logo

SHARQ UYG‘ONISH DAVRI VA UNDA TA’LIM- TARBIYA MASALALARI

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

8229.724609375 KB
MAVZU:     SHARQ UYG‘ONISH DAVRI VA UNDA 
TA’LIM- TARBIYA MASALALARI
REJA :
1 •
Sharq Uyg‘onish davrida pedagogik fikr taraqqiyoti.
2 •
Sharq uyg‘onish davrining о‘ziga xos xususiyatlari
3 •
Al - Xorazmiy, al-Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, 
Abu Ali ibn Sinoning ta’limiy-axloqiy qarashlari. Mutaffakirlarning 
hayoti, faoliyati, ijtimoiy falsafiy qarashlari, yaratgan asarlari va undagi 
inson kamolotiga oid g‘oyalar.    Arab  xalifaligi  yuz  bergan  ijtimoiy-siyosiy  о‘zgarishlar, 
yagona Islom dinining tarkib topishi madaniy hayotga ham 
ta’sir  etdi.  Madaniy  hayotda  yuz  bergan  kо‘tarinkilik 
ma’naviy  hayotda  ham  о‘zgarishlar  bо‘lishiga  olib  keldi. 
Ana  shu  kо‘tarilish  butun Arab  xalifaligini, Yaqin  va  о‘rta 
Sharqni  qamrab  olganligi  uchun  ham  Sharq  uyg‘onish 
davri deb ataldi. 
  Sharq Uyg‘onish davri va unda ta’lim-tarbiya 
masalalari      Xalifalik  yemirilishi  jarayonida 
tashkil  topgan  mustaqil 
davlatlardagi  madaniy  rivojlanish 
xalifalik  davridagi  madaniy 
rivojlanishning davomi ediArab xalifaligida IX 
asrda vujudga kelgan 
Uyg‘onish davri 
xalifalikning 
Bag‘dod, Damashq, 
Xalab shaharlarida 
boshlangan Bu uyg‘onish jarayoni IX asrdan boshlab XV-XVI 
asrlargacha davom etdi. Xalifa Xorun ar-Rashid davrida (786-833 y.y.) va uning о‘g‘li al-Ma’mun 
davrida
  Bag‘dodda  “Bayt-ul-Hikma” (“Donishmandlik uyi”)  (hozir Akademiya 
ma’nosida) tashkil etiladi. 
Mazkur Akademiya barcha ilm soHiblarining ilmiy markaziga aylanadi. Uning 
qoshida jahon kutubxonasi tashkil etilgan. Akademiya 813-833 yillarda yanada rivojlangan. Akademiya qoshida rasadxona 
ham bо‘lgan, keyinchalik yangi kutubxona qurilgan. Bog‘doddagi mazkur ilm 
markazi, о‘z navbatida Sharq va g‘arbda ilm-fanning taraqqiy etishiga, 
ma’naviy hayotning rivojlanishiga ta’sir etgan Xalifa al-
Ma’munning ilm-
fan ravnaqida 
kо‘rsatgan 
homiyligini 
alohida ta’kidlash 
joiz U IX asr boshlaridan xalifalikning 
Xurosondagi noibi bо‘lib turganda 
ham Movarounnahr va 
Xurosondagi olimlarni tо‘plab, 
ularning ilmiy ijodiga sharoit 
yaratib bergan
Bular orasida al-Xorazmiy, 
alxuttaliy, al-Javhariy, al-
Farg‘oniy, al-Marazviy kabi 
vatandosh olimlarimiz ham 
bо‘lgan. Al-Ma’mun xalifalik 
taxtiga о‘tirgach u olimlarning 
barchasini Bag‘dodga chaqirib 
oladi va “Bayt-ul-Hikma” - 
donishmandlik uyi (“Ma’mun 
akademiyasi”)da arab   olimlari 
bilan hamkorlikda ilm-fan ravnaq 
topadi. qadimgi yaratilgan madaniy 
yodgorliklar, ular xoh yunon, 
xoh arab, xoh Movarounnahr 
va Xuroson xalqining eng 
qadimgi antik davrlar 
madaniyati bо‘lsin, Uyg‘onish 
davri madaniyatining 
yaratilishi va rivojlanishiga 
asos bо‘lib xizmat qildi 01 02
03 04 iqtisodiyot 
taraqqiy etdi, 
qishloq xо‘jaligi, 
hunarmandchilik 
rivojlandi.
