logo

Qo’qon xonligi tarixining o’rgalishi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3798.693359375 KB
     Mav zu:Qo’qon xonligi 
t arixining o’rgalishi.
Reja
1. Qo’qon X onlik ning t ashk il t opishi.
2. Qo’qon X onligining t ashqi v a ichk i siy osat i.
3. X onlik ning t arixnafi slik  v a adabiy ot i.
4. Qo’qon xonligidagi madaniy  y odgorlik lar.      18 asr boshida Amir Ubaydulloxon II 
tomonidan hokimiyatni o'z qo'liga 
olishga intilishi Buxoro Amirligida o'zaro 
kelishmovchiliklarni yuzaga keltrib 
chiqardi. Bu Farg'ona qabilalarining , 
ayniqsa, Ming qabilasi boshliqlarini 
faolligini oshishiga sabab bo'ldi. 1709 yil 
ular nomigagina mustaqil bo'lgan 
Chodak bekligini boshqargan ruhoniylar 
hokimiyatini ag'darib tashlaydilar va 
Farg'onada butun hokimlikni o'z 
qo'llariga oladilar. Ming aymog'idan 
bo'lgan Shoxruxbiyni hukmdor deb e'lon 
qiladilar.        Ma'lumki, faqat Afrosiyob yohud 
Chingizxon avlodidan bo'lgan 
odamgina xon deb atalishga haqlidir. 
Shuning uchun saroy ahli oltin beshik 
haqidagi afsonani xalq ichra 
tarqatishadi. Unga ko'ra Shoxruxbiy 
Bobur qobulga ketayotib tilla 
beshikda qoldirgan, va ming 
oqsokollari voyagayetkazgan, 
o'g'lining o'ninchi avlodi deyilgan. 
Shunga ko’ra shoxruxbiyni hukmdor 
etib ko’tarishadi.       Shohrux                       (1709-1721) 
Abruhahi m                   (1721-1733)   
Abdulk ari m                  (1733-1750)
Abdurahmon                (1750)
Erdona                          (1751-1752; 1753-1762)
Bobobek                        (1752-1753)
Sulay mon                     (1762-1763)
N orbo’t a                       (1763-1798)
Ol imxon                       (1798-1810)
Umarxon                      (1810-1822)
Muhammad Alixon     (1822-1842)
Sheralixon                   (1842-1844)
Murodxon                    (1844)
X udoy orxon                 (1845-1858; 1862-1863; 1865-1875)
Mal laxon                      (1858-1862)
Sult on Sa’idxon           (1863)      18 asr oxiriga kelib Qo'qon xonligi o'ziga 
hozirgi Farg'ona, Namangan, Andijon, 
Toshkent viloyatlari, Xujand, 
Qirg'iziston, Janubiy Qozog'istonni 
qamrab olgan edi. Xonlikning shimoliy 
chegarasida Qq-masjid shahri qad 
ko'tarilgan edi. Orenburg va Omsk 
xonlik bilan Rossiyaning chegarasida 
joylashgan edi.            Qo`shbegi  Xondan keyingi o`rinda turgan. U xonning birinchi 
maslahatchisi bo`lib, Ayni paytda katta shaharlardan biriga 
mustaqil hokim etib tayinlangan.
Parvonachi  O`z nufuzi jihatdan qushbegi vakolatiga teng bo`lgan. 
Mingboshi  Xonlikda bu mansab keyinchalik birinchi o`ringa chiqqan. U 
xonlikda bosh vazir hisoblangan.  U alohida otryadga 
boshchilik qilgan.
Xudoychi  Xon nomiga yozilgan arizalarni qabul qilish bilan 
shug`ullangan. 
Daftardor  Xonning shaxsiy daromadi, hisob-kitobni olib boruvchi 
amaldor.
Sarkor  Davlat xazinasiga tushadigan mahsulotlarni saqlovchi amaldor. 
Shig`ovul  Mansabdorlar ishi ustidan nazorat olib boruvchi amaldor. 
Muhtasib  Shariat qonunlarining fo`qarolar tomonidan bajarilishini 
nazorat qiluvchi amaldor. 
Amiri lashkar  Sarbozlar qo`shini boshlig`i 
Mirshab  Joylarda huquq tartibot uchun javobgar bo`lgan.            Xonlikning bosh shahri Qo’qon edi.Ma’lumotlarda 
“Xuvoqand”(“Xavoqand”, “Xo’qand”) degan nomlar bilan qayd 
etilgan . “Xuvoqand” so’zi --”go’zal”, “yoqimli”, xushmanzara 
shahar degan ma’noni anglatadi. “Xavoqand”—“tepalikdagi 
shahar” yoki “shamol shahri’ degan ma’noni anglatadi,degan 
fikrlar ham mavjud.
Shahar arab sayyoxlari va geograflari Istarhiy va Ibn Havqal 
tamonidan go’zal, xavosi yoqimli deb tariflangan. XVIII asrda 
Yoqut Hamaviy o’zining “Mo’jailul Buldon” asarida uni “Hvoqand” 
deb atagan.
Mahmud Hakim Yayfoniy “Xullas ut- Tavorix” asarida Boburning 
Samarqanddan chekinishini tasvirlar ekan, Boburning 
Huqandda to’xtab o’tganini yozadi.
  Qo’qon shahri XVIII-XIX asr birinchi yarmida nafaqat xonlikning 
ayni paytda O’rta Osiyoning yirik shaharlaridan biri edi.
     Uzoq o’tmishda Qo’qondan Xitoy va Hindistonga boradigan , u 
yerlardan keladigan karvon yo’li o’tkan.      •
Qo’qon  shahri bir necha 
marta tashqi dushmanlar 
tamonidan vayron qilingan. 
Shahar  XIII asrda oxirgi  
marta mo’g’ullar tomonidan 
 yakson qilindi.  Qo’qon 
1709-yilda qayta tiklangan. 
1740-yilda esa  xonlik 
poytaxtiga aylantirilgan. 
•
1842-yilda shahar  
mustahkam devor bilan 
o’ralgan. Shaharga 12 
darvozadan kirilgan. 
Shaharning 12 darvozali 
bo’lishiga sabab uning 
ma’muriy jihatdan 12 
dahaga bo’linganligi edi. Bu 
davrda shaharda 80000 
(ba’zi ma’lumotlarda 31 
ming) aholi yashagan.              Ushbu vaqt ichida shahar tobora rivojlanar va 
o'sar edi. Vengriyalik sayohatchi Vamberining 
yozishicha, "Xokand" shahri Xivadan 6, 
Texrondan 4, Buxorodan esa 2 barobar katta edi. 
U uzunasiga 17 km, eniga esa 5,3 km ga 
cho'zilgan edi.
 
