logo

SOG’LIQNI SAQLASH SOHASINI BOSHQARISH

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2769.6904296875 KB
     
MAVZU:SOG’LIQNI 
SAQLASH SOHASINI 
BOSHQARISH                        REJA:
  1.Sog’liqni saqlash sohasini 
boshqaruvchi davlat organlari
2.Sog’liqni saqlash sohasida 
davlat nazorati
3.Davlat sanitariya nazorati    Sog‘l iqni saqlash sohasini boshqaruv chi  dav lat  organlari  v a ularning huquqiy
maqomi . O‘zbek ist on Respublik asida fuqarolarning sog‘lig‘i ni
saqlash: sog‘liqni saqlash sohasida inson huquql ariga ri oy a
qil inishi ; aholining barcha qat lamlari t ibbi y  y ordamdan bahramand bo‘la
ol ishi ; profi l ak t ik a chora-t adbirlarining ust unligi; sog‘lig‘ini y o‘qot gan
t aqdirda fuqarolarning i jt i moiy  himoy a qilinishi; t ibbi y ot  fanining amaliy ot
bil an birligi k abi  asosiy  pri nsiplarga t ay angan holda amalga oshiriladi .
O‘zbek ist on Respublik asi fuqarolari sog‘liqni saql ash borasida daxlsiz
huquqqa egadirlar. Dav l at  y oshi, j insi , irqi, mill at i, t ili , dinga munosabat i,
ijt imoi y  k elib chiqi shi, e’t iqodi, shaxsiy  v a ijt imoiy  mav qeidan qat ’i nazar
fuqarolarning sog‘lig‘i  saqlani shini  t a’mi nlay di. Dav lat  fuqarol arda
k asallik larning har qanday  shak llari  borl igidan qat ’i nazar, ul arning
k amsit ishlardan hi moy a qi linishini k afol at lay di. Ushbu qoidani buzi shda
ay bdor bo‘lgan shaxslar qonunda belgil angan t art ibda j av obgar bo‘ladi lar.
O‘zbek ist on Respublik asi hududidagi ajnabi y  fuqarolarning sog‘liqni
saqlash huquqi O‘zbek i st on Respublik asining xal qaro shart nomalariga
muv ofi q k afolat lanadi. O‘zbek ist on Respublik asida doimiy  y ashov chi
fuqaroli gi bo‘lmagan shaxslar, bashart i O‘zbek i st on Respublik asining
xal qaro shart nomalarida o‘zgacha qoida nazarda t ut ilmagan bo‘lsa,
sog‘liqni saqlashda O‘zbek ist on Respublik asining fuqarolari bilan t eng
huquqdan foy dalanadi lar.                                                                      
Hukumat  huzurida  Sanitariya-epidemiologiya  nazorati  davlat  inspeksiyasi  hududiy  boʻlinmalari  bilan, 
Sogʻliqni  saqlash  vazirligi  huzurida  esa  -  Sanitariya-epidemiologik  osoyishtalik  agentligi  tashkil  etilmoqda 
( 9.09. 2019 yildagi  PF-5814 -son Farmonga qarang )
Sogʻliqni saqlash vazirligining Sanitariya-epidemiologiya nazorati bosh boshqarmasi tugatilmoqda. Qayta 
tashkil etilayotgan Respublika davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazining laboratoriya хizmati 
negizida yangidan tashkil etilgan Agentlik huzurida Laboratoriya kompleksi tashkil etiladi   Profilaktika,  tashxis  qo’yish,  davolashning  yangi  usullarini,  dori-darmonlar,  immunobiologiya  preparatlari  va  dezinfektsiya 
vositalarini qo’llash hamda biologik-tibbiy tadqiqotlar o’tkazish tartibi
Sog’liqni  saqlash  amaliyotida  faqat  qonun  hujjatlarida  belgilangan  tartibda  qo’llashga  ruxsat  etilgan  profilaktika,  tashxis 
qo’yish,  davolash  usullaridan,  tibbiyot  texnologiyalari,  dori-darmonlar,  immunobiologiya  preparatlari  va  dezinfektsiya 
vositalaridan foydalaniladi.
