logo

DIQQATNING ASOSIY XUSUSIYATLARI VA ULARNING EKSPERIMENTAL TATQIQ QILINISHI.

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1186.9365234375 KB
MAVZU : DIQQATNING ASOSIY XUSUSIYATLARI VA 
ULARNING EKSPERIMENTAL TATQIQ QILINISHI.
          REJA:
                                              1.DIQQAT HAQIDA 
TUSHUNCHA     
      2. DIQQATNING TURLARI 
3.DIQQATNING ASOSIY XUSUSIYATLARI
4.DIQQATNING EKSPERIMENTAL TATQIQ QILINISHI                 1	.	 D	IQ	Q	A	T	 H	A	Q	ID	A	 T	U	S	H	U	N	C	H	A	
       S	h	a	x	s	n	in	g	 a	y	n	i c	h	o	g	`	d	a	g	i p	s	ix	ik	 f	a	o	liy	a	t	i,	 y	a	`	n	i 	
e	h	t	iy	o	j	la	r	in	in	g	 y	ig	`	in	d	is	i s	h	u	 d	a	m	d	a	 u	s	t	u	n	lik	 	
q	ila	y	o	t	g	a	n	 m	o	t	iv	 t	o	m	o	n	 q	a	r	a	t	ilg	a	n	 b	o	`	la	d	i.	 O	d	a	m	g	a	 	
j	u	d	a	 k	o	`	p	 t	a	s	h	q	i q	o	`	z	g	`	o	v	c	h	ila	r	 t	a	`	s	ir	 q	ilib	 t	u	r	a	d	i,	 	
o	d	a	m	d	a	 h	a	r	 x	il t	u	r	li,	 b	ir	 q	a	n	c	h	a	 e	h	t	iy	o	j	la	r	g	a	 m	o	s	 	
k	e	la	d	ig	a	n	 t	a	s	h	q	i q	o	`	z	g	`	a	lis	h	 s	h	a	x	s	 u	c	h	u	n	 h	a	r	 x	il 	
a	h	a	m	iy	a	t	g	a	 e	g	a	 b	o	`	lg	a	n	 m	a	y	lla	r	 b	ila	n	 t	a	s	h	q	i 	
q	o	’	z	g	a	t	u	v	c	h	ila	r	n	in	g	 o	`	z	a	r	o	 m	u	n	o	s	a	b	a	t	i p	s	ix	ik	 	
f	a	o	liy	a	t	n	in	g	 t	a	n	lo	v	c	h	ilik	 t	a	b	ia	t	id	a	 if	o	d	a	la	n	a	d	i.	 	
M	a	`	lu	m	 o	b	`	e	k	t	n	i m	u	q	a	r	r	a	r	 t	a	n	la	y	 o	lis	h	 d	iq	q	a	t	n	in	g	 	
is	h	t	ir	o	k	i b	ila	n	 a	m	a	lg	a	 o	s	h	a	d	i                 Diqqat psixik faoliyatning yo`naltirilishi va shaxs 
uchun ma`lum ahamiyatga ega bo`lgan ob`ekt 
ustida to`planishidan iborat bilish jarayonidir. 
