logo

PEDAGOK UCHUN O’QUV METODIK, ILMIY TADQIQOT, TASHKILIY METODIK, TARBIYAVIY ISHLARNI LOYHALASHTIRISH

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

67.0390625 KB
MAVZU: PEDAGOK UCHUN O’QUV 
METODIK, ILMIY TADQIQOT, TASHKILIY 
METODIK, TARBIYAVIY ISHLARNI 
LOYHALASHTIRISH.                 O‘quv-metodik majmua   — 
darslik, mashq daftari, 
o‘qituvchi uchun metodik 
qo‘llanma, darsliklarning 
multimediali ilovasidan 
iborat majmua.                 Darslik  — davlat ta’lim standartlariga muvofiq o‘quv 
dasturi asosida didaktik, metodik, pedagogik-
psixologik, estetik va gigiyenik talablarga javob 
beradigan, o‘quv fanining mavzulari to‘liq 
yoritilgan, uning asoslari mukammal 
o‘zlashtirilishiga qaratilgan, o‘quv fanining maqsad 
va vazifalaridan kelib chiqqan holda ta’lim 
oluvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini 
hisobga olgan holda ishlab chiqiladigan, nazariy 
ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov 
mashqlarini qamrab olgan kitob shaklidagi o‘quv 
nashri.                 Mashq daftari  — darslikning tarkibiy qismi 
hisoblanadigan, davlat ta’lim standartlariga 
muvofiq o‘quvchilar tomonidan egallangan 
bilim va ko‘nikmalarni mustahkamlash hamda 
o‘quv fanining mavzulariga mos ravishda 
ishlab chiqilgan, mantiq va tafakkurni 
rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar, 
boshqotirmalar, mantiqiy fikrlashga undovchi 
topshiriqlar va hokazo) topshiriqlardan iborat 
bo‘lgan didaktik vosita.                 O‘qituvchi uchun metodik qo‘llanma   — 
darslikdagi har bir mavzuni samarali o‘qitish 
metodikasi, qo‘shimcha sinov topshiriqlari va 
o‘qituvchining darsni qiziqarli tashkil etishiga 
oid boshqa metodik ko‘rsatmalar berilgan, 
har bir darsning maqsadi, darsda 
foydalaniladigan vositalar va ulardan 
foydalanish usullari, darsning mazmuni, 
amaliy mashg‘ulotlar, qo‘shimcha topshiriqlar 
va boshqalar haqida metodik ko‘rsatmalar 
aniq bayon qilingan kitob shaklidagi o‘quv 
nashri.                 Darsliklarning multimediali ilovalari   — axborot-
kommunikatsiya texnologiyalari yordamida o‘quv faniga 
oid materiallarni davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturiga 
mos ravishda yorita oladigan, o‘quv fanini samarali 
o‘zlashtirishga, o‘quvchilarning mustaqil ta’lim olishiga 
ko‘maklashuvchi hamda video, ovoz, animatsiya, jadval, 
matn va lug‘atlarni o‘z ichiga olgan, bilimlarni nazoratdan 
o‘tkazish va mustahkamlashga yo‘naltirilgan, o‘quv 
fanining asosiy mazmunini boyitadigan qo‘shimcha 
materialga ega bo‘lgan yoki shu kabi manbalarga 
murojaatlarni o‘z ichiga olgan interaktiv elektron axborot-
ta’lim resursi.                 Didaktik talablar

o‘quvchi tomonidan o‘quv materiallarining to‘liq o‘zlashtirilishini ta’minlash;

matnlar axborot berishga emas, balki o‘quv fanining mazmun-mohiyatini tushuntirish 
maqsadlariga xizmat qilishi;

qiziqarli, lo‘nda va hamma uchun qulay va tabaqalashtirilgan bo‘lishi;

ilmiy dunyoqarashni shakllantirish, vatanparvarlik va millatlararo totuvlik talablariga 
javob berishi, aniq dalillarga asoslangan materiallardan tarkib topishi;

ta’limning kundalik hayot va amaliyot o‘rtasidagi bog‘liqligini ta’minlashga, olingan 
bilimlarni amaliyotda qo‘llay olish layoqatlari shakllantirilishiga, boshqa o‘quv fanlari 
bilan uzviy bog‘liqlikni ta’minlashga yo‘naltirilgan bo‘lishi;

rasmlar ko‘rinishidagi illustrasiyalar: xaritalar, chizmalar, sxemalar, jadvallar, 
diagrammalar va fotosuratlar bilan bezatilgan bo‘lishi;

yangi tushunchalar, atamalar, qoidalar, formulalar, ta’riflar va shu kabilar lug‘at 
ko‘rinishida ifodalangan bo‘lishi lozim.                 Ilmiy-metodik talablar

fan-texnikaning so‘nggi yutuqlarini o‘zida aks ettirishi;

o‘quv fani mavzularining mazmunan yaxlitligi ta’minlangan bo‘lishi;

o‘quv fani mavzulari o‘zbek adabiy tili qoidalariga to‘liq rioya qilgan holda oddiy va sodda, tushunarli va 
ravon tilda bayon qilinishi;

mantiqiy ketma-ketlikka va izchillikka amal qilinishi;

