logo

MTMda turli gruhlarda tabiat burchagini tashkil qilish

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2101.283203125 KB
       Mavzu:
MTMda turli 
gruhlarda tabiat 
burchagini tashkil 
qilish                                    reja:
1 Tabiat burchagining ta'lim tarbiyaviy ahamiyati
2  Tabiat burchagiga qòyiladigan talablar
3    Tabiat burchagining Foydali taraflari MTMDA
Maktabgacha ta'lim muassasasi 
binolarida tabiiy hududlarni 
tashkil etishning mazmuni va 
xususiyatlari.
Tabiat bola uchun ma’naviy 
boyitishning bitmas-tuganmas 
manbaidir. Bolalar doimo tabiat 
bilan aloqada bo'lishadi. Hayvonot 
dunyosining xilma-xilligi qiziqish 
uyg'otadi, bolalarni mehnatga 
undaydi. Tabiat bilan uchrashish 
ularda tevarak-atrof haqida real 
bilimlarni shakllantirishga, tirik 
mavjudotlarga insonparvarlik 
munosabatini tarbiyalashga 
yordam beradi.  Tarbiyaviy 
ahamiyati
Tabiat burchagining ta’lim-tarbiyaviy 
ahamiyati.
MTMda jonli tabiat burchagining bo‘lishi 
bolalarni tabiat bilan ko‘rgazmali va amaliy 
tanishtirishning zarur sharoiglardan biridir. 
Bolalarning ekskursiya yoki uy sharoitidagi 
kuzatishlari qisqa muddatlidir. Tabiat 
burchagida esa, bolalar yil boyi xayvon va 
O‘simliklar oldiga kelishlari va O‘simliklarni 
tarbiyachining topshirigi asosida uzoq 
muddat kuzatishlar mumkin. Bu esa bolalar 
uchun laboratoriya vazifasini o’taydi. Tabiat 
burchagining ta’limiy ahamiyati shundaki, 
bolalar O‘simliklarning nomlari, qismlari, 
rivojlanish jarayonlarini kuzatadilar. Ularning 
issiqlikka, yorug‘likka, suvga bo‘lgan talab 
jarayonlarini o‘rganadilar. O‘simlikni 
parvarish qilish uchun sarflanadigan mehnat 
turi bilan tanishadilar.   MTMda Tabiat burchagi
•
Tabiat bola uchun ma’naviy boyitishning bitmas-tuganmas manbaidir. 
Bolalar doimo tabiat bilan aloqada bo'lishadi. Hayvonot dunyosining 
xilma-xilligi qiziqish uyg'otadi, bolalarni mehnatga undaydi. Tabiat bilan 
uchrashish ularda tevarak-atrof haqida real bilimlarni shakllantirishga, 
tirik mavjudotlarga insonparvarlik munosabatini tarbiyalashga yordam 
beradi.
•
"Bolalar bog'chasining eng muhim vazifasi - bolani tabiat olami bilan 
tanishtirish, uni tushunishga o'rgatish, unga ehtiyotkorlik bilan 
munosabatda bo'lish" (Maktabgacha yoshdagi bolalarni qanday 
tanishtirish, 1978). Bu muammoni bolalar tabiat va haqida boshlang'ich 
bilimga ega bo'lganda hal qilish mumkin oddiy usullar o'simliklarni 
etishtirish, hayvonlarga g'amxo'rlik qilish. Ya'ni, buning kafolati nafaqat 
nazariy tushunish, balki amaliy bilim va ko'nikmalar: masalan, bolalar 
uchun o'rmonda, dalada, o'tloqda qanday o'simliklar borligini bilishning 
o'zi etarli emas, ularni xarakterli belgilari bilan farqlash kerak.         Kuzatish uslubi
•
Kuzatish uslubi. Turli yosh guruhlarda bolalarni tabiat bilan tanishtirishda 
tarbiyachi ko‘rgazmali metod - kuzatishdan keng foydalanadi. Kuzatish - 
tabiat jismlari va hodisalarning tabiiy sharoitlarda maqsadga yo‘nalgan va 
bevosita hodisalarni borishga aralashmagan holda sezgilar bilan qabul qilib 
olishdir. Kuzatish murakkab bilish faoliyati bo‘lib, bunda idrok, tafakkur va 
nutq ishtirok etib, barqaror diqqat talab etiladi.
•
Bolalanii tabiat bilan tanishtirishda doimiy kuzatishlar olib borish ularning 
mantiqiy fikr yuritishi va nutqini o‘stirishda g‘oyat katta ahamiyatga egadir.
•
Bu haqda K.D.Ushinskiy shunday deydi: «Haqiqiy insoniy, aqliy nutq, to‘g‘ri 
mantiqiy fikr yuritishdan iboratdir, to‘g‘ri mantiqiy fikr yuritish esa, biz 
ko‘rsatgandek, boshqa biror narsadan emas, haqiqiy va aniq kuzatishlardan 
kelib chiqadi».
•
Bolalarni tabiatdagi narsa va hodisalar bilan ma’lum bir tartibda tanishtirib 
borilsa, ularda diqqat va kuzatuvchanlik, tabiatga qiziqish, undagi 
hodisalarni bilishga intilish kuchayib boradi.    Qoidalar
kerak
Bolalar bog'chasida tabiat burchagini yaratishda ba'zi qoidalarga amal 
qilish kerak. Masalan, u erda zaharli yoki tikanli o'simliklar ekish mumkin 
emas. Xuddi shu narsa hayvonlarga ham tegishli. Bunday burchak aholisi 
bolalar uchun xavfsiz bo'lishi kerak. Bog'da tabiiy burchakni yaratishda siz 
yigitlarning yoshiga e'tibor berishingiz kerak, bu kim uchun yaratiladi.   Etiboringiz uchun 
rahmat