Qo'qon xonligining Rossiyaga qo'shilishi 
arafasida shaxarda 10 000 ta hovli, 120 ta 
maktab, 40 ta madrasa bo'lgan. 1800 yilga kelib 
shaharda 2 000 ta savdo do'koni, 6 ta bozor, 9 ta 
karvon saroy bo'lganligi, bu yerda savdo-sotiq 
ishlari yaxshi rivojlangani haqida dalil bo'la oladi.      •
Shaxarning bosh 
ko’chasi: •
Sulton Murodbek 
masjidi:      •
Shaxar darvozasi: •
Shaxar bozori:      Amir Umarxon va uning xotini, Nodirabegim 
rahnamoligi ostida xonlikda ilm, madaniyat va 
san'at gullab yashnaydi. Bu xukmdorlar 
Qo'qonda Maxmur, Amiriy, Gulxaniy, Zavqiy, 
Nizomiy, Dilshodi Barno, Uvaysiy, Fazliy kabi 
usha davrning eng taniqli shoirlari mansub 
bo'lgan adabiy muhitni takshil etdilar. Amir 
Umarxon, o'ziga Turkiston va Orol yerlarini 
bo'ysundirib, Oq masjid (Qizil o'rda), Avliyo ota 
( Jambul), Pishpak (Bishkek) shaharlarini 
qurdirgan. Qo'qonda Norbutabiy(1799), 
Muxammad Alixon, Kamol Qozi (1820), Miyon 
hazrat, Moxlar oyim, Ming oyim madrasalari, 
Jome'(1817) va Norbutabiy(1827) masjidlari 
qurildi.       Me'morchilik ham rivojlanar edi. Qo'qon 
ustalari o'ta mohir va qo'li gul bo'lgan. 
"Musulmon" g'ishtning va xusniga vaqt 
ta'sir eta olmaydigan bo'yoqlarning sirini 
bilar edilar.
Madalixon 
madrasasi: Sulton 
Murodbek 
madrasasi:         Modalixon 
madrasasi 
       Eski madrasa      Xokim oyim masjidi:            Umarxon     
   maqbarasi:

Mav zu:Qo’qon xonligi t arixining o’rgalishi. Reja 1. Qo’qon X onlik ning t ashk il t opishi. 2. Qo’qon X onligining t ashqi v a ichk i siy osat i. 3. X onlik ning t arixnafi slik v a adabiy ot i. 4. Qo’qon xonligidagi madaniy y odgorlik lar.

18 asr boshida Amir Ubaydulloxon II tomonidan hokimiyatni o'z qo'liga olishga intilishi Buxoro Amirligida o'zaro kelishmovchiliklarni yuzaga keltrib chiqardi. Bu Farg'ona qabilalarining , ayniqsa, Ming qabilasi boshliqlarini faolligini oshishiga sabab bo'ldi. 1709 yil ular nomigagina mustaqil bo'lgan Chodak bekligini boshqargan ruhoniylar hokimiyatini ag'darib tashlaydilar va Farg'onada butun hokimlikni o'z qo'llariga oladilar. Ming aymog'idan bo'lgan Shoxruxbiyni hukmdor deb e'lon qiladilar.

Ma'lumki, faqat Afrosiyob yohud Chingizxon avlodidan bo'lgan odamgina xon deb atalishga haqlidir. Shuning uchun saroy ahli oltin beshik haqidagi afsonani xalq ichra tarqatishadi. Unga ko'ra Shoxruxbiy Bobur qobulga ketayotib tilla beshikda qoldirgan, va ming oqsokollari voyagayetkazgan, o'g'lining o'ninchi avlodi deyilgan. Shunga ko’ra shoxruxbiyni hukmdor etib ko’tarishadi.

Shohrux (1709-1721) Abruhahi m (1721-1733) Abdulk ari m (1733-1750) Abdurahmon (1750) Erdona (1751-1752; 1753-1762) Bobobek (1752-1753) Sulay mon (1762-1763) N orbo’t a (1763-1798) Ol imxon (1798-1810) Umarxon (1810-1822) Muhammad Alixon (1822-1842) Sheralixon (1842-1844) Murodxon (1844) X udoy orxon (1845-1858; 1862-1863; 1865-1875) Mal laxon (1858-1862) Sult on Sa’idxon (1863)

18 asr oxiriga kelib Qo'qon xonligi o'ziga hozirgi Farg'ona, Namangan, Andijon, Toshkent viloyatlari, Xujand, Qirg'iziston, Janubiy Qozog'istonni qamrab olgan edi. Xonlikning shimoliy chegarasida Qq-masjid shahri qad ko'tarilgan edi. Orenburg va Omsk xonlik bilan Rossiyaning chegarasida joylashgan edi.