Movarounnahrda, xususan, 
Xorazm, Urganch, 
Farg‘ona, Samarqand va 
Buxoro tо‘qimachilik 
mahsulotlari, ayniqsa 
Samarqand va Buxoro 
shoyisi dunyoga mashhur 
bо‘lganqishloq  xо‘jaligida 
foydalaniladigan  yer 
maydonlari  kengaydi, 
kо‘plab  sug‘oriladigan 
yerlar  ochildi,  sug‘orish 
inshootlari  tiklandi, 
yangilari  qurildi,  paxta, 
zig‘ir,  kanop  eqilib, 
ularning  tolasidan  mato 
tо‘qildi arab xalifaligiga bо‘ysungan 
mamlakatlarning 
xо‘jalikiqtisodiy aloqalarining 
kuchayishi va  turli 
madaniyatlar-Hind, 
Movarounnahr, Eron, arab, 
Misr, grek-yunon-rim 
madaniyatlarining yaqindan 
о‘zaro aloqasi va bir-biriga 
ta’sir etib borishi katta rol 
о‘ynadi Yaqin va 
о‘rta Sharq 
mamlakatlar
ida madaniy 
yuksalish    UYG’ONISH 
DAVRIDAQishloq xо‘jaligi 
va 
hunarmandchilik
, sanoat  savdoning 
rivojlanishi Pireney yarim 
orolining arablar 
tomonidan 
bosib olinishi
  matematika, 
falsafa, 
astronomiya, 
tabiiyot, tibbiyot, 
xulqodob, 
turmush tarzi, 
ijtimoiy-iqtisodiy  - Bu davrda pul 
muomalasi rivojlandi Somoniylar  davlatida 
Marv,  Buxoro,  Samarqand 
va  Urganch  о‘sha 
davrning  madaniy 
markazlari sanalardi Bu davrda arab tili ilmiy va aloqa 
tili edi. Maktablarda darslar arab 
tilida olib borilar edi. Rasmiy 
hujjatlar, shariat qoidalari arab 
tilida yuritilar edi. Ilmiy asarlar 
ham arab tilida yozilar edi.X asrdan boshlab Movarounnaxr va Xurosonda 
mustaqil feodal davlatlar– Toxiriylar, Somoniylar, 
Qoraxoniylar, G‘aznaviylar, Saljuqiylar, 
Xorazmshoxlar davlatlarining paydo bо‘lishida 
xalifalikning yemirilishi ham madaniy xayotning  
yanada ravnaq topishiga olib keldi X asr о‘rtalariga kelib, fors-tojik tilida ham ish yuritila 
boshlandi. 
Ammo hujjatlar, ishlar fors-tojik tilida bо‘lsa ham, arab imlosida yozilar edi.
