hunarmandchiligi tarixi
![“ O`rta Osiyo xalqlarining kulolchilik
hunarmandchiligi tarixi”](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_1.png)
![Reja:
I. Kirish;
II. Asosiy qism:
1. Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi;
2. O`zbekistonda kulolchilik hunarmandchiligiga
hissa qo`shgan ustalar;
3. Kulolchilik san’ati maktablari;
III. Xulosa.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_2.png)
![Kirish
O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgandan so’ng Vatan tarixini o’rganish
va tadqiq etish, o’zlikni anglashga qiziqish ortdi. Zero, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Islom Karimov ta’kidlaganlaridek, “O’z tarixini bilmaydigan, kechagi kunini unutgan
millatning kelajagi yo’q. Bu haqiqat kishilik tarixida ko’p bora o’z isbotini topgan”.
Shubhasiz, tarix shohidligi shaxs kamoloti uchun saboq bo’lib, insonga tegishli ta’lim-
tarbiya beradi. O’z navbatida haqqoniy tarixni o’rganish va tarixiy merosni tiklashda inson
tarixiy xotirasining o’ziga xos o’rni bor. Tarixiy xotira bu – hayot mazmunini, avlodlar
o’rtasidagi vorislik tuyg’usini anglash demakdir. San’at juda qadim zamonlarda, mehnat
jarayonining taraqqiyoti natijasida paydo bo’ldi. Mehnat jarayonida inson tafakkuri kamol
topdi, go’zallik hissi ortdi, voqelikdagi go’zallik, qulaylik va foydalilik tushunchalari
kengaydi. Hunarmandchilikning bir bo’lagi bo’lgan kulolchilik tarixi ana shu
hunarmandchilikning paydo bo’lishidan to hozirgi zamon bosqichigacha bo’lgan davr
kulolchilik taraqqiyotini o’rganadi, shu davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan
kulollar hayoti va ijodiy faoliyati bilan tanishadi, ularning asarlarini tahlil etadi, taqqoslaydi.
Kulolchilik tarixi taraqqiyotida sodir bo’lgan turli badiiy maktab, yo’nalish, oqim va uslublar
kurashining mohiyatini yoritadi. O’zbekiston kulolchiligi – badiiy ish uslublari eng qadimiy
turlaridan hisoblanadi.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_3.png)
![Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi
Kulolchilik qora loydan
mo‘jizakor go‘zallik yaratgan
SHarqning eng qadimiy hamda navqiron
san’atidir. Bu qora loy, saxovat, halollik,
ezgulik timsolidir. Tuproq insonlarning
barcha extiyojini o‘z zimmasiga olgan
farovonlik, to‘kinlik, rizq-ro‘z,
go‘zallikning eng oliy ko‘rinishi
san’atining zaminidir. Kulolchilik bilan
dunyodagi barcha xalqlar shug‘ullanadi.
Ular o‘ziga xos tomonlari bilan bir-
biridan farq qiladi. O‘zbek kulolchiligi
uzoq tarixga, ajoyib an’analar, shakl,
mazmun, ijodiy jarayon va o‘ziga xos
uslubga ega.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_4.png)
![Kulolchilik charxi miloddan avvalgi 3-ming
yillikning boshlarida ixtiro qilingandan keyin
kulolchilik bilan erkaklar shug‘ullana
boshlaganlar. Keyinchalik l oydan yasalgan idish-
tovoqlarni maxsus o‘choq hamda xumdonlarda
pishirganlar.
VIII—XII asrlarda kulolchilik O‘rta Osiyoda yaxshi
rivojlangan. Buni Afrosiyobda va O‘rta Osiyoning
boshqa y erlarida topilgan kulolchilik buyumlari
isbotlab berdi. O‘sha davrda O‘rta Osiyo
madaniyati tez sur’atlar bilan rivojlandi. YAngi
ko‘tarilish davri bo‘ldi.
O‘rta Osiyoda suvga bo‘lgan ehtiyoj katta
bo‘lgani uchun sopol idishlarni tez sur’atlar bilan
ishlab chiqarishga ehtiyoj sezildi. Asrlar osha
ularning shakli va bezagi nafislashib bordi.
