logo

XX asr boshida ijtimoiy–siyosiy jarayonlar Turkiston mintaqasidagi siyosiy hayotva boshqaruv tizimi

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

57.5146484375 KB
Reja:
1.Kirish
1.2.Turkiston-ko'plab xalqlarning migratsion hududi
2.Turkistonda ro'y bergan o'zgarishlar
2.1.Turkistonda viloyatlar tashkil etilishi
2.2.Zarafshon va Amudaryo okruglarining tashkil topishi
2.3.Milliy   siyosiy   tashkilotlar   taraqqiyoti   jadid   partiyalari   va   ularning   siyosiy
faoliyati
3.Migratsiyaning   Turkiston   xalqlari     hayotiga   ta'siri   natijasida   olib   kelgan
o'zgarishlari XX asr boshida ijtimoiy–siyosiy jarayonlar Turkiston mintaqasidagi siyosiy
hayotva boshqaruv tizimi
XX asr boshlarida Turkistonda podsho Rossiyasining mustahkam  o’rnashib olishi
kuzatildi. U o’z siyosiy agentlari (vakillari) yordamida Buxoro amiri va Xiva xoni
vakolatlarini   cheklabgina   qolmay,   ularni   qo’g’irchoqqa   aylantirib   rus   va   g’arb
sarmoyadorlarining ishlashi va yashashi uchun sharoit yaratadi, turli kompaniyalar,
aksiyadorlik   jamiyatlari   manfaatini   ko’zlaydi.   Ayni   chog’da   mahalliy   aholining
talabi   va   ehtiyojlari   nazarga   olinmay  qo’yildi,  diniy  e’tiqodlari,  urf-odatlari   bilan
hisoblashmaslik,   ularni   mensimaslik   kuchaydi.   Hayotiy,   ilmiy   saviyasi   yuqori
bo’lgan qozilar tajribasiz kishilar bilan almashtirildi, poraxo’rlik, ijtimoiy–siyosiy
adolatsizlik   avj   oldirildi.   Madrasalar   va   maktablar   faoliyatini   cheklash   mahalliy
joy   nomlarini   ruscha   atamalar   bilan   almashtirish,   mahalla   jarayonida   qozilar
bo’yniga xoch taqtirishgacha borildiki, yerli aholini bu xilda taqqirlash hollari
mustamlakachilarning   bedodligini   yaqqol   ko’rsatardi.   O’sha   davr   ahvolini
Muhammadali   Xolfa   Sobir   o’g’li   (u   Dukchi   Eshon   nomi   bilan   mashhur   bo’lgan)
1898 yil may oyida xalqqa qarata o’z «Xitobnomasi»da yaxshi bayon qilgan edi.
Mehnat   istiqbolini   o’ylovchi   taraqqiyparvar   kuchlar   xalqning   deyarli   barcha
tabaqalari – hunarmand, dehqon, savdogar, mulkdor, ulamolar orasida mavjud edi.
Ziyolilar   dastlab   chorizmga   qarshi   kurashni   xalqni   asriy   qoloqlikdan   uyg’otish   -
siyosiy-ma’rifiy   jabhadan   boshlashga   qaror   qildilar.   Milliy   siyosiy   harakatlar,
jumladan,   jadidchilik   harakati   ana   shunday   tarixiy   bir   sharoitda   Turkiston
mintaqasida rivojlanish uchun o’ziga qulay zamin topdi.
Turkiston   mintaqasi   XX   asr   boshlarida   uchta   siyosiy   birlik:   Turkiston   general–
gubernatorligi,   Buxoro   amirligi,   Xiva   xonligi   hududlaridan   iborat   edi.   Turkiston
general-gubernatorligi yohud Turkiston o’lkasi Rossiya imperiyasi tarkibiga kirgan
bo’lsa, Buxoro amirligi va Xiva xonligi Rossiyaga qaram bo’lgan yarim mustaqil
davlatlar edi.
Turkiston   general-gubernatorligining   umumiy   maydoni   XX   asr   boshlarida
1.738.918   km2   ni   tashkil   etgan.   Aholi   soni   1897   yilga   birinchi   Butunrossiya
aholini   ro’yxatga   olishning   to’la   bo’lmagan   ma’lumotlariga   ko’ra,   5.280.983 kishidan   iborat   bo’lgan.   Rossiya   statistik   boshqarmasining   1914   yilda   to’lmagan
ma’lumotlariga ko’ra bu ko’rsatkich 6.492.692 kishiga yetgan.
Turkiston   aholisining   umumiy   miqdorida   o’zbeklar,   qozoqlar,   qirg’izlar,   tojiklar,
turkmanlar,   qoraqolpoqlar,   ko’pchilikni   tashkil   etganlar.   Ularning   miqdori   1897
yilda–4.986.324,   1914   yilda–5.941.604   kishidan   iborat   bo’lgan.   Slavyan   aholisi
(ruslar, ukrainlar, beloruslar) ning soni 1897 yilda – 197.240, 1914 yilda–406.607
kishini tashkil etgan. Bundan tashqari Turkiston aholisining etnik tarkibida boshqa
xalqlar ham mavjud bo’lgan.
Podsho  Rossiyasi  Turkistondagi  xonliklar  hududining katta  qismini   bosib  olgach,
tabiiy   resurslarga   niholda   boy   o’lkaga   ega   bo’ldi.   Turkiston   o’lkasi   oblast
(viloyat), uyezd, volost  (bo’lik), uchastka va oqsoqolliklarga bo’linib boshqarildi.
Turkiston general – gubernatori bir vaqtning o’zida Rossiya podshosi noibi (yarim
podsho), xarbiy okrug qo’shinlari qo’mondoni, bosh prokuror va bosh mirshab edi.
U   Buxoro   amiri   faoliyatini   Rossiya   imperiyasining   Buxorodagi   siyosiy   agentligi
(1885–1917 yy.), Xiva xonini esa Amudaryo bo’limi boshlig’i (1873–1918) orqali
nazorat   qilib   turgan.   Turkiston   o’lkasi   Sirdaryo,   Farg’ona,   Samarqand,   Yettisuv
(Semirechye),   Kaspiy-orti   (Zakaspiy)   viloyatlari   hamda   Amudaryo   bo’limiga
bo’lingan   edi.   Viloyatlar   oq   podsho   tayinlagan   harbiy   gubernatorlar   tomonidan
boshqarilar edi. 
Sirdaryo   viloyati   Toshkent,   Avliyo   ota,   qazali,   Perovsk,   Chimkent;   Farg’ona
viloyati
Marg’ilon,   Andijon,   qo’qon,   Namangan,   O’sh;   Samarqand   viloyati   Jizzah,
Kattaqo’rg’on,   Xo’jand,   Samarqand;   Yettisuv   viloyati   Verniy,   Jarkent,   Kopal,
Lepsinsk,   Pshipak,   Prjevalsk;   Kaspiyorti   viloyati   Ashxobod,   Krasnovodsk,
Mang’ishloq, Marv, Tajan kabi uyezdlarga bo’lingan.
XX   asr   boshlarida   Turkiston   o’lkasida   mustamlakachilik   va   ulug’   millatchilikka
asoslangan   siyosiy–ma’muriy   tizim   hukm   surgan.   Rossiya   hukumati   o’zbek   va
boshqa   tub   xalqlarga   siyosiy   va   insoniy   huquqlar   berishni   xayoliga   ham
keltirmagan.   Rossiya   matbuoti   va   ilmiy   asarlarida   Turkiston   o’lkasi   ochiqdan–
ochiq   «Rossiya   mustamlakasi»   nomi   bilan   izohlangan.   Xatto   ahvol   shu   darajaga borib   yetganki   «Russkiy   Turkestan»   («Rus   Turkistoni»)   atamasini   ishlatish   odat
tusiga aylandi. Shuningdek, tub xalqlar, o’zbeklar, qozoqlar deb asl nomlari bilan
emas,   balki   «inorodes»   («begona   zot»),   tuzemes   («yerli   aholi»)   deb   yuritilgan.
Mustaqillikning   yo’qotilishi,   siyosiy   xavfsizlik   va   adolatsizlik,   butun   jamiyat
aholini   Rossiya   davlatiga   qarshi   kuchni   muxolifatga   aylantirdi.   Ularning   orasida
tub   xalqlar   yuqori   tabaqalarining   ilg’or   vakillari   ham   bo’lib,   ozodlik   g’oyalari
borgan   sari   kuch-quvvatga   to’lib   bordi.   Bu   ilg’or   keyinchalik   jadidlar   siyosiy
faoliyatining asosini tashkil qildi.
XX asr  boshlarida Buxoro amirini hududi  225 000 km2 ni  tashkil  etgan. Amirlik
hududi   bu   paytda   28   ta   beklik,   poytaxt   Buxoro   atroflari   esa   9   ta   tuman,   ular   o’z
navbatida   125   ta   amlokdorlikka   va   10   000   dan   ortiq   oqsoqolliklarga   bo’lingan.
Poytaxt   atrofidagi   tumanlar   va   Buxoro   shahrini   amir   nomidan   qushbegi–Bosh
Vazir   boshqargan.   Bu   ma’muriy   bo’linish   fuqaroga   yaxshiroq   xizmat   ko’rsatish
manfaatini ham unchalik qondirmas edi.
Buxoro   aholisi   ko’p   millatli   edi.   Ularning   miqdori   taxminan   2–2,5   mln.   kishi
bo’lgan.   Bu   yerda   o’zbeklar,   tojiklar,   turkmanlar,   qozoqlar,   qirg’izlar,
qoraqolpoqlar, buxoro yahudiylari, forslar va arablar istiqomat qilar edi.
Amirlikda   aholining   ko’pchiligi–1,5   mln.   kishini   o’zbeklar   tashkil   etgan.
Mamlakat   aholisining   asosiy   qismini   dehqonlar,   chorvadorlar   va   shahar
hunarmandlari (kosiblar)dan iborat bo’lgan.
Rossiya imperiyasining Siyosiy agenti Buxoro amiri va uning aloqadorlari ustidan
maxfiy nazorat  va kuzatuv olib boruvchi  markaz vazifasini  ado etgan. 1895 yil 1
yanvardan Buxoro amirligini Rossiya bojxona tizimiga kiritilishi ham
mustamlakachilik   siyosatining   bir   ko’rinishi   bo’ldi.   Imperiyaning   XX   asr
boshlarida Buxoroda o’tkazgan pul islohoti ham ana shu maqsadga qaratilgan edi.
Bojxona   sohasida   davlat   mustaqil-ligining   yo’qotilishi   va   Buxoro   tangasi   (milliy
valyuta)ning rus rubliga bo’ysundirilishi Buxorni Rossiyaning xom ashyo makoni
va arzon bozoriga aylantirishda muhim bosqich bo’ldi.
Buxoro   amirligi   davlat   boshqaruvida   ulamolar   va   mulkdorlarning   roli   alohida
ajralib   turgan.   Ulamolar   (diniy   arboblar),   bir   tomondan   amir   hokimiyatini mustahkamlashga   ikkinchi   tomondan,   mamlakatdagi   butun   siyosiy   va   iqtisodiy,
shuningdek, ma’naviy hayotga ta’sir o’tkazishga harakat qilishlar edi.
Buxoro amirligidagi boshqaruv apparatida an’anaviy hokimiyat pillapoyasi mavjud
bo’lib,   unga   muvofiq   bahodir,   mirzaboshi,   jebachi,   qoravulbegi,   miroxo’r,
to’qsabo, ishkorboshi, biy (bek), dodxoh, parvonachi, devonbegi, otaliq, qo’shbegi
kabi   xizmat   lavozimlari   joriy   etilgan.   Biylardan   yuqori   pillapoyani   egallaganlar
oliy amaldorlar toifasiga kiritilib, odatda ular bek lavozimini egallar yoki Buxoro
arkida ishlar edilar.
