logo

Motivatsiyaning o’rganishning asosiy yondashuvlari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1270.2548828125 KB
Mavzu: 
Motivatsiyaning 
o’rganishning 
asosiy 
yondashuvlari  Motiv va motivatsiya muommosi  jahon psixologiyasida 
 turli –tuman nuqtai  nazaridan  yondashish orqali 
tadqiq  qilib kelinmoqda. 
Rus  va sobiq  sovet psixologiyasi namoyondalari  K.D 
Ushinskiy , I.M. Sechenov , I.P.Pavlov , V.M. Bexeterov 
, A.F. Lazurskiy ,  V.S. Merlin  A.A. Uxtomskiy,  va 
boshqalar bu muammo yuzasidan  tadqiqot ishlarini 
olib borganlar. 
Yevropa va Amerika mamlakatlarida  motivatsiyaga  
oid 30 dan  ortiq ilmiy  konsepsiyalar mavjuddir.    Motiv Insonni xatti harakati  va ma’lum 
ehtiyojlarini  qondirish  bilan  
bog’liq  faoliyatga  undovchi  
sababga aytiladi.  Motivat
siya  Odamni  faol faoliyatga  undovchi 
sabablar  majmui bo’lib , xulq – 
atvorni  psixologik va fiziologik  
boshqarishning dinamik jarayoni  
hisoblanib  unga  tashabbus , 
yo’nalganlik  tashkilotchilik , qo’llab 
quvvatlash kiradi.  •
ONG,FAOLIYAT,SHAXS.   
                                           
                                           
   S. L. Rubishteyn  
talqinicha 
Mot iv   –  bu  shaxs    xulq  –atvorining   
kognivistik    jarayoni  bevosita    tashqi 
olam  bilan  bog’lovchi    subyektiv   
tarzda aks  etish  demakdir. 
Motivat siya   –  psixika    orqali 
hosil bo’ladigan  determinatsiyadir.   Motivatsiya 
Inson xulq atvori, uning  bog’lanishi , 
yo’nalishi va faolligini tushuntirib  
beruvchi  psixologik sabablar  
majmuiini bildiradi.    G’arb psixologiyasida   motivatsiyaning  ikki xil 
ko’rinishi  va ularning o’ziga  xos belgilari  
haqidagi  masala chuqur o’rganilgan . Bular 
ekstrinsiv (tashqi  shart- sharoitlar va holatlarga  
bog’liq bo’lgan holda paydo bo’ladigan) va 
intrinsiv  (shaxs  dispozitsiyalari  bilan  
ehtiyojlar , ustanovkalar, qiziqishlar , mayllar , 
istaklar  bilan bog’liq  bo’lgan holda paydo 
bo’ladigan) motivatsiyalardir.
  Bu yo’nalishdagi  munozaralar  
X.Xekxauzenning  “Motivatsiya va 
deyatetnos”kitobida  o’z aksini topgan X OX ISH
FAOLLIK
MOTIV
FAOLIYAT Faoliyat  motivi Tushuniladigan 
Xatti- harakatanglanilmagan anglanilgan
Tashqi 
Ichki
Shaxsiy 
IjtimoiyA
ltru
istik
 	
