logo

Maxsus fanlarni o’qitish jarayonida modulli yondoshuv. Masofaviy ta’lim

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

7000.9736328125 KB
Mav zu: Maxsus fanlarni o’qit ish 
jaray onida modulli y ondoshuv. 
Masofav iy  t a’lim      RE J A:
1. Modulli t a’lim
2. Masofav iy  t a’lim y ut uq 
v a k amchilik lari     
Ta’lim jarayoniga “Modulli ta’lim” 
tushunchasi 1971 yillarda Dj.Rassel  
tomonidan kiritilgan. Dj.Rassel 
modulni o‘quv paketi sifatida talqin 
etadi va unga   o‘quv materialining 
konseptual birligini o‘rganishga oid 
harakatlarni kiritadi.   B.M.Goldshmid 
– modulni talabaga ma’lum 
ko‘zlangan natijaga erishishiga 
yordam beruvchi mustaqil birlik 
sifatida talqin etadi.
G.Ouyens modulni yopiq kompleks 
sifatida talqin etadi va ushbu 
kompleksga
ta’lim beruvchi, ta’lim oluvchi, 
o‘rganiladigan axborot materiali va 
vositalarni kiritadi. 
 
      Modulli t a’lim t ushunchasi     
Mudulli ta’lim texnologiyalari - 
eng zamonaviy texnologiya bo‘lib, 
modul bloklaridan tashkil topgan 
axborotni tizimli ravishda qayta 
ishlash va tahlil
qilishga, talabaning mustaqil 
faoliyatiga asoslangan bilim, 
ko‘nikma va malaka 
diagnostikasida turli shakllaridan 
foydalangan holda tashkil 
etiluvchi yaxlit
jarayon.Mudulli t a’lim 
t exnologiy alari     O’qit ish t ex nologiy alari      farqi     Masofaviy ta’lim  – alohida ta’lim shakli bo‘lib, u insonning mustaqil
fikrlash, holatni baholash, xulosa va bashorat qilish qobiliyatlarini 
rivojlantiradi. Masofaviy ta’limning yana bir afzalligi shundaki, unda 
o‘quvchi o‘ziga qulay vaqtda va hattoki ishdan ajralmagan holda bilim 
olishi mumkin. Aynan shunday afzalliklari tufayli ushbu tizim hozirgi 
kunda dunyoda keng tarqalgan .
      Masofaviy o‘qitishning maqsadi 
talabalarning dasturiy bilim, tasavvur va 
ko‘nikmalari asosida  mustaqil ishlash 
samaradorligini oshirish – ularni ilmiy 
fikrlashga o‘rgatish, o‘quv faniga 
qiziqishini kuchaytirish, kasbiy bilimlarini 
chuqurlashtirish, nazariy va amaliy 
mashg‘ulot mobaynida faolligini 
kuchaytirishdan iborat. Bunday faoliyatda 
masofali o‘qitishning ulushi kattadir.     Masofali o‘qitish quyidagi besh ta’minotga ega:
1.  dast uriy  ( tizimning lokal va global (Internet) tarmog‘idan 
foydalanuvchilar uchun axborot taqdim etiladigan );
2.  t ex nik  ( axborot tarmog‘iga ulangan va tashqaridagi ochiq 
axborot
manbalariga ulanish uchun Internetga chiqish imkoniyatiga ega 
bo‘lgan lokal kompyuter tarmog‘idan );
3.  ax borot  ( o‘quv kurslari bo‘yicha keng ma’lumotnomali 
axborotlar );
4.  o‘quv -usl ubiy  ( kurslar ma’l umoti, mazmuni, elektron ma’ruza 
matnlari, virtual amaliy mashg‘ulotlar va laboratoriya ishlari, talaba-
o‘qituvchi muloqoti uchun teleanjuman, elektron pochta, nazorat 
testlari, o‘zlashtirish monitoringi bloki, virtual kutubxonalarga va 
turli materiallarga murojaatlar ro‘yxati, Internet tarmog‘idagi o‘quv 
kurslar );  
5. moliyaviy
 
