logo

Alisher Navoiyning “Xamsa” asarida “do‘st” obrazi

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1449.80078125 KB
Olam  ahli,  bilingizkim,  ish emas  dushmanlig’,  
Yor o’lung  bir-biringizgaki , erur yorlig’ ish
A. Navoiy.  “G’aroyib us-sig’ar”  260-g’azal.  Alisher Navoiyning “Xamsa” asarida “do‘st” obrazi
                                      Reja:
KIRISH
I BOB. Xamsachilik an’anasi va Alisher Navoiy “Xamsa”si:
1.1.Xamsanavislik tarixiga bir nazar;
1.2.Alisher Navoiy “Xamsa”si va uning o‘ziga xos xususiyati.
II BOB. Alisher Navoiy “Xamsa”sida obrazlar talqini:
2.1.”Xamsa” dostonlarida “do‘st” obrazining poetik vazifasi;
2.2.Dostonlardagi “do‘st” obrazining  qiyosiy tahlili.
XULOSA  Alisher  Navoiy  “Farhod va Shirin”da 
yozadi:
        Emas oson bu maydon ichra turmoq,
 Nizomiy panjasig‘a panja urmoq.
  Kerak sher ollida ham sheri jangi,
 Agar sher o‘lmasa, bori palangi. Nizomiy  
“Panj  ganj“ Iskandarno
ma”  (1196-
1201) “ Maxsan ul-
asror” (1173-
1179)
“ Haft  paykar” 
(1196) “ Layli  va Majnun” 
  (1188) “ Xusrav  va  
Shirin” (1180-
1181)
Birinchi  “Xamsa”  ma’lum  bir  reja  asosida  yaratilmagan.  28  yil  davomida  
nizomiyning  besh  dostoni  dunyo  yuzini  ko’rdi.       Nazmi  savodi  aro   har  doston  
O’ylaki,  bir  kishvari  Hinduston.
Ganja  shahiy  ganj  fishon,  payrav ul,
Shah  bu  so’z iqlimi aro  Xusrav ul
(“Hayrat  ul-abror”)  Xisrav  
Dehlaviy  
“Xamsa” 
(1299-1301)“ Oyinayi  
Iskandariy” “ Matla’  ul-
anvor” 
“ Hasht  
behisht” “ Majnun   va 
Layli” “ Shirin  va  
Xusrav”
Nizomiydan yuz  yildan  so’ng  asli  Shahrisabzlik  turkiy  urug’lar  
avlodidan  bo’lgan  Xusrav  Dehlaviy  o’zining   “Xamsa”sini  yozib,  
Nizomiy  ishini  davom  ettirdi  va natijada  adabiyotda   xamsachilk  
ana’nasi  paydo  bo’ldi.       Xusrav  Dehlaviydan  so‘ng Alisher  Navoiygacha 
bo‘lgan  davr  orasida  (1302-1483-yillar)  ham 
dostonlar  turkumidan  iborat  beshliklar  yaratish 
davom etdi. Jumladan, Xoji Kirmoniyning 1332-
1348-yillar  orasida  yaratgan  beshligi  Solmon 
Savajining  ham  bu  ishga  qo‘l  urgani,  XV  asrda   
Jamoliy Tabriziy,  Kotibiy,  Kavkabiy, Ashraf, Ali 
Ohiy,  Mavlono  Abdullo,  Xo‘ja  Alouddin  kabi 
shoirlarning  turli  tarzdagi  beshliklari  yaratilgan 
edi .                              Bu maydonda chu Ashraf surdi markab,
               Bu so‘zni o‘zga nav’ etdi murattab.              
                                    
              (“Farhod  va  Shirin”)
               Chun yetdi bu bazmgohga Ashraf,
               Bo‘ldi o‘zi xurdig‘a m u sharraf
                  (“Layli  va  Majnun”)   Ashraf  
Marog’oiy 
“Xamsa”“ Zafarnoma” 
(1444) “ Minhoj  ul-
abror” (1428)
“ Haft  avrang” 
(1440) “ Ishqnoma”  
(1438) “ Riyoz ul-
oshiqin” (1432)
Hozircha  fanda  Ashraf  “Xamsa”sining  yagona  nusxasi  875  raqami  
bilan  Angliyaning  Bodlean kutubxonasida  saqlanyabdi.  Bu  nusxa  1457-
yil  Nizom  bin  Ali al-Mikali  al-Buxoriy kotib  tomonidan  nasta’liq  
xatida  ko’chirilgan. 492  sahifani  tashkil  qiladi.               Dehlaviydan qariyb 200 yil keyin ikki buyuk xamsanavis   Jomiy  va Navoiy 
maydonga chiqdi.
