Adliya soxasini boshqarish
![M A V Z U : A D L I Y A
S O X A S I N I
B O S H Q A R I S H](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_1.png)
![R E J A
1 ) V A Z I R L I K T U Z U L M A S I
2 ) A D L I Y A V A Z I R L I G I N I N G A S O S I Y V A Z I F A L A R I
3 ) V A Z I R L I K R A X B A R I Y A T I
4 ) V A Z I R L I K N I N G H I S O B D O R L I G I](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_2.png)
![V A Z I R L I K T U Z U L M A S I
Vazirlik tizimiga quyidagilar kiradi:
Vazirlik markaziy apparati;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi,
viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari,
tumanlar (shaharlar) adliya bo‘limlari, yuridik xizmat
ko‘rsatish markazlari, davlat xizmatlari markazlari va
FXDYo organlari;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_3.png)
![X. Sulaymonova
nomidagi Respublika
sud ekspertiza markazi; “ Adolat” milliy huquqiy
axborot markazi”
davlat muassasasi; “ Adliya organlari va
muassasalarida
axborot-
kommunikatsiya
texnologiyalarini
rivojlantirish markazi”
davlat muassasasi;
“ Davlat xizmatlarini
rivojlantirish markazi”
davlat muassasasi; “ Intellektual mulk
markazi” davlat
muassasasi; davlat notarial idoralari
va arxivlari;
Yuristlar malakasini
oshirish markazi; Toshkent davlat yuridik
universiteti; yuridik texnikumlar;
Akademik litsey. Adliya organlari va
muassasalari mahalliy
davlat hokimiyati
organlaridan
mustaqildir va bevosita
Vazirlikka bo‘ysunadilar.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_4.png)
![ADLIYA VAZIRLIGINING ASOSIY VAZIFALARI Quyidagilar Vazirlikning asosiy vazifalari
hisoblanadi:
huquq ijodkorligi sohasida yagona davlat
siyosatini yuritish;
normativ-huquqiy hujjatlar va ular loyihalarining
tartibga solish ta’sirini baholash hamda
korrupsiyaga qarshi ekspertizadan o‘tkazish
faoliyatni muvofiqlashtirish;
huquqiy axborotni tarqatish va undan
foydalanishni ta’minlash;
huquqiy targ‘ibotni amalga oshirish hamda davlat
organlari va tashkilotlarining huquqiy targ‘ibot
sohasidagi ishlarini muvofiqlashtirish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_5.png)
![davlat boshqaruvi organlari, xo‘jalik birlashmalari, mahalliy
davlat hokimiyati organlari faoliyatida huquqni qo‘llash
amaliyotini izchil va bir xilda ta’minlash bo‘yicha choralarni
amalga oshirish;
fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini
huquqiy himoya qilish bo‘yicha choralarni amalga oshirish;
qonunchilik hujjatlari va topshiriqlarning o‘z vaqtida, to‘liq va
sifatli amalga oshirilishini ta’minlash yuzasidan, shu jumladan
Hisob palatasi bilan birgalikda sohalar, hududlar va idoralar
kesimida manzilli va tematik tahliliy o‘rganishlarni olib borish
va joylardagi holat monitoringini yuritish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_6.png)
![davlat boshqaruvi tizimining
samaradorligini ilg‘or xorijiy tajriba va
zamonaviy rivojlanish tendensiyalari
asosida tahlil va monitoring qilish;
davlat organlari va tashkilotlarining
yuridik xizmatlari faoliyatini
muvofiqlashtirish, nazorat qilish va
uslubiy ko‘maklashish, shuningdek,
qonunchilik hujjatlarida belgilangan
davlat organlari va tashkilotlariga yuridik
xizmat ko‘rsatilishini ta’minlash;
notariat, advokatura hamda jismoniy va
yuridik shaxslarga huquqiy xizmat
ko‘rsatuvchi boshqa tuzilmalarning
samarali faoliyat ko‘rsatishini ta’minlash;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_7.png)
![jinoiy faoliyatdan olingan daromadlarni
legallashtirishga, terrorizmni moliyalashtirishga va
ommaviy qirg‘in qurolini tarqatishni moliyalashtirishga
qarshi kurashish bo‘yicha choralarni ishlab chiqish va
amalga oshirishda ishtirok etish;
nodavlat notijorat tashkilotlarning faoliyatini
rivojlantirish sohasida davlat siyosatini amalga
oshirish, ularning davlat organlari va tashkilotlari bilan
o‘zaro hamkorligini tashkil qilishga ko‘maklashish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_8.png)
![ma’muriy tartib-taomillar sohasida yagona
davlat siyosatini amalga oshirish;
jismoniy va yuridik shaxslarga davlat
xizmatlari ko‘rsatish sohasida yagona davlat
siyosatini amalga oshirish;
ortiqcha ma’muriy tartib-taomillarni bartaraf
etish hisobiga davlat xizmatlari ko‘rsatish
tartibini takomillashtirish, shuningdek,
idoralararo elektron hamkorlikni
rivojlantirish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_9.png)
![davlat xizmatlari ko‘rsatish
sohasida, shu jumladan
tegishli axborot tizimlari,
resurslar va ma’lumotlar
bazalarini joriy etish bo‘yicha
davlat organlari va boshqa
tashkilotlar faoliyatini
nazorat qilish va
samaradorligini baholash; intellektual mulk sohasida
