ISLOM SIVILIZATSIYASI VA UNING RIVOJLANISH XUSUSIYATLARI
![ISLOM SIVILIZATSIYASI VA UNING
RIVOJLANISH XUSUSIYATLARI
Reja:
l.Islom dini paydo boʻlishi
ll. Islom sivilizatsiyasi](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_1.png)
![I slomgacha A rabist onda t urli xi l dinlar mavjud e di. Se mit
qabilalari an’analariga ko‘ra, Quyosh, Oy, t abiat ning bejilov
k uchlari, t urli xudolar va ruhlarga sig‘inganlar. Har bir
qabilaning o‘z xudolari, t ot e m yok i f e t ishlari mavj ud bo‘lgan.
Ular gohida bir-biriga qarama-qarshi edi. Qabilaning diniy
t asavvurlari f aqat mazk ur qabila a’zolarininggina birligini
t a’minlagan, umumarab dini esa yo‘q edi.
I bt idoiy din shak llari va ko‘pxudolilik bilan birga
yak k axudolilik k a asoslangan din t urlari ham yoyilgan. A rablar
qadimdan y ak k axudolilik k a e’t iqod qilgan y ahudiylar bilan
yonma-y on y ashaganlar. Efi opiya A rabist onning bir qismini
bosib olganidan keyin xrist ianlik (islomgacha Efi opiy ada
davlat dini sif at ida qabul qilingan) keng y oy ila boshlagan.
Sosoniy lar davlat i A rabist onda zardusht iy lik ning ke ng
yoyilishiga shart -
sharoit yarat gan. Oqibat da arablar orasida ibt idoiy din
shak llari bilan birga yak k axudolilik k a sig‘inuvchilarning ham
soni ort ib borgan.
VI asrda J anubiy A rabist onda hanifl ar (arabchada – chi nak am
e’t iqod qiluvchilar, t aqvodorlar de gan ma’nolarni anglat adi),
ya’ni y ak k a xudolik k a da’vat e t uvchilar harak at i keng
yoyilgan. Ul arni « hanifl ar» deb at alganligining sababi
hozirgacha aniq e mas. A y ri m manbalarda harak at
isht irokchilari ning ko‘pchiligi « banu hanif a» urug‘idan
chiqqanligi bois shunday nom berilganligi qay d et iladi. Ular
sanamlar, f e t ishlar va t urli xudolarga sig‘ini shni qoralab,
yagona xudoga sig‘inishni da’vat qilganlar. A y rim hanifl ar o‘z
xudolarini « Olloh» (arabchada – al-iloh yok i semit t ilida – al
yok i el so‘zidan olingan bo‘lib, xudo, Olloh degan ma’nolarni
anglat adi) deb at aganlar.
Hanifl ar harak at i boshlangan davrda Olloh quraysh
qabilasining sanami hisoblangan. Mazk ur harak at
isht irokchilari juda ko‘p bo‘lgan, lek in islom vujudga
kelganidan keyin ular t o‘g‘risida ma’lumot beruvchi manbalar
deyarli y o‘q qilib t ashlangan. Qur ’on va boshqa manbalarda
Sajjoh, Tulay h, A svad, Musaylima k abi hanifl ar t o‘g‘risida
ma’lumot l ar be rilgan.
Hanifl ar o‘zlarini xudoning ilohiy xabarini odamlarga
ye t k azuvchi vak ili – pay g‘ambar deb at aganlar. Biroq bunday
da’volar aholi orasida e’t iborsiz qolgan. F aqat Muhammad
alay hissalomgina islom t arixida buy uk pay g‘ambar sif at ida
t an olingan.