Qo’llanishga  ruxsat  etilmagan,  lekin  belgilangan  tartibda  ko’rib  chiqilayotgan  tashxis  qo’yish,  davolash  usullari  va  dori 
vositalardan  bemorni  davolash  manfaatini  ko’zlab  faqat  uning  ixtiyoriy  ravishdagi  yozma  roziligi  olinganidan  keyin,  o’n  to’rt 
yoshga  to’lmagan  shaxslarni  davolashda  esa  faqat  ularning  hayoti  bevosita  xavf  ostida  qolgan  taqdirda  va  qonuniy 
vakillarining  yozma  roziligi  bilangina  foydalanish  mumkin. (QR  18.08.2018  y.  200/XXII-sonli  Qonuniga  asosan  o’zgartirishlar 
kiritilgan)
Ushbu  moddaning  ikkinchi  qismida  nazarda  tutilgan  tashxis  qo’yish,  davolash  usullari  va  dori-darmonlarni,  immunobiologiya 
preparatlari  va  dezinfektsiya  vositalarini,  shu  jumladan,  chet  elda  foydalaniladiganlarini  qo’llash  tartibi  Qoraqalpog’iston 
Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi tomonidan belgilanadi.
Insonni  ob’ekt  sifatida  jalb  etib,  biologik-tibbiy  tadqiqot  o’tkazishga  faqat  laboratoriya  tajribalari  o’tkazilganidan  va 
fuqaroning  yozma  roziligi  olinganidan  keyingina  davlat  sog’liqni  saqlash  tizimi  muassasalarida  yo’l  qo’yiladi.  Fuqaroni 
biologik-tibbiy tadqiqotlarda qatnashishga majburlash mumkin emas.
Biologik-tibbiy  tadqiqot  o’tkazishga  fuqarodan  rozilik  olinayotganda  unga  tadqiqotning  maqsadi,  usullari,  qo’shimcha 
oqibatlari,  ehtimol  tutilgan  xavfi,  tadqiqotning  qancha  davom  etishi  va  kutilayotgan  natijalariga  oid  ma’lumotlar  berilishi 
lozim. Fuqaro tadqiqotning istalgan bosqichida unda qatnashishdan bosh tortish huquqiga ega.
Belgilangan  tartibda  tekshiruv  sinovlaridan  o’tmagan  profilaktika,  tashxis  qo’yish,  davolash  usullari  va  dori-darmonlarni 
targ’ib  qilish,  shu  jumladan,  ommaviy  axborot  vositalarida  targ’ib  qilish  taqiqlanadi.  Ushbu  normani  buzish  qonunda 
belgilanganidek javobgarlikka tortishga sabab bo’ladi.   Davlat sog’liqni saqlash tizimi
Davlat  sog’liqni  saqlash  tizimiga  Qoraqalpog’iston  Respublikasi  Sog’liqni  saqlash  vazirligi,  uning  shahar  va  tuman  bo’linmalari 
kiradi.
Davlat  sog’liqni  saqlash  tizimiga  davlat  mulki  bo’lgan  va  davlat  sog’liqni  saqlash  tizimining  boshqaruv  organlariga  bo’ysunuvchi 
davolash-profilaktika  va  ilmiy-tadqiqot  muassasalari,  tibbiyot  va  farmatsevtika  xodimlari  tayyorlaydigan  hamda  ularni  qayta 
tayyorgarlikdan  o’tkazadigan  o’quv  yurtlari,  farmatsevtika  korxonalari  va  tashkilotlari,  sanitariya-profilaktika  muassasalari,  sud-
tibbiy  ekspertiza  muassasalari,  tibbiy  dori-darmonlar  va  tibbiyot  texnikasi  ishlab  chiqaradigan  korxonalar  hamda  asosiy  faoliyati 
fuqarolar sog’lig’ini saqlash bilan bog’liq boshqa korxona, muassasa va tashkilotlar kiradi.
Ilmiy-tadqiqot institutlarining klinikalari, vazirliklar, idoralar, davlat korxonalari, muassasa va tashkilotlari barpo etadigan davolash-
profilaktika va dorixona muassasalari davlat sog’liqni saqlash tizimiga kiradi.
