Islom sivilizatsiyasi va o’ziga xos xususiyatlari
Islom sivilizatsiyasi va o’ziga xos xususiyatlari
VIII y ok i IX asrgacha Musulmon siv ilizat siy asi Islom siy osiy reallik sifat ida bi necha y il ichida shak llandi. A rablar bosqinchilik urushlari v osit asida imperiy ani y arat ishdi. Biroq islom siv ilizat siy asi shu impery ianing hamda qadimdan mav jud bo’lgan siv ilizat siy alar qorishmasining nat t ijasi bo’ldi. Bunga k o’p v aqt hamda k o’p av lod k erak bo’ldi. A rablarning o’z diniga e’t iqodlar k am edi, k o’o narsa o’sha dav rda k et ay organ jaray onlarga bog’liq edi: arablarning birinchi bosqinchilik dav ri dav lat ni, imperiy ani y arat di, biroq siv ilizat siy ani emas. Ba` zi t adqiqot chilarga k o` ra, dast lab arab bosqinchilari mag’lub bo’lganlarni o’z e’t iqodiga o’t k azishga ham, ularning e’t iqodiga o’t ishga ham harak at qilishmagan. Ular faqat bo’y sundirilgan siv ilizat siy alardan foy dalanishgan, undan ziy ot isi emas: Fors, Suriy a, Misr, Rim Afrik asi (arablar bu y erni Ifrik a deb at ashgan, uning hududi bugungi k unda Tunisga t o’g’ri k eladi), Ipaniy a (hozirgi A ndaluziy a). Agar o’sha dav rda xrist ianlar islomni qabul qilishga harak at qilishsa, ularni t ay oq bilan jazolashgan. Bu jaray on soliqlar faqat musulmon bo’lmaganlardan olingani uchun bo’lgan, y angi xo’jay inlar esa o’zlarining doromadining k amay ishiga qarshi edi.
«Bosib olingan mamlakatlar … o’zining hayotiy ukladini saqlab qolishgan hamda qo’pol musosabatda ularga nisbatan bo’lishmagan, biroq… ularga yaxshilab qarashni talab etadigan qimmatli chorvadek munosabatda bo’lishgan, buning sababi “qimmatli chorva” soliq ko’rinishida katta daromad keltirgan» (Gaston Vyet). Bu jarayon 632 – 660 yillarda mamlakatni boshqargan Muhammad payg’ambarning to’rtda izdoshi “xaliflar” tomonidan boshqarilgan paytda bo’lgan (Xalif – voris, , boshqaruvchining o’rinbosari ma’nolarini anglatadi), keyinchalik 660 – 750 yillarda mamlakatni boshqargan Umaviylar davrida ham shunday bo’lgan, ular Damashqni o’z poytaxti qilishgan. O’sha yillarda to’xtovsiz urushlar bo’lmagan yoki deyarli hech qachon diniy faktor oldingi planga chiqmagan. Misol uchun, Vizantiya bilan urush siyosiy bo’lgan, diniy emas.Bundan tashqari, bosib olingan mamlakatlarda boshqaruv mahalliy aholi qo’lida bo’lgan; yozuv yo grek tilida, yo pahlaviy (o’rta fors tili) tilida bo’lgan; san’at hali ham ellinizmdan ilhomlangan, bu hattoki, masjitlar arxetekturasida bilinadi. Masjidlarning ichki qismlari, qator ustunlar, arkalar, gumbazlar Vizantiya obrazlarini eslatgan. Faqat aholini duoga undovchi muazzin uchun mo’ljallangan minora o’ziga xos (minora ham xristian qo’ng’iroqlar minorasini eslatgan). Abbosiylar boshqaruv davrida tub o’zgarish: VIII asr o’rtalarida qat’iyatli o’zgarishlar ro’y beradi. Bular siyosiy, ijtimoiy va keyinchalik intelektual sohadagi burilishlar edi. Bu xalifalik Abbosiylarga o’tayotagan paytda hamda ularning qora shtandarti (davlat bayrog’i) oq shtandart o’rniga kelayotgan paytda yuz bergan. BU DAV RDA ARAB DUN YOSI SHA RQQA QA DA M QUYA DI VA UN I OLDI N O’ZI GA TORTGAN O’RTAY ER DEN GI ZI DAN SEKI N LI K BI LA N UZOQLASHA DI . YA N GI X A LI FLA R DAV RI DA I SLOM DUN YOSI N I N G POY TA X TI DA MA SHQDAN BOG’DODGA KO’CHI RI LA DI . BU HOLAT ERON LI K LA RN I N G HA MDA BOSHQA BOSI B OLI N GAN X A LQLA RN I N G KUCHAY I SHI GA OLI B KELA DI . BU HOKI MI YAT TEPA SI DA BI R ASR TURGAN , “ QON I TOZA” A RA BLA R HUKMRON LI GI N I N G YA KUN I N I EN GLATAR EDI , ULAR UCH YOKI TO’RT AV LOD BOSHQARGAN . SHU DAV R MOBAY N I DA “ Y UQORI TA BAQA” BOY LI K VA HASHMAT BOTQOG’I GA BOTI B QOLDI , SI V I LI ZATSI YA ROHATI DA O’Z AFZA LLI K LA RI N I YO’QOTADI . I BN X ALDUN , AN DA LUSI YALI K ASLZODA A RA B, KEY I N CHA LI K BU SI V I LI ZATSI YA NI “ PERSON I FI TSI YALASHGA N Y OV UZLI K” (SHAX SLA N TI RI LGA N , J ON LAN TI RI LGAN ) DEB ATAY DI . TA BI I Y KI , MODDI Y TA RAQQI YOT HA MMA J OYGA Y ETI B BORGAN SHAROI TI DA BI RI N CHI O’RI N GA ESKI SI V I LI ZATSI YALASHGA N MA MLA KATLA R CHI QA DI . 