Sovet davri majburiy koʻchirish siyosatida Markaziy Osiyoga ajratilgan oʻrin
![MAVZU: SOVET DAVRI MA J BURI Y
KOʻCHI RI SH SI YOSATI DA MARKAZI Y
OSIYOGA A J RATI LGA N OʻRI N.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_1.png)
![RE J A:
1. Sovet davrida majburiy koʻchirish:raqamlar,buyruqlar,amalga
oshirilgan ishlar.
2. Majburiy koʻchirilishning Stalin davrida oʻziga xos xususiyatlari.
3. Majburiy koʻchirilishda Markaziy Osiyoga ajratilgan oʻrin.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_2.png)
![•
Sovet davri amaliyoti milliy manfaatlarni hisobga olmaslik, milliy omilni
bo‘rttirish bilan bir qatorda olib borildi. Bu ayniqsa, partiyamilliy siyosatining
asosini tashkil etuvchi kadrlar siyosati misolida yaqqol namoyon bo‘lib,
respublikadagi etnosiyosiy ziddiyatlarning kelib chiqishiga kuchli ta’sir ko‘rsatgan.
Sovet hukumatining dastlabki yillarida partiya xodimlarini «mahalliy» va
«mahalliy bo‘lmagan» kadrlarga ajratilmagan. Markazda va joylardagi boshqaruv
organlari tarkibida turli millat vakillari birgalikda ishlaganlar. Yillar o‘tishi bilan
vaziyat o‘zgaradi.
•
Urushning og‘ir yillari davrida rivojlanayotgan sanoatni ishchi kuchibilan
ta’minlash vazifasini hal etish dolzarb muammolardan biri bo‘lgan. Minglab
tajribali ishchilarning frontga ketishi natijasida yuzaga kelganishchi kuchiga
bo‘lgan ehtiyoj sanoat korxonalariga yangi kelgan, tajribaga va mehnat malakasiga
ega bo‘lmagan kadrlarni qisqa muddat ichida ishlab chiqarish sohasining turli
kasblariga o‘qitish va o‘rgatish hisobiga hal etib borilgan.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_3.png)
![1933 yildan boshlangan oqituvchilar ortasidagi qatagonlar ham turli uydirmalar ostida olib borilgan
bolib, ular ozbek xalqini «ilgor rus madaniyati»dan ajratib qoyishga urinish, yoshlarni millatchilik ogusi
bilan zaharlashda ayblanganlar. Bir tomondan, rus tilining ozbek sinflarida oqitilishiga tosqinlik qilish va
shu yol bilan rus adabiyotini birinchi manbalar orqali
organishga imkon bermaslik, ikkinchi tomondan, rus klassiklari asarlarining ozbek tiliga tarjima
qilinishini paysalga solishdek ayblar
qoyilgan. 1936-1940 yillar mobaynida respublika boyicha 5758 nafar davlat va jamoat arbobi, olim,
yozuvchi, jurnalist va oqituvchilar yuqorida
keltirilgan ayblovlar ostida qamoqqa olinib, ulardan 4811 nafari otib
tashlangan.
Qaror topgan stalinizm davridagi qatagonlik siyosati nafaqat shaxslar, sinflar yoki ijtimoiy guruhlarga
qarshi, balki butun-butun xalqlarga qarshi ham yonaltirilgan, natijada ular uzoq muddatli surgun
azoblariga, muhtojlik va kulfatlarga giriftor qilingan.
1930-1950 yillarda amalga oshirilgan xalqlarni ommaviy ravishda majburan kochirish qatagonlik
siyosatining tarkibiy qismiga aylangan.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_4.png)
![•
Butun xalq esa qonunbuzar, buning ustiga
xiyonatkor bo‘la olmaydi, shuning uchun ularga
nisbatan jazo qo‘llash huquqiy jihatdan
noto‘g‘ridir. Xalqlarni surgun qilish kabi ishga
oxirgi vosita sifatida qarab, bu ishga qo‘l urgan
hokimiyatning dalillari asosli bo‘lishi lozim edi.
Bu yerda, ulug‘ Vatan urushi davrida
gitlerchilarga yordam berishda nohaq ayblanib
majburiy ravishda Qozog‘iston, O‘zbekiston,
Sharqiy Sibir va boshqa regionlarga ko‘chirilgan
qorachaylar, qalmiqlar, mesxeti turklari,
chechenlar, ingushlar, bolqorlar qrim tatarlari va
boshqa bir qator xalqlar nazarda tutilyapti.
