logo

Musiqa mashg’ulotini o’tkazish metodikasi, zamonaviy konsepsiyalari va me’yoriy-huquqiy hujjatlar

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

98.8681640625 KB
Mavzu: Musiqa mashg’ulotini o’tkazish 
metodikasi,  zamonaviy konsepsiyalari va 
me’yoriy-huquqiy  hujjatlar
Reja
1.Musiqa mashg’ulotlarini tashkil etish metodikasi  
2.Nutqiy nuqsoni bor bolalar bilan ishlash metodikasi               
1.1.Musiqa mashg’ulotlarini tashkil etish metodikasi.

Musiqa  mashg’ulotlarini  tashkil  etish  metodikasi    va  MTMgacha  ta’limning 
kompetensiyaviy  yondashuvga  asoslangan  Davlat  talablari.  MTMgacha  ta’lim 
jarayonida  tarbiyalanuvchilarning  tayyorgarlik  darajasiga  qo’yiladigan  minimal 
talablar. Musiqa  mashg’ulotlarini o’tkazish metodikasi fanidan ta’lim mazmunining 
minimal  hajmi.  Tarbiyalanuvchilarning  musiqa  mashg’ulotlarida  egallashi  lozim 
bo’lgan  kompetensiyalari.  Musiqa      mashg’ulotlari  ta’limi  dasturi  mazmuni, 
mohiyati  va  tahlili.  Mashg’ulotlar  tahlili.  «Bolajon»  MTMgacha    ta’lim   
muassasalari    uchun    ishlab  chiqilgan    dastur  –  davlat    hujjati  bo’lib,  musiqa   
rahbarini    ta’limiy      tarbiyaviy      ishi,    bolalarni      barkamol      tarbiyalab      MTM   
ta’limiga      tayyorlashini      nazarda      tutadi.  Musiqa      mashg’ulotlarini    rejalashtirar   
ekan, pedagog  bolalarning  aqliy, jismoniy, emosional yuklamalarini  hisobga  olishi 
  kerak    va    shunga    ko’ra    o’rgatiladigan    repertuar    va    faoliyat    turlarini    ketma  – 
ketligini  to’g’ri  tuzishi  kerak.              
Har bir musiqa rahbari xar bir musiqa mashg’ulotini qiziqarli va bolalar 
xotirasida uzoq saqlanishi uchun ko’rgazmalardan unumli foydalanishni bilishi 
zarur.   Mashg’ulotni tashkillashda musiqa rahbari quyidagilarni  yoddan  
chiqarmasligi  kerak:

mashg’ulot bayoni, yangi qo’shiq, raqs xarakatlari, foydalaniladigan cholg’u 
asboblari uchun tayyorlangan ko’rgazmalar;

   qismlarni bir-biriga uzviy bog’lay olish;

   bolalarni qiziqtirish uchun ularning yosh xususiyatlarini e’tiborga  oligan xolda 
sodda va past ohangda muloqatda bo’lish;

texnika vositalaridan foydalana olish;              
musiqiy ta’limiy va didaktik o’yinlar yordamida  bolalar bilim va 
ko’nikmalarini mustahkamlab borish;

musiqaviy xarakatli o’yinlarni atributlar va  o’yinchoqlar yordamida 
tashkillashtirish.

      Mashg’ulotni   rejalashtirishda  quyidagilarga  e’tibor                            
                  berishi kerak:

Musiqa  tinglashda    rasmlardan,  bastakor  va  kompazitor  portretlaridan,  xilma-
xil rangdagi shakllardan foydalanish;

Ovoz  diapozonini  kengaytirish  mashqlarida  musiqali  zinacha  ko’rgazmali 
qurollar, tarqatma  materiallardan foydalanish;              
Qo’shiq  kuylaganda  rasmlarga  qarab  qo’shiq 
nomini topish;

Laparlar  va  raqslarni  ijro  etganda 
atributlar(gullar, lentalar, v.b.) foydalanish;

Bolalarni  ijodiy  kobiliyatini  rivojlantirishda 
musiqali      xarakatli  va  obrazli  o’yinlarni 
o’rgatilganda  shu  o’yinga  mos  atributlarni 
tayyorlab fikrlashga o’rgatish, sahnalashtirilgan 
jarayonda  bolalarni    mustaqil  xarakat 
qilishlariga  imkon  yaratadi  va  katta  o’rin 
egallaydi.              
 