 
Jomiy avval quyidagi besh asarni yozdi: “Tuhfatul-ahror” (“Erkinlar tuhfasi”), 
“Sabhatul-abror” (“Yaxshilartasbihi”), “Yusuf va Zulayho”, “Layli va 
Majnun”, “XiradnomayiIskandariy”. Bu besh asarni 1485- yili yozib tugalladi. 
Keyin “Silsilatuz-zahab”, “Salomon va Absol” asarlarini qo‘shib, “Xamsa”sini 
yetti dostonga yetkazdi va “Haft avrang” (“Yetti taxt”) deb atadi.   Bu  sarmoyadin  bizga kome  yetur,
Labolab  mayi  vasli  Jomiy   yetur.
    Ki  Jomiyga o’zni  qilib  jur’  akash,
   So’z ayla  ado,  mast-u devonavash.
(“Saddi  Iskandsariy”)  T
u
r
k
  n
a
z
m
id
a
  c
h
u
  m
e
n
 to
r
tib
 a
la
m
, 	
A
y
la
d
im
  u
l  m
a
m
la
k
a
tn
i  y
a
k
 q
a
la
m
. “ Xamsa”  deb  atalmog‘i  uchun:
a)  besh  dostondan  tashkil 
topmog‘i;  b)  birinchi  doston, 
albatta,  pand-nasihat  ruhidagi 
ta’limiy-axloqiy,  falsafiy 
bo‘lmog‘i;  d)  ikkinchisi,  Xusrav 
va  Shirin  mojarolariga 
bag‘ishlanmog‘i;  e)  uchinchi 
doston
Layli  va  Majnun  muhabbatini 
mavzu  qilib  olmog‘i;  f)  to‘rtinchi 
doston  shoh  Bahrom  va 
beshinchisi  Iskandar  haqida 
yozilmog‘i shart  edi.   Mundarijaviy  doston  bo‘lmish  “Hayrat  ul-
abror ”da  shoir  umr,  uning  mazmuni,  tabiat, 
jamiyat  va  inson  munosabatlariga  doir     
savollarni   qo‘ysa,  keyingi  dostonlarda 
muayyan  taqdirlar,  voqealar  misolida  ularga 
javob  berishga  harakat  qiladi.  “Xamsa” 
dostonlaridagi   muqaddimalar  voqelikka 
shunchaki     an’anaviy  kirish  bo‘lmay,  balki 
dostonlar  mundarijasi
uchun  ochqich  vazifasini  ham  o‘taydi.  Shu 
ma’noda  muqaddimalarda  keltirilgan  fikrlarga 
alohida  e’tibor  berish  dostonlar  tagzamirida 
yashiringan  ramziy   ma’nolarni  ochishga 
yordam  beradi.  Aynan  muqaddimada  buyuk 
mutafakkiming  olam  va  odam,  tabiat,  kishilik 
jamiyati,  umr  va  uning  mazmuni  haqidagi
falsafiy-axloqiy  qarashlari,  ijodkor  sifatidagi 
buyuk  salohiyati,  u  qo‘llagan  badiiy  timsollar, 
tashbeh-u  tamsillar  vositasida  butun  bo‘y-
basti   bilan  namoyon    bo’ladi   “ Hayrat ul-abror” g‘oyaviy mazmuni boblarning o‘zaro g‘oyaviy 
bog‘lanib borishi, biridan ikkinchi birining kelib chiqishi 
takomillashuvi va, xususan, bosh qahramon shoir va mutafakkir Navoiy 
obrazi bilan umumiy, yagona kompozitsiya silsilasiga ega. Dostonning 
maqolatlarida inson kamoloti, xalqparvarlik, ma’rifatparvarlik va 
didaktik  g‘oyalar asosiy o‘rinni egallaydi. 