820 – Y I LGA KELI B X A LI FA N I N G DAROMADI O’SHA DAV RDAGI V I ZA N TI YA I MPERI YASI N I N G Y I LLI K DAROMADI DA N 5 MA RTA KO’P DA ROMAD KELGAN . K ATTA BOY LI K I LK SAV DO K API TA LI ZMI , X I TOY VA HI N DI STON , FOR KO’RFAZI DAV LATLA RI , EFI OPI YA , QI ZI L DEN GI Z MA MLA KATLARI , I FRI K A, AN DA LUZI YA VA BOSHQA MAMLA KATLA R BI LAN SAV DO A LOQALARI RI VOJ LAN GAN LI GI TUFAY LI TO’PLA NGA N.
Kapit alizm t ermini uchalik ham arxaik emas. Islom dini huk mronlik qilgan k at t a hudud t ufay li t ov arlar bilan chay qov chilik qilish chegara bilmasdi. A rab y ozuv chisi X ariri arab sav dogarining t ili bilan shunday so’zlarni ay t adi: « Men fors shafranini (zafaronini) X it oy ga olib borish niy at im bor, mish – mishlarga qaraganda X it oy da uning narxi baland ek an. So’ng X it oy farforini (chinnisini) Gret siy aga, grek parchasini (k imxobini) Hindist onga, A leppo shishasini Yamanga, Yaman y o’l – y o’l mat olari Fors ga olib borish niy at im bor… » Basrada sav dogarlar o’rt asidagi shart nomalar hozirgi k liringga (t ashqi sav do munosabat larida bank larning schot v a v a hujjat lar asosida naqd pulsiz hisob – k it ob y urgizish) o’xshash sav do munosabat lari asosida amalga oshirilgan. Sav do shart nomalarini shaharlarsiz amalga oshirib bo’lmas edi. Kat t a shahar mark azlari v ujudga k eladi: faqat Bog’dod (762 – y ildan t o shaharni mo’g’ullar v ay ron qilguncha - 1258 – y ilgacha shahar Esk i Duny oning eng boy v a ‘ma’rifat langan” poy t axt i edi) emas, balk i Bog’doddan uncha uzoq bo’lmagan Tigr dary osining sohilida joy lashgan Samarra (836 – y ili asos solingan), Basra – o’zining k at t a port i bilan, Kair (Qohira), Damashq, Tunis (qay t a t ik langan Karfagen),Kordov alar huk mron mav qega erishadi, Bu shaharlarda hamjihat lik dagi harak at lar bilan Qur ’on t ili v a poeziy a (nazm) t illari asosida arab “adabiy ” t ili (so’zsiz sun’iy v a y ozma) y arat ildi v a qay t a y arat ildi. Bu t il t ez orada barcha islom dav lat lari uchun umumiy t ilga ay lanadi, xuddi xrist ianlar uchun lot in t ili umumiy bo’lgani k abi. A rabist ondagi arab t ilining o’zi v a boshqa mamlak at larning so’zlashuv t illari dialek t (shev a) larga ay lanadi. Bu faqat t il emas, balk i adabiy ot , g’oy a, ek umenik g’ay rat , Bog’dodda v ujudga k elgan v a duny o bo’y lab t arqalgan siv ilizat siy a edi. Hali A bbosiy lar hok imiy at t epasiga k elguncha mansabdor shaxslarni t ay inlash prinsipi o’zgargandi. 700 – y ili umav iy xalifa A bdul Malik Ioanna Damashqiy ni (k ey inchalik 655 – 749 y illarda monax (ruhoniy ) bo’lgan) maslahat chi sifat ida chaqiradi: xalifa unga grek t ilini rasmiy muomaladan zudlik bilan chiqarishni ay t adi. A rab t arixchisi Baladorining ay t ishicha:” bu Sargunada k at t a norozilik uy g’ot di (buni Sergiy a deb t ushunish k erak , bu I onna Daashqiy ning boshqa nomi edi), so’ng u xalifani chuqur g’am bilan t ark et di, y o’lda grek amaldorlarini k o’rib, ularga shunday degan: « endi boshqa ish qidiringlar, bu ishingizni X udo olib quy di» degan” .