1.2.Nutqiy nuqsoni bor bolalar bilan ishlash metodikasi
Ma’lumki,  nutqida  nuqsoni  bo’lgan  bolalar  bilan  ishlashda, 
ularning  nutqlarini  tiklashda    musiqa  mashg’ulotlari  katta  o’rin  tutadi. 
Bunday  gurux  bolalari  bilan  musiqa  rahbari  logoped  musiqa  rahbari  bilan 
hamkorlikda ishlasa o’z maqsadiga yetadi.
              Nutqida    nuqsoni    bor      bolalarning  nutqini    tiklashda    musiqa 
raxbarlari ko’proq logoritmikaga e’tibor qilishlari ko’zda tutiladi. Bunda:

  to’g’ri nafas olishni yo’lga qo’yish;

  ovozni rivojlantirish ustida ishlash;

  temp va ritm ustida ishlash;

  eshitish va xotirani rivojlantirish;              
umumiy va maxsus motorikani rivojlantirish;

  so’zlarni xarakatlar bilan to’g’ri ishlay olish; 

  intonasiya va shu registrlar ustida ishlash; 

  o’yinlar.

Yuqorida  ko’rsatilgan    tavsiyalar    mashg’ulot    jarayonida      o’z   
samarasini  beradi.  Bolalarning  musiqa  tafakkurini  rivojlantiradi.  Idroki  va 
hissiyotini tarbiyalaydi.

MTMgacha yoshdagi bolalar yorqin va quvnoq ranglarni xush ko’radilar, 
ularda  bu orqali quvnoqlik  hissiyotlari rivojlanib boradi.              
O’quv    materiali    murakkabligiga    ko’ra    xilma  –  xildir:  ko’proq    aqliy   
faoliyatni,  diqqatni    talab    qiladigan    vazifalarni    mashg’ulotlar    boshida    berish   
kerak.  Kuylashdan    oldin    murakkab    jismoniy    mashqlarni    berish    mumkin    emas, 
chunki    bunday    mashqlar    bolalarni    nafas    olishlarini    qiyinlashtiradi. Amaliyotga   
ko’ra  faoliyat  turlarini  quyidagicha  berish  maqsadga  muvofiq. 

Mashg’ulot    boshida    kichik    musiqiy  –  ritmik    mashqlar,    ular    birorta  raqs   
elementlari  ham  bo’lishi  mumkin. Bunday  harakatlar  bola  diqqatini  jamlaydi.

Ritmik  mashqlardan  so’ng  bolalar  o’tiradilar  va  musiqa  tinglaydilar. Keyin  
esa    qo’shiq    kuylashga    o’tadilar.  Bolalar    bir    mashq    davomida    2  –  3  ta    qo’shiq   
kuylashadi.  Masalan,  marsh,  raqs,  qo’shiq    jarayonida    musiqa  savodidan  xabardor   
bo’ladilar. Bunday  mashg’ulotlar   mavzuli  mashg’ulotlar   deyiladi.              
Yana  biri  bu   kompleks  mashg’ulotlardir . Bunda  bolalar  bilan  faqat  
musiqa    emas,  balki,  adabiyot    va    tasviriy    san’at    bilan    shug’ullanadilar. 
Bunday   mashg’ulotlar  asosida  uchta  san’atni birlashtiruvchi  badiiy  obraz  
yotadi. Masalan, «Qish  zavqi»,«Kuz  keldi», «Bahor».