milliy g‘oya va O‘zbekiston xalqining mentalitetiga zid bo‘lmagan tegishli illustrasiyalar bilan boyitilishi;

savol va topshiriqlar aniq ifodalangan bo‘lishi;

o‘quvchilarni fikrlashga, yozishga, tasvirlashga, chizma chizishga, hisoblashga, amaliy ishlarni 
bajarishga, tajribalar o‘tkazishga o‘rgatishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish nazarda tutilgan 
bo‘lishi;

bir tushunchaning ikki xil atama bilan ifodalanishiga, sanalarni keltirishda mavhumlikka yo‘l 
qo‘yilmasligi;

kasb-hunarga yo‘naltirishga oid matnlar va rasmlar, izohli lug‘at, texnik ijodkorlik va mantiqiy tafakkurni 
o‘stirishga qaratilgan loyihalash hamda modellashtirish yuzasidan topshiriqlarni qamrab olgan bo‘lishi 
lozim.                 Pedagogik-psixologik talablar

keng jamoatchilik tomonidan tan olingan ilmiy asoslangan 
ma’lumotlar, o‘quvchilarning bilim darajalari, eslab qolish 
qobiliyatlari, tafakkuri hisobga olingan holda voqea va hodisalarning 
mohiyatini anglashga va amaliy qiziqishlarini rivojlantirishga, bilim 
olishga va amaliy faoliyat bilan shug‘ullanishga bo‘lgan ehtiyojlarini 
to‘laqonli qondirishga yo‘naltirilgan bo‘lishi;

o‘quv fani mavzularining o‘quvchi yoshi va psixofiziologik 
xususiyatlariga mos holda berilishi, ma’lum faktlar, tushunchalar, 
qoidalar va fanlararo bog‘liqlikni hisobga olgan holda tushunarli bayon 
qilinishi;

o‘quvchilarning yangiliklarni qabul qilish qobiliyatlari, oldin olgan 
bilimlarini o‘zlashtirganlik darajasi hisobga olingan bo‘lishi lozim.                 Estetik talablar

imkon darajasida yorqin,  rangli , qiziqarli va chiroyli 
bo‘lishi;

matnlar o‘quvchiga ma’lum ijobiy hissiy ta’sirlarni 
o‘tkazishi va o‘quv faniga qiziqish uyg‘otishi;

bo‘lim, bob, paragraf va mavzular matnlarining turli shakl 
va ranglar bilan ajratilishi, mutanosibligi ta’minlanishi;

rasm va tasvirlar badiiy estetik talablarga javob berishi, 
aniq va tiniq ifodalanishi lozim.                 Gigiyenik talablar

matn va illustrasiyalar sanitariya qoidalari, normalari va 
gigiyena normativlariga mos bo‘lishi;

harflarning kattaligi va qog‘ozning sifati (og‘irligi, 
qalinligi, oqligi va shaffofligi) Vazirlar Mahkamasining 
«Ta’lim muassasalari uchun matbaa mahsulotlarining 
xavfsizligi to‘g‘risidagi umumiy texnik reglamentni 
tasdiqlash to‘g‘risida» 2015-yil 3-iyundagi 146-son qarori 
talablariga mos bo‘lishi lozim.

MAVZU: PEDAGOK UCHUN O’QUV METODIK, ILMIY TADQIQOT, TASHKILIY METODIK, TARBIYAVIY ISHLARNI LOYHALASHTIRISH.

O‘quv-metodik majmua   — darslik, mashq daftari, o‘qituvchi uchun metodik qo‘llanma, darsliklarning multimediali ilovasidan iborat majmua.

Darslik  — davlat ta’lim standartlariga muvofiq o‘quv dasturi asosida didaktik, metodik, pedagogik- psixologik, estetik va gigiyenik talablarga javob beradigan, o‘quv fanining mavzulari to‘liq yoritilgan, uning asoslari mukammal o‘zlashtirilishiga qaratilgan, o‘quv fanining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan holda ta’lim oluvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladigan, nazariy ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov mashqlarini qamrab olgan kitob shaklidagi o‘quv nashri.

Mashq daftari  — darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan, davlat ta’lim standartlariga muvofiq o‘quvchilar tomonidan egallangan bilim va ko‘nikmalarni mustahkamlash hamda o‘quv fanining mavzulariga mos ravishda ishlab chiqilgan, mantiq va tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar, boshqotirmalar, mantiqiy fikrlashga undovchi topshiriqlar va hokazo) topshiriqlardan iborat bo‘lgan didaktik vosita.

O‘qituvchi uchun metodik qo‘llanma   — darslikdagi har bir mavzuni samarali o‘qitish metodikasi, qo‘shimcha sinov topshiriqlari va o‘qituvchining darsni qiziqarli tashkil etishiga oid boshqa metodik ko‘rsatmalar berilgan, har bir darsning maqsadi, darsda foydalaniladigan vositalar va ulardan foydalanish usullari, darsning mazmuni, amaliy mashg‘ulotlar, qo‘shimcha topshiriqlar va boshqalar haqida metodik ko‘rsatmalar aniq bayon qilingan kitob shaklidagi o‘quv nashri.