logo

Ahmadali Asqarovning o’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixiga doir tadqiqotlari

Yuklangan vaqt:

28.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

877.7353515625 KB
Mavzu: Ahmadali Asqarovning 
o’zbek xalqining etnogenezi va etnik 
tarixiga doir tadqiqotlari. REJA:
1. O`zbek Etnologiya fanining paydo b o’ lishi tarixi va  tarixshunosligi .
2.  O’ lkamiz xalqlari tarixin i  o’rganishda daslabki etnografik manbalar.
3. O`zbekistonda yuritilgan etnografik tadqiqotlar va ularning tarixiy ahamiyati . Har  bir  fan  o’ziga  xos  uslub,  kontseptsiya,  maktab  va  yunalishlarga  asoslanib  rivojlanadi. 
Etnologiya fan sifatida shakllana boshlagan davrdan buen muayyan nazariy va amaliy ahamiyatga ega 
bulgan, zamon talabiga javob bera oladigan har xil maktab va yunalishlar yo’zaga kela boshlagan. XIX 
asr  urtalarida  nihoyatda  keng  miqesida  utkazilgan  etnologik  tadqiqotlar  natijasida  tuplangan  boy 
ma`lumotlarni  jiddiy  sistemalastirishga  kirishish,  jahon  fanida  paydo  bulgan  evolyutsionizm, 
diffo’zionizm,  strukturalizm,  madaniy  relyativizm  kabi  mashhur  ilmiy  yunalishlar  barcha  gumanitar 
fanlarga kuchli ta`sir utkazgan.
Qadim va o`rta asrlarga oid manbalarda o`zbek ajdodlarining elat bo`lib shakllanish jarayoni haqida 
aniq  ma`lumotlar  juda  oz.  Ammo,  uning  shakllanishida  faol  qatnashgan  ayrim  etnoslar  haqida 
manbalar  berilgan  ma`lumotlar  kamchil,  ba`zan  juda  chalkash  —  ulardan  juda  ehtiyotkorlik  bilan 
foydalanish kerak bo`ladi. Manbalarda  qadim  va  o`rta  asrlarda  yashagan  xalqlarning  siyosiy, 
iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy hayoti haqidagi ma`lumotlar ham mavjud. Bu 
ma`lumotlar,  garchi  qisqa  bo`lsada,  o`sha  davr  aholisining  hayoti,  etnik 
tarkibi,  etnik  aloqalari  haqida  ma`lum  tasavvurga  ega  bo`lishga  imkon 
beradi.
O’zbek  xalqi  ildiz  olgan,  uning  ilk  tarixiy  ajdodlari  —  saklar, 
massagetlar,  toxarlar,  baxtarlar,  xioniylar,  usunlar,  qang`arlar,  so`g`diylar, 
xorazmiylar  va  boshqa  xalqlar  haqida  oldinroq  chop  etilgan  ishlarimizdan 
birida  batafsil  gapirilgan,  ularni  bu  erda  takrorlab  o`tirishning  hojati 
bo`lmasa kerak.
Mazkur  ishda  o`zbek xalqining elat  bo`lib shakllanish  jarayonida  ishtirok 
etgan  xalqlar,  etnik  guruhlar  haqida  eslatilgan  manbalarga  qisqa  izoh  berib 
o`tishning o`zi kifoya qiladi.  Ilk  o`rta  asrlarda  O`rta  Osiyoda  yashagan  xalqlar  haqidagi  ilk  (dastlabki)  ma`lumotlar  Xitoy  voqeanavislarining 
asarlarida,  chunonchi  «Shimoliy  (Xitoy)  xonadonlarining  tarixi»  Beyshida  (550—577);  «Suy  sulolasining  tarixi» 
—  Suyshuda  (581—618)  «Txan  sulolasining  tarixi»  —  Txanshuda  (618—907);  uchraydi.  Mazkur  manbalarda 
Toshkent  (Shi,  Chjeshe),  Samarqand  (Kan),  Buxoro  (An,  Ansi),  Davan  (Boxo,  Boxan,  Boxani),  Xorazm,  Shm 
yoki  Shi,  Kesh  —  (Shahrisabz),  Nasaf  —  (Qarshi),  Surxondaryo  (Toxaristonning  bir  qismi)  viloyatlarining 
