nli   ma’lum о tlarni   if о dalaydigan   raqamlarni   parta   ustiga   qo’yadilar,   izlanayotgan
s о nni   sav о l   al о mati   bilan   b е lgilaydilar   (k е yinr о q   s о nli   ma’lum о tlarni   va
izlanayotgan   s о nni   daftarlariga   yozadilar).   Bu   s о nli   ma’lum о tlarni   va   sav о lni
ajratish     jarayonining o’zidir. So’ngra o’quvchilar har bir s о n nimani ko’rsatishini
tushuntiradilar   va   masala   sav о lini   aytadilar.   Bunda   masala   sharti   va   sav о li
anglanadi.   Qiyin   b о lalarga   masalada   nima   haqda   gap   k е tayotganini   tasavvur   qilib
ko’rishni   va   nimani   tasavvur   qilganlarini   aytib   b е rishlari   taklif   qilinadi,   bu
b о lalarning t е gishli arifm е tik amalni to’g’ri tanlashlariga  о lib k е lishi k е rak. Bundan
k е yin   jav о bda   qanday   s о n.   B е rilgan   s о nlarning   qaysidir   biridan   katta   yoki   kichik
s о n   h о sil   bo’lishini   o’ylab   ko’rish   va   aytish   taklif   qilinadi,   bu   ham   amalni   to’g’ri
tanlashga   yordam   b е radi.   Endi   bоlalarga   masala   yеchiladigan   amalni   aytishni,   uni
оg’zaki   bajarishni   yoki   daftarga   yozishni   taklif   qilish   mumkin.   Kеyin   masala
savоliga javоb bayon qilinadi  va bоlalar yozishga o’rganganlaridan kеyin yoziladi.
Javоbni   qisqa   yozish,   оg’zaki   kеng   bayon   qilish   yoki     yеchilishda   tagiga   chizib
qo’yish mumkin. 
Agar   masalalarni   yеchishda   o’quvchilar   shu   ko’rsatilgan   tоpshiriqlarni   qatiy
bеlgilangan   tartibda   ko’p   marta   bajarsalar,   u   hоlda   ularda   masala   ustida   mazkur
tоpshiriqlarga   muvоfiq   ravishda   ishlash   usuli   sеkin-asta   shakllanadi.   Bu   esa
kеlgusida bоlalar masalalarni mustaqil hal qila оlishlariga imkоn bеradi. 
Dastlabki   tayyor   masalalarni   yеchayotganda   bоlalar   masala   va   uning
Yechilishiga   dоir   tеrminоlоgiyani   o’zlashtirishlari   ustida   ishlashni   davоm   ettirish
kеrak.   Shu   maqsadda   quyidagi   mashqlarni   kiritish   fоydali,   masalani   yеchib
bo’lgandan so’ng stоl оldiga to’rt o’quvchini chaqirish kеrak, ulardan biri «masala
sharti»   so’zlarini   aytadi   va   shartni   ta’riflaydi;   ikkinchi   o’quvchi   «masala   savоli»
so’zlarini   aytadi   va   savоlni   aytadi,   uchinchi   o’quvchi   «masalaning   Yechilishi»
so’zlarini   aytadi,   so’ngra   yеchilishni   aytadi,   to’rtinchi   o’quvchi   «javоb»   so’zini
aytadi   va   javоbni   ifоdalaydi,   turli   darslarda   shu   kabi   bir   nеchta   mashq   qilish
natijasida tеrminlar bоlalar tоmоnidan o’zlashtiriladi.   O’qituvchi yoki bоlalar masalani qayta o’qiganda o’quvchilar masaladagi sоnli
ma’lumоtlarni ifоdalaydigan raqamlarni parta ustiga qo’yadilar, izlanayotgan sоnni
savоl   alоmati   bilan   bеlgilaydilar   (kеyinrоq   sоnli   ma’lumоtlarni   va   izlanayotgan
sоnni   daftarlariga   yozadilar).   Bu   sоnli   ma’lumоtlarni   va   savоlni   ajratish
jarayonining o’zidir. 
