logo

ETNALOGYANI PAYDO BO’LISHI

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

812 KB
RE J A :
■ ETN OLOGIYA FAN IN IN G QI SQACHA  
ETN OLOGIK MA'LUMOTLAR i
■ ETN OLOGIYA PAY DO BO'LISHI
■ Amerik ada et nologiy a
■ Foy dalangan adabiy ot larMav zu:ETNA LOGYAN I  PAY DO 
BO’LISHI .    • Har bir fan dast lab fak t  v a raqamlarni 
t o'play di, k ey in ularning mohiy at ini 
t ushunib olib, nazariy  xulosalar chiqaradi. 
Et nografi k  bilimlarning o'ziga xos 
xususiy at i shundak i, ularning pay do 
bo'lishi, zarur ma'lumot lar t o'planishi, 
fak t lar anglab olinishi bir v aqt da sodir 
bo'ladi. Masalan, ay rim qo'shni qabila, xalq 
v a elat larning maishiy  t urmushi, 
madaniy at i, urf-odat lari, et nik  
xususiy at larini o'rganish, ularni aniq 
t ushunish amaliy  eht iy ojlarni qondirish 
t aqozosi bilan v ujudga k elgan.  • Eng qadimgi sharq mamlak at larida uzoq-
y aqin qo'shnilar bilan samarali sav do-sot iq 
munosabat larni o'rnat ish, shu-ningdek , 
ularga qarshi muv aff aqiy at li urushiar olib 
borish uchun ham, birinchi nav bat da 
et nologik  bilimlarga ega bo'lish zarur edi. 
Sharq must abidlari, ay niqsa, Qadimgi Bobil, 
Ossuriy a v a Eron huk mdorlari o'zlarini 
ulug'lash maqsadida t oshga bit t irgan 
zafarnomalarida bosib olingan v a 
bo'y sundirilgan t urli elat  v a x alqlar t ilga 
olinadi.   • Odat da et nologiy a (et nografi y a) must aqil 
fan  sifat ida  X I X   asr  o'rt alarida  t ashk il 
t opgan,  deb  hisoblay dilar.  Mazk ur  at ama 
o'sha  dav rdan  boshlab  ancha  munt azam 
rav ishda  ishlat ila  boshlandi,  dast labk i 
et nografi k   ilmiy   jamiy at lar,  maxsus 
asarlar  v a  t o'plamlar  pay do  bo'ldi.  Yangi 
fanning  t ashk il  t opishida,  shubhasiz, 
o'sha  dav rda  t abiiy   fanlarning  gurk irab 
o'sishi,  ay niqsa,  fanda  ev oly ut siy a 
g'oy aning g'alabasi k at t a ahamiy at ga ega 
bo'ldi.   • Et nologiy a - bu xalqlar, 
ularning axloqi, madaniy  v a 
diniy  xususiy at lari haqidagi 
fan. U 19-asrda shak llangan. 
Tarixiy  v a gumanit ar 
bilimlarning ushbu sohasini 
shak llant irish insonning 
boshqa fanlari bilan 
chambarchas bog'liqdir.  • Et nologiy aning pay do bo'lishi (y unoncha 
"odamlar "  v a "o'qit ish"  so'zlaridan) et nografi y a 
bilan bog'liq - t urli madaniy at larni t av sifl ash 
bilan shug'ullanadigan dala fani. Geografi k  
k ashfi y ot lar v a erlarni must amlak a qilish 
ev ropalik  t adqiqot chilarga juda k o'p 
mat eriallar t aqdim et di. Qadimgi duny o 
t siv ilizat siy asi y uqori darajada riv ojlangan deb 
hisoblangan ibt idoiy  madaniy at lar ev ropalik lar 
uchun o'ziga xos " t irik  ajdodlar "  ga ay landi. 
Ularning axloqi v a urf-odat lari, k undalik  hay ot i 
v a diniy  k ult larini o'rganib chiqib, nav bat  
nav bat  olingan bilimlarni umumlasht irish v a 
t izimlasht irishga t o'g'ri k eldi.  • Albat t a, « Odam t o'g'risidagi fan» ning 
t ez sur 'at lar bilan riv ojlanishi v a 
et nologiy a fanining must aqil ilm 
sohasi bo'lib qolishi negizida asrlar 
dav omida t o'planib k elgan et nologik  
bilimlar, jahon xalqlari t o'g'risidagi 
t urli ma'lumot lar, har xil t ushuncha v a 
nazariy alar y ot adi. Bularning t arixini 
qisman bo'lsa ham bilib olishning o'zi 
muhim ahamiy at  k asb et adi  • Yozuv  k ashf et ilgan dast labk i 
dav rdan boshlab o'qishni hamda 
uzoq xalq v a elat lar t o'g'risidagi 
ma'lumot larni qadimgi Misr, 
Mesopat amiy a v a Eronda y axshi 
