Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy oʻrta ta’lim maktablari oʻquv jarayonini takomillashtirish
Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’limʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirish ʻ MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………...….. 3 I BOB. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ʻ ta’lim maktablari o quv jarayonini takomillashtirish ʻ texnologiyalari 6 1.1. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirishning bugungi holati ʻ 6 1.2. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirishning pedagogik ʻ jihatlari ……………........................................................................ 10 1.3. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirish texnologiyalari ʻ .. 12 II BOB. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ʻ ta’lim maktablari o quv jarayonini takomillashtirish ʻ metodikasi. . 17 2.1. Informatika va axborot texnologiyalari fanidan kompyuter imitatsion modellar yaratish texnologiyasi …………………………………………………………………….. 17 2.2. Umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligi bo yicha ʻ kompyuter imitatsion modellar dan (Algoritmlar mavzusini) foydalanib o qitish ʻ metodikasi ………………………………………………………... 23 2.3. Python dasturlash tilini kompyuter imitatsion modellar asosida o qitishni takomillashtirish metodikasi ʻ …………………………… 34 XULOSA … ………………………………….................................. 43 FOYDALANILGAN ADABIY O TLAR …………………………. 45 ILOVALAR……………………………………………………… . 47
KIRISH Bitiruv malakaviy ishida kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim maktablari o quv jarayonini takomillashtirish maqsadida umumiy o rtaʻ ʻ ʻ ta’lim maktablari 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan algoritmlar va dasturlash mavzularini tushuntirish va tegishli masalalarini yechish jarayonini o quvchilarga ko rgazmali taqdim etish maqsadida ʻ ʻ kompyuter imitatsion modellar yaratish ko zda tutilgan. ʻ Bitiruv malakaviy ishning dolzarbligi. Hozirgi paytda ta’lim tizimi tubdan o‘zgarmoqda. Shu boisdan ta’lim jarayonida o‘qitish metodlarini to‘g‘ri qo‘llash va takomillashtirishga katta e’tibor qaratilmoqda. Ta’lim jarayonini takomillashtirishning qulay vositalaridan biri kompyuter texnologiyalaridan foydalanishdir. Kompyuterlarning keng qo llanilishi o qituvchilar tomonidan ʻ ʻ metodik qo llanmalarni tayyorlashdagi murakkabliklarni bartaraf qilish va bu ʻ jarayonni takomillashtirish imkonini beradi. Turli xil elektron o quv qo llanmalar, ʻ ʻ metodik qo llanmalarning kompyuterda taqdim etilishi ko pgina afzalliklarga ega. ʻ ʻ Shularni hisobga olgan holda tadqiqotda umumiy o rta ta’lim maktablarida ʻ “Informatika va axborot texnologiyalari” fani bo yicha kompyuter imitatsion ʻ modellar yaratish asosiy maqsad qilib olingan. Mazkur faoliyatga tegishli boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishga ushbu bitiruv malakaviy ishi muayyan darajada xizmat qiladi. Bitiruv malakaviy ish ning maqsadi. Bitiruv malakaviy ishida umumiy o rta ta’lim maktablarida 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanini ʻ o qitishni samarali tashkil etish uchun multimediali o qitish tizimlarini yaratish va ʻ ʻ ulardan foydalanish mazmunini ishlab chiqish h amda amaliyotga tatbiq etishdan iborat. Bitiruv malakaviy ish ning vazifalari: 2
-“9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligini imitаtsion modellarga ustuvorlik berish asosida o‘qitish metodlari va texnologiyalarini aniqlash; -“9 -sinf “I nformatika va axborot texnologiyalari ” o‘ quv kursining imitatsion texnololgiyalari asosida o‘ qitish metodikasini takomillashtirish; Bitiruv malakaviy ish ning predmeti. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o‘rta ta’lim maktablari o‘quv jarayonini 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligi asosida takomillashtirish metod va texnologiyalari. Ilmiy - tadqiqot usullari . Bitiruv malakaviy ishida qo yilgan maqsadigaʻ erishish va vazifalarni hal qilish uchun ilmiy-nazariy, pedagogik-psixologik, mantiqiy, ilmiy-metodik manbalarni o rganish va modellashtirish (loyihalash), ʻ bevosita va bilvosita pedagogik kuzatuv; pedagogik tajriba-sinov; natijalarni matematik statistik qayta ishlash, tahlil qilish va umumlashtirish kabi nazariy va emperik usullardan foydalanildi. Bitiruv malakaviy ish ning ilmiy yangiligi. Bitiruv malakaviy ishida umumiy o‘rta ta’lim maktablari o’quv jarayonini takomillashtirishda kompyuter imitatsion modellaridan foydalanildi. Kompyuter imitatsion modellar yordamida tabiiy fanlar yo‘nalishidagi 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligi mazmunan takomillashtirildi. Bitiruv malakaviy ishning ilmiy ahamiyati. Bitiruv malakaviy ishi natijalarining ilmiy ahamiyati umumiy o rta ta’lim maktablari ʻ da “Informatika va axborot texnologiyalari ” dars mashg ulotlari uchun kompyuter imitatsion ʻ modellar i ning yarati sh va taklif eti sh bilan izohlanadi. Bajarilgan bitiruv malakaviy ishning strukturasi . Bitiruv malakaviy ishi 2 bobdan iborat bo lib, birinchi bob ʻ kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim maktablari o quv jarayonini takomillashtirish texnologiyalari ʻ ʻ mavzusiga bag ishlangan bo lib uning stukturasi quyidagicha: ʻ ʻ 3