Yo`naltirilish deganda, psixik faoliyatning 
tanlovchilik tabiati, ob`ektni ixtiyoriy va 
beixtiyoriy tanlash tushuniladi. O`quvchi maktabda 
o`qituv Ф chi gapirayotgan gaplarni eshitib 
o`tirganda, u mana shu eshitib o`tirish faoliyatini 
ongli ravishda tanlab olgan, uning diqqati ongli 
ravishda qo`zg`algan, shu maqsadga 
bo`ysundirilgan bo`ladi. O`quvchining biron 
boshqa narsaga chalg`imasdan o`quv materialining 
mazmuniga zehn qo`yib o`tirishida uning psixik 
faoliyatining yo`nalishi ifodalanadi.                 Psixik faoliyatning yo`naltirilishi deganda ana shu 
faoliyatning tanlashgina tushunilib kelmay, balki ana shu 
tanlanganni saqlab va qo`llab-quvvatlash 
tushuniladi. O`quvchilar diqqatini jalb qilish qiyinligini 
har qanday pedagog biladi. Buning uchun maxsus 
pedagogik usullardan foydalanish zarur 
bo`ladi. Diqqatda psixik faoliyatning yo`naltirilishi bilan 
birga uning to`planishi mazkur faoliyatga hech qanday 
aloqasi bo`lmagan boshqa narsalardek, hamma 
faoliyatdan diqqatni chalg`itish demakdir. Diqqatning 
bir joyga to`planishi deganda mazkur faoliyatga 
butunlay berilish, unga ozmi - ko`pmi chuqur e`tibor 
berish tushuniladi. Qandaydir bir suratli kitobni tez Ф  
ko`rib chiqish maqsadida uni varaqlab chiqish mumkin. 
Bunday holda diqqatning to`planishi kuchli bo`lmaydi.                 2	. D	IQ	Q	A	T	 T	U	R	L	A	R	I	
K	ish	i fa	o	liy	a	tid	a	 d	iq	q	a	t b	ir n	e	c	h	a	 tu	rla	rg	a	 b	o	`	lin	a	d	i:	
1	. Ix	tiy	o	rsiz	 d	iq	q	a	t;	
2	. Ix	tiy	o	riy	 d	iq	q	a	t;	
3	. M	u	v	o	fiq	la	sh	tirilg	a	n	 ix	tiy	o	riy	 d	iq	q	a	tla	rg	a	 b	o	`	lin	a	d	i.	
    B	iz	 d	iq	q	a	tn	i q	a	ra	tish	n	i m	a	q	sa	d	 q	ilib	 q	o	`	y	m	a	g	a	n	 	
p	a	y	tim	iz	d	a	 p	six	ik	 fa	o	liy	a	tn	in	g	 y	o	`	n	a	ltirish	i v	a	 to	`	p	la	n	ish	i 	
ix	tiy	o	rsiz	 x	a	ra	k	te	rg	a	 e	g	a	 b	o	`	lish	i m	u	m	k	in	. B	u	n	d	a	y	 h	o	lla	rd	a	 	
fa	o	liy	a	tn	in	g	 m	a	ro	q	lilig	i, q	iz	iq	a	rli y	o	k	i k	u	tilm	a	g	a	n	d	a	 	
fa	v	q	u	lo	td	a	lig	i b	ila	n	 o	d	a	m	n	i o	`	z	 - o	`	z	ig	a	 ja	lb	 e	ta	 o	la	d	i. O	d	a	m	 	
o	`	z	ig	a	 ta	`	sir q	ila	y	o	tg	a	n	 n	a	rsa	la	rg	a	, h	o	d	isa	la	rg	a	, 	
b	a	ja	ra	y	o	tg	a	n	 fa	o	liy	a	tig	a	 b	e	ix	tiy	o	r b	e	rilib	 k	e	ta	d	i. M	a	sa	la	n	: 	
b	iro	r ish	n	i b	a	ja	ra	y	o	tg	a	n	 o	d	a	m	 ra	d	io	d	a	 y	o	q	im	li k	u	y	 y	o	k	i 	
a	sh	u	la	n	i e	sh	itib	 q	o	lsa	 y	o	k	i e	`	lo	n	n	i e	sh	itsa	 u	 b	e	ix	tiy	o	riy	 	
q	ila	y	o	tg	a	n	 ish	in	i ta	sh	la	b	 ra	d	io	g	a	 q	u	lo	q	 so	la	d                                                      Q	o	`	z	g	`	a	tu	v	c	h	in	in	g	 to	`	x	ta	tib	 ta	`	sir q	ilish	i m	u	h	im	 	
a	h	a	m	iy	a	tg	a	 e	g	a	d	ir. B	iz	g	a	 d	o	im	 ta	`	sir q	ilib	 tu	ru	v	c	h	i 	
y	o	ru	g	`	lik	k	a	 q	a	ra	g	a	n	d	a	 m	a	`	lu	m	 v	a	q	t o	ra	lig	`	id	a	 y	o	n	ib	 - u	c	h	ib	 	
tu	ru	v	c	h	i y	o	ru	g	`	lik	 d	iq	q	a	tim	iz	n	i o	`	z	ig	a	 te	z	ro	q	 ja	lb	 q	ila	d	i. 	
