Motiv motivatsiya hissiyot va iroda

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

7

Hajmi:

413.0 KB
Motiv motivatsiya Motiv motivatsiya 
hissiyot va irodahissiyot va iroda •
1. Motiv va motivatsiya muammosi 
jahon psixologiyasida turli tuman 
nuqtai nazaridan yondoshish 
orqali tadqiq qilib kelinmoqda. 
Uzoq va yaqin chet ellarda o`ziga 
xos psixologik maktab vujudga 
kelgan bo`lib, ularning negizida 
ilmiy pozitsiyalar va 
kontseptsiyalar mohiyati jihatidan 
farqlanuvchi g`oyalar va 
yo`nalishlar mujassamlashdi. 
•
Rus va sobiq sovet psixologiyasi 
namoyondalari K.D.Ushinskiy, 
I.M.Sechenov, I.P. Pavlov, 
V.M.Bexterev, A.F. Lazurskiy, 
A.A.Uxtomskiy, S.V.Rubinshteyn, 
V.S.Merlin, V.I.Selivanov va 
boshqalar mazkur muammo 
yuzasidan tadqiqot ishlari olib 
borganlar. Bundan tashqari 
Evropa va Amerika 
mamlakatlarida motivatsiyaga oid 
30 dan ortiq ilmiy kontseptsiyalar 
mavjuddir.  •
Insonni xatti-harkati va ma’lum 
ehtiyojlarini qondirish bilan bog`liq 
faoliyatga undovchi sababga motiv 
deyiladi. Odamning faoliyat motivlarini 
o`rganish shaxsning ma’naviy-psixologik 
mohiyatini tushunishda muhim 
ahamiyatga ega. Kishilarning xulq-
atvoriga qarab, uning xatti-harakatlarini 
tahlil qilib, ularning motivlarini aniqlashga 
intilish lozim. Shunda xatti-harakatlarni 
odam uchun tasodifiy yoki qonuniy 
ekanligini anglash mumkin bo`ladi.
•
Bunday xatti-harakatlarni yana 
takrorlanishini oldindan ko`ra olish, 
shaxsiy holatlarning ayrimlarini yuzaga 
keltirmaslikning oldini olish, 
boshqalarning taraqqiy etishini qo`llab-
quvvatlash mumkin. Ba’zilar 
mehnatgao`uz ehtiyojlariga ko`ra 
sidqidildan munosabatda bo`lsalar, 
ba’zilar o`z burchlarini anlaganliklaridan, 
yana ba’zilar o`zlarining qobih niyatlariga 
erishish uchun vaqtincha sun’iy 
munosabatda bo`ladilar.  •
Motivatsiya- odamni faol faoliyatga undovchi sabablar majmui bo`lib, 
xulq atvorni psixologik va fiziologik boshqarishning dinamik jarayoni 
hisoblanib unga tashabbus, yo`nalganlik, tashkilotchilik, qo`llab-
quvvatlash kiradi. Motirovka deganda inson xulq atvorini tushuntirish 
bo`lib, unda «Nima uchun?», «£anday maqsad bilan?», «£anday 
ma’noda?» kabi savollarning mativatsiyaga bog`liqligidir. 
•
Motivatsiya  inson xulq  atvori,  uning bog`lanishi, yo`nalishi va 
faolligini  tushuntirib beruvchi  psixologik  sabablar majmuini  
bildiradi.
•
  Psixologiyada motivlashtirish deganda psixologik hodisalarning 
o`zaro mustaqil bog`langan, lekin bir-biriga to`la mos kelmaydigan 
nisbatan mustaqil uchta turi tushuniladi; a) Individning ehtiyojlarini 
qondirish bilan bog`liq bo`lgan faoliyatga undovchi sabablar 
sifatidagi motivlashtirishdir. Faollik holatini paydo bo`lishini sub’ektiv 
ehtiyojlarini izohlab beradi. b) Motivlashtirish faollik kimga qaratilgani 
boshqa xulq-atvor emas, balki xuddi shunaqasi tanlaganligini 