So’ngra o’quvchilar har bir sоn  nimani ko’rsatishini tushuntiradilar va masala
savоlini   aytadilar.   Bunda   masala   sharti   va   savоli   anglanadi.   Kеyin   bоlalarga
masalada nima haqda gap kеtayotganini tasavvur qilib ko’rishni va nimani tasavvur
qilganlarini  aytib bеrishlari  taklif  qilinadi, bu bоlalarning tеgishli  arifmеtik amalni
to’g’ri  tanlashlariga оlib kеlishi  kеrak. Bundan kеyin javоbda qanday sоn bеrilgan
sоnlarning qaysidir  biridan  katta yoki  kichik sоn hоsil  bo’lishini  o’ylab ko’rish va
aytish taklif qilinadi, bu ham amalni to’g’ri tanlashga yordam bеradi. Endi bоlalarga
masala  yеchiladigan  amalni   aytishni,  uni   оg’zaki  bajarishni   yoki  daftarga  yozishni
taklif   qilish   mumkin.   Kеyin   masala   savоliga   javоb   bayon   qilinadi   va   bоlalar
yozishga o’rganganlaridan kеyin yoziladi. Javоbni qisqa yozish, оg’zaki kеng bayon
qilish   yoki   yеchilishda   tagiga   chizib   qo’yish   mumkin.  Agar   masalalarni   yеchishda
o’quvchilar   shu   ko’rsatilgan   tоpshiriqlarni   qat’iy   bеlgilangan   tartibda   ko’p   marta
bajarsalar,   u   hоlda   ularda   masala   ustida   mazkur   tоpshiriqlarga   muvоfiq   ravishda
ishlash   usuli  sеkin-asta  shakllanadi.   Bu  esa  kеlgusida   bоlalar  masalalarni   mustaqil
hal   qila   оlishlariga   imkоn   bеradi.   Dastlabki   tayyor   masalalarni   yеchayotganda
bоlalar   masala   va   uning   Yechilishiga   dоir   tеrminоlоgiyani   o’zlashtirishlari   ustida
ishlashni davоm ettirish kеrak. Shu maqsadda quyidagi mashqlarni kiritish fоydali:
masalani   yеchib   bo’lgandan   so’ng   stоl   оldiga   to’rt   o’quvchini   chaqirish   kеrak:
ulardan   biri   «masala   sharti»   so’zlarini   aytadi   va   shartni   ta’riflaydi;   ikkipchi
o’quvchi   «masala   savоli»   so’zlarini   aytadi   va   savоlni   aytadi;   uchinchi   o’quvchi
«masalaning   Yechilishi»   so’zlarini   aytadi,   so’ngra   yеchilishni   aytadi;   to’rtnnchi
o’quvchi   «javоb»   so’zini   aytadi   va   javоbni   ifоdalaydi,   turli   darslarda   shu   kabi   bir
nеchta mashq qilish natijasida tеrminlar bоlalar tоmоnidan o’zlashtiriladi. 
Bоlalar   amalni   tasavvurlari   bo’yicha,   bo’lish   natijasini   esa   ko’paytirish
jadvalidan   tоpishga   o’rganganlaridan   so’ng,   bo’lishga   dоir   masalalarni   yеchishni ko’rsatma   qurоllarga   tayanmasdan   bajarishi   mumkin.   Maktab   ishlari   tajribasida
masalalar   yеchishda   tеng   bo’laklarga   bo’lishga   dоir   masalani   mazmuni   bo’yicha
bo’lishga dоir masalalar bilan aralashtirib yubоriladigan  хatоlar uchrashi kuzatiladi.
Bularning   оldini   оlish   uchun   tayyorgarlik   mashqlarini   o’tkazishdan   bоshlabоq,
ularni   birgalikda,   mazmuni   bo’yicha   bo’lishga   dоir   bitta   mashq,   tеng   bo’lakka
bo’lishga dоir bitta mashq kiritgan fоydali. Shu bilan birga javоbning kеngaytirilgan
bayonini bеrish talab qilinadi. 
Birinchi   bоsqich   amallarning   nоma’lum   kоmpоnеntasini   tоpishga   dоir
masalalar I sinfda, II bоsqich amallarniig nоma’lum kоmpоnеntalarini tоpishga dоir
masalalar esa II sinfda kiritiladi. Bunday masalalarni yеchish davоmida o’quvchilar
arifmеtik   amallarning   kоmpоnеntalari   va   natijalari   оrasidagi   bоg’lanish   haqidagi
bilimlarni o’zlashtiradilar. 
So’ngra kоnkrеt mazmunli masalalar kiritiladi, masalan: «Qizcha archa uchun
4 ta ko’k, bir nеchta qizil, jami 7 ta yulduzcha yasadi. Qizcha nеchta qizil yulduzcha
yasagan?» 
