Mahalladagi nogironligi mavjud bo’lgan shaxslarga ijtimoiy xizmat ko’rsatish
![Mavzu: Mahalladagi nogironligi mavjud
bo’lgan shaxslarga ijtimoiy xizmat
ko’rsatish](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_1.png)
![Reja:
•
1)Mahallalarda nogironligi mavjud bo’lgan
shaxslar bilan ijtimoiy xizmat olib borish
•
2) Nogironligi mavjud bo’lgan shaxslar ijtimoiy
muhofaza turlari va ularning tizimlari
•
3) Mahalladagi nogironligi mavjud bo’lgan
shaxlarni aniqlash va ro’yxatga kiritish](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_2.png)
![Mamlakatimizda bozor munosabatlarini shakllantirishning e’tiborli tomoni shundaki,
dastlab uning strategik maqsadlari aniqlab olinib, islohotlarni bosqichmabosqich amalga
oshirish nazarda tutildi. Unga ko’ra, islohotlarning birinchi bosqichi 1991-1994 yillarni o’z
ichiga olib, ikkitta hal qiluvchi vazifa, ya’ni, birinchidan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimining
og’ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, iqtisodiyotni barqarorlashtirish,
ikkinchidan, respublikaning o’ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda
bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish ilgari surildi.
Islohotlarning butun birinchi bosqichi davomida respublika ijtimoiy siyosati uch asosiy
yo’nalishda olib borilib muhtoj, ijtimoiy jihatdan nochor tabaqalarni himoya qilish
maqsadida davlat byudjeti hisobidan 30 turli soha va yo’nalishlar bo’ylab ijtimoiy himoya
amalga oshirildi.[1] Xususan, ijtimoiy siyosatning birinchi yo’nalishga ko’ra, davlatning
ushbu sohada vakolatli bo’lgan muassasalari: Mehnat va aholini ijtimoiy himoya Vazirligi,
Moliya Vazirligi, Sog’liqni saqlash Vazirligi, Oliy va o’rta maxsus ta’lim Vazirligi, Madaniy
ishlar Vazirligi, shuningdek, «Mahalla», «Sog’lom avlod uchun» kabi jamoatchilik
tashkilotlari, Xotin-qizlar qo’mitasi va hokazolar tomonidan amalga oshirila boshlandi va
soha xarajatlari respublika byudjetining salkam uchdan bir qismini tashkil etdi. Jumladan,
miqdori muntazam o’zgartirib turilgan ish haqi, pensiyalar, stipendiyalar, nafaqalar,
kompensasiyalar, imtiyozlar va turli dotasiyalar shaklidagi bevosita to’lovlar ham keng
qo’llanildi. Eng kam ish haqi va pensiyalardan soliq olinmaydigan bo’ldi. Korxonalarning o’z
xodimlariga ijtimoiy yordam ko’rsatish sohasidagi xarajatlaridan bir qismi byudjet
mablag’lari hisobidan qoplanib turildi. Keng iste’mol mollari va xizmatlarining ko’pgina
turlari narxlaridagi tafovutlarning o’rni qoplandi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_3.png)
![Ayni vaqtda, qo’shimcha ijtimoiy imtiyozlarning butun bir majmui, xususan, boshlang’ich
sinf o’quvchilari va yolg’iz pensionerlar, 2 yoshgacha bo’lgan bolalar uchun bepul ovqat,
barcha maktab o’quvchilari va talabalar uchun ovqatning arzonlashuvi kabi imtiyozlar amal
qilib turdi. Ko’pgina toifadagi fuqarolarga turar joy shaxsiy mulk qilib bepul berildi, ba’zi
turdagi kommunal xizmatlar haqini to’lashda yengilliklar joriy etildi. Iqtisodiy ahvol
murakkab bo’lishiga qaramay, moddiy va moliyaviy imkoniyatlar cheklangan sharoitda ham
ijtimoiy ahamiyatga loyiq vazifalarni hal etish uchun zarur vositalar qidirildi. Islohotlarning
ushbu bosqichi zimmasiga yuklangan vazifa va pirovard samaraga ko’ra, shartli ravishda
narxlarni erkinlashtirilishi, pulning qadrsizlanishi darajasi ortib borishi munosabati bilan
daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish chora-tadbirlari
tizimdagi ustuvor yo’nalish bo’ldi. Bu yo’nalish istisnosiz barcha tabaqalarni qamrab oldi.
Ikkinchi muhim yo’nalish, respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish hamda oziq-
ovqat mahsulotlari va nooziq-ovqat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan darajada
saqlab turish chora-tadbirlarini ko’rilishi bo’ldi. Islohotlarning dastlabki bosqichida sobiq
ittifoqning ko’pgina davlatlarida aholining asosiy ommasi yoppasiga qashshoqlashgan bir
paytda, ushbu tadbir muhim ahamiyatga ega bo’ldi va iste’mol bozorini qisman bo’lsa-da
himoya qildi.Uchinchi muhim yo’nalish, aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy
himoyani qo’llash borasida kuchli chora-tadbirlarni ishlab chiqish va faol ijtimoiy siyosatni
amalga oshirish. Ish haqini oshirish bilan birga barcha toifadagi maktablarning,
mehribonlik uylari, maktabgacha va maktabdan tashqari muassasalar tarbiyachilari, oliy
va o’rta maxsus o’quv yurtlarining professor-o’qituvchilari va ilmiy xodimlari, ijodiy va
tibbiy xodimlarni ijtimoiy himoya va ularning mehnatini rag’batlantirish maqsadida
qo’shimcha moddiy ne’matlar, kvartira haqi va kommunal to’lovlar sohasida imtiyozlar
berildi](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_4.png)
![pensiyalar
nafaqalar
imtiyozlarBir
martalik
yordamhizmatlarijtimoiy yordamning turlari](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_5.png)
![Iqtisodiy jihatdan qaraganda oila uy xo’jaligi bo’lib, mikroiqtisodiy tizimning asosiy
bo’lagi hisoblanadi. Uning boshqa qismini esa firmalar, korxonalar tashkil etadi. Oila shu
qismlari bilan birgalikda mikroiqtisodiy tizimga, ya’ni, milliy iqtisodga birikadi va tor
doiradagi hodisa bo’lmay jamiyatning bir bo’lagi, aniqrog’i, uning asosini tashkil qiladi.