B
u
rc
h
  	
F
o
y
d
a
  	
B
a
h
o
 yu
tu
q
 	
A
ltru
istik
 	
O’zini o’zi 	
harakatlantiruvchi	
In
tilish
 id
e
al  	
Jarayo
n
ga o
id	
O’zini o’zi 	
Takom
ilashtirish  	
N
a
tija
g
a
 o
id Motivatsiyani
Bixevioristik , 
geshtalpsixologiya, 
psixoanalitik , gumanistik  
nuqtai nazariya sifatiga 
o’rganish.  Bixeviorizm  
Bixeviorizmning asoschisi  D. J. Uotson (1878- 1938 ) 
psixologiya fanining  bosh vazifasi xulqni  tadqiq 
Etishdan iborat deb tushunadi.  U psixik hodisalardan
mutlaqo voz kechib , xulqni ikki shaklga , ya’ni ichki va
  tashqiga ajratadi, ular  o’zaro  javoblar stimuli  bilan
  uzviy  bog’liq  ekanligini  ta’kidlab o’tadi.
  Bixeviorizm uchun “xulq”asosiy 
tushunchaga  aylanib,  uning psixikasi 
bilanaloqasi chetlab o’tilgandir.  
Bix evior ist lar     jumladan  Torndaayk, 
Tolmem  ,  Xall,  Xebb,  kabilar  xulq 
motivatsiyasiga  muayyan  darajada  e’tibor 
qilganlar.  Ular  o’zlarining  izlanishlarida   
xulq  motivatsiyasining  quyi  darajalarini 
o’rganib  ,  kalmushlarda    tajriba    ishlarini 
olib  bo’rib    jonivorda  ochlik  ,  tashnalik  va 
ularning  turlicha    darajalarini  reaksiya 
tezligiga    nisbatan    namoyon    bo’lish 
xususiyatini  ,  har    xil  sharoitda   
motivatsiyaning    kuchi  to’g’risida 
muayyan  qonuniyatlar    ochishga 
intilganlar. 
Bixeviorizm  insonni  biologik 
mavjudot  sifatida  qarab  ,  unga   
biologik jabhada yondashadi, oqibat 
  natijada    uning  ijtimoiy  ,mohiytai 
tadqiqot  predmetidan    chetda  qolib 
ketadi. 

Bixeviorizm    ham  insonga    ham 
hayvonlarga    xos  bo’lgan    xulqning   
umumiy  prinsiplarini    topishga 
intiladi.  Geshtalpsixologiya 
Geshtalpsixologiya  maktabi namayondalari
Uchun motivatsiya  o’ziga xos  talqinga  ega bo’lib, 
  uning mohiyatini  eksperimental tarzda o’rganishga , 
ochib  berishga  intilish  ko’rsatkichi bilan boshqalardan 
  ajralib turadi. K. Levin (1890-1947) motivlarni
Eksperimental o’rganish metodikasini  ishlab chiqib,  
ularni mutlaqo  mustqil holat sifatida  tushuntirishga 
harakat qilgan  va bu borada  
muayyan muvaffiqiyatlarga  erishgan . 
Geshtalpsixologiya    maktabining   
namayondalariga  obraz  tushunchasi 
qanchalik  o’ta  ahamiyatli  bo’lsa  . 
K.Levinning  maydon  nazariyasi    uchun 
motiv  kategoriyasi  o’ta  ahamiyatga    kasb 
etadi.  

Obraz  va  motiv  o’zaro  aloqasiz      hukm 
surishi  ta’kidlanadi,  motivatsiyani    amalga 
oshiruvchi  vaziyatning  predmetli , ma’noviy 
 mazmuni esa inkor qilinadi. 