yagona davlat siyosatini
ishlab chiqish hamda
ixtirolar, tovar belgilari,
mualliflik huquqi va boshqa
intellektual mulk
obyektlariga bo‘lgan
huquqlarni himoya qilish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_10.png)
![ixtirolar, foydali modellar, sanoat namunalari, tovar belgilari
va boshqa intellektual mulk obyektlarini huquqiy muhofaza
qilish;
yuridik kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini
oshirishni tashkil etish, yurisprudensiya sohasidagi
fundamental va amaliy tadqiqotlarni amalga oshirishni
ta’minlash;
sud-ekspertlik faoliyatini rivojlantirishning ustuvor
yo‘nalishlarini ishlab chiqish, sud ekspertlarini tayyorlash va
malakasini oshirish ishlarini muvofiqlashtirish;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_11.png)
![siyosiy-huquqiy sohaga oid xalqaro reyting va indekslarda
O‘zbekiston Respublikasining o‘rnini yaxshilash bo‘yicha
tizimli va izchil choralar ko‘rish;
xalqaro-huquqiy hamkorlikni yo‘lga qo‘yish va
mustahkamlash, xalqaro shartnomalarni huquqiy
ekspertizadan o‘tkazish;
xalqaro va xorijiy tashkilotlarda O‘zbekiston Respublikasi
manfaatlarining huquqiy himoyasini ta’minlash, xalqaro
hamjamiyat, xorijiy investorlarni milliy huquq tizimi va
amalga oshirilayotgan huquqiy islohotlar haqida o‘z vaqtida
xabardor qilish.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_12.png)
![Vazirlik
rahbariy at i
O‘zbekiston Respublikasi adliya vaziri:
1) Vazirlik faoliyatini umumiy boshqarishni amalga
oshiradi va rahbarlik qiladi, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti, Vazirlar Mahkamasining tegishli qarori bilan
Vazirlikka yuklatilgan vazifa va funksiyalarni bajarishni
tashkillashtiradi;
2) Vazirlikka yuklatilgan vazifa va majburiyatlarning
bajarilishi uchun shaxsan javob beradi;
3) adliya organlari va muassasalari hamda ularning
xodimlari tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan
buyruqlar chiqaradi, topshiriq va ko‘rsatmalar beradi;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_13.png)
![4) vazirlik tizimidagi tashkilotlarning lavozimlari ro‘yxatiga
kiruvchi xodimlarni belgilangan tartibda lavozimga tayinlaydi va
ozod qiladi;
5) o‘z o‘rinbosarlari va vazirlik tizimidagi boshqa mansabdor
shaxslarining vakolatlari va majburiyatlarini belgilaydi, ular
o‘rtasida vazifalarni taqsimlaydi;
6) Vazirlikning davriy ish rejalarini tasdiqlaydi va ularning
bajarilishi ustidan nazoratni ta’minlaydi;
7) Vazirlik xodimlarini tizimli qayta tayyorlashni va ularning
malakasini oshirishni tashkil etadi;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_14.png)
![8) Vazirlik tizimida kadrlarni tanlash
va joy-joyiga qo‘yish, ularning
mutaxassisliklariga (yurisprudensiya,
iqtisod, moliya, psixologiya, tashqi
aloqalar, filologiya va h.k.) talablar
belgilash, samarali faoliyati uchun
zarur shart-sharoitlar yaratish,
Vazirlikning kadrlar zaxirasini
shakllantirish choralarini ko‘radi; 9) O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Administratsiyasi
nomenklaturasiga kiradigan bo‘sh
lavozimlarga taklif etilgan
kadrlarning, shuningdek, Vazirlikka
ishga qabul qilinayotgan boshqa
kadrlarning professionalligi va o‘z
ishini bilishi, yuksak darajadagi
ishchanlik va ma’naviy-axloqiy
fazilatlarga ega bo‘lishini
ta’minlashga qaratilgan choralarni
amalga oshiradi;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_15.png)
![10) o‘z vakolati doirasida normativ-huquqiy hujjatlar
qabul qiladi, zarur hollarda davlat boshqaruvining
boshqa organlari bilan birgalikda qarorlar va boshqa
hujjatlarni birgalikda qabul qiladi;
11) Vazirlikning hududiy va tarkibiy tuzilmalarining
rahbarlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi;
12) Vazirlik xodimlarini rag‘batlantirish va intizomiy
javobgarlikka tortish masalalarini hal etadi, o‘zining
o‘rinbosarlarini rag‘batlantirish va intizomiy javobgarlikka
tortish, shu jumladan, ularning egallab turgan lavozimda
qolishi maqsadga muvofiqligi masalasini ko‘rib chiqish
bo‘yicha takliflarni kiritadi, ularning shaxsiy mas’uliyatini
oshirish bo‘yicha tizimli chora-tadbirlar ko‘radi;](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_16.png)
![13) belgilangan tartibda martaba
darajalarini beradi hamda oliy martaba
darajalari berish uchun adliya organlari
va muassasalari xodimlarini,
shuningdek, qonunchilikda belgilangan
tartibda boshqa davlat organlari
xodimlarini O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentiga taqdim etadi; 14) O‘zbekiston Respublikasi Adliya
vazirligi tizimidagi moliyaviy
mutanosiblikni ta’minlash uchun adliya
organlari va muassasalarining budjetdan
tashqari mablag‘larini qayta taqsimlaydi.
