logo

DINIY RAMZLARNING ZAMONAVIY TALQINLARI

Yuklangan vaqt:

24.12.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1907.1201171875 KB
DIN IY  RAMZLARN IN G 
ZA MON AV IY  
TALQIN LARI                  Re ja:
Yahudiy dini4 Diniy ramzlar madaniyat1
Nasroniylikning diniy belgilari2
Zardushtiylikning ramzi3                 Ramzlar madaniyatning eng sirli 
hodisalaridan biridir.
Shu kabi narsalar faqat inson 
ongida paydo bo`lishi 
mumkin, ular mavhum 
o`lchamlarni va mavjud 
bo`lmagan narsalarni 
yaratishga qodir.                  Ichki, ruhiy haqiqat va tashqi dunyo ob`ektlarining 
o`zaro yozishmalarini topishga urinishda, inson erkin 
muloqot shakllari bilan tanishish oson bo`lmaydigan 
narsaning ramzi sifatida ramziy ma`noga ega edi. 
Biroq, belgilar o`zlarini 
birlashtiruvchi ma`lumotlarga 
asosolanadigan aloqa shakliga 
aylandi, xuddi ular kollektiv 
befarqlikning borligini isbotlab 
bergandek, chunki ular so`zsiz 
og`zaki kelishuvdan tug`ilgan, 
shuning uchun barqaror allegular.                 Nasroniylikning diniy 
belgilarining, ayniqsa, xochning 
soxta ekanligini anglash juda 
ham aldamchi bo`lishi mumkin, 
chunki cherkovdagi ruhoniylar 
nasroniylikning qaramog`idagi 
sirli va qadimgi ma`nolari 
haqida bilmaganligi haqida 
aytib o`tadilar.                 Islom dining ramzi Tavhid bayrog`ining ramzi 
edi, bayroqda shahodat kalimasi berilgan 
ya`ni“Allohdan boshqa iloh yo`q va 
Muhammad uning elchisidir” degan ma`noni 
bildiradi. Hilol ramzlar va yulduzlar 
insoniyatlarga Muhammad payg`ambardan 
bir necha ming yil oldin ma`lum bo`lgan. 
Ularning kelib chiqishi juda qadim 
zamonlarga borib taqaladi.
Muhammad Alayhissalom davrida va 
Jahiliyga qarshi urushlar paytida qora rangli 
bayroq ishlatilgan, arabiy budparastlarga 
qarshi urushlar va xalifalik tuzishdan so`ng 
bayroq rangini yashil rangga 
almashtirishgan. Rasululloh sollallohu alayhi 
vassallamning hijriylari bilan aloqadorligi 
haqida bir xabar bor. Unga ko`ra, bu kecha, 
go`yo osmonda yarim oy edi.                 Zardushtiylikning ramzi- inson tanasining 
yuqorida joylashgan qanotli disk bo`lgan 
faravahar.
O`rtacha ilohiy ne`mat. Tsarskaya 
Glory, Shining Glory versiyasidan 
biriga ko`ra, qadimgi Misrda, 
Mesopotamiyada va Sharqning 
boshqa xalqlarida ham ishlatilgan. 
Faravahr (forscha-faravahar) – Ibrohimiy dinlar qo`riqchi 
farishtasi fravashi qiyofasida tasvirlangan zardushtiylik dinining 
asosiy ramzi bo`lib xizmat qilgan. Zamonaviy Zardushtiylik 
dinida faravahr Ahura-Mazda bilan birgalikda inson qalbining 
bir dirijyori sifatida talqin qilingan                 Yahudiy dini boshqa dinlar kabi o‘zining muqaddas 
yozuvlariga ega. Uning asosan ikkita manbasi bo‘lib, 
biri er. av. XIII asrda yashagan va Isroil xalqini 
Misrdan olib chiqib ketishga boshchilik qilgan Muso 
payg‘ambarga Tur tog‘ida berilgan Tora Tavrot).
Bu manba xristianlar uchun ham muqaddas hisoblanganligi 
uchun u haqida xristianlik mavzusida kengroq to‘xtalamiz.  
Yahudiylar o‘zlarining Yahvega 
nisbatan sodiq ekanliklarini isbotlash 
uchun bir necha rasm-rusumlarni ijro 
etadilar. Ular yillik va kunlik 
ibodatlardan, bayramlardan, 
marosimlardan iborat. Ibodat uyda 
ham sinagogada ham birday olib 
boriladi.                 Yahudiylar sinagogasining sharqiy 
tomonida Toraning nusxalari 
saqlanadigan sandiq va Ravvin uchun 
minbar qo‘yilgan. Ayollar erkaklardan 
alohida ibodat qilishadi. Sinagogada 
ibodat xor shaklida olib boriladi. 
Yahudiylarning yillik bayramlari ichida 
eng e’tiborlisi Peysax Pasxa) bayramidir.
Bu bayram xristianlarning pasxasidan 
farqli o‘laroq, yahudiylarning Misrdagi 
qullikdan qutulib chiqqanlari 
munosabati bilan nishonlanadi. Qadimiy 