Davlat sog’liqni saqlash tizimining davolash-profilaktika muassasalari aholiga davlat tomonidan kafolatlangan bepul tibbiy yordam 
ko’rsatadi.
Davlat sog’liqni saqlash tizimining davolash-profilaktika muassasalari aholiga davlat tomonidan kafolatlangan bepul tibbiy yordam 
ko’rsatadi. Bepul tibbiy yordam ko’rasatish hajmi va tartibi qonun hujjatlar bilan belgilanadi.
Davlat  tomonidan  kafolatlangan  tibbiy  yordam  hajmining  belgilangandan  ortiqcha  tibbiy  va  boshqa  xil  xizmatlar  ko’rsatish 
qo’shimcha xizmatlar bo’lib, aholi tomonidan belgilangan tartibda haq to’lanadi.
  •
Sog‘liqni saqlash sohasida davlat  nazorat i. 
Ushbu f aoliyat  O‘zbe k ist on
•
Re spublik asi Sog‘liqni saqlash vazirligining 
Nazorat  inspe k siyasi t omonidan
•
amalga oshiriladi. Nazorat  inspe k siyasi 
O‘zbe k ist on Re spublik asi Sog‘liqni
•
saqlash vazirligida t ashk il e t iladi va bevosit a 
O‘zbe k ist on Re spublik asi
•
Sog‘liqni saqlash vaziriga bo‘ysunadi. Uning 
Qoraqalpog‘ist on
•
Re spublik asida, barcha viloyat larda va 
Toshk e nt  shahrida hududiy
•
bo‘linmalari bo‘ladi, ular boshqaruvning 
ve rt ik al t izimiga e ga bo‘ladilar va
•
o‘z f aoliyat ida bevosit a Nazorat  inspe k siyasi 
boshlig‘iga bo‘ysunadilar.  Normat iv  bazani t ak omillasht irish dav om et t iriladi. J umladan, 2019-2026 
y illarda sanit ariy a-epidemiologik  osoy isht alik   х izmat ini y anada 
t ak omillasht irish boʻy icha k omplek s chora-t adbirlarni ishlab chiqadilar, “
Aholining   sanit ariy a-epidemiologik   osoy isht aligi   t oʻgʻrisida ” gi qonunga 
t uzat ishlar k irit adilar.
  Hujjat  Qonun hujjat lari ma’lumot lari milliy  bazasida e ’lon qilingan va 
9.09.2019 yildan k uchga k irdi. •
O‘zbek ist on Respublik asining Bosh dav l at  sanit ariy a v rachi:
•
dav lat  sanit ariy a epidemiologiy a x izmat i  idoralari v a muassasalariga
•
rahbarlik  qi ladi, dav lat  sanit ariy a nazorat ini amal ga oshirishning asosi y
•
v azifalari ni  v a ust uv or y o‘nal ishlarini belgi lay di; sanit ariy a normalari,
•
qoi dalari v a gigiy ena normat i v lari ni  t asdiqlay di ; at rof-muhit  omill arining
•
inson organizmiga t a’sirini aniqlashga doir respublik a normat i v -t ex nik a
•
huj jat larini ishlab chi qadi, t asdi qlay di v a nashr et adi; av ariy a v aziy at lari ni
•
y o‘qot ish chog‘ida sanit ariy a holat ini y ax shilash v a epi demiy aga qarshi
•
t adbirlarni  amal ga oshirish y uzasidan muv aqqat  sanit ariy a normalari v a
•
qoi dalarini ishlab chiqadi  v a t asdiqlay di ; v il oyat lar v a Toshk ent  shahri, bosh
•
dav lat  sanit ariy a v rachlarini t ay inlay di ; sanit ariy a-epidemiologiy a xi zmat i
•
muassasasi rahbarlarini ng x at t i-harak at lari ust idan t ushgan shik oy at larni
•
k o‘ri b chi qadi; odaml arni ng hay ot i v a salomat l igi uchun x av fl i bo‘lgan
•
y ashash v a xo‘jalik  faoli y at ini y urit ish t aqiql anadigan hududl arni  belgil ay di;
•
hududlarni k arant in infek si y alari ol ib k i rish v a t arqat i shdan sanit ariy a
•
muhofazasi t adbirlarini ishlab chi qadi v a amalga oshiradi. Fuqarolarning tibbiy-ijtimoiy yordam olish huquqi Kasal bo‘lib qolganda, mehnat 
layoqatini yo‘qotganda va boshqa hollarda fuqarolar profilaktik, tashxis qo‘yish-
davolash, kuch-quvvatni tiklash, sanatoriy-kurort, protez-ortopediya yordami va 
boshqa xil yordamni, shuningdek bemorlarni, mehnatga layoqatsiz va nogiron 
kishilarni boqish-parvarishlash yuzasidan ijtimoiy chora-tadbirlarni, shu jumladan 