Oilani qo’llab-quvvatlashning samarali usullarini ishlab chiqish uchun kam ta’minlangan
oilalarning ijtimoiy ahvoli va kambag’allik muammolarini chuqur o’rganib chiqish ehtiyoji
tug’iladi. Sababi, bunday oilalarning oylik daromadi iste’mol ehtiyojidan past bo’lib,
daromadining 75-85% oziq-ovqatga sarflanadi.[6] Kambag’allikni aniqlash bilan esa, har
bir davlat faqat o’ziga tegishli bo’lgan vazifalarni hal qilishga harakat qiladi.[7] Masalan,
rivojlangan davlatlar kambag’allikni aniqlash orqali o’rta va quyi qatlamlar o’rtasidagi
chuqur differensasiya va ijtimoiy zarbalarga yo’l qo’ymaslikka intiladilar.
O’tish davri iqtisodiyotini boshidan kechirayotgan davlatlar uchun kambag’allik
darajasini aniqlash yangi bozor sharoitlariga moslasha olmayotgan aholi guruhlarini
manzilli ijtimoiy yordam strategiyalarini ishlab chiqish nuqtai nazaridan muhimdir. Qayd
etib o’tish kerakki, bir mamlakatda qabul qilingan yashash uchun zarur eng kam miqdor
boshqa davlat sharoitlariga to’g’ridan-to’g’ri mos kelmaydi.
Har bir davlat aholisining turmush darajasini aniqlab beruvchi o’ziga xos o’lchamlariga
ega bo’lib, mavjud andozalardan og’ish hollarida ijtimoiy himoya tadbirlari
kuchaytiriladi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_6.png)
![. Bozor munosabatlariga o’tilgach o’zgalar yordamiga muhtoj yolg’iz qariyalar duch kelayotgan
qiyinchiliklari hisobga olinib turarjoy va kommunal xizmat haqini to’lashdan ozod etildi. Bepul
dori-darmon va transport xizmatidan foydalanish imkoniyati yaratildi.
Ammo ijtimoiy himoyalashning mavjud tizimi chuqur tahlil etilganda uning kamchiliklari va
ijtimoiy samarasi yetarli emasligi ayon bo’lib qoldi. Chunki, mustaqillikning dastlabki yillarida
ijtimoiy siyosat sohasida faoliyat ko’rsatayotgan subyektlar boshqa sobiq sovet respublikalari
kabi ijtimoiy himoya tizimini yangilash borasida qator yirik muammolar bilan to’qnash keldilar.
Xususan, birinchidan, keskin qisqargan moliyaviy imkoniyatlarni tiklash va o’tish davrida zarar
ko’rgan aholi qatlamlarini ijtimoiy himoya bilan ta’minlash. Chunki, sobiq sovet davri ijtimoiy
himoya tizimi kam haqli bandlik, davlat tomonidan ajratiladigan yordam puli va birinchi yordam
xizmatiga asoslanib barcha uchun past darajadagi hayot tarzini birday yaratib berar edi.
Favqulodda holatlardan aziyat chekkanlarni ijtimoiy himoyalash tizimi umuman mavjud emas
edi. Ular alohida qatlam sifatida olinmay pensionerlar, nogironlar, homiladorlik ta’tillaridagi
ayollar toifalariga kirib ketar edi.ikkinchidan, haqiqatdan muhtoj aholi qatlamlarini aniqlash va
ularni manzilli ijtimoiy himoyalashning yangicha usullari, mexanizmlarining ishlab
chiqilmaganligi.Sababi, sobiq totalitar tuzum davrida kambag’allik rasman tugatilgan, deb targ’ib
qilinganligi natijasida muhtojlikni aniqlash tajribasi mavjud emas edi. Uy xo’jaligi byudjetining
rasmiy tekshirishlar ham kambag’allikni batafsil tahlil qilish imkoniyatini bera oladigan ishonchli
ma’lumotlarni keltira olmasdi. Daromadning real holati to’g’risidagi ma’lumotlar maxfiy saqlanar,
oylik ish haqi miqdori markaz tomonidan o’rnatilar edi. Maosh va yordam pullari oilaviy
daromadning asosiy manbalari hisoblanardi. Shuningdek, davlat yordam pullari yalpi yoki toifaviy
bo’lib, unga faqat ma’lum guruhga masalan, pensionerlar, 16 yoshgacha bolalari bo’lgan
oilalargina da’vo qilishlari mumkin edi. Ijtimoiy sohaga ajratilayotgan davlat mablag’larining
qisqartirilishi natijasida aniq yo’naltirilgan ijtimoiy siyosat yuritishning imkoni yo’q edi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_7.png)
![Uchinchidan, ijtimoiy himoya tizimining samaradorligini oshirishga xizmat qiluvchi yangi
muassasalarning deyarli mavjud emasligi. Chunki, bunday muassasalarda ijtimoiy madadga
muhtojlik darajasini obyektiv tarzda baholab beruvchi ma’muriy boshqaruv tizimi va malakali
mutaxassislar bilan ta’minlash uchun mablag’ talab etilardi. Ammo yuqorida ko’rib
o’tganimizdek, ijtimoiy ta’minot hukumatning ikkinchi darajali vazifalari qatorida bo’lganligi
uchun sohaga yetarlicha mablag’ ajratilmasdi.