Yеchish   usulini   umumlashtirayotganda   quyidagi   masalalar   uchligini   kiritish
fоydali:   yig’indini,   nоma’lum   birinchi   qo’shiluvchini,   ikkinchi   qo’shiluvchini
tоpishga dоir masalalar. Yеchishdan kеyin masalalarning o’zlarini va yеchilishlarini
taqqоslash   kеrak.   Nоma’lum   kamayuvchi   va   ayriluvchini   tоpishga   dоir   masalalar
ustida   ishlash   ham   yuqоrida-giga   o’хshash   оlib   bоriladi.   Nоma’lum   ko’paytuvchi,
bo’linuvchi   va   bo’luvchini   tоpishga   dоir   masalalar   faqat   abstrakt   sоnlar   bilan
bеriladi. Yеchish tеnglama tuzish va uni qоida bo’yicha yеchishga kеltiriladi. 
2.2. Boshlang’ich  sinf  o’quvchilarida  masala  yechish  ko’nikmasini
shakllantirish  metodikasi
Bolalar   eng   oldin   tanishadigan   dastlabki   masalalar   tabiiyki   bolalar   uchun
tushunarli   bo’lishi   kerak.  Yig’indini   va   qoldiqni   topishga   doir   masalalar   shunday
masalalar jumlasiga kiradi. Bunday masalalar bilan yechishni tanishtirishni parallel
olib boorish maqsadga muvofiq. 
Bunday masalalarga quyidagi masalalar namuna bo’ladi:  1.   Malika   2   ta   qo’g’irchoq   va   1   ta   koptok   rasmini   chizdi.   Malika   nechta
o’yinchoq rasmini chizgan? 
.   Shuhrat   jo’yakdan   5   ta   pomidor   uzdi.   Tushlikda   3   ta   pomidorni   yeyishdi.
Nechta pomidor qoldi? 
.   Stol     ustida   5   ta   katak   va   shuncha   chiziqli   daftar   bor.   Stol   ustida   hammasi
bo’lib nechta daftar bor? 
Sodda masalalarning qiyinligi bo’yicha, ikkinchi turi bu sonni bir necha birlik
orttirish yoki kamaytirishga doir masalalardir. Shu xildagi masalalar namunalari; 
     1 . Botirda 7 ta Salimda esa undan 3 ta ortiq kitob bor. Salimda nechta kitob
bor? 
       2. Ozoda 5 ta ertak, Go’zal esa undan 2ta kam ertak o’qidi.  Go’zal nechta
ertak o’qigan? 
.  Iroda 5 sm kesma chizdi. So’ngra uni 2 sm uzaytirdi.  Kesma uzunligi qancha
bo’ldi? 
.  Qodirning varrak uchun 10 metrli lentasi bor edi. U lentani 3 metr qisqartirdi.
Lentaning uzunligi qancha bo’ldi? 
Sodda   masalalarning   navbatdagi   qiyinroq   turi   bu   noma’lum   qo’shiluvchini
topishga   doir   masalalardi.   Masalan,   taqsimchada   6   ta   nok   va   bir   nechta   olma   bor.
Mevalarning   hammasi   9   ta.   Taqsimchada   nechta   olma   bor?       Shundan     keyin
sonlarni ayirmali taqqoslashga doir va ,,Nechta ortiq va nechta kam?’’ savoli  2 xil
masala keladi. Misol uchun ushbu masalani keltiramiz. ,,Olimda 5 ta, Karimda esa 3
ta   o’yinchoq   bor.   Olimning   o’yinchoqlari,   Karimning   o’yinchoqlaridan   nechta
ortiq?   Shu   shartning   o’ziga   2   ta   savolni   bunday   ifodalash   mumkin.   Karimning
o’yinchoqlari Olimning o’yinchoqlaridan nechta kam?   
Shundan   so’ng   o’quvchilar   noma’lum   kamayuvchi   va   noma’lum   ayriluvchi
topishga   doir   masalalarni   yechish   bilan   tanishtiradi.   Bu   xil   masalalar   1-sinf
o’quvchilariga   ismsiz   sonlar   bilan   ham,   syujetli   holda   ham   taklif   qilinadi.   Oldin
bunday masala  yechilishi  mumkin. ,,Noma’lum  sondan 6 ayrildi  va 4 hosil  bo’ldi.
Noma’lum son nimaga teng?’’  
Sundan so’ng syejetli masala yoki quyidagi masalalar yechiladi.  O’tloqda 12 ta g’oz o’tlab yurgan edi. Bir nechta g’oz daraxtlar   orasiga kirib
ketgandan   keyin,   o’tloqda   6   ta   g’oz   qoldi.   Nechta   g’oz   daraxtlar   orasiga   kirib
ketgan? 