Bu modus v iv endining y ak unini anglat ar edi – x rist ianlar v a musulmonlar o’rt asidagi k o’p y ill ik o’zaro sabr; y angi dav r boshlanay ot gan edi. Yagona t ilning v ujudga k elishi int elek t ual v a ish ay irboshl ash imk onini pay o qildi, huk mdorl aar o’rt asidagi munosabat larni soddalasht irdi. Yuqorida esl at ib o’t ilgan y ahudiy sav dogarlarining mak t ublari esk i y ahudiy harfl ari bilan bo’lsa – da, arab t ilida y ozilgan. Yagona t il madaniy at ni ng riv ojlanishiga asos bo’l di . Mashhur x alifa X orun ar – Rashidning o’g’l i al – Ma’mun (813 – 833) k o’p chet el k it oblarini arab t ili ga o’girishni buy uradi, av v alo grek t ilidagi k i t oblarni. Bu y angi k it obl ar juda t ez t arqalar edi, ust iga – ust ak i sl om t ez orada pergament dan arzon bo’lgan qog’oz haqida xabar t opishdi. Kordov a x alifasi A l – Hali m I I (961 – 972), ay t ishlari cha, 400 000 qo’ly ozmadan iborat k ut ubxonaga egali k qilgan (44 t omlik k at alog). Bu raqamlar bo’rt t irib k o’rsat ilgan bo’lsa ham, bu raqamlarni Karl V ning k ut ubxonasidagi 900 qo’ly ozma bilan qiy oslasa bo’ladi .2 Isl om uchun muhim bo’lgan bu asrlarda ichk i o’zgari shalr ham bo’l di . Muhammadning di ni Vizant iy a t i pidagi t alqi nlar hisobiga murak k ablashadi, unga mist ik a el ement l ari k i rib k eladi, bunda olimlar neopl at onizmni qay t a v uj udga k elishini k o’radi. Hat t ok i, shi’a y o’nalishi ning k o’pgina muv aff aqqiy at lari dast labk i arab islomiga behona bo’lgan holat larga bog’l iq. Shialik lar o’zlarini ng pay do bo’lishini Umav i y lar t omonidan o’dirilgan A li bi lan bo’gl ashadi . Ular o’zlarini islomning an’anal ariga v a musulmonlarning k o’pchiligini t ashk il qiladigan sunniy l arga qarshi qo’y adi. Shial ik lar ziy orat gohi – I roqdafi Kerbeladir, u y erga minglab zi y orat chilar boradi. « A li I soga, uning onasi – Fot i ma esa A v liy o Mary amga t englasht iril gan. A li v a uning o’g’il larining o’limi azob – uqubat deb t asav v ur qilinadi» (E.F.Got y e). Shunday qili b I slomning asoslari qadimgi Sharq v a O’rt ay er dengizi siv il izat siy alaridan ol ish hi sobiga boshqacha t alqi n qil inadi, ular esa o’z nav bat ida y osharish j aray oniga uchray di . Bu si v ili zat siy alarning hammasi umumiy t il bil an bog’li q holda y agona v a imt elek t ual v azifani bajaradi; A rabist on t arix iy epizodlarni ng biri , xol os; ma’lum nuqt ay i nazardan qaralsa, musulmon siv ilizat siy asi arab bo’l magan x alqlarning isl omga o’t ishi, musul mon mak t ablarining k o’pay i shi, A nlant ik adan t o Pomirgacha bo’lgan hududda i slomga e’t i qod qiluv chil arning birlashmasi v ujudga k elishining nat ijasida pay do bo’lgan. Ay t i sh mumk ink i, esk i v i noni y angi t eriga quy ishy apt i deb.