Davlat   hokimiyati   tepasida   amir   turar,   uning   huzurida   doimiy   ravishda   100
kishidan   iborat   maslahatchilar   mavjud   bo’lgan.   Davlatni   125   amaldordan   iborat
devonga ega bo’lgan qo’shbegi boshqargan.
Ayrim manbalarning guvohlik berishicha, qo’shbegi davlatdagi butun hokimiyatni
o’z   qo’liga   to’plab   olgan.   Uning   mahkamasi   amirlikdagi   davlat   boshqaruvining
oliy   formoyish   beruvchi   va   ijro   etuvchi   organi   hisoblangan.   Davlat   ahamiyatiga
ega   ba’zi   masalalarda,   ya’ni   urush   olib   borish,   moliya,   daromadlar   va   sarf–
xarajatlarni   nazorat   qilish,   oliy   darajadagi   amaldorlarni   ishga   tayinlash   va   ishdan
bo’shatish,   tanho   yoki   faxriy   unvonlarni   taqsimlash   amir   vakolatlari   daoirasida
bo’lgan. 1907–1908 yillarda Sharqiy Buhoroning qo’pgina bekliklarida dehqonlar
g’alayonlari   bo’lib   o’tdi.   Jumladan,   Ko’lab,   Hisor,   Darvoz,   Baljuvon,   qorategin,
Shug’non va Rushonda shunday xalq g’alayonlari sodir bo’ldi. Xalq noroziligining
asosiy   sababi   –amir   hukumati   tomonidan   tayin   qilinib,   shariat   aqidalariga   zid
to’planadigan   soliqlarning   ko’pligi   edi.   Ayniqsa,   Mo’minobodda   yirik   g’alayon
bo’lib,   Mo’minobod   hokimi   Muhammad   Nazirbek   va   fuqarolar   o’rtasida
kelishmovchilik   kelib   chiqdi.   Ushbu   mojaroni   tinchitish   uchun   amir   tomonidan
Miroqul   Xazratqul   bu   yerga   yuborildi.   XX   asr   boshlarida   Buxorodagi   siyosiy
jarayonlarning   rivojida   1910   yilning   yanvarida   bo’lib   o’tgan   voqyealar   muhim
ahamiyat   kasb   etgan.   1910   yilning   yanvarida   Buxoroda   bo’lib   o’tgan   shia   va
sunniylar o’rtasidagi mojarolar o’sha davr matbuotida ancha batafsil ko’rsatilgan.
Buxoro   shahrining   shia   mazhabidagi   aholisi   1910   yil   9   yanvar   kuni   o’g’lon
darvozasi   yaqinidagi   sarbozxonada   o’zlarining   «Ashuro»   degan   diniy   motam marosimlarini   o’tkazayotganliklarida   sunniy   mazhabidagi   mullavachchalar
ularning   bu   holidan   ko’ladilar.   Bundan   g’azablangan   shialar   bir   mullavachchani
o’ldiradilar   va   uchtasini   qamattiradilar.   Sunniylarning   vakillari   Buxoro   Arkiga
kelib,   qo’shbegi   Ostonaquldan   gunohkorlarni   jazolash   va   qamalganlarni   ozod
qilishni   talab   qiladila.   Biroq   o’zi   shialardan   bo’lgan   Ostonakul   qo’shbegi
yig’ilganlarga qarshi sarbozlarni yuboradi va ikki o’rtada jang boshlanadi. Bozorda
ham   sunniylar   bilan   shialar   o’rtasida   janjal   ko’tariladi.   Manbalarning   guvohlik
berishicha,   eng  dahshatli   to’qnashuv   Xiyobon   madrasasi   atrofida   sodir   bo’lib,  bu
yerda   sunniylardan   240   nafargacha   kishi   qo’rbon   bo’lgan.   Shundan   so’ng
sunniylar   butun   shaharga   tarqalib,   duch   kelgan   shialarni   qira   boshlaganlar.   Bu
xunrezlik 10–11 yanvarda ham davom etgan.
Buxoro shahrida vaziyat murakkablashgach, amir hukumati bu g’alayonni bostirish
va
Buxoroda tartib o’rnatish uchun o’lkadagi rus ma’murlaridan yordam so’raydi. 11
yanvarda   Samarqand   va   Kattaqurg’ondan   polkovnik   Panov   rahbarligida   o’qchi
rota va kazaklar sotnyasi (yuzligi) 4 ta pulemyot bilan yetib keladi. Fojia haqidagi
xabar   Rossiya   poytaxti   Sankt–Peterburggacha   boradi.   Bosh   vazir   Stolipinning   P.
A.   buyrug’i   bilan   kuprezlikning   oldini   olish   uchun   I   Turkiston   armiyasi   korpusi
shtabining   boshlig’i   general–mayor   Lishental   bu   yerga   yuboriladi.   Karmanada
yashayotgan Buxoro amiri Abdulaqadxon (hukironligi: 1885-1910 yy.) taxt vorisi
Said   Olimxonni   bu   yerga   jo’natadi.   13   yanvarda   Said   Olimxon   Karmanodan
Buxoroga   yetib   kelib,   xalqning   tazyiqi   ostida   Ostonaqul   qushbegi,   Said   Olim   va
Mirob Olim to’qsabolarni vazifasidan chetlashtiradi.
Umuman   olganda,   bu   xuprezlikda   shahar   hunarmandlari,   ishchilar   mayda
savdogarlar,   mullavachchalar,   ulamolar   va   boshqalar   qatnashadi.   Xuprezlik
haqidagi   xabar   Buxoro   amirligi   tumanlaridagi   aholini   ham   junbushga   soladi.
Buxorodagi   yanvar   fojialarida  umumiy  hisoblarga  qaraganda  mingdan  ortiq  kishi
haloq   bo’lgan.   Bu   xuprezlik   amirlik   va   mustamlakachi   Rossiya   ma’murlarini
vahimaga solib qo’ygan. Turkiston mintaqasidagi  uchinchisi siyosiy birlik – Xiva
xonligining hududi XX asr boshlarida 62 237 km bo’lib, u kichik bir vassal davlat darajasiga tushirib qo’yilgan edi. Xiva xonligining aholisi haqida manbalarda bir-
biriga   zid   ma’lumotlar   keltiriladi.   Hatto   arxiv   hujjatlarida   ham   turli   raqamlar
mavjud. 1910 yilda Xiva xonligidagi aholini ro’yxatga olish natijasida jamlangan
Materiallarda   xonlik   hududida   taxminan   1–1,2   mln.   kishi   yashashi   keltiriladi.
Tarixchi   q.  Rajabovning   yozishicha   1920   yilda  Xiva   xonligida   500  000–550   000
kishi yashagan.
Xiva  xonligida   asosan   o’zbeklar,   turkmonlar,  qoraqolpoqlar,  qozoqlar   bilan   birga
arablar, tatarlar, ruslar va boshqa xalqlar ham yashagan.
Xonlikdagi eng yuqori  unvon xon bo’lib, u siyosiy, xarbiy va diniy hokimiyatga
ega   bo’lgan.   Buxoro   amirligidagi   boshqaruv   tizimidan   farqli   o’laroq   Xiva   xoni
huzuridagi   doimiy   Kengash   (Devon)   mavjud   bo’lgan.   Kengashga   eng   yuqori
lavozimdagi   amaldorlar   (inoq,   shayxulislom,   devonbegi,   yasovulboshi   va
boshqalar)   a’zo   bo’lganlar.   Xonlikdagi   barcha   mansab   va   unvonlarni   3   toifaga:
harbiy – ma’muriy, harbiy va diniy amallarga bo’lish mumkin. Saroy unvonlariga
iroq,   otaliq,   biy,   mextar,   beklarbegi,   devonbegi,   bek,   mirob,   qushbegi   va
boshqalar   kirgan   bo’lsa,   amir   ul-umaro,   yasovulboshi,   mingboshi,   yuzboshi,
img’ovul, udaychi, qutvol, tug’begi va boshqalar harbiy – ma’muriy unvonlarga:
naqab,   shayxulislom,   qozi   ul-quzzot,   a’lam   qozi,   muftiy,   rais,   mudarris   va
boshqalar diniy unvon va mansablar hisoblangan. Bu mansabdorlarning vazifalari
va mavqyei ularning xonga yaqinligi bilan o’lchanilgan.
Xiva   xonligi   ma’muriy   jihatdan   XX   asr   boshlarida   25   ta   ma’muriy   birlikka
bo’lingan:   undan   bittasi   –   Xiva   shahri   va   uning   atrofi   bevosita   xon   yohud   bosh
vazirga   boysungan,   hokimlar   tomonidan   boshqarilgan   20   ta   hokimlikka   va   2   ta
noiblikka   bo’lingan.   Tarixiy   adabiyotlarda   bu   ma’muriy   birliklar   beklik   deb
atalgani bilan Xivada asosan hokimlik deb yuritilgan.
XX asr  boshlarida Xiva xonligi  ijtimoiy–siyosiy  hayotida katta o’zgarishlar  davri
bo’ldi.   Xiva   xoni   Muhammad   Rahimxon   II   –Feruz   xonlik   Rossiyaga   qaram
bo’lgach, bir tomondan podsho hukumatiga sadoqat  bilan xizmat  qilishga majbur
bo’lgan   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan   ularni   yomon   ko’rar   edi.   Xiva   xonligi   siyosiy
hayotida   bu   davrda   vazir   Islom   xo’ja   va   taxt   vorisi   Asfandiyor   Bo’ra   katta   rol o’ynay   boshladilar.   Muhammad   Rahimxon   II   vafot   etgach   1910   yil   avgust   oyida
Asfandiyorxon   Xiva   deb   e’lon   qilindi.   U   1910   yil   10   sentyabrda   Bosh   Vazir
Islomxo’janing   tashabbusi   bilan   xonlik   hududida   islohotlar   o’tkazish   haqidagi
farmonni   imzoladi.   Bu   farmonga   ko’ra,   12   kunlik   mehnat   majburiyati   bekor
qilinib, davlat tomonidan amalga oshiriladigan tadbirlarda ishlovchilarga har kuni
2 tanga xazinadan pul to’lash, amaldorlar o’z ishlari uchun xalqdan pora olmasligi,
yer   solig’ini   aniqlash   va   har   kim   egalik   qilayotgan   yer   miqdoriga   qarab   soliq
to’lash,   bozorlarda   yig’iladigan   boj   va   zakot   solig’ini   tartibga   solish   yo’llarini
yaxshilash,   temir   ko’priklar   qurish,   pochta–telegraf,   kasalxonalar   qurib   ishga
tushirish ko’rsatilgan edi. Bu islohotni amalga oshirish ustidan nazorat Bosh vazir
(vaziri akbar) Islomxo’jaga topshiriladi.
Islohotlarni  amalga  oshirish bo’yicha Islomxo’ja tomonidan hokim  va amaldorlar
uchun   ko’rsatmalar   ishlab   chiqildi,   lekin   uni   boshlash   va   tamomlash   muddatlari
belgilanmagan edi.
