logo

Konfutsiy ta’limotida nutq madaniyati masalalari

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

641.181640625 KB
Konfut siy  t a’limot ida 
nut q madaniy at i 
masalalari   X it oy da 
not iqlik  
san’at i Konfutsiy va 
uning 
ta’limoti Konfutsiylik 
tamoyillari 
va adabiyoti, 
bu dinning 
asosiy 
qoidalari Tahlilchilarning 
zamonaviylik va 
Konfutsiychilik 
haqidagi fikr va 
mulohazalariReja:       
       Konfutsiy yoki konfutsiychilik – Xitoydagi axloqiy-
siyosiy  ta’limot;  keyinchalik  eng  ta’sirli  uch  asosiy 
falsafiy-diniy  oqimdan  biri  (daosizm  va  buddizm  bilan 
bizga) . Konfutsiyning ilk davomchilari – Men-sze (Mek 
Ke  –  miloddan  avvalgi  371  –  289),  Ven-sze  (miloddan 
avvalgi  VI asr), Xan Yuy (768 – 824) va boshqalar. 

            Konfutsiy  ta’limotida  insonparvarlik  (jen),  odob 
qoidalari  (li),  fazilat  (de)  tushunchasi  muhim  o‘rin 
egallaydi.  Insonparvarlik  tushunchasiga  ko‘ra  odamlar 
axloqiy  va  ijtimoiy  munosabatlarda  yoshi  ulug‘,  mavqei 
baland  kishilarni  hurmat  qilishlari,  podshohga  sadoqatli 
bo‘lishlari kerak.    
  “ Buyuk  ta’limot”  va  “O‘rtalik  haqida  ta’limot”  degan  asarlarni 
Konfutsiy  yozgan  deb  taxmin  qilinadi.  Bu  kitoblarga  ko‘ra, 
odamlarning  birgalikda  oqilona  yashashi  tartibining  muhim 
shartini  5  ta  oddiy  va  buyuk  fazilat    tashkil  etadi:  donolik; 
insonparvarlik; sadoqat; kattalarni hurmat qilish; jasorat.          Odob  qoidalari  tushunchasiga  ko‘ra,  u  tufayli 
yuksak  fazilatlar  shakllanadi,  jamiyat  rivoj  topadi, 
adolat  tantana  qiladi.  Burchni  ado  etish  tufayli 
inson  kamolatga  erishadi.Uning  negizida  “sen 
o‘zing  nimaga  erishishni  istasang,  unga 
boshqalarning  yetishishiga  ko‘maklash”,  “sen 
nimani  orzu  qilmasang,  uni  boshqalarga  ravo 
ko‘rma” kabi hayotiy tamoyillar yotadi.   
            Konfutsiy  milodiy  birinchi  asrda  davlat  ta’  limotiga 
aylandi, IX asrda buddizm, XI asrda daosizm ustidan to’la 
g‘alaba  qozongan.  Bunga,  ayniqsa,  Sun  davri  (960-
1279)da  neokonfutsiychilik  rivojlanganligi  tufayli 
erishildi.       Chiroyli nutq, ritorika haqidagi ta’limot Qadimgi Xitoyda 
faylasufi Xosh Shi (Xoy-szi miloddan avvalgi IV-III asr) nomi 
bilan bog‘lanadi.
      Qadimgi Xitoy so‘z san’ati haqidagi muhim manba Guygu-
szining “Samaradorlik haqidagi traktat”dir. O‘z mohiyatiga 
ko‘ra ritorik traktat bo‘lsa ham, unda notiqning nutqning 
ta’sirchan qilish uchun til vositalaridan foydalanish asosiy 
maqsad emasligi aytilgan.                Traktat  muallifining  fikricha,  hukmdor  ko‘p  gapirishi 
va  omma  oldida  ko‘rinish  shart  emas.    Eng  muhimi, 
suhbatdosh  yoki  tinglovchining  ishonchini  qozonishi  va 
ularni  o‘zgalar  fikrini  so‘zsiz  qabul  qilishga  tayyorlashi 
kerak.  Chunki  notiqqa  munosabat  uning  chiqishidan  oldin 
paydo  bo‘ladi  va  uzoq  davom  etadi.  Ishontirish  – 
tinglovchida  qo‘yilgan  bir  tuzoqdir.  Ishonchga  kirilsagina, 
notiq gapi tinglanadi, bo‘masa – yo‘q.    
  Yozuvchi  A.  Korolev  “Konfutsiy  –  vaqtlar  orasidagi  ko‘prik” 
maqolasida  e’tiborli  bir  ma’lumot  keltiradi.  Konfutsiy 
shuhratidan xabardor bo‘lgan mamlakat hukmdori Lu Din – gun 
unga  Chjundu  viloyatini  boshqarishni  taklif  qiladi.  Viloyatni 
boshqarishga  kirishganining  yettinchi  kunida  amaldor  Maoniy 
o‘ldirishga buyuradi.        Xitoy  notiqlik  san’ati  tarixida  buyuk 
Konfutsiy  alohida  o‘rin  tutadi.  So‘z  sirlarini 
puxta  egallagan  Konfutsiy  davrida  nutqda 
qisqalik,  aniqlik,  uning  makon  va  zamonga 
bog‘lanishi ma’qullangan.  Notiqning ziyrakligi, 
uning  etik  pozitsiyasi  yuqori 
baholangan.Yolg‘on  nutq  jazoga  loyiq  deb 
hisoblangan.   
Maoning  hech  bir  gunohi  yo‘q  edi.  U  faqat  notiqlik 
iste’dodi,  erkin  fikri  va  yangilikka  moyilligi  uchun 
o‘ldirildi.  Chunki  Xitoy  donishmandi  sergaplikni  xafli 
ne’mat,  deb  hisoblagan.  Uning  fikricha  ,  Xalqni  ko‘p 
gap bilan notinch qilish kerak emas. 