Mustaqillikning dastlabki yillarida sobiq tuzum davridan meros bo’lib qolgan ushbu muammolar
iqtisodiy islohotlarning birinchi bosqichida yuritilgan ijtimoiy siyosat samaradorligiga salbiy ta’sir
ko’rsatmasdan qolmadi. Xususan, davlat byudjetidan sohaga ajratilayotgan mablag’larni tegishli
qatlamlarga yetib bormasdan sochilib ketayotganligi ma’lum bo’ldi va ijtimoiy himoyaning
mexanizmlari, vositalarini kuchaytirishda sifat jihatidan yangi bosqich zarurligi obyektiv ehtiyojga
aylandi. Mazkur ehtiyoj ostida 1994 yilda iqtisodiy islohotlarning ikkinchi bosqichiga o’tilib,
mamlakat kelajak istiqbolini belgilab olish maqsadidagi hukumatning strategik rejalari doirasida
aholini ijtimoiy himoyalashning yangi chora-tadbirlari ishlab chiqildi va uni amalga oshirishning
samarali mexanizmlari qidirildi. Bunga ko’ra, yalpi ijtimoiy himoyalash tizimidan ishonarli ijtimoiy
kafolatlar va aholini aniq ijtimoiy himoya tizimiga izchillik bilan o’tish maqsadga muvofiq, deb
topildi. Adolat tamoyillariga rioya qilish qoidasi yangi tizim qurilishiga asos qilib olindi.[2] Zero,
ushbu tizimda qo’llab-quvvatlanishga haqiqatdan muhtoj bo’lgan aholi tabaqalarini belgilashda
amal qilinishi lozim bo’lgan mezonlar ham, madadni ularga yetkazish vositasi bo’lgan omillar ham
aholiga ravshan, sodda, tushunarli tarzda bo’lishi kerak edi.
Ijtimoiy kafolatlar va qo’llab-quvvatlanishga muhtoj bo’lgan shaxslarni aniqlashda, yordamning
turi va miqdorini belgilashda subyektiv nuqtai nazardan ish qilish istisno qilinishi nazarda tutildi.
Yangi tizim aniq tabaqalarni qamrab oluvchi manzilli bo’lishi va ijtimoiy sohani tartibga
solinishiga xizmat qilishi kerak edi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_8.png)
![Izlanishlar natijasida respublika hukumati bu muammolar yechimining o’ziga xos yo’lini
topdi, ya’ni, davlat ijtimoiy himoya vakolatlarining katta qismi mahalliy o’zinio’zi boshqaruv
organlari – mahallalarga bosqichma-bosqich o’tkazila boshlandi. Ushbu maqsadda davlat
manbalari bilan bir qatorda mehnat jamoalari, jamoat va xayriya tashkilotlari hamda
jamg’armalarning mablag’laridan faollik bilan foydalanish nazarda tutildi. Ushbu tanlangan
model faoliyati ijtimoiy ta’minot sohasini tartibga solib, jamiyatni iqtisodiy o’sishga, bozor
tizimini shakllanishi, ijtimoiy barqarorlik, demokratiyani sekinlik bilan bo’lsa-da chuqurlashib
borishini ta’minlashga qaratildi va ijtimoiy himoya mahalla tizimining qonunchilik asoslari
yaratila boshlandi. Xususan, O’zbekiston Respublikasi Konstitusiyasining 18-moddasi hamma
shaxslarning tengligini o’rnatar ekan, «Imtiyozlar faqat qonun bilan belgilab qo’yiladi hamda
ijtimoiy adolat prinsiplariga mos bo’lishi shart»,[3] – degan qoidani mustahkamlaydi.
Konstitusiyaviy huquq me’yorlariga tayanilgan holda 1993 yil 2 sentyabrda «Fuqarolarning
o’zini-o’zi boshqarish organlari to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunining e’lon
qilinishi ijtimoiy sohada ilgari surilayotgan maqsadlar amaliyotidagi ilk qadamlardan biri
bo’ldi. Qonun avvalambor, o’zini-o’zi boshqarish organi – mahallalarning huquqiy maqomini
mustahkamladi va ular zimmasiga aholining muhtoj qatlamlarini manzilli ijtimoiy himoyalash
mas’uliyatini yukladi.