O’tloqda bir nechta qalam bor edi. Undan 4 ta qalam olingandan keyin qutida 3
ta qalam qoldi.  Qutida nechta qalam bo’lgan?  
Shundan   keyin   bolalar   bir   nechta   bir   xil   qo’shiluvchilar   yig’indisini   topishga
doir masalalar bilan tanishadilar. Ular bu yig’indini qo’shish bilan topadilar. 
Bir   nechta   bir   xil   qo’shiluvchilar   yig’indisini   topishga   doir   masalalarni
yechishda,   shu   xildagi   masalalarni   qo’shishdan   emas,   balki   ko’paytirish   bilan
yechishga   o’tadilar.   Boshqacha   aytganda   ko’paytmani   topishga   doir   sodda
masalalarni   yechishadi.   Masalan:   ,,Oshxonada   har   birida   3   litrdan   4   banka   meva
sharbati bor. Bu bankalarda necha litr meva bor?’’ 
Bu   xildagi   masalalardan   keyin   bolalar   mazmuniga   ko’ra   bo’lishga   doir
masalalar   bilan   tanishadilar.   Masalan:   ,,Buvida   10   ta   sabzi   bor   edi.   U   sabzilarni   5
tadan   qilib   bog’ladi.   Necha   bog’  sabzi   hosil   bo’ldi?’’  degan   masala   mazmuniga
ko’ra bo’lish bilan ,, 12 ta qalamni 3 ta o’quvchiga baravardan qilib bo’lib berishdi.
Har qaysi o’quvchi nechtadan qalam oldi?’’ degan masala esa teng qismlarga bo’lish
bilan yechiladi. 
Qiyinligi   bo’yicha   masalalarning   navbatdagi   gruppasi   bu   noma’lum
ko’pytuvchini   topishga   doir   masalalar   undan   keyin   esa   noma’lum   bo’linuvchi   va
bo’luvchini   topishga   doir   masalalardan   iboratdir.   Bolalarga   bu   xil   masalalar   bilan
bir   vaqtda   baho,   qancha   turishi   va   miqdori   orasidagi   eng   sodda   funksional
bog’lanishlardan   foydalaniladigan   masalalar   beriladi.   Masalalan:   ,,Ikki   pachka   tuz
uchun 14 tiyin to’lashdi. Tuzni qanday bahoda sotib olishgan?’’ 
Shundan   keyin   bolalar   karrali   taqqoslashga   doir   masalalar   bilan   tanishdilar.
Ushbu masalalar bunday masalalarga misol bo’la oladi. ,, Gulzor ustida 8 ta ninachi
va   2   ta   kapalak   uchib   yuribdi.   Ninachilar   kapalaklardan   necha   marta   ko’p?
Kapalaklar   ninachilardan   necha   marta   kam?’’  va     ,,Oshxonada   bir   kunda   80   kg
kartoshka   va   8   kg   sabzi   ishlatildi.   Sabziga   qaraganda   necha   marta   ko’p   kartoshka
ishlatilgan?’’  Shundan  keyin  2-sinf  o’quvchilari   sonni  bir   nechta  martaga  kattalashtirish   va
kichiklashtirishga   doir   sodda   masalalarni   yechish   bilan   tanishadilar.
Masalan: ,,To’tilar 8 ta, kaptarlar esa 4 marta kam. Kaptarlar nechta?’’ va ,,Opasi 9
yoshda, u ukasidan 3 marta katta. Ukasi necha yoshda?’’ 
Bolalar   bilvosita   ifodalangan   masalalarni   katta   qiyinchiliklar   bilan   yechadilar
(to’g’ri   masalalarga   nisbatan),   shu   sababali   hamma   xildagi   bilvosita   ifodalangan
sodda   masalalar   qiyinroq   yechiladi.   O’quvchilarni   masala   sharoitida
ishlatiladigan   ,,ko’p’’   (ortiq),     ,,kam’’   so’zlari   orasida   amal   tanlashlariga   yo’l
qo’ymaslik uchun bilvosita ifodalangan masalalarni yechishni bevosita ifodalangan
masalalar bilan aralashtirib olib borish kerak. 