Dastlab   Islomxo’ja   bilan   o’zaro   kelishib   ish   tutgan   Asfandiyorxon   sekin   –   asta
unga   qarshi   bora   boshladi.   Chunki   Islomxo’ja   o’z   kuyovi   Asfandiyorxonning
dabdabali   hayot   kechirishiga,   maqona   aysh-ishratlariga   qarshi   bo’lgan   va
xazinadan ortiqcha mablag’ ajratilishiga yo’l qo’ymagan. Manbalardagi hujjatlarga
ko’ra,   aynan   shu   masalada   ular   o’zaro   kelishmay   qolishadi.   Natijada   1913   yil   9
avgustda   Asfandiyorxon   yollagan   qotil   qurbonboy   bo’zchi   tomonidan   Islomxo’ja
vahimyona   o’ldiriladi.   Shu   bilan   Xonlikda   boshlangan   islohotlar   ham   to’xtab
qoladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   XX   asr   boshlarida   podsho   mustamlakashga   aylantirilgan
Turkiston   Rossiyasining   o’lkasida   murakkab   siyosiy   jarayonlar   yuz   berdi.   O’z
mustaqilligini   yo’qotgan   tub   xalqlarning   ijtimoiy   -   siyosiy   hayoti   va   iqtisodiy
turmushidagi   salbiy   o’zgarishlar,   mustamlakachilik   tizimi   va   jazo   organlari
faoliyatining   kuchayishi   mintaqa   xalqlari   tafakkurida   ham   ularga   qarshi   tura
oladigan siyosiy tashkilotlar tuzish vazifasini qo’ydi.
Buxoro amirligi va Xiva xonligining siyosiy va iqtisodiy jihatdan Rossiyaga  tobe
qilinishi,   xonliklar   hududining   Rossiya   tovarlari   uchun   ochiq   bozorga aylantirilishi,   mintaqadan   xom   ashyo   mahsulotlari   va   tabiiy   boyliklarning   olib
ketilishi   mamlakatdagi   ijtimoiy   hayotga   ham   o’z   ta’sirini   o’tkazmasdan   qolmadi.
Ana   shunday   bir   sharoitda   Turkiston   mintaqasida   vujudga   kelgan   jadidchilik
harakati shiddat bilan rivojlandi va ma’rifatparvarlik faoliyatidan siyosiy talablarni
qo’yish darajasiga ko’tarila boshladi.
Jadidchilik harakati va uning siyosiy muhitga ta’siri
Jadidchilik   harakati   XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   Turkistonda   hukm   surgan
favqulodda   qoloq   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   sharoitda   yashayotgan   xalqlarni
ma’rifatni   qilish   jamiyat   hayotida   ijtimoiy   va   madaniy   islohotlar   o’tkazish,
pirovarida, milliy mustaqillik g’oyalarini hayotga tatbiq etish maqsadini o’z oldiga
qo’ygan   harakat   sifatida   tarixiy   vaziyat   taqozosi   bilan   vujudga   keldi.   Bu   harakat
o’zining   shakllanish   yo’lini   bosib   o’tar   ekan,   asr   boshlaridan   1917   yil   fevral
inqilobiga   qadar   bo’lgan   dastlabki   bosqichlarida   milliy   ozodlik   harakati   sifatida
o’zil-kesil rasmiylashdi.
Jadidlar   orasidan   yetuk   olimlar,   sanoat   va   ziroatchilik   sohalarini   zamonaviy
bilimdon   mutaxassislari,   madaniyat   arboblari   yetishib   chiqib,   yurtni   obod   va
Vatanni   mustaqil   ko’rishni   orzu   qildilar   va   shu   yo’lda   fidoiylarcha   kurashdilar.
Jadidlarning Turkiston  mustaqilligi   uchun  kurashida  asosan  quyidagi   yo’nalishlar
ustuvor   edi:   yangi   usul   maktablari   tarmog’ini   kengaytirish;   qobiliyatli   yoshlarni
chet   elga   o’qishga   yuborish;   turli   ma’rifiy   jamiyatlar   va   teatr   gruppalari   tuzish;
gazeta va jurnallar chop qilish; xalqning ijtimoiy-siyosiy ongini yuksaltirish bilan
Turkistonda   milliy   demokratik   davlat   qurish.   Jadid   ziyolilarining   kuchli   partiyasi
tashkil qilingan taqdirdagina bu ishlarni amalga oshirish mumkin edi.
Jadidchilikning   asosiy   g’oya   va   maqsadlari   quyidagilar   edi:   Turkistonni   o’rta
asrlarga xos qoloqlik va diniy xurofotdan ozod qilish, shariatni isloh qilish, xalqqa
ma’rifat   tarqatish,   Turkistonda   muxtoriyat   hukumatini   barpo   etish   uchun   kurash,
Buxoro   va   Xivada   konstitusion   monarxiya   va   parlament,   keyinchalik   demokratik
respublika   tuzumini   o’rnatish   orqali   ozod   va   farovon   jamiyat   qurish,   barqaror
milliy valyutani joriy qilish va milliy qo’shin tuzish. Toshkent, Farg’ona, Buxoro, Samarqand   va   Xivada   hur   fikrli   va   taraqqiyparvar   kishilarning   ayrim   guruhlari
tomonidan   olingan   madaniy-ma’rifiy   yo’nalishdagi   jamiyat   va   uyushmalardan
jadidchilik harakati shakllandi.
Turkistonda jadidchilik harakatini vujudga keltiruvchilar tepasida Mahmudxo’ja
Behbudiy,   Abduqodir   Shakuriy,   Saidahmad   Siddiqiy-Ajziy   (Samarqand),
Munnavarqori   Abdurashidxonov,   Abdulla   Avloniy,   Ubaydulla   xo’ja
Asadullaxo’jayev (Ubaydulla
Xo’jayev),   Toshpulatbek   Norbutabekov   (Toshkent),   Fitrat,   Fayzulla   Xo’jayev,
Usmon Xo’ja
(Usmonxo’ja   Po’latxo’jayev),   Abdulvohid   Burhonov,   Sadriddin   Ayniy,
Abdulqodir   Muhitdinov   (Buxoro),   Obidjon   Mahmudov,   Hamza,   Cho’lpon,
Is’hoqxon   Ibrat,   Muhammadsharif   So’fizoda   (Farg’ona   vodiysi),   Polvonniyoz
Hoji, Yusupov, Boboxun Salimov (Xorazm) turardi.
Turkiston   mintaqasidagi   jadidchilik   harakati,   tarqalish   joyi   va   o’ynalishiga   ko’ra
uchga bo’linadi: Turkiston, Buxoro va Xiva jadidlari o’rtasida bir muncha tafovut
bor.
Turkiston o’lkasidagi jadidchilikning ijtimoiy asosini ziyolilar tashkil qilgan. Ular
podsho   Rossiyasi   mustamlakachiligiga   qarshi   kurashning   oldingi   saflarida   turib,
chorizmning   xom   ashyo   manbaiga   aylantirilgan   Turkistonning   dastlab   muxtor,
so’nga mustaqil davlat bo’lishini yoqlab chiqdilar.
D.   Alimovaning   yozishicha   jadidlar   mafkurasida   hozirgi   kunda   jamiyatni
tashvishiga   solayotgan-dinning   inson   ma’naviy   kamolotidagi   o’rnini   to’g’ri
tushunish,   bozorni   shakllantirish,   jarayonlarini   faollashtirish,   taraqqiyparvar
demokratik   institularni   vujudga   keltirish,   o’lkada   o’ziga   xos   milliy   rivojlanishni
shakllantirish kabi tarixiy vazifalar jamlangan edi. Bu vazifalarni amalga oshirish
uchun  muhim   shartlar   bo’lib,  islom  tushunchasini  yangilash,   uni   mutaassiblikdan
tozalash,   fan   yutuqlari   va   ilg’or   texnologiyani   egallash   muammolarini   hal   etish
lozim   edi.   Jadidlar   islomning   taraqqiyparvar   rolini   tushun-tirish   bilan   ta’lim,
iqtisod,   madaniyat   va   umuman,   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarini   isloh   etish
zaruriyatini   tushun-tirishga   intilganlar.   +urg’on   va   uning   tafsirini   juda   yaxshi bilgan muftiy Mahmudxo’ja Behbudiy o’z maqolalaridan birida +ur’on oyatlari va
payg’ambarimiz   hadislaridan   namunalar   keltirish,   bilan   islom   ta’lim   maorif   va
barcha   fanlarga,   shu   jumladan   tarix   faniga   qay   darajada   katta   ahamiyat
berganligini   isbotlab   bergan.   U   islom   tarixini   bilmasligi   oqibatida   aksariyat
hollarda o’ng’aysiz vaziyatga tushib qoladigan din peshvollarini tanqid qiladi.
Jadidlarning xalqaro aloqalari juda keng qamrovli bo’lgan. Ular Rossiya, Turkiya,
Misr   va   boshqa   mamlakatlardagi   turli   taraqqiyparvar   oqimlar   dasturlaridan
xabardor   bo’lganlar,   o’zaro   safarlar   va   muloqotlar   orqali   tajriba   almashganlar.
1905-1906   yilgi   Rossiyadagi   inqilobiy   harakatlar   Turkistonga   ham   o’z   ta’sirini
ko’rsatdi.   Progressiv   kuchlar   jipslasha   boshladilar   va   jadidlar   ma’rifatchilik
faoliyatini jadallashtirdilar.
Jadidlar   Rossiyadagi   siyosiy   jarayonlarni   diqqat   bilan   kuzatib   bordilar,   vujudga
kelayotgan   rus   siyosiy   partiyalari   dusturlarini   o’rgandilar.   Lekin   milliy
mentalitetning   o’ziga   xos   xususiyati   bo’lgan   o’zbek   xalqining   tinchliksevarlik,
bosiqlikka   moyilligidan   kelib   chiqib,   ular   tinchlik   yo’li   bilan,   jamoatchilikning
murojaatlari, Davlat Dumasidagi ommaviy bahslar va boshqa legal vositalar bilan
podsho   hokimiyatidan   o’z   maqsadlarini   amalga   oshirish   yo’lida   yon   berishga
erishishga   intildilar.   Behbudiyning   1906   yil   11   oktyabrda   «Xurshid»   gazetasida
chop   etilgan   maqolasida   ta’kidlanishcha,   jadidlar   birlashib   yagona   musulmon
partiyasi   tuzish   va   Butunrossiya   musulmonlari   ittifoqi   tarkibiga   kirishlari   zarur.
Shu bilan ular
Rossiyadagi   barcha   turkiy   xalqlar   orasidagi   progressiv   kuchlarga   taxnishga
intildilar.   Behbudiy   ushbu   maqolasida   sosial   –   demokratlar   partiyasiga   nisbatan
o’zining   salbiy   munosabatini   bildiradi   va   bolsheviklar   partiyasi   dasturining
musulmonlar   turmushi   talablariga   muvofiq   kelmaydigan   xayoliy   (utopik)   qarash
ekanligini   1906   yildayoq   bashorat   qilgan   edi.   XX   asr   tarixi   Behbudiy   fikrlari
to’g’ri ekanliginini to’liq isbotlab berdi.
XX   asr   boshqaridayoq   milliy   ozodlik   harakati   bayrog’ini   dadil   ko’tarib,   milliy
kuchlar   birligini   ta’minlash   borasida   salmoqli   faoliyati   ko’rsatgan   Turkiston
jadidlari jahon jamoatchiligi e’tiborini o’ziga tortganligini alohida ta’kidlab o’tish kerak.   Taniqli   adabiyotshunos   olim   N.   Karimovning   yozishicha,   Turkistonda
siyosiy   partiyalar   faoliyatini   yaxshi   o’rgangan   fransuz   razvedkachisi   mayor
Lyakosta,   1906   yilda   o’z   mamlakatiga   yo’llagan   yashirin   ma’lumotiga   bunday
yozgan   edi:   «Turkiston   o’lkasidagi   eng   e’tiborli   va   kelajagi   porloq   siyosiy   kuch
sosial   demokratlar   (bolsheviklar   va   mensheviklar)   yoki   sosial   inqilobchilar
(eserlar) yohud kadetlar va liberallar emas, balki o’zbek jadidlaridir».
