logo

Alisher Navoiy ijodida nutq madaniyati va notiqlik san‘ati masalalari talqini

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

5167.03125 KB
Alisher  Navoiy ijodida nutq 
madaniyati va notiqlik san‘ati 
masalalari talqini   Reja:
1.Mutafakkir  asarlarida nutq 
madaniyati xususida.
2. “Muhokamat  ul-lug‘atayn’’ asarida 
til va tafakkur masalalari.
3. “Mahbub ul-qulub’’ da voizlar va til 
odobi haqida .  Mutafakkir asarlarida o‘zbek tilining 
leksik boyliklari, sinonim va omonim-
laridan, xalq ta’biri, maqol va matallardan 
 frazeologik, ideomatik birikmalardan  
jumla tuzilishidan keng foydalanadi.
Hattoki, fors-tojik tilida, ekvivalenti 
bo‘lmagan o‘zbekcha so‘zlarni misol 
keltiradi. ‘‘Muhokamatul lug‘atayn’’ asari 
bevosita  tilshunoshlikning nazariy 
muammolarini hal qilishga, o‘zbek nutqi 
madaniyatini o‘rganishga qaratilgan.
  Nutq nazariyasi bilan jiddiy 
shug‘ullangan shoir   ‘‘Mahbub  ‘ ul-
qulub’’  asarining 24-bobini voizlik 
ilmiga bag‘ishlaydi. Navoiyning o‘zi 
ham notiqlik san’atini o‘z davrida 
yuksak darajaga ko‘targan.    ‘‘Tilga 
ixtiyorsiz-elga e’tiborsiz ’’ yoki
‘‘ Madani inson gavhari so‘z durur, 
gulshani odam samari so‘z 
durur ’’deb yozadi. Navoiy 24 bob   
‘‘ Nasihat ahli va voizlar zikriga’’ 
bag‘ishlangan bo‘lib, shoirning 
fikricha  ‘‘voiz uldurki, majlisg‘a 
kirgan to‘lg‘ay va to‘la kirgan holi 
bo‘lg‘ay’’ Shoirning nutq madaniyati va 
odobi borasida fikrlari bunga doir 
ishda ikki katta guruhga bo‘lgan 
ekan .
Navoiy nutq madaniyati 
va odobining ijobiy 
omillari haqida Navoiy nutq madaniyati 
va odobini buzadigan 
salbiy omillar haqida     ‘‘ Mahbub ul-qulub’’da  ‘‘Og‘ziga 
kelganni demoq-nodonning ishi’’ ,  
‘‘Aytar so ‘zni ayt, aytmas so‘zdan  
qayt’’ , ‘‘Chin so‘z -mo‘tabar  yaxshi 
so‘z -muxtasar ’’kabi hikmatli so‘zlar, 
maqollar anchagina. Navoiy ham shu 
mazmundagi baytlar yaratdi.
Shu nazarida so‘z  o‘likni tiriltirish 
kuchiga ega: 
Ham so‘z ila elga o‘lamdin najot,
Ham so‘z ila topub o‘luk tan hayot.
Ba’zan bir so‘z bilan tirik mavjud.   Navoiy o‘z asarlarida nutqning kishilar kundalik ehtiyojini qondiruvchi nodir vosita 
ekanligini qayd etdi. “Mahbub ul-qulub” asarida voizlar til odobi xususida fikr yuritsa, 
“Muhokamat ul lug’atayn” asarida o‘zbek adabiy tilining boyligini e‘tirof etdi, balki 
tilning ijtimoiy hodisa ekanligini takidladi. So‘zning tarixiy-madaniy xizmati beqiyos, 
ammo til imkoniyatlari nutq jarayonidagina ochib beriladi.  Agar nutq bo‘lmas  ekan, 
tilning, so‘zning cheksiz imkoniyatlari ro‘yobga chiqmay qolaveradi. “Majolis un-nafois” 
da so‘zning voizlari hayotida tutgan o‘rni haqida ham shaxsiy mulohazalar bayon 
qilinadi. “Nazmul javohir” asarida esa so‘z qudratli vosita ekanligi, insonga hayotiy 
zarurat sanalishi aytib o‘tiladi. Tarixdan malumki, Navoiyning o‘zi ham mohir notiq 
bo‘lgan va shirin kalomi, o‘tkir tafakkuri bilan xalq qalbidan joy olgan va o‘z asarlarida 
ham xaloyiqqa nafi tegadigan, el yuragidan joy oladigan shirin-zabon so‘zlar chiroyli va 
ravon nutq tuzish yo‘llarini o‘rganish lozimligi haqida mukammal fikrlar bayon etgan.   Alisher Navoiyning notiqlik, nutq madaniyati va odobi haqida aytgan 
quyidagi fikrlari g‘oyat qimmatlidir :
‘‘ Tilingni ixtiyoringda asrag‘il, so‘zingni ehtiyot bil degil. Mahallida aytur 
so‘zni asrama, aytmas so‘z  borkim, aytmas  so‘z tegrasiga yo‘lama. So‘z 
borkim , eshituvchi tanig‘a jon kiyurur va so‘z  borkim, aytg‘uvchi boshin 
yelga berur. Tilning bila ko‘nglungni bir tut, ko‘ngli va tili  bir kishi aytg‘on  
so‘zla but. So‘zni ko‘nglungda pishqormaguncha tilga kelturma, harnakim, 
ko‘nglungda bo‘lsa tilga surma. Agarchi tilini asramoq ko‘ngulga mehnatdur, 
ammo so‘zni sipamoq boshqa ofatdur.  Aytur yerda unutma aytmas yerda 
o‘zungni mutakallim tutma. Aytur so‘zni ayt, aytmas so‘zdin qayt. Oqil chindan 
o‘zga demas, ammo barcha ham oqil ishi emas’’.   So z san ati, notiqlik, nutq madaniyatiga ʻ ʼ
qadim-qad                                                  
                                                                   