Sonning ulushini va ulushiga ko’ra sonning o’zini topishga doir masalalar bilan
3-sinf   o’quvchilarini   sonlarni   karrali   taqqoslashni   o’rganganlaridan   keyin
tanishadilar. Ulushlarga doir eng elementar masalalar qaraladi. Shunday masalalarga
misol: ,,Kitob 60 betli. Bola kitobning 1/3 qismini ko’rdi. Bola necha bet o’qigan?
va       ,,Malik   she’rining   yarmini   yod   oldi.   U   18   satrni   yod   oldi.   Butun   she’r   necha
satrdan iborat?’’ 
Shundan   keyin   o’quvchilar   vaqtga   doir   sodda   masalalarni   yechish   bilan
tanishadilar. ,,Bola uyidan soat 8:30da yo’lga chiqdi vas oat 8:50da maktabga yetib
keldi. Bola yo’lga necha minut vaqt sarflaganini soat modeli yordamida toping’’. 
Matematika   o’qitishning   muhim   vazifasi   o’quvchilarda   faol   fikrlash,
turmushda   uchraydigan   turli   masalalarni   yechishda   qiyinchiliklarni   yengish,   bu
masalalar   yechimining   ratsional   yo’llarni   topish   ehtiyojini   vujudga   keltirishdir.
Matematika o’qitishda qanday qilib to’la o’zlashtirishga erishib, uni muvaffaqiyatli
olib borish mumkin? 
Tajribalar     shuni   ko’rsatadiki,   o’qishning   dastlabki   kunlarida   o’quvchilar
o’yinqaroq bo’ladilar. Misol va masala yechishda tez charchaydilar. Shuning uchun
dars   davomida  tevarak-atrofdagi   voqea  –   hodisalar   bolalar   hayotiga   oid  faktlardan
iborat   qiziqarli   o’yinlar   didaktik   materiallardan   o’rinli   foydalanish   dars
samaradorligini oshirishga yordam beradi.  Ko’rinib   turibdiki,   ongli   o’zlashtirish   faqat   o’quvchi   aqlini   nazarda   tutmay,
balki   uning   irodasi   tuyg’ularining   ham   bevosita   faol   ishtirokini   nazarda   tutadi.
O’quvchiga   o’qish   jarayoniga   ma’lum   darajada   hissiy   munosabatda   bo’lish   talab
etiladi.   Shundagina   masalaning   qiyinligi   kamayiob,   uni   yechish   osnroq   kechadi.
Umuman masalalar yechishda yurli usullardan foydalanish va nima ma’lum?, nima
noma’lum?,   qanday   amal   berilgan?,   oxirgi   amal   nima?   kabi   savollar   mazmunini
ochish maqsadga muvofiq bo’ladi.
XULOSA
Matematika   o’qitishda   tashkil   etilgan   sodda   masalalarni   yechish
o’quvchilarning   matematik   bilimlarini   chuqurlashtirish   va   kengaytirish,   misol   va
masalalarni   yechishni   mashq   qilish,   matematikaning   hayot   bilan   bog’liq   bo’lgan
tomonlarini  tushunishlariga imkon beradigan faoliyat turlaridan  biridir. 
Hozirgi   paytda   yangi   axborot   va   pedagogik   texnologiyalar   rivojlangan   bir
paytda boshlang’ich sinf o’quvchilarini majburiy itoatkorlikka asoslangan an’anaviy
usulda o’qitish emas, balki o’quvchilarning o’qishga, bilim  o’zlashtirishga bo’lgan
ongli   munosabatini   tarbiyalashni   amalga   oshirishga   qaratilgan   o’qitishning
noan’anaviy   shakllarini   ta’lim   jarayoniga   tadbiq   etishdek   muhim   vazifalar
qo’yilgan. 
Masala   ustida   o   g’zaki   ishlagandan   keyin   masala   mazmunini   matematik
atamalar tiliga o’tkazish kerak va uning matematik tuzilishini qisqa yozuv shaklida
ifodalash kerak.  
 Shuni nazarda tutish kerakki, hamma hollarda ham qisqacha yozishni bajarish
bilan   birga   masala   sharti   analiz   ham   qilinadi.   Qisqacha   yozishning   vazifasi   ana
shundan iborat. Haqiqatdan, masalani  qisqacha yozish  o’quvchi  xotirasiga  tayanch
bo’lib, sonli ma’lumotlarni tushunish va yaratish imkonini beradi, bu ma’lumotlarni
masalada nima berilganligini va nimani izlash kerakligini aniqlashga yordam beradi.