•
Bu harakatlar hammasi Konstituson
tamoyillarga zid bo‘lib, g‘ayriqonuniy ravishda
butun bir xalq huquqini poymol qilardi.
Hokimiyat ba’zi xalq vakillariga ayb qo‘ygani
holda butun bir xalq ommasini ayovsiz jazoladi.
Yana shuni aytish kerakki, bu qilingan jinoyatlar
sud organlari tomonidan qo‘yilmay, agentura va
boshqa ma’lumotlar asosida tasdiqlanardi. •
40-yillarda «davlat vazifasi» deb
nomlangan majburiy ko‘chirilishga
3011108 ta har xil millat vakillari,
jumladan, butun xalqlar: ingushlar,
chechenlar, nemislar, qalmiqlar,
bolqorlar, mesxeti turklari va boshqa
xalqlar majbur qilinganlar.
•
Totalitar tuzum davlatning hech
qanday huquqiy normalari bilan
hisoblashmas edi. Manbalar bilan
tanishib chiqish shuni ko‘rsatadiki,
butun bir xalqqa nisbatan
deportatsiyani qo‘llash uchun
davlatda keraklicha asos ham yo‘q edi,
bo‘lishi ham mumkin emas edi. Bu
xalqlar tomonidan ommaviy sotqinlik
harakatlari bo‘lgan deb bahona qilish
noto‘g‘ri bo‘lib, agar shunday hollar
uchrasa ham ushbu xalqlarning ayrim
vakillari qilgan edi.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_5.png)
![O‘zSSR Oliy Soveti Prezidiumining 1942 yil 13 fevraldagi farmoniga ko‘ra, urush davridaishlamayotgan
mehnatga layoqatli aholi – xotin-qizlar, o‘smirlar, nafaqaxo‘rlarni safarbar qilish evaziga ham to‘ldirib borilgan. Xotin-
qizlar ayniqsa sanoat ishlab chiqarishiga ko‘proq jalb qilingan.1940 yilda xotin-qizlar salmog‘i sanoatda ishlovchilar
orasida 34,0 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 1942 yilga kelib bu ko‘rsatkich 63,5 foizgacha o‘sgan.Respublika ishchilar
sinfining keskin ortib borishi asosan yoshlarhisobiga ro‘y bergan. Yoshlardan ishchi kadrlar tayyorlashda mehnat
rezervlaritizimi salmoqli rol o‘ynashi kerak bo‘lgan. Shu maqsadlarda 1942 yilningoxirida qo‘shimcha 31 ta FZO
(fabrika-zavod ta’limi) maktabi ochilgan bo‘lib, respublikada jami 14 ta hunar maktabi va 45 ta FZO maktablari
faoliyat ko‘rsatgan. Ishchilarni qisqa muddatli kurslarda ommaviytayyorlash, yakka tartibda va brigada shogirdligi
usullari bilan tayyorlashurushning dastlabki bosqichlarida ayniqsa keng tarqalgan. Urushning dastlabki 17 oyida
yoshlardan ommaviy kasblar bo‘yicha 23300 ishchi tayyorlangan. Ko‘rilgan chora-tadbirlar natijasida, 1940 yil
sentabrda respublika sanoatida 141,6 ming ishchi va xizmatchi mehnat qilgan bo‘lsa, urushning oxiriga kelib 196,2
ming ishchi va xizmatchi band bo‘lgan.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_6.png)
![•
Urushdan keyingi dastlabki yillardayoq davlat
apparatini mahalliylashtirish jarayoni boshlangan.
