logo

Ilk ibtidoiy urug‘ jamoasi davri

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1615.6865234375 KB
Ilk ibtidoiy urug‘ jamoasi 
davri           Tarixshunoslar,  arxeologlar  va  etnograflarning  ibtidoiy  xalqlar 
hayotini,  yozma  manbalarni,  u  yoki  bu  shaklda  vafot  etgan 
shaharlar  xarobalarida  saqlanib  qolgan  asarlari  tufayli  boy 
materiallar  to'planib,  ibtidoiy  madaniyat  haqida  etarli  asos  bilan 
fikr  yuritishga  imkon  berdi. Mavzuning  dolzarbligi  yuqori,  chunki 
inson  va  insoniyat  jamiyatining  barcha  rivojlanishi  ibtidoiy 
madaniyatdan  boshlangan. Ushbu  madaniyat  juda  qadimiy, 
ammo  shunga  qaramay,  uning  ko'plab  yodgorliklari  bizning 
davrimizga  qadar  saqlanib  qolgan  va  ular  tufayli  biz  ibtidoiy 
odamlar  qanday  yashaganligi,  nimani  iste'mol  qilgani,  kimdan 
qo'rqqanligi,  nima  haqida  o'ylaganligi  va  atrofimizdagi  dunyoni 
qanday  tasavvur  qilganliklari  to'g'risida  ba'zi  xulosalar  chiqarish 
imkoniyatiga  ega  bo'ldik. Insoniyat  madaniy  rivojlanishining  eng 
muhim  bosqichi  madaniyatning  shakllanishi  bo'lib,  uning  asosida 
keyingi  madaniyatlarning  bebaho  noyob  "mevalari"  gullab-
yashnadi. Asar  yozishning  vazifalari  ibtidoiy  odamlar  hayotining 
barcha  jabhalarini  batafsil  ko'rib  chiqish  va  ajdodlar  jamoasidan 
erta  sinf  jamiyatining  boshlanishigacha  bo'lgan  davrda  insonning 
rivojlanish darajasi to'g'risida yagona g'oyani yaratishdir.       � I bt idoiy  madaniy at ning k elib 
chiqishi v a uning shak llanish 
omillari

Madaniyat  tarixi-bu  paydo  bo'lgan  va  yo'qolib 
borayotgan  hodisalar  tarixi,  zamonaviy  dunyoning  asosini 
tashkil  etgan  xalqlar  va  ularning  ijodlari  tarixi,  inson 
mavjudligining  yorqin  yutuqlarining  paydo  bo'lishi,  gullab-
yashnashi va o'limi tarixi.