•
Buxoro amiri 
saroyida esa yirik 
kutubxona mavjud 
bо‘lgan •
Amir kutubxonasini 
о‘sha davrdagi Sheroz 
kutubxonasi bilan 
bellasha oladigan yagona 
kutubxona sifatida tan 
olganlar.•
О‘sha davrda Buxoroda katta kitob 
bozori bо‘lgan. Kitob dо‘konlarida olim 
va fozil kishilar uchrashib, ilmiy 
muloqot, munozaralar о‘tkazganlar•
Bu shaharlardagi maktablarga hatto 
tevarak-atrofdagi qishloqlardan oddiy 
xalq bolalari ham kelib о‘qiganligi 
manbalarda keltiriladi.  Somoniylar davrida Rudakiy, Firdavsiy, al-Xorazmiy, alFarg‘oniy, 
Abu Rayhon Beruniy va Abu Ali ibn Sino kabi mutafakkirlar ijod 
etganlar. X asrning ikkinchi 
yarmidan tashkil 
topgan 
Qoraxoniylar 
davlatida ham ba’zi 
xonlar о‘z 
saroylarida 
kutubxonalar 
tashkil etdilar Bu davrda turkiy til 
shakllanib bordi Yusuf Xos Hojib, 
Mahmud Qoshg‘ariy 
kabi olimlar jahon 
ahamiyatiga ega bо‘lgan 
asarlarini yaratdilar.  X I  asr boshida G‘aznav iy lar dav lat i, k ey inroq Saljuqiy lar, 
X orazmshohlar dav lat i t ashk il t opdi
01 02 03 04
05
06
07 U 1074 yili о‘rta 
Sharq 
mamlakatlari 
uchun kalendar-
taqvim tuzadiki,1067 yilda Bag‘dodda о‘zining 
shaxsiy jamg‘armasiga о‘sha 
davrning eng mashhur о‘quv 
yurti- “Nizomiya” madrasasini 
qurdiradi.U g‘aznaviylar ish uslubiga bir oz 
о‘zgartirishlar kiritib, hokimiyatni 
boshqarish uslubini ishlab chiqadi 
va о‘zining  “Siyosatnoma ” asarini 
yaratadiSaljuqiylar davrida Alp-Arslon 
Muhammad hokimiyatni 
boshqarganda uning vaziri 
Nizom ul-Mulk  о‘z davrining 
mashhur siyosiy arbobiAbu Rayhon 
Beruniyning  
“Hindiston
Mahmud G‘aznaviy о‘z 
saroyiga juda katta 
madaniy boyliklarni 
tо‘playdi, olimlarni ilmiy 
ishga taklif etadi
G‘aznaviylar 
davrida ham ilmiy, 
ijtimoiy-falsafiy 
fikrlar rivojlandi.         X I  asrda X orazmda ilm-fan t araqqiy  et adi
01 02 03 04
05
06
07 Sharq uyg‘onish 
davrida sof 
pedagogik asarlar 
ham yaratilganQomusiy olimlar о‘z ilmiy 
merosida ta’limiy-axloqiy 
asarlar yaratishga ham 
katta e’tibor beribMuhammad Muso al-Xorazmiy, Abu Nasr 
Forobiy, Ahmad al-Farg‘oniy, Abu Rayhon 
Beruniy, Abu Ali ibn SinoMovarounnahr va Xurosonda 
IX asrlarga kelib ma’naviy 
kо‘tarilish Sharq Renessansi – 
Uyg‘onish davrining 
boshlanishga olib keldiAbu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn 
Sino, tarixchi Miskavayx, 
riyoziyotchi Abu Nasr ibn Iroq, 
faylasuf Abu Sahl al-Masixiy, 
tabib Abulxayr Hammor
U tashkil etgan 
“Bayt-ul-Hikma” - 
Donishmandlar uyi 
tarixda “Ma’mun 
akademiyasi” 
Xorazm shohi 
Ma’mun II о‘z 
saroyiga zabardast 
olimlarni taklif 
etadi.          Muhammad Al- Xorazmiy (783-850) 
insonning kamolga yetishi va insoniy 
munosabatlarni yо‘lga qо‘yishda 
ilmfanning muhim ahamiyatiga ega 
ekanligi tо‘g‘risidagi g‘oyani ilgari 
matematika sohasida yangilik yaratgan
Vavilion (Bobil), Yunoniston, Hindiston, 
Xitoy, Misrdagi deyarli barcha 
matematiklarning kashfiyotlarini о‘rgandi va 
о‘zi hayotiy talablar nuqtai nazarida ulardan 
farq etuvchi yangi kashfiyot yaratdi Muhammad al-Xorazmiy matematika fanida abstraksiya 
tushunchasini kengaytiradi. “ Al-kitob al-muxtasar fi-hisob al-jabr va-l muqobala” asarida 
(“aljabr va  muqobala hisobi haqida qisqacha kitob”) sonli 
kvadrat va chiziqli tenglamalar va ularni yechish yо‘llarini 
bayon etadi. 