izohlab beradi.  •
Motivlar xulq-atvor yo`nalishini tanlashni 
belgilaydigan sabablardir. Bular 
birgalikda kishi shaxsining yo`nalishini 
tashkil etadi. v) Kishi axloqi va faoliyatini 
boshqaradigan vosita hisoblanadi. 
Bularga emotsiyalar, istaklar, qiziqishlar 
kiradi. Ustanovkalar - yo`nalish, 
yo`naltirish ma’nosini anglatib, kishining 
tevarak atrofdagi odamlarga yoki 
ob’ektga nisbatan qanday munosabatda 
bo`lishlarini, ularni idrok qilinishi, sezish, 
ularga baho berish va qandaydir harakat 
qilishga tayyorgarligini anglatadigan 
holatdir. Yo`naltirilgan faoliyat 
sub’ektning ma’lum vaziyatda faol yo`l 
topib keta oladigan harakatlari 
majmuidir. Yo`nalish – tug`ilgan yo`l, 
maqsad sari shaxsning xatti-harakati va 
faoliyatini aniq sharoitlardan qat’iy nazar 
ma’lum yo`lga yo`naltiruvchi barqaror 
motivlar majmuidir. Ular asosiy, etakchi 
va bosh ehtiyojlar, qiziqishlar, moyillik, 
e’tiqod, dunyoqarashlar, yuksak g`oyalar 
bilan xarakterlanadi. •
Har qanday motivlarning orqasida  
shaxsning ehtiyojlari  yotadi. Inson 
ehtiyojlari, maqsadi, istagi, qiziqishlari 
shaxsiy holatlardir.  
•
Ehtiyoj - jonli mavjudodning hayot 
kechirishning konkret shart-sharoitlariga 
qaramligini ifoda etuvchi va bu shart-
sharoitlarga nisbatan uning faolligini 
vujudga keltiruvchi holatdir. Amerikalik 
psixologik A.Maslou «Inson ehtiyojlarini 
ierarxiya» tizimlarini quyidagicha tavsiya 
etadi:
•
Motivatsiyaning bir necha psixologik 
nazariyalari mavjud:
•
1. Qaror qabul qilish nazariyasida 
ta’kidlanishicha inson ongi tafakkurga, 
iroda va xatti harakatni tanlash 
imkoniyatiga ega. Demak, inson xulqi 
motivining asosi aql, ong va inson 
irodasidir.   
•
2. Instinktlar nazariyasida (Z.Freyd, 
U.Magdugall) – biologizator nuqtai nazari 
mavjud bo`lib, unga asosan insonga, 
hayvonlarga xos instinktlar biriktirilgan. XX 
asrning 20-yillarida instinktlar nazariyasi 
o`rniga inson xulq atvorini biologik 
ehtiyojlar bilan bog`lovchi kontseptsiya 
yuzaga keladi. •
3. Xulq atvor motivatsiyasi nazariyasi 
va oliy nerv faoliyati nazariyasi. XX asr 
boshida paydo bo`lib, xulq atvor 
«Stimul – reaktsiya» sxemada ko`rib 
chiqiladi. I.P. Pavlov va uning izdoshlari 
N.A.Bernshteyn va P. K.Anoxin xulq 
atvor dinamikasi funktsional sistemasi 
modelini ishlab chiqqanlar. 
•
4. Motivatsiyaga kognitiv yondoshuv 
nazariyasi – inson xulq atvorini 
tushuntirishda uning ongi va bilimi bilan 
bog`liq fenomenlarga alohida e’tibor 
beriladi. qqq5. Faoliyat nazariyasi 
(A.N.Leont’ev) ga asosan motivlarni 
yuzaga keltiruvchi kuchlar ehtiyojlardir. 
Bundan shunday qonuniyat yuzaga 
keladiki, motivlar rivojlanishi faoliyat 
kengligining rivojlanishi bilan bog`liq 
bo`lib, u predmet faoliyatini tashkil 
etuvchisidir. qqq Insonning emotsional 
hayoti, uning his-tuyg`ulari, quvonch 
tashvishi, xunsandchiligi azal-azaldan 