Muhammad 570 y ilda Mak k a shahrida t aval lud t opgan. Uning
t ug‘ilishi araf asida ot asi, 6 y oshligida esa onasi A mina ay a
vaf ot et gan. Ot a-onasidan ert a judo bo‘lgan Muhammad
dast lab bobosi A bd al- Mut all ib t omonidan, u olamdan o‘t gach
esa amak isi A bu Tolibning qo‘lida t arbiyalangan. Muhammad
yoshlik chog‘idanoq amak isining savdo ishlarida y ordam
be rgan. U mehnat k ashligi, odamlarning e’t iborini qozona
oli shi, ularning k o‘ngliga y o‘l t opa olishi va sodiqligi bilan nom
qozongan. Shu bois unga « A min» (sodiq) degan t axallus
be rilgan.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_2.png)
![610 yilda Muhammad xudodan vahiy (xudoning xohish-
irodasini ifodalaydigan «haqiqat»larni odamlarga
mo‘jizaviy yo‘llar bilan yetkazish) kelayotganligini aytib,
arablarni yagona xudo – Olloh atrofida birlashishga
da’vat etgan va insonlarni Olloh irodasiga bo‘ysunishga
chaqirgan.
Ma’lumki, yagona Olloh to‘g‘risidagi g‘oya, unga imon
keltirgan- larning birodarligini anglatadi.
Muhammadning da’vatini qabul qilganlar o‘zaro
hamkorlik, bir-biriga muhabbat, ezgulik va adolat
qoidalari asosida birlashishni haqiqiy e’tiqod asoslari deb
hisoblaganlar. Muhammad Ollohga imon keltirishga
da’vat etishni boshlagan dastlabki davrlarda yangi din
yaratishni da’vo qilmagan. Shunisi e’tiborga molikki,
islom dini (arabchada islom – itoat etish, bo‘ysunish
degan ma’nolarni anglatadi) tarqalishining dastlabki
yillarida u Quddus shahri tomonga qarab sajda qilgan.
Xristianlar va iudaizmga sig‘inuvchilarni birodarlar deb
hisob- lagan. Yahudiylar dastlab Muhammadni mahdiy
sifatida qabul qilgan bo‘lsalar-da, keyinchalik uning
qarashlarini tanqid qilganlar. Diniy qarashlardagi
ixtiloflar sababli iudaizm va xristianlar bilan ajralish yuz
bergan. Muhammad o‘z tarafdorlarini barcha diniy
marosimlarni arablarning siyosiy va diniy markazi –
Makka shahriga qarab bajarishga da’vat etgan.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_3.png)
![Muhammadning da’vatkorlik faoliyati dastlab katta
qiyinchiliklarga duch kelgan. Hatto eng yaqin qarindoshlari
ham dastlab uning g‘oyasini qabul qilmaganlar.
Muhammadning Makka shahridagi 12 yillik da’vatchilik
faoliyati muvaffaqiyatsizlik bilan yakunlangan. Makka
zodagonlari uning da’vatlaridagi ijtimoiy adolat, din ahlining
birodarligi, boylarning kambag‘allar foydasiga xayriya
qilishlari, sudxo‘rlikning qoralanishi, axloq normalariga amal
qilish kabi g‘oyalarini qabul qilmagan. Bundan tashqari,
shaharda shu davrgacha nufuzi baland bo‘lmagan hoshimiylar
urug‘i vakilini payg‘ambar sifatida hukmron ummaviy
zodagonlari qabul qila olmas edilar.
Muhammadning da’vatchilik faoliyati bilan shug‘ullanishiga
qarshi turli to‘siqlar mavjud bo‘lgan. 617 yilda unga
da’vatchilik bilan faqat o‘z mahallasida shug‘ullanishiga ruxsat
berilgan, ammo mahalladan tashqariga chiqishi qat’iyan man
qilingan. 620 yilda Hadicha (xotini) va undan keyin Abu Tolib
(amakisi) vafot etgan. Yaqin kishilarining madadidan mahrum
bo‘lgan Muhammadning hayoti xavf ostida qolgan va u
shahardan chiqib ketishga qaror qilgan. U 622 yilda (taxminan
22 yoki 24 sentabrda) to‘siqlardan muvaffaqiyatli o‘tib,
Yasribga (Madina) ko‘chgan. Muhammadning Yasribga
ko‘chgan vaqti halifa Umar davrida musulmon hijriy
taqvimining hisobiga asos sifatida qabul qilingan.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_4.png)
![Shunday qilib, birinchi teokratik (grekcha teos – xudo, kratos –
hokimiyat degan ma’noni anglatadi) davlat vujudga kelgan. Davlat
boshida yakka hokim dindor kishi bo‘lgan. Bu davlatni Ollohning
yerdagi vakili – Muhammad payg‘ambar hamda uning ikki
yordamchisi Abu Bakr va Umar boshqarganlar. Ular o‘z qo‘llariga
nafaqat siyosiy va harbiy hokimiyatni, balki diniy ishlar, kishilarning
tarbiyasi, yangi dinni tarqatish bilan bog‘liq vazifalarni ham olganlar.