  Geshtalpsixologlarning  asarlarida  shunday   
halatlar  ham  mavjudki,  ularda  xulq 
motivatsiyasi  muammolari  shaxsning 
muhim    xususiyatlarini  tahlil  qilish 
negizidan kelib chiqib qaraladi.  Psixoanalitik
Ongsizlik ta’limotining asoschisi
Z. Freyd xulq motivlari  va ehtiyojlari  
muammosini ishlab chiqib  motivatsiyaning 
manbai instinkt , u tur  va 
individning saqlanish shartidir.  
Psixoanalitik  konsepsiyalar   
negizida    motivatsiya  organik 
ravishda    inson  mayllariga    xosdir, 
degan  goya    yotadi.  Ularning   
manbai    sifatida    maylni  aks   
ettiruvchi    qaysidir    organdagi    yoki 
uning    qismdagi    somatik  jarayon 
tushuntiriladi.  Vilyam Makdugall
Motivatsiyaning  irsiy (tabiatdan beriladigan )
  xususiyatiga  ega degan holatni 
asoslash uchun  tug’ma instinktlar masalari 
bilan  mazkur voqelikni bog’lab tushuntirishga 
harakat qilgan. Uning fikricha  tug’ma instinktlar  
ham insonlarga , ham hayvonlarga ,
Bir tekis taaluqli  bo’lib, , ular odamlarning motivida
  oldin 14 , keyinchalik 18  tagacha  asosiy 
instinktlar sifatida  hukm surishi mumkin.   Olimlarning  
motivatsiya  haqida  
yondashuvlari  Motivatsion  tizim motivatsion soha 
birligi sifatida   motiv  , talab , 
qiziqish , intilish , maqsad , ideal,  
havas  motivatsion  ko’rsatma  kabi 
motivatsion  hodisalarni ifodalovchi  
tushunchalarni oladi.
V. T. Aseev  turli motivatsion  
hodisalar – istaklar  turlari o’rtasida  
tizimiy munosabatlllar bo’lishi 
mumkin deb  hisoblaydi.   V.T. Aseev   Biz  faqat “tushuniladigan ” va real 
harakatdagi  motivlarga  duch kelamiz. 
Bola qancha o’qish zarurligini  yaxshi 
tushunadi(tushuniladigan  motivlar ) , lekin 
bu  narsa ham  unga o’quv faoliyatini  bilan 
shug’ullanish  uchun turtki bo’la olmaydi. Bu 
bilim  mayl shaklini olsagina , biz real  
harakatga  motiv  bilan ish ko’rgan bo’lamiz.  
Faqat  tushuniladigan  motivlargina  maa’lum  
sharoitda  harakatdagi  motivlar shaklini  
oladi. Bu narsa  motivatsiyani  qayta qurish 
uchun jiddiy  ahamiyatga  egadir. 
Maktabning  vazifasi ham  bola  
motivatsiyasini  qayta qurishdan  iboratdir.  A. N. Leonet ev      A.N. Leonetev  nazariy  tafakkurga  ega bo’lish , 
asos  sifatidagi  bilish  motivlarining  rivojlanish  
masalasiga  katta e’tiborini qaratgan. 
   U psixik  jarayonlarning  shunday dinamikasini     
ochishga harakat  qildiki , bunday dinamika  
motivatsiya  rivojlanishi asosida  o’quvchilarni  
bilimlarni egallashga olib keladi. Kelib chiqadigan  
motiv deb- deb yozadi  u, - harakat  uchun 
ko’rsatma hosil qiladi. Ammo motivlarning  
muayyan toifasi (masalan bilish motivi) juda  ko’p 
harakatlarning  murakkab tizimi bo’lishini taqozo 
qiladi.   Ta’limni  motivatsiyalash  muammosi bo’yicha  
o’z oldiga  o’quvchilarning  o’qishga bo’lgan  
munosabati , psixologik aspektlari qanday 
maydonga  chiqadi degan masalani  hal qilishni 
maqsad qilib qo’yadi. Bu munosabatning  
psixologik mohiyatini  ochadigan muhim  
jihatlardan biri “o’quvchilar o’qish faoliyatini ” 
belgilaydigan  motivlarning  yig’indisi 
hisoblanadi. Bunda ta’lim  motivlari  deganda , 
biz  bola  nima  uchun o’qishga  majbur qilishni 
tushunamiz. L. N. Bojovich   Rus  olimi Nemov  motivatsiyani quydaqicha  
tasavvur  qiladi. Umumam  har qanday 
shaxsdagi  mavjud ehtiyojlarni  ikki guruhga  
bo’lish mumkin. 