Birinchisi algebraik 
qism ikkinchsi, geometrik 
qism uchinchi qism vasiyatlar 
haqida bо‘lib, muallif 
uni “Vasiyatlar kitobi” 
deb ataydi •
ax2 x vx(1) ax2 x s vx 2 x s x 2 
-vxxs x 2 -sxvx x 2 xvx-s 
Mutafakkir ushbu 
tenglamalarni yechish uchun 
“Al-jabr” va “almuqobala” 
(“tiklash” va “qiyoslash”) 
amallarini kiritdi.о‘sha paytlarda 
amalda uchraydigan 
barcha chiziqli va 
kvadrat tenglamalarni 
jamlab, hozirgi 
matematik simvol 
orqali beriladigan 
quyidagi olti tipga 
keltirdi:   “ Al-jabr” keyinchalik 
matematika fanining 
alohida bо‘limiga 
aylandi va “algebra” 
deb ataladigan bо‘ldi Mazkur  amallar  yordamida  har 
qanday tenglamani kononlik shakliga, 
ya’ni  asosiy  tiplardan  biriga  keltirib, 
keyin  yechiladi.  Bu  usul  fan  olamida 
muhim  ahamiyatga  ega  edi.  Shu  asar 
tufayli” nomi lotincha transkripsiyada 
“Al-Xorazmiy  “Algoritmi ”  shaklini 
oldi,  keyin  “Algoritmus ”  va  nihoyat 
hozirgi  zamon  hisoblash 
matematikasining  asosiy  tushunchasi 
“ algoritm” (“algorifm” ) ga aylandi.  •
“ Hind arifmetikasi haqida 
kitob” (“Hisob al-
Hind”)dir. Asar о‘nlik 
tizim raqamlari 
(1,2.3,4,5,6.7,8,9)ga 
bag‘ishlangan Mutafakkir Hindlarning falakiyot va matematikaga oid 
“Sindihin”   “ Xorazmiy ziji” VIII-XV asrlarda 
hammasi 
bо‘lib, yuztacha 
zij 
(trigonometriya 
va falakiyotga 
oid) jadvallar 
mavjud bо‘lgan 1126 yilda 
latinchaga tarjima 
qilinadi Arab tilida 
birinchi 
yozilgan 
sinuslar va 
tangenslar ziji 
Xorazmiyga 
taalluqli. 
Tadqiqotchilar fanda 
tekis, uchburchak 
trigonometriyasi va sferik 
uchburchak 
trigonometriyasini tadqiq 
qilish ham Xorazmiydan 
boshlangan deyishadi Uning sinus zijlari 
latin tiliga о‘girilib, 
Yevropa 
falakiyotchi va 
geodez olimlariga 
qо‘llanma sifatida 
xizmat qildi “ Kitob surati-l-ard” 
(“Yevropa surati 
kitobi”) birinchi 
yozilgan geografiyaga 
oid kitob sanaladi. 827 yilda Xorazmiy 
rahbarligida yer 
kurrasining kattaligini 
aniqlash maqsadida yer 
meridianining bir 
gradusi о‘lchab chiqildi.
Bag‘dodda yozilgan 
trigonometriyaga oid dastlabki 
asar ham Xorazmiyga tegishli 
bо‘lib, unda sinus, 
tangeneslarning о‘zgarish 
qonuniyati kо‘rsatiladi.  Muhammad al-
Xorazmiyning tarix va 
musiqaga oid, quyosh 
soatlari tо‘g‘risida 
ham asarlari bо‘lib, 
“Tarix kitobi” (“Kitob 
attarix”) xalifalik 
tarixiga oid va 
xalifalikning birinchi 
tarixchilaridan 
sanaladi.   “ Al-kitob al-
muxtasar fi 
hisob al-jabr va-l 
muqobala” 
asarida olimlarni 
uch guruhga 
bо‘lib shunday 
yozadi:  Ulardan biri о‘zidan avvalgilar qilgan ishlarni amalga oshirishda 
boshqalardan о‘zib ketadi va uni о‘zidan keyin qoluvchilarga meros 
qilib qodiradi
Boshqasi о‘zidan avvalgilarning asarlarini sharhlaydi va bu bilan 
qiyinchiliklarni osonlashtiradi, yopiqni ochadi, yо‘lni yoritadi va uni 
tushunarliroq qiladi
Yoki bu ayrim kitoblarda nuqsonlar topadigan va 
sochilib yotganni tо‘playdigan odam bо‘lib, u о‘zidan 
avvalgilar haqida yaxshi fikrda bо‘ladi, takabburlik 
qilmaydi va о‘zi qilgan ishidan mag‘rurlanmaydi 827 yilda Xorazmiy 
rahbarligida yer 
kurrasining kattaligini 
aniqlash maqsadida yer 
meridianining bir 
gradusi о‘lchab chiqildi.