Musiqa    mashg’ulotlari  –  har    bir    bolaning    musiqiy    qobiliyatini     
maqsadga    muvofiq    va    har  tomonlama    ta’lim  –  tarbiya    beruvchi   
mashg’ulotlardir. Ularda  har  xil  faoliyat  turlari: kuylash, ritmik  harakatlar  
bajarish,  musiqa    tinglash,  musiqa    savodi    bilan    tanishtirish    kabi   
faoliyatlarni    uzviy    bog’lab    olib    boradilar.  Musiqa  faoliyatini    bajarish   
bolalarni    faolroq    bo’lishlariga    asos    bo’ladi. Tashkil    etiladigan  bayramlar   
ham  qiziq  va  muvaffaqiyatliroq  o’tadi.              
Musiqa    mashg’ulotlari    butun    guruh    bilan    bir    vaqtda    o’tkaziladi.  Uning    mazmuni    va   
tuzilishi  bolalar  yoshi  va  beriladigan  vazifalarga  bog’liq. 

       Bir  yashar  bolalarda  mashg’ulotlar  qisqa  o’tadi.

       Ilk yosh guruhida  10 – 13  daqiqa  olib  boriladi.

       Kichik  guruhida   15 – 20  daqiqa  olib  boriladi.

       O’rta  guruhida     20 – 25  daqiqa  olib  boriladi.

       Katta guruhda       25 – 30  daqiqa  olib  boriladi.

       Tayyorlov guruhida  30 – 35  daqiqa  olib  boriladi.

Musiqa  mashg’ulotlar  haftasiga  ikki  marta o’tkaziladi. Unda guruhning barcha  bolalari  ishtirok  
etadi. Musiqa  mashg’ulotlari – musiqa  tinglash, qo’shiq  o’rgatish .              
Bolalarni  bilim  va  malakalariga  qo’yiladigan  talablar  har  bir  guruh  
uchun  faoliyat  turiga  qarab  tuziladi.

Bunday    mashg’ulotlarning    qiyinligi    shundaki,  bolalarning    diqqatini   
bir  faoliyatdan  ikkinchi  faoliyatga  ko’chirish  kerak  bo’ladi. Shu  ketma – 
ketlikni    reja    asosida    amalga    oshirish    murakkabdir.  Chunki    bolalarning   
psixologik  xususiyatlarini  hisobga  olsak,  ular  bugun  o’rgangan asarlarini  
keyingi  safar  unutishlari  mumkin. 

Zamonaviy    pedagogika    ta’lim    tizimining    maqsadi,  yangi    toifaga   
mansub    bo’lgan    musiqa    rahbarining    umumiy    va    kasb    kamolotiga     
erishishdan  iborat.              
1.3.Bolalar  repertuarini  tanlashda  qo’yiladigan  zamonaviy 
talablar

Mavjud  pedagogik  vazifalar  saqlangan  holda  O’zbekistonga  xos 
milliy  qadriyatlar,  an’analar,  xalq  ijodi,  musiqa  merosini  bolalarni  idrok 
etish  qobilyati  darajasida  bosqichma  –  bosqich  tadbiq  etish    nazarda 
tutiladi.

          Ertalabki  badan  tarbiya,  turli  shakldagi  mashg’ulotlar,  mehnat,  sayr, 
nafosat  soatlari,  o’yin  kulgi,  bayramlarga  oid  asarlarni  aniq  rejalashtirib, 
o’z  o’rnida  va  me’yorida  qo’llash  «Milliy  tafakkur»  muammosining 
yechimiga erishishda muhim omil bo’ladi.