insonlar e’tiborini o`ziga tortib kelgan. 
His-tuyg`u nima?  •
Bu  - borliqni o`ziga xos aks etishi 
bo`lib unda insonning olamga 
sub’ektiv munosabati aks etadi. His 
tuyg`u  psixik jarayon bo`lib bunda  
insonni borliqqa  o`zining  shaxsiy  
ichki  sub’ektiv munosabatini  aks 
etadi. Emotsiyalar - lotincha so`zdan 
olingan (emovere) to`lqinlashtirish 
ma’nosiga ega. Ichki yoki tashqi 
qo`zgatuvchilar ta’siriga sub’ektiv 
holatda ifodalovchi javob 
reaktsiyasidir. Ya’ni hissiyot – tashqi 
olamdagi narsa va hodisalarga 
nisbatan bo`lgan 
munosobatlarimizning va 
munosobatlarimizdan hosil 
bo`ladigan ichki kechinmalarimizning 
ongimizda aks ettirishdir. Hissiyot 
o`ziga xos aks ettirish jarayoni bo`lib, 
bunda narsa va hodisalarning 
bevosita emas, balki shu 
narsalarning aks ettirish jarayonidan 
hosil bo`ladigan ichki kechinmalari va 
munosobatlari aks ettiriladi. His 
tuyg`u  psixik jarayongina bo`lib 
qolmay  psixik  holat hamdir.  •
U xususiyat bilan  xarakterlanadi. His- tuyg`uni  yuzaga  keltiruvchi 
sabab  stimullardir. Faoliga  ko`ra  hislar stenik (kuchlik)  va astenik 
(kuchsiz) turlarga bo`linadi. Hislar tashqi  jihatdan nomoyon bo`lib  
ular xatti – harakatlarida, yuzda namoyon buladi. Uning tashki   
ifodalanishi  ekspressiya  deb ataladi. Ekspressiya  bu – hislarning  
spesifik namoyon bulishi bulib, u  ovozda, mimika, pontomimika, 
yurishda, yogi va kulguda  namoyon bo`ladi.  
•
Hislar mazmuniga  va qo`zgaluvchanliga qarab bo`linadi:  kuchi, 
tezligi  barqarorligiga ko`ra quyidagi  emotsional  holatlar ajratiladi.  
Kayfiyat, ko`tarinkilik.  Kuchli xohish  istak, affekt,  stress.
•
Hislar mazmuniga ko`ra  quyidagi   turlarga bo`linadi: axloqiy hislar, 
intelektual  hislar, estetik  hislar,  proksis  hislar. Emotsional 
holatlarga bog`lik bir necha nazariyalar mavjud.  Ulardan  biri  
Djeyms- Lange va ikkinchisi Kennon – Bart nazariyalaridir.
•
Hissiyotlar o`zining yuzaga kelishi nuqtai nazaridan odamning 
ehtiyojlari, qiziqishlari va intilishlari bilan bog`liq bo`ladi. •
Hissiet olamida sodir bo`layotgan narsalardan shaxs 
sifatidagi odam uchun ahamiyatli bo`lganlari haqida 
darak beruvchi signallar sistemasi hisoblanadi. Ma’lum 
qo`zg`alishlar odam uchun xotirjamlik yoki notinchlik 
haqidagi fikrlarga aylanadi. Ifodalangan xatti-harakat 
(mimika va pantomimika) signal funktsiyasini bajaradi. 
Ular odamning kechinmalarini boyitadi, yorqinlashtiradi 
va boshqa odamlarning idrok kelishini engillashtiradi.
•
Hissiyot olamda sodir bo`layotgan narsalardan shaxs 
sifatidagi odam uchun ahamiyatli bo`lganlari haqida 
darak beruvchi signallar sistemasi hisoblanadi. Ma’lum 
qo`zg`alishlar odam uchun xotirjamlik haqidagi signalga 
aylanadi. Hissiyotlarning boshqaruvchanlik funktsiyasi 
shunda namoyon bo`ladiki, barqaror kechinmalar bizning 
xulqimizni yo`naltiradi va qarama-qarshiliklarni engishga 
