O'RTA OSIYO XALQLARIDA HAJ ZIYORATI










![
Ma'lum k i , Rossiy a im peri y asi Mark aziy Osi y o i slom iga nisbat an
"aral ashm asl ik " siy osat ini oli b bordi. Rossiy a i m periy asi O'rt a Osiy oni
bosib olgandan k ey i n A rabist onga oli b boruv chi y o'llar o'z y o'nal ishini
o'zgart irganini ham hi sobga ol ishi ngi z k erak . A gar i lgari ziy orat chil ar
asosan Hi ndist on orqali dengiz y o'l idan, Eron v a Iroq orqali o't adi gan
quruqli k y o'l idan foy dalangan bo'l sa, 20-asr boshlari da Odessa port i
orqal i O'rt a Osiy o ziy orat chil arining y o'nal ishi Rossiy ani ng janubi ga
k o'chib o't di. Yana bir m uhim fak t ni qay d et i shi m iz k erak k i , Farg'ona
v odiy si da paxt a t ov arini ng oshishi zi y orat chi larning k esk in k o'pay ishi ga
olib k el di . A fsusk i , Mark azi y Osi y o ziy orat i haqida y ozay ot gan barcha
t arixchi v a sharqshunos oli m lar ham bu hodi saga t a'sir k o'rsat gan
barcha om i llarni hisobga olm ay dil ar.Bu m asal ani o'rganishda unga har
t omonlam a y ondashish, t om onl ar, y a'ni m a'm uriy at ham , hoj il arning
ham fi k rlari ni hi sobga oli sh zarur, deb hi soblay m i z. O'rt a Osiy o
m usul m onlari t arixshunosli gi m uam m osi bil an qism an D.Yu.A rapov [1],
V.P.Lit v inov [2], A .T.Si bgat ul lina k abi t adqiqot chi lar shug'ull angan. Biz A .
T. Sibgat ul li na i shi m isol ida m usulm on ziy orat ini t ushunt irishning
y ondashuv lari v a m odel lari ga amal qi lishga harak at qil ami z. Mark azi y
Osiy o ziy orat ini har t om onlam a o'rgangan v a o'rganishda dav om
et ay ot gan t adqiqot chilardan biri A . Sibgat ulli nadir [3]. U Rossiy a
im peri y asi ning zi y orat sohasi dagi si y osat i ni t anqid qi ladi . Uning
y ozi shi cha, 19-20-asrlardagi Rossiy a huk um at i v ak il larini ng fi k riga k o'ra,
" haj di niy v a siy osiy izol y at si y aga i nt i li sh m a'nosida m usulm on
fanat i zm i ni qo'zg'at ish v a k uchay t i ri shning eng k uchli v osi t alari dan bi ri
bo'li b xi zm at qil gan. sunni y musul monl arning xal q v a dav l at ga t egishli
bo'lm agan m uhim bosqichl arini ng qadrl i rahbari t om oni dan y ashirin t an
olini shi](/data/documents/1ba0f95c-cbdb-40fb-95e7-1b73d13124ae/page_11.png)
![
Turk padishahi dindorlarning ruhiy va dunyoviy hukmdori sifatida" [3,
s. 17]. Bunday siyosiy zaminning mavjudligi ko'pincha Rossiya
fuqarolarining Haj ziyoratini ado etishiga to'sqinlik qilgan. Shuni ham
ta'kidlash kerakki, uning fikricha, Rossiya hukumati musulmonlarning
haj muammolari bilan deyarli shug'ullanmagan. Chet el pasportlarini
berish bo'yicha aniq tartibga solish yo'q edi. Ko'p ziyoratchilar,
avvalgidek, 20-asrning boshlarida. nazoratsiz va uyushmagan holda
chegarani pasportsiz kesib o'tgan.Rossiya va xorijiy kemalar uchun
chiptalar sotish tartibga solinmagan, turli yig'imlar undirilishi ustidan
nazorat yo'q edi [3, b. 29] Toshkentdan Samaraga temir yo'l
ochilgandan so'ng ziyoratchilar ushbu transport usuli bilan sayohat tez
va qulay bo'lishini kutishgan. Ammo vagonlar gavjum va musulmon
yo'lovchilar uchun moslashtirilmagan. A.Sibgatullina ziyorat paytida
epidemiyalar va karantin masalalariga ham e'tibor qaratdi. Qayd etish
joizki, musulmonlarning Makkaga yillik haj safari uzoq vaqtdan beri
Yevropaga epidemik kasalliklar, xususan, vabo va vaboni olib
kirishning mumkin bo'lgan usuli sifatida tibbiy xizmatlar e'tiborini
tortgan. Shu sababli, tarkibida musulmon aholisi bo'lgan davlatlar
kasalliklarning tarqalish xavfini oldini olish yoki kamaytirish uchun
turli choralarni ko'rishga harakat qildilar. 1881-1893 yillarda Hijozda
vabo xavfi kuchayganligi sababli Usmonli imperiyasi karantinlar sonini
ko'paytirishga va mavjudlarini isloh qilishga majbur bo'ldi](/data/documents/1ba0f95c-cbdb-40fb-95e7-1b73d13124ae/page_12.png)
![Hijozda t ibbiy nazorat ni y ev ropalik lar qo'liga o't k azish g'oy asi
muhok ama qilindi, ammo chet el aralashuv ini ist amagan Sult on
Abdulhamid I I Hijozda ziy orat qilish sharoit larini y axshilash v a
y uqumli k asallik larning oldini olishga alohida e't ibor qarat di.