vaqtincha mehnatga layoqatsizlik nafaqasi to‘lashni o‘z ichiga oladigan tibbiy-
ijtimoiy yordam olish huquqiga ega. Tibbiy-ijtimoiy yordam tibbiyot xodimlari va 
boshqa mutaxassislar tomonidan ko‘rsatiladi. Fuqarolar o‘zlarini ixtiyoriy 
ravishda tibbiy sug‘urta qildirish asosida, shuningdek korxonalar, muassasalar va 
tashkilotlarning mablag‘lari, o‘z shaxsiy mablag‘lari hamda qonun hujjatlarida 
taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan qo‘shimcha tibbiy va boshqa xil 
xizmatlardan foydalanish huquqiga ega. Fuqarolarning ayrim toifalari protezlar, 
ortopedik va moslama buyumlar, eshitish apparatlari, harakatlanish vositalari va 
boshqa maxsus vositalar bilan imtiyozli tarzda ta’minlanish huquqiga ega. 
Bunday huquqqa ega bo‘lgan fuqarolarning toifalarini, shuningdek ularni 
ta’minlash shartlari va tartibini O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
belgilayd •
Dav lat  sanit ariy a nazorat ini t ashk il et ish v a 
amalga oshirish v azifasi
•
O‘zbek ist on Respublik asi Bosh dav lat  sanit ariy a 
v rachi v a uning
•
o‘rinbosarlari, v iloy at lar, shaharlar, t umanlar 
bosh dav lat  sanit ariy a v rachlari
•
v a ularning o‘rinbosarlari zim masiga y uk lat iladi.
•
O‘zbek ist on Respublik asi Dav lat  sanit ariy a-
epidem iologiy a xizm at ining
•
dav lat  sanit ariy a nazorat ini am alga oshiruv chi 
bosh dav lat  sanit ariy a
•
v rachlari, boshqa mansabdor shaxslari v a 
mut axassislari hok imiy at  v ak ili
•
hisoblanadilar v a dav lat  him oy asida bo‘ladilar HA R K I M BEPUL TI BBI Y -X I ZMATDA N 
F OY DA LA NI SH HUQUQI GA  EGA DI RLA R •
Sanit ariy a-epidemiologiy a st ansiy asi 
O‘zbek ist on respublik asi « Dav lat
•
sanit ariy a nazorat i t o‘g‘risida»  gi 
qonun hamda ular t o‘g‘risidagi 
N izomga
•
muv ofi q ish k o‘ruv chi t ibbiy  profi lak t ik  
muassasa hisoblanib, sanit ariy aga
•
doir v a epidemiy aga qarshi k urash 
chora-t adbirlarining majmuini
•
uy usht irilishini v a o‘t k azilishini 
t a’minlay di hamda dav lat  sanit ariy a
•
nazorat ini amalga oshiradi. •
                                                 TAYA NCH ATA MA LA R
•
Dav lat   inspek siy asi  -  boshliq  bir  vaqtning  oʻzida  Oʻzbekiston  Bosh  davlat  sanitariya 
inspektori  hisoblanadi,  Bosh  vazirning  taqdimnomasiga  koʻra  Prezident  tomonidan  lavozimga 
tayinlanadi  va  undan  ozod  etiladi,  boshliqning  oʻrinbosari  Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan 
lavozimga  tayinlanadi  va  undan  ozod  etiladi.  Maqomi,  tibbiy  va  transport  х izmati  koʻrsatish 
sharoitlari boʻyicha tegishincha vazir va vazir oʻrinbosariga tenglashtiriladi;
•
Agent lik   -  direktor  bir  vaqtning  oʻzida  Oʻzbekiston  Bosh  davlat  sanitariya  vrachi  hisoblanadi, 
Bosh  vazirning  taqdimnomasiga  binoan  Prezident  tomonidan  lavozimga  tayinlanadi  va  undan 
ozod etiladi.  Maqomi, maishiy, tibbiy va transport  х izmati koʻrsatish sharoitlari boʻyicha sogʻliqni 
saqlash  vazirining  oʻrinbosariga  tenglashtiriladi.  Uning  oʻrinbosarlari  esa  sogʻliqni  saqlash 
vazirining  taqdimnomasiga  binoan  Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan  lavozimga  tayinlanadi  va 
undan  ozod  etiladi
sanitariya - epidemiologiya  qonunchiligini  buzganlik  uchun  qoʻllanilgan 
jarimalar summasidan va jarimalarni toʻlash kechiktirilganligi uchun hisoblangan 
penyalardan  tushgan  mablagʻlarning  50%i ; topshiriq SAVOLLARi
1. Sog’liqni saqlash to’g’risidagi qonun 
qachon qabul qilingan?