1994 yil 24 avgustda «Kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoyalashni kuchaytirishga oid
tadbirlar to’g’risida»gi Prezident Farmoni qabul qilindi. Ushbu qonunchilik hujjatining qabul
qilinishi bilan respublikada aholini ijtimoiy himoya tizimi tubdan o’zgartirildi. Qayd etish
joizki, ijtimoiy sohada qabul qilingan qonunchilik hujjatlari o’zida mamlakatimizning milliy
xususiyatlarini aks ettiribgina qolmay, xalqaro huquq me’yorlariga, jumladan, BMTning Inson
huquqlari Umumjahon Deklarasiyasining barcha shartlariga va 1966 yilda qabul qilingan](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_9.png)
![Mahallalarda
nogironligi
mavjud bo’lgan
shaxslar bilan
ijtimoiy xizmat
olib borish Nogironligi mavjud
bo’lgan shaxslar
ijtimoiy muhofaza
turlari va ularning
tizimlari Mahalladagi
nogironligi mavjud
bo’lgan shaxlarni
aniqlash va
ro’yxatga kiritishMahalladagi nogironligi mavjud bo’lgan
shaxslarga ijtimoiy xizmat ko’rsatish](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_10.png)
![Nutqni rivojlantirish ko'rsatkichlari maktabgacha yoshdagi
bolalarning til qobiliyatlari: nutqning tovushli madaniyati
(barqaror sof ovozli talaffuz), grammatika (aniq shakl va
so'zni shakllantirish), izchil nutq (kichik ijodiy hikoyani
mustaqil ravishda tuzish). Ushbu ko'rsatkichlar ro'yxati,
albatta, to'liq deb bo'lmaydi. Bu o'qituvchining o'zi oldiga
qo'yadigan vazifasiga bog'liq. Men quyidagilarni
vazifalarni tuzdim:
har bir bolaning og'zaki nutqining barcha jihatlarini
(talaffuz, so'z boyligi, grammatik tuzilish, izchil nutq)
rivojlantirish va takomillashtirish.
so'z boyligini kengaytirish va boyitish;
dialogik nutqni o'rgatish (suhbatda faol ishtirok etish,
tinglash, javob berish, savollar berish qobiliyati);
qo'llarning nozik motorli ko'nikmalarini rivojlantirish;
ona tiliga qiziqish va hurmatni tarbiyalash.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_11.png)
![O`yinlar xalk pedagogikasining tarbiya vositasidan
biri hisoblanadi. Asrlar davomida o`yinlar rivojlanib,
yangilanib kelmoqda. O`yin faoliyati bola hayotida,
uning jismoniy, ruhiy, aqliy kamolatga etishida
muhim vositalardan biri hisoblanadi. O`yin orqali
bolalar tafakkur, tasavvur, xotira, diqqati kabi barcha
psixik jarayonlari rivojlanadi va atrof - muhit
haqidagi bilmi yanada kengayib boradi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_12.png)
![Maktabgacha ta'lim muassasasida o`yin faoliyatidan
to`g`ri va unumli foydalanish, har bir o`tkaziladigan
mashg`ulotlar va sayr faoliyatining samaradorligini
oshirib boradi. Maktabgacha tarbiya muassasalarida
o`yin faoliyati turli xil shaklda voqeaband - ijroli,
harakatli, ta'limiy, musiqiy-ta'limiy kabi yo`nalishda
olib boriladi. O`yin bolalar uchun qiziqarli, mazmunli
bo`lishi uchun tarbiyachi o`yin qoidasi bilan yaqindan
tanish bo`lishi kerak.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_13.png)
![O`yin mashg`ulotlaridan voqeaband - ijroli o`yinlar orqali
bolalar tafakkuri kengayadi va qiziqishlari rivojlanadi. Rolli
o`yinlar orqali bolalarga ularni qurshab turgan
kishilarning kundalik hayoti, o`zaro munosabatlari,
turmush kechirish yo`sinlari bilan tanishib boradi. Bolalar
hamisha kattalarga taqlid kilishadi, qo`g`irchog`ini
erkalayotgan qizcha onasining so`zini takrorlaydi,
qo`g`irchog`ini beshikka belab alla kuylaydi, mana shu
birgina o`yin orqali unda oila sharoitidagi ko`nikmalar
hosil bo`layotganligini kuzatishimiz mumki](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_14.png)
![Bundan tashqari "Shifokor", "Sartaroshxona", "Do`konda",
"quruvchilar", "Tikuvchilar", "Bog`cha", "Maktab - maktab" kabi
o`yinlar orqali maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar qalbida
kasbga qiziqish, faollik, o`zgalarga mehnatiga hurmat, ahil va
inoqlilik, shirinsuhanlik kabi hislatlar o`stirib boriladi.