X	u	d	d	i sh	u	n	in	g	d	e	k	 q	o	`	z	g	`	a	tu	v	c	h	in	in	g	 to	`	x	ta	sh	i h	a	m	 	
d	iq	q	a	tim	iz	n	i ja	lb	 q	ila	d	i. M	a	sa	la	n	: o	`	q	u	v	c	h	i b	ir x	il sh	o	v	q	in	d	a	 	
d	a	rs ta	y	y	o	rla	y	o	tg	a	n	 b	o	`	lsa	 (v	e	n	tily	a	to	r sh	o	v	q	in	id	a	), 	
sh	o	v	k	in	n	i p	a	y	q	a	m	a	y	d	i, a	g	a	r sh	o	v	q	in	 to	`	x	ta	sa	 u	 d	a	rh	o	l se	z	a	d	i. 	
Q	o	`	z	g	`	a	tu	v	c	h	in	in	g	 ta	sh	q	i x	a	ra	k	te	rim	iz	g	a	 b	o	g	`	liq	 b	o	`	lg	a	n	 	
d	iq	q	a	tn	i d	e	y	a	rli m	a	jb	u	riy	 d	iq	q	a	t d	e	b	 h	iso	b	la	sh	im	iz	 m	u	m	k	in	 	
P	e	d	a	g	o	g	ik	 a	m	a	liy	o	t, a	lb	a	tta	 d	iq	q	a	tn	i tu	g	`	d	iru	v	c	h	a	n	 m	a	n	a	 	
sh	u	 to	ifa	d	a	g	i sa	b	a	b	la	r b	ila	n	 h	iso	b	la	sh	m	o	g	`	i lo	z	im	. O	`	q	itu	v	c	h	i 	
o	`	q	u	v	c	h	ila	r d	iq	q	a	tin	i ja	lb	 q	ilish	 u	c	h	u	n	 b	a	`	z	a	n	 k	a	ttiq	ro	q	 	
g	a	p	irish	i y	o	k	i o	v	o	z	n	i p	a	sa	y	tirib	 g	a	p	irish	i m	u	m	k	in	.                  B	iro	q	 b	iz	 k	o	`	z	la	g	a	n	 m	a	q	sa	d	 v	a	 q	a	b	u	l q	ilin	g	a	n	 q	a	ro	r tu	fa	y	li 	
m	a	`	lu	m	 b	ir ish	n	i b	a	ja	rish	 lo	z	im	lig	in	i b	ila	r e	k	a	n	m	iz	, b	u	n	d	a	y	 	
h	o	ld	a	 d	iq	q	a	tn	in	g	 y	o	`	n	a	lish	i v	a	 to	`	p	la	n	ish	i ix	tiy	o	riy	 ta	b	ia	tg	a	 	
e	g	a	 b	o	`	lish	i m	u	m	k	in	. B	iz	 b	u	n	d	a	y	 p	a	y	td	a	 d	iq	q	a	tim	iz	n	i 	
b	a	ja	ra	y	o	tg	a	n	 ish	im	iz	g	a	 q	a	ra	tish	n	i m	a	q	sa	d	 q	ilib	 q	o	`	y	a	m	iz	. 	
M	a	sa	la	n	: m	a	k	ta	b	 o	`	q	u	v	c	h	isi b	e	rilg	a	n	 to	p	sh	iriq	n	i o	n	g	li 	
ra	v	ish	d	a	 b	a	ja	rish	in	i ix	tiy	o	riy	 ta	b	ia	tg	a	 e	g	a	 d	e	b	 b	ila	m	iz	. 	