undaydi. Emotsiyalarni boshqaruvchi mexanizmi kuchli 
emotsional qo`zg`alishni kamaytiradi. Odamlarning 
hayotida bo`ladigan qayg`u, kulfat kabi psixik holatlar 
xaflidir. Odam ularni boshqarishi lozim. •
Yuqorida bayon etib o`tilganidek hissiyotlarini ifodalanishi ma’lum 
sinallar vazifasini o`taydi.
•
Hissiyot 3 turga bo`linadi: 1) axloqiy hislar;  2) intellektual hislar; 3) 
estetik hislar.
•
Axloqiy hislar - shaxsning, odamlarning va o`zini xulq - atvoriga 
emotsional munosabatida ifodalanadi. Shaxs bu hislarni kechirar 
ekan, ijtimoiy axloqiy printsiplari va normalariga asoslanib, boshqa 
odamlarning xatti-harakatlariga yoki psixik xususiyatlariga ham 
e’tibor beradi, namoyon etadi. Intellektual hislar aqliy faoliyat 
jarayonida hosil bo`ladigan kechinmalarga aytiladi. Ushbu hislar 
haqqoniy fikrlarga, soxta, ajablanarli, shubhali yoki tushunib 
bo`lmaydigan, hayratda qoldiradigan fikrlarga bo`lgan munosabatlari 
ifodalanadi. Intellektual hislarga ajablanishini kiritish mumkin. 
Ajablanish inson bilish faoliyatining ajralmas tomonidir. Ajablangan 
va qandaydir tushunib bo`lmagan hayratda qoldiradigan narsaga 
qaratish odamning bilish ehtiyojlarini qondirishga intilishdir. 
Ajablanish odamning bilish bilan bog`liq faoliyatini yuzaga keltirishga 
undovchi omillardan biridir. •
Estetik hislar: go`zallikni idrok qilish, zavqlanish, go`zallikni 
yaratishdan iborat bo`lishi mumkin. Estetik his hamma odamga xos 
bo`lgan hissiyotdir. Estetik hislarni yuzaga keltiruvchi manbaalar 
juda ko`p va xilma xildir.
•
4. Iroda odamning biror maqsad yo`lida ongli ravishda kiyinchiliklarni 
bartaraf qilishga qaratilgan xatti- harakatlardir. Irodaviy faoliyatda 
odam o`zini idora qiladi, xususiy ixtiyorsiz impul’slarni nazorat qiladi. 
Iroda tormozlovchi va boshqaruvchi mexanizmlarga ega. Xulqni 
irodaviy boshqarishi-ongli ravishda aqliy va jismoniy kuchni 
maqsadga erishishga qaratilishi yoki aktivlikdan o`zini ushlab 
turishidir. Iroda aktiv maqsadni anglash, qarorga kelish, 
rejalashtirish, bajarish, irodaviy zo`r berish kabi murakkab 
mexanizmdan iboratdir. Iroda  ikkita   funktsiyani  bajaradi: 
qo`zg`alanuvchanlik  va tormozlash.  Insonni   psixik  
boshqaruvchanligining buzilishi  abulie deb ataladi. Iroda turlari  
quyidagilardan  iborat. Oddiy  irodaviy  akt,  murakkab  irodaviy 
jarayon va ekstermal  holatlar bilan bog`liq  irodaviy  jarayon.  Oddiy 
 irodaviy  jarayon  bu  maqsadni  aniqlash  va  darhol  vazifani  
echish.  Murakkab  irodaviy jarayon quyidagi  tizimga  ega: 1. 
Intilishni  anglash; 2. Maqsad  va  vositalarni  tanlash; 3. Qaror 
qabul  qilish; 4. Qarorni  bajarish va  ijro etish; V.M.Selevanov  
irodani  inson  xulq  atvorini  ongli  bajarilishi  deb tushuntiradi  va 
uni  oldindan ko`ra olish va tashqi  to`siqlarni  engishda  ifodalaydi.  E’tiboringiz uchun 
rahmat