Bolalar yoshiga mos ertaklardan, rus xalq ertagi " Sholg`om",
"Bo`g`irsok", o`zbek xalq ertagi "Zumrad va qimmat", "Ikki
echki" kabilarni sahnalashtirish, qo`shiqlarni, she'rlarni,
hazillarni yod oldirish bola xotirasini mashq qildiradi, fikrni
to`plash qobiliyatini, so`z boyligini, nutq faoliyatini, estetik
madaniyatini, bolalarda ijrochilik mahoratini, o`ziga bo`lgan
ishonch kabi qobiliyatlarni tarkib topishiga yordam beradi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_15.png)
![Harakatli o`yinlar bolalardan epchillikni, chaqqonlikni, diqqatni bir
joyga jamlashni, sezgirlikni talab kiladi. Xalq o`yinlaridan "Ismingni
eslab qol", "Ko`z bog`lagich", "Oq terakmi, ko`k terak", "g`ozlar",
"qushim boshi", "To`p-tosh", "Jami" o`yinlari orqali bolalarda harakat
faoliyati rivojlantirilib boriladi, mustaqil faoliyati, jismoniy quvvati
ishirilib, o`zligiga ishonch ruhi o`stirib boriladi. Shuningdek turli
o`yinchoqlar bilan uynash tup, arqoncha, ot,arava, velosiped kabilar
bilan uynaladigan o`yinlar orqali ular qalbida musobaqalashish hislari
uyg`otib boriladi. Ayniqsa to`p o`yinlari bolalarning barcha tana
harakatlarini rivojlanishiga katta yordam beradi, shuning uchun to`plar
rangi yorqinroq, engil, yumshoq, bolalar uchun o`ynashga qulay
bo`lishi kerak.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_16.png)
![Bolalar bilan sport xonalarida emaklash, sirpanish, tirmashib
chiqish, arqon tagidan o`tish mashqlarini o`rgatish va shunga
doir quyidagi: "Ona tovuq va jo`jalar", "Arqonga tegmay
o`tchi", "Olishish", "Tortishmachoq" kabi o`yinlarni bolalarga
o`rgatish orqali ularda ishoraga binoan harakat, jamoa bilan
o`ynash, qoidaga amal kilish, chamalash, diqqatni jamlash
kabi hususiyatlar tarbiyalanadi.
Ta'limiy o`yinlar orqali bolada mustaqillik, faollik, ijodkorlik
masalaga ongli yondoshish malakasi o`stirib boriladi. O`yin
ko`rgazmalilik, oddiydan murakkabga o`tish usullari orqali olib
boriladi. Tarbiyachi ta'limiy o`yinlarni o`tkazish davomida bola
harakatini faollashtiradi, mustaqil harakat qilish qobiliyatini
shakllantiradi, o`yindan to`g`ri foydalanilsa bolaning tafakkuri,
nutqi, xotirasi ya'ni, aqliy tarbiyasiga asos solinadi. Ta'limiy
o`yinlar orqali bolalar eshitish, kurish, sezish a'zolari orqali
turli narsalar va ularni yasashda ishlatiladigin materiallarning
xossalarini, ularni bir - biriga taqqoslashni, guruhlarga
ajratishni o`rganadilar.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_17.png)
![](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_18.png)
![Ta'limiy o`yinlar kichik guruhlarda quyidagi xilda o`tkaziladi.
O`yinchoklar bilan o`ynaladigan o`yinlar-"Ayiqlarga nima kerak?",
"Jajji oyoqchalarimiz", "Zumrad uchun ko`ylaklar" .
Stol ustiga qo`yib o`ynaladigan o`yinlar- "Nima qaerda yuradi?",
"Men aytgan narsani ko`rsat", "Kimning qo`lida nima bor?".
Og`zaki usuldagi ta'limiy o`yinlar- "qo`g`irchoq Lolaxonni
cho`miltiramiz", "qo`g`irchoq Lolaxon mehmonga keldi", "Ajoyib
xaltacha", "Shaklini top", "Rangini top" kabi o`yinlar kiradi.
Eshitish va ko`rish a'zolarini faollashtirish uchun "Xilini top", "qaysi
daraxtning mevasi?", "Nimaning pati", "Mevasini top", "Onasini top",
"Mevalar va barglar", "Domino", "Yovvoyi va uy xayvonlari", "Ishlash
uchun nima zarur", "Bu uychada kanday xayvon yashaydi","Bu kim
yoki nima?" singari o`yinlardan foydalanish maksadga muvofik
bo`ladi. Bu O`yinlar orqali bolalarda meva va sabzavotlar, xayvonlar
va parrandalar, yil fasllari,kiyim - kechak va boshkalar, kabi
tasavvurlar boyitilib, kengaytirilib, kurish va eshitish, esda saqlab
kolish xususiyatlari rivojlantirilib boriladi. Katta guruhlarda
uynaladigan "Ayting biz topamiz", "Topgan topag`on", "Oshqovoq
pishdi", "Loy o`yini", "Bog`bonlar" o`yinlari orqali mehnatga
muxabbat ruhi tarbiyalanib boradi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_19.png)
![Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to’g’risidagi Xalqaro Paktning bosh tamoyillariga
mosdir. Ushbu paktning 10-moddasida «Jamiyatning tabiiy va asosiy hujayrasi
hisoblanmish oilaga imkoni boricha keng ko’lamda yordam berilishi va himoya etilishi
zarur. Ayniqsa, u shakllanayotgan davrda bunday ko’mak zarur, chunki mustaqil
bo’lmagan bolalar va ular tarbiyasi borasidagi g’amxo’rlik hozircha oila zimmasiga
tushmoqda. Bola tug’ilishidan oldin va undan keyingi davrda onalarga alohida e’tibor
berilishi lozim. Bu davr maboynida ishlovchi onalarga haq to’lanadigan ta’til yoki ijtimoiy
ta’minot bo’yicha yetarli nafaqa bilan ta’til berilishi kerak»– deb belgilab qo’yilgan.
