logo

Madaniy meros obyektlarini saqlash va ta’mirlash borasida amalga oshiriladigan ishlar

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1285.232421875 KB
Mavzu: Madaniy meros obyektlarini saqlash va 
ta’mirlash borasida amalga oshiriladigan ishlar.
Reja:
1.MUSTAQILLIK YILLARIDA 
ARXEOLOGIK 
YODGORLIKLARNI SAQLASH 
VA TA’MIRLASH BORASIDA 
AMALGA OSHIRILGAN 
ISHLAR. 2.XXI ASR BOSHIDA 
O’ZBEKISTONDA MADANIY 
MEROS OBYEKTLARINI 
SAQLASH VA TA’MIRLASH 
JARAYONIDA TASHKILIY VA 
AMALIY JIHATLARI.                  Ma’lumki, arxeologik yodgorliklar tariximizning qadimgi va eng qadimgi davri 
haqida ma’lumot beruvchi deyarli asosiy manba hisoblanadi. Zero, hozirgi vaqtda 
yurtimizdagi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tarkibidagi aksariyat tarix va 
o lkashunoslikka ixtisoslashtirilgan muzeylarning eksponatlarini asosiy qismini ʻ
aynan arxeologik yodgorliklarda aniqlangan osori atiqalar tashkil etishi fikrimiz 
dalilidir. Xalqmizning o ʻ tmish tarixini o zida jamlagan arxeologik yodgorliklar 	
ʻ
bizning kunlarda oddiy tepaliklar sifatida saqlangan bo lib, ular xalq or. Hozirgi 	
ʻ
kunda yurtimizda saqlangan arxeologik yodgorliklar 8 mingdan ziyod bo ʻ lib, ular 
shaharlar, qishloqlar, qo ʻ rg ʻ onlar, saroylar, ko ʻ shklar, eng qadimgi odamlar 
yashagan manzilgohlar, turli xil inshoot qoldiqlari (koriz, sardoba, ko prik va 	
ʻ
h.k.) xarobalari hisoblanadi. Shu bilan birga ajdodlarimiz qoldirgan qadimgi 
sanat namunalari – petrogliflar, qadimgi mozor qo ʻ rg ʻ onlar ham arxeologik 
yodgorlik sirasiga kiradi. Arxeologik yodgorliklar tariximiz, madaniyat va 
manaviyatimiz hamda qadriyatlarimiz timsoli sifatida baholanar ekan, uni saqlab 
avaylash va kelajak avlodga yetkazish dolzarb vazifadir. asida Oqtepa, Sariqtepa, 
Ko ʻ ktepa kabi nomlar bilan atalib kelinadi.                                     Afsuski, o ʻ tgan asrning 60-80-yillarida yurtimizdagi ko ʻ pgina yodgorliklar qisman yoki 
to ʻ liq buzilgan bo ʻ lib, bu holat ko ʻ plab arxeologik yodgorliklarni paxta ekin 
maydonlarini kengaytirish, tepalik tuprog ʻ ini ekinzorlarga o ʻ g ʻ it sifatida solinishi 
natijasida yuzaga kelgan. Mustaqilligimizning ilk kunlaridanoq madaniy merosimizni 
jumladan, arxeologik yodgorliklarni saqlash, himoya qilish va ulardan foydalanish 
to ʻ g ʻ risida bir qator qonunlar qabul qilingan. Jumladan, yodgorliklarni saqlash 
yurtimizning Konstitusiyasida ham belgilangan bo lib, bu borada 49ʻ - moddada 
quyidagilar ta ’ kidlangan: “Fuqarolarlar O ʻ zbekiston xalqining tarixiy, ma ’ naviy va 
madaniy merosini avaylab asrashga majburdirlar. Madaniyat yodgorliklari davlat 
muhofazasidadir”. Shu bilan birga 2009-yil 13-oktyabrda qabul qilingan “Arxeologik 
me’ros obyektlarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to ʻ g ʻ risida”gi qonun 
arxeologik yodgorlik va uni muhofaza qilish hamda undan foydalanishning huquqiy 
asoslarini qayd etdi. Yuqorida qayd qilinganidek ,  arxeologik yodgorliklar tarixning 