Shu tariqa payg‘ambarning hayoti va aytgan so‘zlari sekin-asta
qonundek mavqeiga ega bo‘lib borgan.
Tez orada islom dinining ta’siri Janubiy va G‘arbiy Arabistonning
deyarli barcha qabilalarini qamrab olgan. Muhammad payg‘ambar
tarafdorlari islom diniga e’tiqodni goh targ‘ibot, gohida esa kuch
ishlatish yo‘li bilan qaror toptirganlar. Yirik savdo-sotiq markazi Makka
shahri aholisi islom diniga hammadan ko‘p qarshilik ko‘rsatgan. 623
yildanboshlab musulmonlar makkaliklarning karvonlariga hujum qila
boshlagan. Ular katta qo‘shin bilan musulmonlarga qarshi chiqqan.
624 yilda Badr shahri yonidagi jangda Muhammad rahbarligidagi
qo‘shin makkaliklarni tor-mor qilgan. 625 yilda makkaliklar qo‘shini
Uxud tog‘i yaqinida musulmon qismlariga katta talafot yetkazgan.
Lekin makkaliklar Yasribdan chekinganlar. 628 yilda Muhammad katta
qo‘shin bilan Makka shahriga yaqin kelgan. Musulmonlar qo‘shinlari
Makka shahri yaqinidagi al-Xudoaybiya qishlog‘iga kelib to‘xtagan.
Shaharliklar bilan olib borilgan muzokaralar natijasida tinchlik
shartnomasi tuzilgan. Nihoyat, Muhammad 630 yilda Makka shahrini
qo‘lga oldi, ilgari unga qarshi bo‘lgan quraysh zodagonlari esa uning
ittifoqchisiga aylanganlar. Muhammad garchi o‘z ona shahrida
muvaffaqiyat qozongan bo‘lsa-da, Madina shahriga qaytishni ma’qul
ko‘rgan. O‘limidan bir necha oy avval, u Makkaga haj qilgan. Shu
davrdan e’tiboran Makka shahri islom dinining muqaddas poytaxti
deb e’lon qilingan](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_5.png)
![Darhaqiqat, islom dini VII asrda Arabiston yarim orolida paydo boldi, keyinchalik u tez
suratlarda boshqa hududlarga tarqaldi va natijada fors, turkiy xalqlar, barbar va boshqa
madaniyatlar bilan oziqlandi, ularga tasir otkazdi va ozi ham tasirlandi, shu tarzda u barcha
musulmonlarga taalluqli ulkan madaniyatga aylandi. Togri, bugungi kunga kelib, islom
madaniyatiga turli olimlar tomonidan bir qancha tariflar berilgan. Takidlash kerakki, har bir
olim ozining ilmiy soha va tasavvuridan kelib chiqib uni tushungan. Bu kabi tariflar ichida
Musulmon ummatining asoslari, ularning buguni va otmishida din, ilm-marifat, til, tarix,
sanat singari sohalarda amalga oshirgan ishlarining yigindisi yoki Islom asoslari, tartiblari,
tafakkuri va ularda inson faoliyatining orniga oid kengqamrovli islom yolini bilish kabilarni
alohida aytib otish kerak. Ayrim tadqiqotchilar oxirgi tarifni ixcham va kengqamrovliroq deb
hisoblaydilar.