                    
Avalam  bor  musiqa  repertuarlari  bolajonlarda  jonajon  Vatanga  muhabbat, 
mehnatsevarlik, tabiatini e’ozlaщ, do’stlik, hamjihatlik, rahm – shafqat kabi xislatlar 
musiqaviy obrazlar orqali idrok etilishga qaratilgan. Bunda Respublika miqyosidagi 
ijodkor  tarbiyachilarning  ilg’or  tajribalari  natijasi,  yangicha  ishlash  metodikasiga 
asoslangan  musiqiy  repertuarlari              bolalarning  yoshiga  mos  bo’lgan  (bilim  va 
malakalar  darajasi,  musiqaga  munosabati,  qiziqishi,  qobilyati,  sog’lig’i,  kayfiyati, 
bogchadagi  muhit  va  boshqalar)holatlarni  musiqiy  faoliyat  turlarini  hisobga  olgan 
holda  besh  qismga  bo’linadi.  o’quv  materiallari  choraklarga  taqsimlangan  bo’lib, 
bolalarning  mehr  faoliyat  turlariga  muofiq  tanlanishi  dastlabki  bilim  va 
ko’nikmalarni  egallashda,  ta’lim  maqsadlarni  egallashda  muhim  ahamiyat  kasb 
etadi.               
  Ma’lumki,  musiqiy  faoliyat  musiqa  tinglash,  qo’shiq  aytish,  musiqiy  ritmik 
harakat,  bolalar  cholg’u  asboblarida  chalishni  o’rganish  kabi  turlarga  bo’linadi. 
Har  bir  faoliyat  turi  bolaning  musiqiy  didini  rivojlantirishga  yordam  berib, 
ma’lum malakani shakllantiradi.

MTMgacha  ta’lim  muassasalarida  musiqa  ta’limi  va  tarbiyasi  musiqa  rahbari 
tomonidan  olib  boriladi.  Uning  asosiy  maqsadi  MTMgacha  ta’lim 
muassasalarida  bolalarni  yoshligidan  boshlab  ularning  dunyoqarashini 
shakllantirish  hamda  musiqiy  didini  o’stirib  borish,  bolalarga  musiqani 
o’rgatish  jarayonida  unlarga  tabiat,  jamiyat,  mahalla,  ota-ona,  ta’lim 
muassasasi  va  umuman  olganda  hayotda  o’z  o’rnini  topishida  ilk  musiqiy 
tushunchalarni berishdan iboratdi.              
Musiqa  tarbiyachisi  musiqa  mashg’ulotlari  asosida  bolalarga  ta’lim  va 
tarbiya  berish  borasida  oldiga  qo’yilgan  pedagogik  maqsad  va  vazifalarni 
amalga  oshirish  uchun  eng  avvalo,  bolalarning  musiqiy  uquvi  va 
qobiliyatlarini  muntazam  ravishda  o’stirib  borish  uchun  harakat  qilishi 
lozim. 

Mutaxassislar  tomonidan  MTMgacha  ta’lim  muassasalari 
tarbiyalanuvchilarining  musiqiy  uquv  va  qobiliyatlarini  quyidagi  faoliyat 
turlarida  ajratgan  holda  tasnif  etadilar.  Jumladan,  tarbiyalanuvchilarning 
musiqiy tovushlarni baland-pastligini his etish qobiliyati;

- musiqiy tovushlar rangini bir-biridan farqlanishini bilish .              
MTMgacha  ta’lim  muassasalarida  tarbiyalanuvchilarning  musiqiy 
qobiliyatlarini  shakllantirishning  yana  bir  o’ziga  xos  shakli  sifatida 
mashg’ulotlarda  musiqiy  faoliyaning  barcha  shakllarini  musiqa  rahari 
tomonidan  ishlatish  talab  etiladi.  Garcha,  tarbiyalanuvchida  musiqa 
mashg’ulotiga  nisbatan  qiziqish  ortsin.  Shuningdek,  musiqa  rahbari  tomonidan 
amalga oshirilgan ishlar musiqa mashg’uloti jarayonida rivojlanib borsin.