Shunday   qilib   matematik   masalalar   yechish   o’quvchilarning   matematik   bilimlarini
rivojlantirish usullaridan biri sifatida qaralishi lozim. Shu bilan birga murakkab va
qiziqarli masalalar o’qitish samaradorligini oshirishning eng yaxshi usullaridan biri
sifatida bo’lishi ham mumkin. Shu sababli boshlang’ich sinf matematika darslarida masalalar   yechish   usullarini     to’g’ri   tashkil   etish,   undan   oqilona   foydalanish,
masalaning   turli   shakllarini   tashkil  etish   va  unda  turli   didaktik  vositalardan  imkon
darajasida   foydalanish   ta’lim   samaradorligini   oshirishning   muhim   omillaridan   biri
sifatida qaralmog’i maqsadga muvofiqdir. 
 
 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. -T., 2014.  
2.“Umumiy   o’rta   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   davlat   ta’lim
standartlarini   tasdiqlash   to’g’risida”gi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-   yil   6-
apreldagi 187-son qarori.  
3.O‘zbekiston  Respublikasining  “Ta’lim  to‘g’risida”gi  Qonuni.
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   1997-   yil.   9-son,
225modda. 
4.Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
Axborotnomasi, 1997- yil. 11-12-son, 295-modda. 
5.“Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida” dagi PQ –
2909 – sonli  qarori 2 017- yil 20- aprel              “Ilmiy-uslubiy adabiyotlar”. 
6.Alixonov S, “ Matematika o’qitish metodikasi “ Toshkent.: “O’qituvchi” 2001-yil 
7. А lixonov S, “Boshlang’ich sinflarda mat е matika o’qitish m е todikasi”,-Namangan:
“ М aruzalar to’plami”, 2010-yil 
8.Bikboyeva   A.   U,   Yangiboyeva   E,   “   Matematika   1-4   sinflar   uchun   “Toshkent.:
2003yil 
9.Matematika. 3-sinf. N. U. Bikbayeva, E. Yangabayeva. 2010 yil. 
10.M.E.Jumayev,  Z.G’.Tadjiyeva,  O.Toshmetova,  Z.Yunusova “Boshlang’ich
sinflarda  matematikadan  fakultativ  darslarni  tashkil  etish
metodikasi” Toshkent 2005 – y.  11.Jumayev   M.E.,   „Matematika   o’qitish   metodikasidan   praktikum“-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2004, 328 bet. 
12.Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z       „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi“ Toshkent.: Fan va texnologiya, 2005, 312 bet. 
13.N.U.Bikbaeva,  R.I.Sidel’nikova,  G.A.Adanbekova  „Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’qitish metodikasi“ Toshkent.: O’qituvchi, 1996 yil 74-240 betlar 
14.Jumayev M.E. Bolalarda matematika tushunchalarni shakllantirish nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005,   
15.Jumayev  M. „Boshlang’ich  sinflarda  matematika  o’qitish
metodikasidan labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256-
bet. 
16.Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   –   matematik   tayyorgarligi”   –
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b. 
17.Levenberg  L.Sh.  Axmadjonov  L.G.  ”Boshlang’ich  sinflarda
matematika o’qitish metodikasi” Toshkent O’qituvchi 1985 yil. 
18.Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinflarda   fakultativ   darslarni   tashkil   etish.-T.:
2005, 68- bet. 
19.Mardonova G’.I. „Matematikadan test to’shiriqlari 1-sinf”- Toshkent.:O’qituvchi,
2007,   48 bet. 
20.Mardonova G’.I. „Matematikadan test to’shiriqlari 2-sinf”- Toshkent.:O’qituvchi,
2007,   60 bet. 
21.Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   to’shiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007,   64 bet. 
INTERNETDAN FOYDALANILGAN SAYTLAR
www.pedagog.uz       
www.ziyo.uz       
www.edu.u    z    
www.ziyonet.uz

MUNDARIJA KIRISH. I BOB. O’QUVCHILARNI MASALALAR YECHISHGA O’RGATISHNING NAZARIY ASOSLARI. 1.1. Boshlang’ich sinf matematika kursida matnli masalalar. 1.2. Masalani yechishga o’rgatishning asosiy bosqichlari. II BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARINI MASALALAR YECHISHGA O’RGATISH METODIKASINING UMUMIY MASALALARI. 2.1. Matematik masalalar va ularning turlari. 2.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida masala yechish ko’nikmasini shakllantirish metodikasi. XULOSA. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.