15. Vazirlikka O‘zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi
ma’qullaganidan so‘ng O‘zbekiston
Respublikasining Bosh vaziri
taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti tomonidan
lavozimga tasdiqlanadigan va
lavozimdan ozod etiladigan Vazir
boshchilik qiladi. Vazir o‘z maqomiga ko‘ra Vazirlar
Mahkamasi a’zosi hisoblanadi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_17.png)
![16. Vazir besh nafar o‘rinbosarga, shu jumladan,
bir nafar birinchi o‘rinbosarga ega bo‘ladi.
17. Vazirning birinchi o‘rinbosari va boshqa
o‘rinbosarlari O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadi va
lavozimdan ozod etiladi.
18. Vazir bo‘lmagan vaqtda uning vakolatlari
vazirning birinchi o‘rinbosari tomonidan, u
bo‘lmagan vaqtda esa vazir buyrug‘iga asosan
boshqa o‘rinbosar tomonidan amalga oshiriladi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_18.png)
![19. Vazirlikning hududiy tuzilmalar va idoraviy mansub
tashkilotlar rahbarlari vazir tomonidan lavozimga
tayinlanadi va lavozimdan ozod etiladi, qonunchilik
hujjatlari bilan belgilangan hollar bundan mustasno.
20. Vazirlikning hududiy tuzilmalari va idoraviy mansub
tashkilotlari to‘g‘risidagi nizomlar vazir tomonidan
tasdiqlanadi, agar O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
yoki Vazirlar Mahkamasi qarorlarida boshqacha qoida
nazarda tutilmagan bo‘lsa.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_19.png)
![VAZIRLIKNING HISOBDORLIGI
Vazirlik rahbarlari o‘z faoliyati to‘g‘risida O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentiga, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Administratsiyasining tegishli tarkibiy
bo‘linmalariga va Vazirlar Mahkamasiga muntazam ravishda
hisobot beradi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_20.png)
![O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasining
tegishli tarkibiy bo‘linmalari rahbarlari Vazirlik rahbarlariga
yuklangan vazifalar samarali bajarilishi bo‘yicha ular faoliyati
ustidan muntazam monitoring olib boradi, Vazirlik faoliyati
samaradorligiga xolisona baho beradi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_21.png)
![Monitoring va baholash yakunlari bo‘yicha Vazirlikning
alohida o‘rnak ko‘rsatgan rahbarlari, mansabdor shaxslari va
xodimlari rag‘batlantiriladi yoxud yo‘l qo‘yilgan jiddiy
kamchiliklar uchun egallab turgan lavozimidan ozod
etishgacha bo‘lgan javobgarlikka tortiladi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_22.png)
![Test
Adliya vazirligi to'g'risidagi qonun yangi taxriri
qachon qabul qilingan ?
A) 2016
B) 2017
C) 2018
Adliya vazirining nechta orinbosari bor ?
A) 3
B) 4
C) 2](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_23.png)
![O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi faoliyatini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida» gi qaror qachon qabul qilingan ?
A) 2001
B) 2002
C) 2003
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Davlat huquqiy siyosatini amalga oshirishda adliya organlari va muassasalari faoliyatini tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5415-son Farmoni qachon qabul qilingan?