Xullas, bu qadam respublikamiz ijtimoiy himoya tizimi rivojining ikkinchi, yuqoriroq
bosqichi bo’lib, bu bosqichda ijtimoiy ta’minot aholining aniq tabaqalarini qamrab
olishga qaratildi. Endilikda, bolalar va kam daromadli oilalar ijtimoiy himoyadan
bahramand bo’luvchi asosiy kishilar, uni yetkazuvchi esa – mahallalar bo’lib qoldi. Bunda
aholi hayoti oilaviy, jamoaviy turmush tarziga asoslanganligi e’tiborga olindi. I.Karimov
ta’kidlaganidek, «Sharq xalqlarida, jumladan, o’zimizning O’rta Osiyo sharoitida jamoa
bo’lib yashash tuyg’usi g’oyat muhim ahamiyat kasb etadi va odamlarning bir-biriga
yaqinlashtirishga, bir-birini qo’llab-quvvatlab hayot kechirishga zamin tug’diradi» Zero,
oila, jamoa kishilarning qon-qarindoshlik, mulk va manfaat umumiyligi, talab va
ehtiyojlarini birgalikda qondirishga asoslangan, maqsadi yagona bo’lgan majmua, ya’ni,
mikroijtimoiy tuzilmadir.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_20.png)
![](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_21.png)
![Respublikamizda aholining yordamga muhtoj qatlamlarini aniqlashda mazkur omillarga
asoslanib ish ko’rildi va kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoyaning yangi dasturi ishlab
chiqildi. Unga ko’ra, mahalladagi kam ta’minlangan oilalarni aniqlash va aynan muhtoj
kishilarga yordam berishning tarixan adolatli tizimi qayta tiklandi. Ijtimoiy adolat tamoyiliga
og’ishmay amal qilingan holda, ko’rsatilayotgan moddiy yordamning aniqligini ta’minlash, uni
haqiqatdan muhtoj oilalarga berish, aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlariga ayrim
oilalar tomonidan boqimandalik kayfiyatida munosabatda bo’lishga yo’l qo’ymaslik, oila
a’zolari, ayniqsa, bolalarning moddiy farovonligi, har tomonlama jismonan va ma’nan
barkamol bo’lishi, ma’lumot va kasb darajasini oshirishi uchun zarur bo’lgan sharoitlar
yaratishda oilaning mas’uliyatini kuchaytirish nafaqa to’lashning mezonlari va majburiy
shartlar qilib belgilandi.
Mahallalarga jamoada nisbatan kam ta’minlangan oilalar hamda ariza bilan murojaat qilgan
muhtoj kishilarning huquqlarini turli ijtimoiy ko’rsatkichlar orqalari aniqlash mas’uliyati
yuklatildi. Ijtimoiy himoyaning ushbu tizimida kam ta’minlangan aholi qatlamlarini aniqlash
mezonlari davlat dasturlari, maxsus yo’riqnomalarda aniq belgilangan bo’lib, e’tiborlisi,
mahalla kengashilarining nafaqat rasmiy ko’rsatkichlarga tayanib qolmasdan, ma’lum mahalla
hududida istiqomat qiluvchi aholi haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lgan mahalla oqsoqollari,
faollarining maslahatlari asosida ish yuritish imkoniyatiga ega bo’ldi va ushbu sohada mahalliy
o’zini-o’zi boshqaruv organlarining mustaqil faoliyati qo’llab-quvvatlandi hamda ularga
ishonch bildirildi.Xullas, mazkur band mohiyatini yoritib berish davomida quyidagi xulosalarga
kelindi. Xususan, birinchidan, sobiq sovet tuzumi davrida ijtimoiy siyosat hukmron partiya
mafkurasidan kelib chiqib o’ta markazlashtirilgan edi. O’lkalar, jumladan, respublikamizdagi
ijtimoiy dasturlarga «qoldiq» tamoyili bo’yicha iqtisodiy soha xarajatlaridan qolgan oz
miqdordagi mablag’lar ajratilgan.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_22.png)
![Mahalla institutlari
Oila institutlari
Farzand tarbiyasi Mustahkam jamiyat asoslari](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_23.png)
![O’zbekistonning o’z mustaqilligini qo’lga kiritishi bilan ijtimoiyiqtisodiy muammolar
yechimida mustaqil faoliyat yuritish imkoniga ega bo’lindi va rivojlanishning o’ziga xos
modeli yaratilib, unga ko’ra, bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o’tilishida kuchli
ijtimoiy siyosat ustuvor maqsadlardan biriga aylandi.
To’rtinchidan, islohotlarning ikkinchi bosqichida ijtimoiy himoyaning aniq yo’naltirilgan
manzilligi ta’minlanib, fuqarolarni o’zini-o’zi boshqarish organlari – mahallalar vositasidan
foydalanish mexanizmi ishga tushirildi.
Beshinchidan, respublikamiz aholisini ijtimoiy himoyada mahalliy o’zini-o’zi boshqaruv
organlarining mustaqil faoliyati maqsadga muvofiq. deb topildi va qo’llabquvvatlandi.
Oltinchidan, ijtimoiy himoyaning mahalla tizimi o’tish davrida respublikamizda ijtimoiy
ta’minot sohasining tartibga solinishiga xizmat qildi.
Jamoalarni shakllanishi haqida E.Munye o’z fikrini bildirar ekan, «Jamoa – uning a’zolari
bo’lgandagina mavjud bo’lishi mumkin»,[8] – deb qayd etadi. Darhaqiqat, insonlarni
jamoalarga birlashib yashashlari natijasida ijtimoiy ehtiyojlar mutanosibligi iqtisodiy,
siyosiy, madaniy, milliy va boshqa qadriyatlar, ko’nikma, ijtimoiy faoliyat va xulq-atvor
me’yorlarining uzluksizligi, izchilligi ta’minlandi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_24.png)
![2021/2022 o‘quv yilidan boshlab mahalla xodimlari uchun sirtqi ta’lim bo‘yicha kadrlar
tayyorlash tizimi joriy etilishi yuzasidan qabul qilingan Hukumat qarori doirasida turli fikr-
munozaralar kuzatilmoqda.