Darhaqiqat, islom dini VII asrda Arabiston
yarim orolida paydo boldi, keyinchalik u tez
suratlarda boshqa hududlarga tarqaldi va
natijada fors, turkiy xalqlar, barbar va
boshqa madaniyatlar bilan oziqlandi,
ularga tasir otkazdi va ozi ham tasirlandi,
shu tarzda u barcha musulmonlarga
taalluqli ulkan madaniyatga aylandi. Togri,
bugungi kunga kelib, islom madaniyatiga
turli olimlar tomonidan bir qancha tariflar
berilgan. Takidlash kerakki, har bir olim
ozining ilmiy soha va tasavvuridan kelib
chiqib uni tushungan. Bu kabi tariflar ichida
Musulmon ummatining asoslari, ularning
buguni va otmishida din, ilm-marifat, til,
tarix, sanat singari sohalarda amalga
oshirgan ishlarining yigindisi yoki Islom
asoslari, tartiblari, tafakkuri va ularda inson
faoliyatining orniga oid kengqamrovli islom
yolini bilish kabilarni alohida aytib otish
kerak. Ayrim tadqiqotchilar oxirgi tarifni
ixcham va kengqamrovliroq deb
hisoblaydilar.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_6.png)
![Birinchisi, islom sivilizatsiyasi etiqodiy
madaniyatda mujassasm topgan bolib,
dinning asosiy maqsadi tavhid, yani yolgiz
yaratuvchini tan olishga qaratilgan. Shu
sabab unda olamlar va osmonu erlarning
paydo qiluvchisi, avvalu oxir bolgan Zot
masalasi birinchi oringa qo‘yiladi. Bunday
aqida islom tsivilizatsiyasining shakllanishi
va rivojida katta rolь o‘ynagan.
Ikkinchisi, u umumbashariy sivilizatsiya
sanalib, biror bir geografik mintaqa va
hudud, millat yoki tarixiy davr bilan
bog‘lanib qolmaydi. Balki u mutloq
bashariyatga taalluqli, barcha kishilar
undan foydalanishlari, unga hissa qosha
olishlari mumkin. Islom hazorasi insonni
Alloh taoloning eng muhim mavjudoti
ekanligi uqtiradi. Kishining sayi harakati
uning baxti va farovonligiga qaratilgan
boladi va bunday maqsadga erishish uchun
qilingan har bir harakat Alloh yolidagi xolis
amal, deya takidlanadi.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_7.png)
![Uchinchisi, ushbu sivilizatsiya
insoniyatga kop narsani bergan.
Dastlab, islom tarqalgan
paytlarda qadimiy madaniyat va
marifatga ega xalqlar uni qabul
qildilar. Keyin islom olamida ilmu
fan rivojlandi va natijada u
barchaga ilm, marifat,
insonparvarlik, ezgulik, adolat,
tenglik, fazilat va gozallik kabi
qadriyatlarga tola boylikni
taqdim qila oldi. Bular kishining
dini, etiqodi, rangi, arab yoki
ajamligidan qatiy nazar
barchaga teng qaratilgan edi.
Chunki islom hazorasi tarqalgan
hududlarda boshqa din vakillari,
xoh u samoviy yoki insoniyat
tomonidan yaratilgan din bolsin
va xoh dinsizlar bolsin, ularning
barchasi emin-erkin yashaganlar.