moddiy namunasi bo ʻ lib, uning qisman yoki to ʻ liq buzilishi tariximizning qaysidir 
qismini butunlay yo ʻ q bo ʻ lib ketishiga olib kelishi mumkin. Hozirgi vaqtda arxeologik 
yodgorliklarni qisman yoki to ʻ liq buzilishi ikki omil – tabiiy tabiat jarayonlari va inson 
omillari bilan bog ʻ liq hisoblanadi.                                        Yurtimizdagi aksariyat  q adimiy shahar, qishloq, manzilgohlar xarobalarining katta qismi suv manbaiga 
yaqin  joylashgan  bo ʻ lib,  daryolarning  qirg ʻ oqlarini  yemirilishi,  o ʻ zanlarning  o ʻ zgarishi,  toshqin  va  sellar 
kabi  tashqi  tasirlar  natijasida  yodgorliklarni  daryoga  yaqin  qismlarining  yemirilishiga  va  qo ʻ porilib 
tushishiga olib kelmoqda. Bunday yodgorliklar sirasiga  Dabusiya, Kofirqala, Axsiket  kabi qadimiy shahar 
xarobalarini  kiritish  mumkin.  Albatta,  bunday  jarayonni  oldini  olish  juda  qiyin  bo ʻ lib,  ayrim  holatlarda 
buning  iloji  yo ʻ q.  Shu  bois  yemirilishi  mumkin  bo ʻ lgan  hududlarni  arxeologik  jihatdan  o ʻ rganish  hamda 
imkoni  bo ʻ lsa  daryo  qirg ʻ oqlarini  mustahakamlash  uchun  kompleks  chora  tadbirlarni  ko ʻ rish  samarali 
natija  beradi.  Yodgorliklarning  holatiga  tabiiy  omil  bilan  birga  inson  omili  ham  ma’lum  darajada  ta’sir 
ko rsatadi.  Ma’lumki,  mustaqillik  yillarida  yurtimizda  keng  ko lamli  qurilish  va  obodonchilik  ishlari  olib ʻ ʻ
borilmoqda. Ko plab turarjoylar, ishlab chiqarish korxonalari, kommunikatsiya inshootlari (yo llar, elektr 	
ʻ ʻ
tarmoqlari,  aloqa  liniyalari  va  h.k.)  bunyod  yetilmoqda.  Bu  borada  yodgorliklarni  muhofaza  qilish 
maqsadida  O zbekiston  Respublikasi  Madaniyat  va  sport  ishlari  vazirligi  tomonidan  moddiy  madaniy 	
ʻ
meros  obyektlari  muhofaza  tegralari  loyihalarining  shaharsozlik  va  loyihalash  hujjatlariga,  shuningdek 
mo ljallanayotgan  yer  qazish,  yer  tuzish,  qurilish,  melioratsiya,  xo jalik  ishlari  va  boshqa  ishlarning 	
ʻ ʻ
moddiy  madaniy  meros  obyektlarini  asrash  talablariga  muvofiqligini  aniqlash  maqsadida  madaniy  meros 
obyektlarining tarixiy-madaniy ekspertizasi tashkil etiladi va amalga oshiriladi.                                   Samarqand, Buxoro, Toshkent, Shahrisabz, Xiva  kabi qadimiy 
shaharlarda olib borilayotgan qurilish ishlarida qonunchilikda 
belgilangan tartibda arxeologik kuzatuv ishlarini olib borish, 
moddiy madaniy meros obyektlar atrofida bosh rejaga asosan 
loyihalash, qayta qurish, qurilish va obodonlashtirish ishlarini 
rejalashtirishni Madaniy meros obyektlarini muhofaza qilish va 
ulardan foydalanish Davlat inspeksiyasi bilan kelishilgan holda 
amalga oshirish ham muhim katta ahamiyat kasb yetadi. Keyingi 
yillarda arxeologik yodgorliklarni ro yxatga olish bo yicha olib ʻ ʻ
borilayotgan tadqiqotlar yodgorliklarni 55-70 foizi qishloq 
hududlarida, dala maydonlarida joylashganligini ko rsatmoqda. 	