Har  qanday  madaniyat  halokatga  uchragan  degan  fikr 
paydo  bo'lishi  mumkin  (va  paydo  bo'lgan). Ammo  hech 
qanday  madaniyat  o'lmadi  va  butunlay  o'chirilmadi. U  har 
doim  rivojlanishning  keyingi  bosqichlarida  qayta  tug'ildi, 
kutilmagan  yangi  kurtaklar  berdi. Va  er  yuzida  kamida  bitta 
odam  tabiiy  materialdan  kerakli  narsalarni  yasashni,  so'zni, 
ohangni  yoki  tasvirni  xotirada  saqlashni  va  ularni 
takrorlashni  bilsa-da,  madaniyat  o'lmadi. Uning  ahvoli 
qanday  bo'lishidan  qat'i  nazar,  u  yana  gullashi  va  meva 
berishi mumkin.       Madaniy at ning pay do bo'lishi bilan bog'liq 
k amida t o'rt t a omil mav jud.
                Asboblarning  paydo 
bo'lishi. Insoniyat  tarixidagi 
asboblar  va  qurollar  tosh, 
yog'och va suyakdan yasalgan 
eng  qadimgi  davr  tosh  asri 
deb  ataladi  (2  milliondan 
ortiq-6  ming  yil 
oldin). Madaniyatning  davrlar 
bo'yicha  rivojlanishi  quyida 
batafsil  muhokama 
qilinadi. Hayvon  narsalarning 
tashqi  tomonlarini  idrok  etish 
orqali turlarning imkoniyatlari 
doirasida  omon  qolishini 
ta'minlaydi.                             Sezgi  organlari  va  genetik  dasturlardan  foydalanib,  u 
dunyoni  faqat  miqdoriy  ravishda  o'zgartiradi. Ko'pgina 
tadqiqotchilarning  fikriga  ko'ra,  inson  dastlab  turli  xil  tirik 
mavjudotlarga  taqlid  qilib,  "har  qanday  o'lchov  bilan" 
harakat qilishi mumkin. Ammo asta-sekin, ongning majoziy 
sohasi  kengayishi  bilan  u  kerakli  tasvirlarni,  shu  jumladan 
oziq-ovqat  olish  uchun  narsalarning  tasvirlarini  yaratishni 
boshlaydi,  unga  ob'ektlar  haqida  tashqi  ma'lumotlar  etarli 
bo'lmaydi,  ularning  ichki,  muhim  aloqalari  haqida 
ma'lumotga ehtiyoj bor. Inson psixikasida uni hayvonlardan 
tubdan  ajratib  turadigan  qobiliyat  paydo  bo'ladi:  tasavvur 
va tasavvur qobiliyati. Keyingi muvaffaqiyatli faoliyat uchun 
siz  umumiy  va  yagona  narsani  farqlashingiz,  voqelikning 
turli hodisalarini tushunishingiz, dunyoning va o'zingizning 
barcha  sharoitlaringizning  sabablari  va  oqibatlarini 
ta'kidlashingiz kerak.                           Taqiqlarni  (taqiqlarni)  belgilash. Birinchi  muqaddas 
taqiqlar  bir  vaqtning  o'zida  qotillik  quroli  bo'lishi  mumkin 
bo'lgan  asboblarning  paydo  bo'lishi  bilan 
bog'liq. Qabiladoshini  o'ldirishga  taqiq  bor  edi  va  bu 
tushunarli:  naslning  barqaror  soni  uning  omon  qolish 
shartlaridan biri edi. Ushbu taqiqni joriy etishning eng muhim 
natijasi  hayotga  yangi  munosabatning  paydo  bo'lishi:  u 
qiymatga  aylanadi  va  bu  qiymat  nuqtai  nazaridan  butun 
dunyo  ko'rib  chiqiladi,  odamlar  o'rtasidagi  aloqa  shakllari 
o'zgartiriladi.        
Semiotika bilan shug'ullanadigan zamonaviy 
italiyalik olim Umberto Eko (1932 yilda tug'ilgan) 
zamonaviy shovinizm yoki irqchilik asosan 
ibtidoiy holatning qoldig'ini ko'rsatuvchi belgi 
sifatida namoyon bo'lishini aytadi: dushman 
bizning oilamizga, turmush tarzimizga tegishli 
bo'lmagan narsa, "bizning qonimiz emas".                       Asboblarni  ishlab  chiqarish  va  ulardan 
foydalanish  insonni  inson  qiladi,  uning  hayotida 
anatomiyadan  tortib  turmush  tarziga  qadar 
hamma  narsani  o'zgartiradi. Asboblarning ixtirosi 
odamga  atrof-muhitning  ustasi  bo'lishga  imkon 
berdi. Hayotni  qo'llab-quvvatlash  bilan  bog'liq 
qidiruv  faoliyati  mavhum  fikrlashning 
rivojlanishiga, nutqning paydo bo'lishiga, mehnat 
va  jamiyatni  tashkil  etishning  yangi  usullarining 
paydo  bo'lishiga,  shuningdek  bilishning  turli 
shakllari-mifologiya,  din,  san'atning  paydo 
bo'lishiga  yordam  berdi. An'analar  va  urf-odatlar, 
xulq-atvor  qoidalari,  marosimlar  va  insonning 
madaniy  faoliyatining  boshqa  hodisalari 
belgilanadi.       Tosh dav ri
                Tosh  asrining  pastki  yangi 
arxeologik  dalillar  paydo  bo'lishi  bilan, 
asrlarga chuqur kirib boradi va bugungi 
kunda  olimlar  bu  davr  taxminan  2,5  -  2 
million  yil  oldin  boshlangan  deb 
hisoblashadi. Ulardan  ishlab  chiqarish 
faoliyatining  rivojlanishi  antropoid 
maymunlarning  odamlarga  aylanishiga 
va  zamonaviy  turdagi  odamlarning 
shakllanishiga  olib  kelishi  uchun 
taxminan  million  yil  kerak 
bo'ldi. Zamonaviy  ilm-fan  tomonidan 
to'plangan  material  shuni  ta'kidlashga 
imkon  beradiki,  birinchi  bosqichda 
ishlab  chiqarish  faoliyatining 
rivojlanishi  tafakkurning  rivojlanishi  va 
tilning  paydo  bo'lishi  bilan  birga 
bo'lgan,  ular  bir  vaqtning  o'zida  emas, 
balki  taxminan  1  million  yillik  bo'shliq 
bilan  paydo  bo'lgan,  bu  ikkinchi 
bosqichni  ajratishga  olib  keldi. Ba'zi 
hududlarda  tosh  asri  bizning 
kunlarimizga ancha yaqin tugadi.       
Mezolit  (yunon. mesos  "o'rta,  oraliq")  yoki  ba'zan 
shunday deyiladi, protoneolit (yunon. protos "birinchi") - 
toshni  qayta  ishlashni  takomillashtirish  davri. Evropada 
miloddan  avvalgi  10-7  ming  yil  (Shimoliy  Evropa  - 
miloddan  avvalgi  6-5  ming  yilgacha,  yaqin  Sharqda  - 
miloddan avvalgi 12-9 ming yil). Muzlikning yakuniy yo'q 
bo'lib ketishi va zamonaviy iqlimning o'rnatilishi. Kamon 
va o'qlar, mikrolitik mahsulotlar (ya'ni yupqa tosh plitalar 
bilan  jihozlangan)  geometrik  jihatdan  muntazam 
shakllarga  ega,  o'tkir  tekislangan  pichoqlar  bilan,  o'q 
uchlari  va  shoxli  yoki  suyak  asboblarida  bo'sh  pichoqlar 
bo'lib  xizmat  qilgan,  qo'l  tegirmonlari,  to'rlar,  sallar, 
qayiqlar  ishlab  chiqarilgan. Itni  xonakilashtirish  bilan 
tuzoq  yanada  samarali  bo'ladi. Bularning  barchasi 
doimiy  zaxiralarning  paydo  bo'lishiga  olib  keldi. Ibtidoiy 
qabilada matriarxal-qabila munosabatlari shakllanadi.       E’TIBORINGIZ UCHUN
RAXMAT