Ustalar turli-tuman kulolchilik buyumlarini
yasashdan tashqari ularni yuksak did bilan bezay
boshladilar.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_5.png)
![O`zbekiston kulolchilik hunarmandchiligiga
hissa qo’shgan ustalar
Raimberdi Matjonov — Xorazm badiiy
kulolchilik maktabi O‘zbekiston amaliy bezak
san’atida alohida o‘rin tutdi. Raimberdi Matjonov
Xorazmning qadimiy kulolchilik markazlaridan
biri Madir qishlog‘ida 1909 yili kulolchilar
oilasida dunyoga keldi. 1930 yili R. Matjonov
kooperativ arteliga kirib kulolchilik ishlarini
davom ettirdi. O‘sha davrda kulollar juda kamayib
ketgan edi. Uning bu og‘ir ishlariga turmush
o‘rtog‘i yordam berardi. Kulol ishlab
chiqarayotgan buyumlarda ham, koshinda ham
uch xil oq, yashil, lojuvard ranglardan foydalandi.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_6.png)
![Muhiddin Rahimov—Toshkent
kulolchilik maktabining mashhur
kulollaridan biri (1903). Rahimov ijodida
an’anaviy o‘zbek kulolchiligi bilan
zamonaviy sovet sopolchiligi
uyg‘unlashgan. Ijodining dastlabki davrida
yaratgan buyumlarida yorqin zamindagi
ko‘k, yashil, sariq gullar jilosi ajoyib
kompozitsiya hosil qiladi. O‘rta asrlar
kulolchiligini yaxshi o‘rgangan Rahimov
an’anaviy lagan, guldon va yangi shaklli
bezak idishlar, portretli sovg‘a buyumlar
yaratdi, ularning bezagida o‘simliksimon
naqshlar bilan bir qatorda mazmun, hayvon
shakllari va yozuvli tasvirlardan mohirona
foydalandi.](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_7.png)
![Kulolchilik san’ati maktablari
XVIII asrni boshlarida
hunarmandchilik Buxoroda, G’ijduvonda
kuchli rivojlangan. Shulardan kulolchilik,
temirchilik, yog’och o’ymakorligi, matoga
gul bosish, kashtachilik hozirgi kunga kadar
davom etib kelmokda. G’ijduvon shaxrida
o’nlab kulollar yashab ijod qilgan.
G’ijduvon milliy kulolchilik ishlarini xalq
ustalari davom ettirib kelmoqdalar.
Shulardan Usta Us mon Umarov katta avlod
vakillaridan (1891 yilada tugilgan). Usta
Ibodullo Narzullaev (1927 yilda tugilgan).
Sopol qanddon, lagan, kosa, shokosa kabi
buyumlar yasaganlar. G`ijduvon maktabi](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_8.png)
![Samarqand maktabi](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_9.png)
![Xulosa
Hunarmandchilikning bir bo’lagi bo’lgan kulolchilik tarixi
ana shu hunarmandchilikning paydo bo’lishidan to hozirgi zamon
bosqichigacha bo’lgan davr kulochilik taraqqiyotini o’rganadi, shu
davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan kulollar hayoti
va ijodiy faoliyati bilan tanishadi, ularning asarlarini tahlil etadi,
taqqoslaydi. Kulolchilik bilan dunyodagi barcha xalqlar
shug’ullanadi. Ular o’ziga xos tomonlari bilan bir-biridan farq
qiladi. O’zbek kulolchiligi uzoq tarixga, ajoyib an’analar, shakl,
mazmun, ijodiy jarayon va o’ziga xos uslubga ega. Sopol buyumlari
sodda bo’lsada, uning ko’rinishi qis mlarning aniqligi,
mutanosibligi saqlanishi, naqshlarining badiiy joylashishi, shakl va
mazmuninig birligi, uyg’unligi o’zbek kulollarining jahonga tanitib
kelmokda](/data/documents/0f5f5f15-9262-4dc3-bc1b-ae13c02a0550/page_10.png)
“ O`rta Osiyo xalqlarining kulolchilik hunarmandchiligi tarixi”
Reja: I. Kirish; II. Asosiy qism: 1. Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi; 2. O`zbekistonda kulolchilik hunarmandchiligiga hissa qo`shgan ustalar; 3. Kulolchilik san’ati maktablari; III. Xulosa.