   Xamsanavis salaflarining ijodiy yutuqlarini e’tirof qilgan va 
sharaflagan  Navoiy ularning dostonlaridagi nuqsonlarga befarq 
qaramaydi. Xususan, birinchi dostonining beshinchi maqolati karam va 
saxovatga bag‘ishlangan. Navoiyning fikricha, kishilarning saxovatiga 
ko‘z  tikishdan ko‘ra o‘z qo‘l kuchi bilan kun ko‘rish ulug‘roq va 
oliyjanobroqdir.  O‘z fikrini to‘laroq ifodalash uchun “Hotami Toy” 
hikoyasini keltiradiNavoiy salaflarida esa Hotami Toy hikoyasi o‘zida 
bor narsaning hammasini berganini saxiy deb ataydi. Navoiy  esa 
saxiylik orqali mehnatsevarlikni ulug‘laydi. Navoiy o‘z salaflarining 
iste’dodi va ijodiy yutuqlariga doimo yuksak baho beradi. Lekin, shu 
bilan birga, ularning asarlaridagi kamchiliklarni xolisona tanqid qiladi.   “ Farhod  va  Shirin”  dostonida  Navoiy  salaflari 
tomonidan  Xusravning  ijobiy  qahramon  sifatida 
ta’rif  va  tavsif  etilishiga  qattiq  e’tiroz  bildiradi. 
Navoiy  salaflarining  izidan  borolmaydi. 
Uningcha,  ishqda  beqaror,  xudbin  va 
maishatparast  Xusrav  maqtovga  sazovor  emas. 
Xusrav  qilmishlariga  yarasha  jazolanishi,  uning 
timsolida  zolim  va  xudbin  podsholar  shafqatsiz 
fosh etilishi lozim.
            Xusravlarga  qarshi  insonning  eng  oliy 
fazilatlarini  jam  etgan  yangi,  komil  kishilar 
obrazini,  Xusravlar  dunyosiga  qarshi 
insoniyatning  asriy  orzu-armonlarini  ifodalagan 
yangi dunyoni yaratish kerak. Shuning uchun ham 
Navoiy  tamomila  yangi  doston  yaratishga 
kirishadi.  Uning  “Farhod  va  Shirin”  dostoni 
davrining,  inson  faoliyatining  xilma-xil 
masalalarini  qamrab  olgan,  eng  ilg‘or  qarashlari 
va    orzu-intilishlarini  ifodalagan  bir  doston 
sifatida  vujudga  keladi.  Navoiy  sevgi,  sadoqat, 
mehhnatsevarlik,  ijodkorlik,  do‘stlik, 
vatanparvarlik  va  qahramonlik,  komil  inson 
haqidagi  fikr  o‘ylari  va  intilishlarini,  xususan, 
dostonning  bosh  qahramoni  Farhod  obrazida 
mujassamlashtiradi “ Xamsa”ning  uchinchi  dostoni  “Layli  va 
Majnun”ni  yaratishga  kirishar  ekan,  afsona 
va  rivoyatlardan  keng  foydalanadi.  Biroq 
uning  maqsadi  “afsona”    so‘zlash  emas, 
balki “mazmun” bayon etishdir.  
Navoiy  “Layli  va  Majnun”  ustida  ishlar 
ekan,  yana  Layli  va  Majnunning  fojiasini 
chuqurroq  yoritishgaa  intilib,  syujet  va 
kompozitsiyaga, obrazlarning xarakteriga bir 
qator  o‘zgarishlar  va  yangiliklar  kiritadi. 
Navoiy  Layli  va  Majnunning  maktabda 
birga  o‘qishi  va  ular  o‘rtasidagi 
muhabbatning  paydo  bo‘lishini  yangi 
detallar  bilan  boyitadi.  U  qahramonlarning 
ruhiy  kechinmalariga  katta  e’tibor  beradi. 
Majnunning  sahroga,  tog‘ga  qochib  ketishi 
epizodlarini  takomillashtirishi  hamda  uning 
tushga  ishonishi  epizodlarini  kiritishi  bilan 
dahshatli  quvg‘in  va  ta’na  toshi  ostida 
qolgan  kishining  ruhiy  ahvolini  to‘laroq 
yoritishga erishadi.  Navoiy  “Sab’ai  sayyor”  dostonida 
o‘z  salaflarining  buyuk  so‘z 
ustalariga  xos  bo‘lmagan 
e’tiborsizligi  tufayli  yo‘l  qo‘yilgan 
ayrim kamchiliklar  haqida gapirib, 
dostonga  kiritgan  o‘zgartishlarini 
qayd  etadi.  Navoiy  ularning 
asarlarida,  eng  avvalo,  ishq 
moyasining  yo‘qligi,  Bahromdek 
maishatparast  va  xudbin 
podshohning  madh  etilishi,  mast-
alast  Bahromning  uxlash  uchun 
ishq-muhabbatga  yaratilgan  go‘zal 
pari-yu  paykarlar-shoh  qizlari 
tomonidan  ertak  ayttirilishini  
dostonlardagi    eng  asosiy 
kamchiliklardan deb hisoblaydi Navoiy  maishatga  berilgan,    davlat 
ishlarini  o‘z  holiga  tashlab  qo‘ygan,   
vaqtini  behuda  ov  bilan  o‘tkazayotgan 
shoh  Bahromni  madh  etish  uchun  asar 
yozish  shartmidi,  deb  ularning  ikkinchi 
kamchiliklarini ko‘rsatadi. 