geografik  joylanishi  tabiati,  mahalliy  aholi  va  ularning  iqtisodiy  va  siyosiy  hayoti  hamda  madaniyatining  ayrim 
qirralari haqida gapiriladi. Tilga olingan manbalarda Movarounnahrda va unga tutash mintaqalarda joylashgan bir 
qancha turkiy qabilalar, ularning yashash joylari, ba`zi urf odatlari va ularning u yoki bu hududning siyosiy hayoti 
da ishtiroklari haqida ham ma`lumotlar olish mumkin. Xitoy manbalarida eftaliylar (idal, yeda), qarluqlar (gelolu) 
va uning tarkibidagi qabilaurug`lar (meulo, dami, jisi, tashili, pofu, gesa), nushibi, dulu (duglat), turkesh, usun va 
boshqa  turkiy  qabilalar  va  qabila  ittifoqlari  tilga  olinadi.  Shu  o`rinda  ta`kidlash  lozimki,  bu  qabilalar  haqidagi 
ma`lumotlar tarjimon tomonidan qisqartirilib berilgan, ular xatodan ham holi emas Shuning  uchun  ham  N.  Ya.  Bichurinning  tarjimalarini  boshqa  tarjimalar  va  izohli  adabiyotlar 
bilan solishtirib foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Bu  borada  N.  V.  Kyuner  va  Yu.  A.  Zuevning  ishlari  e`tiborga  loyiqdir.  Bu  ishlarda  Xitoy 
manbalarida  keltirilgan  ayrim  viloyatlar,  xalqlar  haqidagi  axborotlar  tarjima  qilinishi  bilan  bir 
vaqtda ularga ilmiy izoh ham beriladi.
VII asr oxiri — VIII asr o`rtalarida turk xoqonligining siyosiy, iqtisodiy va madaniy hayotining 
ayrim tomonlari haqida ma`lumot beruvchi muhim va ishonchli manbalardan biri Sibir` erlaridagi 
qadimgi turkiy tildagi qabrtosh bitiklari hisoblanadi. Bular: QulTegin, Tunyuquq, Iltaras (Gudulu, 
Qutluq) va uning xotini Elbilga xotun, Mogilan6, QuliChur (Magillanning ukasi) va uyg`ur xoni 
MoynChur sharafiga qo`yilgan qabrtosh bitiklaridir. O`zbek xalqining etnik tarixini va uning etnogenezini o`rganishda IX—XIII asrlarda arab va fors tillarida 
yozilgan  tarixiy  va  geografik  asarlarning  ahamiyati  juda  katta.  Bunday  adabiyotlar  talaygina.  Ular  asosida 
qator  doktorlik  va  nomzodlik  dissertatsiyalari  ham  himoya  qilingan1.  Biz  arabfors  tilli  manbalarning 
ko`pidan,  asosan  rus  tilidagi  tarjimalaridan  foydalandik.  Shularning  ayrimlarini  qisqacha  eslatib 
o`tmoqchimiz.
Foydalanilgan  manbalardan  biri  AbuJafar  Muhammad  ibn  atTabariyning  «Tarix  arrasul  va  alMuluk» 
asari. Asarda  Dixiston,  Toxariston,  So`g`d,  Farg`ona,  Shosh,  Xorazm,  ettisuv  hududlarida  yashagan  turkiy 
va eron tilli aholi haqida qisqa ma`lumotlar beriladi. Manbada eftaliylar, qarluqlar, turkeshlar haqida hamda 
turkesh  xoqonlari  —  Qursul,  AbuMo’zaxim  va  ayrim  turk  sarkardalari  tilga  olinadi.  Unda  turklarning 
so`g`diylar,  farg`onaliklar  va  toxaristonliklar  bilan  birgalikda  arab  istilochilariga  qarshi  kurashlari,  turkiy 
xalklarning ayrim urfodatlari, e`tiqodlari haqida ham qisqa axborot beriladi. ULKAMIZ XALQLARI TARIXIN O’RGANISHDA DASLABKI ETNOGRAFIK MANBALAR. 