      Konfutsiyning  notiqlik  haqidagi  ayrim  fikrlarni 
keltiramiz. 

  Kim ko‘p otsa, u hali mergan emas, kim ko‘p gapirsa u 
hali notiq emas.           Qadimda  odamlar  ko‘p  gapirishni 
yaxshi  ko‘rishmagan.  Ular  gaplari 
pishiq  bo‘lmaslikni  o‘zlari  uchun 
sharmandalik  deb 
bilganlar.Odamlarning  muloqotida 
uch  kamchilik  bor:birinchisi  –  kerak 
bo‘lganda  oldin  gapirish  istagi, 
ikkinchisi  –  tortinchoqlik,  kerak 
bo‘lganda  gapirmaslik,  uchinchisi  – 
tinglovchilarni  kuzatmasdan,  hisobga 
olmasdan gapirish.    
  Bu  odam  hech  qanday  ixtiro  qilmagan,  lekin  uning  asosiy 
xizmati  shundaki,  u  haqiqatan  ham  aqli  raso  inson  bo‘lgan. 
Konfutsiy  ta‘limoti  odamlarga  o‘limdan  keyingi  jannatni 
emas, balki yerdagi jannatni,bundan tashqari, hayot davomida 
–  bu  yerda  va  hozirni  taklif  qildi.  Agar  insoniyat  uning 
so‘zlariga  quloq  solib,  Konfutsiyni  ta’limotiga  amal  qilishga 
harakat qilganida edi, bugungi dunyo, albatta, juda boshqacha 
va yaxshi bo‘lar edi.   
   Shubhasiz, ulug‘ faylasuf Konfutsiy va uning ta’limoti, hech 
bo‘lmaganda,  hali  ham  sog‘lom  fikrlashga  qodir  insonlar 
dunyoga  kelgunicha,  insoniyatda  abadiy  qoladi.  Konfutsiy 
yuksak  axloqiy  va  barkamol  jamiyat  qurish  g‘oyasini 
birinchilardan bo‘lib ilgari surgan va uning ta’limotining oltin 
qoidasi shunday yangradi: “O‘zingiz uchun istamagan narsani 
boshqalarga  qilmang”.  Konfutsiyning  saboqlari  har  bir  inson 
uchun  sodda  va  tushunarli  –  ehtimol,  shuning  uchun  ular 
odamlarni  ilhomlantiradi  va  yaxshilaydi.  E’tiborimgizga 
ushbu  Buyuk  va  Donishmandning  eng  mashhur  so‘zlari  va 
nasihatlarini havola qilamiz.    
              Konfutsiylikning  asosiy  toifalari 
–  oliyjanob  er,  xayriya  va  marosim 
qoidalari  tushunchalari.  Davlatni 
boshqarish  uchun  Konfutsiyning 
so‘zlariga  ko‘ra,  suverin  –  “osmon 
o‘g‘li”  boshchiligidagi  oliyjanob 
odamlar  chaqiriladi.  Oliyjanob 
odamlarning  asosiy  vazifasi  –  o‘z-
o‘zini  tarbiyalash  va  hamma  joyda 
xayriyani yoyishdir.           Zamonaviy  Xitoyda  bugungi  kunda  ko‘plab  falsafiy  va  diniy 
ta’limotlar  mavjud.    Ulardan  ba’zilari  ko‘proq  tarqalgan, 
boshqalari esa aholi ommasi orasida o‘z o‘rnini topa oldi.   
    Konfutsiylik falsafasining rivojlanish tarixi.  

        Konfutsiychilik  tarixi  Xitoy  tarixi  bilan  birga  boradi. 
Ming  yillar  davomida  bu  ta’limot  davlat  va  jamiyatning 
asosi  bo‘lib,  G‘arb  sivilizatsiyasi  bilan  aloqa  qilgunga 
qadar shunday bo‘lib qoldi. 