Motiv motivatsiya Motiv motivatsiya hissiyot va irodahissiyot va iroda

• 1. Motiv va motivatsiya muammosi jahon psixologiyasida turli tuman nuqtai nazaridan yondoshish orqali tadqiq qilib kelinmoqda. Uzoq va yaqin chet ellarda o`ziga xos psixologik maktab vujudga kelgan bo`lib, ularning negizida ilmiy pozitsiyalar va kontseptsiyalar mohiyati jihatidan farqlanuvchi g`oyalar va yo`nalishlar mujassamlashdi. • Rus va sobiq sovet psixologiyasi namoyondalari K.D.Ushinskiy, I.M.Sechenov, I.P. Pavlov, V.M.Bexterev, A.F. Lazurskiy, A.A.Uxtomskiy, S.V.Rubinshteyn, V.S.Merlin, V.I.Selivanov va boshqalar mazkur muammo yuzasidan tadqiqot ishlari olib borganlar. Bundan tashqari Evropa va Amerika mamlakatlarida motivatsiyaga oid 30 dan ortiq ilmiy kontseptsiyalar mavjuddir.

• Insonni xatti-harkati va ma’lum ehtiyojlarini qondirish bilan bog`liq faoliyatga undovchi sababga motiv deyiladi. Odamning faoliyat motivlarini o`rganish shaxsning ma’naviy-psixologik mohiyatini tushunishda muhim ahamiyatga ega. Kishilarning xulq- atvoriga qarab, uning xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularning motivlarini aniqlashga intilish lozim. Shunda xatti-harakatlarni odam uchun tasodifiy yoki qonuniy ekanligini anglash mumkin bo`ladi. • Bunday xatti-harakatlarni yana takrorlanishini oldindan ko`ra olish, shaxsiy holatlarning ayrimlarini yuzaga keltirmaslikning oldini olish, boshqalarning taraqqiy etishini qo`llab- quvvatlash mumkin. Ba’zilar mehnatgao`uz ehtiyojlariga ko`ra sidqidildan munosabatda bo`lsalar, ba’zilar o`z burchlarini anlaganliklaridan, yana ba’zilar o`zlarining qobih niyatlariga erishish uchun vaqtincha sun’iy munosabatda bo`ladilar.

• Motivatsiya- odamni faol faoliyatga undovchi sabablar majmui bo`lib, xulq atvorni psixologik va fiziologik boshqarishning dinamik jarayoni hisoblanib unga tashabbus, yo`nalganlik, tashkilotchilik, qo`llab- quvvatlash kiradi. Motirovka deganda inson xulq atvorini tushuntirish bo`lib, unda «Nima uchun?», «£anday maqsad bilan?», «£anday ma’noda?» kabi savollarning mativatsiyaga bog`liqligidir. • Motivatsiya inson xulq atvori, uning bog`lanishi, yo`nalishi va faolligini tushuntirib beruvchi psixologik sabablar majmuini bildiradi. • Psixologiyada motivlashtirish deganda psixologik hodisalarning o`zaro mustaqil bog`langan, lekin bir-biriga to`la mos kelmaydigan nisbatan mustaqil uchta turi tushuniladi; a) Individning ehtiyojlarini qondirish bilan bog`liq bo`lgan faoliyatga undovchi sabablar sifatidagi motivlashtirishdir. Faollik holatini paydo bo`lishini sub’ektiv ehtiyojlarini izohlab beradi. b) Motivlashtirish faollik kimga qaratilgani boshqa xulq-atvor emas, balki xuddi shunaqasi tanlaganligini izohlab beradi.

Ko'chirib oling, shunda to'liq holda ko'ra olasiz