Mark aziy Osiy odagi ziy orat chilar harak at i rahbari t adqiqot chisi
Saidg'ani Saidazimboy ev a ham e't ibordan chet da qolmadi.
X abaringiz bor, Saidazimboev ziy orat chilarni Arabist onga jo'nat ish
bo'y icha t ashk ilot ni o'z zimmasiga olishga uringan. A.Sibgat ullina
t a'k idlaganidek , Saidg'ani Saidazimboy ev ning shax si v a uning
Rossiy adan k elgan ziy orat chilar harak at i y et ak chisi sifat idagi
rolini aniq baholash qiy in. Bir t omondan, u Rossiy a musulmonlari
orasida xay riy a ishlarining t ashabbusk ori v a t inimsiz
t ashk ilot chisi; v a u haqiqat an ham Rossiy a t emir y o'llari v a dengiz
orqali J iddaga ziy orat chilarning harak at lanishi uchun sharoit larni
y axshilashni xohlagan k o'rinadi. Yana bir narsa, u qanday v a
qanday v osit alar bilan bunga erishdi, musulmon jamiy at ining o'zi
bunga qanday munosabat da bo'ldi. Saidazimboy ev ning
mehnat sev arligi uchun dav lat muk ofot lari bilan t aqdirlangani
ham uning beqiy os shaxs, e't ibor v a xot iraga loy iqligidan dalolat
beradi [3, b. 65]. 1908 y ilda Saidazimboev o'z dindoshlarining
muammolari bilan shug'ullanishga qaror qildi.](/data/documents/1ba0f95c-cbdb-40fb-95e7-1b73d13124ae/page_13.png)


![
Ammo biráaniga Toshk ent da allaqachon qu г ilgan
"mahalliy " v ok zal bilan bog'liq muammolar y uzaga
k eldi. Musulmon y o'lov chilar u y erda t o'xt aganda, bir
k echada 5 k ishi bo'g'ilib v afot et gan. Tek shiruv
nat ijasida t ay inlangan t aft ish k omissiy asi y angi
st ansiy ani foy dalanishga y aroqsiz deb t opdi [3, b. 51].
Barcha muv aff aqiy at sizlik larga qaramay,
S.Saidazimboy ev musulmonlarni muqaddas
ziy orat gohlarga jo'nat ish bo г asidagi " y ax shi" ishini
dav om et t i г di. Musulmonlar haj safari qarori av v alo,
barcha musulmonlar uchun ik k i duny o saodat iga
erishmoqlik , el y urt rav naqi hamda islom dini
t araqqiy ot i y o'lida sadoqat bilan x izmat qilmoqlik
niy at ida amalga oshirilgan. Umuman olganda, haj
ziy orat i - bir e't iqod ost ida t urli rang, t urli t oifa, t urli
t abaqa k ishilarni umuminsoniy manfaat lar y o'lida
birlasht irib, diniy, iqt isodiy, t arix iy v a jo'g'rofi y
bilimlarni egallashga, shuningdek , t inchlik y rlida
hamjihat lik k a, huquqiy jihat dan t englik k a x izmat
qiladigan diniy, siy osiy, madaniy faoliy at hisoblanadi.](/data/documents/1ba0f95c-cbdb-40fb-95e7-1b73d13124ae/page_16.png)

MAVZU: O'RTA OSIYO XALQLARIDA HAJ ZIYORATI
Musulmonlarning tartibli ravishda, huzur va halovatda muqaddas shaharlarni ziyorat qilib kelishlari, u yerdagi vaziflarni shari'at qoidalariga muvofiq, to'la-to'kis ado etishlarini ta'minlash har doim muhim masala bo'lib kelgan. Islom dinining besh ustunlaridan biri bo'lgan haj borasida, Qur'oni karimda 25 oyat va alohida bir sura ham nozil qilingan. Ushbu maqolada Markaziy Osiyolik musulmonlarning haj safarlari hamda Chor Rossiyasi mustamlakachilik davrida haj ziyoratining holati o'z aksini topgan.