Bugunga kelib koplab
tadqiqotchilar mavjud tuzumlar
ichida musulmonlar hukmronlik
qilgan hududlarda barcha din
vakillari nisbatan emin-erkin
yashaganligini etirof etib
bormoqdalar.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_8.png)
![Tortinchisi, islom hazorasi
ruhiyat va moddiyat ortasini
teng ushlaydi. Hech bir paytda
moddiyat deb ruhiyatni tark
etishga yoki uning aksiga
buyurilmaydi. Chunki bu dinda
haddan oshish va guluvga
ketish, mutaassiblik qoralanishi
barobarida ota bosh qoyish,
bamaylixotirlik ham tanqid
qilinadi. Bir soz bilan aytganda,
dunyoni deb oxiratni, oxiratni
deb dunyoni tark qilishga
buyurilmaydi va doimo
muvozanatni ushlab turishga
chaqiriladi. Shu sababli ham
islom dini rivoj topgan olkalarda
fan, sanat, madaniyat,
arxitektura va farovonlikka olib
boruvchi boshqa koplab sohalar
rivojlangan.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_9.png)
![Beshinchisi, er yuzida hayot bor ekan,
islom hazorasi ham boqiy qoladi. Chunki
uning negizi islom dini talimotlaridan
sugoriladi, uning davomiyligini
Yaratuvchi oz zimmasiga olgan. Shu
tufayli ham u eskirmaydi va parchalanib
ketmaydi ham, unda milliylik, irqiylik va
inson fitratiga qarshi chiqishlik aslo
mavjud emas. Bugunga kelib uning
ahamiyati jahon dinlari ichidagi eng
yiriklaridan biri sifatida tobora ortib
bormoqda. Biroq, shuni unutmaslik
lozimki, islom har doim ham
musulmonlarning har bir holat va ishida
aks etmasligi mumkin. Gohida
musulmonlar zaiflashib qolib, nufuzi
pasayib ketishi, natijada ilmu marifat va
boshqa sohalarda ham taraqqiyotga
erisha olmasliklari mumkin. Bu esa islom
sababli emas. Shuning uchun ham
musulmonlarga qarab islomga baho
berish togri emas. Chunki islom dini
hargiz zaiflashmaydi, uning nufuzi va
tasiri kamayib qolmaydi, islom hazorasi
yashovchandir va zamonlar otishi bilan u
yangilanib, bosqichlari ozgarib, zamon
va makonga moslashib boraveradi.](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_10.png)
![E ʼti b o r in g iz u c h u n t a s h a k k u r Sanjar Uzoqov](/data/documents/90a215cc-7152-4ace-bb53-fcd2c469d58c/page_11.png)
ISLOM SIVILIZATSIYASI VA UNING RIVOJLANISH XUSUSIYATLARI Reja: l.Islom dini paydo boʻlishi ll. Islom sivilizatsiyasi
I slomgacha A rabist onda t urli xi l dinlar mavjud e di. Se mit qabilalari an’analariga ko‘ra, Quyosh, Oy, t abiat ning bejilov k uchlari, t urli xudolar va ruhlarga sig‘inganlar. Har bir qabilaning o‘z xudolari, t ot e m yok i f e t ishlari mavj ud bo‘lgan. Ular gohida bir-biriga qarama-qarshi edi. Qabilaning diniy t asavvurlari f aqat mazk ur qabila a’zolarininggina birligini t a’minlagan, umumarab dini esa yo‘q edi. I bt idoiy din shak llari va ko‘pxudolilik bilan birga yak k axudolilik k a asoslangan din t urlari ham yoyilgan. A rablar qadimdan y ak k axudolilik k a e’t iqod qilgan y ahudiylar bilan yonma-y on y ashaganlar. Efi opiya A rabist onning bir qismini bosib olganidan keyin xrist ianlik (islomgacha Efi opiy ada davlat dini sif at ida qabul qilingan) keng y oy ila boshlagan. Sosoniy lar davlat i A rabist onda zardusht iy lik ning ke ng yoyilishiga shart - sharoit yarat gan. Oqibat da arablar orasida ibt idoiy din shak llari bilan birga yak k axudolilik k a sig‘inuvchilarning ham soni