Qadim  va o`rta  asrlarga oid manbalarda o`zbek  ajdodlarining  elat  bo`lib  shakllanish  jarayoni haqida 
aniq  ma`lumotlar  juda  oz.  Ammo,  uning  shakllanishida  faol  qatnashgan  ayrim  etnoslar  haqida  manbalar 
berilgan  ma`lumotlar  kamchil,  ba`zan  juda  chalkash  —  ulardan  juda  ehtiyotkorlik  bilan  foydalanish  kerak 
bo`ladi.
Ilk  o`rta  asrlarda  O`rta  Osiyoda  yashagan  xalqlar  haqidagi  ilk  (dastlabki)  ma`lumotlar  Xitoy 
voqeanavislarining  asarlarida,  chunonchi  «Shimoliy  (Xitoy)  xonadonlarining  tarixi»  Beyshida  (550—577); 
«Suy  sulolasining  tarixi»  —  Suyshuda  (581—618)  «Txan  sulolasining  tarixi»  —  Txanshuda  (618—907); 
uchraydi.  Mazkur  manbalarda  Toshkent  (Shi,  Chjeshe),  Samarqand  (Kan),  Buxoro  (An, Ansi),  Davan  (Boxo, 
Boxan,  Boxani),  Xorazm,  Shm  yoki  Shi,  Kesh  —  (Shahrisabz),  Nasaf  —  (Qarshi),  Surxondaryo 
(Toxaristonning  bir  qismi)  viloyatlarining  geografik  joylanishi  tabiati,  mahalliy  aholi  va  ularning  iqtisodiy  va 
siyosiy hayoti hamda madaniyatining ayrim qirralari haqida gapiriladi.   Markaziy  Osiyo  xalqlarining  iqtisodiy,  madaniy  va  xo`jalik  faoliyatini  o`rganishda  X  asrda 
yashab  o`tgan  geograf  sayyohlar  al  Istaxriy  Ibn  Hovqal  va  al  Muqaddasiy  asarlarining 
ahamiyati  bebahodir.  Bu  mualliflar  bergan  axborotlarning  afzalligi  shundaki,  ular  Markaziy 
Osiyo  mintaqalarining  bir  qancha  shahar  va  qishloqlarida  bo`lib,  bevosita  ko`rganbilganlarini 
yozgan.  Yuqorida  tilga  olingan  mualliflarning  asarlarida  So`g`d,  Kesh  (Shahrisabz),  Nasaf 
(Qarshi),  Toxariston,  Shosh,  Farg`ona,  Xorazm,  Isfidjob  va  Markaziy  Osiyoning  bir  qancha 
boshqa  viloyatlari,  shahar  va  qishlokdari,  aholisi,  tabiati,  ekinzorlari,  xo`jaligi,  hamda  tijorati 
haqida  batafsil  ma`lumotlar  berilgan.  Ularning  axborotlarida  turg`un  yashovchi  turkiy  xalkdar 
va ko`chmanchi qabilalar (o`g`o’z, xalach, pecheneg va boshq.) ham eslatib o`tilgan.   Biz  uchun  eng  muhimi,  asarning  Qoraxonlar  tarixiga  bag`ishlangan  qismi.  Bunda 
muallif  Qoraxonlar  xoni  (X  asr  o`rtalarida  vafot  qilgan)  Satuk  Bug`raxon  Abd  ul 
Karimning  va  uning  yaqinlari  tomonidan  islom  dini  qabul  qilinganligi,  islom  dinining 
ko`chmanchi  va  yarim  ko`chmanchi  xalqlar  orasiga  kirib  borishi  hiksi  qilinadi.  O`sha 
asrda  islom  dinining  chorvadorlar  orasida  keng  tarqalib  borishi,  ular  madaniy  darajasing 
o`sishi  turg`un  aholi  bilan  iqtisodiy  va  madaniy  qaparning  yana  mustahkamlanib 
borishida muhim omil bo`lgan. Asarda Qoraxonlar sulolasiga mansub bo`lgan xonlarning 
nomlari keltirilgan.
Demak  tariximizning    o`g`onish  davrida  ota-bobalarimiz  tomanidan  Etnologiya 
bilimlargi ham asos solinganligining guvohi buldik. O`ZBEKISTONDA YURITILGAN ETNOGRAFIK TADQIQOTLAR VA ULARNING 
TARIXIY AHAMIYATI. 
XX-asr  20-yillaridan  Turkiston  respublikasida  etnografik  tadqikotlar  o’tkazishga  e`tibor  berilla 