O’z   oldilariga   Turkiston   xalqlarining   taqdiri   uchun   muhim   ahamiyatga   molik
vazifani   qo’ygan   jadidlar   1906   yil   yanvar   oyida   Peterburgda   bo’lib   o’tgan
Butunrossiya   musulmonlar   Burultoyiga   (o’z   vakillarini   yuborib,   Rossiya
tasarrufida   yashagan   boshqa   msulmon   xalqlar   va   ularning   peshqadam   arboblari
bilan   aloqa   o’rnatganlar.   Xususan,   Rossiya   Davlat   dumasiga   Turkistondan
saylangan   birinchi   deputat   Toshkentlik   Abduvohidqori   Abduraufqoriyevning   bu
sohadagi   katta   tashkilotchilik   qobiliyati   diqqatga   sazovordir.   U   keyinchalik
Munavvarqori   Abdurashid-xonov   bilan   birgalikda   «Shuroi   Islom»   jamiyatini
tashkil qilgan edi.
Rossiyaning   Turkistondagi   maxfiy   polisiya   idorasi   ham   jadidlarni   o’zbek   savdo–
sanoat ahli qo’llab - quvvatlashi va ular shakllanayotgan o’sh avlodga yomon ta’sir
ko’rsatiyotganidan   xavotirlanib,   Markaziy   jadidlar   bilan   jiddiy   hisoblashishga
chaqirgan   edi.   1916   yildagi   milliy   ozodlik   qo’zg’oloni   va   1917   yilgi   Rossiya
Fevral inqilobining o’lkadagi jadidchilik harakatining yanada keng avj olishida va
jadidlar faoliyatida keskin sifat o’zgarishi  yuz berishida o’rni va roli katta bo’ldi.
Jadidlarning   ma’rifiy–mafkuraviy   jabhadagi   kurashi   aniq   ifodalangan   siyosiy
kurash tusini oldi va bu harakat sifatidan yangi bosqichga ko’tarildi.
Buxorodagi   jadidchilik   harakati   Turkiston   o’lkasiga   nisbatan   og’ir   ijtimoiy   –
siyosiy   sharoitda   yuzaga   keldi.   Uning   tarkibi   asosan   Buxorodagi   shahar
aholisining   taraqqiyparvar   qismi:   ziyolilar,   mullavachchalar,   mayda   do’kondorlar
va ma’murlar, hunarmandlar, savdogarlardan iborat edi. Jadidlarning dehqonlar va
sarbozlar   o’rtasida   nufuzi   avvaliga   past   bo’lgan.   Jadidlar   iqtisod   va   boshqaruv
sohasida bir qator talablar, chunonchi, soliqlarni kamaytirish talabi bilan chiqishdi.
Ular   dastlab   Buxorodagi   amirlik   tuzumi   doirasida   islohotlar   joriy   qilmoqchi bo’lishdi.   1900   yili   Buxoroda   vobkentlik   dehqon   Jo’raboy   ilk   yangi   uchun
maktabini ochdi.
Buxorodagi   jadidchilik   harakatiga   ayrim   johil   mullalar,   har   qanday   yangilik   va
islohotlarning   dushmani   bo’lgan   qadimiylar   oqimi   qarshi   chiqdi.   Sadriddin
Ayniyning yozishicha, XX asr boshlarida Buxoro jamiyati 2 guruhga: Ikrom domla
rahbarligidagi   taraqqiyparvarlar   va   Mulla   Abdurazzoq   boshchiligidagi
qadimiylarga   bo’lingan   edi.   1908   yilda   «Buxoroi   sharif   shirkati»   tuzilib,   u
darsliklar   nashr   etish   va   kitob   savdosi   bilan   shug’ullanadi.   Ahmadjon   Hamdiy
(Abusaidov),   Usmon   Xo’ja,   Hamidxo’ja   Mehriy,   Abdulvohid   Bo’rxonov,
Abdulqodir   Muhitdinov,   Sadriddin   Ayniy,   Abdurahmon   Sa’diy   shirkatning
tashkilotchilari edi. 1909 yil dekabrda jadidlar Buxoroda
«Tarbiyai   atfol»   (Bolalar   tarbiyasi)   maxfiy  jamiyatini   tuzishdi.   Unga   Abdulvohid
Burhonov,   Hamidxo’ja   Mehriy,   Ahmadjon   Hamday,   Mukammil   Burhonov,   Xoji
Rafe   kabi   mashhur   jadidlar   asos   solishgan.   Bu   jamiyat   buxorolik   va   turkistonlik
yoshlarni   Istanbuldagi   «Buxoro   ta’limi   maorif   jamiyati»   bo’limiga   o’qishga
jo’natdi.
Xorijdagi   ta’lim   yoshlar   dunyoqarashida   tubdan   burilishi   yasadi.   Jadidchilik
harakati   Buxoro   va   Turkistonda   bir   vaqtda   boshlangan   bo’lsa   ham,   amirlikdagi
og’ir   muhit   uning   taraqqiyotini   tezlashtirdi.   (910   yildan   boshlab   Buxoroda
jadidchilik harakati  tashkiliy tus oldi  va «Tarbiyai atfol» maxfiy jamiyati  asosida
partiya   tashkil   topdi.   Buxorodagi   jadidchilik   harakatiga   taraqqiyparvar
ulamolardan,   muftiy   va   mudarris   Ikrom   domla   (Ikromcha   nomi   bilan   mashhur
bo’lgan)   muhim   o’rin   tutadi.   U   yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlarida   sayohatda
bo’lib, «Uyqudagilarning uyg’onishi va nodonlarning ogoh bo’lishi» (1910) nomli
risolasida   Buxorodagi   amirlik   tuzumidan   norozilik   kayfiyatlarini   ochiq   aks
ettirgan.   Bu   risola   buxoroliklar   o’rtasida   juda   mashhur   bo’lgan.   Ushbu   risoladan
so’ng   Ikrom   domla   Buxorodan   surgun   qilinib,   Peshko’   tulaniga   qozi   qilib
jo’natilgan (1912–1914 y.).
1914   yil   25-26   yanvarda   Buxoro   shahrida   bo’lgan   ulamolar   yig’ilishida   muftiy
Ikrom domla yangi usul (jadid) maktablari ochishga ruxsat berish to’g’risidagi o’zi tayyorlagan   dasturni   ma’lum   qiladi.   Bu   yig’inishda   Buxoroning   eng   nufuzli
ulamolari   shayxulislom,   a’lam,   rais,   qozikalon,   okun,   muftiy   askar   va   boshqalar
ishtirok etishadi. Bu paytda Ikrom domla o’z atrofiga yangi usuldagi maktablarni
qayta tiklash tarafdori bo’lgan mingga yaqin mullavachchalarni birlashtirgan edi.
Bu   paytda   Fitrat,   S.   Ayniy,   Usmon   Xo’ja,   A.   Burhonovdan   tashqari   buxorolik
jadidlar o’rtasida katta hurmatga ega bo’lganlardan biri mashhur tabib, sayohatchi
va jamoat  arbobi  Mirzo  Siroj   hisoblanadi.  U «Buxoro  xalqiga tuhfa»  degan asari
bilan mashhur bo’lib, unda o’zining Amerika, Yevropa va Osiyo qit’alariga safari
haqida   keng   ma’lumotlar   beradi.   Ba’zi   manbalarga   qaraganda,   Mirzo   Siroj   oliy
ta’limni XX asr boshlarida Shveysariyada olgan.
Buxoro   amirligi   va   Turkistonda   ish   ko’rayotgan   o’zbek   ma’rifatparvarlarining
qudratli   to’dasining   faoliyati   haqida   rus   maxfiy   polisiyasi–Turkiston   rayon
muhofaza   bo’limi   (TRMB)   keng   ma’lumotlar   to’llagan   edi.   U   Turkiston
yoshlarining   Turkiya   bilan   aloqasidan   chyochigan   va   yosh   turklar   ta’sirini
yo’qotish   choralarini   izlagan.   Shu   jihatdan   amalga   oxranka   fondlarida   saqlanib
qolgan Mirzo Ahmad qushbegining «Taraqqiyparvarlar jamiyati g’oyalari ocherki»
deb   nomlangan   ma’lumotnomasi   diqqatga   sazovordir.   Mazkur   Hujjatda
quyidagilar alohida ta’kidlangan edi: «Taraqqiyparvarlar jamiyatining bosh g’oyasi
yosh   turklar   taraqqiyotiga   tahdid  etishdir.   Ularning   rejasi   xalqqa  siyosiy   va  ichki
erkinlik   berish.   Aholi   o’rtasida   o’z   e’tiborlarini   ular   siyosat   va   din   zaminidagi
harakatlari   bilan   amalga   oshirishni   rejalashtirishgan   edi.   Ular   o’zlarini   xalqni
ruslar   va   mahalliy   ma’muriyat   zulmidan   xalos   etishga   qaratilgan   siyosatni   olib
boruvchilar, qilib ko’rsatishga intilishadi. Rus tili va ma’lumotini egallagan hamda
rus   unsurlari   (elementlari)   doirasida   yuruvchi   yoshlarning   ko’pchiligi   ularga
xayrixoh bo’lib, bu g’oyalarni tarqatishda yaqindan yordamlashmoqda».
Buxorodan   Turkiyaga   o’qish   uchun   yuborilgan   talabalar   soni   asta   –   sekin   oshib
boradi, masalan, 1911 yilda Istanbulga o’qish uchun 15 kishi, 1912 yilda 20 kishi
jo’natilgan   edi.   Bu   talabalarning   eng   ko’zga   ko’ringani   Fitrat   bo’lgan.   Biroq
Rossiyada   aksilturk   kayfiyatini   kuchayishi   munosabati   bilan   Turkiyada,
shuningdek,   Orenburgda   tahsil   olayotgan   talabalar   Buxoroga   qaytariladi.   Bu holatni   Fayzulla   Xo’jayev   «Jadidlarning   avvalgi   xayolparastligi   endi   vaziyatga
to’g’ri kelmay qoldi», deb baholaydi.
Shunday   qilib,   XX   asrning   boshlarida   Buxoro   amirligidagi   jadidlar   va   boshqa
taraqqiyparvar   kuchlar   vaziyatga   tanqidiy   yondashgan   holda   davlatning   ichki
boshqaruv   tizimi   zamon   talablariga   javob   bermasligini,   mehnatkash   xalqning
turmush   darajasi   nihoyatda   past   ekanligini   va   siyosiy–ma’muriy   tuzumni
o’zgartirish lozimligini chuqur onglay boshlashgach. Ana shu zaminda jadidchilik
harakatidan siyosiy partiyalar va milliy tashkilotlar o’sib chiqdi.
XX   asr   boshlarida   Xiva   xonligida   shakllangan   jadidchilik   harakati   esa   bir   qadar
boshqacharoq tarixiy shart–sharoitda vujudga kelgan edi. U bu yerda asosan ikkita
oqimdan   iborat   edi.   Uning   o’ng   oqimi   xonlikda   rivojlanayotgan   savdo–sanoat
korxonalari egalari hamda yirik boylarning vakillarini o’ziga birlashtirgan edi. Bu
oqimga   Xiva   xoni   Asfondiyorxonning   Bosh   vaziri   Islomxo’ja   boshchilik   qilgan.