yahudiylarda Pasxa deb qo‘zichoq 
go‘shti va vinodan iborat kechki 
ovqatga aytilgan.                 Xudo Misrdagi yahudiy bo‘lmagan go‘daklarni qirib 
tashlashga qaror qilganda ular o‘z uylarining peshtoqini 
o‘sha qoni bilan bo‘yab o‘zlarini yahudiy ekanliklarini 
bildirganlar.
Yahudiylar pasxa bayramidan keyingi 
yetti kun davomida tuzsiz, 
xamirturushsiz patir – masa yeydilar. 
Masani yeyish bilan har bir yahudiy 
Muso boshchiligidagi o‘z ota-
bobolarining chekkan mashaqqatlarini 
his etadi. Bu bayram yahudiylarning 
quyosh-oy kalendarining Nison 
oyining 14 kuni aprel oyining 
o‘rtalariga to‘g‘ri keladi) 
nishonlanadi.                 Dovudning yulduzi olti burchakli yulduz 
bo`lib, u butunlay tasvirlangan, 
chorrahalarsiz va chiziqlarsiz(hozirgi 
Isroil davlatining bayrog`i emas). Uning 
ma`nosi shundaki, u beshta asosiy 
insoniy tuyg`ularni namoyon etadi (bu 5 
ta uchburchakning yuqorigisidan 
tashqari), bularning barchasi oltinchi 
eng muhim tuyg`u – tirik  Xudoga 
bo`lgan orzu va itoatkorlikka buysuniish 
hisoblanadi.                 Bu tasvir ba`zan eski tasvirlarda ham bo`lgan.Mazkur 
ramz ikki teng tomonli uchburchak bir-birining ustiga 
qo`yilgan bo`lib,olti qirrali yuylduz (hexagramz), 
shaklida belgilanadi.
XIX-asrdan boshlab Dovud 
payg`ambarning yulduzi yahudiylarning 
ramzi hisoblangan
Dovud payg`ambarning yulduzi Isroil 
davlati bayrog`ida tasvirlangan va uning 
asosiy ramzlaridan biri hisoblanadi.
Olti nuqtali yulduzlar boshqa davlatlar va joylarning ramzlarida 
ham uchraydi. Boshqa ma`lumotlarga qaraganda esa “Shoh 
Sulaymon Muhr” deb nomlanadi.                 Buddizm ta’limoti   bir qator 
devon shakliga keltirilgan 
to‘plamlarda bayon qilingan. 
Ulardan eng asosiysi Tripitaka 
yoki Tipitaka)- uch savat 
ma’nosini anglatadi. U uch 
qismdan iborat bo‘lganligi uchun 
shunday nom bilan atalgan. Buddizmning bu yozma manbasi hozirgi 
davrda Shri-Lankada saqlanib qolgan.                  U eramizning  boshlarida shakllangan. Ular - budda 
targ‘ibotining haqiqiy bayoni hisoblangan sutra matnlari sutta-
pitaka), rahboniylik axloqi va xonaqohlar  nizomlariga 
bag‘ishlangan vinaya matnlari vinaya-pitaka), buddizmning  
falsafiy va psixologik muammolarini bayon qilib berishga 
bag‘ishlangan abxidxarma matnlari abxidxarma-pitaka)dan 
iborat. Keyinchalik shakllangan sanskrit, xitoy, tibet, kxmer va 
yapon tillaridagi buddaviylikka oid adabiyotlar ancha keng 
tarqalgan, ammo ularning tarixiy qiymati kamroq.                 Ilk Buddizmning dxarmalar tabiati haqidagi mavhum metafizik 
asoslari buddizmda ikki oqim “Xinayana” kichik g‘ildirak) va 
“Maxayana” katta g‘ildirak) yuzaga kelishiga olib keldi.   Xinayana 
ta’kidlashicha dxarmalar tabiatini o‘rganish va nirvanaga erishish 
ma’naviy yo‘l bilan bo‘ladi. Bu yo‘l juda og‘ir va faqat monaxlargina 
nirvana holatiga yetishi mumkin.
Maxayana esa Budda tanasi 
jonzotlarni azobdan qutqarish uchun 
turli jonzot formasiga kirishi 
mumkin va hayot zanjiridagi barcha 
uni o‘rganishi, anglashi mumkin 
deydi. Bu narsa cheksiz Budda 
ramlarini, xudolarni kelib chiqishga 
sabab bo‘ldi. Bu xudolarga ishonish 
yo‘llari barchaga mumkin.                  Adabiyotlar:
1. Mo’minov A.Q. Dinshunoslik asoslarini o’qitish va o’rganishning yagona 
kontseptsiyasi. Toshkent, 1999.
2. Radugin A.A. Vvedenie v religiovedenie. M., 1996.
3. Ugrinovich D.M. Vvedenie v religiovedenie. M., 1985.
4. Fromm E. Psixoanaliz i religiya.//Fromm E. Imet ili bit? M., 1990.
5. Zakon bojiy: Vtoraya  kniga o pravoslavnoy vere. Volgograd, 1987.
6. Jo’raev U. Saidjonov Y. Dunyo dinlari tarixi.  T., 1998.
7. Men A. Istoriya religii. M., 1994.
8.   Mifi narodov mira. V 2-x tomax.  M., 1973.

