SHARQ UYG‘ONISH DAVRI VA UNDA TA’LIM- TARBIYA MASALALARI
MAVZU: SHARQ UYG‘ONISH DAVRI VA UNDA TA’LIM- TARBIYA MASALALARI REJA : 1 • Sharq Uyg‘onish davrida pedagogik fikr taraqqiyoti. 2 • Sharq uyg‘onish davrining о‘ziga xos xususiyatlari 3 • Al - Xorazmiy, al-Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sinoning ta’limiy-axloqiy qarashlari. Mutaffakirlarning hayoti, faoliyati, ijtimoiy falsafiy qarashlari, yaratgan asarlari va undagi inson kamolotiga oid g‘oyalar.
Arab xalifaligi yuz bergan ijtimoiy-siyosiy о‘zgarishlar, yagona Islom dinining tarkib topishi madaniy hayotga ham ta’sir etdi. Madaniy hayotda yuz bergan kо‘tarinkilik ma’naviy hayotda ham о‘zgarishlar bо‘lishiga olib keldi. Ana shu kо‘tarilish butun Arab xalifaligini, Yaqin va о‘rta Sharqni qamrab olganligi uchun ham Sharq uyg‘onish davri deb ataldi. Sharq Uyg‘onish davri va unda ta’lim-tarbiya masalalari
Xalifalik yemirilishi jarayonida tashkil topgan mustaqil davlatlardagi madaniy rivojlanish xalifalik davridagi madaniy rivojlanishning davomi ediArab xalifaligida IX asrda vujudga kelgan Uyg‘onish davri xalifalikning Bag‘dod, Damashq, Xalab shaharlarida boshlangan Bu uyg‘onish jarayoni IX asrdan boshlab XV-XVI asrlargacha davom etdi.
Xalifa Xorun ar-Rashid davrida (786-833 y.y.) va uning о‘g‘li al-Ma’mun davrida Bag‘dodda “Bayt-ul-Hikma” (“Donishmandlik uyi”) (hozir Akademiya ma’nosida) tashkil etiladi. Mazkur Akademiya barcha ilm soHiblarining ilmiy markaziga aylanadi. Uning qoshida jahon kutubxonasi tashkil etilgan.
Akademiya 813-833 yillarda yanada rivojlangan. Akademiya qoshida rasadxona ham bо‘lgan, keyinchalik yangi kutubxona qurilgan. Bog‘doddagi mazkur ilm markazi, о‘z navbatida Sharq va g‘arbda ilm-fanning taraqqiy etishiga, ma’naviy hayotning rivojlanishiga ta’sir etgan