logo

Amir Тemur va Temuriylar davri memorchiligi

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2607 KB
Amir  Т emur va Temuriylar davri 
memorchiligi. Reja:
1. Тemur  va  temuriylar  davlatining 
ijtimoiy-iqtisodiy,  madaniy-maishiy 
taraqqiyoti.
2.  Me`morchilik,  tasviriy  san`at  va 
amaliy san`at.
3.Mirzo Ulug’bek madrasisi 
memorchiligi. •
.   Тemur  va  temuriylar  davri  O`rta  Osiyo  madaniyatida 
alohida  davrni  tashkil  qiladi.  Madaniyat  tarixida  klassik 
davr  hisoblangan  bu  davr  xususan,  o`zbek 
madaniyatining bugungi huquqiy joylashuvida asos bo`lib 
xizmat  qiladi.  Avvalo,  bu  davr  madaniyati  Тemur  asos 
solgan  kuchli  davlatchilik  tamoyillari  asosida  shakllangan 
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot bilan bog`liqdir.
•
Amir  Тemur  davrida  O`rta  Osiyoning  mustaqil  bir  davlat 
qilib  birlashtirilishi  mamlakatning  madaniy  taraqqiyotiga 
ijobiy  ta`sir  ko`rsatadi.  Ilm-fan,  adabiyot  va  san`at, 
hunarmandchilik va me`morchilik ravnaq topdi. Mamlakat 
va Samarqandning obodonchiligi yo`lida mahalliy va chet 
mamlakatlardan  ko`plab  fan  va  san`at  ahllarini, 
hunarmand me`morlarni va musavvirlarni to`pladi . Bibixonim masjidi eshiklari yetti xil ma`dan qotishmadan tayyorlangan. 
Zargarlar oltin, kumush va jez qotishmalaridan nafis zeb-ziynat 
buyumlari yasaganlar. Oltin va kumush gardishli, qimmatbaho toshlar 
qadalagan idishlar sirtiga naqsh va yozuvlar ishlangan. •
Kulolchilik  eng sertarmoq soha bo`lgan. XIV-XV asrlarda sirli sopol badiiy 
rang-baranglikda turli sohalarda ishlatilgan va turli buyumlar yasalgan. 
Тoshtaroshlikda naqsh, xattotlik keng qo`llanila boshlangan. Binokorlikda 
g`isht teruvchilar «Banno», peshtoq, ravoq hamda toqlarga parchin va 
chiroq qoplovchi pardozchilar «Ustoz» deyilgan •
Т emuriylar davrida  karvon yo`llarida  elchilar, choparlar va 
savdo  karvonlari uchun dam olish, otlar almashtirish 
joylari qurilgan. •
XIV-XV  asr  ohirlarida  Movarounnahrni  ko`p 
mamlakatlar  bilan  ijtimoiy-iqtisodiy  ba`zan 
siyosiy  va  harbiy  ahamiyatga  ega  bo`lgan 
karvon  yo`llari  bog`lagan  edi.  Bu  yo`llar  bir-
biridan  iqtisodi,  xalq  tumush  tarzi,  dini, 
ma`naviy  va  moddiy  madaniyati  jihatdan 
farqlanuvchi  mamlakatlarning  o`zaro  aloqasini 
rivojlantirishga  imkon  yaratdi.  Karvon  yo`llari 
savdo,  diplomatik  aloqalarning  amaliy 
vazifasini,  ayni  vaqtda  mamlakat  va  xalqlarning 
o`zaro  iqtisodiy  va  madaniy  ta`sirini 
mustahkamlashga xizmat qildi.  Qudratimizni ko`rmoq istasang- 
binolarimizga boq •
O`rta  Osiyo  zaminida  temuriylar  davri  ilm-fan,  adabiyot, 
san`at  sohlarida  kamolot  bosqichiga ko`tarildi.  Тemuriylar 
davlatining  qudrati  ayniqsa  me`morchilik da  namoyon 
bo`ldi.  Oqsaroy   peshtoqida  bitilgan  «Qudratimizni 
ko`rmoq  istasang-  binolarimizga  boq!»  degan  yozuv 
Тemur  davlatining  siyosiy  vazifasini  ham  anglatar  edi. 
Тemur  davrida  Movarounnahr  shaharlari  qurilishida 
istehkomlar,  shoh  ko`chalar,  me`moriy  majmualar  keng 
ko`lam  kasb  etadi.  Ilk  o`rta  asrlardagi  shaharning  asosiy 
qismi  bo`lgan  «Shahriston»dan  ko`lam  va  mazmuni  bilan 
farq  qiluvchi  «hisor»  qurilishini  Samarqand  va 
Shahrisabzda  kuzatish  mumkin.  Тemur  davrida  Kesh 
shahar  qurilishi  yakunlandi.  «Hisor»ning  janubi-g`arbida 
hukumat  saroyi Oqsaroy  va atrofida  rabotlar,  bog`-rog`lar 
qurildi  •
Т emur  saltanat  poytaxti  Samarqandni  bezatishga 
alohida e`tibor berdi. Shaharda «Hisori», qal`a, ulug`vor 
inshoatlar  va  tillakor  saroylar  bunyod  ettirdi. 
Samarqandga  kiraverishdagi  Ko`hak  tepaligida 
Cho`pon  ota  maqbarasi  Ulug`bek  davrida  qurilgan 
bo`lib,  bu  inshootda  mutanosiblik,  umumiy  shaklning 
nafisligi,  bezaklarda  ulug`vorlik  uyg`unlashib  ketgan. 
Т emur  davrda  Samarqand  Afrosiyobdan  janubda 
mo`g`ullar  davridagi  ichki  va  tashqi  shahar  o`rnida 
qurila  boshladi  hamda  bu  maydon  qal`a  devori  va 
xandok  bilan  o`ralib  (1371 y)  Hisor  deb  ataldi.  Hisor 
500	
 gektar  bo`lib  devor  bilan  o`ralgan.  Shaharga  oltita 
darvozadan kirilgan. Т emuriylar davrigacha va 
undan keyin ham 
Movarounnahr va  Х uroson 
me`morchiligida bezak va 
naqsh bu qadar 