Xo‘sh, aslida, qaror mohiyatan nimani nazarda tutadi?
Birinchidan, berilayotgan mazkur imtiyoz barcha OTMlarga o‘tmaydi, qolaversa barcha
yo‘nalishlarga nisbatan ham tatbiq etilmaydi.
Ya’ni, mahalla xodimlari uchun pedagogika va moliya-iqtisod sohalaridagi OTMlarda faqat
(e’tibor bering!) “5520100 – Ijtimoiy ish (faoliyatning turli sohalari bo‘yicha)” bakalavriat
ta’lim yo‘nalishida sirtqi o‘qish imkoniyati berilmoqda.
Ikkinchidan, ushbu yo‘nalishga imtiyozli ravishda qabul qilingan mahalla xodimlarining
o‘qishini boshqa yo‘nalishga ko‘chirishiga ruxsat berilmaydi.
Uchinchidan, bu – mahalla xodimlari (hatto tavsiyanoma olganlari ham) o‘qishga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qabul qilinadi degani emas. Boshqacha aytganda, Mahalla va oilani
qo‘llab-quvvatlash vazirligi tomonidan berilgan tavsiyanomaga ega bo‘lib turib ham, kirish
imtihonlaridan muvaffaqiyatli o‘tilmasa, mahalla organlari xodimlari talabalikka tavsiya
etilmaydi.
To‘rtinchidan, bu bo‘yicha murojaat qilgan har bir mahalla xodimi tavsiyanomali bo‘lib
qolmaydi.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_25.png)
![Ya’ni, tavsiyanoma olishning belgilangan mezonlari bor. Buning uchun mahalla xodimi:
● egallab turgan lavozimida so‘nggi 1 yil davomida faoliyat yuritayotgan bo‘lishi;
● mahalla tizimida kamida 3 yillik ish stajiga ega bo‘lishi;
● faoliyat yuritayotgan mahalla organi reyting ko‘rsatkichi bo‘yicha “namunali” deb
topilgan bo‘lishi kerak.
Qolaversa, mahalla xodimi ijobiy tavsiflanganmi, ish faoliyati ijobiy baholanganmi,
unga nisbatan intizomiy jazo choralari qo‘llanilmaganmi – shular ham taviyanoma
berishda inobatga olinadi.
Bir so‘z bilan aytganda, mazkur qarordan ko‘zlangan asosiy maqsad mahalla
organlarini yetuk va malakali mutaxassislar bilan to‘ldirish, mahalla organlari
xodimlariga ish faoliyatini davom ettirgan holda ta’limni ish bilan birga olib borish
uchun sharoit yaratib berish ko‘zlangan. Asosiy muddao shu.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_26.png)
![na
tija
javobgarlik
Ma`suliyatMahallalarda namunali ijtimoiy tizim yaratish](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_27.png)
![](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_28.png)
![Jamiyatdagi har qanday qusur va kamchiliklarning ildizini aksar hollarda oilalardagi
ijtimoiy-ma’naviy muhitdan izlash nechog‘li o‘zini oqlagani kabi kuchli, barqaror
hamda farovon davlat tizimi negizini ham, avvalo, mustahkam oilalar tashkil etishini
bugun tobora chuqur anglab yetmoqdamiz. Shu ma’noda, Prezidentimiz Shavkat
Mirziyoyev milliy va ma’naviy qadriyatlarimizdan kelib chiqqan holda oila institutini
rivojlantirish, bu sohada yillar davomida e’tibordan chetda qolib kelgan bo‘shliq
hamda muammolar yechimi yuzasidan tegishli davlat organlari va jamoat tashkilotlari
oldiga dolzarb vazifalarni qo‘yayotgani bejiz emas.
Ko‘plab ijtimoiy og‘riqlarga sabab bo‘luvchi erta nikohlarning jamiyatimizda
kuzatilayotgani, har yili ajralishlar soni 10-11 foiz oshib borayotgani, ayollar
jinoyatchiligi, voyaga yetmaganlar nazoratsizligi hamda huquqbuzarligi ko‘p
uchrayotgani, afsuski, ayni haqiqatdir. Bunday noxush manzaralarga uzil-kesil chek
qo‘yish va ularning oldini olish uchun, albatta, oilalar bilan ishlash tizimiga hayotiy,
samarador mexanizmlarni joriy qilish zamon talabiga aylandi. Binobarin, davlatimiz
rahbarining 2018 yil 2 fevraldagi “Xotin-qizlarni qo‘llab-quvvatlash va oila institutini
mustahkamlash sohasidagi faoliyatni tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi Farmoni zamirida ham, asosan, ana shu maqsadlar o‘z ifodasini topgan.