VKP(b)MK qarorlariga muvofiqO‘z KP(b)MQ
kotibi U.Yusupov ko‘plab milliy kadrlarni
tayyorlashni tezlashtirib yuborgan. Uning
O‘zbekiston paxtakorlarining IV respublika
qurultoyidagi chiqishlari (1947 yil 7-10 fevral),
O‘zSSR FA ilmiy sessiyasidagi (1947 yil 13 iyun),
O‘z KP(b)MQning kadrlar masalasi
bo‘yichayig‘ilgan majlisidagi (1947 yil 8 iyun), O‘z
KP(b)MQning XVIIIplenumidagi va boshqa
chiqishlari milliy kadrlarni ko‘paytirish uchun qilgan
harakatlaridan guvohlik beradi . Milliy kadrlarni
shakllantirish va oldinga surish haqidagi X syezd
hamda O‘z KP(b)MQning ko‘rsatmalari barcha
jabhadagi kadrlar faoliyatining asosiga aylandi. 1952
yil 20 dekabrdagi O‘z KPMQ apparatining KPSS
MK komissiyasiga taqdim etgan ro‘yxatiga ko‘ra,
undaruslardan 86 ta, o‘zbeklar-52, ukrainlar-9,
beloruslar-1, boshqirdlar-1,tatarlar-5, armanlar-5,
qozoqlar-2, yahudiylar-2, buryatlardan-1 ta bo‘lgan. • U ru sh tufay li fr ontg a m ala kali kad rla rnin g kat ta
qi sm i j alb qili ngan . N ati ja da 1941-1 942 yil la rdayo q
O ‘z bekist onda m ehnatg a la yoqatl i ko lxozchi lar nin g
so ni 2 0foiz ga, 1945 y ilg a keli b e sa d eyarl i 40 fo izga
qi sqar gan. Ishla b chiq aris hga xo tin -qiz lar, kek sala r,
o‘ sm irl ar keng jal b qil in gan, ular hisob igasa noatda
bo ‘lga ni k abi, qis hloq xo‘ja li gid a ham erk aklar o‘r ni
an chagin aqoplan gan.U ru sh yi lla rid a O ‘z bekis tonga
M oskva, L enin grad, K iev , M insk ,V oro nej v a boshqa
sh aharl ard an 31 ta oliy o‘q uv yurt i va 7 ta
ha rbiy akadem iya ev akuatsi ya qil in gan.
O ‘z bekist ondagi bar cha o liy o‘quv yurtl ari nin gbutu n
o‘ quv va ilm iy ta dqiqo tchil ik fa oliy ati ni m arkaz
an dozasig a yana ham ya qinla shti ri sh im koni yati ga,
re spubli kag a ko‘pgin a oliy o‘quv yurtl ar i ha m da,
ilm iy ped agogik ja m oalar ning ko ‘chir ib ke ltiril is hi
tu fay li er ish ilg an. U rush d avri m obaynid a res publi ka
ol iy o‘quv yurtlar i 11750nafa r yuqori m alak ali
m uta xassis , o‘rta m ax sus o‘q uv yurtl ari esa 667 3
na far m ala kali k adr tayyorl aga n.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_7.png)
![1949 yilning o‘zidayoq Moskvadagi ilmiytadqiqot muassasalari va oliy o‘quv yurtlarida 200 ga
yaqin o‘zbek yoshlarita’lim olishgan. Urushdan keyingi dastlabki yillarda O‘zbekistonda mahalliy
millatvakillaridan ishchi kadrlar tayyorlashga katta e’tibor berilgan. Bu mamlakatning g‘arbiy
rayonlariga aholi qaytadan evakutsiyasi tufayli yanada muhimahamiyat kasb etdi.
1948 yil iyun oyi ma’lumotlariga ko‘ra, o‘zbeklarO‘zbekiston aholisi tarkibining 65 foizini,
boshqa mahalliy millatlarbilan birga-80 foizini tashkil etgani holda, oliy ma’lumotlimutaxassislarning
17,7 foizini, o‘rta ma’lumotlilarning esa-23,3 foizini tashkil etardi. Ayniqsa, rahbar xodimlar hamda
sanoat va transportishchilari tarkibida o‘zbeklar juda kam miqdorda bo‘lgan. Masalan,
Toshkentto‘qimachilik kombinatida o‘zbek ishchilari 7 foizni, «O‘zbektekstilmash»zavodida esa-13
foizni, Chirchiq elektroximiya kombinatida-19 foizni tashkil etardi.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_8.png)
![Chunki, respublikada mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan yuqori malakalimahalliy kadrlarsiz O‘zbekistonning mustaqilligini