bilganlar, qo'shni elat lar t o'g'risida 
faqat  y ozma manbalardagina 
emas, balk i xalq og'zak i ijodida 
ham t o'qilgan t urli riv oy at lar, 
hik oy alar v a afsonalardan bilib 
olganlar.  X IX   Asrlargacha « et nologiy a»
At amsi fanda ba’zan ay rim et ngrafi k  
madaniy at larni o’rganishdagi y angi fan 
sohasi
Sifat ida birinchi mart da fransuz olimi J AN 
J AK AMPER
I shlat gan.
U 1830 –y ilda « ant ropologik » y
Ya’ni gumanit ar fanlar k lasfi k at siy asini 
ishlab chiqqan.
« Et nologiy a» so’zini k irit gan.  • Demak , Tav rot da insoniy at  genealogiy asi 
birinchi mart a t art ib-langan. Undagi 
ma'lumot larga k o'ra, insoniy at ning y agona 
oila-dan k elib chiqishi, qarindosh-
genealogik  munosabat lari bilan bev o-sit a 
bog'liq ek anligini t asdiqlov chi riv oy at lar 
monogenet ik  nazari-y ani y uzaga k elt irgan. 
Ammo insoniy at  urug'ining birligi t o'g'risi-
dagi mazk ur g'oy a diniy  t usda berilgan 
bo'lib, olamni v a barcha k ishilarni o'zaro 
bog'liq muay y an sharoit da, muay y an 
hududda bir-ga y arat gan y ak k a-y agona 
xudodir, degan afsonaga t ay anadi.   • Afsonada duny oda dast lab y agona t il, 
y agona shev a bo'igan, deb hik oy a qilinadi. 
Sharqdan k elgan k ishilar Bobil y urt idagi 
Sennaar t ek isligida joy lashganlar, ular 
loy dan y asalgan g'isht ni pishirib, shahar 
qurganlar, samoga y et adigan minora t ik lay  
boshlaganlar. Osmondan y erga t ushib, 
shaharni t omosha qilgan xudo y agona t ilda 
birlashgan xalq nimalar qilishga qodir 
ek anligini k o'rib, bu k ishilar samoga - xudo 
dargohiga ham chiqishi mumk in deb, 
ularning beadabligidan darg'azab bo'lgan. 
X udoning farmoy ishi bilan barcha xalqlar, 
elat lar v a t illar aralasht irilib, but un 
duny oga sochib y ubort irilgan.  • Et nologik  xarak t erga ega bo'lgan bu afsona 
k ey inchalik  nasroniy  v a islom mafk urasiga 
o't ibgina qolmay, so'nggi dav rlargacha 
but un Yev ropa t arixshunoslik  faniga ham 
t a'sir qilib k elgan. Tav rot dagi xalqlar 
genealogiy asi t urli nazariy alar, mulohaza v a 
t ort ishuv larga sabab bo'lgan. Adabiy ot da 
« Bobil aralash-quralashuv i»  nomi bilan 
ma'lum bo'lgan bu afsona mant iqiy  jihat dan 
Tav rot  « monogenet ik »  nazariy asinjng uzv iy  
dav omi bo'lib, t arixda eng birinchi ommav iy  
et nologik  k onsepsiy a hisoblanadi.  • Qadimgi dav rga k elib, et nografi k  bilimlar 
k engay ib v a k o'pa-y ibgina qolmay, 
madaniy at ning o'sishi bilan umumiy  v a nazariy  
xulosalar ham y uzaga k eladi. Qadimgi Gret siy a 
dost onlari « Iliada»  v a « Odissey a» da y aqin 
qo'shni elat lar t o'g'risida afsonav iy  ma'lumot lar 
k elt irilgan bo'lsa, k ey ingi asrlar dav omida 
amalga oshgan grek larning « buy uk  
k olonizat siy a» si (milaw. VII -V asr-lar)dan so'ng 
t ev arak -at rofdagi xalqlar t o'g'risidagi bilimlar 
doirasi juda k engay adi v a boy iy di. X ususan, ana 
shu dav rga mansub Gerodot ning noy ob 
et nologik  ma'lumot lar bilan t o'la mashhur 9 
jilddan iborat  bo'lgan t arix k it oblari t adqiqiy  
xarak t erga ega.  • J ahon siv ilizat siy asida beqiy os o'rin 
t ut gan qadimgi Rim mut a-
fak k irlarining asarlarida ham muhim 
et nologik  ma'lumot lar, qim-mat baho 
mulohazalar, nazariy  fi k rlar mav jud. 
Ay niqsa, Korneliy  Tat sit , Luk resiy  Karlar 
qadimgi germanlar v a k elt lar, 
sarmat lar v a sk ifl arning t urmush t arzi, 
siy osiy  v a harbiy  t uzumi, ijt imoiy  v a 
oila-v iy  hay ot i, mashg'ulot i, uy lari, 