Jadidchilikning o’n oqimi o’z oldiga mamlakatda xon hokimiyatini saqlab qolgan
holda ijtimoiy–iqtisodiy islohotlar  o’tkazish  orqali  erkin bozor munosabatlarining
rivojlanishiga  keng yo’l  ochib  berishni  maqsad qilib qo’ygan edi. Xiva xonligida
jadidchilik   harakatining   yo’l   oqimi   esa   mayda   sarmoyadorlar,   hunarmandlar   va
halqning turli tabaqa vakillarini birlashtirgan bo’lib, +ozikalon Bobookun Salimov
uning rahbari edi. Ular Xiva xonligida yangi usul maktablari tashkil qilish, orqali
xalq ommasining siyosiy faolligini o’stirishi maqsadini qo’yishgan edi. 1904 yilda
«Jamiyati   xayrir»   tuzilib,   uning   ko’magi   bilan   o’sha   yili   10   noyabrda   Xiva
shahrida dastlabki yangi usul maktabi ochildi. Xiva jadidlari ma’rifiy kurash ham
olib   bordilar.   Birinchi   jahon   urushigacha   Xiva   jadidlarining   yagona   markazi   va
dasturiy   hujjatlari   bo’lmagan.   Biroq   jadidchilik   harakati   Xiva   xonligida   katta
ijtimoiy–siyosiy kuchga aylaniy, 1914 yil avgustda u partiya shaklini olgan.
Xiva   xonligidagi   jadidchilik   harakati   yangiliklar   tarafdorlari   bo’lgan   amaldorlar,
mahalliy   boylar   va   savdo   ahli,   taraqqiyparvar   musulmon   ruhoniylari,   madrasa
mudarrislari   va toliblari, ma’rifatparvar.  Shoirlar  maktablar   va madrasalarni   isloh
qilish,   dunyoviy   fanlarni   joriy   etish   savodxonlik   usullarini   soddalashtirish
o’quvchilarni   o’z   ona   tilida   ko’proq   o’qitish   va   xorijiy   tillarni   o’rganish   kabi ma’rifatparvarlik   islohotchilik   g’oyalari   bilan   chiqqan   kishilar   harakati
hisoblanadi.   Ular   sifatida   bosh   vazir   Islomxo’ja,   +ozikalon   Bobooxun   Salimov,
shoir   Avaz  O’tar,  devonbegi   Husainbek   Matmurodov,  Savdogar  Polvoniyoz  Hoji
Yusupov,   sanoatchi   boy   Nazar   Sholikorov,   matbaachi–hunarmand   Otajon
Abdalov,   birinchi   o’zbek   kinooperatori   Xudaybergan   Devonov,   mirzaboshi
Muhammad Rasul,
xonanda–musiqashunoslar Matyoqub podachi, Otajon Safayev, Bobojon Yoqubov,
Hakimboy   Jonmuhamedov,   Muhammadyor   Hoji   Abdullayev,   Otajon
Xo’janiyozov va boshqalar kirgan.
Ularning safi 40 nafardan ziyod kishini tashkil etardi. Har payshanba kechasi choq
+alandarxonada,   choq   +orako’z   masji-dida,   ko’pincha   Xusainbek
Matmuroddevonbegi   o’g’lining   o’yida   yig’ilishlar   (o’tkazilib,   qo’shiqlar
aytishgan, she’rxonlik qilishgan, erk, adolat, madaniyat va islohotga doir suhbatlar
olib   borilgan.   Ular   jadid   adabiyoti   va   san’atini   yaratish   bilan   cheklanib   qolmay,
madaniyat   va   maorif   muassasalari   tashkil   etish,   ya’ni   yangi   usul   maktablari,
kasalxona,   pochta–telegraf   ochish,   o’quv   qo’llanmalari   yozish   va   nashr   etish
ishlari bilan shug’ullanganlar.
Islomxo’ja   11   moddadan   iborat   hokimlarga   ko’rsatmalar   berish   bilan   bir   qatorda
10  moddadan   iborat   islohotlar   dasturini   ham   ishlab   chiqadi.  Bu   islohotlar   dasturi
quyidagilardan iborat bo’lgan:
  1.   Xonlikdagi   mansabdor   va   xizmatchilarga   lavozimiga   qarab   oylik   maosh
belgilash;   2. Dehqonlardan soliq olishni tartibga keltirish va soliq oluvchilarni
uch tabaqaga ajratish;
3. Zakot, boj, xiroj kabilarni tartibga solish;
4. Aholidan savdo–sotiq uchun olinadigan soliqlarni tartibga solish;
5. Yerlarni sug’orish ishlarini tartibga solish;
6. Yo’llar,   temir   ko’priklar   qo’rish   va   pochta–telegraf   xizmatini   tashkil   qilish;   7.
Shaharlarda   kasalxonalar   qurish,   qishloqlarda   feldsherlik   xizmatini   ochish,
tibbiy xizmatchilarni taklif etish; 8. Barcha   vaqf   yerlarini   markazlashtirish   va   daromadlarini   maorif
ishlarigasarflash;
9. Barcha   maktablarda   yangicha   o’qitish   usuliga   o’tish,   maktublar   dasturiga   rus
tili,geografik, tarix fanlari majburiy qilib kiritish;
10. Xon hazinasi hisobini yuritish, kirim-chiqim kitoblarini olib borish.
Bu dastur tezda hayotga tatbiq qilina boshlandi. Biroq yuqorida aytib o’tilganidek,
Islomxo’janing o’limi bilan islohotlar dasturi ham to’xtab qoldi.
Bu   davrda   jadidlar   ijtimoiy–siyosiy   kuch   sifatida   ko’rindilar.   Xalq   ularda   o’z
himoyachilarni   his   etdi.   Siradryo   viloyatidan   Peterburgda   o’tadigan   Davlat
dumasiga   a’zolikka   saylangan   Abduvohidqori   Abduraufqoriyevga   Toshkent,
Chimkent va boshqa joylarning aholisidan 12 moddadan iborat talabnomani Davlat
dumasiga   topshirish   yuklandi.   Bu   hujjatda   ko’pgina   ijtimoiy   talablar   ko’rsatilgan
edi. A.
Abduraufqoriyev   1907   yil   20   fevral–3   iyunda   Peterburgda   Sadri   Maqsudiy,
Muso   Jorilloq,   Alimardon   To’lchiboshev   kabi   musulmon   ziyolilari   bilan
tanishib,   musulmon   fraksiyasining   raisi   Biglovga   Turkiston   xalqi   dardini
yetkazdi.   Biroq   Abduvohidqori   oradan   ko’p   o’tmay   qamoqqa   olindi   va   Tulaga
surgun qilindi. Jadid matbuoti o’z vakillarining fikrlarini e’lon qilar ekan, xalqni
«har   vaqt   g’aflat   uyqusidan   uyg’otuvchi»   millat   ongining   ochqichi»   ekanligini
namoyon   etish   bilan   birga   Turkiston   xalqini   hur   fikrlashga   va   katta   siyosiy
kurashga hozirlay oldi. Bu davrda «erk», «Turon», «O’qituvchilar jamiyati» kabi
uyushmalar paydo bo’ldi.
Munavvarlari   aytganidek,   Ularning   butun   umidi   Rossiyadagi   inqilob   jarayonida
mahalliy   aholini   milliy,   diniy   cheklash   va   jabrlashdan   ozod   qilish,   ularning   haq-
huquqlarini   ovrupoliklar  bilan  tenglashtirish,  xilma-xil   maktab va  matbuot  ishlari
hamda   turli-tuman   jamiyatlar   tashkil   etishga   keng   imkoniyat   yaratib   berishga
qaratilgan edi».
Jadidlar   bu   davrda   «Ozodlik,   tenglik   va   adolat»   shafi   ostida   ishladilar.   Ularning
1916 yil  mardikorlikka olish voqyeasiga  munosabati  g’oyatda e’tiborga molikdir. Mardikorlikka   olish-Birnchi   jahon   urushi   ketayotgan   joylardagi   ishlarga
turkistonliklarni   jalb   qilish   oq   podshoning   1916   yil   25   iyun   farmoniga   muvofiq
amalga   oshirildi.   Bu   kutilmagan   tadbir,   birinchidan,   1865   yil   shartnomasiga   zid
edi.   Ikkinchidan,   general   Kuropatkinning   xulosasiga   qaraganda,   «Ahomyo   va
ma’muriyat turar joydan tashqaridagi ishlarga mutlaqo tayyorlanmagan va bunday
shoshilinch   amalga   oshirilgan   tadbir   og’ir   tartibsizliklarni   keltirib   chiqargan».
Azosi   uchun   ana   shunday   musibatli   paytda   jadidlarning   ko’zga   ko’ringan
namoyandalaridan   U.   Asadullaxo’jayev   («Turkiston   mardikorlikka   olish
qo’mitasi»   raisi)   va   millatparvar   boy   Mirkomilboy   Mirmuminboyev   Rossiya
jamoat-chiligining   e’tiboriga   bu   masalani   jalb   etish,   farmonni   bekor   qildirish
uchun   Peterburgga   yo’l   oldilar.   Davlat   dumasining   1916   yil   13   va   15   dekabr
kunlari   o’tgan  majlisida  Nikolay  II  ning  25 iyun  farmoni  Rossiya  imperiyasining
qonunchiligida   ko’rsatilgan   hollarga   zid   ravishda   qabul   qilingani   tan   olindi.
Farmon   Dumada   muhokama   qilinguncha   qadar   iyun–avgust   oylarida   jadidlar
harakati   orqali   bir   necha   eshelon   to’xtatib   qolindi.   Jadidlarning   mardikorlarni
qaytarishga   urinishlari   1917   yil   fevral   inqilobi   boshlanishi   bilan   to’la   amalga
oshdi.   Bu   hadisa   el   orasida   ularning   obro’sini   ko’tardi.   Mazkur   holat   jadidlar
ma’rifatparvarlikdan   siyosiy   kurashga   allaqachon   o’tganliklarini   bildilar   edi.
Xulosa   qilib   aytganda,   XX   asr   boshida   Turkistondagi   ijtimoiy   –   siyosiy
jarayonlarda   jadidlar   muhim   rol   o’ynashi.   Ularning   diqqat   markazida   ma’rifiy
masalalar   asosiy   yo’nalish   kasb   etganligini   ko’ramiz.   Jadidlar   mintaqa   hayotini
tahlil qilish natijasida shuni tushunchalarki, Turkiston – bu muhiyatin mustamlaka
va Rossiya ma’muriyatining boshqaruv tizimi, milliy ehtiyojlariga javob bermaydi.
Bu   masalalar   fevral   inqilobi   arafasida,   ayniqsa,   keskin   qo’yilgan.   Shu   yillarda
yangi uslubdagi dunyoviy ta’lim, milliy o’ziga xoslikning eng yaxshi tomonlarini
mustahkamlash,   madaniyatni   joriy   etish   uchun   harakat   jadid-chilikning   negiziga
qo’yilgan   siyosiy   mustaqillik,   demokratik   boshqaruv   shakllari   uchun   kurash
g’oyalari bilan birga sodir bo’ldi.