Yuqorida  ta’kidlab  o’tilgan  maqsadlardan  kelib  chiqqan  holda  MTMgacha 
ta’lim  muassasalarida  olib  boriladigan  musiqa  ta’lim-tarbiyasining  asosiy 
vazifalari etib quyidagilarni tavsiya etish mumkin:

Birinchidan,  tarbiyalanuvchilarni  musiqaga  bo’lgan  qiziqishlarini  oshirish 
borasida  o’quv  dasturda  repertuar  tanlashda  ularning  yoshiga  xos  jihatlarini 
e’tiboga olish;              
Ikkinchidan,  tarbiyalanuvchilarni  musiqiy  asarlar  bilan  tanishtirish 
jarayonida  ularda  musiqiy  ohangga  bo’lgan  his-tuyg’ularni  hosil  qilish 
yo’li  bilan  Ona-Vatan,  xalq,  millatga  nisbatan  mehr-muhabbatni 
tarbiyalash, shu orqali ularning musiqa haqidagi tasavvurlarini boyitish;

Uchinchidan,  bolalarni  musiqa  tinglash,  qo’shiq  kuylash,  musiqa 
ostida ritmik harakatlarni bajarish, bolalar cholg’u asboblarida jo’r bo’lish 
faoliyatlari yordamida ijodiy qobiliyatlarini shakllantirib borish;

To’rtinchidan,  bolalar  ovozini  asrab  tarbiyalash,  qo’shiqlarni  sodda, 
ravon,  erkin,  tabiiy  va  ifodali  kuylashga  o’rgatish  hamda  unga 
odatlantirish;              
Beshinchidan,  tarbiyalanuvchilarni  musiqiy  asarlardan  zavq  olishlari,  shu 
asosda ularning musiqiy did va badiiy fikr yuritishlarini rivojlantirish;

Oltinchidan,  musiqa  mashg’ulotlari  jarayonida  musiqiy  asardagi  badiiy 
obrazlarni o’yin va raqs ifoda etishga o’rgatish;

Yettinchidan,  musiqa  mashg’ulotlarida  bolalarni  milliy  qadriyatlarimiz 
bilan tanishtirish, milliy cholg’u sozlar jo’rligida milliy ohang-kuy va musiqiy-
ritmik harakatlarni bajarishga o’rgatish;

Sakkizinchidan,  musiqa  mashg’ulotlari  mazmunini  MTMgacha  ta’lim 
muassasasi,  Vatan,  shahar,  mahalla,  tabiat,  jamiyat    hayoti  bilan  bog’lash, 
ta’lim  muassasalarida  o’tkaziladigan  tadbirlarda  o’rganilgan  kuy  va  qo’shiqlar 
bilan  ishtirok  etish.  Turli  ertaliklar,  konsertlar  tashkil  etish  kabi  vazifalarni 
amalga oshirish talab etiladi.              
Xulosa

Xulosa sifatida aytish mumkinki, MTMgacha ta’lim muassasalari musiqa mashg’ulotlarida 
bola hayotini, tevarak-atrofni musiqiy obrazlar orqali idrok etish uchun repertuar tanlash 
lozim bo’ladi. Olib boriladigan  musiqiy tarbiya ishlarini badiiy adabiyot va tasviriy san’at  
bilan uzviy ravishda bog’langan holda amalga oshirish, musiqiy tarbiyaning ilg’or tajriba 
va turli metodlaridan foydalanib o’tkaziladigan har bir musiqa mashg’ulotini bolalarga 
badiiy-estetik zavq uyg’otishini, ularning his-tuyg’ularini shakllantirishda, ijodiy fikrlash 
qobiyati va nutqini o’stirishda xizmat qilishni ta’minlash lozim. Bundan tashqari musiqiy 
o’yinlar va raqslardan ham foydalanish  bolalarda ritm tuyg’usi, chaqqonlik va 
harakatchanlikni shakllantirib, qomatning to’g’ri o’sishiga yordam beradi. Bu jarayon  
bolalarning aqliy va jismoniy rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etadi.              ETIBORINGIZ UCHUN 
RAHMAT!