        Navoiy  ustozlarining  uchinchi 
kamchiligi  sifatida  mast  Bahromning 
uxlamog‘i  uchun  shoh  qizlarning  ertak 
aytishlari  g‘ayri  tabiiyligini  ko‘rsatib 
o‘tadi.  Navoiyga   qadar  Iskandar obrazi uch yo‘nalishda: 
shoh,  olim  va  payg‘ambar  sifatida  talqin  qilinar 
edi. Navoiy  Iskandarni shoh va olim sifatida talqin 
etdi  hamda  salaflaridan    farqli  o‘laroq  shoh  va 
olim  obrazini  bir-biriga  uzviy  bog‘ladi.  Uning 
yaxshi  fazilatlarini  bo‘rttirib  tasvirladi.  U 
Iskandarning    olimlarga    munosabati,  ular  bilan 
hamkorligiga  katta  e’tibor  va  o‘rin 
berdi.Navoiyning  dostondan  maqsadi  afsona 
so‘zlash  emas,  balki  adolatli  va  ma’rifatparvar,   
ideal  podshoh  obrazini  yaratib  ,  shu  asosda  o‘z 
davridagi  ijtimoiy-siyosiy  muammolarni  yoritish 
edi.
  Navoiy  ishni  dostonning  syujet  va  kompozitsion 
tuzilishini  o‘zgartirish  va  takomillshtirishdan 
boshlaydi.  “Saddi  Iskandariy”  “Xamsa” 
dostonlarining  yakunlovchisi.  U  hajmiga  ko‘ra 
ham  kompozitsion  eng  yirik  dostondir.  U  89 
bobdan  iborat.  Shundan  1–14-boblar  kirishni,  15–
87-boblar  asosiy   qismni,  88–89-boblar  xotima 
qismini  tashkil  etadi.  Asosiy  qism  o‘zaro 
yaxlitlikni  tashkil  etadigan  18  ta  kompozitsion 
mavzuni  yoritadi.  Ularda  himmat,  adolat,  qish, 
bahor,  to‘g‘rilik,  mehmondorchilik,  yoshlik,  safar 
qilish,  o‘lim  va  aza  singari  mavzular  yoritilgan.            Ko‘rkam  adabiyot  o‘zi  ifodalamoqchi  bo‘lgan  g‘oyalarni 
badiiy  obrazlarda  mujassamlashtirish  orqali  kishi 
tarbiyasida  muhim  ahamiyat  kasb  etib  keladi.    Ayniqsa, 
ulug‘  zotlar    asarlari  bu    borada  qanday  mohiyat  kasb 
etgani  azaldan  ayon.  Xususan,  tasavvuf  ilmi,  ya’ni  shaxsni 
tarbiyalsh  orqali  komil  inson  darajasiga  ko‘tarish  vazifasini 
o‘z oldiga maqsad qilib olgan Hazrat Nizomiddin Mir Alisher 
asarlarida,  xususan,  “Xamsa”  asarida  ham  insonparvarlik, 
do‘stlik,  xalqlar  do‘stligi  go‘yalari  ilgari  surilgan  bo‘lib, 
ularda  haqiqiy  sevgi,  adolat,  do‘stlik  kabi  eng  oliy  insoniy 
xislatlar o‘zining munosib ifodasini topgan.
            Alisher  Navoiy  o‘z  qarashlarini  qanday  mavzu  va 
g‘oyada,  qanday  mazmun-u  shaklda,  qanday  obrazda 
ifodalamaasin,    “xalq  g'ami”ni  o‘z    “g‘ami”    deb    bilib 
yashadi.    Olamga,    jamiyatga,  butun  insoniyatga    nekbin       
nigoh bilan boqdi. Endi    “do‘st”atamasi  “O‘zbek  tilining  izohli  lug‘ati»da    qanday  ifoda  etilganiga        e’tiborimizni 
qaratsak.