Mavzu: MTMda turli gruhlarda tabiat burchagini tashkil qilish

reja: 1 Tabiat burchagining ta'lim tarbiyaviy ahamiyati 2 Tabiat burchagiga qòyiladigan talablar 3 Tabiat burchagining Foydali taraflari

MTMDA Maktabgacha ta'lim muassasasi binolarida tabiiy hududlarni tashkil etishning mazmuni va xususiyatlari. Tabiat bola uchun ma’naviy boyitishning bitmas-tuganmas manbaidir. Bolalar doimo tabiat bilan aloqada bo'lishadi. Hayvonot dunyosining xilma-xilligi qiziqish uyg'otadi, bolalarni mehnatga undaydi. Tabiat bilan uchrashish ularda tevarak-atrof haqida real bilimlarni shakllantirishga, tirik mavjudotlarga insonparvarlik munosabatini tarbiyalashga yordam beradi.

Tarbiyaviy ahamiyati Tabiat burchagining ta’lim-tarbiyaviy ahamiyati. MTMda jonli tabiat burchagining bo‘lishi bolalarni tabiat bilan ko‘rgazmali va amaliy tanishtirishning zarur sharoiglardan biridir. Bolalarning ekskursiya yoki uy sharoitidagi kuzatishlari qisqa muddatlidir. Tabiat burchagida esa, bolalar yil boyi xayvon va O‘simliklar oldiga kelishlari va O‘simliklarni tarbiyachining topshirigi asosida uzoq muddat kuzatishlar mumkin. Bu esa bolalar uchun laboratoriya vazifasini o’taydi. Tabiat burchagining ta’limiy ahamiyati shundaki, bolalar O‘simliklarning nomlari, qismlari, rivojlanish jarayonlarini kuzatadilar. Ularning issiqlikka, yorug‘likka, suvga bo‘lgan talab jarayonlarini o‘rganadilar. O‘simlikni parvarish qilish uchun sarflanadigan mehnat turi bilan tanishadilar.