TURLI OʻQUV YURTLARIDA CHET TILI TA’LIM TASNIFI
TURLI O QUV YURTLARIDA CHET TILI TA’LIM TASNIFIʻ Mundarija Kirish …………………………………………………………………………....3 Asosiy qism 1.Chet tili o qitishning jahon standartlari………………………………………..5 ʻ 2. AQSh davlati OTMlarida chet (xitoy) tili o qitish …………………………...8 ʻ 3. Yevropa davlatlari OTMlarida chet (xitoy) tilini o qitish tasnifi……………..13 ʻ 4. Xitoyda xitoy tilini o qitish…………………………………………………....21 ʻ Xulosa ……………………………………………………………………………29 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati ʻ ……………………………………………31 Kirish 1
Til o‘rganish kishilik jamiyatida bag‘oyat muhim sohalardan hisoblanadi. Muloqot vositasi bo‘lmish tilni tabiiy muhitda oilada, jamoatchilik orasida yoki uyushgan holda ya’ni darsda amaliy egallash mumkin. Til hodisalariga oid bilimlar esa nazariy jihatdan o‘rganiladi. Ma’lumki, chet tilini o‘rgatish-o‘rganish muayyan jihatlari bilan ona tili va ikkinchi tildan keskin farqlanadi. Bu esa, o‘z navbatida, tegishli chet tili o‘qitish texnologiyasini qo‘llashni taqozo etadi. Mavzuning dolzarbligi. Zamonaviy metodologiyada, xuddi ko p yillarʻ oldin bo lgani kabi, turli o quv yurtlarida chet tilini o qitishning zamonaviy o quv ʻ ʻ ʻ ʻ sharoitlariga mos keladigan va zamonaviy ta’lim standartlari talablariga javob beradigan eng samarali va oqilona usullarni o‘ylab topishgan. Shuning uchun bu kurs ishining maqsadi? Chet tilini o qitishning asosiy, zamonaviy, ʻ uslubiy ,tizimlarini batafsil tahlil qilish va chet tilini o qitishdagi samaradorligi ʻ nuqtai nazaridan uslubiy ahamiyatini aniqlash. 1 Buning uchun XX asr davomida chet tilini o qitish metodik tizimlarining ʻ tarixiy evolyutsiyasini o rganish va har bir metodik tizim uchun asosiy maqsad, ʻ vazifalar, uslublar va o quv qo llanmalarini aniqlash maqsadga muvofiqdir. ʻ ʻ Shuningdek, alohida metodik tizimlarning nazariy asoslarni, ularni o quv ʻ jarayonida qo llash ko lamini ko rsatish, ularning xususiyatlarini, afzalliklari va ʻ ʻ ʻ kamchiliklarini, hozirgi bosqichda, chet tilini o qitishda, ulardan foydalanish ʻ samaradorligi darajasini ko rsatish kerak. ʻ Kurs ishi maqsadi va vazifalari: Kurs ishida Turli o quv yurtlarida chet tili ʻ ta’lim tasnifi haqida ilmiy-metodik tavsiyalar ishlab chiqish maqsad qilib qo‘yiladi va quyidagi vazifalar rejalashtiriladi: 1. Chet tili o qitishning jahon standartlar. ʻ 2. AQSh davlati OTMlarida chet (xitoy) tili o qitish. ʻ 3. Yevropa davlatlari OTMlarida chet (xitoy) tilini o qitish tasnifi. ʻ 4. Xitoyda xitoy tilini o qitish. ʻ 1 Alpatov V.M. Tilshunoslik ta'limotlari tarixi: Darslik / V.M. Alpatov - M.: Rus madaniyati tillari, 2019. - 368 b. 2
Kurs ishining tuzilishi : Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism, 4 reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro yxati bilan birga jami 31 betdan iborat.ʻ 1.Chet tili o qitishning jahon standartlari ʻ 3
Zamonaviy globallashuv sharoitida har qanday mutaxassisi uchun chet tilini ya’ni, ingliz tilini xalqaro muloqot tili sifatida bilish kerak bo‘lgan. Bu oliy o quv yurti insonning kasbiy faoliyatga kirishidan oldingi yakuniy qadam bo lib,ʻ ʻ bo lajak mutaxassisning chet tilini bilish darajasining yakuniy darajasi uchun ʻ mas’ul universitet hisoblanadi. “Men lug at bilan o qiyman” iborasi chet tilini ʻ ʻ bilish darajasi haqidagi savolga umumiy javob bo lib qoldi, bu esa universitet ʻ bitiruvchilarining mutlaq ko pchiligida chet tilini amaliy bilmaganligidan dalolat ʻ beradi. Chet tillarni o rganish va o qitish sohasidagi mavjud vaziyatni o zgartirish ʻ ʻ ʻ uchun turli yo nalishlarda muvofiqlashtirilgan tizimli ishlarni olib borish talab ʻ etiladi. Avvalo, oliy o quv yurtlarida chet tili o qituvchilariga