Musulmonlarning muqaddas shaharlari bo'lgan Makka va Madina ziyorati islom dinining arkonlaridan biridir. Saudiya Arabistoni (1932 yildan shu nom bilan ataladi) davlati hududida joylashgan bu sharif shaharlarga har yili 3 million musulmon haj ziyorati uchun boradi. Mamlakat xazinasiga hojilar hisobidan bir yilda 8-10 milliard AQSH dollari miqdorida daromad tushayapti. Islom dini Arabiston yarim orolida vujudga kelib, ilk bor o'sha hududda targ'ib qilingan bo'lsada, islom ma'naviyati va diniy ilmlar biz istiqomat qilayotgan mintaqada o'zining yuqori cho'qqisiga ko'tarildi. Imom al-Buxoriy, at-Termiziy, Abduqodir Marg'inoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro, Abduxoliq G'ijduvoniy, Xoja Bahovuddin Naqshbandiy kabi ulug' insonlarning ta'limoti yer yuzidagi 120 mamlakatda yashovchi millionlab musulmonlar orasida yuksak hurmatga sazovordir.
Mark aziy Osiy o o'lk asida o'zga mamlak at larga aniq maqsadlar bilan say ohat qilish qadim zamonlardan riv ojlangan bo'lib, o'lk amizdagi ilk say y ohlik k o'rinishlari Buy uk Ipak y o'liga borib t aqaladi. Bunda milloddan av v algi II asrda ochilgan Buy uk Ipak y o'lining ahamiy at i nihoy at da k at t a bo'lgan. Bu y o'l faqat sav do-sot iq y o'li bo'lmay, ay ni pay t da duny o xalqlari o'rt asida madaniy - ma'rifi y v a ilm-fan t araqqiy ot i hamda xalqaro aloqalar y o'li bo'lgan. VII-VIII asrlarda arablar Mov arounnahrni zabt et ish y o'li bilan mahalliy xalqning urf-odat i, dini v a e't iqodi, qadimdan riv ojlanib k elay ot gan madaniy at ga o'z t a'sirini o't k azib, ast a-sek inlik bilan islom dini k irib k ela boshladi. Mahalliy xalqning islom diniga o't ishi bilan Mark aziy Osiy oni Arab mamlak at lari Mak k ay u Madina bilan bog'ladi. Islom dini farzlaridan biri hajga borish hisoblanib, mov arounnahrlik lar o'z y urt laridan chiqib, A fg'onist on, Eron, Iroq, Suriy a orqali o't ib, Saudiy a A rabist onidagi Mak k a v a Madinada haj amalini bajarganlar. Bu y o'l mashaqqat li, og'ir, bir necha oy v a y illarni o'z ichiga olgan bo'lsada, y ildan-y ilga hajga boruv chilarning soni ort ib borgan.
O'rt a Osiy o musulmonlarining islom dinining muqaddas joy lariga (Mak k a v a Madina) ziy orat qilishlari t arix nav isligi xronologik jihat dan t o'rt dav rga bo'linadi: 1) O'rt a Osiy oning Rossiy a imperiy asi t ark ibiga k irishigacha bo'lgan musulmonlarning muqaddas qadamjolarni ziy orat qilishlari; 2) 1865 y ildan 1917 y ilgacha musulmonlar ziy orat i; 3) Mark aziy Osiy o musulmonlarining sov et dav ridagi ziy orat lari; 4) Sov et It t ifoqidan k ey ingi Mark aziy Osiy oda ziy orat qilish. X V I asrdan boshlab, haj y o'llarining asosiy qismi usmoniy lar dav lat i nazorat i ost iga o't ishi nat ijasida haj amirlari ham ular t omonidan t ay inlanib borilgan. X V III asrning oxirlariga qadar haj amirlari haj safarlarini t ashk il et ishda faol bo'lishgan, ammo k ey inchalik quruqlik dagi haj y o'llarining nazorat siz qolishi oqibat ida ushbu v azifa amaliy jihat dan o'z ahamiy at ini y o'qot gan. Shu jumladan, ushbu holat o't gan asrlarda O'zbek ist on hududidan borgan hojilarning safarlariga ham t a'sir et masdan qolmagan.