k iy imlari, axloqi v a t arbiy asi, t aomi v a 
o'y inlari t o'g'risida ajoy ib ma'lumot lar 
y ozib qoldirganlar.  • Shunday  qilib, qadim zamonda y uqori madaniy  
sav iy aga erish-gan y ev ropalik lar boy  et nologik  
bilimga ega bo'lganlar. Ular o'rt a y er dengizi 
at rofi da joy lashgan xalqlar, Shimoliy  Afrik a v a Old 
Osiy o, qisman uzoqroq joy lardagi et noslar 
t o'g'risida aniq ma'lumot lar t o'plashgan, bu 
xalqlarning maishiy  t urmushi, madaniy  
xususiy at larini haqqoniy  t asav v ur qila bilganlar. 
Maz-k ur ma'lumot lardan ay rim olim v a 
mut afak k irlar umumiy  xulo-salar chiqarib, ba'zi 
qonuniy at  v a o'xshashlik larni k ashf qilgan-lar. 
Ay rim fay lasuf olimlar xalqlarning k elib chiqish 
t afov ut i, o'xshashligini k o'rsat ibgina qolmay, 
ularning sababini izohlashga ham int ilganlar.  • IX -X I I  asrlarda arab t ilida ijod qilgan sharq 
muallifl aridan ibn X urdodbek , A l-Balxiy, A l-
Ist ahriy, ibn Hav qal, Mas'udiy, Yoqut  
singari y irik  geograf v a say y ohat chilar, 
ajoy ib fay lasuf v a musiqashunos A bu N asr 
Forobiy, mashhur ensik lopedist  olim A bu 
Ray hon Beruniy  (ay niqsa, uning 
« Hindist on»  asari) v a buy uk  t abib ibn Sino, 
at oqli et nolog, geograf v a t arixchi A bu Sa'd 
Abduk arim, ibn Muhammad Sa'moniy  
asarlarida hamda noma'lum muallif 
y arat gan « Hudud ul-olam»  nomli risolada 
Sharq mamlak at larida, jumladan, Mark aziy  
Osiy oda y ashagan aholi t o'g'risida noy ob 
et nologik  ma'lumot lar ak s et gan.  • Et nos v a et nik lik  t ushunchalari hozirgi et nologiy a fanida qabul qilingan umumiy  
t ushuncha bo'lib, umumiy  hudud v a t il birligini belgilov chi asosiy  om ildir. Mazk ur 
om illar et noslarning nafaqat  shak llanishida, balk i et nogenezida ham  hal qiluv chi 
belgilar hisoblanadi. Ba'zan t il birligi u y ok i bu et nosning nomiga (et nonim i) ham  
o't adi. Shubhasiz, har bir et nosning shak llanishida uning moddiy  v a m a'nav iy  
m adaniy at i hal qiluv chi rol o'y nashi m um k in. A y niqsa, et nosning asrlar dav omida 
shak llanib k elgan an'anav iy  xo'jaligi, urf-odat  v a marosimlari, uy -ro'zg'or 
buy umlari, k iy im -k echak , x ulq-at v ori k abilar m uhim  et nik  belgilar sanaladi. To'g'ri, 
barcha et nos-lar o'ziga xos ruhiy  k echinmalari v a x arak t eri, y a'ni k ishilarning 
t abiat i v a didi, o'ziga xos et nik  qadriy at lari, m ent alit et i bilan ham farqlanadilar. 
Shu sababdan ham et noslar (elat , x alq, m illat ) ay rim um um iy  guruh odam larning 
birligini boshqa guruh o'ziga o'x shash odam lar guruhidan farqlab o'zligini anglashi 
nat ijasida muay y an nom  (et nonim )lar bilan at alib ay rim  xalq (elat ) sifat ida 
o'rganiladi. X ulosa  • ADABIYOTLAR:
1. Karimov I.A. «Tarixiy xotirasiz k е lajak yo`q» T., Sharq. 1998.
• 2.Jabborov I.M. Jahon etnologiyasi asoslari.T., 2005
• 3.Jabborov I., Jabborov S. Jahon dinlari tarixi. Toshk е nt, 2001.
• 4.Jabborov I.M. Etnografiya asoslari. T.,1981.
• 5. Jabborov I.M. Etnografiya va jahonning etnik qiyofasi. T., 1982.
• 6. Guru P. Aziya. M. 1958
• 6. Markov G. Е.  Koch е vniki Azii. M.1976.
• 7. Shpajnikov G.A. R е ligii stran Yugo-Vostochnoy Azii.M. 1980.
• 8.Bruk S.I. Nas е l е ni е  mira.M.,1981
• 9. O`zb е kiston Milliy entsiklop е diyasi. T., «O`zb е kiston milliy entsiklop е diyasi milliy 
nashriyoti 2001-2006. 1-11 jildlar.
• 10. Jahon mamlakatlari. Qisqa ma'lumotnoma. T., Sharq. 2006.  • ETIBORIN GIZ 
UCHUN  RAX MAT!!!