Bag‘dodda yozilgan 
trigonometriyaga oid dastlabki 
asar ham Xorazmiyga tegishli 
bо‘lib, unda sinus, 
tangeneslarning о‘zgarish 
qonuniyati kо‘rsatiladi.      Abu Nasr Forobiy
 . U fozil shaHarni boshqaradigan hokim tabiatdan:
–  sog‘ – salomat bо‘lib, о‘z vazifasini bajarishda hech qanday 
qiyinchilik sezmaligi;
–  tabiati nozik, farosatli;
–  xotirasi mustahkam,
  –  zehni о‘tkir,
  –  о‘z fikrini tushuntira oladigan notiq, 
–  bilim-ma’rifatga havasli, 
 –  taom yeyishda, ichimlikda, ayollarga yaqinlik qilishda ochofat 
emas, aksincha, о‘zini tiya oladiga bо‘lishi (qimor yoki boshqa 
о‘yinlardan) zavq, huzur olishdan uzoq bо‘lishi,
  - haq va haqiqatni, odil va haqgо‘y odamlarni sevadigan, yolg‘onni 
va yelg‘onchilarni yomon kо‘radigan,
  –  о‘z qadrini biluvchi va oriyatli bо‘lishi, 
 –  mol dunyo ketidan quvmaydigan, 
 –  adolatparvar, 
 –  qatiyatli, sabotli, jur’atli, jasur bо‘lishi muhimligini qayd etadi.  “ Munosib inson”ni etishtirish Abu Nasr Forobiy
 “ Bizning  mavjud  holatimiz  tarbiya 
tufayli vujudga kelgan”, “Tarbiya hamma 
narsaga  qodir”. Tarbiya  maqsadi  sifatida   
“har  bir  kishi  baxtli-saodatli  bo‘lishi 
kerak”,  -  degan  g‘oyani  “millat  baxt-
saodatli  bo‘lishi  kerak”  degan  g‘oya 
bilan  birlashtira  oladigan  vatanparvarni 
etishtirishda    deb  tushunildi  va  “milliy 
tarbiya rejasi”ni ishlab chiqdi. «Baxt saodatga erishuv 
yо‘llar haqida risola» 
asarida «Davlatning 
vazifasi insonlarni baxt – 
saodatga olib borishdir, - 
deb yozadi. U, - bu esa 
ilm va yaxshi axloq 
yordamida qо‘lga 
kiritadi». «Fozil odamlar shahri», «Baxt 
saodatga erishuv tо‘g‘risida», 
«Ixso – al - ulum», «Ilmlarning 
kelib chiqishi», «Aql ma’nolari 
tо‘g‘risida» kabi asrlarida 
ijtimoiy – tarbiyaviy qarashlari 
о‘z ifodasini topgan. Forobiy о‘z 
ishlarida ta’lim – tarbiyani uzviy 
birlikda olib borish haqida ta’lim 
bergan bо‘lsa ham, ammo har 
birining insonni kamolga 
yetkazishda о‘z о‘rni va 
xususiyati bor ekanligini alohida 
ta’kidlayd . Forobiy о‘z ishlarida ta’lim – tarbiyani uzviy birlikda olib borish haqida ta’lim 
bergan bо‘lsa ham, ammo har birining insonni kamolga yetkazishda о‘z о‘rni va 
xususiyati bor ekanligini alohida ta’kidlaydi
«Baxt – saodatga erishuv 
tо‘g‘risida» asarida bilimlarni 
о‘rganish tartibi haqida fikr 
bayon etgan. Uning 
ta’kidlashicha, avval bilish zarur 
bо‘lgan ilm о‘rganiladi, bu – 
olam asoslari haqidagi ilmdir Undan sо‘ng, umuman, jonli 
tabiat о‘simlik va hayvonlar 
haqidagi ilm о‘rganiladi, deydi. 