B	a	`	z	a	n	 e	sa	 ta	m	o	m	a	n	 b	o	sh	q	a	 b	ir n	a	rsa	 ja	lb	 q	ila	d	i? B	u	 o	`	rin	d	a	 	
b	iz	 o	d	a	td	a	 d	iq	q	a	tn	i ja	lb	 q	ilish	 x	u	su	sid	a	 b	ir - b	iri b	ila	n	 z	ic	h	 	
b	o	g	`	la	n	ib	 k	e	tg	a	n	 m	u	ra	k	k	a	b	 sa	b	a	b	la	rg	a	 e	g	a	m	iz	. B	u	 sa	b	a	b	la	rn	i 	
ta	h	lil q	ilish	 m	a	q	sa	d	id	a	 b	iz	 u	la	rn	i sh	a	rtli su	ra	td	a	 tu	rli 	
to	ifa	la	rg	a	 b	o	`	la	m	iz	. B	u	n	d	a	 q	o	`	z	g	`	a	tu	v	c	h	in	in	g	 a	b	so	ly	u	t 	
k	u	c	h	id	a	n	 k	o	`	ra	, n	isb	iy	 k	u	c	h	i m	u	h	im	ro	q	 ro	l o	`	y	n	a	y	d	i.                                                                      Ma`lum bo`lishicha, 40 minutlik ish davomida diqqatning 
qandaydir jiddiy tebranishi ro`y bermagan. Demak, 
o`quvchilar butun dars davomida to`xtovsiz ishlashlari 
mumkin. Albatta, o`quvchilar bunday uzluksiz ishlash bilan 
charchaydi. Bu yoshda o`quvchilarga uzoq muddat davom 
etadigan ish buyurish yaramaydi. Bolalarning yoshiga qarab 
ish qiyin bo`lsa ham ularga dam berib, bir ish turidan 
ikkinchi turiga o`tkazib turish kerak. Diqqatning barqarorligi 
uchun bajarilayotgan faoliyatning jadalligi nihoyatda katta 
ahamiyatga ega. Diqqat harakat bilan qo`shilib va o`zaro 
bir-biri bilan chirmashib, ob`ekt bilan mustahkam aloqa 
yuzaga keltiradi.                                     Diqqatning bo`linishi psixik faoliyatning shunday tashqil 
qilinishiki, bunda aynan bir vaqtning o`zida ikkita yoki undan 
ham ko`p ish harakat bajariladi. Diqqat haqiqatdan ham 
bo`linishi mumkinmi? O`tgan asrning oxirida o`tkazilgan 
ayrim tadqiqotlarning ko`rsatishicha, ayni biror vaqtning 
o`zida bajariladigan ikkita ish, masalan: yod olingan biror 
she`rni o`qish va shu bilan bir vaqtda qog`ozga katta 
bo`lmagan sonlarni qo`yish mumkin. Bu har ikkala ishni 
bajarish uchun qancha vaqt ketsa, ularni har birini alohida - 
alohida bajarish uchun shuncha vaqt ketadi. O`z diqqatini 
bo`la olish bir qator kasblar uchun, masalan: o`quvchilar, 
haydovchi, pedagoglar va boshqalar uchun katta ahamiyatga 
egadir. O`qituvchi darsda o`quv materialini bayon etar ekan, 
o`zining fikrini uo`zatib borishi, gapirayotgan gaplarini o`zi 
eshitishi va shuning bilan birga, o`quvchilar uni qanday 
eshitayotganlarini uchun sinfni kuzatib borishi kerak                 5. DIQQATNING RIVOJLANISHI
      Ta`lim va inson faoliyatining barcha turlari, asosan 
ixtiyoriy diqqat yosh ulg`ayishi bilan, inson faoliyati 
davomida asosan tarbiyaning ta`siri ostida o`sib boradi. 