RE J A : ■ ETN OLOGIYA FAN IN IN G QI SQACHA ETN OLOGIK MA'LUMOTLAR i ■ ETN OLOGIYA PAY DO BO'LISHI ■ Amerik ada et nologiy a ■ Foy dalangan adabiy ot larMav zu:ETNA LOGYAN I PAY DO BO’LISHI .

• Har bir fan dast lab fak t v a raqamlarni t o'play di, k ey in ularning mohiy at ini t ushunib olib, nazariy xulosalar chiqaradi. Et nografi k bilimlarning o'ziga xos xususiy at i shundak i, ularning pay do bo'lishi, zarur ma'lumot lar t o'planishi, fak t lar anglab olinishi bir v aqt da sodir bo'ladi. Masalan, ay rim qo'shni qabila, xalq v a elat larning maishiy t urmushi, madaniy at i, urf-odat lari, et nik xususiy at larini o'rganish, ularni aniq t ushunish amaliy eht iy ojlarni qondirish t aqozosi bilan v ujudga k elgan.

• Eng qadimgi sharq mamlak at larida uzoq- y aqin qo'shnilar bilan samarali sav do-sot iq munosabat larni o'rnat ish, shu-ningdek , ularga qarshi muv aff aqiy at li urushiar olib borish uchun ham, birinchi nav bat da et nologik bilimlarga ega bo'lish zarur edi. Sharq must abidlari, ay niqsa, Qadimgi Bobil, Ossuriy a v a Eron huk mdorlari o'zlarini ulug'lash maqsadida t oshga bit t irgan zafarnomalarida bosib olingan v a bo'y sundirilgan t urli elat v a x alqlar t ilga olinadi. 

• Odat da et nologiy a (et nografi y a) must aqil fan sifat ida X I X asr o'rt alarida t ashk il t opgan, deb hisoblay dilar. Mazk ur at ama o'sha dav rdan boshlab ancha munt azam rav ishda ishlat ila boshlandi, dast labk i et nografi k ilmiy jamiy at lar, maxsus asarlar v a t o'plamlar pay do bo'ldi. Yangi fanning t ashk il t opishida, shubhasiz, o'sha dav rda t abiiy fanlarning gurk irab o'sishi, ay niqsa, fanda ev oly ut siy a g'oy aning g'alabasi k at t a ahamiy at ga ega bo'ldi.

• Et nologiy a - bu xalqlar, ularning axloqi, madaniy v a diniy xususiy at lari haqidagi fan. U 19-asrda shak llangan. Tarixiy v a gumanit ar bilimlarning ushbu sohasini shak llant irish insonning boshqa fanlari bilan chambarchas bog'liqdir.