DIN IY RAMZLARN IN G ZA MON AV IY TALQIN LARI

Re ja: Yahudiy dini4 Diniy ramzlar madaniyat1 Nasroniylikning diniy belgilari2 Zardushtiylikning ramzi3

Ramzlar madaniyatning eng sirli hodisalaridan biridir. Shu kabi narsalar faqat inson ongida paydo bo`lishi mumkin, ular mavhum o`lchamlarni va mavjud bo`lmagan narsalarni yaratishga qodir.

Ichki, ruhiy haqiqat va tashqi dunyo ob`ektlarining o`zaro yozishmalarini topishga urinishda, inson erkin muloqot shakllari bilan tanishish oson bo`lmaydigan narsaning ramzi sifatida ramziy ma`noga ega edi. Biroq, belgilar o`zlarini birlashtiruvchi ma`lumotlarga asosolanadigan aloqa shakliga aylandi, xuddi ular kollektiv befarqlikning borligini isbotlab bergandek, chunki ular so`zsiz og`zaki kelishuvdan tug`ilgan, shuning uchun barqaror allegular.

Nasroniylikning diniy belgilarining, ayniqsa, xochning soxta ekanligini anglash juda ham aldamchi bo`lishi mumkin, chunki cherkovdagi ruhoniylar nasroniylikning qaramog`idagi sirli va qadimgi ma`nolari haqida bilmaganligi haqida aytib o`tadilar.