boshladi.  1918-yil  21-aprel`dan  Turkiston  xalq  universitetida  o’zbeklar  Etnologiyasidan  dastur 
asosida  maxsus  kurs  ma`ro’zasi  o’qitila  boshlangan  edi.  1920-yilda  tashkil  etilgan Turkiston  (sungra 
O’rta  Osiyo,  hozirda  Mirzo  Ulug`bek  nomidagi  O’zMU)  universitetida  antropologiya  va 
Etnologiyaning  ilmiy  markaziga  aylandi.  Etnografik  tadqiqotlar  shu  yili  tashkil  etilgan  mo’zey, 
ko’hna yodgorliklar va tabiatni muhofaza qilish Turkiston qo’mitasi tamonidan ham olib borildi. 1921-yili  sobiq  Turkistan  ASSR  xalq  komissarlari  kengashi  xo’zuridagi  Turkiston  tub  aholisi  turmushini 
o’rganish bo’yicha ilmiy komissiya to’zildi. Sirdaryo, Samarkand ekspeditsiyalari tashkil etildi. O’sha vaqtda 
ikkita  ekspeditsiya  tashkil  qilingan:  A.A.Divaev  rahbarligidagi  Sirdary  va  M.S.Andreev  blshchiligidagi 
Samarkand  ekspeditsiyalari.  Bu  ekspeditsiyalar  Turkistonning  etnografik  xaritasini  to’zi  shva  o`zbek, 
turkman  va  boshqada  xalqlar  Etnologiyasin  o’rganish  bo’yicha  ma`lumotlar  to’pladi.  Ulka  Etnologiyasin 
o’rganishda akademik V.V.Bartol`d 1920-yilda Turkiston, Buxoro va Xorazmning etnografik xaritasini to’zish 
tashabbusi  Bilan  chiqkan  edi. V.V.Bartol`d  Rossiya  fanlar Akademiyasi  xo’zuridagi  Rossiya  va  chekaradosh 
mamlakatlar aholisining qabilaviy tarkibini o’rganish komissiyasining Turkiston bo’limiga rahbarlik qildi. Bu 
komissiya  ishida  bir  qator  olimlarning  Turkiston  xalqlariga  oid  to’plangan  etnografik  manbalardan  ham 
foydalanildi.  Samarkand  viloyati  xaritasi  to’zildi.  Sirdaryo,  qisman  Kaspiy  orti  viloyatlari  xaritasinin  to’zish 
uchun ma`lumotlar to’plandi. Ma`lumki  Etnografik  bilimlarni  tadbiq  etish  maktabdan  boshlanib  Oliy  o’quv  yurtlarida  yanada 
rivojlantiriladi.  «Jahon  xalqlari  Etnologiyasi»    kurslari  Oliy  o’quv  yurtlari  o’quv  rejasiga  kiritiladi.  Bu 
kurslar  bo’yicha  ko’p  yillar  maboynida  S.A.Tokarev,  Yu.V.Bromley,  G.E.Markov,  G.F.Its, 
S.P.Polyakovlarning darslik va o’quv qo’llanmalaridan foydalanilib kelingan. Endilikda I.Jabbarovning 
o`zbek  tilida  Chop  etilgan  «Etnologiya  asoslari»,  «Jahon  xalqlari  Etnologiyasi»,  «O`zbek  xalqi 
Etnologiyasi»,  «O`zbeklar  turmush  tarzi  va  madaniyati»  kati  darslik  va  o’quv  qo’llanmalar  asosiy 
dastur bo’lib xizmat qilmoqda.
Xalqimizning  mustaqillikni  qulga  kiritishi  milliy  o’z-o’zini  anglash,  kadriyatlarimizning  tiklanishi, 
munosabati  Bilan  etnografik  ilmiy  tadqiqotlar  saviyasini  yuqoriroq  pog`onaga  ko’tarish,  bu  sohada 
yanada ko’proq darslik va o’quv qullanmalarni yaratish davr talabi hisoblanadi. 1. Axmedov.B. «Tarixdan soboqlar». T-1993
2. Abul Gazi «Shajaray Turk» T-1992
3. Azamat Ziyo. «O’zbek davlatining tarixi».T.,Sharq-2000
4. Beruniy «Qadimgi ajdodlardan qolgan yodgorliklar»   T., «Fan» 1990
5. Jabborov I.M. O`zbek xalqi Etnologiyasi. -T.: O`qituvchi, 1994.- 312b.
  Foydalanilgan adabiyotlar