Jadidlar   rivojlangan   jamiyat   yaratishdek   o’z   g’oyalarini   amalga   oshirishda
mutaassiblik,   loqaydlik,   qoloqlikka   qarshi   kurashga   alohida   ahamiyat   berganlar. Bu   vazifalarni   amalga   oshirishda   ular   taraqqiyparvar,   bilimni   yoshlarga
tayanganlar.   Ular   o’z   ishlarida   Yevropa   davlatlari   taraqqiyotga   qanday   yo’llar
bilan   yetib   kelganligini   aks   ettirib,   tarixiy   misollar   keltirganlar.   Jadidlar   til
o’rganish   va   fan-texnika   taraqqiyotining   ahamiyatiga   alohida   e’tibor   berib,
Turkistonning   o’tmishdagi   hamda   zamonaviy   holatining   o’ziga   xos   tomonlarini
hisobga   olgan   holda,   uning   kelajagini   quyidagicha   tasavvur   qilganlar:   kuchli
dunyoviy hokimiyat, xususiy mulkning daxlsizligi. Ular qurmoqchi bo’lgan davlat
islomga   hurmatini   saqlagan   holda   barcha   yo’nalishdagi   madaniyatlarning   erkin
rivojlanishiga xayri xoh bo’lishi lozim edi. Jadidlar xalqning madaniyat darajasini
xalqaro   saviyaga   ko’tarishni   orzu   qilganlar,   buning   uchun   esa   yoshlarni
Yevropaning   eng   yaxshi   o’quv   maskanlarida   o’qitish   zarur,   deb   hisoblaganlar.
Ular davlat kelajagi yoshlar qo’lidaligini juda yaxshi anglaganlar.
1917-1924 yillarda milliy siyosiy  tashkilotlar taraqqiyoti  Jadid partiyalari  va
ularning siyosiy faoliyati
1917   boshlarida   Petrogradda   bo’lib   o’tgan   voqyealar   ta’siri   ostida   Turkistonda
yangi   jamiyat   kurtaklarini   shakllantirish   uchun   harakat   boshlanib   ketdi.   1917
yilning   mart-aprel   oylari   o’lkaning   siyosiy   uyg’onishida   burilish   davri   bo’ldi.
Turkiston   jadidlari,   milliy   ziyolilar   va   iyul   ulamolarining   yetakchilari   bo’lgan
Mahmudxo’ja   Behbudiy,   Munavvar   Qori,   Ubaydullaxo’ja   Asadullaxo’jayev,
Abdurauf Fitrat,
Fayzulla   Xo’jayev,   Sadriddin   Ayniy,   Usmon   Xo’ja,   Mustafo   Cho’qay,
Muhammadjon
Tanishboyev,   Sherali   Lapin,   Ahmad   Zakiy   Validiy,   Obidjon   Mahmudov,
Polvonniyoz
Hoji   Yusupov   o’lkada   yangi   tashkil   qilingan   Yosh   buhoroliklar   (1910),   Yosh
xivaliklar   (1917),   «Sho’roi   Islom»   (1917   yil   mart),   «Sho’roi   Ulamo»   (1917   yil
iyun), «Turon» jamiyatlari «Turk Adami Markaziyat (federalitar) firqasi» (1917 yil
iyul) «Ittifoqi muslimi» (1917 yil sentyabr) siyosiy partiyalarining tuzilishida muhim rol
o’ynaydilar.
Jadidchilik   1917   yilda   ma’rifatchilik   harakatidan   siyosiy   harakat   darajasiga
allaqachon   ko’tarilgan   edi.   O’sha   1917   yilning   o’zida   to’rt   marta   Butunturkiston
musulmonlari   quroltoyi   o’tkazildi.   1917   yil   16-23   aprelda   Toshkentda   bo’lgan   I
qurultoyda   demokratik   Rossiya   tarkibida   Turkiston   Muxtoriyatini   tashkil   etish
g’oyasi   olg’a   surildi.   Bu   g’oya   Turkiston   xalqlarining   o’z   milliy   davlatchiligini
tiklash yo’lidagi dastlabki qadami edi.
Turkiy xalqlarni birlashtirish g’oyasi kun tartibidan mustahkam o’rin oldi. O’zbek,
qozoq,   qirg’iz,   qoraqolpoq,   bashkird,   tatar,   turkman   kabi   negizi   bitta   xalqlarni
birlashtirish va shu asosda federativ yoki muhtoriyatli davlat qurish masalasi bo’y
ko’rsata   bordi.   Ammo   Munavvarqori   so’zi   bilan   aytganda,   ko’pgina   kishilar
jumhuriyat   bilan   muxtoriyat   o’rtasidagi   farqni   tushunmagan   edi.   Xususan
Turkiston namoyandalari chin ma’nodagi respublikani barpo etish va uning davlat
tarkibini   tashkil   etishga   to’liq   tayyor   bo’lishmagan.   Qozoq   va   bashkird
xalqlarining   namoyandalari-Mustafo   Cho’qay  va   Validiy  Peterburg  ularga   hyech
qachon mustaqillik ham, muhtoriyat ham bermasligini sezgach, Turkistonga kelib,
mahalliy jadidlar bilan birga ish boshladilar. «Sho’roi Islom»ning tashabbusi bilan
musulmonlarining   I   qurultoyi   chaqirildi.   Qurultoy   ishtirokchilari   bir   qancha
masalalar   qatorida   Turkiston   o’lkasining   davlat   maqomi   masalasini   ham
muhokama   qildilar.   I-qurultoyda   Turkiston   o’lka   musulmonlari   Sho’roisi
(Kraymussovet)-Milliy   markazni   tashkil   etishga   qaror   qilindi.   Milliy   markazga
rais   bo’lib   Mustafo   Cho’qay,   unga   o’rinbosarlar   qilib   Validiy   va   U.
Asadullaxo’jayev   saylandi.   Bu   esa   tashkilotlarni   birlashtirish   bilan   birga   milliy
ozodlik   harakatini   izga   solib,   tashkiliy   jihatdan   markazlashtirar   edi.   Milliy
markazning   1917   yil   12   mayda   bo’lib   o’tgan   yig’ilishda   barcha   jamiyat   va
uyushmalarning   Markaziy   musulmon   deputatlari   Sho’rosiga   bo’ysunishi   haqida
Nizom   qabul   qilinadi.   Markazning   maqsadi   xalqning   eng   quyi   qatlamlari-
mardikor   va   dehqonlarga   to’liq   huquq   berish   va   Turkiston   musulmonlarini
madaniy, ilmiy, iqtisodiy va g’oyaviy tarbiyalash edi. 1917   yil   1-11   mayda   Moskvada   bo’lgan   Butun   Rossiya   musulmonlarining   I-
qurultoyi   bergan   turtki   natijasida   Muxtoriyat   masalasi   yanada   jiddiylashdi.   1917
yil   12-14   iyulda   Farg’onada   bo’lib   o’tgan   musulmon   tashkilotlaring   qurultoyida
dasturiy   masalalar   qo’rib   chiqildi.   Unda   «Turk   Adami   Markaziyat   (federalistlar)
firqasining   dasturi   (maromnomasi)   va   22   muddadan   iborat   Nizomi   qabul   qilindi.
1917   yil   17-20   sentyabrda   Toshkentda   bo’lib   o’tgan   Turkiston   va   Qozog’iston
musulmonlarining qurultoyida  «Sho’roi  Islom»  va  «Sho’roi   Ulamo»,  «Turon» va
boshqa   siyosiy   tashkilotlarni   birlashtirish   yo’li   bilan   «Ittifoqi   muslimin»   siyosiy
partiyani tuzishga kelishildi.
Malumki, Turkiston mintaqasidagi jadidchilik harakati serqirra bo’lib, uning asosiy
yo’nalish   oqimlaridan   biri-Buxorodagi   jadidchilik   edi.   Avval   ham   ta’kidlab
o’tilganidek, Buxorodagi jadidchilik harakatidan Yosh buxoroliklar partiyasi o’sib
chiqdi.   Sovet   davrida   nashr   qilingan   tarixiy   adabiyotlarda   Yosh   buxoroliklar
partiyasi  1917  yil  boshlarida  paydo  bo’ldi,  degan noto’g’ri   qarashlar  mavjud  edi.
Tarixchi olim Q. Rajabov Fayzulla Xo’jayevning asarlari hamda arxiv hujjatlariga
tayangan bo’lib, shakllanish jarayoni murakkab o’tganligini ta’kidlaydi.
1917   yil   fevral   inqilobi   Yosh   buxoroliklar   ichida   kuchlar   nisbatining   qayta
guruhlanishini   tezlashtiridi.   Asta   sekin   isloh   qilish   tarafdorlari   bo’lgan   jadidlarga
Abdulvohid   Burhonov,   islohot   sohasida   faol   harakatlarni   Qo’llovchi,   nisbatan   oz
sonli yosh jadidlarga Fitrat yetakchilik qildi. Yosh buxoroliklar
Petrograddagi   Muvaqqat   hukumatga   amirlikda   demokratik   islohotlar   o’tkazishni
so’rab, 2 marta telegramma yubordi, Fitrat va Usmon Xo’ja Petrogradga jo’natildi.
Ular   Rossiyadan   maxsus   komissiya   kelayotgani   sababli   Orenburgdan   Buxoroga
Usmon  Xo’ja,  A.  Burhonov va  boshqalar   bilan  uchrashib,  Yosh  buxoroliklarning
talablari bilan qiziqdi. Yosh buxoroliklar yangi usul maktablari ochish, matbuotga
erkinlik   berish,   xalq   hukumati   tuzish   talablarini   ilgari   surdi.   1917   yil   7   aprelda
Buxoro amiri Said Olimxon Miller va uning yordamchisi Shulga tuzgan manifest
matnini   ayrim   tuzatishlar   bilan   farmoni   oliy   tarzida   e’lon   qildi.   Amir   farmonida
nufuzli   kishilardan   iborat   majlis,   davlat   xazinasini   ta’sis   etish   va   mamlakat
byudjetini belgilash, poytaxtda bosmaxona ochish, sanoat va savdoni rivojlantirish, soliqlarni   tartibga   solish,   amaldorlar   ustidan   nazorat   o’rnatish   va   ularga   moyana
to’lash   kabilar   tilga   olingan   edi.  Yosh  buxoroliklarning  Fitrat,   Fayzulla  Xo’jayev
va   O’smon   Xo’ja   boshchiligidagi   so’l   qanoti   farmon   e’lon   qilingan   kunning
ertasiga   Buxoro   shahrida   katta   namoyish   uyushtiradi   va   Registonda   miting
o’tkazdi.
14   aprelda   amir   o’z   farmonini   bekor   qildi.   Yosh   buxoroliklar   endi   amir
hokimiyatiga   qarshi   yashirin   kurash   yo’liga   o’tdi.   Ular   Buxoro   shahrini   tark
etishga  majbur  bo’ldi   va  Yangi  Buxoro  (hozirgi  Kogon)   shahriga kelib  o’rnashdi
«O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi»da   yozilishicha,   Kogonda   ular   safiga
Buxorodan   avval   chiqib   ketgan   yirik   savdogar   Muhiddin   Mansurov   o’g’illari
(Abduqodir,   Amin,   Isom)   va   boshqalar   bilan   kelib   qo’shildi.   1917   yil   aprel
voqyealari Yosh buxoroliklar partiyasi ichidagi bo’linishni o’ng qanot vaqtinchalik
ustun   keldi.   Keyinchalik   «Yosh   buhoroliklar   partiyasidan   qisman   islohotlar
o’tkazish   tarafdori   bo’lgan   jadidlarning   o’lamolar   bilan   bog’langan   Ikrom   domla
boshchiligidagi   guruhi   ajralib   chiqdi.   Yosh   buhoroliklar   safidan   yirik
sarmoyadorlar chiqib, unga ko’proq shahar qambag’allari kirdi.
Jadidlap   o’sha   paytda   o’z   tashkilotlapini   by   hapakatning   boshqa   bip   yipik
namoyandaci   C.   Ayniyning   gyvohlik   bepishicha,   «yoshlap»,   «icloxotchilap»,
«tapaqkiychilap», shyningdek, «Yosh byxopoliklap» deb atagan. By holatni aypim
tapixchilap o’z acaplapida to’g’pi ko’pcatib o’tishgan.
Tapixning ko’pcatishicha, jadidchilik xapakatida opqaga qaytish yo’q edi.