                               imdan alohida e tibor 	
ʼ
qaratilgan. Bu sohada g arb allomalari 	
ʻ
so z bilan ta sir ko rsatish, kishilarni 	
ʻ ʼ ʻ
ishontirish va o z ortidan ergashtirish 	
ʻ
mahorati haqida qarashlarini bayon 
qilgan bo lsa, sharq mutafakkirlarida 	
ʻ
aksincha, ular nutq madaniyatini, asosan 
ifatida e tirof etgan. So z mulkining 
ʼ ʻ
sultoni Hazrat Navoiy o z asarlarida 	
ʻ
notiqlik va nutq madaniyatiga oid 
qimmatli ma lumotlar keltirgan. 	
ʼ
Navoiyning tilshunoslik va notiqlikka oid 
qarashlari nafaqat “Muhokamat ul-
lug otayn” asari, balki “Xamsa”, “Chor 	
ʻ
devon”, g azal, ruboiy, qit alarida ham 	
ʻ ʼ
ifodalangan.                                               
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                                                   
                                       Navoiy  ‘‘so‘z’’ haqida gapirganda 
quyidagilarga e’tiborga oladi :
So‘z badiiy ijodda, 
mazmunni 
shakllantiruvchi 
vosita tarzidaSo‘z-muomala, 
gapirish, nutq 
mohiyati So‘z til 
ma’nosida    Alisher Navoiyning nutq madaniyati masalalariga bag’ishlangan 
fikrlari yanada mukammalroq ifodalangan asari “Mahbub ul-
qulub” dir. Chunki shoir bu asarida tilning ahamiyati, undan 
foydalanish, nutq so‘zlovchi dilidagi fikrni tog’ri aks ettirish 
lozimligi haqida fikrlar bayon qiladi.
“ Saodatbaxsh ruh zuloliga matla ham til. Tilga iqtidorlig‘-
hakimi xiradmand, sozga ixtiyorsiz-layni najand. Tilki fasih va 
dilnazir bo‘lg‘ay, xubroq bo‘lg ‘ay agar ko‘ngil bila bir bo‘lg’ay 
 deb yozadi Navoiy.
Manosi: “Saodatbaxsh ruhning tiniqligi manba ham til, 
baxtsizliklar yulduzining boshlanishiga sabab ham til. Tiliga 
kuchi yetadigan kishi aql podshosidir: so‘zga ahamiyat 
bermaydigan kishi lanatlangan, pastdir. Til go‘zal va dillarni 
olovlantiruvchi bo‘lgan bilan birga, so‘zlovchining dilidagini 
aks ettirsa, yanada yaxshiroq bo`ladi    Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati :
1. Mallayev N.O‘zbek adabiyot tarixi. T, 1976.
2. Qudratov T. Nutq madaniyati asoslari. T, 1993.
3. Qilichev B. Nutq madaniyati asoslari. Buxoro, 2002.

Alisher Navoiy ijodida nutq madaniyati va notiqlik san‘ati masalalari talqini

Reja: 1.Mutafakkir asarlarida nutq madaniyati xususida. 2. “Muhokamat ul-lug‘atayn’’ asarida til va tafakkur masalalari. 3. “Mahbub ul-qulub’’ da voizlar va til odobi haqida .

Mutafakkir asarlarida o‘zbek tilining leksik boyliklari, sinonim va omonim- laridan, xalq ta’biri, maqol va matallardan frazeologik, ideomatik birikmalardan jumla tuzilishidan keng foydalanadi. Hattoki, fors-tojik tilida, ekvivalenti bo‘lmagan o‘zbekcha so‘zlarni misol keltiradi. ‘‘Muhokamatul lug‘atayn’’ asari bevosita tilshunoshlikning nazariy muammolarini hal qilishga, o‘zbek nutqi madaniyatini o‘rganishga qaratilgan.

Nutq nazariyasi bilan jiddiy shug‘ullangan shoir ‘‘Mahbub ‘ ul- qulub’’ asarining 24-bobini voizlik ilmiga bag‘ishlaydi. Navoiyning o‘zi ham notiqlik san’atini o‘z davrida yuksak darajaga ko‘targan. ‘‘Tilga ixtiyorsiz-elga e’tiborsiz ’’ yoki ‘‘ Madani inson gavhari so‘z durur, gulshani odam samari so‘z durur ’’deb yozadi. Navoiy 24 bob ‘‘ Nasihat ahli va voizlar zikriga’’ bag‘ishlangan bo‘lib, shoirning fikricha ‘‘voiz uldurki, majlisg‘a kirgan to‘lg‘ay va to‘la kirgan holi bo‘lg‘ay’’

Shoirning nutq madaniyati va odobi borasida fikrlari bunga doir ishda ikki katta guruhga bo‘lgan ekan . Navoiy nutq madaniyati va odobining ijobiy omillari haqida Navoiy nutq madaniyati va odobini buzadigan salbiy omillar haqida