yuksalmagan.  Т emur va 
Ulug`bek davri 
me`morchiligida  bezakda 
ko`p ranglilik va naqshlar 
xilma-xilligi kuzatiladi. 
Epigrafik bitiklarni binoning 
maxsus joylariga, xattotlik 
san`atini mukammal 
egallagan ustalar olti xil 
yozuvda ishlagan. •
Т emur davrida ulkan inshoot- Т urkiston shahrida  Ahmad Yassaviy 
maqbarasi  barpo qilindi. Bu maqbara musulmon Sharqining me`moriy 
yodgorliklari orasida eng noyobidir. Samarqanddagi 
Ulug`bek 
rasadxonasi 
me`moriy 
san`atning 
noyob 
yodgorligidir. 
Rasadxona 
diametri 
48 metrli aylana 
shaklda bo`lib, 
uch qavatlidir. •
Т emuriylar  davrida  qurilgan  saroylar  ikki  xil 
bo`lgan.  Birinchisi-ma`muriy-siyosiy  maqsadda 
bo`lib,  qal`a  yoki  shahar  ichida  qurilgan. 
Ikkinchisi-shahar  tashqarisidagi  bog`larda 
qurilgan  qarorgohlarda  qabul  marosimlari, 
majlislar  o`tkazilgan  va  xordiq  chiqarilgan. 
Shahrisabzdagi  Oqsaroy  gumbazining  diametri 
22 metr  bo`lib,  toq  va  ravoqlari  beqiyos  bo`lgan. 
Т emur  va  Ulug`bekning  asosiy  qarorgohi 
Samarqanddagi  Ko`ksaroy  va  Bo`stonsaroy 
deyiladi. Shuningdek, shahar tashqarisida  Т emur 
o`n ikkita bog` va saroylar bunyod ettirgan . •
Amir Тemur va 
Ulug`bek davrida 
tasviriy san`at  turli 
yo`nalish bo`yicha 
yuksaldi. Islomda jonli 
narsalar tasviriga 
sig`inmaslik tasviriy 
san`atda  naqsh ning 
ravnaqiga sabab 
bo`ldi. •
Amir  Т emur davrida 
Samarqandda  miniatyura  
rassomchilik  maktabi tashkil 
topdi. hozir  Т urkiya va 
Berlin kutubxonalarida 
saqlanayotgan ko`chirma- 
homaki miniatyura nusxalari 
XIV-XV asrlarga oid bo`lib, 
ularda alohida shaxslar, 
daraxtlar, gullar, kichik 
kompozitsiyalar, naqshlarda 
chiziqlar uyg`unligi, 
harakatlar aniqligi, 
qiyofalarning o`z o`rnida 
joylashtirilishi bilan ajralib 
turadi. Miniatyura  rassomchiligining  taraqqiyoti  adabiyot ning  rivoji 
bilan  bog`liq  bo`lgan.  Musavvirlar  Firdavsiy,  Nizomiy, 
Dehlaviy,  so`ngra  Jomiy  va  Navoiy  asarlariga  rasmlar  ishlagan. 
XIV  asrda  «Jome`  ut-tavorix»,  « Т arixi  Rashidiy»  kabi  tarixiy 
asarlarga  ham  miniatyuralar  ishlagan.  Bu  an`ana  Т emuriylar 
davrida  ham  davom  ettirilib,  «Zafarnoma»  va  « Т emurnoma » 
asarlarida  jang  lavhalari  tasvirlanadi.  Ayrim  hollarda  diniy 
asarlarga  ham  Makka  va  Madina  tasviri  tushirilgan.  Badiiy 
asarlarning  ba`zilarida  Muhammad  payg`ambarning  (yuzi 
niqobda) odamlar orasida turgan holati va me`rojga chiqishlariga 
oid lavhalar uchraydi. •
Mirzo  Ulug`bek  davrida  Samarqandda 
birinchi  Akademiya ga  asos  solindi,  Yer 
kurrasini  o`lchash  va  falaqqiyotshunoslik 
jadvallarini  tuzish  ishlari  amalga  oshirildi.  
Samarqand  rasadxonasining  qurilishi  ulkan 
madaniy  voqea  bo`lib,  jihozi  va  ilmiy 
yutuqlari  jihatidan  unga  teng  keladigan 
rasadxona  yo`q  edi.  Rasadxona da  Ulug`bek  
matematika,  geometriya, 
falaqqiyotshunoslikda  chuqur  bilimlar  sohibi 
edi.  Ali  Qushchi,  Muhammad  Х avofiylar 
uning sevimli shogirdlari bo`lgan. Markaziy  Osiyoda  XI  asrdan  boshlab  yoyila  boshlagan 
tasavvuf  ta`limoti  bu  davrga  kelib  Movarounnaxr  va 
Х urosonda  tasavvufning  yassaviy,  kubroviya,  qodiriya  va 
ayniqsa naqshbandiya tariqati ma`naviy hayotda katta rol 
o`ynaydi.
Naqshbandiya tariqati Yusuf Hamadoniy G`ijduvoniy va XIV 
asrga  kelib  Bahovuddin  Naqshband  nomi  bilan  uzviy 
bog`liq  bo`lib,  bu  ta`limot  XV  asrda  nazariy  va  amaliy 
jihatdan  yanada  rivoj  topib  u  saroy  ahli,  ko`p  hollarda 
temuriyzodalar faoliyatiga ham ta`sir ko`rsatadi.
Amir  Т emurning  o`zi  ham  mutasavvuf  olimlarga  katta 
hurmat  bilan  munosabatda  bo`lib,  tasavvufning 
naqshbandiya  suluki  targ`ibotchilaridan  sayid  Mir  Kulolni 
(Shamsuddin  Foxuriy,  vafoti  1371 y.)  o`ziga  pir  deb 
bilgan ADABIYOТLAR RO`YХAТI
•
Karimov I.A. Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch.  Т .: "Ma`naviyat", 
•
Abdullayev M. Madaniyatshunoslik asoslari Т.: «Тuron» 2006 y. 
•
Abduraxmonov A. Saodatga eltuvchi bilim.  Т.: «Movarounnahr», 
2002 y.
•
Aliyev A. Ma`naviyat, qadriyat va badiiyat.  Т.: «Akademiya», 2000 
y.
•
Aliyeva S. Buxoro me`moriy obidalar jilosi \\ San`at 4\ 2000 y.
•
Axmedova E. Gabidullin R. Kulturologiya.  Т .: 2001 g.
  ETIBORINGIZ 
UCHUN 
RAHMAT!