Ma’pifatchilik   va   top   davpadagi   madaniylash-tipishdan   ish   boshlab   y   ciyociy
hapakatga   aylandi,   o’z   oldiga   jamiyatni   va   yni   boshqapishni   qayta   qypishdek
vazifalapni   qo’ydi.   Macalan,   jadidchilik   Tatapictonda   «Mycylmon   ittifoqi»,
Toshkentda   «Sho’poi   Iclomiya»   va   boshqa   paptiyalapni,   Byxopoda   YoSh
byxopoliklap, Xivada Yosh hivaliklap paptiyalapini yuzaga keltipdi. Bipoq ciyociy
talablap   shy   paptiyalap   paydo   bo’lgandan   keyingina   qo’yila   boshlandi,   deb
xicoblash   xato   bo’lyp   edi.   1910   yildan   keyin   jadidchilik   hapakati   tashkiliy   tyc
olgach, «Jadidlapning eng ilg’op qicmi opzycida yning ppogpamma makcimymida
acociy   o’pin   tytgan   g’oya,   Byxopoda   g’apb   namynacida   kapitalizm   va demokpatiyani  pivojlantipish edi». Fayzylla Xo’jaevning o’zi  ham  by g’oyalapga
xaypixoh edi.
Yosh   Byxopoliklap   paptiyacining   dactypini   tayyoplash   vazifaci   1917   yil   noyabp
oyida Mapkaziy Qo’mita tomonidan Fitpatga topshipildi. 1918 yil yanvap oyining
oxipida   Fitpat   mazkyp   dactyp   loyihacini   yozib,   Mapkaziy   Qo’mitaga   topshipdi.
«Mapkaziy   Qo’mita   ozgina   o’zgapishlap   bilan   mazkyp   loyihani   qabyl   qildi   va
ymymga e’lon qilishga qapop bepdi. Shy maqcad bilan ecki ishchilapdan Pahmat
Pafiq   Camapqandga   yubopildi,   yl   nashpiyot   ishlapini   yaxshi   biladip,   «Ma’pifat»
kitob   magazinida   bip   qancha   yil   ishlagan».   Afcycki,   Fitpat   tayyoplagan   dactyp
faqat   opadan   ikki   yil   o’tgach,   1920   yil   boshlapida   Yosh   byxopoliklapning
Typkicton   byupoci   nomidan   e’lon   qilindi.   Biz   qyyida   Fitpat   domla   tomonidan
tayyoplanib, Mapkaziy Qo’mita qabyl qilgan Yosh byxopoliklap paptiyaci dactypi
to’gpicida batafcil to’xtalamiz.
Fayzylla   Xo’jaev   by   hyjjatni   o’z   kitobida   shynday   nomlagan   edi:   «Fitpat
tomonidan   ishlangan   va   Yosh   byxopoliklapning   Mapkaziy   Qo’mitaci   tomonidan
tacdiq qilingan iclohot loyihaci»
Loyihada   ep-cyv   macalaciga   katta   e’tibop   bepilgan.   Byndan   tashqapi,   hapbiy
macala,   moliya   ishlapi,   ichki   ishlap   va   davlat   boshqapyv   opganlapi   kabi
macalalapga   ynda   keng   o’pin   bepilgan.   Loyixada   bytyn   haydaladigan   eplap   ych
qicmga   bo’lingan:   1)Baqf   eplapi   (macjid   va   madpacalapga   tegishli   eplap);   2)
Coliqdan ozod qilingan eplap(mylki hyp); 3) Coliq olinadigan (mylki xipoj) eplap.
Hammani ekin ekishga majbyp qilish maqcadida bapcha ekilgan va ekish mymkin
bo’lib,   ekilmay   qolgan   eplapga   ham   coliq   colish   nazapda   tutilgan,   Shyningdek,
«mylki xipoj» eplapiga coliqni kamaytipish hamda «kafcan» olish, «ychkyna pyli»
(typli   dapaxtlap   ychyn),   «cho’l   pyli»   (yaylov   ychyn)   va   boshqa   optiqcha   hapajat
chiqimlapini tygatish nazapda tytilgan edi,
Yosh byxopoliklap paptiyaci  milliy apmiyaga katta  e’tibop bepgan  edi, Loyihada
apmiya conini ecki pyc xykymati bilan Byxopo amipi tyzgan shaptnomaga ko’pa
12.000   kishiga   etkazish   belgilangandi,   Hapbiy   xizmat   22   yoshga   etgan   hamma
ychyn   majbypiy   bo’lishi,   xizmat   myddati   eca   ikki   yil   qilib   belgilanishi   ko’zda tytildi.   Shyningdek,   xapbiy   maktablap   ochish,   ackaplapga   ozpoq   bo’lca-da,   oylik
maosh   to’lab   typish   nazapda   tytildi,   Moliya   cohacida   ham   jiddiy   iclohot
o’tkazishga e’tibop bepildi, Byning ychyn amipning mablag’lapi aniq belgilanishi,
ymymdavlat   mablag’idan   ajpatilishi,   colikdan   davlat   byudjeti   hap   yili   e’lon   qilib
typilishi ko’pcatildi
Maopif   coxacida   davlat   mablag’i   hicobiga   maktab,   oliy   yqyv   yuptlapi   ochish,
ylapni   zamonaviy   dactyp,   o’qyv   qo’llanmalapi,   o’qityvchilap   bilan   ta’minlash,
davlat   va   vakf   maktablapidan   tashqapi   shaxciy   maktablap   ochilishi   dactypda   o’z
akcini topgan edi. Shy bilan bipga o’kyv yuptlapini bitipganlapga maopif nozipligi
tomonidan diplom bepish ham aniq ko’pcatildi, Iclohotda davlat boshqapyv tizimi,
ijtimoiy-ikticodiy   va   madaniy-ma’pifiy   hayot   macalalapi   qampab   olindi.   Byni
ynda ko’pcatilgan qyyidagi 10ta noziplik icbotlab typibdi: ep ishlapi, vaqf, hapbiy
ishlap,   ichki   ishlap,   moliya,   adliya,   milisiya,   yyllap   va   canoat,   maopif,   xopijiy
ishlap nazopati. Yuqopida ko’pcatilgan 10ta noziplikdan ibopat Sho’po «Hoziplap
Sho’poci» (Kengashi) deb nomlandi.
Bip   co’z   bilan   aytganda,   iclohotdan   kytilgan   maqcad   amipning   mytloq
hykmponligi   (monapxiyaci)ni   evpopacha   konctitysion   monapxiya   bilan
almashtipish, maopif va madaniyatni, ishlab chikapish va canoatni  pivojlantipish,
ilm-fan   va   texnikani   tapaqqiy   ettipishdan   ibopat   bo’ldi.   Bipoq   Fitpat   tomonidan
tayyoplangan dactyp loyihacining eng katta kamchiligi shyndan ibopat ediki, ynda
pecpyblika   (jymhypiyat)   talab   qilish   ochiq   cypatda   ko’pcatilmagan   edi.   By   holni
Fayzylla Xo’jaev  o’sha   paytdagi  bizning  xatomiz, deb  ko’pcatgan  edi. Lekin shy
bilan   bipga   aynan   Fayzylla   Xo’jaevning   o’zi   yshby   iclohotlap   loyihacining   katta
ahamiyatga   molik   xodica   ekanligini,   y   ko’p   joyda   foyda   keltipganligini   bipinchi
bo’lib ta’kidlagan edi.
1920   yil   bahopida   Fayzylla   Xo’jaev   Yosh   byxopoliklap   paptiyacining   yangi
dactypi   (ppogpammaci)ni   tayyoplaydi.   By   xyjjat   «Inkilobiy   Yosh   byxopoliklap
fipqaci   Typkicton   byupocining   ppogpammaci»   deb   nomlangan.   Ushby
ppogpamma (mapomnoma) yoki dactyp Yosh byxopoliklap paptiyacining 1920 yil
14 iyunda bo’lib o’tgan konfepensiyacida qabyl qilindi. Yosh byxopoliklap Typkicton byupocining dactypi «3ylmga qapshi biplashingiz!»
degan   shiopdan   keyin   boshlanadi.   Uning   kipish   qicmida   Byxoponing   ymymiy
ahvoli   va   Yosh   byxopolik-lapning   acociy   maqcadlapi   yozilgan.   Dactypning
ikkinchi   qicmida   Yosh   byxopoliklapning   amaliy   takliflapi,   ylapning   iclohot
pejalapi va tashkiliy hamda ma’mypiy boshqapyv (idopa qilish) planlapi bopdip.
Dactypda   amiplikni   qypol   kychi   bilan   ag’dapib   tashlash   va   Byxoponi   Xalq
Demokpatik Pecpyblikaci deb e’lon qilish talab etilgan edi. By talabning o’zi 1918
yilda Fitpat tomonidan tyzilgan dactypda talab qilingan konctitysiyani monapxiya
g’oyaciga nicbatan olg’a qo’yilgan katta qadam bo’ldi,
Yosh   byxopoliklapning   yangi   dactypida   aytilishicha,   Byxopoda   inkilob   g’alab
qilganidan   keyin   hokimiyat   myvaqqat   xykymat   qo’liga   o’tishi,   by   myvaqqat
xykymat mamlakatni demokpatik acocda boshqapishi  lozim edi. Dactypda «o’pta
va   kambag’al   cinflapning   manfaatlapiga   pioya   qilish   tamoyili»   mamlakatni
boshqapishning acociy tamoyili va yctivop yynalishi bo’lishi lozim, deyiladi.
Yosh byxopoliklap ymymiy tekin boshlang’ich ta’limni jopiy qilishni, shyningdek,
qishloq xyjaligi, mayda xynapmandchilik kopxonalapi,  ichki  va tashki  cavdoning
axvolini yaxshilash yylida amaliy chopa va tadbiplap ko’pishni talab qildilap.
Yosh   byxopoliklap   paptiyaci   «3ylmga   qapshi   ittifoq   etingiz!»   degan   co’zlapni
o’ziga jangovap shiop qilib oldi.
Dactyp   shapiatni,   jamiyat   va   davlat   tyzilishini   belgilash,   shyningdek,   adliya
ishlapini   olib   bopishning   negizi,   deb   e’tipof   qilgan   edi.   Yosh   byxopoliklapning
fikpicha, «Shapiat adolatni talqin qilyvchi va qambag’allapni himoya qilyvchidip.»
