logo

hunarmandchiligi tarixi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

768.8505859375 KB
“ O`rta Osiyo xalqlarining kulolchilik 
hunarmandchiligi tarixi”                 Reja:
I. Kirish;
II. Asosiy qism:

1. Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi;

2. O`zbekistonda kulolchilik hunarmandchiligiga 
hissa qo`shgan ustalar;

3. Kulolchilik san’ati maktablari;
III. Xulosa.                 Kirish
O’zbekiston  Respublikasi  mustaqillikka  erishgandan  so’ng  Vatan  tarixini  o’rganish 
va  tadqiq  etish,  o’zlikni  anglashga  qiziqish  ortdi.  Zero,  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti 
Islom  Karimov  ta’kidlaganlaridek,  “O’z   tarixini  bilmaydigan,  kechagi  kunini  unutgan 
millatning  kelajagi  yo’q.   Bu  haqiqat  kishilik  tarixida  ko’p  bora  o’z  isbotini  topgan”.  
Shubhasiz,  tarix  shohidligi  shaxs  kamoloti  uchun  saboq  bo’lib,  insonga  tegishli  ta’lim-
tarbiya  beradi.  O’z  navbatida  haqqoniy  tarixni  o’rganish  va  tarixiy  merosni  tiklashda  inson 
tarixiy  xotirasining  o’ziga   xos  o’rni  bor.  Tarixiy  xotira  bu  –  hayot  mazmunini,  avlodlar 
o’rtasidagi  vorislik  tuyg’usini  anglash  demakdir.  San’at  juda  qadim  zamonlarda,  mehnat 
jarayonining  taraqqiyoti  natijasida  paydo  bo’ldi.  Mehnat  jarayonida  inson  tafakkuri  kamol 
topdi,  go’zallik  hissi  ortdi,  voqelikdagi  go’zallik,  qulaylik  va  foydalilik  tushunchalari 
kengaydi.  Hunarmandchilikning  bir  bo’lagi  bo’lgan  kulolchilik  tarixi  ana  shu 
hunarmandchilikning  paydo  bo’lishidan  to  hozirgi  zamon  bosqichigacha  bo’lgan  davr 
kulolchilik taraqqiyotini o’rganadi, shu davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan 
kulollar hayoti va ijodiy faoliyati bilan tanishadi, ularning asarlarini tahlil etadi, taqqoslaydi. 
Kulolchilik tarixi taraqqiyotida sodir bo’lgan turli badiiy maktab, yo’nalish, oqim va uslublar 
kurashining  mohiyatini  yoritadi.  O’zbekiston  kulolchiligi  –  badiiy  ish  uslublari  eng  qadimiy 
turlaridan hisoblanadi.                 Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi
Kulolchilik  qora  loydan 
mo‘jizakor  go‘zallik  yaratgan 
SHarqning eng qadimiy hamda navqiron 
san’atidir. Bu qora loy, saxovat, halollik, 
ezgulik  timsolidir.  Tuproq  insonlarning 
barcha  extiyojini  o‘z  zimmasiga  olgan 
farovonlik,  to‘kinlik,  rizq-ro‘z, 
go‘zallikning  eng  oliy  ko‘rinishi 
san’atining  zaminidir.  Kulolchilik  bilan 
dunyodagi  barcha  xalqlar  shug‘ullanadi. 
Ular  o‘ziga  xos  tomonlari  bilan  bir-
biridan  farq  qiladi.  O‘zbek  kulolchiligi 
uzoq  tarixga,  ajoyib  an’analar,  shakl, 
mazmun,  ijodiy  jarayon  va  o‘ziga  xos 
uslubga ega.                 Kulolchilik charxi miloddan avvalgi 3-ming 
yillikning boshlarida ixtiro qilingandan keyin 
kulolchilik bilan erkaklar shug‘ullana 
boshlaganlar. Keyinchalik  l oydan yasalgan idish-
tovoqlarni maxsus o‘choq hamda xumdonlarda 
pishirganlar.
VIII—XII asrlarda kulolchilik O‘rta Osiyoda   yaxshi 
rivojlangan. Buni Afrosiyobda va O‘rta Osiyoning 
boshqa  y erlarida topilgan kulolchilik buyumlari 
isbotlab berdi. O‘sha davrda O‘rta Osiyo 
madaniyati tez sur’atlar bilan rivojlandi. YAngi 
ko‘tarilish davri bo‘ldi.