ʻ
Bu holatda qonunchilikda belgilangan tartibda yodgorliklar 
atrofiga muhofaza tegralarini aniqlash yodgorliklarni qisman yoki 
butunlay buzilishining oldini olish imkonini beradi. Chunki, 
muhofaza tegralarini mavjud bo lmasligi yodgorliklar atrofiga 	
ʻ
yoki ularning yuzasiga ekin yekilish holatini yuzaga keltirishi yoki 
bu yerdan turli maqsadlar uchun tuproq olinishiga olib kelishi 
mumkin.                        OʻzR  FA   Milliy   A rxe ologiy a  Mark azi   va 
Oʻzbe k ist on  Re spublik asi  Madaniy at   vazirligi 
bilan  birgalik da  arxe ologik   y odgorlik larni 
roʻy xat ga  olish  va  k at alogini  y arat ish 
borasida  amalga  oshirilay ot gan  t adqiqot lar 
jaray onida  qariy b  30  f oiz  y odgorlik lar 
qabrist on  sif at ida  f oy dalanilay ot ganligi 
ma ’ lum  boʻldi.  X ususan,  birgina  Shahrisabz 
t umanida  bu  k oʻrsat k ich  23  f oizni  t ashk il 
e t moqda.  Ze ro,  sobiq  shoʻrolar  davrida 
amalga  oshirilgan  ushbu  amaliy ot   nat ijasida 
y odgorlik larni  qariy b  2  me t rlik   madaniy  
qat lamni  buzilishiga  olib  k e lgan.  A y ni  vaqt da 
y odgorlik lar  not oʻgʻri,  noqonuniy   ravishda 
olib  borilgan  qazishmalar,  y odgorlik lar  y ok i 
uning  at rofi dan  t uproq  olinishi  k abi 
jaray onlar  ham  arxe ologik   y odgorlik larning 
buzilishiga sabab boʻlishi mumk in.                  Yuqoridagi qayd qilingan omillarni tahlil qilgan holda yodgorliklarni saqlash va muhofaza 
qilishda quyidagi kompleks chora tadbirlarni amalga oshirish samarali natija beradi. Birinchidan 
Respublikadagi arxeologik yodgorliklar katalogini yaratish va yagona GIS sistemasiga kiritish 
hamda yodgorliklarni muhofaza tegralarini belgilash. Hozirgi vaqtda  Samarqan d , Farg ona, ʻ
Namangan, Andijon  viloyatlarida ushbu ishlar deyarli o z yakuniga yetgan bo lsa, qolgan 	
ʻ ʻ
viloyatlarda bu borada keng ko lamli ishlar amalga oshirilmoqda. Ikkinchidan, yodgorliklar 	
ʻ
muhofaza qilishda keng aholi qatlamini jalb etish va ularda o z tarixiga, qadriyatiga bo lgan 	
ʻ ʻ
qiziqishni kuchaytirish va bu borada ommaviy axborot vositalaridan keng foydalanish. Zero, har bir 
fuqaro o zining shahri, qishlog i, mahallasida joylashgan arxeologik yodgorlik haqida to liq 	
ʻ ʻ ʻ
tasavvurga ega bo lib, uning ahamiyatini anglab yesagina xalqimizning tarixiy, manaviy va 	
ʻ
madaniy merosini avaylab asrashni o z burchi deb biladi. Ayni vaqtda 	
ʻ Afrosiyob, Axsikent, Qanqa, 
Dobusiya, Kofirqala, Sopollitepa, Jarqo ton	
ʻ  kabi yirik arxeologik yodgorliklarga mahalliy va xorijiy 
turistik marshrutlar uyushtirish ham aholi orasida arxeologik yodgorliklar ahamiyatini yanada 
oshishiga imkon yaratadi. Uchinchidan, yodgorliklarni saqlash borasidagi qonunlarni ijrosi davlat 
nazoratini kuchaytirish va bu borada keng jamoatchilik institutlari – ya’ni mahallalar nazoratini 
yo lga qo yish ham muhim ahamiyat kasb yetadi.	