By   dactyp   matni   Fayzylla   Xo’jaevning   «Byxopo   inqilobi-ning   tapixiga
matepiallap»   acapida   keltipib   o’tiladi.   Dactypda   milliy   macalaga   katta   e’tibop
bepilgan edi. Dactypning by qicmini biz to’la pavishda keltipib o’tamiz:

Reja: 1.Kirish 1.2.Turkiston-ko'plab xalqlarning migratsion hududi 2.Turkistonda ro'y bergan o'zgarishlar 2.1.Turkistonda viloyatlar tashkil etilishi 2.2.Zarafshon va Amudaryo okruglarining tashkil topishi 2.3.Milliy siyosiy tashkilotlar taraqqiyoti jadid partiyalari va ularning siyosiy faoliyati 3.Migratsiyaning Turkiston xalqlari hayotiga ta'siri natijasida olib kelgan o'zgarishlari

XX asr boshida ijtimoiy–siyosiy jarayonlar Turkiston mintaqasidagi siyosiy hayotva boshqaruv tizimi XX asr boshlarida Turkistonda podsho Rossiyasining mustahkam o’rnashib olishi kuzatildi. U o’z siyosiy agentlari (vakillari) yordamida Buxoro amiri va Xiva xoni vakolatlarini cheklabgina qolmay, ularni qo’g’irchoqqa aylantirib rus va g’arb sarmoyadorlarining ishlashi va yashashi uchun sharoit yaratadi, turli kompaniyalar, aksiyadorlik jamiyatlari manfaatini ko’zlaydi. Ayni chog’da mahalliy aholining talabi va ehtiyojlari nazarga olinmay qo’yildi, diniy e’tiqodlari, urf-odatlari bilan hisoblashmaslik, ularni mensimaslik kuchaydi. Hayotiy, ilmiy saviyasi yuqori bo’lgan qozilar tajribasiz kishilar bilan almashtirildi, poraxo’rlik, ijtimoiy–siyosiy adolatsizlik avj oldirildi. Madrasalar va maktablar faoliyatini cheklash mahalliy joy nomlarini ruscha atamalar bilan almashtirish, mahalla jarayonida qozilar bo’yniga xoch taqtirishgacha borildiki, yerli aholini bu xilda taqqirlash hollari mustamlakachilarning bedodligini yaqqol ko’rsatardi. O’sha davr ahvolini Muhammadali Xolfa Sobir o’g’li (u Dukchi Eshon nomi bilan mashhur bo’lgan) 1898 yil may oyida xalqqa qarata o’z «Xitobnomasi»da yaxshi bayon qilgan edi. Mehnat istiqbolini o’ylovchi taraqqiyparvar kuchlar xalqning deyarli barcha tabaqalari – hunarmand, dehqon, savdogar, mulkdor, ulamolar orasida mavjud edi. Ziyolilar dastlab chorizmga qarshi kurashni xalqni asriy qoloqlikdan uyg’otish - siyosiy-ma’rifiy jabhadan boshlashga qaror qildilar. Milliy siyosiy harakatlar, jumladan, jadidchilik harakati ana shunday tarixiy bir sharoitda Turkiston mintaqasida rivojlanish uchun o’ziga qulay zamin topdi. Turkiston mintaqasi XX asr boshlarida uchta siyosiy birlik: Turkiston general– gubernatorligi, Buxoro amirligi, Xiva xonligi hududlaridan iborat edi. Turkiston general-gubernatorligi yohud Turkiston o’lkasi Rossiya imperiyasi tarkibiga kirgan bo’lsa, Buxoro amirligi va Xiva xonligi Rossiyaga qaram bo’lgan yarim mustaqil davlatlar edi. Turkiston general-gubernatorligining umumiy maydoni XX asr boshlarida 1.738.918 km2 ni tashkil etgan. Aholi soni 1897 yilga birinchi Butunrossiya aholini ro’yxatga olishning to’la bo’lmagan ma’lumotlariga ko’ra, 5.280.983

kishidan iborat bo’lgan. Rossiya statistik boshqarmasining 1914 yilda to’lmagan ma’lumotlariga ko’ra bu ko’rsatkich 6.492.692 kishiga yetgan. Turkiston aholisining umumiy miqdorida o’zbeklar, qozoqlar, qirg’izlar, tojiklar, turkmanlar, qoraqolpoqlar, ko’pchilikni tashkil etganlar. Ularning miqdori 1897 yilda–4.986.324, 1914 yilda–5.941.604 kishidan iborat bo’lgan. Slavyan aholisi (ruslar, ukrainlar, beloruslar) ning soni 1897 yilda – 197.240, 1914 yilda–406.607 kishini tashkil etgan. Bundan tashqari Turkiston aholisining etnik tarkibida boshqa xalqlar ham mavjud bo’lgan. Podsho Rossiyasi Turkistondagi xonliklar hududining katta qismini bosib olgach, tabiiy resurslarga niholda boy o’lkaga ega bo’ldi. Turkiston o’lkasi oblast (viloyat), uyezd, volost (bo’lik), uchastka va oqsoqolliklarga bo’linib boshqarildi. Turkiston general – gubernatori bir vaqtning o’zida Rossiya podshosi noibi (yarim podsho), xarbiy okrug qo’shinlari qo’mondoni, bosh prokuror va bosh mirshab edi. U Buxoro amiri faoliyatini Rossiya imperiyasining Buxorodagi siyosiy agentligi (1885–1917 yy.), Xiva xonini esa Amudaryo bo’limi boshlig’i (1873–1918) orqali nazorat qilib turgan. Turkiston o’lkasi Sirdaryo, Farg’ona, Samarqand, Yettisuv (Semirechye), Kaspiy-orti (Zakaspiy) viloyatlari hamda Amudaryo bo’limiga bo’lingan edi. Viloyatlar oq podsho tayinlagan harbiy gubernatorlar tomonidan boshqarilar edi. Sirdaryo viloyati Toshkent, Avliyo ota, qazali, Perovsk, Chimkent; Farg’ona viloyati Marg’ilon, Andijon, qo’qon, Namangan, O’sh; Samarqand viloyati Jizzah, Kattaqo’rg’on, Xo’jand, Samarqand; Yettisuv viloyati Verniy, Jarkent, Kopal, Lepsinsk, Pshipak, Prjevalsk; Kaspiyorti viloyati Ashxobod, Krasnovodsk, Mang’ishloq, Marv, Tajan kabi uyezdlarga bo’lingan. XX asr boshlarida Turkiston o’lkasida mustamlakachilik va ulug’ millatchilikka asoslangan siyosiy–ma’muriy tizim hukm surgan. Rossiya hukumati o’zbek va boshqa tub xalqlarga siyosiy va insoniy huquqlar berishni xayoliga ham keltirmagan. Rossiya matbuoti va ilmiy asarlarida Turkiston o’lkasi ochiqdan– ochiq «Rossiya mustamlakasi» nomi bilan izohlangan. Xatto ahvol shu darajaga

borib yetganki «Russkiy Turkestan» («Rus Turkistoni») atamasini ishlatish odat tusiga aylandi. Shuningdek, tub xalqlar, o’zbeklar, qozoqlar deb asl nomlari bilan emas, balki «inorodes» («begona zot»), tuzemes («yerli aholi») deb yuritilgan. Mustaqillikning yo’qotilishi, siyosiy xavfsizlik va adolatsizlik, butun jamiyat aholini Rossiya davlatiga qarshi kuchni muxolifatga aylantirdi. Ularning orasida tub xalqlar yuqori tabaqalarining ilg’or vakillari ham bo’lib, ozodlik g’oyalari borgan sari kuch-quvvatga to’lib bordi. Bu ilg’or keyinchalik jadidlar siyosiy faoliyatining asosini tashkil qildi. XX asr boshlarida Buxoro amirini hududi 225 000 km2 ni tashkil etgan. Amirlik hududi bu paytda 28 ta beklik, poytaxt Buxoro atroflari esa 9 ta tuman, ular o’z navbatida 125 ta amlokdorlikka va 10 000 dan ortiq oqsoqolliklarga bo’lingan. Poytaxt atrofidagi tumanlar va Buxoro shahrini amir nomidan qushbegi–Bosh Vazir boshqargan. Bu ma’muriy bo’linish fuqaroga yaxshiroq xizmat ko’rsatish manfaatini ham unchalik qondirmas edi. Buxoro aholisi ko’p millatli edi. Ularning miqdori taxminan 2–2,5 mln. kishi bo’lgan. Bu yerda o’zbeklar, tojiklar, turkmanlar, qozoqlar, qirg’izlar, qoraqolpoqlar, buxoro yahudiylari, forslar va arablar istiqomat qilar edi. Amirlikda aholining ko’pchiligi–1,5 mln. kishini o’zbeklar tashkil etgan. Mamlakat aholisining asosiy qismini dehqonlar, chorvadorlar va shahar hunarmandlari (kosiblar)dan iborat bo’lgan. Rossiya imperiyasining Siyosiy agenti Buxoro amiri va uning aloqadorlari ustidan maxfiy nazorat va kuzatuv olib boruvchi markaz vazifasini ado etgan. 1895 yil 1 yanvardan Buxoro amirligini Rossiya bojxona tizimiga kiritilishi ham mustamlakachilik siyosatining bir ko’rinishi bo’ldi. Imperiyaning XX asr boshlarida Buxoroda o’tkazgan pul islohoti ham ana shu maqsadga qaratilgan edi. Bojxona sohasida davlat mustaqil-ligining yo’qotilishi va Buxoro tangasi (milliy valyuta)ning rus rubliga bo’ysundirilishi Buxorni Rossiyaning xom ashyo makoni va arzon bozoriga aylantirishda muhim bosqich bo’ldi. Buxoro amirligi davlat boshqaruvida ulamolar va mulkdorlarning roli alohida ajralib turgan. Ulamolar (diniy arboblar), bir tomondan amir hokimiyatini

mustahkamlashga ikkinchi tomondan, mamlakatdagi butun siyosiy va iqtisodiy, shuningdek, ma’naviy hayotga ta’sir o’tkazishga harakat qilishlar edi. Buxoro amirligidagi boshqaruv apparatida an’anaviy hokimiyat pillapoyasi mavjud bo’lib, unga muvofiq bahodir, mirzaboshi, jebachi, qoravulbegi, miroxo’r, to’qsabo, ishkorboshi, biy (bek), dodxoh, parvonachi, devonbegi, otaliq, qo’shbegi kabi xizmat lavozimlari joriy etilgan. Biylardan yuqori pillapoyani egallaganlar oliy amaldorlar toifasiga kiritilib, odatda ular bek lavozimini egallar yoki Buxoro arkida ishlar edilar. Davlat hokimiyati tepasida amir turar, uning huzurida doimiy ravishda 100 kishidan iborat maslahatchilar mavjud bo’lgan. Davlatni 125 amaldordan iborat devonga ega bo’lgan qo’shbegi boshqargan. Ayrim manbalarning guvohlik berishicha, qo’shbegi davlatdagi butun hokimiyatni o’z qo’liga to’plab olgan. Uning mahkamasi amirlikdagi davlat boshqaruvining oliy formoyish beruvchi va ijro etuvchi organi hisoblangan. Davlat ahamiyatiga ega ba’zi masalalarda, ya’ni urush olib borish, moliya, daromadlar va sarf– xarajatlarni nazorat qilish, oliy darajadagi amaldorlarni ishga tayinlash va ishdan bo’shatish, tanho yoki faxriy unvonlarni taqsimlash amir vakolatlari daoirasida bo’lgan. 1907–1908 yillarda Sharqiy Buhoroning qo’pgina bekliklarida dehqonlar g’alayonlari bo’lib o’tdi. Jumladan, Ko’lab, Hisor, Darvoz, Baljuvon, qorategin, Shug’non va Rushonda shunday xalq g’alayonlari sodir bo’ldi. Xalq noroziligining asosiy sababi –amir hukumati tomonidan tayin qilinib, shariat aqidalariga zid to’planadigan soliqlarning ko’pligi edi. Ayniqsa, Mo’minobodda yirik g’alayon bo’lib, Mo’minobod hokimi Muhammad Nazirbek va fuqarolar o’rtasida kelishmovchilik kelib chiqdi. Ushbu mojaroni tinchitish uchun amir tomonidan Miroqul Xazratqul bu yerga yuborildi. XX asr boshlarida Buxorodagi siyosiy jarayonlarning rivojida 1910 yilning yanvarida bo’lib o’tgan voqyealar muhim ahamiyat kasb etgan. 1910 yilning yanvarida Buxoroda bo’lib o’tgan shia va sunniylar o’rtasidagi mojarolar o’sha davr matbuotida ancha batafsil ko’rsatilgan. Buxoro shahrining shia mazhabidagi aholisi 1910 yil 9 yanvar kuni o’g’lon darvozasi yaqinidagi sarbozxonada o’zlarining «Ashuro» degan diniy motam