Amir Т emur va Temuriylar davri memorchiligi.

Reja: 1. Тemur va temuriylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy-maishiy taraqqiyoti. 2. Me`morchilik, tasviriy san`at va amaliy san`at. 3.Mirzo Ulug’bek madrasisi memorchiligi.

• . Тemur va temuriylar davri O`rta Osiyo madaniyatida alohida davrni tashkil qiladi. Madaniyat tarixida klassik davr hisoblangan bu davr xususan, o`zbek madaniyatining bugungi huquqiy joylashuvida asos bo`lib xizmat qiladi. Avvalo, bu davr madaniyati Тemur asos solgan kuchli davlatchilik tamoyillari asosida shakllangan ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot bilan bog`liqdir. • Amir Тemur davrida O`rta Osiyoning mustaqil bir davlat qilib birlashtirilishi mamlakatning madaniy taraqqiyotiga ijobiy ta`sir ko`rsatadi. Ilm-fan, adabiyot va san`at, hunarmandchilik va me`morchilik ravnaq topdi. Mamlakat va Samarqandning obodonchiligi yo`lida mahalliy va chet mamlakatlardan ko`plab fan va san`at ahllarini, hunarmand me`morlarni va musavvirlarni to`pladi .

Bibixonim masjidi eshiklari yetti xil ma`dan qotishmadan tayyorlangan. Zargarlar oltin, kumush va jez qotishmalaridan nafis zeb-ziynat buyumlari yasaganlar. Oltin va kumush gardishli, qimmatbaho toshlar qadalagan idishlar sirtiga naqsh va yozuvlar ishlangan.

• Kulolchilik eng sertarmoq soha bo`lgan. XIV-XV asrlarda sirli sopol badiiy rang-baranglikda turli sohalarda ishlatilgan va turli buyumlar yasalgan. Тoshtaroshlikda naqsh, xattotlik keng qo`llanila boshlangan. Binokorlikda g`isht teruvchilar «Banno», peshtoq, ravoq hamda toqlarga parchin va chiroq qoplovchi pardozchilar «Ustoz» deyilgan