A) 2016
B) 2017
C) 2018](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_24.png)
![G l o s s a r y
Adliya (arab tilida, „aʼdl“ — adolat, toʻgʻrilik, haqqoniylik, xolislik degan maʼnolarni
anglatadi) — sudlov muassasalari, sud tashkilotlari va ular faoliyatini
anglatadigan tushuncha. Adliya keng maʼnodagi huquqdir.
Korrupsiya (lotincha: corrumpō — aynish, poraga sotilish) — mansabdor
shaxsning oʻz mansabi boʻyicha berilgan huquqlarni shaxsiy boyish
maqsadlarida bevosita suiisteʼmol qilishidan iborat amaliyot. Mansabdor
shaxslarni sotib olish, ularning poraga sotilishi ham Korrupsiya deyiladi.
Korrupsiya davlat apparati va parlament faoliyatida ayniqsa, avj oladi.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_25.png)
![Xulosa
Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Oʻzbekiston Respublikasida jamiyat
va davlat qurilishi sohasida norma ijodkorligi va huquqni qoʻllash amaliyoti
sohasida yagona davlat siyosatini izchil amalga oshiruvchi davlat
boshqaruvi organi
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan siyosatning pirovard maqsadi
fuqarolarning huquq va erkinliklari ta’minlangan kuchli demokratik jamiyat
qurish ekan, ushbu siyosatni amalga oshirishda adliya organlari, shu
jumladan Adliya vazirligi katta rol o‘ynaydi. Keyingi yillarda O‘zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan ijtimoiy-siyosiy hayotni, davlat
tuzilishini, shu jumladan sud-huquq sohasini erkinlashtirish, insonning
huquq va erkinliklarini himoya qilishni ta’minlashga yo‘naltirilgan
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
farmonlari va Hukumatining qarorlari ijrosini ta’minlash bo‘yicha aniq
maqsadga yo‘naltirilgan ishlar amalga oshirilmoqda.](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_26.png)
![F o y d a l a n i l g a n a d a b i y o t l a r
1. Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi yangi taxrir 30.04. 2023
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarori, 13.04.2018 yildagi PQ-
3666-son
3. Adliya vazirligi to'g'risidagi qonun 13.04. 2018
4. 2003 yil 27 avgustda qabul qilingan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining «O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi faoliyatini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» gi qaror](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_27.png)
![E l e k t r o n r e s u r s l a r
1) lex.uz 2) advice.uz 3)
constitution.
uz 4) Library
samdu.uz](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_28.png)
![E T I B O R I N G I Z U C H U N R A X M A T](/data/documents/0573ccbe-9914-4a61-926f-4df446998f57/page_29.png)
M A V Z U : A D L I Y A S O X A S I N I B O S H Q A R I S H
R E J A 1 ) V A Z I R L I K T U Z U L M A S I 2 ) A D L I Y A V A Z I R L I G I N I N G A S O S I Y V A Z I F A L A R I 3 ) V A Z I R L I K R A X B A R I Y A T I 4 ) V A Z I R L I K N I N G H I S O B D O R L I G I
V A Z I R L I K T U Z U L M A S I Vazirlik tizimiga quyidagilar kiradi: Vazirlik markaziy apparati; Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari, tumanlar (shaharlar) adliya bo‘limlari, yuridik xizmat ko‘rsatish markazlari, davlat xizmatlari markazlari va FXDYo organlari;
X. Sulaymonova nomidagi Respublika sud ekspertiza markazi; “ Adolat” milliy huquqiy axborot markazi” davlat muassasasi; “ Adliya organlari va muassasalarida axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish markazi” davlat muassasasi; “ Davlat xizmatlarini rivojlantirish markazi” davlat muassasasi; “ Intellektual mulk markazi” davlat muassasasi; davlat notarial idoralari va arxivlari; Yuristlar malakasini oshirish markazi; Toshkent davlat yuridik universiteti; yuridik texnikumlar; Akademik litsey. Adliya organlari va muassasalari mahalliy davlat hokimiyati organlaridan mustaqildir va bevosita Vazirlikka bo‘ysunadilar.
ADLIYA VAZIRLIGINING ASOSIY VAZIFALARI Quyidagilar Vazirlikning asosiy vazifalari hisoblanadi: huquq ijodkorligi sohasida yagona davlat siyosatini yuritish; normativ-huquqiy hujjatlar va ular loyihalarining tartibga solish ta’sirini baholash hamda korrupsiyaga qarshi ekspertizadan o‘tkazish faoliyatni muvofiqlashtirish; huquqiy axborotni tarqatish va undan foydalanishni ta’minlash; huquqiy targ‘ibotni amalga oshirish hamda davlat organlari va tashkilotlarining huquqiy targ‘ibot sohasidagi ishlarini muvofiqlashtirish;