1.1 Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’limʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirishning bugungi holati haqida ʻ ma’lumotlar va ta’rflar o rganilib tahlil qilingaan. ʻ 1.2 Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirishning pedagogik jihatlari. Bu bo limda ʻ ʻ o quv jarayonini takomillashtirishning pedagogik jihatlarining mohiyati qisqacha ʻ yoritilgan. 1.3 Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirish texnologiyalari bo yicha tegishli ʻ ʻ texnologiyalar tahlil qilindi va takomillashtirildi. 2-bob kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirish metodikasini o rganishga ʻ ʻ bag ishlangan. ʻ 2.1. bo limida ʻ Informatika va axborot texnologiyalari fanidan kompyuter imitatsion modellar yaratish texnologiyasi qisqacha yoritilgan. 2.2. bo limida umumiy o rta ta’lim ʻ ʻ maktablari 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligi bo yicha ʻ kompyuter imitatsion modellar dan (Algoritmlar mavzusini) foydalanib o qitish metodikasi ʻ da algoritmlar bo yicha tushunchalar, ʻ algoritmning turlari va har bir tur bo yicha masalalar yechish jarayonlari ʻ kompyuter imitatsion modellar asosida tushuntirilgan. 2.3. bo limida ʻ Python dasturlash tilini kompyuter imitatsion modellar asosida o qitishni takomillashtirish metodikasi ʻ da Python dasturlash til ini o rnatish, unda ʻ o zgaruvchilarni tasniflash va turli masalalarni yechish jarayonlari ʻ kompyuter imitatsion modellar asosida tushuntirilgan. Olingan natijalarning qisqacha mazmuni. Ushbu BMI da kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim maktablari o quv jarayonini ʻ ʻ takomillashtirish da keyingi yillarda olingan asosiy natijalar va ularni umumiy o rta ʻ ta’lim maktablari o quv jarayoniga tadbiqini o rganish va umumiy o rta ta’lim ʻ ʻ ʻ maktablari 9-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” darsligi bo yicha ʻ kompyuter imitatsion modellar dan (Algoritmlar mavzusini) foydalanib o qitish ʻ 4
metodikasi da algoritmlar bo yicha tushunchalar, algoritmning turlari va har bir turʻ bo yicha masalalar yechish jarayonlari ʻ va Python dasturlash tilini kompyuter imitatsion modellar asosida o qitishni takomillashtirish metodikasi ʻ da Python dasturlash til ini o rnatish, unda o zgaruvchilarni tasniflash va turli masalalarni ʻ ʻ yechish jarayonlari kompyuter imitatsion modellar asosida tushuntirilgan. I BOB. KOMPYUTER IMITATSION MODELLAR YORDAMIDA UMUMIY O RTA TA’LIM MAKTABLARI O QUV JARAYONINI ʻ ʻ TAKOMILLASHTIRISH TEXNOLOGIYALARI 1.1. Kompyuter imitatsion modellar yordamida umumiy o rta ta’lim ʻ maktablari o quv jarayonini takomillashtirishning bugungi holati ʻ Kompyuter imitatsion modellar yordamida o quv jarayonini ʻ takomillashtirish, ta’lim sohasida keyinchalik muhim ishlab chiqarilgan texnologiyalardan biridir. Bu yordam, o quv jarayonini aniqroq tahlil qilish, ta’lim ʻ jarayonida turli o zgarishlarni kiritish va o quv jarayonining samaradorligini ʻ ʻ oshirishga yordam beradi. Umumiy o rta ta’lim maktablari uchun kompyuter imitatsion modellar ʻ yordamida o quv jarayonini takomillashtirishning bir necha yutuqlari mavjud: ʻ O quv jarayonining aniqroq tahlilini qilish: Kompyuter imitatsion modellari, ʻ o quv jarayonini aniqroq tahlil qilishga yordam beradi. Bu, o quv jarayonining ʻ ʻ muammoli bo lgan yoki o zgaruvchi bo lishi mumkin bo lgan nuqtalarini aniqlash ʻ ʻ ʻ ʻ va ularni yechish imkoniyatini beradi. O quv jarayonida turli o zgarishlarni kiritish: Kompyuter imitatsion ʻ ʻ modellar yordamida, o quv jarayoniga turli o zgarishlarni kiritish mumkin. ʻ ʻ Masalan, o quv jarayonida yangi darsliklar yoki muntazam ta’lim dasturlari ʻ kiritish, o quvchilarga ko rsatmalar berish va boshqa o zgarishlar kiritish mumkin. ʻ ʻ ʻ O quv jarayonining samaradorligini oshirish: Kompyuter imitatsion ʻ modellar yordamida o quv jarayonining samaradorligini oshirish ham mumkin. Bu, ʻ o quvchilar o rtasida qatnashishni oshirish, o quvchilarning kelajakda ʻ ʻ ʻ 5