I. Biologik  ehtiyojlar-  bu fiziologik (tashnalik  
ochlik  uyqu ) jinsiy moslashuv ehtiyojlari 
II.   Ijtimoiy ehtiyojlar-  bu mehnat  qilish  bilish 
estetik  va axloqiy  ma’naviy ehtiyojlar. 
 Nemov   Motivatsiyaning psixologik nazariyalari
1. Qaror qabul qilish nazariyasi 
2. Instinktlar nazariyasi 
3. Xul atvor  nazariyasi 
4. Motivatsiyaga  kognitiv  yondashuv 
nazariyasi. Qa r or  q a b u l q i lish  
n a za r iy a si.
Inson  ongi tafakkurga , iroda  va xatti  
harakatni  tanlash imkoniyatiga  ega. Demak 
inson  xulqi  motivining  asossi aql , ong va 
inson irodasidir.   In stin ktl a r  n a za r iy a si
Z.Freyd, V. Magdugall –biologik nuqtai 
nazardan mavjud bo’lib , unga  asosan  insonga , 
hayvonlarga  xos instinktlar biriktirilgan. XX 
asrning 20- yillarida  instinktlar nazariyasi 
o’rniga  inson xulq  atvorini  biologik  ehtiyojlar  
bilan bog’lovchi konsepsiyaa yuzaga keladi.   X u lq  a tvor  m otiva tsiy a si 
n a za r iy a si 
XX asr  boshida  paydo bo’lib , xulq  atvor 
“stimul – reaksiya ” sxemasida  ko’rib chiqiladi. 
I.P.Pavlov  va uning izdoshlari  N.A. Bershteyn  
va P.K. Anoxin  Motiva tsiy a ga  kogn itiv  
y on d a sh u v  n a za r iy a si
Inson xulq  atvorini  tushuntirishda  
uning ongi  va bilimi  bilan bog’liq  
fenomenlarga alohida  e’tibor  beriladi.   Psixologiyada  motivlashtirish 
deganda  psixologik  hodisalarning 
 o’zaro mustaqil  bog’langan , 
lekin  bir- biriga  to’la mos  
kelmaydigan  nisbatan  mustaqil 
uch turi mavjud.   1…Individning ehtiyojlarini  qondirish 
bilan bog’liq  bo’lgan  faoliyatga 
  undovchi sabablar  sifatidagi 
  motivlashtirishdir. Faollik 
  holatini  paydo bo’lishini  
subyektiv  ehtiyojlarini izohlab 
beradi.    2… Motivlashtirish  faollik kimga
    qaratilgani  boshqa xulq atvor emas , 
   balki  xuddi shunaqasi tanlaganligini 
Izohlab beradi.  3.. Kishi axloqi  va 
faoliyatini  boshqaradigan  
vosita hisoblanadi. Bularlarga 
emotsiyalar , istaklar , 
qiziqishlar  kiradi.  Foydalaniladigan 
adabiyotlar
II. E.Goziyev . Umumiy Psixologiya 
Toshkent 2010. 
III. P.I. Ivanov  Umumiy Psix ologiya 
Toshkent   2008.   Xulosa:
Nazariy xulosalar va mushohadalardan ko’rinib 
turibdiki psixologiya fanini turli sohalarida 
motiv,motivatsiya muammosi faoliyat,xulq,muomala 
kategoriyalarini yuzaga kelishi,kechishi,rivojlanishi 
xususiyatlariga asoslangan holda tadqiq qilingandir 
unga yondashuv turli tuman bo’lishidan qatiy nazar 
muayyan darajada umumiylik mavjudligini namoyish 
qildi.

Mavzu: Motivatsiyaning o’rganishning asosiy yondashuvlari

Motiv va motivatsiya muommosi jahon psixologiyasida turli –tuman nuqtai nazaridan yondashish orqali tadqiq qilib kelinmoqda. Rus va sobiq sovet psixologiyasi namoyondalari K.D Ushinskiy , I.M. Sechenov , I.P.Pavlov , V.M. Bexeterov , A.F. Lazurskiy , V.S. Merlin A.A. Uxtomskiy, va boshqalar bu muammo yuzasidan tadqiqot ishlarini olib borganlar. Yevropa va Amerika mamlakatlarida motivatsiyaga oid 30 dan ortiq ilmiy konsepsiyalar mavjuddir.

Motiv Insonni xatti harakati va ma’lum ehtiyojlarini qondirish bilan bog’liq faoliyatga undovchi sababga aytiladi.

Motivat siya Odamni faol faoliyatga undovchi sabablar majmui bo’lib , xulq – atvorni psixologik va fiziologik boshqarishning dinamik jarayoni hisoblanib unga tashabbus , yo’nalganlik tashkilotchilik , qo’llab quvvatlash kiradi.

• ONG,FAOLIYAT,SHAXS.