logo

ENG YANGI DAVR SHARQ FALSAFASI

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

77.7412109375 KB
ENG YANGI DAVR 
SHARQ FALSAFASI      jadidlar ma’rifat parv arligining falsafi y -nazariy  
zaminlari: milliy  falsafi y  meros, an’anav iy  islom, 
t asav v uf t a’limot i, shariat , Ev ropada pay do bo‘lgan 
pozit iv izm falsafasi qarashlariga borib t aqaladi. 
Mark aziy  Osiy o, xususan, Turk ist onda shak llangan 
jadidchilik  ma’rifat parv arlik  g‘oy alari milliy  
must aqillik , milliy  v at anparv arlik  g‘oy alaridan 
iborat  bo‘lib, ular umumbashariy  demok rat ik  
qadriy at lar bilan y o‘g‘rilgan edi. Lek in must aqillik  
mafk urasi nuqt ai nazaridan jadidlarning eng ezgu 
g‘oy alari umuminsoniy  qadriy at lar sifat ida 
umuminsoniy  orzular, ijt imoiy  adolat  v a t englik  
haqidagi qarashligiga k o‘ra, ularning hammasida 
bir xil fi k r, bir xil qarash bo‘lmagan. Bunda 
xarak t erli t omoni shundak i, jadidlarning eng izchil 
milliy  v a demok rat ik  mav qeda bo‘lgan v ak illari: 
Behbudiy, Fit rat , CHo‘lpon v a shu k abilar 
k ommunist ik  aqidalar v a qarashlarni qat ’iy  ink or 
et ish y o‘lida t urganlar.                     
1905 yildagi birinchi rus inqilobi jadidlar 
faoliyatini ancha jonlantirib, ularning olib 
borayotgan tadbirlari Turkistondagi 
islohotchilik harakatlari Toshkentda 
Munavvar Qori-Abdurashidxon o‘g‘li, 
Abdulla Avloniy, Ismoil Obidov, Ubaydulla 
Xo‘jaev; Samarqandda M.Behbudiy, Hoji 
Muyon, Akobir SHomansurzoda, 
Yimandxo‘ja Siddiqiy; Namanganda 
Nosirxon To‘ra; Qo‘qonda Obidjon 
Mahmudov, Ashurali Zohidiy va Po‘lat 
Solievlar rahbarligida shahar aholisi 
o‘rtasida keng avj oladi.      
Jadidlarning faoliyatidagi muhim 
ko‘rsatkich - bu nafaqat ularning yangi 
usuladagi maktablar ochish, balki 
ularning nashriyot va matbaa ishlarida, 
oynoma va yilnomalarning ko‘plab nashr 
etishlarida ham namoyon bo‘ldi.

Jadidlar, ayniqsa, 1915-1917 yillarda o‘z 
faoliyatlarida ham siyosiy, ham tashkiliy va 
ham mafkuraviy jihatdan ancha o‘sdilar. I 
jahon urushi Rossiyadagi fevral 
demokratik inqilob jadidlarning fikrlash 
tarzini ancha o‘zgartirdilar.       
jadidchilikning bizning tariximizdagi o‘r ni va 
bugungi kun bizning mustaqilligimizni 
mustahkamlashdagi ahamiyati shundan iboratki, 
jadidlar birinchi bo‘lib mustaqillik milliy 
mafkurasiga asos soldilar, ular g‘aflat uyqusida 
yotgan mazlum va ezilgan xalqni uyg‘otdi, uning 
ko‘zini ochdi, ozodlik, erk, mustaqillik, milliy 
g‘urur, iftixor, tuyg‘ularini paydo qildi; ular buyuk 
tariximiz, falsafiy merosimiz haqida, buyuk 
ajdodlarimiz, boy madaniyatimiz va 
ma’naviyatimiz haqida, mustamlaka va istibdod 
davrida unitila boshlagan qadriyatlarimizni 
tiklash haqida jar soldilar. Jadidchilar ning buyuk 
tarixiy xizmatlaridan yana biri – ular etilib qolgan 
muammolar ni hal qilishda rivojlanishning 
evolyusion yo‘li – islohotlar yo‘lini ishlab 
chiqdilar.

ENG YANGI DAVR SHARQ FALSAFASI

jadidlar ma’rifat parv arligining falsafi y -nazariy zaminlari: milliy falsafi y meros, an’anav iy islom, t asav v uf t a’limot i, shariat , Ev ropada pay do bo‘lgan pozit iv izm falsafasi qarashlariga borib t aqaladi. Mark aziy Osiy o, xususan, Turk ist onda shak llangan jadidchilik ma’rifat parv arlik g‘oy alari milliy must aqillik , milliy v at anparv arlik g‘oy alaridan iborat bo‘lib, ular umumbashariy demok rat ik qadriy at lar bilan y o‘g‘rilgan edi. Lek in must aqillik mafk urasi nuqt ai nazaridan jadidlarning eng ezgu g‘oy alari umuminsoniy qadriy at lar sifat ida umuminsoniy orzular, ijt imoiy adolat v a t englik haqidagi qarashligiga k o‘ra, ularning hammasida bir xil fi k r, bir xil qarash bo‘lmagan. Bunda xarak t erli t omoni shundak i, jadidlarning eng izchil milliy v a demok rat ik mav qeda bo‘lgan v ak illari: Behbudiy, Fit rat , CHo‘lpon v a shu k abilar k ommunist ik aqidalar v a qarashlarni qat ’iy ink or et ish y o‘lida t urganlar.

 1905 yildagi birinchi rus inqilobi jadidlar faoliyatini ancha jonlantirib, ularning olib borayotgan tadbirlari Turkistondagi islohotchilik harakatlari Toshkentda Munavvar Qori-Abdurashidxon o‘g‘li, Abdulla Avloniy, Ismoil Obidov, Ubaydulla Xo‘jaev; Samarqandda M.Behbudiy, Hoji Muyon, Akobir SHomansurzoda, Yimandxo‘ja Siddiqiy; Namanganda Nosirxon To‘ra; Qo‘qonda Obidjon Mahmudov, Ashurali Zohidiy va Po‘lat Solievlar rahbarligida shahar aholisi o‘rtasida keng avj oladi.