Forobiy inson kamolotga yolg‘iz 
о‘zi erisha olmaydi U boshqalar bilan aloqada 
bо‘lish, ularning 
kо‘maklashuvchi yoki 
munosabatlariga
muxtoj bо‘ladi. Uning fikricha 
tarbi jarayoni tajribali pedagog, 
о‘qituvchi tomonidan tashkil 
etilishi muhumdir. Uning fikricha tarbiya 
jarayoni tajribali pedagog, 
о‘qituvchi tomonidan 
tashkil etilishi muhumdir. 
Chunki har bir odam ham 
baxtni va narsa hodisalarni 
о‘zicha bila olmaydi. Unga 
buning uchun о‘qituvchi 
lozim. Forobiy ta’lim va tarbiyaga birinchi marta ta’rif bergan 
olim sanaladi.
•
Ta’lim – degan sо‘z insonga о‘qitish, 
tushuntirish asosida nazariy bilim 
berish; tarbiya – nazariy fazilatni, 
ma’lum xunarni egallash uchun zarur 
bо‘lgan xulq normalarini va amaliy 
malakalarni о‘rgatishdir, deydi olim.   Sharqda birinchi bо‘lib Yer 
va Osmon globusini yasadi 
va astronomiyaga oid bir 
necha kitob yozdi 
(«Kartografiya», «Globus 
yasash kitobi», «Yerdagi 
joylarning uzunlama 99 va 
kenglamalarini aniqlash 
haqida maqola» va 
boshqalar). astronomik asboblar ixtiro 
etgan Beruniy yana «qimmatbaho 
toshlarni bilib olish 
bо‘yicha ma’lumotlar 
tо‘plami» («Mineralogiya»), 
«Dorivor о‘simliklar haqida 
Kitob», «Kitob as Saydona 
fit-tibb» kabi asarlarni ham 
yozdi.

MAVZU: SHARQ UYG‘ONISH DAVRI VA UNDA TA’LIM- TARBIYA MASALALARI REJA : 1 • Sharq Uyg‘onish davrida pedagogik fikr taraqqiyoti. 2 • Sharq uyg‘onish davrining о‘ziga xos xususiyatlari 3 • Al - Xorazmiy, al-Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sinoning ta’limiy-axloqiy qarashlari. Mutaffakirlarning hayoti, faoliyati, ijtimoiy falsafiy qarashlari, yaratgan asarlari va undagi inson kamolotiga oid g‘oyalar.

Arab xalifaligi yuz bergan ijtimoiy-siyosiy о‘zgarishlar, yagona Islom dinining tarkib topishi madaniy hayotga ham ta’sir etdi. Madaniy hayotda yuz bergan kо‘tarinkilik ma’naviy hayotda ham о‘zgarishlar bо‘lishiga olib keldi. Ana shu kо‘tarilish butun Arab xalifaligini, Yaqin va о‘rta Sharqni qamrab olganligi uchun ham Sharq uyg‘onish davri deb ataldi.   Sharq Uyg‘onish davri va unda ta’lim-tarbiya masalalari

Xalifalik yemirilishi jarayonida tashkil topgan mustaqil davlatlardagi madaniy rivojlanish xalifalik davridagi madaniy rivojlanishning davomi ediArab xalifaligida IX asrda vujudga kelgan Uyg‘onish davri xalifalikning Bag‘dod, Damashq, Xalab shaharlarida boshlangan Bu uyg‘onish jarayoni IX asrdan boshlab XV-XVI asrlargacha davom etdi.

Xalifa Xorun ar-Rashid davrida (786-833 y.y.) va uning о‘g‘li al-Ma’mun davrida Bag‘dodda “Bayt-ul-Hikma” (“Donishmandlik uyi”) (hozir Akademiya ma’nosida) tashkil etiladi. Mazkur Akademiya barcha ilm soHiblarining ilmiy markaziga aylanadi. Uning qoshida jahon kutubxonasi tashkil etilgan.

Akademiya 813-833 yillarda yanada rivojlangan. Akademiya qoshida rasadxona ham bо‘lgan, keyinchalik yangi kutubxona qurilgan. Bog‘doddagi mazkur ilm markazi, о‘z navbatida Sharq va g‘arbda ilm-fanning taraqqiy etishiga, ma’naviy hayotning rivojlanishiga ta’sir etgan