ʻ ʻ                 
XXI asr boshiga kelib, mamlakatimiz va jamiyatimiz 
hayoti, taraqqiyotining barcha sohalarida bo lgani kabi ʻ
ijtimoiy-madaniy jambaha ham islohotlar jarayonida 
chuqur tarkibiy o zgarishlar yuz bera boshladi. Muhimi 	
ʻ
shundaki, O zbekstondagi mavjud madaniy meros 	
ʻ
obyektlari ushbu jarayondan chetda qolmadi. Dastlabki 
bosqich amaliyoti natijalari yuzasidan sarhisob ishlarini 
olib borilishi mavjud me’moriy obidalarni muhofaza 
qilish va ulardan foydalanishda kamchilik va 
muammolar mavjudligi ko rsatdi. Yuzaga kelgan 	
ʻ
muammolarga barham berish va boy tarixi y -me’moriy 
merosdan foydalanishni, ularni ta’mirlash, qayta tiklash 
va konservatsiyalashni takomillashtirish maqsadida 
hukumatimiz, 2001-yil 30 - avgustda “Madaniy meros 
obyektlarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish 
to g risida”gi qonunni qabul qilindi. O z navbatida, 	
ʻ ʻ ʻ
qabul qilingan qonun sohada olib borilayotgan 
islohotlarning navbatdagi bosqichiga asos soldi.                 Ushbu qonunni ijro yetishni muvofiqlashtirish maqsadida O zbekiston Respublikasi ʻ
Vazirlar Mahkamasining 2002-yil 29-iyuldagi 269-sonli «Madaniy meros obyektlarini 
muhofaza qilish va ulardan foydalanishni yanada takomillashtirish chora tadbirlari 
to g risida»gi qarori qabul qilindi. Qarorda Madaniy meros obyektlarini muhofaza qilish va 	
ʻ ʻ
ulardan foydalanish masalalarini muvofiqlashtirish bo yicha viloyatlarda, shu jumladan 	
ʻ
Samarqand, Buxoro va Navoiy viloyatlarida Idoralararo komissiya tuzilgan edi. Uning 
zimmasiga madaniy meros obyektlarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish sohasidagi 
davlat siyosatining asosiy y o	
ʻ nalishlarini amalga oshirish yuzasidan takliflar tayyorlash 
asosiy vazifa sifatida yuklatilgan edi. 
Shunday qilib, milliy qonunchilik tizimidagi ushbu ijobiy o zgarish sohada jadal sur’atlar 	
ʻ
bilan ish yuritish va respublikada mavjud madaniy meros obyektlarini hisobga olish, ularning 
texnik holatidan kelib chiqqan holda barcha imkoniyatlarni ishga solib qurilish-ta’mirlash va 
bunyodkorlikni amalga oshirishga keng imkoniyatlar yaratdi.                 
Mazkur  qaror  viloyatlarda  faoliyat  olib  borayotgan  O zbekiston  Madaniyat  va  sport  ishlari ʻ
vazirligi  Madaniy  meros  obyektlarini  muhofaza  qilish  va  ulardan  foydalanish  ilmiy  ishlab 
chiqarish  bosh  boshqarmasi  qoshidagi  inspeksiyaning  joriy  ishlarida  ijro  uchun  q abul  qilindi. 
Yangi qonun va qarorda Davlat ro yxati (kadastri) ishini yaxshi yo lga qo yish nazarda tutilgan 	
ʻ ʻ ʻ
edi.  Jumladan,  Samarqand  viloyati  hududida  1923-yildan  boshlab  2000-yilgacha  davlat 
organlari  tomonidan  tasdiqlangan  madaniy  meros  obyektlarining  umumlashtirilgan  Davlat 
ro yxati  (kadastri)  birinchi  kitobi  tuzildi  va  2004  yil  31  mart  kuni  boshqarma  tomonidan 	
ʻ
tasdiqlandi.  Ushbu  ro yxatda  arxeologiya,  arxitektura  va  shaharsozlik,  monumental  san’ati, 	
ʻ
xotira lavhalari,  di qq atga sazovor joylar, yangi aniqlangan  madaniy meros obyektlarini  alohida 
ro yxatlari o z aksini topgan.	