ort ib borgan. VI asrda J anubiy A rabist onda hanifl ar (arabchada – chi nak am e’t iqod qiluvchilar, t aqvodorlar de gan ma’nolarni anglat adi), ya’ni y ak k a xudolik k a da’vat e t uvchilar harak at i keng yoyilgan. Ul arni « hanifl ar» deb at alganligining sababi hozirgacha aniq e mas. A y ri m manbalarda harak at isht irokchilari ning ko‘pchiligi « banu hanif a» urug‘idan chiqqanligi bois shunday nom berilganligi qay d et iladi. Ular sanamlar, f e t ishlar va t urli xudolarga sig‘ini shni qoralab, yagona xudoga sig‘inishni da’vat qilganlar. A y rim hanifl ar o‘z xudolarini « Olloh» (arabchada – al-iloh yok i semit t ilida – al yok i el so‘zidan olingan bo‘lib, xudo, Olloh degan ma’nolarni anglat adi) deb at aganlar. Hanifl ar harak at i boshlangan davrda Olloh quraysh qabilasining sanami hisoblangan. Mazk ur harak at isht irokchilari juda ko‘p bo‘lgan, lek in islom vujudga kelganidan keyin ular t o‘g‘risida ma’lumot beruvchi manbalar deyarli y o‘q qilib t ashlangan. Qur ’on va boshqa manbalarda Sajjoh, Tulay h, A svad, Musaylima k abi hanifl ar t o‘g‘risida ma’lumot l ar be rilgan. Hanifl ar o‘zlarini xudoning ilohiy xabarini odamlarga ye t k azuvchi vak ili – pay g‘ambar deb at aganlar. Biroq bunday da’volar aholi orasida e’t iborsiz qolgan. F aqat Muhammad alay hissalomgina islom t arixida buy uk pay g‘ambar sif at ida t an olingan. Muhammad 570 y ilda Mak k a shahrida t aval lud t opgan. Uning t ug‘ilishi araf asida ot asi, 6 y oshligida esa onasi A mina ay a vaf ot et gan. Ot a-onasidan ert a judo bo‘lgan Muhammad dast lab bobosi A bd al- Mut all ib t omonidan, u olamdan o‘t gach esa amak isi A bu Tolibning qo‘lida t arbiyalangan. Muhammad yoshlik chog‘idanoq amak isining savdo ishlarida y ordam be rgan. U mehnat k ashligi, odamlarning e’t iborini qozona oli shi, ularning k o‘ngliga y o‘l t opa olishi va sodiqligi bilan nom qozongan. Shu bois unga « A min» (sodiq) degan t axallus be rilgan.
610 yilda Muhammad xudodan vahiy (xudoning xohish- irodasini ifodalaydigan «haqiqat»larni odamlarga mo‘jizaviy yo‘llar bilan yetkazish) kelayotganligini aytib, arablarni yagona xudo – Olloh atrofida birlashishga da’vat etgan va insonlarni Olloh irodasiga bo‘ysunishga chaqirgan. Ma’lumki, yagona Olloh to‘g‘risidagi g‘oya, unga imon keltirgan- larning birodarligini anglatadi. Muhammadning da’vatini qabul qilganlar o‘zaro hamkorlik, bir-biriga muhabbat, ezgulik va adolat qoidalari asosida birlashishni haqiqiy e’tiqod asoslari deb hisoblaganlar. Muhammad Ollohga imon keltirishga da’vat etishni boshlagan dastlabki davrlarda yangi din yaratishni da’vo qilmagan. Shunisi e’tiborga molikki, islom dini (arabchada islom – itoat etish, bo‘ysunish degan ma’nolarni anglatadi) tarqalishining dastlabki yillarida u Quddus shahri tomonga qarab sajda qilgan. Xristianlar va iudaizmga sig‘inuvchilarni birodarlar deb hisob- lagan. Yahudiylar dastlab Muhammadni mahdiy sifatida qabul qilgan bo‘lsalar-da, keyinchalik uning qarashlarini tanqid qilganlar. Diniy qarashlardagi ixtiloflar sababli iudaizm va xristianlar bilan ajralish yuz bergan. Muhammad o‘z tarafdorlarini barcha diniy marosimlarni arablarning siyosiy va diniy markazi – Makka shahriga qarab bajarishga da’vat etgan.