           Ta’lim 
arboblarining 
fikrlari     Rust am X OLMURODOV, 
Samarqand davlat  unive rsit e t i re k t ori:
- Bizda oliy o‘quv y urt lariga o‘qishga k irish vahima, 
o‘qishni bit irib chiqish oson. Che t  e l oliy  t a’lim 
muassasalarida ak sincha, o‘qishga k irish oson, 
diplom olish juda qiy in. Shuningde k , xorijda 
t alabalar ist asa darslarda qat nashadi, ist amasa 
masof adan t a’lim oladi. Muhimi, darsni 
o‘zlasht irish, t opshiriqlarni bajarishdir. Bizda ham 
bu t art ib pande miy a sabab y o‘lga qo‘y ildi. 
Yut ug‘imiz barcha oliy  t a’lim muassasalari birde k  
masof adan t a’lim be rishga jalb qilingani va bunga 
e rishgani bo‘ldi. Bunday  t art ib ilk  bor joriy 
e t ilayot gani uchun o‘ziga y arasha k amchilik lar 
bo‘lishi t abiiy hol, albat t a. Bundan aslo 
qo‘rqmasligimiz, balk i k amchilik larni t uzat ishimiz 
ke rak . Masof aviy t a’lim t izimiga qachondir 
o‘t ishimiz k e rak  e di. Endi bu t a’lim t izimini 
t akomillasht irishimiz lozim. I st asa t alabalar k e lib 
o‘qisin, sharoit i bo‘lmasa, masof adan o‘qisin.      G‘ayrat IBRAGIMOV, 
Toshkent davlat iqtisodiyot universiteti Samarqand filiali   professori:
- Masofaviy ta’limda ta’lim uzluksizligi ta’minlanadi, o‘qituvchining ham o‘z ustida 
ishlash imkoni yaratiladi, Moodle orqali har bir talaba bilan ishlash imkoni 
yuzaga keladi. Moodle tizimini bir marta materialga to‘ldirib olsa, keyingi yildan 
vaqt tejaladi. Ammo, bu tizimda talabalarni nazorat qilish qiyin. Ayrim talabalar 
o‘qituvchini chalg‘itishga urinadi. Masalan, talaba ertalab Moodle tizimi orqali 
hamma fanlarga kirib chiqadi va u darsga kirganini isbotlamoqchi bo‘ladi. 
Masofaviy ta’limning kamchiligi shundaki, kimdir login parol bilan Moodle 
tizimiga kirib, talaba o‘rniga testlarni yechishi mumkin. Agar fanni yaxshi 
biladigan o‘rtog‘iga talaba login parolini bersa, u o‘rtog‘ining testlarini yechib 
bera oladi. Mana shunday firibgarliklar bo‘lgani qulog‘imga chalindi. 
Moodle tizimida hamma talaba ham mustaqil ta’limda topshiriqlarni tushuna 
olmaydi. O‘qituvchi ba’zan talaba bilimini nisbatan baholashga majbur bo‘ladi. 
Mustaqil ta’lim zerikarliroq, shu sabab, talabaning bilim olishga ishtiyoqi 
pasayadi.     Shaxsiy yondoshuv       AQSh mut af ak k iri Rey  Bre dbe ri “ Me n inst it ut  va unive rsit e t larga 
ishonmay man. Me n k ut ubxonalarga ishonaman”  de ganda naqadar haq gapni 
ayt ganini bugun t an oladigan pay t imiz. Ne gak i but un duny o pande miya 
sababli k arant inda  bo’lgan pay t da juda k o‘p mamlak at lar masof aviy  
t a’limdan f oy dalandi. X ususan, biz ham. Va albat t a, bunday sharoit da t alaba 
va o‘quvchilar o‘z ust ida ishlashga, onlay n k ut ubxonalardan f oy dalanishga 
majbur bo‘ldi. 
Masof aviy  t a’limning y ut uqlaridan ko‘ra k amchilik lari k o‘proq ko‘zga 
t ashlandi. Mamlak at iimizda int e rne t  t ezligi bilan bog‘liq sharoit  bir xil e mas. 
Poy t axt dagi int e rne t  t ezligi bilan viloyat lar mark azidagini, viloy at lar mark azi 
bilan t umanlar mark azini, t umanlar mark azidagi int e rne t  t ezligi bilan che k k a 
qishloqlarni solisht irib bo‘lmay di. Shuning uchun t omda dars o‘t ayot gan 
o‘qit uvchilar, “ HP”  nout buk  izlagan t alabalar t ilidan y ozilgan she’rlar ijt imoiy 
t armoqlarda k e ng muhok amalarga sabab bo‘ldik i, bu albat t a, bizning e ng 
og‘riqli nuqt amiz sanaladi. 
I k k inchidan, audit oriya. O‘qit uvchi audit oriyada dars o‘t ish jarayonida uning 
ovozi, mimik alari, me hri, jahli (bu t abiiy holat . A xir, he ch bo‘lmasa bit t a 
o‘quvchi y ok i t alaba dak k i e shit ib t urmasa bo‘larmidi?) o‘quvchi-t alabaga 
t a’sir qiladi. Biror asardan parchani but un audit oriy a bir hay ajonda o‘qiydi. 
Ba’zan o‘quvchi-t alaba he ch bir k it obda duch k e lmagan, ammo mavzu bilan 
bog‘liq rivoy at , e rt ak  yok i hikoy ani o‘qit uvchi t ilidan e shit adi. Bularning he ch 
birini masof aviy  t a’limdan t oppib bo‘lmay di.      E’t iboringiz uchun rahmat

Mav zu: Maxsus fanlarni o’qit ish jaray onida modulli y ondoshuv. Masofav iy t a’lim

RE J A: 1. Modulli t a’lim 2. Masofav iy t a’lim y ut uq v a k amchilik lari

 Ta’lim jarayoniga “Modulli ta’lim” tushunchasi 1971 yillarda Dj.Rassel tomonidan kiritilgan. Dj.Rassel modulni o‘quv paketi sifatida talqin etadi va unga o‘quv materialining konseptual birligini o‘rganishga oid harakatlarni kiritadi. B.M.Goldshmid – modulni talabaga ma’lum ko‘zlangan natijaga erishishiga yordam beruvchi mustaqil birlik sifatida talqin etadi. G.Ouyens modulni yopiq kompleks sifatida talqin etadi va ushbu kompleksga ta’lim beruvchi, ta’lim oluvchi, o‘rganiladigan axborot materiali va vositalarni kiritadi. Modulli t a’lim t ushunchasi

 Mudulli ta’lim texnologiyalari - eng zamonaviy texnologiya bo‘lib, modul bloklaridan tashkil topgan axborotni tizimli ravishda qayta ishlash va tahlil qilishga, talabaning mustaqil faoliyatiga asoslangan bilim, ko‘nikma va malaka diagnostikasida turli shakllaridan foydalangan holda tashkil etiluvchi yaxlit jarayon.Mudulli t a’lim t exnologiy alari

O’qit ish t ex nologiy alari farqi