2. Davlat sanitariya nazorati nima?
3. Sanitariya qoidalaring asosiy xususiyatlari 
qanday?
4. Ma’muriy huquqda inson sog’ligining o’rni 
va ahamiyati nimalardan iborat?
5. Fuqarolarning huquq va majburiyatlari 
asosida sog’ligining huquqlar bilan 
himoyalanishi haqida gapiring?                                                                  X ULOSA 
Insonning salomat ligi unda nafaqat  k asallik  y ok i jismoniy  nuqsonlarning y o'qligi, balk i jismoniy  v a ruhiy  xot irjamligi, salomat ligini y axshilash 
v a muhofaza qilishga qarat ilgan chora-t adbirlar bilan ham o’lchanadi .
  X ul osa o'rnida ay t i sh mumk ink i, maml ak at imizda sog'liqni saql ash t izimi ni t ak omillasht irish, sifat l i t ibbiy xi zmat ni joriy et ish, shuningdek , aholining 
reproduk t iv  salomat ligini must ahk aml ash davlat  siy osat i ning ust uv or yo'nali shlari dan biri sifat i da belgilab beri lgan. Mazk ur sohada olib borilay ot gan 
islohot lar aholi uchun farov on hay ot  barpo et ishga xizmat  qilmoqda. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI;
. O’zbekiston Respublikasining Ma’muriy kodeksi
.Ma’muriy huquq fani darsligi
. ,,O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash 
to’g’risida’’gi qonuni
.O’zbekiston Respublikasining davlat Konstitutsiyasi
.  ,,Aholining sanitariya-epidemiologik osoyishtaligi 
to’g’risida’’gi qonuni
.LEX.UZ,google.uz O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING
FARMONI
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI SOG‘LIQNI SAQLASH TIZIMINI ISLOH QILISH DAVLAT DASTURI TO‘G‘RISIDA
1/  https://azkurs.org/3-mavzu-sogliqni-saqlash-tizimini-isloh-qilish-
sogliqni-saqlas.htm
2/   https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Sog%CA%BBliqni_saqlash
Birlamchi tibbiy-sanitariya yordami muassasalari faoliyatiga mutlaqo yangi mexanizmlarni joriy qilish va sog‘liqni saqlash 
tizimida olib borilayotgan islohotlar samaradorligini yanada oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining f a r m o n i
I. O‘zbekiston Respublikasi Qonunlari. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti  
Farmonlari va Qarorlari, Vazirlar Mahkamasi Qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning asarlari  
  1. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. Toshkent. O‘zbekiston.  2008. -40b. (o‘zgartirish va 
qo‘shimchalar bilan). 
  2. O‘zbekiston Respublikasining Soliq Kodeksi. 2007 yil. 25 dekabr.  (o‘zgartirish va qo‘shimchalar bilan). 
  3. O‘zbekiston Respublikasining Budjet Kodeksi. 2013 yil. 27 dekabr. 
  4. O‘zbekiston  Respublikasining  “Fuqarolar  sog‘lig‘ini  saqlash  to‘g‘risida”gi Qonuni. O‘zbekiston Respublikasi Qonun 
hujjatlari to‘plami, 2007  yil, 40-son, 411-modda.  Jamoat salomatligi va sog’liqni saqlashni boshqarish fanidan testlar to’plami 1.Jamoat salomatligi va sog’liqni saqlashni 
boshqarish fani nimani o’rganadi?