Muhammadning da’vatkorlik faoliyati dastlab katta qiyinchiliklarga duch kelgan. Hatto eng yaqin qarindoshlari ham dastlab uning g‘oyasini qabul qilmaganlar. Muhammadning Makka shahridagi 12 yillik da’vatchilik faoliyati muvaffaqiyatsizlik bilan yakunlangan. Makka zodagonlari uning da’vatlaridagi ijtimoiy adolat, din ahlining birodarligi, boylarning kambag‘allar foydasiga xayriya qilishlari, sudxo‘rlikning qoralanishi, axloq normalariga amal qilish kabi g‘oyalarini qabul qilmagan. Bundan tashqari, shaharda shu davrgacha nufuzi baland bo‘lmagan hoshimiylar urug‘i vakilini payg‘ambar sifatida hukmron ummaviy zodagonlari qabul qila olmas edilar. Muhammadning da’vatchilik faoliyati bilan shug‘ullanishiga qarshi turli to‘siqlar mavjud bo‘lgan. 617 yilda unga da’vatchilik bilan faqat o‘z mahallasida shug‘ullanishiga ruxsat berilgan, ammo mahalladan tashqariga chiqishi qat’iyan man qilingan. 620 yilda Hadicha (xotini) va undan keyin Abu Tolib (amakisi) vafot etgan. Yaqin kishilarining madadidan mahrum bo‘lgan Muhammadning hayoti xavf ostida qolgan va u shahardan chiqib ketishga qaror qilgan. U 622 yilda (taxminan 22 yoki 24 sentabrda) to‘siqlardan muvaffaqiyatli o‘tib, Yasribga (Madina) ko‘chgan. Muhammadning Yasribga ko‘chgan vaqti halifa Umar davrida musulmon hijriy taqvimining hisobiga asos sifatida qabul qilingan.
Shunday qilib, birinchi teokratik (grekcha teos – xudo, kratos – hokimiyat degan ma’noni anglatadi) davlat vujudga kelgan. Davlat boshida yakka hokim dindor kishi bo‘lgan. Bu davlatni Ollohning yerdagi vakili – Muhammad payg‘ambar hamda uning ikki yordamchisi Abu Bakr va Umar boshqarganlar. Ular o‘z qo‘llariga nafaqat siyosiy va harbiy hokimiyatni, balki diniy ishlar, kishilarning tarbiyasi, yangi dinni tarqatish bilan bog‘liq vazifalarni ham olganlar. Shu tariqa payg‘ambarning hayoti va aytgan so‘zlari sekin-asta qonundek mavqeiga ega bo‘lib borgan. Tez orada islom dinining ta’siri Janubiy va G‘arbiy Arabistonning deyarli barcha qabilalarini qamrab olgan. Muhammad payg‘ambar tarafdorlari islom diniga e’tiqodni goh targ‘ibot, gohida esa kuch ishlatish yo‘li bilan qaror toptirganlar. Yirik savdo-sotiq markazi Makka shahri aholisi islom diniga hammadan ko‘p qarshilik ko‘rsatgan. 623 yildanboshlab musulmonlar makkaliklarning karvonlariga hujum qila boshlagan. Ular katta qo‘shin bilan musulmonlarga qarshi chiqqan. 624 yilda Badr shahri yonidagi jangda Muhammad rahbarligidagi qo‘shin makkaliklarni tor-mor qilgan. 625 yilda makkaliklar qo‘shini Uxud tog‘i yaqinida musulmon qismlariga katta talafot yetkazgan. Lekin makkaliklar Yasribdan chekinganlar. 628 yilda Muhammad katta qo‘shin bilan Makka shahriga yaqin kelgan. Musulmonlar qo‘shinlari Makka shahri yaqinidagi al-Xudoaybiya qishlog‘iga kelib to‘xtagan. Shaharliklar bilan olib borilgan muzokaralar natijasida tinchlik shartnomasi tuzilgan. Nihoyat, Muhammad 630 yilda Makka shahrini qo‘lga oldi, ilgari unga qarshi bo‘lgan quraysh zodagonlari esa uning ittifoqchisiga aylanganlar. Muhammad garchi o‘z ona shahrida muvaffaqiyat qozongan bo‘lsa-da, Madina shahriga qaytishni ma’qul ko‘rgan. O‘limidan bir necha oy avval, u Makkaga haj qilgan. Shu davrdan e’tiboran Makka shahri islom dinining muqaddas poytaxti deb e’lon qilingan