Kirish O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgandan so’ng Vatan tarixini o’rganish va tadqiq etish, o’zlikni anglashga qiziqish ortdi. Zero, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov ta’kidlaganlaridek, “O’z tarixini bilmaydigan, kechagi kunini unutgan millatning kelajagi yo’q. Bu haqiqat kishilik tarixida ko’p bora o’z isbotini topgan”. Shubhasiz, tarix shohidligi shaxs kamoloti uchun saboq bo’lib, insonga tegishli ta’lim- tarbiya beradi. O’z navbatida haqqoniy tarixni o’rganish va tarixiy merosni tiklashda inson tarixiy xotirasining o’ziga xos o’rni bor. Tarixiy xotira bu – hayot mazmunini, avlodlar o’rtasidagi vorislik tuyg’usini anglash demakdir. San’at juda qadim zamonlarda, mehnat jarayonining taraqqiyoti natijasida paydo bo’ldi. Mehnat jarayonida inson tafakkuri kamol topdi, go’zallik hissi ortdi, voqelikdagi go’zallik, qulaylik va foydalilik tushunchalari kengaydi. Hunarmandchilikning bir bo’lagi bo’lgan kulolchilik tarixi ana shu hunarmandchilikning paydo bo’lishidan to hozirgi zamon bosqichigacha bo’lgan davr kulolchilik taraqqiyotini o’rganadi, shu davr mobaynida yashab ijod etgan va ijod qilayotgan kulollar hayoti va ijodiy faoliyati bilan tanishadi, ularning asarlarini tahlil etadi, taqqoslaydi. Kulolchilik tarixi taraqqiyotida sodir bo’lgan turli badiiy maktab, yo’nalish, oqim va uslublar kurashining mohiyatini yoritadi. O’zbekiston kulolchiligi – badiiy ish uslublari eng qadimiy turlaridan hisoblanadi.
Kulolchilik hunarmandchiligi tarixi Kulolchilik qora loydan mo‘jizakor go‘zallik yaratgan SHarqning eng qadimiy hamda navqiron san’atidir. Bu qora loy, saxovat, halollik, ezgulik timsolidir. Tuproq insonlarning barcha extiyojini o‘z zimmasiga olgan farovonlik, to‘kinlik, rizq-ro‘z, go‘zallikning eng oliy ko‘rinishi san’atining zaminidir. Kulolchilik bilan dunyodagi barcha xalqlar shug‘ullanadi. Ular o‘ziga xos tomonlari bilan bir- biridan farq qiladi. O‘zbek kulolchiligi uzoq tarixga, ajoyib an’analar, shakl, mazmun, ijodiy jarayon va o‘ziga xos uslubga ega.
Kulolchilik charxi miloddan avvalgi 3-ming yillikning boshlarida ixtiro qilingandan keyin kulolchilik bilan erkaklar shug‘ullana boshlaganlar. Keyinchalik l oydan yasalgan idish- tovoqlarni maxsus o‘choq hamda xumdonlarda pishirganlar. VIII—XII asrlarda kulolchilik O‘rta Osiyoda yaxshi rivojlangan. Buni Afrosiyobda va O‘rta Osiyoning boshqa y erlarida topilgan kulolchilik buyumlari isbotlab berdi. O‘sha davrda O‘rta Osiyo madaniyati tez sur’atlar bilan rivojlandi. YAngi ko‘tarilish davri bo‘ldi. O‘rta Osiyoda suvga bo‘lgan ehtiyoj katta bo‘lgani uchun sopol idishlarni tez sur’atlar bilan ishlab chiqarishga ehtiyoj sezildi. Asrlar osha ularning shakli va bezagi nafislashib bordi. Ustalar turli-tuman kulolchilik buyumlarini yasashdan tashqari ularni yuksak did bilan bezay boshladilar.