ʻ ʻ

Ushbu  ro yxat  2005  -  2009  yillar  davomida  davlat  arxivlaridan  yangi  topgan  hujjatlar 	
ʻ
asosida kayta ishlab borildi va shu asosda respublika, yo x ud mahalliy toifalarga ajratildi. Davlat 
muhofazasidan chiqarilayotgan obyektlarni hisobga olgan xolda viloyat bo yicha madaniy meros 	
ʻ
obyektlari  umumlashtirilgan  statistika  ma’lumoti  xam  tuzildi.  Xullas  yangi  qonun  va  uni 
amaliyotga  tatbiq  yetilishi  O zbekistonda  madaniy  meros  obyektlarini  saqlash  ishlarini  tizimli 	
ʻ
asosda tashkil etish uchun zamin yaratdi.                 Buxoroning shimoli-g arb tomonida, shahardan 10 km uzoqlikda ʻ
joylashgan, XVI asr o rtalarida Abdulazizxon buyrug i bilan qurdirilgan va 
ʻ ʻ
tarkibida xonaqoh (yeng katta binosi), dahmalar, maqbara, sakxona, xovuz, 
quduq, minora, madarasa kabi obyektlardan iborat Bahouddin Naqshband 
kompleksi 2003-yilda hukumatning maxsus qarori asosida qurilish-
ta’mirlash ishlari olib borildi va 1990-yillarda boshlangan ushbu amaliyot 
yakuniga yetkazildi.
Qayta tiklash va ta’mirlash jarayonida kompleksning janub tomonida 
ulkan gumbazli darvozaxona tiklandi, qadimiy darvozalari – Xoja Dilovar, 
Bobus salom asl xoliga keltirildi. Naqshbandiyning qabrini sharq va janub 
tomonlarida shimol tarafdagi qadimgi ayvonga uyg unlashtirilib ulkan 	
ʻ
ayvonlar tiklandi. Shuningdek, xonaqoh, masjid va madrasa ta’mirlanib, 
Baxouddin Naqshbandiy va u kishining onasining yodgorliklari yagona 
arxitekturaviy majmuaga aylantirildi.                  
O zbekiston tarixida o zidan keyin katta ma’naviy me’ros qoldirgan ʻ ʻ
hamda  h urmat va ehtiromga ega bo lgan siymolardan biri Nasriddin 	
ʻ
Ubaydullo Xo ja A	
ʻ h ror Valiyning hurmati va xotirasi sharafiga 
O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi “Xo ja A	
ʻ ʻ h ror ibn 
Valiyning 600 yilligini nishonlash to g risida” 143-sonli qaror qabul qildi. 	
ʻ ʻ
Ushbu qaror doirasida O zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport 	
ʻ
ishlari vazirligining Madaniy me’ros yodgorliklarini muhofaza qilish va 
ulardan foydalanish bo yicha Bosh ilmiy ishlab chi	
ʻ q arish 
boshqarmasining ilmiy ta’mirlash tashkilotlari Samarqand viloyat 
hokimiyati bilan birgalikda 2004 - yilda Xo ja Axror ibn Valiy majmuasida 	
ʻ
katta ta’mirlash va obodonlashtirish ishlarini amalga oshirdi. Birinchi 
navbatda majmuaning tomi butunlay almashtirildi, yodgorlik yog in 	
ʻ
sochin ta’siridan saqlab qolindi. So ngra tajribali ta’mirchi rassom Ye. 	
ʻ
Zuxurov rahbarligi ostida "Qadriyat-ta’mir" rassom-ta’mirchilarning 
sa’y-harakati bilan masjid shiftlaridan naqshu nigorlar ko p asrlik 	
ʻ
o rgimchak uyalari qurumlardan tozalanib, nihoyatda murakkab badiiy 	
ʻ
tiklash ishlari bajarildi. Shundan keyin ustalar b o	
ʻ yoq qatlamlarining 
buzilib, to kilib tushishi oldini olish maqsadida kimyoviy moddalar 	
ʻ
vositasida nozik konservatsiya uslublarini amalga oshirdilar. Yog och 	
ʻ
buyumlar va qismlarga maxsus eritmalar shimdirildi va ularga biologik 
zararkunandalar kirib qolish xavfining oldi olindi.