O‘rta Osiyoda suvga bo‘lgan ehtiyoj katta 
bo‘lgani uchun sopol idishlarni tez sur’atlar bilan 
ishlab chiqarishga ehtiyoj sezildi. Asrlar osha 
ularning shakli va bezagi nafislashib bordi. 
Ustalar turli-tuman kulolchilik buyumlarini 
yasashdan tashqari ularni yuksak did bilan bezay 
boshladilar.                 O`zbekiston kulolchilik hunarmandchiligiga 
hissa qo’shgan ustalar
Raimberdi  Matjonov  —  Xorazm  badiiy 
kulolchilik  maktabi  O‘zbekiston  amaliy  bezak 
san’atida  alohida  o‘rin  tutdi.  Raimberdi  Matjonov 
Xorazmning  qadimiy  kulolchilik  markazlaridan 
biri  Madir  qishlog‘ida  1909  yili  kulolchilar 
oilasida  dunyoga  keldi.   1930  yili  R.  Matjonov 
kooperativ  arteliga  kirib  kulolchilik  ishlarini 
davom ettirdi. O‘sha davrda kulollar juda kamayib 
ketgan  edi.  Uning  bu  og‘ir  ishlariga  turmush 
o‘rtog‘i  yordam  berardi.  Kulol  ishlab 
chiqarayotgan  buyumlarda  ham,  koshinda  ham 
uch xil oq, yashil, lojuvard ranglardan foydalandi.                 Muhiddin  Rahimov—Toshkent 
kulolchilik  maktabining  mashhur 
kulollaridan  biri  (1903).  Rahimov  ijodida 
an’anaviy  o‘zbek  kulolchiligi  bilan 
zamonaviy  sovet  sopolchiligi 
uyg‘unlashgan.  Ijodining  dastlabki  davrida 
yaratgan  buyumlarida  yorqin  zamindagi 
ko‘k,  yashil,  sariq  gullar  jilosi  ajoyib 
kompozitsiya  hosil  qiladi.  O‘rta  asrlar 
kulolchiligini  yaxshi  o‘rgangan  Rahimov 
an’anaviy  lagan,  guldon  va  yangi  shaklli 
bezak  idishlar,  portretli  sovg‘a  buyumlar 
yaratdi,  ularning  bezagida  o‘simliksimon 
naqshlar  bilan  bir  qatorda  mazmun,  hayvon 
shakllari  va  yozuvli  tasvirlardan  mohirona 
foydalandi.                 Kulolchilik san’ati maktablari
XVIII  asrni  boshlarida 
hunarmandchilik  Buxoroda,  G’ijduvonda 
kuchli  rivojlangan.  Shulardan  kulolchilik, 
temirchilik,  yog’och  o’ymakorligi,  matoga 
gul bosish, kashtachilik hozirgi kunga kadar 
davom  etib  kelmokda.  G’ijduvon  shaxrida 
o’nlab  kulollar  yashab  ijod  qilgan. 
G’ijduvon  milliy  kulolchilik  ishlarini  xalq 
ustalari  davom  ettirib  kelmoqdalar. 
Shulardan Usta Us mon Umarov katta avlod 
vakillaridan  (1891  yilada  tugilgan).  Usta 
Ibodullo  Narzullaev  (1927  yilda  tugilgan). 
Sopol  qanddon,  lagan,  kosa,  shokosa  kabi 
buyumlar yasaganlar. G`ijduvon maktabi                 Samarqand maktabi                 Xulosa
Hunarmandchilikning  bir  bo’lagi  bo’lgan  kulolchilik  tarixi 
ana  shu   hunarmandchilikning  paydo  bo’lishidan  to  hozirgi  zamon 
bosqichigacha  bo’lgan  davr  kulochilik  taraqqiyotini  o’rganadi,  shu 
davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan kulollar hayoti 
va  ijodiy  faoliyati  bilan  tanishadi,  ularning asarlarini  tahlil  etadi, 
taqqoslaydi.  Kulolchilik  bilan  dunyodagi  barcha  xalqlar 
shug’ullanadi.  Ular  o’ziga  xos  tomonlari  bilan  bir-biridan  farq 
qiladi.  O’zbek  kulolchiligi   uzoq  tarixga,  ajoyib  an’analar,  shakl, 
mazmun, ijodiy jarayon va o’ziga xos uslubga ega. Sopol buyumlari 
sodda  bo’lsada,  uning  ko’rinishi  qis  mlarning  aniqligi, 
mutanosibligi  saqlanishi,  naqshlarining  badiiy  joylashishi,  shakl  va 
mazmuninig  birligi,  uyg’unligi  o’zbek  kulollarining  jahonga  tanitib 
kelmokda