Mazkur Farmon bilan “Oila” ilmiy-amaliy tadqiqot markazining yagona tizim sifatida
Vazirlar Mahkamasining huzurida tashkil etilgani bugungi shiddatkor globallashuv
jarayonida axborotlashgan oila jamiyatning asosiy bo‘g‘ini sifatida muhofaza qilish.](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_29.png)
![E`tiboringiz uchun raxmat !!!](/data/documents/144bf2d3-1cac-4b02-b0b3-ae84d2c5c9cc/page_30.png)
Mavzu: Mahalladagi nogironligi mavjud bo’lgan shaxslarga ijtimoiy xizmat ko’rsatish
Reja: • 1)Mahallalarda nogironligi mavjud bo’lgan shaxslar bilan ijtimoiy xizmat olib borish • 2) Nogironligi mavjud bo’lgan shaxslar ijtimoiy muhofaza turlari va ularning tizimlari • 3) Mahalladagi nogironligi mavjud bo’lgan shaxlarni aniqlash va ro’yxatga kiritish
Mamlakatimizda bozor munosabatlarini shakllantirishning e’tiborli tomoni shundaki, dastlab uning strategik maqsadlari aniqlab olinib, islohotlarni bosqichmabosqich amalga oshirish nazarda tutildi. Unga ko’ra, islohotlarning birinchi bosqichi 1991-1994 yillarni o’z ichiga olib, ikkitta hal qiluvchi vazifa, ya’ni, birinchidan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimining og’ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ikkinchidan, respublikaning o’ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish ilgari surildi. Islohotlarning butun birinchi bosqichi davomida respublika ijtimoiy siyosati uch asosiy yo’nalishda olib borilib muhtoj, ijtimoiy jihatdan nochor tabaqalarni himoya qilish maqsadida davlat byudjeti hisobidan 30 turli soha va yo’nalishlar bo’ylab ijtimoiy himoya amalga oshirildi.[1] Xususan, ijtimoiy siyosatning birinchi yo’nalishga ko’ra, davlatning ushbu sohada vakolatli bo’lgan muassasalari: Mehnat va aholini ijtimoiy himoya Vazirligi, Moliya Vazirligi, Sog’liqni saqlash Vazirligi, Oliy va o’rta maxsus ta’lim Vazirligi, Madaniy ishlar Vazirligi, shuningdek, «Mahalla», «Sog’lom avlod uchun» kabi jamoatchilik tashkilotlari, Xotin-qizlar qo’mitasi va hokazolar tomonidan amalga oshirila boshlandi va soha xarajatlari respublika byudjetining salkam uchdan bir qismini tashkil etdi. Jumladan, miqdori muntazam o’zgartirib turilgan ish haqi, pensiyalar, stipendiyalar, nafaqalar, kompensasiyalar, imtiyozlar va turli dotasiyalar shaklidagi bevosita to’lovlar ham keng qo’llanildi. Eng kam ish haqi va pensiyalardan soliq olinmaydigan bo’ldi. Korxonalarning o’z xodimlariga ijtimoiy yordam ko’rsatish sohasidagi xarajatlaridan bir qismi byudjet mablag’lari hisobidan qoplanib turildi. Keng iste’mol mollari va xizmatlarining ko’pgina turlari narxlaridagi tafovutlarning o’rni qoplandi.
Ayni vaqtda, qo’shimcha ijtimoiy imtiyozlarning butun bir majmui, xususan, boshlang’ich sinf o’quvchilari va yolg’iz pensionerlar, 2 yoshgacha bo’lgan bolalar uchun bepul ovqat, barcha maktab o’quvchilari va talabalar uchun ovqatning arzonlashuvi kabi imtiyozlar amal qilib turdi. Ko’pgina toifadagi fuqarolarga turar joy shaxsiy mulk qilib bepul berildi, ba’zi turdagi kommunal xizmatlar haqini to’lashda yengilliklar joriy etildi. Iqtisodiy ahvol murakkab bo’lishiga qaramay, moddiy va moliyaviy imkoniyatlar cheklangan sharoitda ham ijtimoiy ahamiyatga loyiq vazifalarni hal etish uchun zarur vositalar qidirildi. Islohotlarning ushbu bosqichi zimmasiga yuklangan vazifa va pirovard samaraga ko’ra, shartli ravishda narxlarni erkinlashtirilishi, pulning qadrsizlanishi darajasi ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish chora-tadbirlari tizimdagi ustuvor yo’nalish bo’ldi. Bu yo’nalish istisnosiz barcha tabaqalarni qamrab oldi. Ikkinchi muhim yo’nalish, respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish hamda oziq- ovqat mahsulotlari va nooziq-ovqat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan darajada saqlab turish chora-tadbirlarini ko’rilishi bo’ldi. Islohotlarning dastlabki bosqichida sobiq ittifoqning ko’pgina davlatlarida aholining asosiy ommasi yoppasiga qashshoqlashgan bir paytda, ushbu tadbir muhim ahamiyatga ega bo’ldi va iste’mol bozorini qisman bo’lsa-da himoya qildi.Uchinchi muhim yo’nalish, aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyani qo’llash borasida kuchli chora-tadbirlarni ishlab chiqish va faol ijtimoiy siyosatni amalga oshirish. Ish haqini oshirish bilan birga barcha toifadagi maktablarning, mehribonlik uylari, maktabgacha va maktabdan tashqari muassasalar tarbiyachilari, oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlarining professor-o’qituvchilari va ilmiy xodimlari, ijodiy va tibbiy xodimlarni ijtimoiy himoya va ularning mehnatini rag’batlantirish maqsadida qo’shimcha moddiy ne’matlar, kvartira haqi va kommunal to’lovlar sohasida imtiyozlar berildi
pensiyalar nafaqalar imtiyozlarBir martalik yordamhizmatlarijtimoiy yordamning turlari