Mavzu: Ahmadali Asqarovning o’zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixiga doir tadqiqotlari.

REJA: 1. O`zbek Etnologiya fanining paydo b o’ lishi tarixi va tarixshunosligi . 2. O’ lkamiz xalqlari tarixin i o’rganishda daslabki etnografik manbalar. 3. O`zbekistonda yuritilgan etnografik tadqiqotlar va ularning tarixiy ahamiyati .

Har bir fan o’ziga xos uslub, kontseptsiya, maktab va yunalishlarga asoslanib rivojlanadi. Etnologiya fan sifatida shakllana boshlagan davrdan buen muayyan nazariy va amaliy ahamiyatga ega bulgan, zamon talabiga javob bera oladigan har xil maktab va yunalishlar yo’zaga kela boshlagan. XIX asr urtalarida nihoyatda keng miqesida utkazilgan etnologik tadqiqotlar natijasida tuplangan boy ma`lumotlarni jiddiy sistemalastirishga kirishish, jahon fanida paydo bulgan evolyutsionizm, diffo’zionizm, strukturalizm, madaniy relyativizm kabi mashhur ilmiy yunalishlar barcha gumanitar fanlarga kuchli ta`sir utkazgan. Qadim va o`rta asrlarga oid manbalarda o`zbek ajdodlarining elat bo`lib shakllanish jarayoni haqida aniq ma`lumotlar juda oz. Ammo, uning shakllanishida faol qatnashgan ayrim etnoslar haqida manbalar berilgan ma`lumotlar kamchil, ba`zan juda chalkash — ulardan juda ehtiyotkorlik bilan foydalanish kerak bo`ladi.

Manbalarda qadim va o`rta asrlarda yashagan xalqlarning siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy hayoti haqidagi ma`lumotlar ham mavjud. Bu ma`lumotlar, garchi qisqa bo`lsada, o`sha davr aholisining hayoti, etnik tarkibi, etnik aloqalari haqida ma`lum tasavvurga ega bo`lishga imkon beradi. O’zbek xalqi ildiz olgan, uning ilk tarixiy ajdodlari — saklar, massagetlar, toxarlar, baxtarlar, xioniylar, usunlar, qang`arlar, so`g`diylar, xorazmiylar va boshqa xalqlar haqida oldinroq chop etilgan ishlarimizdan birida batafsil gapirilgan, ularni bu erda takrorlab o`tirishning hojati bo`lmasa kerak. Mazkur ishda o`zbek xalqining elat bo`lib shakllanish jarayonida ishtirok etgan xalqlar, etnik guruhlar haqida eslatilgan manbalarga qisqa izoh berib o`tishning o`zi kifoya qiladi.

Ilk o`rta asrlarda O`rta Osiyoda yashagan xalqlar haqidagi ilk (dastlabki) ma`lumotlar Xitoy voqeanavislarining asarlarida, chunonchi «Shimoliy (Xitoy) xonadonlarining tarixi» Beyshida (550—577); «Suy sulolasining tarixi» — Suyshuda (581—618) «Txan sulolasining tarixi» — Txanshuda (618—907); uchraydi. Mazkur manbalarda Toshkent (Shi, Chjeshe), Samarqand (Kan), Buxoro (An, Ansi), Davan (Boxo, Boxan, Boxani), Xorazm, Shm yoki Shi, Kesh — (Shahrisabz), Nasaf — (Qarshi), Surxondaryo (Toxaristonning bir qismi) viloyatlarining geografik joylanishi tabiati, mahalliy aholi va ularning iqtisodiy va siyosiy hayoti hamda madaniyatining ayrim qirralari haqida gapiriladi. Tilga olingan manbalarda Movarounnahrda va unga tutash mintaqalarda joylashgan bir qancha turkiy qabilalar, ularning yashash joylari, ba`zi urf odatlari va ularning u yoki bu hududning siyosiy hayoti da ishtiroklari haqida ham ma`lumotlar olish mumkin. Xitoy manbalarida eftaliylar (idal, yeda), qarluqlar (gelolu) va uning tarkibidagi qabilaurug`lar (meulo, dami, jisi, tashili, pofu, gesa), nushibi, dulu (duglat), turkesh, usun va boshqa turkiy qabilalar va qabila ittifoqlari tilga olinadi. Shu o`rinda ta`kidlash lozimki, bu qabilalar haqidagi ma`lumotlar tarjimon tomonidan qisqartirilib berilgan, ular xatodan ham holi emas