Mavzu: Musiqa mashg’ulotini o’tkazish metodikasi, zamonaviy konsepsiyalari va me’yoriy-huquqiy hujjatlar Reja 1.Musiqa mashg’ulotlarini tashkil etish metodikasi 2.Nutqiy nuqsoni bor bolalar bilan ishlash metodikasi

 1.1.Musiqa mashg’ulotlarini tashkil etish metodikasi.  Musiqa mashg’ulotlarini tashkil etish metodikasi va MTMgacha ta’limning kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan Davlat talablari. MTMgacha ta’lim jarayonida tarbiyalanuvchilarning tayyorgarlik darajasiga qo’yiladigan minimal talablar. Musiqa mashg’ulotlarini o’tkazish metodikasi fanidan ta’lim mazmunining minimal hajmi. Tarbiyalanuvchilarning musiqa mashg’ulotlarida egallashi lozim bo’lgan kompetensiyalari. Musiqa mashg’ulotlari ta’limi dasturi mazmuni, mohiyati va tahlili. Mashg’ulotlar tahlili. «Bolajon» MTMgacha ta’lim muassasalari uchun ishlab chiqilgan dastur – davlat hujjati bo’lib, musiqa rahbarini ta’limiy tarbiyaviy ishi, bolalarni barkamol tarbiyalab MTM ta’limiga tayyorlashini nazarda tutadi. Musiqa mashg’ulotlarini rejalashtirar ekan, pedagog bolalarning aqliy, jismoniy, emosional yuklamalarini hisobga olishi kerak va shunga ko’ra o’rgatiladigan repertuar va faoliyat turlarini ketma – ketligini to’g’ri tuzishi kerak.

 Har bir musiqa rahbari xar bir musiqa mashg’ulotini qiziqarli va bolalar xotirasida uzoq saqlanishi uchun ko’rgazmalardan unumli foydalanishni bilishi zarur. Mashg’ulotni tashkillashda musiqa rahbari quyidagilarni yoddan chiqarmasligi kerak:  mashg’ulot bayoni, yangi qo’shiq, raqs xarakatlari, foydalaniladigan cholg’u asboblari uchun tayyorlangan ko’rgazmalar;  qismlarni bir-biriga uzviy bog’lay olish;  bolalarni qiziqtirish uchun ularning yosh xususiyatlarini e’tiborga oligan xolda sodda va past ohangda muloqatda bo’lish;  texnika vositalaridan foydalana olish;

 musiqiy ta’limiy va didaktik o’yinlar yordamida bolalar bilim va ko’nikmalarini mustahkamlab borish;  musiqaviy xarakatli o’yinlarni atributlar va o’yinchoqlar yordamida tashkillashtirish.  Mashg’ulotni rejalashtirishda quyidagilarga e’tibor berishi kerak:  Musiqa tinglashda rasmlardan, bastakor va kompazitor portretlaridan, xilma- xil rangdagi shakllardan foydalanish;  Ovoz diapozonini kengaytirish mashqlarida musiqali zinacha ko’rgazmali qurollar, tarqatma materiallardan foydalanish;

 Qo’shiq kuylaganda rasmlarga qarab qo’shiq nomini topish;  Laparlar va raqslarni ijro etganda atributlar(gullar, lentalar, v.b.) foydalanish;  Bolalarni ijodiy kobiliyatini rivojlantirishda musiqali xarakatli va obrazli o’yinlarni o’rgatilganda shu o’yinga mos atributlarni tayyorlab fikrlashga o’rgatish, sahnalashtirilgan jarayonda bolalarni mustaqil xarakat qilishlariga imkon yaratadi va katta o’rin egallaydi.