qo yiladigan yagona ʻ ʻ ʻ malaka talablarini ishlab chiqish va joriy etish hamda ularni qo llash ʻ mexanizmlarini ishlab chiqish, xususan, malaka oshirishning sifatli dasturlarini yaratish hamda chet tilini attestatsiyadan o tkazish va sertifikatlash tizimini ʻ yaratish zarur. Chet tili o qituvchilarini tayyorlash bo yicha mavjud tizimlarni qayta ʻ ʻ ko rib chiqish, malaka talablarini, keyinchalik kasbiy standartlarni ishlab chiqish ʻ va joriy etishni bu boradagi xorijiy tajribani tahlil qilishdan boshlash maqsadga muvofiq bo lar edi. O tgan asrda chet tillarini o qitish sohasidagi eng innovatsion ʻ ʻ ʻ g oyalar ingliz tilini o qitish metodikasi sohasida paydo bo ldi va boshqa xorijiy ʻ ʻ ʻ tillarga tarqaldi. Shu munosabat bilan chet tillarini o qitish metodikasining eng ʻ ko p o rganilgan masalalari, demakki, o qituvchi uchun zarur bo lgan kasbiy ʻ ʻ ʻ ʻ kompetensiyalarni aniqlash muammolari ingliz tilida so zlashuvchi olimlarning ʻ asarlaridadir. 2 Qiyosiy tahlil qilish uchun biz professional uyushmalar tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi 6 ta standartni tanladik, jumladan, amaliyotchi o qituvchilar va ʻ chet tillarini o qitish metodikasi sohasidagi ekspert mutaxassislar so nggi 10-15 yil ʻ ʻ ichida: 2 Vitlin J.L. Chet tillari grammatikasini o'qitishning zamonaviy muammolari: Darslik / Zh.L. Vitlin // Chet el. Maktabdagi tillar. - Moskva, 2020. - No 5. B.36 - 39. 4
1. Chet tili o qituvchisining kasbiy kompetensiyalarini baholash uchunʻ Kembrij shkalasi – Cambridge English Teaching Framework (keyingi o rinlarda ʻ CETF) – Cambridge English Language Assessment – Kembrij universitetining imtihonlar bo limi tomonidan 2014-yilda ishlab chiqilgan ʻ 2. Yevropa Profiling Grid (EPG) Yevropa til xizmatlari sifati assotsiatsiyasi (EAQUALS) tomonidan 2013 yilda ishlab chiqilgan; bolgar, golland, ingliz, frantsuz, nemis, italyan, turk va ispan tillarida nashr etilgan 3. Teaching English Continuing Professional Development (CPD) Framework (keyingi o rinlarda British Council ELTCPD) - Britaniya Kengashi ʻ (xalqaro tashkilot, Tashqi ishlar vazirligi tarkibiga kiruvchi, ta’lim sohasidagi hamkorlikni rivojlantirish, Buyuk Britaniya va boshqa mamlakatlar o rtasidagi ʻ madaniyat va san’at) 2012 yilda ; 4. Chet tili sifatida ingliz tili standartlari - Professional o qitish standartlari ʻ milliy kengashi (ingliz tili yangi til sifatida) (keyingi o rinlarda NBPTS) - ʻ Professional o qitish standartlari milliy kengashi tomonidan ishlab chiqilgan - ʻ AQShda professional o qituvchilarning notijorat uyushmasi. 2010 ; ʻ 5. Kattalar uchun chet tili sifatida ingliz tili o qituvchilari uchun standartlar ʻ - Kattalar uchun ESL/EFL Teachers Framework (TESOL) standartlari (keyingi o rinlarda TESOL deb yuritiladi) - AQShda joylashgan eng yirik xalqaro ingliz tili ʻ o qituvchilari uyushmasi tomonidan ishlab chiqilgan. 2008 [8]; ʻ 6. Avstraliyada ingliz tili va savodxonlik o qituvchilari uchun standartlar ʻ (STELLA) (keyingi o rinlarda STELLA deb yuritiladi) - 2002 yilda Avstraliya ʻ ingliz tilini o rgatish assotsiatsiyasi tomonidan ishlab chiqilgan ʻ Yuqorida tilga olingan standartlar hukumat yoki ta lim vazirliklari ʼ darajasida foydalanish uchun majburiy sifatida qabul qilingan hujjatlar emas. Ishlab chiquvchilar ma’lum bir o qituvchining faoliyatini baholash uchun tartibga ʻ solish mexanizmlarini yoki yo l-yo riq, majburlash, uyg unlashtirish, cheklash, ʻ ʻ ʻ rag batlantirish yoki jazolash vositalarini yaratishni maqsad qilmaganlar.Shunga ʻ qaramay, tahlil qilinayotgan standartlar umumiy maqsad bilan birlashtirilgan, ya’ni: o qituvchilar va metodistlarga kasbiy kompetentsiyaning hozirgi darajasini ʻ 5