A. Jamoat salomatligi (https://azkurs.org/fargona-jamoat-salomatligi-tibbiyot-instituti-tibbiy-profilakt.html), 
(https://azkurs.org/fargona-jamoat-salomatligi-tibbiyot-instituti-tibbiy-profilakt.html) unga ta’sir etuvchi omillarni, sog’liqni 
saqlashni tashkil etish va boshqarish masalalarini
B. Inson xayotiga tasir etuvchi xavfli omillarni va inson organizmidagi kasalliklarni yuk kilish usullarini
C. Jamiyat fanlaridan biri bo’lib, u jamiyat orasida uchraydigan hodisalarning miqdor o’zgarishla
D. Jamiyat fanlaridan biri bo’lib, u jamiyat orasida uchraydigan hodisalarning miqdor o’zgarishlarini urganadi xamda kasalliklarni 
uchrash chistotasini aniklaydi
  2. Jamoat salomatligi va sog’liqni saqlashni tashkil etish nechta asosiy qismdan iborat?
A. Jamoat salomatligi, uni o’rganish va baholash usullari, sog’liqni saqlashni tashkil etish va boshqarish
B. Jamoat salomatligini o’rganish usullari va unga ta’sir etuvchi ijtimoiy shart sharoitlarini o’rganish
C. Aholiga tibbiy yordam ko’rsatishning yangi shakl va usullarini ishlab chiqishshart sharoitlarini o’rganish
D. Salomatlik ko’rsatkichlari, xavf omillari, tibbiyot xodimlari, tibbiyot muassalarining faoliyati
 
  3. Jamoat salomatligi va sog’liqni saqlashni boshqarish fanining birinchi asosiy qismini ko’rsating:
A. Jamoat salomatligini o’rganish usullari va unga ta’sir etuvchi ijtimoiy shart sharoitlarini o’rganish
B. Aholiga tibbiy yordam ko’rsatishning yangi shakl va usullarini ishlab chiqish
S.Sog’liqni saqlashni boshqaruv tizimini ishlab chiqish va takomillashtirish  
D.Aholi,sog’liqnisaqlashniboshqarishmuassasalari

MAVZU:SOG’LIQNI SAQLASH SOHASINI BOSHQARISH

REJA: 1.Sog’liqni saqlash sohasini boshqaruvchi davlat organlari 2.Sog’liqni saqlash sohasida davlat nazorati 3.Davlat sanitariya nazorati

Sog‘l iqni saqlash sohasini boshqaruv chi dav lat organlari v a ularning huquqiy maqomi . O‘zbek ist on Respublik asida fuqarolarning sog‘lig‘i ni saqlash: sog‘liqni saqlash sohasida inson huquql ariga ri oy a qil inishi ; aholining barcha qat lamlari t ibbi y y ordamdan bahramand bo‘la ol ishi ; profi l ak t ik a chora-t adbirlarining ust unligi; sog‘lig‘ini y o‘qot gan t aqdirda fuqarolarning i jt i moiy himoy a qilinishi; t ibbi y ot fanining amaliy ot bil an birligi k abi asosiy pri nsiplarga t ay angan holda amalga oshiriladi . O‘zbek ist on Respublik asi fuqarolari sog‘liqni saql ash borasida daxlsiz huquqqa egadirlar. Dav l at y oshi, j insi , irqi, mill at i, t ili , dinga munosabat i, ijt imoi y k elib chiqi shi, e’t iqodi, shaxsiy v a ijt imoiy mav qeidan qat ’i nazar fuqarolarning sog‘lig‘i saqlani shini t a’mi nlay di. Dav lat fuqarol arda k asallik larning har qanday shak llari borl igidan qat ’i nazar, ul arning k amsit ishlardan hi moy a qi linishini k afol at lay di. Ushbu qoidani buzi shda ay bdor bo‘lgan shaxslar qonunda belgil angan t art ibda j av obgar bo‘ladi lar. O‘zbek ist on Respublik asi hududidagi ajnabi y fuqarolarning sog‘liqni saqlash huquqi O‘zbek i st on Respublik asining xal qaro shart nomalariga muv ofi q k afolat lanadi. O‘zbek ist on Respublik asida doimiy y ashov chi fuqaroli gi bo‘lmagan shaxslar, bashart i O‘zbek i st on Respublik asining xal qaro shart nomalarida o‘zgacha qoida nazarda t ut ilmagan bo‘lsa, sog‘liqni saqlashda O‘zbek ist on Respublik asining fuqarolari bilan t eng huquqdan foy dalanadi lar.