Ilk ibtidoiy urug‘ jamoasi davri

Tarixshunoslar, arxeologlar va etnograflarning ibtidoiy xalqlar hayotini, yozma manbalarni, u yoki bu shaklda vafot etgan shaharlar xarobalarida saqlanib qolgan asarlari tufayli boy materiallar to'planib, ibtidoiy madaniyat haqida etarli asos bilan fikr yuritishga imkon berdi. Mavzuning dolzarbligi yuqori, chunki inson va insoniyat jamiyatining barcha rivojlanishi ibtidoiy madaniyatdan boshlangan. Ushbu madaniyat juda qadimiy, ammo shunga qaramay, uning ko'plab yodgorliklari bizning davrimizga qadar saqlanib qolgan va ular tufayli biz ibtidoiy odamlar qanday yashaganligi, nimani iste'mol qilgani, kimdan qo'rqqanligi, nima haqida o'ylaganligi va atrofimizdagi dunyoni qanday tasavvur qilganliklari to'g'risida ba'zi xulosalar chiqarish imkoniyatiga ega bo'ldik. Insoniyat madaniy rivojlanishining eng muhim bosqichi madaniyatning shakllanishi bo'lib, uning asosida keyingi madaniyatlarning bebaho noyob "mevalari" gullab- yashnadi. Asar yozishning vazifalari ibtidoiy odamlar hayotining barcha jabhalarini batafsil ko'rib chiqish va ajdodlar jamoasidan erta sinf jamiyatining boshlanishigacha bo'lgan davrda insonning rivojlanish darajasi to'g'risida yagona g'oyani yaratishdir.

� I bt idoiy madaniy at ning k elib chiqishi v a uning shak llanish omillari  Madaniyat tarixi-bu paydo bo'lgan va yo'qolib borayotgan hodisalar tarixi, zamonaviy dunyoning asosini tashkil etgan xalqlar va ularning ijodlari tarixi, inson mavjudligining yorqin yutuqlarining paydo bo'lishi, gullab- yashnashi va o'limi tarixi.  Har qanday madaniyat halokatga uchragan degan fikr paydo bo'lishi mumkin (va paydo bo'lgan). Ammo hech qanday madaniyat o'lmadi va butunlay o'chirilmadi. U har doim rivojlanishning keyingi bosqichlarida qayta tug'ildi, kutilmagan yangi kurtaklar berdi. Va er yuzida kamida bitta odam tabiiy materialdan kerakli narsalarni yasashni, so'zni, ohangni yoki tasvirni xotirada saqlashni va ularni takrorlashni bilsa-da, madaniyat o'lmadi. Uning ahvoli qanday bo'lishidan qat'i nazar, u yana gullashi va meva berishi mumkin.

Madaniy at ning pay do bo'lishi bilan bog'liq k amida t o'rt t a omil mav jud. Asboblarning paydo bo'lishi. Insoniyat tarixidagi asboblar va qurollar tosh, yog'och va suyakdan yasalgan eng qadimgi davr tosh asri deb ataladi (2 milliondan ortiq-6 ming yil oldin). Madaniyatning davrlar bo'yicha rivojlanishi quyida batafsil muhokama qilinadi. Hayvon narsalarning tashqi tomonlarini idrok etish orqali turlarning imkoniyatlari doirasida omon qolishini ta'minlaydi.

Sezgi organlari va genetik dasturlardan foydalanib, u dunyoni faqat miqdoriy ravishda o'zgartiradi. Ko'pgina tadqiqotchilarning fikriga ko'ra, inson dastlab turli xil tirik mavjudotlarga taqlid qilib, "har qanday o'lchov bilan" harakat qilishi mumkin. Ammo asta-sekin, ongning majoziy sohasi kengayishi bilan u kerakli tasvirlarni, shu jumladan oziq-ovqat olish uchun narsalarning tasvirlarini yaratishni boshlaydi, unga ob'ektlar haqida tashqi ma'lumotlar etarli bo'lmaydi, ularning ichki, muhim aloqalari haqida ma'lumotga ehtiyoj bor. Inson psixikasida uni hayvonlardan tubdan ajratib turadigan qobiliyat paydo bo'ladi: tasavvur va tasavvur qobiliyati. Keyingi muvaffaqiyatli faoliyat uchun siz umumiy va yagona narsani farqlashingiz, voqelikning turli hodisalarini tushunishingiz, dunyoning va o'zingizning barcha sharoitlaringizning sabablari va oqibatlarini ta'kidlashingiz kerak.