      Konfutsiychilik  mustaqil  mafkuraviy  tizim  va  tegishli 
maktab  sifatida  Xitoydan  tashqarida  Konfutsiy  nomi 
bilan  mashhur  bo‘lgan  ma’lum  bir  shaxsning  faoliyati 
bilan bog‘liq.   
    Bugungi  kungacha  saqlanib  qolgan  kitoblar  miloddan 
avvalgi  II-I  asrlarda  Xan  sulolasi  davridagi  konfutsiylik 
raqobat  kurashiga  dosh  berdi.  U  imperiyaning  rasmiy 
mafkurasiga  aylandi.  Bu  davrda  konfutsiychilik  rivojida 
sifat  o‘zgarishlari  yuz  berdi:  ta’limot  pravoslav  va 
noortodoksalga bo‘lingan.    
      Xitoylik  tahlilchi    Chjao  Chunfu  zamonaviylik  va 
konfutsiychilik  haqida  gapirar  ekan,  konfutsiy  etikasida 
modernizatsiya  va  demokratlashtirishga  zid  bo‘lgan  va  ularni 
ilgari suruvchi postulatlar mavjud, deb hisoblaydi.  Birinchisi, 
Konfutsiy  etikasining  qadimgi  agrar  svilizatsiya  mahsuli 
ekanligi  bilan  bog‘liq.    Bu  tovar-bozor  munosabatlariga, 
subyektlarning  teng  huquqligiga  asoslangan  sanoat  jamiyati 
ruhiga  zid,  qattiq  ierarxiya  tamouillariga  asoslangan  feodal 
axloqidir.  Konfutsiylikning  yana  bir  jihati  shundaki,  u  2000 
yillik  rivojlanish  davomida  uni  modernizatsiya  bilan  mos 
keladigan  boshqa  ta’limotlar  va  boshqa  ko‘plab  an’analarni 
o‘zlashtiradi.     Adabga zid 
narsalarga 
qaramang. 
Adabga zud 
narsalarni 
eshitmang. 
Adabga xilof 
narsalarni 
gapirmang. 
Adabga xilof 
narsalarni 
qilmang . Agar o‘qisang-u 
o‘ylamasang – 
chalkashib 
qolasan. Agar 
o‘ylasang-u 
o‘qimasang – 
shubha-gumonlar 
tagida qolib 
ketasan . Fikrlamay ilm 
olmoq – 
behudalik; bilim 
bilan 
sug‘orilmagan 
tafakkur esa 
xatardir .Konfutsiy hikmatlari:         
  S.  Mo‘minova,  D.  Nurmonova, 
O. Karimova. Nutq madaniyati.

  M.I.Israil, 
L.I.Toshmuhammedova. 
Notiqlik san’ati

  internet saytlari.Foydalanilgan adabiyotlar :

Konfut siy t a’limot ida nut q madaniy at i masalalari

X it oy da not iqlik san’at i Konfutsiy va uning ta’limoti Konfutsiylik tamoyillari va adabiyoti, bu dinning asosiy qoidalari Tahlilchilarning zamonaviylik va Konfutsiychilik haqidagi fikr va mulohazalariReja:

 Konfutsiy yoki konfutsiychilik – Xitoydagi axloqiy- siyosiy ta’limot; keyinchalik eng ta’sirli uch asosiy falsafiy-diniy oqimdan biri (daosizm va buddizm bilan bizga) . Konfutsiyning ilk davomchilari – Men-sze (Mek Ke – miloddan avvalgi 371 – 289), Ven-sze (miloddan avvalgi VI asr), Xan Yuy (768 – 824) va boshqalar.  Konfutsiy ta’limotida insonparvarlik (jen), odob qoidalari (li), fazilat (de) tushunchasi muhim o‘rin egallaydi. Insonparvarlik tushunchasiga ko‘ra odamlar axloqiy va ijtimoiy munosabatlarda yoshi ulug‘, mavqei baland kishilarni hurmat qilishlari, podshohga sadoqatli bo‘lishlari kerak.

 “ Buyuk ta’limot” va “O‘rtalik haqida ta’limot” degan asarlarni Konfutsiy yozgan deb taxmin qilinadi. Bu kitoblarga ko‘ra, odamlarning birgalikda oqilona yashashi tartibining muhim shartini 5 ta oddiy va buyuk fazilat tashkil etadi: donolik; insonparvarlik; sadoqat; kattalarni hurmat qilish; jasorat. Odob qoidalari tushunchasiga ko‘ra, u tufayli yuksak fazilatlar shakllanadi, jamiyat rivoj topadi, adolat tantana qiladi. Burchni ado etish tufayli inson kamolatga erishadi.Uning negizida “sen o‘zing nimaga erishishni istasang, unga boshqalarning yetishishiga ko‘maklash”, “sen nimani orzu qilmasang, uni boshqalarga ravo ko‘rma” kabi hayotiy tamoyillar yotadi.

 Konfutsiy milodiy birinchi asrda davlat ta’ limotiga aylandi, IX asrda buddizm, XI asrda daosizm ustidan to’la g‘alaba qozongan. Bunga, ayniqsa, Sun davri (960- 1279)da neokonfutsiychilik rivojlanganligi tufayli erishildi.