                                                                    Hukumat huzurida Sanitariya-epidemiologiya nazorati davlat inspeksiyasi hududiy boʻlinmalari bilan, Sogʻliqni saqlash vazirligi huzurida esa - Sanitariya-epidemiologik osoyishtalik agentligi tashkil etilmoqda ( 9.09. 2019 yildagi  PF-5814 -son Farmonga qarang ) Sogʻliqni saqlash vazirligining Sanitariya-epidemiologiya nazorati bosh boshqarmasi tugatilmoqda. Qayta tashkil etilayotgan Respublika davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazining laboratoriya хizmati negizida yangidan tashkil etilgan Agentlik huzurida Laboratoriya kompleksi tashkil etiladi

  Profilaktika, tashxis qo’yish, davolashning yangi usullarini, dori-darmonlar, immunobiologiya preparatlari va dezinfektsiya vositalarini qo’llash hamda biologik-tibbiy tadqiqotlar o’tkazish tartibi Sog’liqni saqlash amaliyotida faqat qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’llashga ruxsat etilgan profilaktika, tashxis qo’yish, davolash usullaridan, tibbiyot texnologiyalari, dori-darmonlar, immunobiologiya preparatlari va dezinfektsiya vositalaridan foydalaniladi. Qo’llanishga ruxsat etilmagan, lekin belgilangan tartibda ko’rib chiqilayotgan tashxis qo’yish, davolash usullari va dori vositalardan bemorni davolash manfaatini ko’zlab faqat uning ixtiyoriy ravishdagi yozma roziligi olinganidan keyin, o’n to’rt yoshga to’lmagan shaxslarni davolashda esa faqat ularning hayoti bevosita xavf ostida qolgan taqdirda va qonuniy vakillarining yozma roziligi bilangina foydalanish mumkin. (QR 18.08.2018 y. 200/XXII-sonli Qonuniga asosan o’zgartirishlar kiritilgan) Ushbu moddaning ikkinchi qismida nazarda tutilgan tashxis qo’yish, davolash usullari va dori-darmonlarni, immunobiologiya preparatlari va dezinfektsiya vositalarini, shu jumladan, chet elda foydalaniladiganlarini qo’llash tartibi Qoraqalpog’iston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi tomonidan belgilanadi. Insonni ob’ekt sifatida jalb etib, biologik-tibbiy tadqiqot o’tkazishga faqat laboratoriya tajribalari o’tkazilganidan va fuqaroning yozma roziligi olinganidan keyingina davlat sog’liqni saqlash tizimi muassasalarida yo’l qo’yiladi. Fuqaroni biologik-tibbiy tadqiqotlarda qatnashishga majburlash mumkin emas. Biologik-tibbiy tadqiqot o’tkazishga fuqarodan rozilik olinayotganda unga tadqiqotning maqsadi, usullari, qo’shimcha oqibatlari, ehtimol tutilgan xavfi, tadqiqotning qancha davom etishi va kutilayotgan natijalariga oid ma’lumotlar berilishi lozim. Fuqaro tadqiqotning istalgan bosqichida unda qatnashishdan bosh tortish huquqiga ega. Belgilangan tartibda tekshiruv sinovlaridan o’tmagan profilaktika, tashxis qo’yish, davolash usullari va dori-darmonlarni targ’ib qilish, shu jumladan, ommaviy axborot vositalarida targ’ib qilish taqiqlanadi. Ushbu normani buzish qonunda belgilanganidek javobgarlikka tortishga sabab bo’ladi.