Katta yoshdagi kishilar bolalarning diqqatini biron bir 
narsaga qaratadilar. Kattalar tomonidan qaratilgan bu 
ixtiyoriy diqqat bola ikki yoshga etishi bilan ko`rina 
boshlaydi. Bunda bola diqqatining to`planishi va 
barqarorligini saqlab turish uchun yoshlik paytidan 
boshlab beixtiyor ravishda o`ziga jalb qiladigan 
qo`zg`atuvchilarning taassurotini engishga to`g`ri keladi. 
Katta kishilar bolani tozalikka, tartiblilikka, intizomli 
bo`lishga va jamiyatda yashash koidalariga o`rgatadilar.                                  Eksperimental psixalogik tatqiqotlar o’tkazish olingan 
natijalarni talqin qilish va xulosa chiqarish.
 tarbiyachi qancha ko’p eksperimental psixalogik tatqiqotlar 
o’tkazsa, uning  tajribasi shuncha ortib boradi.u quydagilarni 
o’z ichiga oladi: bola faoliyatining  xususiyatlarini o’yin va 
o’quv vaziyatlarida  tahlil qilish; maktab va maktabgacha 
talim muassasasi,oila sharoitiga  moslashish moslasha 
olmaslik darajasini aniqlash: bolaning ichki dunyosini 
tushunib olish istagi; shaxsi xususiyatlarini har tomonlama 
rivojlantirishda  unga har qanday  yordam ko’rsatish 
psixalogik eksperimentator faoliyati tatqiqotda  tasir 
qiladigan alohida xususiyatlarga ega .shuning uchun 
M.P.Kononova (1963)yilda takidlaganidek, bo’lajak tatqiqochi 
o’zida qaror va topshiriqlarni tez va aniq tuza olish sifatlarini 
shakllantirmog’I lozim.                 Bundan tashqari tatqiqotchi eksperimental tekshiruvga turlicha 
munosabatda  bo’lishi kerak.Masalan bog’cha yoshdagi bolalarni 
shunga qiziqtirishi kerakki ,bolalar eksperimentator xonasida  
ko’proq bo’lib uning xamma talablarini  bajarishga intilsin .Bunga 
bolalarga qiziqali rasmlarni ko’rsatib,ularnihikoya qilib berish 
ko’biklardan har xil narsalar yasash orqalierishish mumkin.  Bolada  
qiziqish paydo bulishi bilan  birga uning xotirasi , diqqati, mantiqiy 
jarayonlari o’rganiladi.boshlang’ch sinf  o’quvchilari vaa o’smirlar  
bilan tatqiqot  o’tkazilgan paytda  ular bilan shunday kirishib ketish  
kerakki bolalarda  tajribaga qiziqish tatqiqotchiga  ishonch va o’z 
ichki dunyosiniochish istagi paydo bo’lsin. Shuni takidlash joizki 
hamma bolalar xam tekshiruvga qiziqadilar. Lekin bazi xollarda  ular 
takroran  tadqiqotda ishtirok  etishdan bosh tortadilar.