tasavvur qilishqiyin edi. O‘zbekistonda 1970-80 yillarda xalq xo‘jaligining ishchi va ilmiy-texnik kadrlarga bo‘lgan ehtiyoji ilmiy
asoslangan tarzda o‘rganilmagan. Buning natijasida, kadrlar tayyorlashni rejalashtirishda jiddiyxatoliklarga yo‘l qo‘yilgan bo‘lib,
ayrim sohalarda talabga nisbatan ko‘proq ishchi kadrlar tayyorlangan bo‘lsa, boshqa sohalarda esa, ayniqsa texnikataraqqiyotini hal
qiluvchi tarmoqlardagi ishchi kadrlar orasida mahalliy millat vakillarining soni kamayib ketgan.O‘zbekiston xalq xo‘jaligida 1970-
1985 yillar mobaynida ishchi vaxizmatchilar soni 2641,5 mingdan 4833,5 ming nafarga ko‘paygan. Shu davrdamoddiy ishlab
chiqarish tarmoqlarida (qishloq xo‘jaligi va transport,aloqa, sanoat, savdo, shaxsiy yordamchi xo‘jaliklar) mehnat resurslarining74,2
foizi, mahsulot yaratmaydigan tarmoqlarda esa, 25,8 foizi mashg‘ulbo‘lgan.Mehnat resurslari ortiqcha bo‘lgan O‘zbekiston singari
o‘lka sharoitidakadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash yirik iqtisodiy hamda ijtimoiy muammo hisoblanadi.O‘zbekiston xalq
xo‘jaligida mashg‘ul bo‘lgan oliy va o‘rta maxsusma’lumotli mutaxassislar soni 1970-1985 yillarda 531 mingdan 1385 mingkishiga,
shu jumladan, oliy ma’lumotli mutaxassislar 252,5 mingdan 669,2mingga, o‘rta maxsus ma’lumotlilar esa 278,6 mingdan 715,8 ming
kishiga ko‘paygan.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_9.png)
![](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_10.png)
![O‘zbekiston sobiq ittifoqdagi respublikalar ichida xalq xo‘jaliginingmutaxassislar bilan ta’minlanganligi
jihatidan oldingi o‘rinlardanbirini egallar edi. Ammo, bunday ko‘rsatkichga asosan ijtimoiy sohadagioliy va o‘rta
ma’lumotli xodimlar evaziga erishilgan. O‘zbekistonda 1970-1985 yillar davomida oliy ma’lumotli mutaxassislar
orasida muxandislar salmog‘i 19,3 foizdan atigi 23,6 foizga ko‘tarilgan1. O‘rta maxsus texnikama’lumotiga ega
mutaxassislar borasida ham xuddi shu ahvolni kuzatishmumkin.Ko‘p yillar davomida respublikadagi demografik
vaziyatga yetarli e’tibor berilmagan. Respublikada ishlab chiqaruvchi kuchlarningjoylashtirilishi siyosatiga
o‘zgartirishlar kiritish bo‘yicha umumdavlatmiqyosida birqancha ishlar amalga oshirilgan bo‘lishiga qaramay, bu
ishlarpala-partish, milliy manfaatlarga mos kelmagan holda, oxirigachaetkazilmasdan yuzaki olib borilgan.
Ayni paytda, turli millat vakillarining ish bilan ta’minlanganlik sohalari bo‘yicha olib borilgantadqiqot
ishlari deformatsiyalanganligini alohida ta’kidlash lozim. Misol uchun, sanoat ishlab chiqarishida faoliyat
ko‘rsatuvchi mehnatgalayoqatli bo‘lgan butun aholining 12 foizdan kamrog‘ini o‘zbeklar tashkiletgan. Shuning
uchun ham mahalliy aholi orasidan ishchilar tayyorlashningsifatini oshirish, miqyosini kengaytirish zarurati yetilib
turgan dolzarb masalalardan biri edi.](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_11.png)
![E’TIBORINGIZ
UCHUN
RAHMAT !](/data/documents/617d5dcc-67d0-435f-912d-ea73b4575654/page_12.png)
MAVZU: SOVET DAVRI MA J BURI Y KOʻCHI RI SH SI YOSATI DA MARKAZI Y OSIYOGA A J RATI LGA N OʻRI N.
RE J A: 1. Sovet davrida majburiy koʻchirish:raqamlar,buyruqlar,amalga oshirilgan ishlar. 2. Majburiy koʻchirilishning Stalin davrida oʻziga xos xususiyatlari. 3. Majburiy koʻchirilishda Markaziy Osiyoga ajratilgan oʻrin.