Do‘st[f-t]  shafqatli    o‘rtoq,    yor,    oshno,    mahbub(a).  1.  Inoqlik,  ahillik,  totuvlik  munosabatlari 
bilan bog‘langan, ko‘ngli, dili yaqin muhib.
2.Tarafdor, homiy. 3. Murojaat shakli.4.Tasavvufda: Xudo.
Biz  ushbu  ishimizda    iloji    boricha  “do‘st”  so‘zining  barcha  ma’nolariga  to‘xtalishga  harakat 
qilamiz. 
 
do’strafiq habib
oshna
Og’ayni
Jo’ra
Oshna-
og’ayniyorYor-do’st ahbob          Har bir odam umri davomida duch kelishi muqarrar bo‘lgan hayotiy 
savollarga eng to‘g‘ri javoblarni ta’sirli usulda berishi bilan yuksak qimmat 
kasb etgan “Mahbub  ul-qulub” asari donishmand adibning oltmish yillik umri 
davomida hayotda ko‘rgan-kuzatganlarini teran tahlildan o‘tkazib, muayyan 
xulosalar chiqarilib, kelgusi  avlodlarga qoldirilgan buyuk ma’naviy merosi 
ekanligini barchamiz yaxshi bilamiz. Ulug‘ mutaffakirning insoniyatga cheksiz 
mehr-u muhabbat bilan yo‘g‘rilgan pand-u nasihatlarining 22-tanbehida 
“do‘st” haqida shunday pand-u o‘git keltiriladi: 
“ Har kim birov bilan do‘st-yor bo‘lsa, yoki do‘st-yorlik da’vosini  qilsa, o‘ziga 
ravo ko‘rmaganini  unga ham ravo ko‘rmasligi kerak. Ba’zi  narsalarni o‘ziga 
ravo ko‘rsa  hamki, yoriga ravo ko‘rmasligi lozim. Ko‘p  mashaqqatlardan 
kishi ruhiga alam yetadi, jism-u joni bunga toqat qiladi. Ammo bunday 
mashaqqat do‘st boshiga tushishini xayoliga ham keltira olmaydi. Mabodo 
xayoliga keltirguday bo‘lsa, dahshatdan hayoti so‘nadi. 
   Qit’a 
Yor uldurki, o‘ziga ravo ko‘rmagan narsani
Yoriga ham ravo ko‘rmagay.
O‘zi yori uchun o‘lmoqqa tayyor esa-da,
Lekin yorini bu ishda sherik qilmagay. Inson tanasi 
(qasr)  eshigi= 
og’iz“ Hayrat  ul-abror”  dostonining  XX bobi  uchinchi  
“hayrat”ini    inson    va    uning    gavda    tuzilishiga   
bag’ishlagan.  Adib    nafaqat    jonini    balki    barcha   
tana    azolarini    “zabun    qilib”,  Yaratganga    do’st 
qilgan.