Mavzu: Madaniy meros obyektlarini saqlash va ta’mirlash borasida amalga oshiriladigan ishlar. Reja: 1.MUSTAQILLIK YILLARIDA ARXEOLOGIK YODGORLIKLARNI SAQLASH VA TA’MIRLASH BORASIDA AMALGA OSHIRILGAN ISHLAR. 2.XXI ASR BOSHIDA O’ZBEKISTONDA MADANIY MEROS OBYEKTLARINI SAQLASH VA TA’MIRLASH JARAYONIDA TASHKILIY VA AMALIY JIHATLARI.

Ma’lumki, arxeologik yodgorliklar tariximizning qadimgi va eng qadimgi davri haqida ma’lumot beruvchi deyarli asosiy manba hisoblanadi. Zero, hozirgi vaqtda yurtimizdagi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tarkibidagi aksariyat tarix va o lkashunoslikka ixtisoslashtirilgan muzeylarning eksponatlarini asosiy qismini ʻ aynan arxeologik yodgorliklarda aniqlangan osori atiqalar tashkil etishi fikrimiz dalilidir. Xalqmizning o ʻ tmish tarixini o zida jamlagan arxeologik yodgorliklar ʻ bizning kunlarda oddiy tepaliklar sifatida saqlangan bo lib, ular xalq or. Hozirgi ʻ kunda yurtimizda saqlangan arxeologik yodgorliklar 8 mingdan ziyod bo ʻ lib, ular shaharlar, qishloqlar, qo ʻ rg ʻ onlar, saroylar, ko ʻ shklar, eng qadimgi odamlar yashagan manzilgohlar, turli xil inshoot qoldiqlari (koriz, sardoba, ko prik va ʻ h.k.) xarobalari hisoblanadi. Shu bilan birga ajdodlarimiz qoldirgan qadimgi sanat namunalari – petrogliflar, qadimgi mozor qo ʻ rg ʻ onlar ham arxeologik yodgorlik sirasiga kiradi. Arxeologik yodgorliklar tariximiz, madaniyat va manaviyatimiz hamda qadriyatlarimiz timsoli sifatida baholanar ekan, uni saqlab avaylash va kelajak avlodga yetkazish dolzarb vazifadir. asida Oqtepa, Sariqtepa, Ko ʻ ktepa kabi nomlar bilan atalib kelinadi.

Afsuski, o ʻ tgan asrning 60-80-yillarida yurtimizdagi ko ʻ pgina yodgorliklar qisman yoki to ʻ liq buzilgan bo ʻ lib, bu holat ko ʻ plab arxeologik yodgorliklarni paxta ekin maydonlarini kengaytirish, tepalik tuprog ʻ ini ekinzorlarga o ʻ g ʻ it sifatida solinishi natijasida yuzaga kelgan. Mustaqilligimizning ilk kunlaridanoq madaniy merosimizni jumladan, arxeologik yodgorliklarni saqlash, himoya qilish va ulardan foydalanish to ʻ g ʻ risida bir qator qonunlar qabul qilingan. Jumladan, yodgorliklarni saqlash yurtimizning Konstitusiyasida ham belgilangan bo lib, bu borada 49ʻ - moddada quyidagilar ta ’ kidlangan: “Fuqarolarlar O ʻ zbekiston xalqining tarixiy, ma ’ naviy va madaniy merosini avaylab asrashga majburdirlar. Madaniyat yodgorliklari davlat muhofazasidadir”. Shu bilan birga 2009-yil 13-oktyabrda qabul qilingan “Arxeologik me’ros obyektlarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to ʻ g ʻ risida”gi qonun arxeologik yodgorlik va uni muhofaza qilish hamda undan foydalanishning huquqiy asoslarini qayd etdi. Yuqorida qayd qilinganidek , arxeologik yodgorliklar tarixning moddiy namunasi bo ʻ lib, uning qisman yoki to ʻ liq buzilishi tariximizning qaysidir qismini butunlay yo ʻ q bo ʻ lib ketishiga olib kelishi mumkin. Hozirgi vaqtda arxeologik yodgorliklarni qisman yoki to ʻ liq buzilishi ikki omil – tabiiy tabiat jarayonlari va inson omillari bilan bog ʻ liq hisoblanadi.