KIRISH Mavzuning dolzarbligi : Mustaqil huquqiy demokratik jamiyat qurish haqida fikr yuritganda bu jamiyatda uning to’laqonli a’zosi shaxs qanday bo’lish kerakligi va unda ta’lim jarayoni qanday ro’l o’ynashi haqida jiddiy o’ylash lozim bo’ladi. Hurmatli birinchi Prezidentimiz I. A. Karimovning 1997yil 29-avgustda O’zbekiston Oliy Majlisining IX sessiyasida “Ta’lim to’g’risida”gi qonunga asoslangan “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi “ qabul qilindi. 1 O’zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi»da o’quv jarayoniga ilg’or pedagogik texnologiyalarni yaratish va o’zlashtirish yuzasidan maqsadli innovatsiya loyihalarini shakllantirish hamda amalga oshirish orqali ilmfanning ta’lim amaliyoti bilan aloqasini ta’minlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish, ilg’or axborot va pedagogik texnologiyalarni amalga oshirish uchun tajriba maydonchalari barpo etish, ilmiy tadqiqotlar natijalarini ta’lim-tarbiya jarayoniga o’z vaqtida joriy etish mexanizmini ro’yobga chiqarish, zamonaviy axborot texnologiyalari, kompyuterlashtirish va matematik ta’lim tizimini rivojlanib borishi belgilab berilgan. «Ta’lim to’g’risida»gi va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq, umumta’lim fanlarini o’qitishning uzluksizligi va izchilligini ta’minlash, zamonaviy metodologiyasini yaratish, umumiy o’rta va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi davlat ta’lim standartlarini kompetentsiyaviy yondashuv asosida takomillashtirish, o’quv-metodik majmualarning yangi avlodini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etishni tashkil etish maqsadida Vazirlar Mahkamasining qarori qabul qilidi. Oliy ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor vazifalaridan kelib chiqqan holda, kadrlar tayyorlash mazmunini tubdan qayta ko’rish, xalqaro standartlar darajasiga mos oliy ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash uchun zarur sharoitlar yaratilishini ta’minlash maqsadida: 1 I.A.Karimov «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” . 1997-yil Toshkent

Oliy ta’lim tizimini kelgusida yanada takomillashtirish va kompleks rivojlantirish bo’yicha eng muhim vazifalar etib quyidagilar belgilansin: Har bir oliy ta’lim muassasasi jahonning yetakchi ilmiy-ta’lim muassasalari bilan yaqin hamkorlik aloqalari o’rnatish, o’quv jarayoniga xalqaro ta’lim standartlariga asoslangan ilg’or pedagogik texnologiyalar, o’quv dasturlari va o’quv-uslubiy materiallarini keng joriy qilish, o’quv-pedagogik faoliyatga, masterklasslar o’tkazishga, malaka oshirish kurslariga xorijiy hamkor ta’lim muassasalaridan yuqori malakali o’qituvchilar va olimlarni faol jalb qilish, ularning bazasida tizimli asosda respublikamiz oliy ta’lim muassasalari magistrant, yosh o’qituvchi va ilmiy xodimlarining stajirovka o’tashlarini, professoro’qituvchilarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishni tashkil qilish; 2 Bugungi kunda o’quv jarayoni sifati va samaradorligini tubdan oshirish maqsadida bir qator yangi qarorlar qabul qilinmoqda. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi 2017- yil 20- apreldagi PQ – 2909 – sonli qarori o liy ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish, mamlakatimizni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish borasidagi ustuvor vazifalarga mos holda, kadrlar tayyorlashning ma’nomazmunini tubdan qayta ko’rib chiqish, xalqaro standartlar darajasida oliy malakali mutaxassislar tayyorlash uchun zarur sharoitlar yaratish maqsadida qabul qilingan. Boshlang’ich sinflar uchun matematika dasturida bolalarni masalalarni yechishga o’rgatishga katta ahamiyat bergan. Bu dasturda bolalarga masalalarni yechishda ular oldindan o’rgangan arifmetik amallarning xossalaridan foydalanishi va o’zlariga ma’lum bo’lgan usullardan eng ratsionalini tanlay olishga o’rgatish zarurligi ta’kidlangan. Shunday qilib, masalani y е chish uchun b е rilgan s о nlar va izlanayotgan s о n о rasidagi qat о r b о g’lanishlarni aniqlash va ularga muv о fiq ravishda arifm е tik amallarni tanlash, so’ngra bu amallarni bajarish zarur. Shuning uchun biz ushbu mavzu ya’ni boshlang’ich sinflarda matematikadan sodda masalalarni yechishda o’quvchilar qiziqishini shakllantirish yo’llarini ushbu bitiruv 2 “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida” dagi PQ – 2909 – sonli qarori 2017 -yil 20- aprel