Zoyiqa (tam  
bilish)
Somia (quloq)
Lomisa (Teri  
sezgisi)Basira (Ko’z)
Shomia (burun)           Alisher  Navoiy  asarlari  tasavvuf  ilmi  bilan 
sug‘orilgan. ( Tasavvuf  islom  dunyosida  ijtimoiy 
hayotga  keng  miqyosda  singib,    xalq 
qatlamlarida  qizg‘in  ishtiyoq  va  hayajon 
uyg‘otgan tafakkur  tizimidir. )Adib   o’z asarlarida  
moddiy  istaklardan  voz  kechmoq,    “men”lik 
da’vosini  o‘zidan   quvmoq,haqiqat  ilmiga 
bog‘lanmoq,  Yaratganga  yaqinlash ib , Unga  do’st 
bo’lmoq,   butun  insoniyatga  yaxshilikni  tavsiya 
etmoq  g‘oyalarini  ilgari  suradi.   Mansur    Halloj   
ta’biri    bilan    aytganda,”O’zligidan  kechib,  Yor   
sifatlari  bilan  yashadi”.  Tangri seni saltanat osmoniga chiqarib qo‘ygan ekan, o‘z qudratini namoyish qilyapti.  Raiyat 
poda bo‘lsa, sen cho‘ponsan; u mevali daraxt bo‘lsa, sen bog‘bon. Agar cho‘pon qo‘ylarni 
asramasa, ular och bo‘rilarga yem bo‘ladi. Podani bo‘rilardan asra, bog‘ni suv berib yashnatgil, U 
senga vazifa topshirgan. Birinchi vazifa bergan ne’matiga shukur qilmoq, ikkinchisi- xalqni xurram 
tutmoq, haqni haqlab bermoq, asramoq. U senga omonat berilgan. Agar sen xalqning bir siniq 
ignasini tortib olsang, oxiratda olmos xanjar bo‘lib bag‘ringga qadaladi. Ingichka bir ip kabi zarar 
yetkazgan bo‘lsang, uni seni halok qiluvchi ilon deb bilaver… Sen-chi ishratga, maishatga 
botgansan, zulmga zo‘r bermoqdasan… Adolatsizlik qildingmi, adolat ham qil…”-  deb shoir 
shohga murojaat qiladi  
Alisher  
Navoiy Husayn BoyqaroBorliqni  
yaratuvchi  
Tangri
do’st ,,do’st’’ ning  
xislatlari  
obrazlarda
Bani  Isroiliy  
RintShayx  Ayub Ali bini 
Husayn
Shayx  
Suhravardiy Abdulloh  
Muborak Imom  Faxr  
Roziy Sulton  
Boyazid
Abdulloh  
Ansoriy
Hotami  toyi
No’shurvon
Shayx  Iroqiy             Navoiyning do’sti  
Husayn  Bayqaro  
timsollariIskandar
Bahrom
Ta’magir  
jahongashtaDurroj
,,Qul  hikoyatidagi’’ 
shoh Shoh G’oziy             Navoiy  qalbi ,,do’st’’  timsolida
Yaratganga do’stIskandandar Farhod
Bahrom
Majnun     ,,Hayrat ul- abror’’ va ,,Saddi Iskandariy’’  dostonlaridagi 
Iskandar obrazi  Venn  diagrammasida
Iskandar=               vasiyati bir xil
Husayn Bayqaro Iskandar  zohiran
Husayn Bayqaro,
botinan  Alisher
Navoiy   ,,Hayrat ul- abror’’  va ,,Sab’ai sayyor’’ 
dostonlaridagi Bahrom obrazi Venn 
diagrammasiada
Bahrom =               
Husayn Bayqaro
(xatosini tushun-
nib, adolat o’rna-
tadi) Bahrom   zohiran
Husayn Bayqaro
maishatga berilib
yer yutadi,
botinan  Alisher
Navoiy

Olam ahli, bilingizkim, ish emas dushmanlig’, Yor o’lung bir-biringizgaki , erur yorlig’ ish A. Navoiy. “G’aroyib us-sig’ar” 260-g’azal.

Alisher Navoiyning “Xamsa” asarida “do‘st” obrazi Reja: KIRISH I BOB. Xamsachilik an’anasi va Alisher Navoiy “Xamsa”si: 1.1.Xamsanavislik tarixiga bir nazar; 1.2.Alisher Navoiy “Xamsa”si va uning o‘ziga xos xususiyati. II BOB. Alisher Navoiy “Xamsa”sida obrazlar talqini: 2.1.”Xamsa” dostonlarida “do‘st” obrazining poetik vazifasi; 2.2.Dostonlardagi “do‘st” obrazining qiyosiy tahlili. XULOSA

Alisher Navoiy “Farhod va Shirin”da yozadi: Emas oson bu maydon ichra turmoq, Nizomiy panjasig‘a panja urmoq. Kerak sher ollida ham sheri jangi, Agar sher o‘lmasa, bori palangi.

Nizomiy “Panj ganj“ Iskandarno ma” (1196- 1201) “ Maxsan ul- asror” (1173- 1179) “ Haft paykar” (1196) “ Layli va Majnun” (1188) “ Xusrav va Shirin” (1180- 1181) Birinchi “Xamsa” ma’lum bir reja asosida yaratilmagan. 28 yil davomida nizomiyning besh dostoni dunyo yuzini ko’rdi.

Nazmi savodi aro har doston O’ylaki, bir kishvari Hinduston. Ganja shahiy ganj fishon, payrav ul, Shah bu so’z iqlimi aro Xusrav ul (“Hayrat ul-abror”)