• Sovet davri amaliyoti milliy manfaatlarni hisobga olmaslik, milliy omilni bo‘rttirish bilan bir qatorda olib borildi. Bu ayniqsa, partiyamilliy siyosatining asosini tashkil etuvchi kadrlar siyosati misolida yaqqol namoyon bo‘lib, respublikadagi etnosiyosiy ziddiyatlarning kelib chiqishiga kuchli ta’sir ko‘rsatgan. Sovet hukumatining dastlabki yillarida partiya xodimlarini «mahalliy» va «mahalliy bo‘lmagan» kadrlarga ajratilmagan. Markazda va joylardagi boshqaruv organlari tarkibida turli millat vakillari birgalikda ishlaganlar. Yillar o‘tishi bilan vaziyat o‘zgaradi. • Urushning og‘ir yillari davrida rivojlanayotgan sanoatni ishchi kuchibilan ta’minlash vazifasini hal etish dolzarb muammolardan biri bo‘lgan. Minglab tajribali ishchilarning frontga ketishi natijasida yuzaga kelganishchi kuchiga bo‘lgan ehtiyoj sanoat korxonalariga yangi kelgan, tajribaga va mehnat malakasiga ega bo‘lmagan kadrlarni qisqa muddat ichida ishlab chiqarish sohasining turli kasblariga o‘qitish va o‘rgatish hisobiga hal etib borilgan.
1933 yildan boshlangan oqituvchilar ortasidagi qatagonlar ham turli uydirmalar ostida olib borilgan bolib, ular ozbek xalqini «ilgor rus madaniyati»dan ajratib qoyishga urinish, yoshlarni millatchilik ogusi bilan zaharlashda ayblanganlar. Bir tomondan, rus tilining ozbek sinflarida oqitilishiga tosqinlik qilish va shu yol bilan rus adabiyotini birinchi manbalar orqali organishga imkon bermaslik, ikkinchi tomondan, rus klassiklari asarlarining ozbek tiliga tarjima qilinishini paysalga solishdek ayblar qoyilgan. 1936-1940 yillar mobaynida respublika boyicha 5758 nafar davlat va jamoat arbobi, olim, yozuvchi, jurnalist va oqituvchilar yuqorida keltirilgan ayblovlar ostida qamoqqa olinib, ulardan 4811 nafari otib tashlangan. Qaror topgan stalinizm davridagi qatagonlik siyosati nafaqat shaxslar, sinflar yoki ijtimoiy guruhlarga qarshi, balki butun-butun xalqlarga qarshi ham yonaltirilgan, natijada ular uzoq muddatli surgun azoblariga, muhtojlik va kulfatlarga giriftor qilingan. 1930-1950 yillarda amalga oshirilgan xalqlarni ommaviy ravishda majburan kochirish qatagonlik siyosatining tarkibiy qismiga aylangan.
• Butun xalq esa qonunbuzar, buning ustiga xiyonatkor bo‘la olmaydi, shuning uchun ularga nisbatan jazo qo‘llash huquqiy jihatdan noto‘g‘ridir. Xalqlarni surgun qilish kabi ishga oxirgi vosita sifatida qarab, bu ishga qo‘l urgan hokimiyatning dalillari asosli bo‘lishi lozim edi. Bu yerda, ulug‘ Vatan urushi davrida gitlerchilarga yordam berishda nohaq ayblanib majburiy ravishda Qozog‘iston, O‘zbekiston, Sharqiy Sibir va boshqa regionlarga ko‘chirilgan qorachaylar, qalmiqlar, mesxeti turklari, chechenlar, ingushlar, bolqorlar qrim tatarlari va boshqa bir qator xalqlar nazarda tutilyapti. • Bu harakatlar hammasi Konstituson tamoyillarga zid bo‘lib, g‘ayriqonuniy ravishda butun bir xalq huquqini poymol qilardi. Hokimiyat ba’zi xalq vakillariga ayb qo‘ygani holda butun bir xalq ommasini ayovsiz jazoladi. Yana shuni aytish kerakki, bu qilingan jinoyatlar sud organlari tomonidan qo‘yilmay, agentura va boshqa ma’lumotlar asosida tasdiqlanardi. • 40-yillarda «davlat vazifasi» deb nomlangan majburiy ko‘chirilishga 3011108 ta har xil millat vakillari, jumladan, butun xalqlar: ingushlar, chechenlar, nemislar, qalmiqlar, bolqorlar, mesxeti turklari va boshqa xalqlar majbur qilinganlar. • Totalitar tuzum davlatning hech qanday huquqiy normalari bilan hisoblashmas edi. Manbalar bilan tanishib chiqish shuni ko‘rsatadiki, butun bir xalqqa nisbatan deportatsiyani qo‘llash uchun davlatda keraklicha asos ham yo‘q edi, bo‘lishi ham mumkin emas edi. Bu xalqlar tomonidan ommaviy sotqinlik harakatlari bo‘lgan deb bahona qilish noto‘g‘ri bo‘lib, agar shunday hollar uchrasa ham ushbu xalqlarning ayrim vakillari qilgan edi.