malakaviy ishimizda ishlab chiqishni o’z oldimizga maqsad qilib qo’ydik. Yuqorida aytib o’tilgan fikrlar ushbu mavzuning dolzarbligini ifoda etadi. Ishining maqsadi va vazifalari : Boshlangich sinflarda matematikani o’qitish samaradorligini oshirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalar va ularni qo’llash usullarini ishlab chiqish, dastur materiallariga mos matnli masalalarni o’rganishning samarali usullarini aniqlash yangi pedagogok texnologiyalardan foydalanib masala yechishni amalga oshirish yo’llarini izlashdan iborat. Bitiruv malakaviy ishning vazifalari quyidagilarni tashkil etadi. Boshlang’ich sinflarda zamonaviy texnologiyalar asosida matematika darslarini tashkil etishning mavjud holatini o’rganish . Matematika darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni tashkil etishning ob’yektiv va sub’yektiv omillarni aniqlash . Boshlang’ich sinflarda matematika darslarini zamonaviy texnologiyalar asosida tashkil etishga xizmat qiluvchi maqbul shakl, metod va vositalarni belgilash. Boshlang’ich sinf matematika darslarini ta’limning zamonaziy interfaol metodlari asosida tashkil etishda maxsus metodlarni tajriba -sinovdan o’tkazish va uning samaradorligini aniqlash. Ishining obyekti : Umumiy o’rta ta’lim maktablarining boshlang`ich sinf matematika darslaridagi o’qitish jarayoni. Umum ta’lim maktablarining boshlang`ich sinf matematika darslarida masalalar haqidagi tushunchalarni shakllantirish mazmuni, usullari va samarali vositalari. Ishining tuzilishi : Kurs ishi kirish, asosiy qism boblari, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatlaridan iborat.

I bob. O’quvchilarni masalalar yechishga o’rgatishning nazariy asoslari. 1.1. Boshlang’ich sinf matematika kursida matnli masalalar Turmushda sonlar bilan bog’liq bo’lgan cheksiz ko’p hayotiy vaziyatlar vujudga keladiki, bu sonlar ustida turli arifmetik amallar bajarish talab qilinadi. Yechilishi uchun bitta arifm е tik amal bajarilishi zarur bo’lgan masala s о dda masala d е yiladi. Bular quyidagilardir: Yosh tabiatshunoslarga 15 tup olma ko’chati va 10 tup olxo’ri ko’chati ajratildi . Yosh tabiatshunoslarga qancha ko’chat ajratilgan? Yengil mashina yo’lda 4 soat bo’ldi va soatiga 56 km tezlik bilan yurdi. Mashina qancha masofani bosib o’tdi? Do’konda 2 bo’lak chit sotildi. Birinchi bo’lak uchun 180 so’m, ikknchi bo’lak uchun ikki marta ko’p pul berishdi, ikkinchi bo’lak uchun qancha pul berishgan? Ta’lim maqsadlarida ko’pincha obstrakat vaziyatlardan foydalaniladi va muhim masalalar deb ataluvchi masala hosil qilinadi. Masalan: 8 ni hosil qilish uchun 12 dan qaysi sonni ayirish kerak? Biz marta arifmetik masalalarni ko’rib chiqdik. Ularda qanday umumiylik bor? Avvalo har bir masala berilgan va noma’lum sonlarni o’z ichiga oladi. Masaladagi son to’plamlar sonini yoki miqdorlarning qiymatini harakterlaydi, munosasbatlarini ifodalaydi yoki berilgan mavhum sonlar bo’ladi. Masalan 1masalada 15 soni olma ko’chatlari to’plamini sonini haraterlaydi. 2-masalada 56 soni miqdor uzunlikning qiymatidir. 3-masalada 2soni ikki sonning munosabatini 2 va 1-bo’lakdagi chitning bahosini ifodalaydi. 4-masalada 12, 8 mavhum sonlar berilgan bo’lib , bular mos ravishda kamayuvchi va ayirmadir. Har bir masalada shart va savol bo’ladi. Masala shartida berilgan sonlar orasidagi va berilgan sonlar bilan izlanayotgan sonlar orasidagi bog’lanish ko’rsatiladi, bu bog’lanishlar tegishli arifmetik amallarni tanlashni belgilab beradi. Savol esa qaysi son izlanayotgan son ekanligini bildiradi.