“ O`rta Osiyo xalqlarining kulolchilik hunarmandchiligi tarixi”

Reja: I. Kirish; II. Asosiy qism:  1. Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi;  2. O`zbekistonda kulolchilik hunarmandchiligiga hissa qo`shgan ustalar;  3. Kulolchilik san’ati maktablari; III. Xulosa.

Kirish O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgandan so’ng Vatan tarixini o’rganish va tadqiq etish, o’zlikni anglashga qiziqish ortdi. Zero, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov ta’kidlaganlaridek, “O’z tarixini bilmaydigan, kechagi kunini unutgan millatning kelajagi yo’q. Bu haqiqat kishilik tarixida ko’p bora o’z isbotini topgan”. Shubhasiz, tarix shohidligi shaxs kamoloti uchun saboq bo’lib, insonga tegishli ta’lim- tarbiya beradi. O’z navbatida haqqoniy tarixni o’rganish va tarixiy merosni tiklashda inson tarixiy xotirasining o’ziga xos o’rni bor. Tarixiy xotira bu – hayot mazmunini, avlodlar o’rtasidagi vorislik tuyg’usini anglash demakdir. San’at juda qadim zamonlarda, mehnat jarayonining taraqqiyoti natijasida paydo bo’ldi. Mehnat jarayonida inson tafakkuri kamol topdi, go’zallik hissi ortdi, voqelikdagi go’zallik, qulaylik va foydalilik tushunchalari kengaydi. Hunarmandchilikning bir bo’lagi bo’lgan kulolchilik tarixi ana shu hunarmandchilikning paydo bo’lishidan to hozirgi zamon bosqichigacha bo’lgan davr kulolchilik taraqqiyotini o’rganadi, shu davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan kulollar hayoti va ijodiy faoliyati bilan tanishadi, ularning asarlarini tahlil etadi, taqqoslaydi. Kulolchilik tarixi taraqqiyotida sodir bo’lgan turli badiiy maktab, yo’nalish, oqim va uslublar kurashining mohiyatini yoritadi. O’zbekiston kulolchiligi – badiiy ish uslublari eng qadimiy turlaridan hisoblanadi.

Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi Kulolchilik qora loydan mo‘jizakor go‘zallik yaratgan SHarqning eng qadimiy hamda navqiron san’atidir. Bu qora loy, saxovat, halollik, ezgulik timsolidir. Tuproq insonlarning barcha extiyojini o‘z zimmasiga olgan farovonlik, to‘kinlik, rizq-ro‘z, go‘zallikning eng oliy ko‘rinishi san’atining zaminidir. Kulolchilik bilan dunyodagi barcha xalqlar shug‘ullanadi. Ular o‘ziga xos tomonlari bilan bir- biridan farq qiladi. O‘zbek kulolchiligi uzoq tarixga, ajoyib an’analar, shakl, mazmun, ijodiy jarayon va o‘ziga xos uslubga ega.

Kulolchilik charxi miloddan avvalgi 3-ming yillikning boshlarida ixtiro qilingandan keyin kulolchilik bilan erkaklar shug‘ullana boshlaganlar. Keyinchalik l oydan yasalgan idish- tovoqlarni maxsus o‘choq hamda xumdonlarda pishirganlar. VIII—XII asrlarda kulolchilik O‘rta Osiyoda yaxshi rivojlangan. Buni Afrosiyobda va O‘rta Osiyoning boshqa y erlarida topilgan kulolchilik buyumlari isbotlab berdi. O‘sha davrda O‘rta Osiyo madaniyati tez sur’atlar bilan rivojlandi. YAngi ko‘tarilish davri bo‘ldi. O‘rta Osiyoda suvga bo‘lgan ehtiyoj katta bo‘lgani uchun sopol idishlarni tez sur’atlar bilan ishlab chiqarishga ehtiyoj sezildi. Asrlar osha ularning shakli va bezagi nafislashib bordi. Ustalar turli-tuman kulolchilik buyumlarini yasashdan tashqari ularni yuksak did bilan bezay boshladilar.