MAVZU : DIQQATNING ASOSIY XUSUSIYATLARI VA ULARNING EKSPERIMENTAL TATQIQ QILINISHI. REJA: 1.DIQQAT HAQIDA TUSHUNCHA 2. DIQQATNING TURLARI 3.DIQQATNING ASOSIY XUSUSIYATLARI 4.DIQQATNING EKSPERIMENTAL TATQIQ QILINISHI

1 . D IQ Q A T H A Q ID A T U S H U N C H A        S h a x s n in g a y n i c h o g ` d a g i p s ix ik f a o liy a t i, y a ` n i e h t iy o j la r in in g y ig ` in d is i s h u d a m d a u s t u n lik q ila y o t g a n m o t iv t o m o n q a r a t ilg a n b o ` la d i. O d a m g a j u d a k o ` p t a s h q i q o ` z g ` o v c h ila r t a ` s ir q ilib t u r a d i, o d a m d a h a r x il t u r li, b ir q a n c h a e h t iy o j la r g a m o s k e la d ig a n t a s h q i q o ` z g ` a lis h s h a x s u c h u n h a r x il a h a m iy a t g a e g a b o ` lg a n m a y lla r b ila n t a s h q i q o ’ z g a t u v c h ila r n in g o ` z a r o m u n o s a b a t i p s ix ik f a o liy a t n in g t a n lo v c h ilik t a b ia t id a if o d a la n a d i. M a ` lu m o b ` e k t n i m u q a r r a r t a n la y o lis h d iq q a t n in g is h t ir o k i b ila n a m a lg a o s h a d i

Diqqat psixik faoliyatning yo`naltirilishi va shaxs uchun ma`lum ahamiyatga ega bo`lgan ob`ekt ustida to`planishidan iborat bilish jarayonidir. Yo`naltirilish deganda, psixik faoliyatning tanlovchilik tabiati, ob`ektni ixtiyoriy va beixtiyoriy tanlash tushuniladi. O`quvchi maktabda o`qituv Ф chi gapirayotgan gaplarni eshitib o`tirganda, u mana shu eshitib o`tirish faoliyatini ongli ravishda tanlab olgan, uning diqqati ongli ravishda qo`zg`algan, shu maqsadga bo`ysundirilgan bo`ladi. O`quvchining biron boshqa narsaga chalg`imasdan o`quv materialining mazmuniga zehn qo`yib o`tirishida uning psixik faoliyatining yo`nalishi ifodalanadi.

Psixik faoliyatning yo`naltirilishi deganda ana shu faoliyatning tanlashgina tushunilib kelmay, balki ana shu tanlanganni saqlab va qo`llab-quvvatlash tushuniladi. O`quvchilar diqqatini jalb qilish qiyinligini har qanday pedagog biladi. Buning uchun maxsus pedagogik usullardan foydalanish zarur bo`ladi. Diqqatda psixik faoliyatning yo`naltirilishi bilan birga uning to`planishi mazkur faoliyatga hech qanday aloqasi bo`lmagan boshqa narsalardek, hamma faoliyatdan diqqatni chalg`itish demakdir. Diqqatning bir joyga to`planishi deganda mazkur faoliyatga butunlay berilish, unga ozmi - ko`pmi chuqur e`tibor berish tushuniladi. Qandaydir bir suratli kitobni tez Ф ko`rib chiqish maqsadida uni varaqlab chiqish mumkin. Bunday holda diqqatning to`planishi kuchli bo`lmaydi.

2 . D IQ Q A T T U R L A R I K ish i fa o liy a tid a d iq q a t b ir n e c h a tu rla rg a b o ` lin a d i: 1 . Ix tiy o rsiz d iq q a t; 2 . Ix tiy o riy d iq q a t; 3 . M u v o fiq la sh tirilg a n ix tiy o riy d iq q a tla rg a b o ` lin a d i.     B iz d iq q a tn i q a ra tish n i m a q sa d q ilib q o ` y m a g a n p a y tim iz d a p six ik fa o liy a tn in g y o ` n a ltirish i v a to ` p la n ish i ix tiy o rsiz x a ra k te rg a e g a b o ` lish i m u m k in . B u n d a y h o lla rd a fa o liy a tn in g m a ro q lilig i, q iz iq a rli y o k i k u tilm a g a n d a fa v q u lo td a lig i b ila n o d a m n i o ` z - o ` z ig a ja lb e ta o la d i. O d a m o ` z ig a ta ` sir q ila y o tg a n n a rsa la rg a , h o d isa la rg a , b a ja ra y o tg a n fa o liy a tig a b e ix tiy o r b e rilib k e ta d i. M a sa la n : b iro r ish n i b a ja ra y o tg a n o d a m ra d io d a y o q im li k u y y o k i a sh u la n i e sh itib q o lsa y o k i e ` lo n n i e sh itsa u b e ix tiy o riy q ila y o tg a n ish in i ta sh la b ra d io g a q u lo q so la d